Решение по дело №259/2021 на Районен съд - Берковица

Номер на акта: 77
Дата: 2 август 2022 г.
Съдия: Юлита Николова Георгиева-Трифонова
Дело: 20211610200259
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 13 октомври 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 77
гр. Берковица, 02.08.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БЕРКОВИЦА, ВТОРИ СЪСТАВ, в публично
заседание на девети юни през две хиляди двадесет и втора година в следния
състав:
Председател:ЮЛИТА Н. Г.А-ТРИФОНОВА
при участието на секретаря НИНА ЛЮБ. Г.А
като разгледа докладваното от ЮЛИТА Н. Г.А-ТРИФОНОВА
Административно наказателно дело № 20211610200259 по описа за 2021
година
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

Делото е образувано по жалба на ИВ. М. Л. с ЕГН **********, с адрес:
град ................... против НП № 24/ 29.09.2021 г. на Директора на РИОСВ
Монтана. Със същото е ангажирана административно- наказателната
отговорност на жалбоподателя за извършено от него нарушение на чл. 19, ал.
3, т. 15 от Закон за управление на отпадъците (ЗУО).
Релевирани в жалбата са възражения за незаконосъобразност и
неправилност на НП. Поддържаното в жалбата искане е съдът да отмени
изцяло обжалваното НП. В жалбата си въззивникът счита, че НП следва да
бъде отменено, сочи нарушения на материалния и процесуален закон при
издаване на НП, алтернативно, моли съда за намаляване размера на
определената глоба.
В съдебно заседание въззивникът- редовно призован, не се явява лично,
изпраща представител- адв. КР. Б., който в съдебно заседание поддържа
жалбата на релевираните основания и моли за отмяна на НП. Представя
допълнително становище.
1
Въззиваемата страна, редовно призована, изпраща представител- юрк.
Николова.
След преценка на доказателствата по делото, съдът прие за установена
следната фактическа обстановка:
На 19.08.2021 г. е била извършена проверка от служители на РИОСВ-
Монтана на терен в Община Вършец, при която проверка било констатирано,
че инж. ИВ. М. Л. в качеството си на Кмет на Община Вършец не е
предотвратил изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това места и
създаването на незаконни сметища и не е организирал почистването им, като
в следствие на неправомерното му бездействие е установено замърсяване на
терен, ситуиран вдясно от пътя от град Вършец в посока с. Долна Бела Речка
след моста на р. Ботуня- първия завой по черен път на около 500 м.
Замърсеният терен е с площ от около 2,5-3 дка с натрупани купчини
нерегламентирано изхвърлени биоразградими и смесени битови отпадъци.
Нарушението, изразяващо се в допуснато бездействие е първоначално
установено при извършване на извънредна проверка на 19.08.2021 г. от
експерти на РИОСВ- Монтана във връзка с получен в Инспекцията сигнал,
касаещ нерегламентирано изхвърляне на отпадъци в землището на с. Долна
Бела Речка с приложена снимка, от която е видно влизането на специализиран
сметоизвозен автомобил „Хюндай“, собственост на Община Вършец по
посочения черен път.
Констатациите били описани в Констативен протокол № УС-
68/19.08.2021 г. на РИОСВ-Монтана, подписан без възражения от Заместник-
кмета на Община Вършец на 19.08.2021 г. и заведен в деловодството на
Община Вършец с вх. № 3300-1113/ 19.08.2021 г.
Проверката на място на 19.08.2021 г. е била извършена в присъствието на
Заместник- кмета на Община Вършец.
Размерът на замърсените площи и видът на отпадъците са определени
визуално от проверяващия екип със съдействието на присъстващото лице.
Във връзка с извършената проверка е направена справка в Кадастрално-
административната информационна система в сайта на Агенция по геодезия,
картография и кадастър, при която се констатира, че се касае за замърсяване
на терен, попадащ в защитена зона от екологичната мрежа Натура 2000-
2
BG0001040 „Западна Стара планина и Предбалкан“ в землището на град
Вършец.
Извършена е повторна проверка на 24.08.2021 г. на замърсения терен с
цел снемане на координатни точки за местоположението на замърсения терен.
Данните са обективирани в съставения на място Констативен протокол №
УС-68-1/ 24.08.2021 г. на РИОСВ- Монтана. Въз основа на снетите
координатни точки е установено, че замърсеният терен попада в защитена
зона от екологична мрежа Натура 2000- BG0001040 „Западна Стара планина
и Предбалкан“ в землището на град Вършец, обявена със Заповед № РД-268/
21.03.2021 г. на Министъра на околната среда и водите.
При повторната проверка на 24.08.2021 г. е констатирано, че черният път,
който води до замърсения терен е подравнен с инертни материали и по него
има следи от тежкотоварна техника. Отпадъците, установени при
предходната проверка на 19.08.2021 г. са прибутани към дерето на река
Ботуня, има следи от горене на терена на площ повече от 700-800 кв.м., има
пепел от горене, както и обгорени дървета. Нерегламентирано изхвърлените
отпадъци са прибутани на площ с размери дължина около 150 м. и ширина 6
м., приблизителна площ около 900 кв.м., като голяма част от отпадъците са по
склон към дерето на река Ботуня. Купчината от смесени битови отпадъци и
отпадъци от опаковки, локализирана при предходната проверка вляво на
замърсения терен, в близост до черен път, не е прибутвана и не е изгребвана.
Установена е и новоизхвърлена купчина със зелени отпадъци- трева
примесена с черни чували, пълни с отпадъци.
Размерът на замърсения терен и видът на нерегламентирано
изхвърлените отпадъци е определен визуално и по заснети координатни
точки.
В РИОСВ- Монтана е получено писмо от Кмета на Община Вършец,
заведено с вх. № 4618/ 24.08.2021 г., в което е заявено, че въпросният терен е
почистен. Заявеното в писмото противоречи на констатираното в Констативен
протокол № УС- 68-1/ 24.08.2021 г. на РИОСВ- Монтана.
АУАН е бил съставен на 25.08.2021 г., с Констативни протоколи УС- 68/
19.08.2021 г. УС- 68-1/ 24.08.2021 г. и за нарушение на разпоредбите на чл.
19, ал. 3, т. 15 от Закона за управление на отпадъците. И двата били съставени
в присъствието на представител на Община Вършец, връчени лично и
3
подписани без възражения.
Въз основа на АУАН било издадено и атакуваното наказателно
постановление № 24/ 29.09.2021 г. с което АНО наложил на жалбоподателя
административно наказание на осн. чл.151, ал.2, т.6 от Закона за управление
на отпадъците /ЗУО/ административно наказание „Глоба” в размер на 5 000лв
/пет хиляди лева/.
Горната фактическа обстановка се установява от събраните по делото
гласни и писмени доказателства.
При така очертаната фактическа обстановка се налагат следните правни
изводи:
Жалбата е неоснователна.
Съгласно разпоредбата на чл.6 от ЗАНН административно нарушение е
това деяние /действие или бездействие/, което нарушава установеният ред на
държавно управление, извършено е виновно и е обявено от закона за
наказуемо с административно наказание налагано по административен ред.
Следователно деянието обявено за административно нарушение трябва да е
извършено виновни –умишлено или непредпазливо, като законодателят е
предвидил непредпазливите деяния да се наказват само в предвидените от
закона случай.
В нормата на чл.19, ал.3, т.15 от ЗУО, законодателят е регламентирал
задължението на Кмета на общината, съгласно което последният отговаря за
предотвратяването на изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това
места и/или създаването на незаконни сметища и организиране на
почистването им. При неизпълнение на задължението, предвидено в тази
разпоредба се ангажира отговорността му, тъй като по този начин нарушава
правилата в ЗУО. В случая жалбоподателят в качеството си на Кмет на
Община Вършец, като е допуснал наличието на описаното в констативния
протокол замърсяване с битови отпадъци на посоченото място, безспорно е
реализирал състава на горното нарушение.
В случая съдът намира за безспорно установено, че
административнонаказаното лице, в качеството си на Кмет на Община
Вършец не е изпълнило задължението си по чл.19, ал.3, т.15 от ЗУО, съгласно
което последният отговаря за предотвратяването на изхвърлянето на
4
отпадъци на неразрешени за това места и/или създаването на незаконни
сметища и организиране на почистването им.
За неизпълнение на това задължение законодателят е въвел и санкционна
норма с текста на чл.151, ал.2, т.6 от ЗУО, която предвижда административно
наказание „ГЛОБА” в размер от 3 000лв /три хиляди/ до 10 000лв /десет
хиляди лева/ .
За изчерпателност на изложеното и тъй като съставлява част от
дължимия съдебен контрол за законосъобразност на обжалваното НП,
необходимо е правно обсъждане, относно приложението на чл. 28 ЗАНН. По
убеждение на решаващия съдебен състав, процесното административно
нарушение няма характеристиките на маловажен случай, по смисъла на чл.28
ЗАНН и не представлява такъв, доколкото не се установиха каквито и да било
фактически обстоятелства с ефект на смекчаващи, които да характеризират
конкретното деяние като отличаващо се със значително по-ниска степен на
обществена опасност, от типичната за този род административни нарушения.
Административнонаказващият орган в конкретния случай е наложил
на жалбоподателя глоба в размер на 5 000. 00 лева (пет хиляди лева) – така
наложената санкция е около средния размер на предвиденото в закона. Не се
обосноваха обстоятелствата, взети предвид от административнонаказващия
орган при индивидуализацията на наказанието. При индивидуализиране на
наказанието съдът взе предвид, че така наложеното наказание се явява
завишено с оглед на факта, че не бе установено от административно
наказващия орган жалбоподателят извършвал ли е друго такова нарушение и
горното съставлява смекчаващо отговорността обстоятелство. Съдът следва
да вземе предвид, че в административнонаказателната процедура не е
установено имотното състояние на жалбоподателя. Горното поражда
необходимостта административното наказание да се определи при превес на
смекчаващите отговорността обстоятелства, съобразено с неустановеното
имотно състояние на жалбоподателя. Поради горното наложената глоба
следва да се намали от 5 000. 00 лева (пет хиляди лева) на 3 000. 00 лева (три
хиляди лева) т. е. към минималния размер, в какъвто смисъл следва да се
измени обжалваното наказателно постановление. Настоящият съдебен състав
намира, че по този начин ще бъдат постигнати целите на административното
наказание, определени в чл. 12 от ЗАНН - да се предупреди и превъзпита
5
нарушителят към спазване на установения правен ред и да се въздейства
възпитателно и предупредително върху останалите граждани, както и
изискването на чл. 27 от ЗАНН при определяне на наказанието да се отчита
винаги тежестта на конкретното нарушение, подбудите за неговото
извършване и другите смекчаващи и отегчаващи обстоятелства, и имотното
състояние на нарушителя, както и обществената опасност и динамиката на
съответния вид административни нарушения.
Съгласно разпоредбата на чл. 63д, ал. 3 от ЗАНН страните имат право
на разноски. С оглед изхода на делото такива се дължат само на ответната
страна, поради което в полза на РИОСВ – Монтана следва да се присъди
юрисконсултско възнаграждение, което съгласно приложимата редакция на
чл. 63д, ал. 5 ЗАНН не следва да надхвърля максималния размер за
съответния вид дело, определен по реда на чл. 37 от Закона за правната
помощ. Съгласно чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ, по
административни дела възнаграждението за една инстанция е от 100 до 240
лева, следователно в полза на РИОСВ – Монтана, следва да се присъди
юрисконсултско възнаграждение в минимален размер от 100 лева, предвид
фактическата и правна сложност на делото.
Воден от гореизложеното, съдът

РЕШИ:
ИЗМЕНЯ Наказателно постановление № 24/ 29.09.2021 г. на
Директора на РИОСВ Монтана, с което на ИВ. М. Л., в качеството му на Кмет
на Община Вършец с ЕГН **********, с адрес: град ..................., за
нарушение на чл. 19, ал. 3, т. 15 от Закона за управление на отпадъците на
основание чл. 151, ал. 2, т. 6 от Закона за управление на отпадъците е
наложено административно наказание "глоба" в размер на 5 000. 00 лева (пет
хиляди лева) за административно нарушение по чл. 19, ал. 3, т. 15 от ЗУО,
като НАМАЛЯВА размера на наложената "глоба" от 5 000. 00 лева (пет
хиляди лева) на 3 000. 00 лева (три хиляди лева).
ОСЪЖДА ИВ. М. Л. в качеството му на Кмет на Община Вършец с
ЕГН **********, с адрес: град ................... да заплати на РИОСВ – Монтана
6
сумата от 100 (сто) лева, представляваща направени по делото разноски за
юрисконсултско възнаграждение
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен
съд – Монтана в 14-дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето
му.
Съдия при Районен съд – Берковица: _______________________
7