Решение по дело №1543/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1630
Дата: 29 септември 2022 г.
Съдия: Владимир Стоянов Вълчев
Дело: 20227180701543
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 13 юни 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 1630                                         

град Пловдив, 29.09.2022 година                         

В ИМЕТО НА НАРОДА

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД- ПЛОВДИВ, XXIII състав, в публично съдебно заседание на петнадесети септември през две хиляди и двадесет и втора година в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ:  НЕДЯЛКО БЕКИРОВ

ЧЛЕНОВЕ: ВЛАДИМИР ВЪЛЧЕВ  

НИКОЛАЙ СТОЯНОВ

при секретар Христина Николова и участието на прокурор Петър Петров, като разгледа КАНД № 1543/2022г. по описа на съда, докладвано от съдия Вълчев, за да се произнесе съобрази следното:

Производство по чл.208 и сл. от АПК, вр. чл.63, ал.1 от ЗАНН.

Постъпила е касационна жалба от М.А.И. *** срещу Решение №881/27.04.2022г., постановено по АНД №20225330201520/2022г. по описа на Районен съд – Пловдив, ХVI н. състав, с което е потвърден Електронен фиш /ЕФ/ Серия К №4795711 за наложена му административно наказание глоба в размер на 950 лева за нарушение на чл.21 ал.2 вр. ал.1 ЗДвП, установено с автоматизирано техническо средство на ОД на МВР – Пловдив. Със същото решение жалбоподателят е осъден и да заплати на ОД на МВР – Пловдив сумата в размер на 80 лева разноски.

В жалбата се сочи, че решението е неправилно, като се развиват доводи за допуснати съществени процесуални нарушения, изразяващи се в необсъждане на всички наведени с жалбата възражения и се настоява за отмяната му и отмяна на издадения ЕФ. Не се претендират разноски.

Ответникът по касационната жалба – ОД на МВР – Пловдив, чрез процесуален представител юриск.Б., в писмено становище оспорва жалбата и моли решението на Районния съд да бъде оставено в сила като правилно и законосъобразно. Претендира юрисконсултско възнаграждение.

Контролиращата страна чрез участвалия представител на Окръжна прокуратура – Пловдив застъпва становище за неоснователност на така подадената касационна жалба и счита, че първоинстанционният съдебен акт като законосъобразен, следва да бъде оставен в сила.

Касационният състав, като разгледа поотделно и в съвкупност, наведените с жалбата касационни основания, намира за установено следното:

Касационната жалба е подадена в срок и от надлежна страна, поради което е допустима. Разгледана по същество, жалбата е основателна, поради следните за това съображения:

Пловдивският районен съд е бил сезиран с жалба предявена от М.А.И. против процесния ЕФ сер.К № №479571, издаден от ОД на МВР-Пловдив. Обективираните в акта констатации се свеждат до това, че на 29.04.2022год. в 18.31ч. на Републикански път II-64 км 49+500 в посока с.Труд, при въведено ограничение на скоростта с пътен знак В26 от 60 км/ч чрез използвано АТСС „Кордон М2“ №MD1196 и отчетен толеранс в полза на водача от 3 км/ч е установено превишение от 39 км/ч на скоростта на предвижване на водач на лек автомобил Ауди С8 с ДК №********, собственост на МАИ Груп Холдинг ООД, което е административно нарушение на чл.21 ал.2 вр. ал.1 ЗДвП. Към ЕФ е приложен само снимков материал на номера на автомобила, справка за собственост,протокол за използване на АТСС №18444 от 11.05.2021г. със снимков материал на АТСС, заповед за оправомощаване, протокол за техническа изправност на АТСС от БИМ. В хода на първоинстанционното съдебно производство не са събирани други доказателства. За да потвърди обжалваният ЕФ, районният съд е приел, че по категоричен и несъмнен начин е изяснен автора на административното нарушение, законосъобразно е посочена правната квалификация на вмененото административно нарушение, механизма на неговото осъществяване и не са допуснати съществени нарушения на проведения административно – наказателен процес. Същевременно съдът не е обсъдил и пред него не е стоял като спорен въпросът с мястото на извършеното административно нарушение и необходимостта от проверка на обстоятелствата, касаещи въведеното с пътен знак В26 ограничение на скоростта, които обстоятелства са релевантни за разглеждане на спора по същество.

Така постановеното решение на районния съд е неправилно,  постановено при неизяснена фактическа обстановка и при непълнота на доказателствата. Съображенията на касационната инстанция за това са следните:

По други подобни съдебни спорове в същият участък от републикански път II-64 км 49+500 в посока с.Труд е стоял като спорен проблемът с изясняване на обстоятелствата, касаещи въведеното ограничение на скоростта от 60 км/ч. По тях са били приложени категорични писмени доказателства на Областно пътно управление -Пловдив, с които се е установявало действието на посочения в ЕФ пътен знак В26. Изяснено е, че на посоченият пътен участък км.49+500 липсва законосъобразно въведено ограничение на максималната допустима скорост от 60 км/ч., т.к. посоченият в обжалваният административен акт пътен знак В26 не е бил поставен по съответният за това ред, а е ситуиран от търговско дружество „Рефан България“ ЕООД, без това му действие да е съгласувано със стопанина на пътя – ОПУ Пловдив. Съобразно разпоредбите на чл. 26, ал. 3 вр. ал. 1, т. 1 б. „в“ от ЗП, за дейности извън специалното ползване на пътищата се забраняват в обхвата на пътя поставянето на пътни знаци без разрешение от управителния съвет на агенцията или от упълномощено от управителния съвет длъжностно лице от агенцията - за републиканските пътища, и от кметовете на съответните общини - за общинските пътища. В настоящият случай пътният знак е поставен произволно, по решение на други органи, които нямат компетентността да поставят ограничения с пътни знаци. ОПУ-Пловдив към АПИ е единствено компетентната институция, която може да наложи ограничение на даден участък от републиканската пътна мрежа със законосъобразно поставен знак към дадена дата и да определи каква е зоната му на действие. Тази му компетентност произлиза от разпоредбата на чл.4 от Наредба № 1 от 17 януари 2001 г. за организиране на движението по пътищата, издадена от МРРБ, в която се сочи, че стопанинът на пътя отговаря за организацията на движението, включително и поставянето на пътна сигнализация по даден пътен участък. В чл. 17 от същата Наредба №1 е предвидено, че проектът за организация на движението за републикански пътища II и III клас се одобрява от директора на съответното областно пътно управление. В чл. 12, ал.1, т.3, б. „з“ от същата Наредба №1 е посочено, че подлежащият на одобрение проект за организация на движението включва и организацията на скоростните режими, което съгласно чл. 2, ал.3 от Наредбата следва да стане и посредством поставяне на съответната пътна маркировка и пътни знаци. Абсолютно същото е предвидено и в глава VII от Наредба № 3 от 16 август 2010 г. за временната организация и безопасността на движението при извършване на строителни и монтажни работи по пътищата и улиците, чл. 80 и сл. от която е установен режим на съгласуване и получаване на разрешение от стопанина на пътя дори и за временно поставяне на знаци и пътна маркировка във връзка с извършвани строителни или ремонтни дейности. Доколкото процесният път, видно от наименованието му е Втори клас, то компетентен да одобри плана за организация на движението по него (независимо дали при постоянна или временна организация) е именно Директора на ОПУ-Пловдив на АПИ. Доколкото процесното място на нарушението е на републикански път, втори клас, то поставянето на знака, без предварителното съгласуване и разрешение на Директора на ОПУ на АПИ би било изцяло незаконосъобразно и въз основа на него не може да бъде ангажирана административно - наказателната отговорност на водачите по пътя. При това, липсата в материалите от първоинстанционното производство на официално писмо от стопанина на пътя, че е налице законосъобразно поставен пътен знак в процесния участък към процесната дата, настоящият състав намира, че първоинстанционният съд се е произнесъл при липса на съществени доказателства, наличието на които би оборило констатациите на административният орган за извършено административно нарушение от жалбоподателя. При непопълване на делото с доказателства в тази насока, не е възможно да се упражни ефективен правораздавателен контрол, поради което на осн. чл. 107, ал. 2 от НПК, съдът е следвало  служебно да събере същите, като едва при евентуалното им непредставяне и с оглед правилата за разпределяне на доказателствената тежест, да реши повдигнатия пред него спор, когато същите са приобщени по делото. Като не е сторил това, първоинстанционния съд е постановил решение при неизяснена фактическа обстановка и в нарушение на процесуалните правила, което налага неговата отмяна. Делото следва да бъде върнато на друг съдебен състав за ново разглеждане, при което да бъдат събрани цитираните по-горе писмени доказателства, въз основа на които да се направи преценка за това има ли съществено нарушение на административно – наказателните правила и за извод дали са налице обстоятелства по осъществено от съответното лице административно нарушение.

С оглед изхода от спора и разноски се дължат на касационният жалбоподател, който не е направил своевременно искане за тяхно присъждане, поради което съдът не дължи произнасяне по тях.

Ето защо по тези мотиви и на осн. чл. 222, ал. 2 от АПК вр. чл. 63 от ЗАНН Пловдивският Административен съд – ХХIII състав

Р Е Ш И :

ОТМЕНЯ Решение №881/27.04.2022г., постановено по АНД №20225330201520/2022г. по описа на Районен съд – Пловдив, ХVI н. състав

ВРЪЩА делото на друг състав на районния съд за ново разглеждане при спазване указанията даване в мотивната част на настоящото решение.

Решението не подлежи на обжалване.

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

ЧЛЕНОВЕ: 1.                                      

                     2.