Решение по дело №30/2021 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 39
Дата: 18 февруари 2021 г. (в сила от 18 февруари 2021 г.)
Съдия: Николета Антонова Карамфилова
Дело: 20217110700030
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 25 януари 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е  № 39

гр.Кюстендил, 18.02.2021г.

В ИМЕТО НА НОДА

 

             Кюстендилският административен съд, в открито съдебно заседание на седемнадесети февруари две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

                               ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГАЛИНА СТОЙЧЕВА

                                         ЧЛЕНОВЕ: НИКОЛЕТА КАРАМФИЛОВА

                                                              АСЯ СТОИМЕНОВА                                                           

 

секретар И.С. и с участието на Йордан Георгиев – прокурор от ОП Кюстендил, като разгледа докладваното от съдия Карамфилова КАНД №30/2021г., за да се произнесе взе предвид:

 

              Производството е по реда на чл.63 от ЗАНН във вр.с чл.208 и сл. от АПК.

Регионална здравна инспекция - Кюстендил, кв.“Румена войвода“, ул.“Тинтява“ обжалва решение №260100/01.12.2020г. на КРС, постановено по АНД №554/2020г., с което е отменено НП №289-ИР/10.02.2020г. на директора на РЗИ - Кюстендил. Развиват се съображения за незаконосъобразност на съдебния акт, представляващи касационни основания по чл.348, ал.1, т.1 от НПК. Иска се отмяна на решението, респ. потвърждаване на наказателното постановление.

            Ответникът лично и чрез пълномощника изразяват становище за неоснователност на жалбата и правилност на въззивното решение.        

            Заключението на прокурора от ОП Кюстендил е за неоснователност на касационната жалба и законосъобразност на решението на районния съд.

               Предмет на касационно оспорване е решение на КРС №260100/01.12.2020г., постановено по АНД №554/20208г., с което е отменено НП №289-ИР/10.02.2020г. на директора на РЗИ – Кюстендил. Е.С. в качеството й на директор на ПМГ „Проф.Емануил Иванов“ гр.Кюстендил е санкционирана на основание чл.212, ал.1 от ЗЗ като й е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 200 лв. за нарушение на чл.44 от ЗЗ.

             Районният съд е формирал извод за незаконосъобразност на НП, приемайки че е издадено при допуснати съществени процесуални нарушения по ЗАНН относно дължимото съдържание на двата акта.

             Касационната жалба е допустима – подадена е от процесуално легитимен субект на касационно оспорване, срещу съдебен акт, подлежащ на обжалване по реда на чл.208 от АПК, в преклузивния срок по чл.211, ал.1 от АПК.

             В пределите на служебната проверка по чл.218, ал.2 от АПК не се установяват основания за нищожност и недопустимост на оспореното решение на КРС. На база установената фактическа обстановка касационния съд намира следното:

             Е.С. в качеството й на директор на ПМГ „Проф.Емануил Иванов“ гр.Кюстендил е санкционирана с процесното наказателно постановление, за това че не е изпълнила задължително предписание с изх.№П-049-15/10.12.2019г., а именно да спазва стриктно изискванията на чл.3, ал.3 и чл.4, ал.1, т.3, т.4 и т.5 от Наредба №10/19.06.2014г. за здравните изисквания при изготвяне и спазване на седмичните учебни разписания. Срокът на предписанието е бил 14.01.2020г. Твърди се, че при извършена проверка на 22.01.2020г. е установено неизпълнение на предписанието. За нарушение на чл.44 от ЗЗ е съставен АУАН №00289/22.01.2020г., а въз основа на него е издадено НП.

Видно от съдържанието на предписанието, обективирано в Протокол от 10.12.2019г. е, че същото е без посочен адресат, който да носи отговорност за изпълнението му, както и че е връчено на зам.директор УД.

Анализът на доказателствата по делото обуславя извод за допуснати съществени нарушения в процедурата по установяване на нарушението и налагането на наказанието. Директорът на ПМГ „Проф.Емануил Иванов“ гр.Кюстендил е привлечен към административнонаказателна отговорност по чл.212, ал.1 от ЗЗ – административнонаказателна норма предвиждаща санкция за лица, които не изпълнят предписание на органите на държавния здравен контрол. Императивното задължение е въведено с разпоредбата на чл.44 от ЗЗ. Безспорно в случая е дадено задължително предписание за спазване на чл.3, ал.3 и чл.4, ал.1, т.3, т.4 и т.5 от Наредба №10/19.06.2014г., в резултат на извършена инспекция в ПМГ „Проф.Емануил Иванов“ гр.Кюстендил. Същото е обективирано в Протокол от 10.12.2019г. За да бъде изпълнено същото обаче следва органите по контрол да определят адресат, т.е. лице, което носи отговорността за изпълнението му в дадения срок. Видно от съдържанието на предписанието такова лице не е определено, а същевременно пък е връчено на зам.директора на училището. Това обстоятелство се установява и от събраните във въззивното производство гласни доказателствени средства. Следователно е недопустимо да се ангажира отговорността на правен субект, на когото не е вменено в задължение изпълнението на даденото предписание по чл.44 от ЗЗ. Съгласно нормата на чл.24, ал.1 от ЗАНН административнонаказателната отговорност е лична, като субекта следва да бъде санкциониран с административно наказание когато е извършил административно нарушение. И след като в случая на директора на ПМГ не е дадено по съответния ред дължимо за изпълнение предписание, не може да се ангажира и административнонаказателната му отговорност за неизпълнението му.

При фактите, изложени в предписанието, а в последствие и в НП е видно, че реално са дадени две предписания и се твърди неизпълнение на две предписания, доколкото се вменяват за изпълнение две самостоятелни задължения – по чл.3, ал.3 от Наредба №10/19.06.2014г. /в рамките на учебния ден да се осигури минимум един час за учебните предмети "Изобразително изкуство", "Музика", "Бит и технологии", "Технологии и предприемачество" или "Физическо възпитание и спорт" за учениците в основната степен на образование/ и по чл.4, ал.1, т.3, т.4 и т.5 от Наредба №10/19.06.2014г. /задължителните и избираемите учебни часове за всеки от дните, включени в седмичното учебно разписание, да не са повече от шест учебни часа за учениците от V и VI клас; седем учебни часа в един ден от седмицата за учениците от VII клас; седем учебни часа в два дни от седмицата за учениците от VIII до XII клас. Анализът показва, че разпоредбите на чл.3, ал.3 и чл.4, ал.1 от Наредбата въвеждат отделни и самостоятелни по своя характер и съдържание изисквания към дневното и седмичното учебно разписание. С оглед изложените релеванти за спора факти и обстоятелства касационния съд отчита изпълнението/неизпълнението на всяко от тях. С определянето на общо наказание за неизпълнение изискванията и на двете норми, се нарушава основен принцип в административнонаказателното производство, въведен с нормата на  чл.18 от ЗАНН, а именно когато с едно деяние са извършени няколко отделни административни нарушения или когато едно и също лице е извършило няколко отделни нарушения, наложените наказания се изтърпяват за всяко едно от тях. В случая АНО неправилно и в нарушение на нормата на чл.18 от ЗАНН е наложил едно наказание след като са дадени и се твърди неизпълнение на две предписания. Неприлагането на чл.18 от ЗАНН обуславя невъзможност за съда да прецени за кое от нарушенията е наложено наказание, респ. да извърши контрол по реда на ЗАНН. Това е нарушение от категорията на абсолютните и винаги представлява самостоятелно основание за отмяна на НП, без произнасяне по съществото на спора.

По отношение същността и правилността на предписанието касационният съд не излага съждения, доколкото в настоящото производство е недопустимо да се извършва косвен съдебен контрол за законосъобразност на този акт.

Като е достигнал до краен правен извод за незаконосъобразност на оспореното НП, макар и по други съображения, КРС е постановил правилен съдебен акт, който ще бъде оставен в сила.

               Воден от горното и на основание чл.221, ал.2 от АПК, Административният съд

 

Р   Е   Ш   И:

 

               ОСТАВЯ В СИЛА решение №260100/01.12.2020г. на Кюстендилския районен съд, постановено по АНД №554/2020г.

Решението е окончателно.

 

                                          

                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                       

 

                                                     ЧЛЕНОВЕ: