Определение по дело №177/2022 на Административен съд - Шумен

Номер на акта: 602
Дата: 21 септември 2022 г.
Съдия: Маргарита Йорданова Стергиовска
Дело: 20227270700177
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 20 юни 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

                                                                                                                                                                                         ПРЕПИС

П Р О Т О К О Л

град Шумен, 21.09.2022 година

          

Шуменският административен съд в публично съдебно заседание

на двадесет и първи септември две хиляди двадесет и втора година в състав:

                              

                                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРГАРИТА СТЕРГИОВСКА

                                                            

при участието на секретар: Ив.В.

Прокурор:

Сложи за разглеждане докладваното от адм. съдия М.Стергиовска

Административно дело177 по описа за 2022 година.

 

На именното повикване в 10:30 часа се явиха:

Жалбоподателят, О.Х.А.,*** – редовно призован, не се явява, за него се явява адв. К. от ШАК, редовно упълномощена. 

Ответникът, Общински съвет  гр. Върбица – редовно призован, за него се явява адв. Б. Г. от ШАК, редовно упълномощен.

………………………………………………………………………………….

Съдът намира, че направеното възражение от процесуалния представител на ответника за недопустимост на жалбата е основателно и следва да бъде уважено, предвид следните съображения: Предмет на оспорване е решение № 7 по Протокол № 36 от 31.05.2022г. на Общински съвет Върбица, което е издадено на основание чл.21, ал.1, т.8, чл. 27, ал. 3, 4 и 5 от ЗМСМА, във връзка с чл. 45ж, ал. 2 от ППЗСПЗЗ и § 27, ал. 1 от ЗСПЗЗ, във връзка с постъпило мотивирано искане, озаглавено „Предложение“ до председателя на Общински съвет Върбица вх.№ 76/12.05.2022г. по описа на Общински съвет Върбица.

Съгласно мотивите на Определение № 28/29.07.2022г. по гражданско  дело № 8/2022г. на смесен състав на ВКС и ВАС, в изпълнение на цитираните в обжалвания акт разпоредби, общинските съвети предоставят  земи от общинския поземлен фонд, вкл. пасища и мери по чл. 19 от ЗСПЗЗ, когато Общинска служба по земеделие е признала право на възстановяване на собствеността върху земеделска земя в съществуващи или възстановими стари реални граници или когато се налага изпълнение на съдебни решения за признато право на собственост или обезщетяване на собствениците, чиято собственост не може да бъде възстановена. Решението на Общинския съвет е елемент и съставна част от административна процедура, уредена в чл. 45ж от ППЗСПЗЗ. След постановяване на това решение Общинската служба по земеделие  постановява решение по чл. 45ж, ал. 3 от ППЗСПЗЗ за възстановяване правото на собственост, придружено със скица на имота.  Според върховните съдии, именно това последно решение на общинската служба по земеделие завършва процедурата по чл. 45ж от ППЗСПЗЗ и има конститутивен характер за правото на собственост върху земеделските земи, поради което е индивидуален административен акт, който попада в приложното поле на §19, ал. 1 от ЗИД на АПК /ДВ бр. 39 от 2011 г., изм. бр. 58 от 2017г./, регламентиращ компетентността на районния съд.

Предхождащото го решение на Общинския съвет по чл.45ж, ал.2 от ППЗСПЗЗ се приема в изпълнение на правомощията му, предоставени с нормата на чл.21, ал.1, т.8 от ЗМСМА и попада в приложното поле на чл. 21, ал.5 от АПК, но не е индивидуален административен акт.

Следвайки указанията на съдиите от ВКС и ВАС, постановени в Определение № 28/29.07.2022г. по гражданско дело №8/2022г., се налага извода, че процесното решение №7 по Протокол №36/31.05.2022г. на Общински съвет Върбица няма самостоятелно значение, тъй като е част от производство по издаване на решение по чл.45ж, ал.3 от ППЗСПЗЗ на   Общинска служба по земеделие гр. Върбица. Тоест, обжалваното от  О.Х.А. решение №7 по Протокол №36/31.05.2022г. на Общински съвет Върбица не представлява индивидуален административен акт на основание чл. 21, ал. 5 от АПК и жалбата срещу него е процесуално недопустима, поради което трябва да бъде  оставена без разглеждане, а производството по делото да бъде прекратено. 

С оглед представените по делото писмени доказателства и своевременно направеното искане за присъждане на разноски от процесуалния представител на ответната страна, съдът намира, че в полза на  Общински съвет Върбица следва да бъдат присъдени разноските сторени за адвокатско възнаграждение, за което е направено надлежно искане в срок, в размер на 600.00 лева.

Воден от горното и на основание чл.21, ал.5 от АПК във връзка с чл. 159, т. 1 от АПК, съдът

  О П Р Е Д Е Л И:

ОСТАВЯ без разглеждане жалбата на О.Х.А., ЕГН **********, постоянен адрес: ***, срещу т. 2 от Решение №7 по Протокол № 36 от 31.05.2022г. от заседание на Общински съвет гр. Върбица.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 177/2022г. по описа на Административен съд Шумен.

ОСЪЖДА О.Х.А., ЕГН **********, постоянен адрес: *** да заплати на Общински съвет Върбица сторените по делото разноски, представляващи адвокатски хонорар в размер на 600.00 лева.  

Определението може да бъде обжалвано с частна жалба през Върховен административен съд в 7- дневен срок от днес.

 

 Административен съдия: