Р
Е Ш Е Н И Е
№295
15.10.2019 год. гр. Стара Загора
В
ИМЕТО НА НАРОДА
Старозагорски
административен съд, публично съдебно
заседание на двадесет
и шест септември две хиляди и деветнадесета год., в състав
Председател: ГАЛИНА ДИНКОВА
Членове: ДАРИНА
ДРАГНЕВА
СТИЛИЯН МАНОЛОВ
при секретаря Зорница
Делчева
в присъствието на прокурора Константин Тачев, като разгледа
докладваното от съдия Дарина Драгнева КАН дело №246 по описа за 2019 год., за да се
произнесе, съобрази следното:
Производството е по реда на чл.208
и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/, във връзка с чл.63, ал.1,
изр. второ от Закона за
административните нарушения и наказания /ЗАНН/.
Образувано е по касационна
жалба на Областна дирекция на МВР Стара Загора против Решение №245/30.04.2019 г,
постановено по АНД №348/19 г. по описа на РС Стара Загора, с което е отменено
Наказателно постановление № 18-1228-004634/22.01.2019 г., издадено от Началник
група в сектор „Пътна полиция“ при същата дирекция на МВР, с наложена на Г.В.И.
глоба в размер на 200лв. и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6
месеца на основание чл. 175 ал.3 предл. първо от ЗДвП за това, че на 19.09.2018
г. около 13.30ч в с. Змейово, общ. Стара Загора, обл. Стара Загора, до центъра
на село Змейово е управлявал мотопед с
неустановена марка, бяло-черен на цвят с номер на рама ***. При проверката се
установява, че мотопеда е без табела/регистрационен номер/ и не е регистрирано
по надлежния ред. Описаното представлява нарушение на чл. 140 ал.1 от ЗДвП - По
пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни
средства и ремаркета, които са регистрирани, въз основа на което е отправено и
правно обвинение за управление на МПС, което не е регистрирано по надлежния
ред, с предвидена административно наказателна отговорност за неговото
извършване в чл. 175 ал.3 предл. първо от ЗДвП - Наказва се с лишаване от право да управлява
моторно превозно средство за срок от 6 до 12 месеца и с глоба от 200 до 500 лв.
водач, който управлява моторно превозно средство, което не е регистрирано по
надлежния ред.
Акта за установяване на
административно нарушение №Д18-4634/17.12.2018г. е съставен след като с
постановление №4127 от 27.09.2018г. е прекратено наказателно производство №1959
зм 837/18г. по описа на Първо РУ Стара Загора, преписка №4127/2018г. на РП
Стара Загора. Наказателното производство е образувано срещу ответника по
касация за това, че на 19.09.2018 г. около 13.30ч в с. Змейово, общ. Стара
Загора, обл. Стара Загора, до центъра на село Змейово управлява
мотопед с неустановена марка, бяло-черен на цвят с номер на рама ***,
което не е регистрирано по надлежния ред
-престъпление по чл. 345 ал.2 вр. с ал.1 от НК /който управлява моторно
превозно средство, което не е регистрирано по надлежния ред се наказва с
лишаване от свобода до една година или с глоба в размер от 500лв. до 1000лв/,
идентично с обективните и субективни елементи на административното нарушение,
за което в чл. 175 ал.3 предл. първо от ЗДвП е предвидена административно
наказателна отговорност. Наказателното производство е прекратено поради
малозначителност на деянието / чл. 9 ал.2 предл. първо от НК/, водеща до липса
на обществена опасност, а преписката е изпратена на ОД МВР, сектор Пътна
полиция за предприемане на действия по реализиране на
административно-наказателна отговорност спрямо Г.В.И. във връзка с допуснато
нарушение на ЗДвП. /30.07.2018г.
За да отмени наказателното
постановление РС Стара Загора е приел, че макар в мотивите на постановлението
си за прекратяване на наказателното
производство прокурорът да е приел,
че извършеното деяние, поради своята малозначителност не е общественоопасно,
съставлява административно нарушение по чл.175, ал. З от ЗДвП, и респективно да
е постановил препис от постановлението му за прекратяване на наказателното
производство да се изпрати на Началника на Сектор "Пътна полиция" към
ОД на МВР град Стара Загора за осъществяване на правомощията му по ЗАНН, той
също така е приел изрично, че е налице "втората хипотеза на разпоредбата
на чл.9, ал.2 от НК, а именно деянието, макар формално да осъществява
признаците на предвиденото в закона престъпление, не е престъпно, тъй като
неговата обществена опасност е явно незначителна", на което именно
основание е прекратил наказателното производство. В мотивите си излага
съображения, че приетото от прокурора означава, че деянието на жалбоподателя
(управление на нерегистрирано по надлежния ред МПС) дори да е било извършено,
не съставлява не само престъпление, но и административно нарушение, доколкото
обществената опасност е присъща не само на престъплението, но и на
административното нарушение (разликата между тях, когато едно деяние
осъществява едновременно състав на престъпление и на административно нарушение,
се свежда единствено до степента на засягане на съответните, защитени от закона
обществени отношения).
Следователно, макар
наказателното производство да е било образувано срещу жалбоподателя за
престъпление, идентично по обективните си признаци с административното
нарушение, за което е бил санкциониран с НП и прокурорът с оглед на приложението
на чл.9, ал.2 от НК във втората му хипотеза - обществената опасност на деянието
е явно незначителна да е разпоредил санкционирането му по административен ред,
административнонаказващият орган, независимо че делото му е било препратено при
условията на чл.З6, ал.2 от ЗАНН след прекратяване на наказателното
производство по случая, не е могъл и не е следвало да издава обжалваното НП -
чл.84 от ЗАНН във връзка с чл.24, т.6 от НПК, поради влязло в сила
постановление за прекратяване на наказателното производство за същото деяние на
основание, изключващо съставомерността на деянието не само като престъпление,
но и като административно нарушение.
С касационната жалба са
наведени доводи за неправилно приложение на материалния закон при отмяна на
наказателното постановление. От съда се иска да бъде отменено въззивното
съдебно решение и да се постанови друго за потвърждаване на наказателното постановление
при съобразяване с вида на административното нарушение, което като формално, не
съдържа съставомерни вреди и не разкрива по-ниска степен на обществена опасност
от останалите административни нарушения на чл. 140 ал.1 от ЗДвП.
Ответника Г.В.И. не се явява,
не се представлява, вместо това в писмено становище, представено от
упълномощения адвокат Ж. иска от съда да остави в сила въззивното съдебно решение с доводи, че
освен правилност на решаващите мотиви е налице и нарушение на изискванията на
ЗАНН за индивидуализация на обекта на деянието, а именно не е посочена мощността
и производствената спецификация, които обстоятелства определят дали мотопеда
подлежи на регистрация по Наредба №І-45 от 24.03.2000г. за регистриране, отчет,
пускане в движение и спиране от движение на МПС и ремаркета ,теглени от тях и
реда за предоставяне на данни за регистрираните ППС..
Представителя на Окръжна
прокуратура Стара Загора дава заключение за неправилност на въззивния съдебен
акт и предлага на съда да постанови друго за неговата отмяна и за потвърждаване
на НП.
Касационният
състав на съда, след като обсъди събраните по делото доказателства, наведеното
от жалбоподателя касационно основание, доводите и становищата на страните и
като извърши на основание чл.218, ал.2 от АПК служебна проверка на валидността,
допустимостта и съответствието на обжалваното съдебно решение с материалния
закон, намира за установено следното:
Касационната
жалба е подадена в срока по чл. 211, ал. 1 АПК, вр. чл. 63, ал. 1 ЗАНН и от
надлежна страна, за която съдебното решение се явява
неблагоприятно, поради което е процесуално
допустима.
Разгледана по
същество, жалбата е неоснователна.
След
прекратяване на бързото наказателно производство, преписката е изпратена на
АНО, който правилно е преценил, че малозначителността на деянието по смисъла на
чл. 9, ал. 2 от НК, изключва престъпния му характер, но не сочи на маловажен
случай по смисъла на чл.28 от ЗАНН. По
определение административните нарушения са с по-ниска степен на обществена
опасност, която не изисква прилагане на наказателна репресия, поради което
преценката на прокурора за липса на престъпление по причина на
малозначителността на съставомерните факти и прекратяване на наказателното
производство е условие, без което не може да се образува административно
наказателно такова по аргумент от чл. 33, ал. 1 от ЗАНН. Едно деяние, което
формално осъществява съставите на престъпление и на административно нарушение
може да не бъде годно за носене на наказателна отговорност, но да бъде
достатъчно значително по своята тежест за налагане на административно
наказание. Маловажните случаи по чл. 28 от ЗАНН се преценяват на плоскостта на
същата разпоредба на чл. 9, ал. 2 от НК по силата на чл. 11 от ЗАНН, но за
приложение на този състав на освобождаване от отговорност е необходимо административното
деяние да разкрива по-ниска степен на засягане на охранените обществени
отношения в сравнение с другите случаи на същото по вид нарушение. Предложената
от РС Стара Загора задължителна релевантност на мотивите на прокурора за
прекратяване на наказателното производството, не намира опора в НПК и
противоречи на предвиденото от законодателя едновременно административно и
углавно наказване, като за избягване на забраната за двойно наказателно
преследване е необходимо наказателното производство да бъде прекратено в
неговата досъдебна фаза с изпращане на веществените доказателства и материалите
на компетентния АНО. Последният следва да прецени има ли извършено нарушение,
от кого, виновно ли е извършено, представлява ли маловажен случай спрямо
другите административни деяния по приложения административно наказателен
състав. Извън основателността на тези оплаквания в касационната жалба се налага
извод за правилно приложение на материалния закон като краен резултат, защото:
С АУАН и с НП са повдигнати обвинения за две административни нарушения като
административно наказание е наложено само за едното от тях, при това първото не
би могло да бъде извършено от водач на нерегистрирано МПС. На ответника по
касация е вменено управлението на мотопед с посочена рама, без мощност, без
регистрационна табела и който не е регистриран по надлежния ред като глобата е
наложена на основание чл. 175 ал.3 предл. 1 от ЗДвП и за нарушение на чл.140
ал. 1 от същия закон.
Мотивиран от
изложеното и на основание чл. 222 ал.1 от АПК, Административен съд Стара Загора
Р Е Ш
И :
ОСТАВЯ В СИЛА Решение №245/30.04.2019
г, постановено по АНД №348/19 г. по описа на РС Стара Загора.
Решението не подлежи на
обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.