Решение по дело №47/2020 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 96
Дата: 24 юли 2020 г. (в сила от 24 юли 2020 г.)
Съдия: Мария Кирилова Божкова
Дело: 20207120700047
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 13 април 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

гр.Кърджали, 24.07.2020г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Административен съд Кърджали, в съдебно заседание на двадесет и четвърти юни две хиляди и двадесета година в състав:

                                                       

                                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ: АНГЕЛ МОМЧИЛОВ

                                                             ЧЛЕНОВЕ: АЙГЮЛ ШЕФКИ

                                                                                   МАРИЯ БОЖКОВА

                                                       

при секретаря Павлина Петрова и с участието на Димитрина Делчева – заместник-окръжен прокурор в ОП Кърджали

като разгледа докладваното от съдия БОЖКОВА к.а.н.д.№ 47 по описа за 2020 г. и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 63, ал.1, предл. 2-ро от ЗАНН,  във вр. с чл. 208 и сл. от АПК.

Образувано е по касационна жалба на Е.Д.К. от ***, подадена чрез пълномощник, срещу Решение № 65/ 20.02.2020 г., постановено по а.н.д. № 1387/ 2019 г. по описа на РС – Кърджали. Изложени са съображения за неправилност на решението поради нарушение на материалния закон. В касационната жалба се сочи, че в административнонаказателната преписка е приложен протокол по чл.10, ал.1 от Наредба № 8121з-532/ 12.05.2015 г. Изразява се становище, че в случая следва да се вземе предвид и разпоредбата на чл.10, ал.1 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 год. , в която е регламентирано, че за всяко използване на мобилно АТСС за контрол/каквото мобилно АТСС е използвано в настоящия случай/ се попълва протокол съгласно приложението. Цитирана е ал.2 на чл.10 от Наредба № 8121з-532/ 12.05.2015 г., която регламентира, че "Протоколът по ал.1 се попълва при всяка смяна на мястото/участъка за контрол, като при контрол във време на движение с мобилно АТСС се отбелязва началото и краят на контролирания участък. Посочена е разпоредбата на  ал.З на чл.10 от Наредбата, предвиждаща следното: "При работа с временно разположени на участък от пътя автоматизирани технически средства и системи за контрол на скоростта протоколът се попълва за всяко място за контрол и се съпровожда със снимка на разположението на уреда."

Твърди се, че в изпратената административнонаказателна преписка по издаването на обжалвания електронен фиш е налице протокол по чл.10, ал.1 от Наредбата, но в него липсват необходимите данни, от които да се установи дали е спазено изискването на чл. 8, ал. 1 от Наредбата, според която: „..мястото за разполагане на АТСС се определя така, че АТСС да извършва измерване след навлизане на превозното средство в зоната с ограничение на скоростта“, като в случая не е спазено и изискването на чл.10, ал.З от Наредба №81213-532/12.05.2015 год. на МВР, съгласно който, съставеният на основание ал.1 от същата норма протокол се съпровожда със снимка на разположението на уреда, както не е посочено началото и края на контролирания участък Липсата на необходимите данни в протокол по чл.10, ал.1 от Наредбата и приложенията към него, съгласно чл.10, ал.З от Наредбата, сочи на недоказаност на нарушението. Като следващо основание за неправилност на оспореното решение се сочи, че РС – Кърджали не е взел предвид, че  в протокола по чл.10, ал.1 от  Наредба №81213-532/12.05.2015 год. на МВР е записана посока за движение от *** към ***, а в електронния фиш е записано, че движението е от *** към *** което също е процесуално нарушение.  Твърди се също, че в протокола липсва запис относно разстоянието от пътния знак до монтираната автоматична система. Иска се да се отмени оспореното решение и спорът да се реши по същество, като се отмени ЕФ, издаден от ОДМВР – Кърджали. В съдебно заседание, редовно призован, касаторът, не се явява и не се представлява.

Ответникът – ОД на МВР – Кърджали, редовно призован, не се представлява и не взема становище по касационната жалба.

Представителят на ОП – Кърджали дава мотивирано заключение за неоснователност на касационната жалба и правилност на обжалваното решение на РС-Кърджали.

Касационният съд, след проверка на оспореното решение, констатира следното:

Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК, от страна по а.н.д. № 1387/ 2019 г. по описа на РС – Кърджали, за която оспореното решение е неблагоприятно, поради което е процесуално допустима.

За да се произнесе по основателността на жалбата касационният състав на АС – Кърджали взе предвид следното:

С оспореното решението РС – Кърджали е потвърдил ЕФ, серия *** № ***, издаден от ОДМВР – Кърджали, с който на Е.Д.К. с ЕГН ********** и адрес: ***, за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система, на 28.11.2017 г., представляващо нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП, на основание чл.189, ал.4 от ЗДвП, във връзка с чл.182, ал.1, т.4 от ЗДвП, е наложено административно наказание „Глоба” в размер на 400 лв.

РС – Кърджали е изложил мотиви, че в хода на административнонаказателното производство не са допуснати твърдените в жалбата нарушения на процесуалните правила или на материалния закон, които да съставляват основание за отмяна на атакувания акт. Нарушението е установено с техническо средство при спазване на изискванията на разпоредбата на чл.189, ал.4 от ЗДвП и Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г., в която са уредени условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата. По делото е представен задължителния в случаите на използване на мобилно АТСС протокол по чл.10, ал.1 от Наредбата, съгласно одобреното приложение, който е доказателство относно мястото за контрол, посоката на движение на контролираните МПС, действащото ограничение на скоростта, автомобила на който е поставено мобилното АТСС и други обстоятелства, необходими за преценката относно законосъобразността на издадения електронен фиш. ЕФ има съдържанието, изискуемо от разпоредбата на чл.189, ал.4 от ЗДвП.

Решението е правилно.

Районният съд е събрал всички необходими доказателства и е направил законосъобразен извод, че не са установени съществени нарушения при издаване на ЕФ.

В касационната жалба се твърди, че съдебното решение e неправилно, защото РС – Кърджали не е съобразил, че липсват доказателства дали е спазено изискването в чл.8, ал.1 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. Касационният състав на АС – Кърджали не споделя този довод за неправилност на проверявания съдебен акт, поради следното:

Съгласно чл.8, ал.1 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, При контрол на въведено с пътен знак ограничение на скоростта мястото за разполагане на АТСС се определя така, че АТСС да извършва измерване след навлизане на превозното средство в зоната с ограничение на скоростта. В случая касаторът е санкциониран за нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП, който предвижда нормативно установено ограничение на скоростта в населено място, извън населено място, автомагистрала и скоростен път, според категорията на превозното средство. Т.е. не съществува ограничение на скоростта, въведено с пътен знак, поради което е неоснователен този довод в касационната жалба.

Следващото основание за неправилност на решението е, че РС – Кърджали не е взел предвид, че е нарушена разпоредбата на чл.10, ал.3 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г., тъй като липсва снимка на разположението на уреда, както и не е посочено началото и края на контролирания участък. АС – Кърджали намира за неоснователен този довод, защото от събраните доказателства се установява, че нарушението е било установено с АТСС TFR1-M, което е закрепено на арматурното табло на патрулния автомобил. Следователно посоченото изискване в разпоредбата на чл.10, ал.3 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. е неотносимо в конкретния казус, тъй като мобилното АТСС е било прикрепено към полицейския автомобил, а не е било временно разположено на пътя.

Изискването за посочване началото и края на контролирания участък е приложимо при контрол във време на движение с мобилно АТСС (чл.10, ал.2, предл.2-ро от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г.), каквото в случая не е било налично.

Следващото основание за неправилност на решението е, че въззивният съд не е взел предвид, че в ЕФ е записано, „ в посока от *** към ***, а в протокола по чл.10, ал.1 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. е записано „ в посока от *** към ***. При проверка на тези два документа се установи, че съществува твърдяното разминаване. Посоченото несъответствието в посоката на движение на превозните средства, които са контролирани с АТСС, записано в ЕФ и протокола по чл.10, ал.1 от Наредбата не представлява съществено нарушение, водещо до незаконосъобразност на ЕФ. Това е така, защото в протокола по чл.10, ал.1 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. е записано, че АТСС TFR-1M, № *** е разположена (съответно полицейският автомобил, на който е поставена) в ***, ул.“***“, срещу ***, в посока от *** към ***. В ЕФ е посочено, че АТСС TFR-1M, № *** е разположено на ул.“***“ срещу ***, в посока от *** към ***. *** се намира в кв.“***“, също на улица „***“, което обстоятелство е известно на съдебния състав. От значение в случая е, че и в ЕФ, и в протокола по чл.10, ал.1 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. е посочено, че АТСС (полицейски автомобил) се е намирала срещу ***, който е в границите на град Кърджали, след табелата, означаваща началото на града. В протокола по чл.10, ал.1 от Наредбата е вписано, че ограничението за скоростта е 50 км/ч, както е предвидено в чл.21, ал.1 от ЗДвП, а не е въведено с пътен знак.

При тези доказателства оспореното решение, с което е потвърден ЕФ за нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП, е правилно тъй като изводите на съда за законосъобразност на ЕФ съответстват на събраните доказателства и приложимите материалноправни норми.

Решението е валидно и допустимо и следва да се остави в сила.

Ето защо и на основание чл. 221, ал.2, предл.1-во от АПК, във вр. с чл.63, ал.1, предл. 2-ро от ЗАНН, Административният съд

      

 

Р    Е    Ш    И  :

 

 

Оставя в сила Решение № 65/ 20.02.2020 г., постановено по а.н.д. № 1387/ 2019 г. по описа на РС – Кърджали.

          Решението е окончателно.

 

 ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                        ЧЛЕНОВЕ: 1.    

 

                                                                                        2.