МОТИВИ КЪМ РЕШЕНИЕ
от 05.01.2018г. на
КРС по АХНД № 1429/ 2017г.
Районна
прокуратура гр.Кърджали е внесла за разглеждане постановление за освобождаване
от наказателна отговорност с налагане на административно наказание на Д.Ф.Р. за извършено престъпление на 01.05.2017г. по чл.343
ал.1 б.”б” предл.II вр.чл.342 ал.1 от НК.
Представител
на прокуратурата в ход по същество заявява, че поддържа предложението, с което
се предлага обвиняемата Р. да бъде освободена от наказателна отговорност. Счита,
че по безспорен начин се установи, че на 01.05.2017г. в землището на с.Железник
при управление на собствения си лек автомобил „Фолксваген Поло“ нарушила
правилата за движение по пътищата- чл.20 от ЗДвП, който задължава водачите
непрекъснато да контролират МПС- та, които управляват, в следствие на което
настъпило ПТП със съставомерния престъпен резултат- две средни телесни повреди
на лицето Д.Х.Х.. Предлага на съда да постанови решение, с което да признае
обвиняемата за виновна в извършване на престъпление по чл.343 ал.1 б.“б“
вр.чл.342 ал.1 от НК и на основание чл.78а от НК да я освободи от наказателна
отговорност. С оглед младата й възраст и обстоятелството, че била студент,
настоява за глоба в минимално предвидения законов размер от 1000лв. Моли съда в
нейна тежест да се възложат и всички направени по делото разноски.
Обвиняемата
се явява лично и с адвокат. Признава се за виновна и дава обяснения, които са в
подкрепа на установената фактическа обстановка описана в Постановлението на
прокурора за освобождаване от наказателна отговорност и налагане на
административно наказание, а именно: Управлявала личния си автомобил от
гр.Кърджали за гр.Хасково на 01.05.2017г. след обяд. До нея на предната седалка
седяла свидетелката С.Х., за нея бил пострадалия Д.Х. и до него се намирала З.Б..
Управлявайки автомобила си „Фолксваген Поло“ се загледала в огледалото за
обратно виждане, тъй като зад нея се движела много близо друга кола. В този
момент нейния автомобил се хлъзнал по пясъка, който имало там и станала
катастрофа при която колата й се преобърнала по таван. При произшествието
свидетелят Д.Х. излетял от автомобила и бил в канавката. След това дошли
полицаи и лекарска помощ и всички пътуващи в нейния автомобил били откарани в
болница. Обвиняемата Р. заявява, че няма какво да каже в своя защита. В
последната си дума се признава за виновна. Нейният защитник в пледоарията си
заявява, че няма да се спира на фактическата обстановка от постановлението на
прокурора, тъй като признават същата. Моли съда да наложи на обвиняемата
минимална глоба по чл.78а от НК и да не й се налага наказание „лишаване от
право да управлява МПС“, тъй като й трябвало опит, за да се научи да управлява,
а не да бъде лишена от тази възможност.
Съдът като
обсъди всички доказателства, събрани по делото прие за установено следното от
фактическа и правна страна:
ОТ
ФАКТИЧЕСКА СТРАНА: Обвиняемата Д.Ф.Р., родена на ***г. в гр.Кърджали,
живуща ***, българска гражданка, неомъжена, със средно образование, студент,
неосъждана, с ЕГН **********.
По делото се
установи фактическата обстановка описана в Постановлението за освобождаване от
наказателна отговорност изготвено от прокурора, а именно: Обвиняемата Д.Р. била
правоспособен водач на МПС като притежава свидетелство за управление на моторно
превозно средство № ********* за категориите „В“ и „М“, което било издадено на
20.01.2016г. от ОДМВР- Хасково. Тя не била извършвала нарушения на правилата за
движение по пътищата и не била санкционирана за такива нарушения по ЗДвП.
Притежава лек автомобил марка „Фолксваген Поло“ с рег.№ Х1821ВР.
На датата 01.05.2017г.
обвиняемата Д.Р. заедно със свои приятели- свидетелите З.Б., С.Х. и Д.Х., били
гр.Кърджали на разходка. Този ден около 17.30ч. четиримата тръгнали обратно към
гр.Хасково по път I- 5, който минавал през с.Черноочене. Обвиняемата Д.Р.
управлявала собствения си автомобил като на предната седалка до нея седяла
свидетелката С.Х., а отзад се намирали свидетелите З.Б. и Д.Х.. Така се
придвижили до км. 331+200 след разклона за с.Патица и преди с.Железник, когато
обвиняемата Д.Р. се загледала в огледалото за задно виждане, тъй като след нея
се движел плътно друг автомобил. Поради това заглеждане обвиняемата Д.Р. загубила
контрол върху управлявания от нея лек автомобил марка „Фолксваген Поло“ с рег.№
Х1821ВР, който напуснал асфалтовата част от платното за движение и влязъл в
банкета до пътното платно в дясно по посоката на движение на автомобила към
гр.Хасково. Тя направила опит да върне автомобила на платното за движение като
навила волана му наляво и задействала спирачната уредба. При тази маневра
управлявания от обвиняемата Р. автомобил влязъл в движение по крива с критичен
радиус и започнала странично да се плъзга. Поради това тя загубила контрол над
управлявания от нея автомобил, поради което той излязъл вляво на банкета,
преминал над съществуващата канавка и се ударил с предната част в намиращия се
встрани от пътя скат. След това последвало сложно ротационно движение на
автомобила, при което едновременно се завъртял по посока на часовниковата
стрелка и се преобърнал надясно по надлъжната си ос, като след второто
превъртане автомобилът се установил в покой.
Пътуващият в
автомобила свидетел Д.Х. поради загубата на скорост на превозното средство и
преди установяването му в покой изпаднал от него в резултат на центробежните
сили от въртенето и преобръщането, които са спаднали по стойност и под
действието на земното притегляне.
След
настъпилото пътно- транспортно произшествие на место пристигнал екип на ЦСМП-
гр.Кърджали, който отвел свидетеля Д.Х. в МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски“- Кърджали
за оказване на медицинска помощ. На место пристигнали и служители на сектор
„Пътна полиция“ пир ОДМВР- Кърджали- свидетелите Т.Т. и А.А., които запазили
местопроизшествието до пристигане на дежурната оперативна група.
В резултат
на настъпилото пътно- транспортно произшествие пострадалият Д.Х. получил
увреждания. От заключението на съдебномедицинската експертиза по писмени данни
№ 79/ 2017г. назначена на досъдебното производство се установява, че на
свидетеля Халим му било причинено: счупване на дясната раменна кост, разкъсно-
контузни рани в областта на лявата лопатка и лявата ушна мида, контузии на
мозъка, контузия на корема, аспирационна пневмония, довели до изпадане му в
състояние на травматичен шок. Счупването на дясната раменна кост е довело до
трайно затрудняване на движението на дясната ръка за повече от 1 месец.
Контузиите на мозъка, аспирационната пневмония и травматичния шок, в който е
изпаднал свидетеля Д.Х. са довели до разстройство на здравето, временно опасно
за живота.
От
заключението на автотехническата експертиза е видно, че автомобилът управляван
от дееца Д.Р. непосредствено преди оставянето на спирачните следи е била
84,64км/ч. Превозното средство било техническо изправно и не е имало техническа
неизправност в причинна връзка с настъпилото пътнотранспортно произшествие. Поведението
на водача Р. било неправилно. Причините за излизане на автомобила от пътя са
неупражнен непрекъснат контрол над автомобила, при скоростта на движение
маневрата завой наляво не била правилна и реакцията й била закъсняла. Тя е
имала възможност със спирачки да предотврати ПТП, както и да върне волана
вдясно и да продължи движението по банкета и асфалта, с което страничното
плъзгане е щяла да спре и тя да овладее автомобила.
Тази безспорна
фактическа обстановка съдът възприе на база обясненията на обвиняемата Д.Р.
дадени на съдебното следствие, свидетелските показания на Т.Т., А.А., А.З., З.Б.,
С.Х., А.К., Д.Х., от съдебно медицинска експертиза и от автотехническата такава
ведно с мащабна схема, Справка за нарушител- Д.Ф.Р., както и от писмените
доказателства- Протокол за оглед на ПТП от 01.05.2017г. и фотоалбум към него, Констативен
протокол за ПТП с пострадали лица № 2017- 1036-117 от 01.05.2017г., План- схема
ПТП № 76/ 01.05.2017г., Копие на цялата медицинска документация за проведени
прегледи и лечение на лицето Д.Х..
ОТ ПРАВНА СТРАНА: Обвиняемата Д.Р. от
обективна и субективна страна е осъществила състава на престъплението по чл.343
ал.1 б.”б” вр.чл.342 ал.1 от НК. На инкриминираната дата е нарушила правилата
за движение посочени както следва: чл.20 ал.1 от ЗДвП като не е контролирал
непрекъснато пътното превозно средство, което управлявала. Като това нарушение
на правилата за движение са в пряка и непосредствена причинна връзка с
настъпилия вредоносен резултат- средни телесни повреди. Налице е причинна
връзка между нарушението на правилата за движение и настъпилия резултат, защото
видно от приетата по делото автотехническа експертиза обвиняемата Р. е имала
възможност да предотврати ПТП, като натисне спирачките, както и да върне волана вдясно и
да продължи движението по банкета и асфалта, с което страничното плъзгане е
щяла да спре и тя да овладее автомобила. Деянието е извършено по
непредпазливост при формата небрежност, като деецът не е предвиждал
настъпването на обществено опасните последици, но е бил длъжен и е могъл да ги
предвиди. Причините за извършване на деянието се коренят в неуважение на дееца
към закона.
ПО
НАКАЗАНИЕТО: Съдът като взе предвид предвиденото в НК наказание за
престъпление по чл.343 ал.1 б.”б” вр.чл.342 ал.1 от НК- лишаване от свобода до
три години или пробация, като същото е извършено по непредпазливост, а също и
че обвиняемата не е осъждана за престъпление от общ характер и че не е
освобождавана от наказателна отговорност при условията на чл.78а от НК, както и
че няма причинени имуществени вреди от престъплението, намира че тя следва да
бъде освободена от наказателна отговорност и да й се наложи административно
наказание. Съдът като взе предвид степента на обществена опасност- висока,
предвид на вида обществени отношения които се засягат, а именно нормалната и
безаварийна транспортна дейност, чието накърняване води до поставяне в опасност
или реално увреждане на лични или имуществени интереси на неопределен брой лица;
като отчете смекчаващи обстоятелства- чистото съдебно минало, добри
характеристични данни, не е наказвана за нарушение на правилата за движение по
пътищата, младата й възраст, както и отегчаващите- наличието на две нереализирани
възможности за предотвратяване на произшествието и причинените четири средни
телесни повреди, намира, че едно административно
наказание към минималния
размер на предвиденото при превес на смекчаващи отговорността обстоятелства, а
именно „глоба” в размер на 1600 лева, ще изпълни целите на чл.36 от НК. На
основание чл.78а, ал.4 вр.чл.343г вр.чл.37 ал.1 т.7 от НК настоящата инстанция
наложи кумулативно предвиденото административно наказание „лишаване от право да
управлява МПС” за срок от 12 месеца отново при превес на смекчаващи
отговорността обстоятелства при посочените по- горе мотиви.
Настоящата
инстанция не споделя доводите на защитата, че не трябва да се налага на
обвиняемата Р. „лишаване от право да управлява МПС“, за да се научела да кара
кола, тъй като придобиването на знания и умения става при посещение на курсове,
а след като дееца е правоспособен водач, то би следвало да има вече такива.
На основание
чл.189 ал.3 от НПК предвид изхода на делото възложи направените по делото
разноски в размер на 1143,56лв. на обвиняемата Д.Р., които тя следва да заплати
по сметка на ОДМВР гр.Кърджали.
По отношение
на 1 брой диск предоставен от ЕЕН 112, РЦ- Кърджали, бе постановено след
влизане на решението в сила то да остане по делото.
По
изложените съображения от фактическо и правно естество, съдът постанови
решението си.
Районен съдия: