Решение по дело №13/2024 на Административен съд - Разград

Номер на акта: 154
Дата: 21 февруари 2024 г. (в сила от 21 февруари 2024 г.)
Съдия: Светла Петкова Робева
Дело: 20247190700013
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 16 януари 2024 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

154

Разград, 21.02.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Разград - I тричленен състав, в съдебно заседание на тринадесети февруари две хиляди и двадесет и четвърта година в състав:

Председател:

СВЕТЛА РОБЕВА

Членове:

МАРИН МАРИНОВ
ЮЛИЯНА ЦОНЕВА

При секретар РАЛИЦА ВЪЛЧЕВА и с участието на прокурора РАДОСЛАВ ДИМИТРОВ БАТАНОВ като разгледа докладваното от съдия СВЕТЛА РОБЕВА кнахд № 20247190600013 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 63в ЗАНН във вр. с чл. 208 и сл. АПК.

Постъпила е касационна жалба от Д. Х. Г. от гр. Т. против Решение № 172 от 28.09.2023 г., постановено АНД № 20233530200501/2023 г. по описа на Районен съд – Търговище, с което е потвърдено Наказателно постановление № 648479-F652026 от 19.07.2022 г., издадено от началник отдел „Оперативни дейности“ - Варна в ГД „Фискален контрол“ при ЦУ на НАП – София. С потвърденото наказателно постановление на основание чл. 185, ал. 2 ЗДДС на жалбоподателката е наложена глоба в размер на 300 лв. за нарушение на чл. 7, ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на министъра на финансите. В жалбата се сочи, че оспореното решение е неправилно и необосновано, постановено в нарушение на материалните и процесуалните норми. Поддържа се довод, че жалбоподателката попада в кръга лица по чл. 4, т. 8 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г., които са освободени от задължението да регистрират извършени от тях продажби с фискално устройство. Излагат се съображения, че наказателното постановление е незаконосъобразно и поради това, че не съдържа дата и място на извършване на нарушението; че в него са описани две нарушения, а в разрез с разпоредбата на чл. 18 ЗАНН е наложено едно наказание; че правната квалификация на нарушението е неправилна и че случаят е маловажен, поради което е следвало да се приложи чл. 28 ЗАНН. Иска се решението да бъде отменено, като бъде отменено наказателното постановление.

Ответникът оспорва касационната жалба като неоснователна и сочи, че не са налице касационните основания по чл. 348, ал. 1 НПК за отмяна на въззивното решение. Моли решението да бъде оставено в сила и да му бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение.

Окръжна прокуратура - Разград дава заключение, че жалбата е неоснователна и въззивното решение следва да бъде оставено в сила.

Разградският административен съд, като прецени събраните по делото доказателства, констатира следното:

Касационната жалба е допустима. Подадена е от надлежна страна съгласно чл. 210, ал. 1 АПК, в срока по чл. 211, ал. 1 АПК и срещу съдебно решение, подлежащо на касационен контрол.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Установените от въззивния съд факти са следните: На 09.05.2022 г. в 12:05ч. служители на НАП извършили проверка на търговски обект по см. на § 1, т. 41 от ДР на ЗДДС – маса на открито, стопанисван от жалбоподателката и находящ се в гр. Търговище на входа на гробищен парк. Резултатите от проверката били отразени в ПИП сер. АА, № 0058523 от 09.05.2022 г. Контролните органи извършили покупка на 2 броя рязан цвят /бели хризантеми/ на обща стойност 3 лв. Плащането било извършено в брой от св. Е. Р. – старши инспектор по приходите при ЦУ на НАП с една банкнота от 5 лв. При приемане на плащането и връщане на рестото жалбоподателката не издала фискална касова бележка и/или ръчна касова бележка за извършената продажба. На масата, представляваща търговския обект, не било налично фискално устройство. В касата на обекта била установена касова наличност в размер на 89 лв. На жалбоподателката бил съставен АУАН серия AN № F652026/09.05.2022 г. за установяване на нарушение на чл. 7, ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. Въз основа на акта било издадено обжалваното пред районния съд наказателно постановление, с което на основание чл. 185, ал. 2 ЗДДС на жалбоподателката е наложена глоба в размер на 300 лв.

С оспореното по касационен ред решение въззивният съд е приел, че в хода на административнонаказателното производство не са допуснати процесуални нарушения, АУАН и НП са издадени от компетентни органи в кръга на техните правомощия, НП съдържа яснота относно съставомерните елементи на нарушението, като са изпълнени изискванията на чл. 57, ал. 1, т. 5 ЗАНН, включително относно мястото и времето на извършване на нарушението. Районният съд е отхвърлил като неоснователно възражението за нарушаване на чл. 18 ЗАНН, тъй като неиздаването на фискална касова бележка за извършената контролна покупка е отразено в НП като част от обстоятелствата, при които е извършено нарушението, но констатираното и санкционираното нарушение е само по чл. 7, ал.1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. Въззивният съд е преценил, че деянието е доказано, правилно е квалифицирано, законосъобразно е приложена съответната санкционна разпоредба, отчетено е наличието на смекчаващо отговорността обстоятелство, наказанието е определено в предвидения минимален размер, като липсват основания за прилагане на института по чл. 28 ЗАНН. Поради това е потвърдил наказателното постановление.

Решението е валидно, допустимо и правилно.

Не са налице касационните основания по чл. 348, ал. 1 НПК.

Въззивният съд не е допуснал съществени нарушения на процесуалните правила и правилно е приложил материалния закон. Фактическите и правни изводи съответстват на установените по делото обстоятелства. Оплакванията в касационната жалба относно съдържанието на наказателното постановление, правната квалификация на деянието и административнонаказателната отговорност за него са релевирани и във въззивното производство. Районният съд подробно ги е обсъдил и аргументирано ги е отхвърлил. Касационната инстанция изцяло споделя съображенията на въззивния съд и на основание чл. 221, ал. 2, изр. 2 АПК препраща към мотивите на въззивното решение.

Допълнително в касационното производство жалбоподателката възразява, че е мобилен амбулантен търговец, упражнява свободна професия и плаща патентен данък, поради което няма задължение да използва касов апарат. Доводите са неоснователни. Понятието „амбулантна търговия“ е определено в чл. 62 от Закона за защита на потребителите и за правилата за търговия /ЗЗППТ/ като търговия на дребно на публични места (улици, площади, панаири, пазари и други подобни), определени от общините, и извършвана: 1. във и от превозни средства; 2. на сергии, палатки и други подобни. Съгласно чл. 2, ал. 3, т. 3 от Наредба № 4 от 16.02.1999 г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти задължението за регистриране и отчитане на извършените продажби чрез издаване на касова бележка от фискално устройство не се отнася за лицата, извършващи амбулантна търговия. Но ЗЗППТ е отменен със Закона за защита на потребителите, в сила от 10.06.2006 г., а считано от 01.01.2007 г. е отменена и Наредба № 4 от 16.02.1999 г., съгласно § 3 от ПЗР на Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин / Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г./.

На 01.01.2007 г. влиза в сила сега действащият Закон за данък върху добавената стойност и съгласно чл. 118, ал. 1 от него всяко регистрирано и нерегистрирано по този закон лице е длъжно да регистрира и отчита извършените от него доставки/продажби в търговски обект чрез издаване на фискална касова бележка от фискално устройство.

Разпоредбата на чл. 118, ал. 1 ЗДДС е едно от основанията за издаване на Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г., като в чл. 3, ал. 1 от нея е възпроизведен текста от чл. 118, ал. 1 ЗДДС. Кръгът на лицата, които са освободени от задължението да регистрират и отчитат извършените продажби чрез издаване на фискална касова бележка от фискално устройство, е очертан в разпоредбите на чл. 4 и чл. 5 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. Лицата, които извършват амбулантна търговия, не попадат в този кръг. Те са длъжни да издават фискална касова бележка за всяка продажба на стока, което е свързано със задължението по чл. 7, ал. 1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. да монтират, да въведат в експлоатация и да използват регистрирани в НАП фискални устройства от датата на започване на дейността на обекта. Когато не е налице стационарен обект, фискалната касова бележка от ФУ трябва да съдържа и текста „без стационарен обект“ съгласно чл. 26, ал. 1, т. 2 от Наредба Н-18 от 13.12.2006 г. Жалбоподателката е имала регистрирано фискално устройство, но към момента на проверката не го е използвала, поради което деянието й нарушава изискването по чл. 7, ал. 1 от Наредба Н-18 от 13.12.2006 г. А съгласно чл. 185, ал. 2 ЗДДС на лице, което извърши нарушение по чл. 118 или на нормативен акт по неговото прилагане, се налага глоба, чийто размер към момента на извършване на деянието е бил от 300 до 1000 лв.

Разпоредбата на чл. 4, т. 8 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. предвижда, че не е задължено да регистрира извършваните от него продажби в търговски обект чрез ФУ/ИАСУТД лице, което упражнява свободна професия. В § 1, т. 7 от ДР на Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. е указано, че „лица, упражняващи свободна професия“ са тези по смисъла на § 1, т. 29 от допълнителните разпоредби на Закона за данъците върху доходите на физическите лица. Съгласно § 1, т. 29 от ДР на ЗДДФЛ това са експерт-счетоводителите; консултантите; одиторите; адвокатите; нотариусите; частните съдебни изпълнители; съдебните заседатели; експертите към съда и прокуратурата; лицензираните оценители; представителите по индустриална собственост; медицинските специалисти; преводачите; архитектите; инженерите; техническите ръководители; дейците на културата, образованието, изкуството и науката; застрахователните агенти; други физически лица, за които са налице едновременно следните условия: а) осъществяват за своя сметка професионална дейност; б) не са регистрирани като еднолични търговци; в) са самоосигуряващи се лица по смисъла на Кодекса за социално осигуряване.

Жалбоподателката не е лице, упражняващо свободна професия, тъй като не отговаря на кумулативно посочените нормативни критерии. Осъществяваната от нея дейност не е професионална по смисъла на § 1, т. 2 от ДР на Закона за професионалното образование и обучение. Професионалната дейност е трудова дейност, за която се организира професионално образование и професионално обучение. Затова в представената по делото информация от интернет страницата на НАП е разяснено, че понятието „осъществяват за своя сметка професионална дейност“ обхваща по-тесен кръг дейности, извършвани от лица, чийто начин на водене на делата и степента на професионална квалификация, която се изисква, са аналогични на изброените в нормата на § 1, т. 29 от ДР на ЗДДФЛ.

Безспорно е, че жалбоподателката извършва патентна дейност, за която подлежи на облагане с патентен данък по реда на Закона за местните данъци и такси. Този факт обаче не я освобождава от задължението по чл. 118 ЗДДС и чл. 9 ЗДДФЛ да регистрира и отчита извършените продажби по реда на Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. с използване на фискално устройство.

С оглед изхода на делото и на основание чл. 63д, ал. 4 и ал. 5 ЗАНН в полза на НАП следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение, определено при условията на чл. 37 от Закона за правната помощ и чл. 27е от Наредбата за заплащането на правната помощ в минималния размер от 80 лв.

По изложените съображения и на основание чл. 221, ал. 2 АПК във вр. с чл. 63в ЗАНН Разградският административен съд


РЕШИ:

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 172 от 28.09.2023 г., постановено АНД № 20233530200501/2023 г. по описа на Районен съд – Търговище.

ОСЪЖДА Д. Х. Г. да заплати на Националната агенция за приходите юрисконсултско възнаграждение в размер на 80 лв.

Решението е окончателно.

Председател:

/п/

Членове:

/п/

/п/