Решение по дело №1249/2021 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2080
Дата: 5 ноември 2021 г.
Съдия: Здравка Георгиева Диева
Дело: 20217180701249
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 май 2021 г.

Съдържание на акта

 

Gerb osnovno jpegРЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

Административен съд  Пловдив

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                                                                    № 2080 

гр.Пловдив,  05 . 11 . 2021г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

Административен съд-Пловдив, VI състав, в открито заседание на двадесети октомври през две хиляди двадесет и първа година, в състав :

                                                                            Административен съдия : Здравка Диева

 

С участието на секретаря Г.Г., като разгледа докладваното от съдията адм.д.№ 1249/2021г., за да се произнесе , взе предвид следното :

„Атамакс“ ЕООД, ЕИК *********, седалище и адрес на управление: гр.Пловдив, ул.“Иван Пеперлиев“ № 5, представлявано от С.С.К. – управител, обжалва Заповед № З-ЦУ-1419/19.04.2021г. на Изпълнителния директор на НАП, с която е отказано предоставяне на безвъзмездна финансова помощ /БФП/ по Оперативна програма /ОП/ „Иновации и конкурентноспособност“ 2014-2020 по Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.095 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“, по заявление рег.№ BG16RFOP002-2.095-5427.

Становища на страните :

- Жалбоподателят счита, че заповедта е неправилна и незаконосъобразна, като посочените в нея констатации са неверни и неотговарящи на действителната фактическа обстановка. Според възприетото от административния орган : дружеството кандидатства за помощ в размер на 20% от оборота без ДДС за преустановена дейност, извършвана в рамките на дейност с код по КИД-2008 „56.3 Дейност за питейни заведения“ за подпомагане през 2020г. с обект кафе-аперитив Арена в ***; с годишните отчети за дейността, подадени от Атамакс ЕООД в НСИ – кодът за осъществяваната през 2019г. основна и допълнителна дейност е : 47.25 Търговия на дребно с напитки и 93.19 Други дейности в областта на спорта; по данни от информационната система на НАП – в обекта, с който се кандидатства за подпомагане - кафе-аперитив Арена в ***, има регистрирано фискално устройство на 30.09.2019г., собственост на дружеството и със същото през 2019г. са отчитани обороти за продажби. При тези данни е счетено, че не е налице основание за претенция за започване на дейност код 56.30 Дейност на питейни заведения през 2020г. и дружеството не подлежи на подпомагане за 2020г. Описаните факти се твърди да не съответстват на действителното положение и са в противоречие с данните в информационните масиви на НАП относно дейността на дружеството, както и в пълно противоречие с представените към жалбата писмени доказателства. В тази вр. е заявено, че в периода 01.10.2019г.-31.12.2019г. жалбоподателят е осъществявал дейности в областта на спорта и търговията на дребно с напитки в обект под наем в ***, в който е поставено фискално устройство с индивидуален номер ED338039 и индивидуален номер на фискалната памет 44338039. За същото има Свидетелство за регистрация от 30.09.2019г., регистрирано в приходната администрация с потвърждение № 4344580/30.09.2019г. За извършваната дейност през 2019г. Атамакс ЕООД е подало пред НСИ декларация за това, че през отчетната 2019г. предприятието е осъществявало дейност по см. на ЗСч. с код по КИД-2008 – 47.25 Търговия на дребно с напитки и 93.19 Други дейности в областта на спорта. Дружеството е преустановило посочените дейности на 31.12.2019г. и считано от 01.01.2020г. всички договори със служители и работници са прекратени, която информация е налична в информационните масиви на НАП.

В периода 01.01.2020г. – 06.05.2020г. дружеството не е осъществявало дейност. Считано от 07.05.2020г. Атамакс ЕООД е започнало друга /нова/ дейност с код по КИД-2008 – 56.3 Дейност на питейни заведения, осъществявана в обект кафе-аперитив Арена в ***. При започване на дейността посоченото фискално устройство /ФУ/ с индивидуален номер ED338039 и индивидуален номер на фискалната памет 44338039 е прехвърлено на новия адрес, на който дружеството осъществява новозапочнатата дейност . За това обстоятелство е издадено ново свидетелство за регистрация от 04.05.2020г., в което е отразена и промяна на адреса на търговския обект – съгл. чл.17 ал.3 от Наредба № Н-18/2006г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изискванията към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин.

През отчетните 2019г. и 2020г. дружеството има закупено и използва само едно ФУ с индивидуален номер ED338039 и индивидуален номер на фискалната памет 44338039, което е започнало да отчита данни за обект кафе-аперитив Арена в *** едва на 07.05.2020г., когато дружеството е започнало за първи път да осъществява търговска дейност по код 56.30 Дейност на питейни заведения. Тази промяна е отразена и в новото свидетелство за регистрация от 04.05.2020г., в което е отразена и промяната на адреса на търговския обект и за която промяна е уведомена приходната агенция. Предвид изложените факти се счита за неправилно приетото в заповедта, че за Атамакс ЕООД не е налице основание за претенция за започване на посочената в заявлението дейност с код 56.30 Дейност на питейни заведения през 2020г. и респект. – дружеството не подлежи на подпомагане през 2020г.

С позоваване на раздел 11.2, подточка 2 от Критерии за недопустимост на кандидатите и във вр. с текста „В случай, че след проверката се установи, че съгласно данните от НСИ/Мониторстат кодът на основната/допълнителната икономическа дейност на кандидата за 2019г. е недопустим, заявлението се отхвърля“, е посочено, че в мотивната част на обжалвания акт е прието, че „съгласно данните от НСИ/Мониторстат кодът на осъществяваната от Атамакс ЕООД през 2019г. основна икономическа дейност е сред посочените в т.4 от раздел 11.1 „Критерии за допустимост на кандидатите“ от Условията, но предвид, че лицето кандидатства с друг код 56.3 Дейност на питейни заведение за 2020г., който е допустим за подпомагане, но не е обявен в НСИ за 2019г., и в изпълнение на подточка 2 от раздел 11.2 „Критерии за недопустимост на кандидатите“, заявлението следва да бъде отхвърлено“. В тази вр. се счита, че твърдяната от НАП фактическа обстановка не обуславя постановяването на отказ на основание подточка 2 от раздел 11.2 „Критерии за недопустимост на кандидатите“. Заявено е, че съгл. критерия, заложен в подточка 2 от раздел 11.2 Критерии за недопустимост на кандидатите, се постановява отказ по заявление единствено в случай, че след проверката на данните от НСИ/Мониторстат се установи, че кодът на основната/допълнителната икономическа дейност на  кандидата за 2019г. е недопустим. В случая органът е приел, че съгл. данните в НСИ, кода на осъществяваната през 2019г. основна и допълнителна дейност от дружеството е сред посочените в т.4 от раздел 11.1 Критерии за допустимост на кандидатите от Условията, тоест – същият не е недопустим и не е налице основание за отказ по подточка 2 от раздел 11.2.

Поискана е отмяна на оспорената заповед с присъждане на направените съдебни разноски за държавна такса и адвокатски хонорар.

Жалбоподателят се представлява от адв.Р.А. /пълномощно, л.52/, преупълномощил адв.А.Б. /л.330/. В ход по същество жалбата се поддържа по изложените съображения с искане за присъждане на съдебни разноски. Изтъкнато бе, че осъществяваната дейност попада в критериите за допустимост, независимо по кой код.

- Ответникът – Изпълнителния директор на НАП с пълномощник юрисконсулт гл.М.С. оспорва жалбата. В ход по същество юрисконсулт С.Ангелова поддържа законосъобразност на обжалваната заповед. Твърди, че при подаване на заявлението Атамакс ЕООД не отговаря на изискванията.  Заявено е искане за присъждане на юрисконсултско възнаграждение и намаляване на претендираното адвокатско възнаграждение до минимум, в случай, че е над същия.

- Окръжна прокуратура-Пловдив не участва в делото.

1. Оспорената Заповед З-ЦУ-1419/19.04.2021г. на Изпълнителния директор на НАП, с която е отказано предоставяне на безвъзмездна финансова помощ /БФП/ по Оперативна програма /ОП/ „Иновации и конкурентноспособност“ 2014-2020 по Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.095 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“, по заявление рег.№ BG16RFOP002-2.095-5427 представлява индивидуален административен акт – отказ, засягащ неблагоприятно права и законни интереси на адресата. Доколкото за оспорването на актове, издавани по реда на чл.26б от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020г. и за преодоляване на последиците, няма изрична правна уредба, приложим е АПК.

               Видно от приложената по делото справка от ИСУН /л.63, л.67/, оспорената заповед е изпратена на жалбоподателя на 20.04.2021г., като на същата дата съобщението е отворено. Жалбата е подадена чрез НАП с вх. номер от 05.05.2021г. Същата е получена с известие за доставяне от НАП на 05.05.2021г. и изпратена на 29.04.2021г. /л.307 гръб/. Представителят на ответника представи заверено копие от пощенски плик с печат от 29.04.2021г., удостоверяващ дата на изпращане на жалбата /л.325, т.2/. Следва извод за процесуално допустимо оспорване – в срок от адресат на неблагоприятен административен акт.

2. Оспорената заповед е издадена от компетентен орган, правомощията на който произтичат пряко от чл.26б от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020г. и за преодоляване на последиците, вкл. т.4 и т.5 от Решение № 947 на МС от 18.12.2020г. Компетентността на органа – издател е установена и авторство не е оспорено. По отношение електронен подпис, с който е подписана заповедта, е заявено /л.57 гръб/, че е издаден от B-trust и има значението на саморъчен подпис в отношенията с други. Оспорената заповед е подписана и саморъчно. Служебно е известно на съда, макар несъобщено по реда на чл.155 ГПК, за наличие на Удостоверение, изд. от Борика АД на 11.05.2021г. - квалифицирано удостоверение за квалифициран електронен подпис с отразен сериен номер, с автор Г.Димитрова и титуляр НАП, със срок на валидност от 15.02.2021г. до 15.02.2022г.

С Решение № 947 на МС от 18.12.2020г. на основание чл.26б от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020г. и за преодоляване на последиците и чл.8, ал.3 от Устройствения правилник на Министерски съвет и на неговата администрация е дадено съгласие Министерство на икономиката със средства по Оперативна програма „Иновации и конкурентноспособност“ в размер на 156 000 000 лв. да обяви процедура на директно предоставяне с конкретен бенефициент – Националната агенция по приходите /общият размер на безвъзмездната финансова помощ по схемата е вписан в условията, л.78 – 156 000 000лв/. В т.2 от решението е посочена и целта на процедурата по директно предоставяне - да се осигурят средства за обезпечаване на плащанията към крайните ползватели по мярка „Подкрепа чрез оборотен капитал за НСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“, обявена и администрирана от НАП. Одобрени са и критериите и реда по които НАП предоставя на микро, малки и средни предприятия помощта. Изпълнението на решението е възложено на министъра на икономиката и на изпълнителния директор на НАП.

3. Заповед № З-ЦУ-1419819.04.2021г. е издадена на основание чл.10 ал.1 т.1 и т.18 от закона за националната агенция за приходите /ЗНАП/, чл.26б от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на народното събрание от 13 март 2020г. и за преодоляване на последиците и Решение на министерския съвет № 947 от 18.12.2020г.

Според фактическите основания – мотиви за отказ : При служебна проверка за допустимост на заявление рег.№ BG16RFOP002-2.095-5427 от 14.01.2021г. за съответствие с Условията за кандидатстване и условията за изпълнение за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по ОПИК 2014-2020 по схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.095 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“ /Условията/ се установило, че за лицето-заявител не е изпълнено едно от условията по т.11.1 „Критерии за допустимост на кандидатите“. Посочено е, че съгл. т.4 допустими са само кандидатите, които са засегнати от временните противоепидемични мерки и развиват основна или допълнителна икономическа дейност /съгласно данни за 2019г./ в един от посочените в т.4 от раздел 11.1 „Критерии за допустимост на кандидатите“ от Условията кодове/сектори съгласно Класификация на икономическите дейности КИД-2008 – Приложение 3 към Условията. Отразено е, че освен това, кодът на икономическата дейност, извършвана в обектите, преустановили/ограничили дейност, също трябва да попада в един от посочените в Условията кодове/сектори съгл. КИД-2008. Кодът на основната или допълнителната икономическа дейност на предприятието се посочва в т.1 „Данни на кандидата“ от формуляра за кандидатстване, в поле „код на основна/допълнителна икономическа дейност на кандидата“, като същият подлежи на служебна проверка за правилното му определяне въз основа на данни за 2019г. от НСИ/Мониторстат.

При проверката е констатирано, че декларираният със заявлението код на основна дейност съгл. КИД - 2008 /приложение № 3 към Условията/ е код 56.3 Дейност на питейни заведение. Заявителят кандидатства по т.1 от раздел 9 от Условията за помощ в размер на 20% от оборота без ДДС за преустановена дейност, извършвана в рамките на дейност с код по КИД-2008 56.3 Дейност от питейни заведения за подпомагане през 2020г. с обект кафе-аперитив Арена в ***. В годишните отчети за дейността, подадени от Атамакс ЕООД в НСИ – кодът на осъществяваната през 2019г. основна и допълнителна дейност е съответно : 47.25 Търговия на дребно с напитки и 93.19 Други дейности в областта на спорта. На 11.03.2021г. е изпратено съобщение на заявителя и е предоставена възможност – в случай, че е допуснал грешка с посочения код 56.30 Дейност на питейни заведения, с който кандидатства за подпомагане в ИСУН за 2020г., същата да бъде коригирана и да се кандидатства, като се впише един от кодовете за основна или допълнителна дейност, посочен в НСИ за 2019г.  На 15.03.2021г. е представен отговор от Атамакс ЕООД в ИСУН с пояснение, че през периода 01.10.2019г.-31.12.2019г. дружеството е осъществявало дейности в областта на спорта и търговия на дребно с напитки в обект под наем в ***, както е декларирано и в НСИ. Дружеството потвърдило, че кандидатства с КИД 56.30 Дейност на питейни заведения за подпомагане, тъй като от 07.05.2020г. е започнало да осъществява тази дейност в обект – кафе-аперитив в ***.

При тези данни, е съобразено, че според информационната система на НАП, в обекта, с който се кандидатства за  подпомагане - кафе-аперитив Арена в ***, има регистрирано ФУ на 30.09.2019г., собственост на дружеството и със същото през 2019г. са отчитани обороти от продажби и е прието, че не е налице основание за претенция за започване на дейност код 56.30 Дейност на питейни заведения през 2020г. и дружеството не подлежи на подпомагане за 2020г.

Възприето е, че съгласно данните от НСИ/Мониторстат – кодът на осъществяваната от Атамакс ЕООД през 2019г. основна икономическа дейност е сред посочените в т.4 от раздел 11.1 „Критерии за допустимост на кандидатите“ от Условията, но предвид, че лицето кандидатства с друг код 56.3 дейност на питейни заведение за 2020г., който е допустим за подпомагане, но не е обявен в НСИ за 2019г. и в изпълнение на подточка 2 от раздел 11.2 „Критерии за недопустимост на кандидатите“, заявлението следва да бъде отхвърлено.

3.1. Според данни от преписката : В заявление рег.№ BG16RFOP002-2.095-5427 от 14.01.2021г. /л.6 и сл./ е отразена основна икономическа дейност на кандидата 56.3 Дейност на питейни заведения по отношение на обект – кафе-аперитив Арена в ***, КИД 56.3 Дейност на питейни заведения. Обектът е посочен в т.4 след „Описание на обектите, преустановили/ограничили дейност, за които се иска предоставяне на БФП в размер на 20%“, л.7. В р.5 – т.5 е отразена сума 21 117,57 – общ оборот в лева без ДДС от затворените обекти/ограничени дейности за м.октомври 2020 година, попадащи в обхвата за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ в размер на 20% от оборота, за която т.5 е вписано, че се попълва в случай, че предприятието/обекта е регистриран през 2020г. – „Посочва се сумата на всички реализирани, през м.Октомври 2020г., приходи от продажби на продукция, стоки, услуги и други продажби, намалена с данъка върху добавената стойност, когато лицата са регистрирани по ЗДДС.“. Същата сума е отразена и в т.9.

Към кандидата е отправен въпрос и е предоставена възможност за корекция /л.16/ - при проверка е установено несъответствие между декларираните данни в заявлението и данните, налични в НАП по отношение посочената от кандидата основна или допълнителна дейност. Посочено е, съгл. т.4 от раздел 11.1 Критерии за допустимост на кандидатите от Условията за кандидатстване и условията за изпълнение за предоставяне на БФП по ОПИК 2014-2020 по схема  за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.095 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“, е необходимо кандидатите да развиват основна или допълнителна икономическа дейност /съгласно данни за 2019г./ в един от посочените в т.4 от раздел 11.1 Критерии за допустимост от Условията – кодове/сектори съгл. КИД-2008 – Приложение № 3 към Условията, като освен това – кодът на икономическата дейност, извършвана в обектите, преустановили/ограничили дейност, също трябва да попада в един от посочените в Условията кодове/сектори съгл. КИД-2008. Кодът на основната или допълнителна икономическа дейност на предприятието се посочва в т.1 Данни за кандидата от формуляра за кандидатстване и същият подлежи на проверка за правилното му определяне въз основа на данни за 2019г. от НСИ/Мониторстат. При конкретната проверка е установено, че по данни от НСИ/Мониторстат – кодът за осъществяваната през 2019г. основна икономическа дейност не е този, който е посочен в заявлението. По тази причина на кандидата е указано, че следва да извърши проверка дали не е допусната грешка при попълване на заявлението и ако е допусната такава – да се представи доказателство, че посоченият в заявлението КИД е вписан в НСИ като КИД за 2019г. В отговор на предоставената възможност – дружеството е посочило, че през периода 01.10.2019г.-31.12.2019г. е осъществявало дейности в областта на спорта и търговията на дребно с напитки в обект под наем в ***, както е декларирано и в НСИ. Отразено е също, че през периода 01.01.2020г. – 06.05.2020г. Атамакс ЕООД не е осъществявало дейност и считано от 07.05.2020г. е започнало дейност на питейни заведения с КИД 56.30 в обект – кафе-аперитив Арена в ***. Преустановяването/ограничаването на дейността на обекта е от 28.11.2020г. съгласно  Заповеди №№ РД-01-677/25.11.2020г. и РД-01-718/18.12.2020г. на министъра на здравеопазването. На основание изложеното, при определяне на оборота, използван за база за определяне на подпомагането е взет м.10.2020г., тъй като дружеството не осъществявало дейност на питейни заведения с КИД 56.30 през 2019г. Вписано е, че КИД 56.30 ще бъде деклариран в НСИ за 2020г., тъй като тази дейност се осъществява от 07.05.2020г. и същата дейност е поддържана в „коригирано проектно предложение“. Приложени са данни от проверката в НАП /л.48 и сл./.

Във формуляр за оценка на проект /л.52 и сл./ е отразена информацията от заявлението, вкл. данните за ФУ и получените обяснения на 11.03.2021г. по повод установеното несъответствие. Некоректно е отразена дата на регистрация на ФУ за обекта в ***. Посочено, че в годишните отчети за дейността, подадени от Атамакс ЕООД в НСИ – кодът на осъществяваната основна и икономическа дейност през 2019г. е 47.25 Търговия на дребно с напитки и 93.19 Други дейности в областта на спорта. Отразен е „Период 01.10-31.10.2020г. ЗМЗ РД-01-677/25.11.2020г. В ИСУН кандидатства за подпомагане през 2020г. с общ оборот 21 117,57лв., оборот извън ФУ – 0. Регистрация по ЗДДС на 01.09.2020г.“. „На адрес на обекта кафе-аперитив „Арена“, *** ЕКАФП с рег.№ 4344580, номер на ФУ/ИАСУТ ED338039 и номер на ФП 44338039 е регистриран в НАП на 30.09.2019г. и за периода от 30.09.2019г. до 31.12.2019г. има отчетен оборот в размер на 17351,30лв.“. Вписано е, че лицето кандидатства по т.1 от раздел 9 от Условията за помощ в размер на 20% от оборота без ДДС за преустановена дейност, извършвана в рамките на дейност с код по КИД-2008 56.3 Дейност на питейни заведения. Коректно е отразено, че съгл. данните от НСИ/Мониторстат – кодът на осъществяваната от Атамакс ЕООД през 2019г. основна икономическа дейност е сред посочените в т.4 от раздел 11.1 Критерии за допустимост на кандидатите от Условията /л.34/, но е съобразено, че дружеството кандидатства с друг код – 56.3 Дейност на питейни заведения, който не е допустим за подпомагане /л.34 гръб/. При описаните факти и обстоятелства, в изпълнение на подточка 2 от раздел 11.2 Критерии за недопустимост на кандидатите, е прието, че заявлението следва да бъде отхвърлено.

В заповедта е посочено за разликата от формуляра за оценка, че лицето кандидатства с код 56.3 дейност на питейни заведение за 2020г., който е допустим за подпомагане, но не е обявен в НСИ за 2019г.

3.2. В съдебното производство са приети в допълнение към преписката – Условия за кандидатстване и Условия за изпълнение за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по ОПИК 2014-2020, Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.095 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“ /л.72 и сл. – Условията/ . В т.6 от Условията е посочено, че процедурата е насочена към осигуряване на оборотен капитал за българските микро, малко и средни предприятия, засегнати от наложените противоепидемични мерки, за преодоляване на икономическите последствия. В раздел 11 Допустими кандидати, 11.1 Критерии за допустимост на кандидатите, т.4 са описани кодовете на основна или допълнителна икономическа дейност съгласно данни от 2019г., според Класификация на икономическите дейности /КИД-2008/ - Приложение 3 към условията /л.82/ за търговските обекти, по отношение на които се заявява подкрепа. Както е посочено в оспорената заповед - в годишните отчети за дейността, подадени от Атамакс ЕООД в НСИ – кодът на осъществяваната основна и икономическа дейност през 2019г. е 47.25 Търговия на дребно с напитки и 93.19 Други дейности в областта на спорта и съгл. данните от НСИ/Мониторстат – двата кода са сред посочените в т.4 от раздел 11.1 Критерии за допустимост на кандидатите от Условията. Не с тези два кода, съответно – един от тях, е кандидатствал жалбоподателя, поради което при проверка на информацията за 2019г. е констатирано несъответствие между посочения в заявлението код на икономическа дейност 56.3 и кодовете от обхвата на т.4 от раздел 11.1 Критерии за допустимост на кандидатите от Условията. Предоставена възможност за корекция на кода в заявлението, тъй като кодовете на осъществяваната основна и икономическа дейност през 2019г. са 47.25 Търговия на дребно с напитки и 93.19 Други дейности в областта на спорта и съгл. данните от НСИ/Мониторстат – същите са в обхвата на т.4 от раздел 11.1 Критерии за допустимост на кандидатите от Условията. Тоест, двата кода по данните от 2019г., които проверява административният орган са „допустими“.

Ведно с това - в раздел 11 Допустими кандидати, 11.2 Критерии за недопустимост на кандидатите, подточка 2 е посочено : „По настоящата схема кандидатите могат да заявяват подкрепа само за основната или допълнителната си икономическа дейност, която попада сред допустимите кодове, изброени в т.11.1 от Условията за кандидатстване /съответно засегнатите търговски обекти следва да извършват допустимата основна или допълнителна икономическа дейност, която попада сред допустимите кодове, изброени в т.11.1 от Условията за кандидатстване/. Кодът на основната/допълнителната икономическа дейност на предприятието-кандидат ще се проверява въз основа на данни за 2019г. По отношение на кандидати, които нямат приключена финансова 2019 година или не са осъществявали дейност през тази година, съответствието с изискването ще бъде проверявано съобразно кода на организацията по КИД, вписан в т.1 Данни за кандидата от Формуляра за кандидатстване. В случай, че след проверката се установи, че съгласно данните от НСИ/Мониторстат кодът на основната/допълнителната икономическа дейност на кандидата за 2019г. е недопустим, заявлението се отхвърля. В случай че след проверката се установи, че съгласно данните от НСИ/Мониторстат за 2019г. кодът на основната/допълнителната икономическа дейност на кандидата е допустим, но е попълнен погрешно във Формуляра за кандидатстване, се извършва служебна корекция в т.1 „Данни за кандидата“, поле „Код на основна/допълнителна икономическа дейност на кандидата“ от Формуляра за кандидатстване“.

В раздел 27 Допълнителна информация от Условията /л.101 и сл./, 27.1. Процедура за уведомяване на неуспелите и одобрените кандидати-крайни ползватели и сключване на договори за безвъзмездна финансова помощ, е посочено, че „НАП взема мотивирано решение за отказ за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ в следните случаи : - за всяко заявление за подкрепа, което не отговаря на изискванията за подкрепа; - за заявления за подкрепа при декларирани данни, които не се потвърждават от извършените служебни проверки и в резултат от установеното несъответствие кандидатите не отговарят на изискванията на условията за кандидатстване.“.

Според Декларация за обстоятелствата по чл.3 и чл.4 от ЗМСП /л.315/ от 14.01.2021г., управителят на оспорващото дружество е декларирал, че е свързано предприятие, което за 2019 финансова година е микропредприятие с годишен оборот по-малко от 3 900лв. и стойност на активите по-малко от 3900лв.

Предвид посоченото във формуляр за оценка на проект - лицето кандидатства по т.1 от раздел 9 от Условията за помощ в размер на 20% от оборота без ДДС за преустановена дейност, извършвана в рамките на дейност с код по КИД-2008 56.3 Дейност на питейни заведения, следва да бъде отбелязано, че в Условията – раздел 9, т.1 е посочено : 20% от оборота без ДДС от засегнатите от цитирани заповеди на министъра на здравеопазването /от 27.10.2020г. до 26.02.2021г./ обекти/дейности за същия календарен период в рамките на периода от 1 март 2019г. до 29 февруари 2020г., за срок до отпадането на съответното основание за преустановяване на дейността, а в случай, че обектите не са извършвали дейност или дейността не е осъществявана през посочения период, за месец октомври 2020г. /приложимо за предприятия, които след 01.01.2020г. са започнали или възобновили дейност, преустановена с посочените заповеди, за всеки от месеците до отпадане на съответното основание за преустановяване на дейността, с пояснения за непълен месец. В тази част от условията /л.79/ под черта е отразено, че Приложимият времеви период относно мерките, въведени със Заповед № РД-01-626/27.10.2020г., е 29.10.-12.11.2020г.; по заповедта от 13.11.2020г е – 14.11.-30.11.2020г.; по заповедта от 25.11.2020г. е – от 27.11.до 21.12.2020г.

Приети по делото са и : Критерии и методология за оценка на проектни предложения /л.112 и сл./, въз основа на които е попълнен формуляра за оценка на проект; КИД – 2008 /л.120 и сл./ - без спор по отношение точност на кодовете за 2019г. и посочения в заявлението.

Със Заповед № З-ЦУ-372/02.03.2021г. са утвърдени изменени Условия за кандидатстване и условия за изпълнение за предоставяне на БФП по ОПИК 2014-2020 по Схема за набиране на заявления за подкрепа „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“ /Условията, л.422 и сл./, като заповедта влиза в сила от дата на издаването й – преди издаване на оспорената заповед за отказ. В условията наименованието на схемата за подкрепа е BG16RFOP002-2.95 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки”, тоест номера на схемата, по която е участвал жалбоподателя в процедурата, по която е издаден отказ. В т.6 от Условията е посочено, че цел на процедурата е осигуряване на оборотен капитал за българските микро, малко и средни предприятия, засегнати от наложените противоепидемични мерки, за преодоляване на икономическите последствия. В раздел 11 Допустими кандидати, 11.1 Критерии за допустимост на кандидатите, т.4 са описани кодовете на основна или допълнителна икономическа дейност съгласно данни от 2019г., според Класификация на икономическите дейности /КИД-2008/ - Приложение 3 към условията за търговските обекти, по отношение на които се заявява подкрепа. Двата кода на осъществяваната от Атамакс ЕООД през 2019г. основна икономическа дейност са в обхвата на посочените в т.4 от раздел 11.1 Критерии за допустимост на кандидатите от Условията. Не се установява изменение в т.11, 11.1 т.4 от условията. Съответно – в раздел 11 Допустими кандидати, 11.2 Критерии за недопустимост на кандидатите, подточка 2 също не се установява изменение - „…В случай, че след проверката се установи, че съгласно данните от НСИ/Мониторстат кодът на основната/допълнителната икономическа дейност на кандидата за 2019г. е недопустим, заявлението се отхвърля. В случай че след проверката се установи, че съгласно данните от НСИ/Мониторстат за 2019г. кодът на основната/допълнителната икономическа дейност на кандидата е допустим, но е попълнен погрешно във Формуляра за кандидатстване, се извършва служебна корекция в т.1 „Данни за кандидата“, поле „Код на основна/допълнителна икономическа дейност на кандидата“ от Формуляра за кандидатстване“.

Във вр. с твърденията в жалбата относно ФУ с индивидуален номер ED338039 и индивидуален номер на фискалната памет 44338039, което е прехвърлено на новия адрес, на който дружеството осъществява новозапочнатата дейност, за което обстоятелство е издадено ново свидетелство за регистрация от 04.05.2020г., по делото е приета извадка от информационната система на НАП за данните на ФУ /л.326/ : същото е било на обект с адрес – ***, обект ПКИ с дата на въвеждане в експлоатация 30.09.2019г., която е и дата на регистрация в сървъра на НАП. За адрес в *** е вписана дата на промяна – 04.05.2020г. по отношение на същото ФУ.

По делото е приета Заповед № ЗЦУ-2497/14.07.2021г. /л.318 и сл./, с която във вр. с докладна записка от 14.07.2021г. е предоставена БФП по схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.101 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки II“, на кандидати по списък, в обхвата на който е и жалбоподателя – т.354 /л.322 гръб/, 1 362,42лв. Оспорващото дружество твърди, че в процедурата, по която е издаден отказа и в процедурата, в която му е предоставена БФП, е представил идентични документи при кандидатстването, като в първия случай му е отказано, а във втория му е предоставена помощ.

Към жалбата са представени : Свидетелство за регистрация на ФУ от 30.09.2019г. и Свидетелство за регистрация на ФУ от 04.05.2020г.

4. Оспорената заповед е издадена в изискуемата от закона писмена форма и съдържа фактически и правни основания. Преценката за законосъобразност обхваща фактическите и правни основания, посочени в административния акт с приоритет на първопосочените, като в случая следва да бъде съобразено, че Условията са взаимнообвързващи за страните в процедурата /административното производство/.

4.1. Основателно е твърдението в жалбата за частично неправилно възприета фактическа обстановка по отношение ФУ и по-конкретно за промяната на адреса на обекта, в който се отчита дейността чрез фискалното устройство. Видно от представените с жалбата писмени доказателства, както и от извадка от информационната система на НАП за данните на ФУ : същото е било на обект с адрес – ***, с дата на въвеждане в експлоатация 30.09.2019г., която е и дата на регистрация в сървъра на НАП, като за адрес в *** е вписана дата на промяна – 04.05.2020г. по отношение на същото ФУ. Фискалното устройство с индивидуален номер ED338039 и индивидуален номер на фискалната памет 44338039 е едно и също, функционирало в обекта с адрес гр. *** и функциониращо в обекта с адрес - в ***. При тези данни, неправилно във формуляра за оценка е вписано : „На адрес на обекта кафе-аперитив „Арена“, *** ЕКАФП с рег.№ 4344580, номер на ФУ/ИАСУТ ED338039 и номер на ФП 44338039 е регистриран в НАП на 30.09.2019г. и за периода от 30.09.2019г. до 31.12.2019г. има отчетен оборот в размер на 17351,30лв.“. Посоченото не е съществен недостатък на заповедта, обосноваващ самостоятелно основание за незаконосъобразност на административния акт.

Съгласно т. 11. 1 Критерии за допустимост на кандидатите т. 2 – кандидатът е допустим, предвид данните за регистрация във формуляра за оценка на проекта и по този критерий няма установено несъответствие. За периода 01.10.2019г.-31.12.2019г. жалбоподателят е осъществявал дейности в областта на спорта и търговията на дребно с напитки в обект под наем в ***, в който е поставено фискално устройство с индивидуален номер ED338039 и индивидуален номер на фискалната памет 44338039. Заявителят кандидатства на 14.01.2021г. по т.1 от раздел 9 от Условията за помощ в размер на 20% от оборота без ДДС за преустановена дейност, извършвана в рамките на дейност с код по КИД-2008 56.3 Дейност от питейни заведения, за подпомагане през 2020г., с обект кафе-аперитив Арена в ***. Преустановяването/ограничаването на дейността на обекта е от 28.11.2020г., съгласно Заповеди №№ РД-01-677/25.11.2020г. и РД-01-718/18.12.2020г. на министъра на здравеопазването, което обстоятелство не е поставено под съмнение от административния орган. При определяне на оборота, използван за база за определяне на подпомагането е взет м.10.2020г., тъй като дружеството не е осъществявало дейност на питейни заведения с КИД 56.30 през 2019г. От друга страна, кодът на основната или допълнителна икономическа дейност на предприятието, който се посочва в т.1 Данни за кандидата от формуляра за кандидатстване - подлежи на проверка за правилното му определяне въз основа на данни за 2019г. от НСИ/Мониторстат. Посоченият в заявлението КИД не е възможно да бъде вписан в НСИ като КИД за 2019г., тъй като дейността с КИД 56.30 е започната през 2020г. Поради това е следвало да бъде възприета установената допустимост на двата кода за основна и допълнителна икономическа дейност за 2019г. по см. на т.4 от раздел 11.1 „Критерии за допустимост на кандидатите“ от Условията във вр. с подточка 2 от раздел 11.2 Критерии за недопустимост на кандидатите - съгласно данните от НСИ/Мониторстат кодът на основната/допълнителната икономическа дейност на кандидата за 2019г. е допустим и е имало основание за прилагане на регламентираната в Условията служебна корекция.

4.2. При проверка на основанията от Условията, на които административният орган се е позовал в оспорената заповед, се установи следното : Съгласно данните от НСИ/Мониторстат – кодът на осъществяваната от Атамакс ЕООД през 2019г. основна икономическа дейност е сред посочените в т.4 от раздел 11.1 „Критерии за допустимост на кандидатите“ от Условията. В тази вр. е информацията от годишните отчети за дейността, подадени от Атамакс ЕООД в НСИ – кодът на осъществяваната през 2019г. основна и допълнителна дейност е съответно : 47.25 Търговия на дребно с напитки и 93.19 Други дейности в областта на спорта.

Предвид, че лицето кандидатства с друг код 56.3 Дейност на питейни заведение за 2020г., който е допустим за подпомагане, но не е обявен в НСИ за 2019г. и в изпълнение на подточка 2 от раздел 11.2 „Критерии за недопустимост на кандидатите“, е прието, че заявлението следва да бъде отхвърлено. Както бе посочено, според раздел 11 Допустими кандидати, 11.2 Критерии за недопустимост на кандидатите, подточка 2 : „В случай че след проверката се установи, че съгласно данните от НСИ/Мониторстат кодът на основната/допълнителната икономическа дейност на кандидата за 2019г. е недопустим, заявлението се отхвърля. В случай че след проверката се установи, че съгласно данните от НСИ/Мониторстат за 2019г. кодът на основната/допълнителната икономическа дейност на кандидата е допустим, но е попълнен погрешно във Формуляра за кандидатстване, се извършва СЛУЖЕБНА корекция в т.1 „Данни за кандидата“, поле „Код на основна/допълнителна икономическа дейност на кандидата“ от Формуляра за кандидатстване“. При установеното несъответствие при проверката е предоставена възможност на кандидата да внесе корекция във формуляра за кандидатстване, но макар действието да е в полза на заявителя, според приложимите условия е дължима служебна корекция. Няма спор, че кодът на осъществяваната от Атамакс ЕООД през 2019г. основна икономическа дейност е сред посочените в т.4 от раздел 11.1 „Критерии за допустимост на кандидатите“ от Условията, тоест в обхвата на допустимите, поради което на това основание заявлението не би могло да бъде отхвърлено. Според обвързващите страните условия по цитираната в заповедта подточка 2 от раздел 11.2 Критерии за недопустимост на кандидатите – в конкретиката на фактите е била дължима служебна корекция относно код на основна/допълнителна икономическа дейност на кандидата“ от Формуляра за кандидатстване. Предвид текста на подточка 2 от раздел 11.2 Критерии за недопустимост на кандидатите – приложена от административния орган част от условията, следва да бъде прието, че предоставената възможност за корекция от страна на кандидата, не преодолява задължението на органа за служебна корекция. Тоест, посоченото основание за отказ неправилно е приложено според текста на условията, на който се е позовал административния орган.

Следва да бъде отбелязано, че в раздел 27 също са посочени основания за отказ : - за заявления за подкрепа при декларирани данни, които не се потвърждават от извършените служебни проверки и в резултат от установеното несъответствие кандидатите не отговарят на изискванията на условията за кандидатстване.“, но не на това основание е постановен отказа. В случая декларирани данни не се потвърждават от извършените служебни проверки на информацията в НСИ за 2019г., тъй като са данни от 2020г., но съществуващите данни в НСИ за 2019г. относно кодовете на основна или допълнителна икономическа дейност са действителни факти, според които кандидатът е декларирал кодове, които попадат в обхвата на посочените в т.4 от раздел 11.1 „Критерии за допустимост на кандидатите“ от Условията – допустими.

Различни са били условията, по които е преценявано заявлението от 21.06.2021г. и е издаден благоприятен административен акт. Според приетите писмени доказателства, обосновали издаване на заповедта от 14.07.2021г. /л.332 и сл., т.2/ : Заявлението за кандидатстване е с рег.№ BG16RFOP002-2.101-1514 от 21.06.2021г. /л.338 и сл./ с различен номер на схемата за набиране на заявления за подкрепа – заявлението, по което е постановен отказ е с рег.№ BG16RFOP002-2.095-5427 от 14.01.2021г., а заявлението от 21.06.2021г. е по Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.101 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки II“. В заявлението е посочен същия код като в процедурата с отказ – 56.30 Дейност на питейни заведения, но при различно наименование на проектното предложение - BG16RFOP002-2.101 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки II” и различен период. В частта от заявлението - 2.101.2.1 /л.340/ е отразено : декларирам, че кандидатствам за подпомагане на дейност /обект /и/, започнала/възобновена СЛЕД 01.01.2020г. и преустановена съгласно заповеди на министъра на здравеопазването през посочения период : 22.03.2021г. – 31.03.2021г.; по т.2.101.2.3 е декларирано, че оборотът от преустановената дейност за месец октомври 2020г. е в размер 4 539,97лв. Във втората по хронология процедура по заявлението от 21.06.2021г. отново е представена Декларация за обстоятелствата по чл.3 и чл.4 от ЗМСП /л.349/, но от 21.06.2021г. - управителя на оспорващото дружество е декларирал, че е свързано предприятие, което за 2019 финансова година е микропредприятие с годишен оборот по-малко от 3 900лв. и стойност на активите по-малко от 3900лв. – тоест идентични данни като в декларацията от 14.01.2021г. Декларацията е коригирана относно период. Във втората процедура е зададен въпрос на кандидата /л.357/ и в коригирано проектно предложение /л.358/ е посочен период 22.03.2021г. – 31.03.2021г. и деклариране за кандидатстване за подпомагане на дейност/обект, започнала/възобновена след 01.01.2020г. и преустановена съгл. заповеди на министъра на здравеопазването през посочения период. Оборотът от преустановената дейност за м.октомври 2020г. е в размер на 6 812,12 /л.358 гръб/ - корекцията е от 09.07.2021г. /л.367/. Същевременно е представена и декларация на 09.07.2021г. /л.368/, в която относно обстоятелствата по чл.3 и чл.4 от ЗМСП, управителя на оспорващото дружество е декларирал, че е свързано предприятие, което за 2020 финансова година е микропредприятие с годишен оборот по-малко от 3 900лв. и стойност на активите по-малко от 3900лв. Приложена е извадка от „зададен въпрос и отговор” /л.381 и сл./, във вр. с коригирано проектно предложение, в което се потвърждава основната икономическа дейност на кандидата 56.30 дейност на питейни заведения. Потвърден е период от 22.03.2021г. до 31.03.2021г. за т.2.101.2.1, както и код 56.30 Дейност на питейни заведения, вкл. оборот от преустановената дейност за месец октомври 2020г. – 6 812,12 /л.384/. Във формуляра за оценка на проект е отразено /л.405/, че в ИСУН лицето кандидатства с основна икономическа дейност КИД 56.30 дейност на питейни заведения, като в НСИ за 2020г. е декларирана основна икономическа дейност на кандидата КИД 56.30 Дейност на питейни заведения и допълнителна икономическа дейност КИД 73.12 Дейност по продажба на медийно време и място за реклама. Във формуляра за оценка е отразено също, че декларацията за обстоятелствата по чл.3 и чл.4 ЗМСП е попълнена за 2019г., а би следвало да е за 2020г.; в ИСУН кандидатства с общ оборот 4 539,97лв.; на 08.07.2021г. до дружеството е изпратено съобщение чрез ИСУН за корекция на обороти и подаване на декларация по чл.3 и чл.4 от ЗМСП за 2020г.; на 09.07.2021г. дружеството е коригирало оборотите, вкл. както бе посочено по-горе – е подадена и декларация по чл.3 и чл.4 ЗМСП за 2020г.

В Условия за кандидатстване и условия за изпълнение за предоставяне на БФП по ОПИК 2014-2020 по Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.101 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки II“ / л.441 и сл./, целите са идентични с тези по условията по схема BG16RFOP002-2.95 /т.6/, като идентични са и раздел 11 Допустими кандидати, 11.1 Критерии за допустимост на кандидатите. В раздел 11 Допустими кандидати, 11.2 Критерии за недопустимост на кандидатите, подточка 2 е посочено : „По настоящата схема кандидатите могат да заявяват подкрепа само за основната или допълнителната си икономическа дейност, която попада сред допустимите кодове, изброени в т.11.1 от Условията за кандидатстване /съответно следва да извършват допустимата основна или допълнителна икономическа дейност, която попада сред допустимите кодове, изброени в т.11.1 от Условията за кандидатстване/. Кодът на  основна/допълнителната икономическа дейност на предприятието-кандидат ще се проверява въз основа на данни за последната отчетна финансова година след 2019г. включително. По отношение на кандидати, които не са осъществявали дейност през финансова 2019 година и нямат отчетена финансова 2020 година, съответствието с изискването ще бъде проверявано съобразно кода на организацията по КИД, вписан в т.1 Данни за кандидата от Формуляра за кандидатстване. При наличие на отчети и за двете финансови години се вземат предвид данните за 2020г. В случай, че след проверката се установи, че съгласно данните от НСИ/Мониторстат кодът на основната/допълнителната икономическа дейност на кандидата е недопустим, заявлението се отхвърля. В случай че след проверката се установи, че съгласно данните от НСИ/Мониторстат кодът на основната/допълнителната икономическа дейност на кандидата е допустим, но е попълнен погрешно във Формуляра за кандидатстване, се извършва корекция в т.1 „Данни за кандидата“, поле „Код на основна/допълнителна икономическа дейност на кандидата“ от Формуляра за кандидатстване“.

Възражението за неединна преценка на административния орган по отношение на двете заявления, по които са издадени различни по последици актове, не е основателно. При съпоставка между условията за двете процедури са установими различията, посочени по-горе. Това не променя изводът, произтичащ от текста на условията, въз основа на който при издаване на оспорената заповед е прието, че заявлението следва да бъде отхвърлено.

По изложените съображения жалбата се приема за основателна с присъждане на претендираните разноски. Възражението за прекомерност на адвокатското възнаграждение не е основателно по отношение 500лв.  във вр. с Наредба № 1/2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения.

Мотивиран така, съдът

Р  Е  Ш  И  :

 

Отменя Заповед № З-ЦУ-1419/19.04.2021г. на Изпълнителния директор на НАП, с която е отказано предоставяне на безвъзмездна финансова помощ /БФП/ по Оперативна програма /ОП/ „Иновации и конкурентноспособност“ 2014-2020 по Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.095 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“, по заявление рег.№ BG16RFOP002-2.095-5427.

Връща преписката на Изпълнителния директор на НАП за ново произнасяне по заявление рег.№ BG16RFOP002-2.095-5427 на Атамакс ЕООД, ЕИК *********, гр.Пловдив.

Осъжда НАП да заплати на Атамакс ЕООД, ЕИК *********, седалище и адрес на управление: гр.Пловдив, ул.“Иван Пеперлиев“ № 5 – 510 лв. съдебни разноски общо.

Решението може да се обжалва пред Върховния Административен Съд в 14-дневен срок от съобщението до страните за постановяването му.

 

 

 

                                                                                        Административен съдия: