Решение по дело №281/2020 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 468
Дата: 10 април 2020 г.
Съдия: Димитър Христов Гальов
Дело: 20207040700281
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 31 януари 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер 468                                          10.04.2020 г.                                  гр.Бургас

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД–БУРГАС, XVI-ти състав, на дванадесети март две хиляди и двадесета година, в публично заседание, в следния състав:

 

                                                                Председател: ДАНИЕЛА ДРАГНЕВА

                                                                       Членове: ВЕСЕЛИН ЕНЧЕВ

         ДИМИТЪР ГАЛЬОВ

Секретар: Йовка Банкова

Прокурор: Христо Колев

като разгледа докладваното от съдията Д.Гальов КАНД № 281 по описа за 2020 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.63, ал.1, изр.2 от Закона за администра-тивните нарушения и наказания (ЗАНН), вр. чл.348 от Наказателно-процесуалния кодекс (НПК), вр. чл.208-228 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по касационна жалба, подадена от Д.Д.П., с адрес ***, против Решение № 312 от 18.11.2019г. по н.а.х.д. № 1338 от 2019 година на Районен съд – гр.Несебър, с което е изменено наказателно постановление № 19–0304-001130/07.06.2019 година на началник на сектор към ОД на МВР – Бургас, РУ-Несебър. С посоченото НП, на касатора е наложено наказанието „глоба“ в размер на 200 лева, на основание чл.177, ал.1, т.1 от ЗДвП, а с решението на първоинстанционния съд размера на тази глоба е намален от 200 на 100 лева.

Касаторът оспорва решението като твърди, че РС необосновано е възприел наличието на състав на вмененото нарушение от обективна страна. Изразява се несъгласие с приетото от съда, че на инкриминираната дата и място касаторът  управлявал моторно превозно средство, като се излага тезата за липса на осъществено административно нарушение. Изтъква се, че в настоящият казус е приложима разпоредбата на чл.143, ал.5, т.1 от ЗДвП, според която не се регистрират нови превозни средства, за които е влязло в сила изискването за одобряване на типа и той все още не е одобрен. Твърди се, че управляваният от лицето електрически скутер, по смисъла на ЗДвП, е велосипед с фабрично вграден в задната гума електромотор с литий-йонна батерия и не съставлявало МПС, съгласно нормите на закона. Иска се отмяна на първоинстанционното решение и цялостна отмяна на наказателното постановление.

Ответникът не изразява становище по жалбата и не изпраща представител.

Прокурорът дава заключение за неоснователност на жалбата.

След като прецени доводите и становищата на страните и събраните по делото доказателства, въз основа разпоредбите на закона Административен съд – Бургас, в настоящият състав, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

Касационната жалба е подадена в преклузивния 14-дневен срок по чл.211 от АПК от надлежна страна, по смисъла на чл.210, ал.1 от АПК, за която съдебният акт бил неблагоприятен и в съответствие с изискванията за форма и реквизити, поради което се явява процесуално ДОПУСТИМА. Констатираното налага да бъде разгледана по същество, при което съдът намери следното:

С НП касаторът е санкциониран за това, че на 29.05.2019 година около 13.15 часа, в к.к „Слънчев бряг“, на главната алея, до хотел “Континентал“ водачът П. управлява моторно превозно средство „ел.скутер“, след като бил лишен от право да управлява МПС с наказателно постановление, за нарушение по чл.174, ал.3 от ЗДвП, т.е. е лишен от това право по административен ред. Сочи се, че нарушението е квалифицирано като деяние по чл.150а, ал.1 от ЗДвП и въз основа санкционната норма на чл.177, ал.1, т.1 от ЗДвП му е наложена „глоба“ в размер на 200 лева.

РС е изменил НП, като е приел, че нарушението е установено по несъмнен начин, както и че не са допуснати процесуални нарушения в производството по констатирането на процесното административно нарушение. Изложил е подробни съображения относно приложимите материалноправни разпоредби, както и мотиви за неприложимост института на чл.28 от ЗАНН. При извършената служебна проверка за законосъобразност на НП, съдът констатирал, че при индивидуализацията на наказанието не е съобразена тежестта на нарушението и следва размерът на глобата да бъде намален до законоустановения минимум, респективно намалил глобата от 200 на 100 лева.

Решението на РС-Несебър е ПРАВИЛНО.

В производството пред съда не са допуснати процесуални нарушения.

Първостепенният съд е установил в пълнота фактическата обстановка по процесното нарушение, вменено на жалбоподателя. Не се опровергава, че на описаната дата и място Д.П. управлявал цитирания по-горе ел.скутер, нито се спори, че свидетелството му за управление на МПС е отнето, съгласно описаното в НП, т.е. че е отнето по административен ред, поради което тези факти са и безспорни по делото. Спори се относно фактът дали средството е МПС по смисъла на закона или не, а решаващият състав е изложил подробни мотиви в тази връзка, поради което и на основание чл.221, ал.2, изр.2 от АПК настоящата инстанция препраща към тях. Противно на изложеното и в касационната жалба, озаглавена „възражение“, управляваното от касатора не е велосипед именно поради факта, че не се задвижва само с мускулната сила на водача, а е снабдено с двигател независимо от неговия вид. Легалната дефиниция за велосипед се съдържа в текста на Параграф 6, т.19 от ДР на ЗДвП "Велосипед" е пътно превозно средство най-малко с две колела, което се привежда в движение с мускулната сила на лицето, което го управлява, с изключение на инвалидните колички“, който в случаят при така установените факти очевидно е неприложим. Колкото до нормата на чл.143, ал.5, т.1 от ЗДвП, която се сочи в касационната жалба, следва да се отбележи, че тя също е неотносима към предмета на делото. Това е така, защото водачът П. не е наказан за управлението на нерегистрирано превозно средство, а за това, че управлява след отнемане на свидетелството за управление на МПС, т.е. предвид липсата на правоспособност. При това положение въпросите свързани с одобряване на техническите средства, които могат да бъдат управлявани и приложимата в тази връзка нормативна уредба нямат отношение към инкриминираното деяние. Както вече бе отбелязано, управляваният ел.скутер представлява моторно превозно средство, съгласно дефинираното от законодателя в нормата на Параграф 6, т.11 от ДР на ЗДвП "Моторно превозно средство" е пътно превозно средство, снабдено с двигател за придвижване, с изключение на релсовите превозни средства“, а управлението на такова моторно превозно средство от лице без правоспособност осъществява именно описания състав на административно нарушение, за което деецът е наказан.

Наложеното наказание, след изменението му от предходната съдебна инстанция съответства на тежестта на нарушението и е в минималния възможен размер- 100 лева, поради което не е налице основание за поредно намаляване.

Обобщено, касационната жалба следва да се отхвърли, като неоснователна, а решението на РС да се остави в сила.

Мотивиран от изложеното и на основание чл.221, ал.2, вр. с чл.218 от АПК, във връзка с чл.63, ал.1, изр.2-ро от ЗАНН, Административен съд – Бургас, ХVI-ти състав

Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 312 от 18.11.2019г. по н.а.х.д. № 1338 от 2019 година на Районен съд – гр.Несебър.

          РЕШЕНИЕТО не подлежи на обжалване и протестиране.

 

 

                                                       Председател:

 

 

                        Членове: 1.                                                       2.