Р Е
Ш Е Н
И Е
№ 108 от 06.06.2023 г., гр. Кюстендил
В И М Е Т О НА Н
А Р О Д А
Административен
съд – Кюстендил, в открито съдебно заседание на десети май две хиляди двадесет и трета година, в
състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВАН ДЕМИРЕВСКИ
ЧЛЕНОВЕ:
НИКОЛЕТА
КАРАМФИЛОВА
АСЯ СТОИМЕНОВА
при секретар Ирена Симеонова и с участието на прокурор Марияна Сиракова,
като разгледа докладваното от съдия Ася Стоименова касационно административнонаказателно дело № 92 по описа за 2023 година, за да се произнесе,
взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във вр.
с чл. 63в от Закона за административните
нарушения и наказания
(ЗАНН).Делото е образувано по касационна жалба от Г.Д.К., в качеството му на
кмет на община Рила, срещу Решение № 55/02.03.2023 г., постановено по
административнонаказателно дело (АНД) № 1257/2022 г. по описа на Районен съд – Дупница, с което е потвърдено Наказателно
постановление (НП) № 4-25/14.11.2022 г., издадено от директора на Регионална
инспекция по околната среда и водите (РИОСВ) – Благоевград към Министерството
на околната среда и водите. С посоченото наказателно постановление на Г.К., в
качеството му на кмет на община Рила, на основание чл.
151, ал. 2, т. 6 от Закона за управление на отпадъците (ЗУО) е наложена глоба в
размер на 3000 лева. В
жалбата е посочено касационното основание по чл.
348, ал. 1, т. 1 от Наказателно-процесуалния кодекс. Претендира се отмяна на
решението и на наказателното постановление.
В
съдебното заседание по делото юрисконсулт Й. М.-Й. – процесуален представител по
пълномощие на Г.К., в качеството му на кмет на община Рила, поддържа
жалбата и претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.
Процесуалният
представител по пълномощие на РИОСВ – Благоевград – юрисконсулт Б.
Т., оспорва касационната
жалба като неоснователна и претендира присъждане на
юрисконсултско възнаграждение в минимален размер.
Прокурорът
дава заключение за неоснователност на жалбата.
Касационната
жалба е допустима. Подадена е от страна с право на касационно оспорване по
смисъла на чл. 210, ал. 1 от АПК, срещу съдебен акт, подлежащ на касационен
контрол и в преклузивния 14-дневен срок по чл. 211, ал. 1 от АПК, и отговаря на
изискванията за форма и съдържание по чл. 212 от АПК.
Разгледана по същество, жалбата е неоснователна по следните съображения:
С обжалваното
пред Районен съд – Дупница наказателно постановление административнонаказателната отговорност на Г.К.,
в качеството му на кмет на община Рила, е
ангажирана на основание чл. 156, ал. 2, т. 6 във вр. с чл.
19, ал. 3, т. 15, пр. 1 и 2 от ЗУО за това, че не е предприел
необходимите мерки за предотвратяване на изхвърлянето на отпадъци на
неразрешено за това място – част от поземлен имот (ПИ) №
62671.5.113, гр. Рила, публична общинска
собственост, и на създаването на незаконно сметище на
същото място. Районният съд е установил от фактическата страна на спора, че при
извършена на 30.05.2022 г. проверка на територията на община Рила от служители при РИОСВ – Благоевград е установено, че
в част от горепосочения имот е създадено незаконно сметище с отпадъци от
различен произход, натрупани на купчини –
основно битови отпадъци (дрехи, домашен текстил, дюшеци, юргани,
пластмасови, хартиени и стъклени опаковки), строителни отпадъци (бетонови
късове, тухли, парчета варо-циментова мазилка), растителни отпадъци (клони,
храсти, корени от дървета, зелени отпадъци от паркове и градини) и
излезли от употреба гуми. Отпадъците са разположени на открито, с височина до около
1,8 м и дължина около 13 – 15
м. Участъкът от имота е с бетонирана повърхност, която е нарушена на места, и
върху нея са разположени метален контейнер за отпадъци тип „гондола”, сив на
цвят, без обозначения, и метален 4-кубиков контейнер за строителни отпадъци. Резултатите от проверката са обективирани в Констативен протокол
(КП) № 28-25/30.05.2022 г. Във връзка с констатациите, отразени в посочения протокол, Г.К., в качеството му на кмет
на община Рила, е поканен с писмо с изх. № 387/01.06.2022
г. да
се яви в РИОСВ – Благоевград на 10.06.2022
г. в 11:00 часа за съставяне на акт за установяване на административно нарушение (АУАН).
С пълномощно от 10.06.2022 г. К. е упълномощил Л. Ч. –
заместник кмет на община Рила, да го представлява пред РИОСВ – Благоевград и да получава от него име актове за установяване на административни
нарушения и наказателни постановления, подписвайки го, където е необходимо. На 10.06.2022
г., в присъствието Л. Ч., срещу Г.К., в качеството му на кмет на община Рила, е
съставен АУАН
№ 4-25, като препис от акта е връчен на Ч. Последният е
вписал възражения в акта. В срока по чл. 44, ал. 1 от ЗАНН (ред., ДВ,
бр.
109 от 2020 г., в сила от 23.12.2021 г.)
Г.К. е представил
писмени възражения по акта. Въз основа на съставения АУАН е издадено процесното НП, в
което са възпроизведени фактическите констатации по същия.
Районният съд е приел от правна страна, че в административнонаказателното
производство не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, а
по същество – че административното нарушение е доказано, и е потвърдил
наказателното постановление.
В
пределите на касационната проверка по чл. 218, ал. 2 от АПК и във връзка с посоченото
в жалбата касационно основание настоящият касационен състав намира,
че обжалваното решение е валидно и допустимо, а преценено за съответствие с
материалния закон – правилно.
Правилен е изводът на районния съд за липса на
формални предпоставки за отмяна на наказателното постановление. При
реализирането на административнонаказателната отговорност на Г.К., в качеството
му на кмет на община Рила, не са допуснати съществени процесуални нарушения,
водещи до опорочаване на производството. Процесните АУАН и НП са съставени в
предвидените за това срокове и от надлежни органи. Спазена
е процедурата по съставяне и връчване на акта. Както бе посочено по-горе, същият
е предявен и връчен на надлежно упълномощен представител на Г.К., в качеството
му на кмет на община Рила. Видно от приложеното към
административнонаказателната преписка пълномощно с нотариална заверка на
подписа на упълномощителя, със същото са предоставени права на Л.Ч.да подписва от
името на Г.К., в качеството му на кмет на община Рила, актове за установяване
на административни нарушения. Процесните АУАН и НП съдържат реквизитите съответно по чл. 42
и чл.
57, ал. 1 от ЗАНН. Фактическите обстоятелства, относими към деянието, както и
към съставомерните елементи на процесното нарушение, са посочени ясно в акта и
в наказателното постановление. Административнонаказателната отговорност на Г.К.,
в качеството му на кмет на община Рила, е
ангажирана за непредприемане на необходимите мерки за предотвратяване на
изхвърлянето на отпадъци на неразрешено за това място – част от ПИ №
62671.5.113, гр. Рила, публична общинска собственост, и създаването на
незаконно сметище на същото място. Задължението
за предприемане на такива мерки е предвидено в чл. 19, ал. 3, т. 15 от ЗУО, а неизпълнението му е
съставомерно бездействие, наказуемо по чл. 151, ал. 2, т. 6 от ЗУО.
Касационната
инстанция споделя и извода на районния съд относно безспорната установеност на
процесното нарушение от обективна и субективна страна. Събраните писмени и
гласни доказателства са достатъчни, за да обосноват извод, че Г.К., в
качеството му на кмет на община Рила, е извършил вмененото му нарушение. Неотносимо към съставомерността на нарушението е почистването
на замърсените участъци, посочени в
КП
№ 06-03/16.03.2022 г., КП № 42-12/12.09.2019 г. и КП № 36-24/25.05.2016 г. Правилно
за извършеното нарушение на Г.К., в
качеството му на кмет на община Рила, е наложено
административно наказание глоба на основание чл. 151, ал. 2, т. 6
от ЗУО.
Същото е в минималния размер, предвиден в
санкционната разпоредба. Предвид характера на нарушението и обществените
отношения, които то засяга, не се касае за маловажен случай по смисъла на чл. 28 от ЗАНН.
По
изложените съображения настоящият касационен състав намира, че процесното
наказателно постановление е законосъобразно и като го е потвърдил,
районният съд е постановил правилно решение.
Предвид
изхода на спора и на основание чл. 63д, ал. 4 от ЗАНН
Община Рила следва да бъде осъдена да заплати на РИОСВ
– Благоевград юрисконсултско възнаграждение в размер на 80 лева за касационното
производство, определено съгласно чл. 37, ал. 1 от Закона за правната
помощ във вр. с чл. 27е от Наредбата за заплащането
на правната помощ.
Воден
от гореизложеното и на основание чл. 221, ал. 2, изр. 1, пр. 1 от АПК
във вр. с чл. 63в от ЗАНН и
чл. 63д, ал. 4 от ЗАНН, съдът
Р Е Ш И:
ОСТАВЯ
В СИЛА Решение № 55/02.03.2023 г., постановено по АНД № 1257/2022
г. по описа на Районен съд – Дупница.
ОСЪЖДА Община Рила да заплати на Регионална инспекция по околната среда и
водите – Благоевград юрисконсултско възнаграждение в размер на 80 (осемдесет) лева.
Решението
е окончателно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.