Решение по дело №7057/2022 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 183
Дата: 31 януари 2023 г.
Съдия: Николай Захариев Петров
Дело: 20225330207057
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 9 декември 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 183
гр. Пловдив, 31.01.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЛОВДИВ, XVI НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на тридесет и първи януари през две хиляди двадесет и
трета година в следния състав:
Председател:Николай З. Петров
при участието на секретаря И.ка Ат. Пиронкова
в присъствието на прокурора Б. Ил. Е.
като разгледа докладваното от Николай З. Петров Административно
наказателно дело № 20225330207057 по описа за 2022 година
РЕШИ:
ПРИЗНАВА обвиняемия И. Т. Т. - роден на ** г. в гр. ** живущ в гр.
Пловдив, б.,б.гр., със средно образование, работещ, вдовец, неосъждан, ЕГН
********** за ВИНОВЕН за това, че 23.01.2021 г. гр.Пловдив при ** на
моторно превозно средство – автобус марка „Исузу Ситибус“ с
регистрационен № ** е нарушил правилата за движение:
- чл. 68, ал.2 от Закона за движение по пътищата: „Водачът на пътното
превозно средство от редовните линии за обществен превоз на пътници е
длъжен да осигурява възможност за безопасното качване и слизане на
пътниците“
- чл. 132, т.2 и т.3 от Закона за движение по пътищата: „При превозване
на пътници водачът е длъжен: т.2- преди потегляне и по време на движение
да осигури всички условия за безопасното им превозване; т.3- да затваря
вратите на автобуса, тролейбуса или трамвая преди потеглянето и да не ги
отваря по време на движение“
- чл. 126, ал.1 от Правилника за прилагане на Закона за движение по
пътищата: „Водачът на пътното превозно средство от редовните линии за
обществен превоз на пътници е длъжен да спира на определените и
1
обозначени по маршрута спирки, като осигурява възможност за безопасното
качване и слизане на пътниците“
- чл. 179, т.2 от Правилника за прилагане на Закона за движение по
пътищата: При превозване на пътници водачът е длъжен: т.2- преди
потегляне да се убеди, че са осигурени всички условия за безопасното им
превозване“,
като по непредпазливост е причинил средна телесна повреда на З.С.С. ЕГН
**********, изразяваща се в счупване на дясна мишнична кост в областта на
хирургичната шийка, причинило трайно затрудняване движенията на десен
горен крайник – престъпление по чл. 343, ал. 1, б. “б”, пр. 2-ро, вр. чл. 342,
ал. 1 от НК, като на основание чл. 378, ал. 4, т. 1 от НПК, вр. с чл. 78А, ал. 1
от НК го ОСВОБОЖДАВА ОТ НАКАЗАТЕЛНА ОТГОВОРНОСТ и му
НАЛАГА административно наказание ГЛОБА в размер на 1000 /хиляда/
лева.
ВЕЩЕСТВЕНИТЕ ДОКАЗАТЕЛСТВА: 2 бр. оптични дискове, да
останат по делото.
На основание чл. 189 ал. 3 от НПК ОСЪЖДА обвиняемия И. Т. Т. да
заплати по сметка на ОДМВР - Пловдив, сумата от 1717 /хиляда седемстотин
и седемнадесет/ лева, направени в хода на досъдебното производство
разноски по делото.

Решението подлежи на обжалване и протест в 15-дневен срок от днес
пред Окръжен съд - Пловдив.
Съдия при Районен съд – Пловдив: _______________________
2

Съдържание на мотивите



МОТИВИ КЪМ РЕШЕНИЕ
ПО АНД № 7057/2022г. ПО ОПИСА НА ПРС- ХVІ н.с.

С постановление от 07.12.2022г. Районна прокуратура - Пловдив е
внесла предложение обв.И.Т. да бъде освободен от наказателна отговорност
за това, че на 23.01.2021 г. гр.Пловдив при управляване на моторно превозно
средство – автобус марка „Исузу Ситибус“ с регистрационен № ** е нарушил
правилата за движение:
- чл. 68, ал.2 от Закона за движение по пътищата: „Водачът на пътното
превозно средство от редовните линии за обществен превоз на пътници е
длъжен да осигурява възможност за безопасното качване и слизане на
пътниците“
- чл. 132, т.2 и т.3 от Закона за движение по пътищата: „При превозване
на пътници водачът е длъжен: т.2- преди потегляне и по време на движение
да осигури всички условия за безопасното им превозване; т.3- да затваря
вратите на автобуса, тролейбуса или трамвая преди потеглянето и да не ги
отваря по време на движение“
- чл. 126, ал.1 от Правилника за прилагане на Закона за движение по
пътищата: „Водачът на пътното превозно средство от редовните линии за
обществен превоз на пътници е длъжен да спира на определените и
обозначени по маршрута спирки, като осигурява възможност за безопасното
качване и слизане на пътниците“
- чл. 179, т.2 от Правилника за прилагане на Закона за движение по
пътищата: При превозване на пътници водачът е длъжен: т.2- преди
потегляне да се убеди, че са осигурени всички условия за безопасното им
превозване“,
като по непредпазливост е причинил средна телесна повреда на З.С.С.
ЕГН **********, изразяваща се в счупване на дясна мишнична кост в
областта на хирургичната шийка, причинило трайно затрудняване
движенията на десен горен крайник – престъпление по чл. 343, ал. 1, б. “б”,
пр. 2-ро, вр. чл. 342, ал. 1 от НК
Представителят на РП-Пловдив в съдебно заседание, поддържа
обвинението, счита че са налице предпоставките на чл.78а от НК. Пледира за
налага на наказание “глоба” в размер на минимума от 1000 лева и да му бъдат
присъдени направените по делото разноски.
Обвиняемия признава вината си, като моли съда да му бъде наложено
минимално наказание.
Съдът, като съобрази събраните по делото доказателствата поотделно и
в тяхната съвкупност и обсъди доводите и съображенията на страните, намира
1
за установено следното:


ОТ ФАКТИЧЕСКА СТРАНА:
Обвиняемият И.Т.Т. е роден на ** г. в гр.**, живущ в гр.Пловдив, бул.**,
б.,б.гр., със средно образование, работещ- **“, женен, неосъждан, ЕГН
**********.
Обв. И.Т. бил правоспособен водач от 16.02.1987г. в категории „В“, „С“,
„D“, „ВЕ“, „СЕ“, „DЕ“, „Ткм“, „М“. същият имал съставени девет АУАН за
извършени нарушения по ЗДвП и издадени въз основа на тях наказателни
постановления.
Към 23.01.2021г обв.И.Т., работел като ** към търговско дружество „**
гр.Пловдив, като управлявал автобус марка „Исузу Ситибус“ с рег.№ ** по
линия на градския транспорт в гр.Пловдив № **. В същия ден, около 12.30ч.
св.З.С. и брат св.О.С. се намирали на спирката на градския транспорт,
находяща се пред магазин „Лидъл“ на бул.България“ № 115а в гр.Пловдив,
където св.З.С. изчаквала автобус № **. Докато чакали да дойде автобуса
двамата си говорели. По същото време автобус на спирката чакала св.А.М. и
още няколко неустановени по делото човека. Когато автобус № ***,
***обв.И.Т. пристигнал на спирката и спрял от автобуса слезли няколко
човека и се качили няколко от чакащите на спирката, като през това време
свидетелите С. продължавали да си говорят. Точно преди автобуса да затвори
врати за да потегли св.З.С. тръгнала към него и се насочила към средната му
врата за да се качи. В момента в който стъпила с левия крак на първото
стъпало на автобуса и с лявата си ръка се хванала за дръжката в автобуса,
обв.И.Т., който не бил я видял, макар, че е бил длъжен да се увери,че на някоя
от вратите няма човек който се качва или слиза, затворил вратите на автобуса
и същевременно потеглил бавно. Тъй като св.З.С. не успяла да се качи на
автобуса, а затварящата се врата притиснала левият и крак в момента който
автобуса потеглил, тя паднала за земята на дясната част на тялото си и се
ударила. Изпитала силна болка в областта на дясната мишнична кост. В този
момент пътниците в автобуса се развикали и обв.И.Т.спрял автобуса и се
притекъл на помощ на св.З.С.. Заедно с брат св.О.С. се опитал да я изправи
и премести от мястото на което била паднала. Обвиняемия се опитал от
мобилния си телефон да подаде сигнал на ЕНН 112, то тъй като бил много
притеснен не успял да го избере и за това му помогнала св.А.М.. След като на
място пристигнал екип на спешна помощ и откарал св.З.С. за оказване на
медицинска помощ, обв.И.Т. продължил по маршрута.
На мястото на възникналото ПТП бил извършен оглед на МП и било
образувано настоящето досъдебно производство.
Видно от заключението на назначената по ДП Съдебно-медицинска
експертиза се установява следното: На 23.01.2021 г., към 12,30 часа в град
2
Пловдив, на булевард «България», на спирката пред магазин «Лидл», е
възникнал инцидент, при който в момента на качване в автобус от градския
транспорт по линия № **, пострадалата З.С.С., пада на терена при внезапното
тръгване на автобуса. Пострадалата З.С. непосредствено след настъпването на
пътния инцидент не е изпаднала в безсъзнателно състояние. Пострадалата З.С.
е откарана с линейка до Спешен кабинет в УМБАЛ „Пловдив" АД, в град
Пловдив, където тя е била прегледана, изследвана, консултирана,
диагностицирана, обслужена и освободена за дома в 13,30 часа на същата
дата 23.01.2021 г. Била и е поставена диагнози: Счупване на горния край на
раменната кост (хумерус). Оток на дясно бедро. На 19.02.2021 година от 09,30
часа З.С. посещава съдебен лекар в град Пловдив, който след като я прегледал
й е издал СМУ № 144/2021 година, в което е описал нейните травматични
увреждания: счупване на дясната мишнична кост в областта на хирургичната
шийка; състояние след поставена имобилизация на десен горен крайник; оток
и кръвонасядане на дясното бедро (голям хематом). Гореописаните
травматични увреждания са причинени в резултат от действието на твърд, тъп
предмет чрез удар или притискане с или върху такъв и добре отговарят да са
получени при ПТП - автобусна травма - пострадал пасажер при качване в
автобус, който тръгва внезапно, притиска с врата за пътници лявата ръка,
повлича я и тя пада на терена, като удря дясното си рамо в земята към
момента на инкриминираната дата. Счупването на хирургичната шийка и
големия туберкул на дясната раменна кост, наложило имобилизация е
причинило на пострадалата З.С.С. - трайно затрудняване на движението на
десния горен крайник, по смисъла на чл.129 от НК, за около 3-4 месеца от
датата на травмата при правилно и обичайно протичащ оздравителен процес.
Хематомът на дясното бедро е причинил на пострадалата З.С.С. -
разстройство на здравето, извън случаите на чл.128 и чл.129 от НК, за около
3-6 дни от датата на травмата, т.е. лека телесна повреда по смисъла на чл.130
ал.2 от НК.
Видно от заключението на изготвената по делото Авто-техническа
експертиза:
З.С.С. предприема качване в автобус марка и модел „ИСУЗУ
СИТИБУС", с per. № **, на автобусната спирка на бул. „България" пред
магазин „Лидъл" от средната врата. В този момент автобусът тръгва в
следствие на което З.С.С. пада на пътното платно. Произшествието настъпва
на около 2,0- 4,0м северно от автобусната спирка на бул. „България" пред
магазин „Лидъл". В момента на настъпване на произшествието скоростта на
движение на между автобус от обществения транспорт на гр. Пловдив по
линия **, марка и модел „ИСУЗУ СИТИБУС", с peг. № **, управляван от
водача И.Т.Т., е била между 1км/ч- 4км/ч. Скоростта на автобус от
обществения транспорт на гр. Пловдив по линия **, марка и модел „ИСУЗУ
СИТИБУС", с peг. № **, управляван от *** И.Т.Т., от 1- 4км/ч не е била
технически съобразена с безопасността за движение в конкретната пътна
обстановка и климатични условия, тъй като автобусът не е трябвало да се
3
движи с отворени врати. Съгласно данните от GPS на автобус от обществения
транспорт на гр. Пловдив по линия **, марка и модел „ИСУЗУ СИТИБУС", с
peг. № **, водачът е осигурил т.н. комфортно возене на пътниците. Поради
интервала на отчитане на скоростта от GPS на автобуса, така отчетените
скорости и ускорения са средни, като е възможно да има пикови стойности,
които няма да се регистрират от системата. *** на автобус марка и модел
„ИСУЗУ СИТИБУС", с peг. № **, И.Т.Т., е имал възможност да предотврати
произшествието в случай, че преди да потегли е затворил вратите на автобуса
и след тяхното пълно затваряне е предприел тръгване. От техническа гледна
точка най-вероятния механизъм на настъпване на произшествието е следния:
На 23.01.2021г. *** И.Т.Т. *** автобус от обществения транспорт на гр.
Пловдив, марка и модел „ИСУЗУ СИТИБУС", с peг. № **, по линия **, по
бул. „България", в посока запад - изток. В 12:21ч автобусът достига до
автобусната спирка на бул. „България" пред магазин „Лидъл" и спира. На
спирката на бул.“България“ пред магазин „Лидъл“ се намира З.С.С.. З.С.С.
предприема качване в автобус марка и модел „ИСУЗУ СИТИБУС“ с рег. №
**, от средната врата, като стъпва с левия крак на стъпалото на автобуса и се
хваща с лявата ръка за дръжката. В този момент автобусът се намира на
място, или се движи със скорост до 1 км/ч, като средната врата е отворена.
*** на автобуса не забелязва качващият се пешеходец и потегля отворени
врати. Автобусът започва да се движи ускорително, като достига скорост от 0
км/ч до 4 км/ч. В резултат на това З.С.С. губи равновесие и пада на платното
за движение. След получен сигнал от граждани *** на автобус марка и модел
„ИСУЗУ СИТИБУС", с рег. № **, И.Т.Т., задейства спирачната система и
установява автобуса на място. В следствие на падането З.С.С. получава
травма: счупване на дясната мишнична кост в областта на хирургичната
шийка и в последствие е откарана в болнично заведение от екип на Спешна
помощ. Технически причини за настъпване на ПТП; -потегляне на автобус
марка и модел „ИСУЗУ СИТИБУС", с peг. № **, *** от И.Т.Т., от
автобусната спирка с отворена врата в момента в който се е качвала З.С.С.; В
случай, че З.С.С. е предприела качване в автобуса след потеглянето му:
предприето качване в автобуса от З.С.С. в момент когато това не е било
безопасно, тъй като същият се е намирал в движение.



ПО ДОКАЗАТЕЛСТВАТА:
Съдът прие гореизложената фактическа обстановка от гласните
доказателства – самопризнанието на обвиняемия, показанията на разпитаните
в хода на досъдебното производство свидетели, от изготвените по делото
автотехническа експертиза и съдебно-медицинска експертиза, както и от
писмените доказателства по делото.Съдът кредитира изцяло изготвените
автотехническа и съдебно-медицинска експертиза, които не са оспорени от
4
страните, отговорили са пълно, ясно и точно на зададените въпроси, както и
показанията на свидетелите, които напълно кореспондират със
самопризнанието на обвиняемия.

ОТ ПРАВНА СТРАНА:
С действията си по описания по-горе начин според съда обвиняемия е
осъществил от обективна и субективна страна състава на престъплението по
чл. 343 ал.1 б.“б“ пр.2 вр. чл. 342 ал.1 пр.3 от НК , тъй като при *** на
автобус „Исузу Ситибус", с peг. № ** е нарушил следните разпоредби на
Закона за движение по пътищата и Правилника за прилагането му: чл. 68,
ал.2 от Закона за движение по пътищата: „Водачът на пътното превозно
средство от редовните линии за обществен превоз на пътници е длъжен да
осигурява възможност за безопасното качване и слизане на пътниците“;
чл. 132, т.2 и т.3 от Закона за движение по пътищата : „При превозване на
пътници водачът е длъжен: т.2- преди потегляне и по време на движение да
осигури всички условия за безопасното им превозване; т.3- да затваря
вратите на автобуса, тролейбуса или трамвая преди потеглянето и да не ги
отваря по време на движение“; чл. 126, ал.1 от Правилника за прилагане
на Закона за движение по пътищата: „Водачът на пътното превозно
средство от редовните линии за обществен превоз на пътници е длъжен да
спира на определените и обозначени по маршрута спирки, като осигурява
възможност за безопасното качване и слизане на пътниците“; чл. 179, т.2
от Правилника за прилагане на Закона за движение по пътищата: „При
превозване на пътници водачът е длъжен: т.2- преди потегляне да се убеди,
че са осигурени всички условия за безопасното им превозван вследствие на
това по непредпазливост е причинил средна телесна повреда на З.С.С. ЕГН
**********, изразяваща се в счупване на дясна мишнична кост в областта на
хирургичната шийка, причинило трайно затрудняване движенията на десен
горен крайник.
От СУБЕКТИВНА СТРАНА, деянието е извършено непредпазливо,
като обвиняемият е имал възможността да предвиди и предотврати
престъпния резултат - при форма на вината несъзнавана непредпазливост,
като не е предвиждал настъпването на общественоопасните последици от
деянието, но е бил длъжен и е могъл да ги предвиди.


ПО НАКАЗАНИЕТО:
За да наложи на обвиняемият справедливо наказание, съдът съобрази
разпоредбата на чл. 343, ал.1, б.”б” пр.2 вр. с чл. 342, ал.1, пр.3 от НК, където
предвиденото наказание от законодателя е лишаване от свобода до три
години или пробация. Т. е пълнолетно лице, не е осъждан, от деянието няма
причинени съставомерни имуществени вреди, не е налице законова пречка по
5
чл. 78а, ал.7 от НК, поради което съдът намира, че в случая е задължен да
приложи разпоредбата на чл. 78а, ал.1 от НК, в каквато насока е и
постановлението на РП Пловдив.
Поради изложените по-горе мотиви, съдът намира, че няма законова
пречка да освободи обвиняемия от наказателна отговорност и му наложи
административно наказание по реда на чл. 78а от НК. При преценка на
размера на административното наказание глоба, която следва да наложи,
съдът отчита следното: обвиняемият има добри характеристични данни,
понастоящем същият работи, признава се за виновен.Липсват каквито и да
било регистрирани противообществени прояви, оказал е съдействие в хода на
разследването.Поради това следва да му бъде определено административно
наказание глоба на минималния размер, а именно – 1 000 лв. Така
определеното по размер административно наказание съответства напълно на
обществената опасност на деянието и на дееца и не е необходимо да се налага
кумулативно предвиденото наказание лишаване от права.
На основание чл. 189, ал.3 от НПК съдът постанови направените
разноски да бъдат заплатени от обвиняемия.
По изложените мотиви, съдът постанови решението си.


РАЙОНЕН СЪДИЯ:


6