Решение по дело №34/2020 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 16 юни 2020 г. (в сила от 16 юни 2020 г.)
Съдия: Детелина Кръстева Бозукова Ганева
Дело: 20207220700034
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 18 февруари 2020 г.

Съдържание на акта

                                 Р Е Ш Е Н И Е  № 45

 

 

                                             гр. Сливен, 16.06.2020 г.

      

 

                                            В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Административен съд Сливен в публично заседание на двадесети май през две хиляди и двадесета година в състав:

 

 

                     ПРЕДСЕДАТЕЛ: СЛАВ БАКАЛОВ

 

                               ЧЛЕНОВЕ: СВЕТЛАНА ДРАГОМАНСКА

                                                    ДЕТЕЛИНА БОЗУКОВА

 

 

При участието на секретаря Радостина Желева и на прокурора Христо Куков като разгледа докладваното от съдия Бозукова КАНД № 34 по описа на съда за 2020 година, за да се произнесе, съобрази следното:

Производството е по реда на чл. 63, ал. 1 от Закона за административните нарушения и наказания във връзка с чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс.

Образувано е по касационна жалба от А.П. ***, подадена чрез адв. Д.Д. *** против Решение № 3 от 06.01.2020 г. постановено по АНД № 1480/2019 г. по описа на Районен съд гр. Сливен, с което е потвърдено НП № 19-0804-002206/11.09.2019 г. издадено от Началник РУ към ОДМВР Сливен, с което на П. за нарушение на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП е наложена "глоба" в размер на 200 лева на основание чл. 175, ал. 3 пр. 1 от ЗДвП, лишаване от право да управлява МПС за 6 месеца и на основание Наредба № Iз-2539 на МВР са му отнети 10 контролни точки, за нарушение на чл.100 ал.1 т.2 от ЗДвП и на основание чл.183 ал.1 т.1 предл.3 от ЗДвП е наложена глоба в размер на 10 лева и за нарушение на чл.147 ал.1 от ЗДвП и на основание чл.185 от ЗДвП е наложена глоба в размер на 20 лева, като законосъобразно.

В касационната жалба се твърди, че решението на районния съд е неправилно и незаконосъобразно. Касационният жалбоподател счита, че мотивите на РС са противоречиви относно действията на наказващия орган при определяне вида и размера на наложените санкции. Сочи, че съдът необосновано е кредитирал единствено показанията на актосъставителя и свидетеля по акта. Моли съда да постанови решение, с което да отмени решението на районния съд и да отмени НП.

В съдебно заседание касационният жалбоподател се представлява от адв. Д.Д. ***, който поддържа жалбата. Прави искане съдът да уважи жалбата и да отмени НП.

Ответникът по касационната жалба – ОДМВР Сливен не изпраща представител в с. з. В писмено становище оспорва жалбата и моли съда да остави в сила решението на РС Сливен. Прави възражение за прекомерност на адвокатския хонорар.

Представителят на Окръжна прокуратура гр. Сливен дава становище, че касационната жалба е неоснователна и обжалваното съдебно решение следва да бъде оставено в сила.

Касационната жалба е подадена в предвидения в чл. 211, ал. 1 от АПК преклузивен срок, от надлежна страна и при наличие на правен интерес, поради което е процесуално ДОПУСТИМА.

Разгледана по същество касационната жалба е НЕОСНОВАТЕЛНА.

От фактическа страна съдът намира за установено следното:

От събраните по делото доказателства по безспорен начин се установява, че на 19.03.2019 г. около 15, 30 ч в с. П., общ. Сливен, в центъра до кметството служители на ОДМВР Сливен спрели за проверка трактор „Булгар“ с двигател № ******, жълт на цвят, с прикачен към него инвентар /тармък/, у. от А.П., като при проверката било установено, че тракторът е без регистрационни табели и същият не е регистриран по надлежния ред. Водачът не носил и свидетелство за регистрация на МПС, което управлява, а тракторът не бил представен за ГТП. На водача бил съставен АУАН № Д765994/19.03.2019 г. за нарушение на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, чл.100 ал.1 т.2 от ЗДвП и чл.147 ал.1 от ЗДвП. Срещу акта няма постъпило възражение. Издадено е НП № 19-0804-002206/11.09.2019 г., с което на П. е наложено административно наказание глоба в размер на 200 лева на основание чл. 175, ал. 3, пр. 1 от ЗДвП, лишаване от право да управлява МПС за 6 месеца и на основание Наредба № Iз-2539 на МВР са му отнети 10 контролни точки; на основание чл.183 ал.1 т.1 предл.3 от ЗДвП е наложена глоба в размер на 10 лева и на основание чл.185 от ЗДвП е наложена глоба ва размер на 20 лева. С обжалваното решение съдът е потвърдил изцяло НП.

За да постанови този резултат първоинстанционният съд е приел, че жалбоподателят е извършил вменените му с НП нарушения. Същият като водач на трактор е управлявал по път отворен за обществено ползване МПС, което не е регистрирано по надлежния ред, не е представено за технически преглед и без свидетелство за регистрация. Съдът приел, че АНО правилно е приложил санкционните норми и е наложил минимално предвидените административни наказания. Обсъдил липсата на основания за приложение на чл.28 от ЗАНН. При горните мотиви съдът е потвърдил изцяло НП.

Решението на районен съд Сливен е валидно, допустимо и постановено при правилно приложение на материалния закон.

Касационният съд напълно споделя изводите на първоинстанционния съд относно извършването на нарушенията, техния извършител и наложените административни наказания.

По делото по категоричен начин е установено от показанията на актосъставителя и свидетеля по акта, че на посочената в АУАН и НП дата и място жалбоподателят е управлявал колесен трактор „Булгар“ с двигател № ******, жълт на цвят, който не е бил регистриран по надлежния ред. Липсата на регистрация към момента на нарушението не се оспорва, а и следва от изявлението на процесуалния представител на жалбоподателя, направено в хода на съдебното производство. Съгласно чл.140, ал.1 от ЗДвП, по пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само МПС, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места. Съгласно чл.1, ал.3 от Наредба № 15/07.04.2008г., издадена на основание чл.140, ал.6 от ЗДвП, движението на колесни трактори, тракторни ремаркета и друга самоходна техника по пътищата, отворени за обществено ползване, се извършва при спазване на изискванията на Закона за движение по пътищата, на Закона за пътищата, на Закона за регистрация и контрол на земеделската и горската техника и издадените на тяхно основание подзаконови нормативни актове.  Условията и редът за регистрация на земеделска и горска техника са уредени в ЗРКЗГТ и в издадената на основание чл.11, ал.9  от закона  Наредба № 2/03.02.2016 г. за условията и реда за регистрация на техниката по ЗРКЗГТ, в сила на 09.02.2016 г. на МЗХГ, като е установено по делото, че процедурата по регистрация на управлявания от жалбоподателя колесен трактор не е изпълнена. Ето защо, като е управлявал трактор по път, отворен за обществено ползване, без да бил регистриран надлежно, жалбоподателят е нарушил изискванията на чл.140, ал.1 от ЗДвП, поради което правилно е била ангажирана административно-наказателната му отговорност. Безспорно установени са и другите две нарушени – липсата на свидетелство за регистрация на трактора и непредставянето му за технически преглед. В случая действително не са налице предпоставките за приложение на чл.28 от ЗАНН, тъй като фактическите обстоятелства, свързани с настоящия случай, не указват на маловажност по смисъла на чл. 28 от ЗАНН поради факта, че движението на такава техника по пътищата, отворени за обществено ползване създава по-големи затруднения за движението и нанасяне щети по пътното платно, създава по-високи рискове от пътно-транспортни произшествия, поради по-големите размери, маса, габарити на ППС от този вид, а от друга поради развиваната по-ниската скорост, законодателно е ограничено движението им съгласно чл.1 ал.2  от Наредба № 15/07.04.2008г. и се допуска само по изключение- при липса на селскостопански и/или горски пътища при придвижване до и/или от мястото на работа, и то при спазване изискванията на ЗДвП, ЗП, ЗРКЗГТ и издадените въз основа на тях подзаконови нормативни актове. Следва да се отчете и обстоятелството, че с ДВ бр. 95 от 2016г. движението на нерегистрирани МПС е инкриминирано в чл.345 ал.2 от НК като състав на престъпление, което също навежда, че законодателят принципно третира тези деяния, като такива с по-висока степен на обществена опасност.

Ето защо обосновано и правилно, при надлежно събиране на всички относими за спора писмени и гласни доказателства, РС е приел в мотивите си, че в случая са налице безспорно установени административни нарушения. Съдът правилно се е позовал на доказателствената сила на съставения АУАН, което го е мотивирало да приеме, че извършените нарушения, вината на нарушителя и фактическата обстановка съпътстваща извършването и установяването на нарушенията са безспорно и точно установени от административнонаказващия орган. В хода на съдебното производство пред районния съд не е оборена доказателствената сила на АУАН. Правилни са изводите на съда и относно липсата на нарушения на административнопроизводствените правила. Съставеният акт и наказателното постановление съдържат всички законоустановени реквизити, разписани в чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН. Събраните в първоинстанционното производство гласни доказателства кореспондират с констатациите в съставения акт. С оглед на гореизложеното Районният съд, при правилно приложение на материалния закон, обосновано е приел, че касационният жалбоподател е извършил описаните в акта административни нарушения, за което законосъобразно е ангажирана административнонаказателната му отговорност с налагане на съответното наказание в предвидения от закона размер. На основание чл.221, ал.2, изр. последно от АПК настоящата инстанция се присъединява към мотивите на районния съд, които са правилни и напълно съответстват на фактическата обстановка установена по делото. Районният съд правилно е потвърдил процесното наказателно постановление, издавайки валидно, допустимо и в съответствие с материалния закон решение, което не страда от пороците, сочени като отменителни основания, поради което същото следва да бъде оставено в сила.

 

Ето защо на основание чл. 221, ал. 2 от АПК Административен съд гр. Сливен

                          

                                                       

                                                       Р Е Ш И :

 

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 3 от 06.01.2020 г. постановено по АНД № 1480/2019 г. по описа на Районен съд Сливен.

 

Решението не подлежи на обжалване.

 

                                                                     

 

 

                                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

                                                                                                    

 

                                                                                          ЧЛЕНОВЕ: