Решение по дело №262/2019 на Районен съд - Севлиево

Номер на акта: 96
Дата: 16 октомври 2019 г. (в сила от 4 ноември 2019 г.)
Съдия: Гергана Николаева Божилова
Дело: 20194230200262
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 9 юли 2019 г.

Съдържание на акта

                                      Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 № 96

гр. Севлиево,  16.10.2019 година

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

            Севлиевският районен съд, в публично заседание

на      втори октомври

през две хиляди  и  деветнадесета година в състав:

 

Председател: Гергана Божилова

              

при секретаря       Силвия  Станева

и в присъствието на прокурора……   като разгледа докладваното  от

съдията Божилова                         АНД № 262                            по описа

за 2019  година, за да се произнесе, взе пред вид следното:

 

Жалбоподателят ЕТ  ***” със седалище и адрес на управление гр. Севлиево, ул.”***” № 10А, чрез представляващия С.С.М., е обжалвал наказателно постановление № 07-001066 от 21.06.2019 г. на Директора на Дирекция “Инспекция по труда” гр. Габрово, с което за извършено нарушение по чл. 9, ал. 1 от Наредба № 2/22.03.2004 г. за минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд при извършване на строителни и монтажни работи /Наредбата/, и на основание чл. 416, ал. 5 във вр. с чл. 55 от Закона за безопасни условия на труд / ЗБУТ/, във вр. с чл. 413, ал. 2, във вр. с чл. 415в, ал. 1 от КТ му е наложено наказание имуществена санкция в размер от 300.00лв. В жалбата се твърди, че е оказано съдействие на проверяващите органи, предписанието им е изпълнено в срок и няма последствия от извършеното събаряне на покрива на сграда, извършено със строителна механизация.

ИСКАНЕТО е съдът да отмени изцяло наказателното постановление или да намали размера на наложената имуществена санкция.

За ответника по жалбата – Дирекция “ИТ” гр. Габрово, редовно призован, се явява представител при разглеждане на делото, който оспорва жалбата и моли съда същата да се остави без последствия и наказателното постановление да се потвърди.

По делото се събраха писмени и гласни доказателства, от съвкупната преценка на които съдът установи следната фактическа обстановка:

По делото по несъмнен начин се установява и не се спори от страните, а това се установява и от представения Протокол за извършена проверка и показанията на свидетелите, че на 07.05.2019 г. и на 29.05.2019 г. на място в обект: събаряне на сграда в базата на ЕТ „***“***, както и на 15.05.2019 г. и на 31.05.2019 г. в Дирекция “ИТ”-Габрово, свидетелката М.И.А. - старши инспектор в Дирекция “ИТ”–Габрово и Ц.И.К. – главен инспектор в същата дирекция, извършили проверка в посоченият по-горе обект, както и на документацията на едноличния търговец. Проверката била извършена в присъствието на С.С.М. – собственик и Т.М.Л.– счетоводител на фирмата. За извършената проверка е съставен съответен протокол с изх. № ПР1915177/31.05.2019 г., в който освен останалите констатации, в т.3 е отразена и такава, че във връзка с извършваното събаряне на сградата бил изискан, но не бил представен План по безопасност и здраве при работа на обекта, който работодателят е длъжен да изготви преди започване на работа на строителната площадка. В протокола е записано и че в писмените си обяснения, дадени на 15.05.2019 година, С.М.С. – собственик на ЕТ „***.“***, е отразил, че към момента на проверката такъв план не е изготвен, което съставлява нарушение на чл. 9, ал. 1 от Наредба № 2/22.03.2004 г. за минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд при извършване на строителни и монтажни работи /Наредбата/. Препис от Протокола за извършената проверка бил връчен на 31.05.2019 г. на собственика на фирмата – С.С.М.. На същата дата - 31.05.2019 г. свид. А., в присъствието на свид. К., съставила АУАН № 07-001066 против жалбоподателя ЕТ „***” за това, че при извършена проверка на 07.05.2019 година на обект: събаряне на сграда в базата на ЕТ «***.»***«Магистрална» № 1 се установило, че наетите на работа лица И.И.И.и С.Ю.Й.извършвали събаряне на горепосочената сграда, като при изискване по време на проверката да бъде предоставен План за безопасност и здраве за извършваното събаряне на съществуващата сграда на горепосочения обект от страна на работници на ЕТ «***.», който работодателят е длъжен да изготви преди започването на работа на обекта, такъв не бил представен, което било видно от писмените обяснения на С.М., дадени от него на 15.05.2019 година. В акта за установяване на административно нарушение е посочено още, че нарушението е извършено на 07.05.2019 година и установено на 15.05.2019 година. Актосъставителят е квалифицирал така описаното деяние като нарушение на чл. 9, ал. 1 от Наредбата. Препис от АУАН е връчен на жалбоподателя чрез собственика С.С.М., срещу подпис на същата дата - 31.05.2019 год. След запознаване със съдържанието му същият е записал в графата за възражения, че днес – на 31.05.2019 година представил План по безопасност и здраве. Възражения не са направени в срока по чл. 44, ал. 1 от ЗАНН.

На 15.05.2019 година жалбоподателят е депозирал писмени обяснения в дирекцията, в които записал, че към момента е в процедура по изготвяне на плана по безопасност и здраве, както и че изготвя скица за направа на ограда, която ще монтира след подготвяне на необходимите документи. На 07.06.2019 година жалбоподателят е депозирал жалба, придружена с Инвестиционен проект – План за безопасност и здраве, от които е видно, че е бил изготвен вече изискуемия план.

Въз основа на така съставения АУАН е издадено обжалваното наказателно постановление на Директора на Д ”ИТ” гр.Габрово с № 07-001066 от 21.06.2019 г. В същото административно-наказващият орган /АНО/ изцяло е преповторил фактическите констатации и правните изводи на актосъставителя. Отчетено е също така, че нарушението е отстранено. Описани са писмените доказателства, събрани в хода на извършената проверка. В заключение АНО е приел, че ЕТ „***“*** е нарушил чл. 9, ал. 1 от Наредбата. АНО е направил констатацията, че има основание за приложение на чл. 415в, ал. 1 от КТ, но няма основание за приложение на чл. 28 от ЗАНН, поради което и на основание чл. 416, ал. 5 във вр. с чл. 55 от Закона за безопасни условия на труд във вр. с чл. 413, ал. 2 във вр. с чл. 415в, ал. 1 от КТ е наложил на ЕТ „***“***, в качеството му на работодател, имуществена санкция в размер на 300.00лв.

Гореизложената фактическа обстановка съдът намира за установена от показанията на свидетелите М.И.А. и Ц.И.К., съпоставени с писмените доказателства - Протокол за извършена проверка Изх. № ПР1915177/31.05.2019 г.; Писмени обяснения от собственика С.С.М.; Снимков материал; АУАН № 07-001066 от 31.05.2019 г.; Жалба от ЕТ „***“***; Инвестиционен проект; Заповед № ЧР-572 от 21.07.2015 г. на Изпълнителния директор на ИА „ГИТ” София; Длъжностна характеристика на длъжност Директор на Д „ИТ“ и обжалваното наказателно постановление.

При така установената фактическа обстановка съдът достига до следните изводи:

Препис от обжалваното наказателно постановление е връчен на жалбоподателя на 02.07.2019 г.Жалбата е заведена в деловодството на Д „ИТ“ Габрово на 04.07.2019 г., тоест в законноустановения срок, поради което същата е допустима и следва да се разгледа по същество.

НП е издадено от компетентен орган. В тази връзка по делото е представено заверено копие от Заповед № ЧР-572 от 21.07.2015 година на Изпълнителния директор на ИА „ГИТ” София и Длъжностна характеристика на длъжност Директор на Д „ИТ“.  АУАН е съставен от лице, което е оправомощено за това по силата на чл. 416, ал. 1 от КТ, предвид заеманото от него длъжностно качество.

АУАН и издаденото в последствие въз основа на него НП са за извършено нарушение на разпоредбата на чл. 9, ал. 1 от Наредба № 2/22.03.2004 г. за минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд при извършване на строителни и монтажни работи. Според тази разпоредба на наредбата:  «Възложителят или упълномощеното от него лице възлага на проектанта или на координатора по безопасност и здраве за етапа на проектирането изготвянето на план по безопасност и здраве и го предоставя на строителя преди откриването на строителната площадка.

Административно-наказващият орган на осн. чл.413, ал.2 във вр. с чл.415в, ал.1 от КТ е наложил на жалбоподателя наказание имуществена санкция в размер от 300.00лева. Съгласно разпоредбата на чл. 413, ал. 2 от КТ: „Работодател, който не изпълни задълженията си за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд, ако не подлежи на по-тежко наказание, се наказва с имуществена санкция или глоба в размер от 1500 до 15 000 лв., а виновното длъжностно лице, ако не подлежи на по-тежко наказание - с глоба в размер от 1000 до 10 000 лв.”. Според текста на чл. 415в, ал. 1 от КТ: „За нарушение, което е отстранено веднага след установяването му по реда, предвиден в този кодекс, и от което не са произтекли вредни последици за работници и служители, работодателят се наказва с имуществена санкция или глоба в размер от 100 до 300 лв., а виновното длъжностно лице - с глоба в размер от 50 до 100 лв.”.

Жалбоподателят на практика не оспорва така установената фактическа обстановка, както и констатациите на контролите органи. В жалбата твърди, че е оказано съдействие на проверяващите органи, предписанието им е изпълнено в срок и няма последствия от липсата на поставена ограда около строителната площадка, като отправя молба да бъде отменена имуществената санкция или размера на същата да бъде намален. В съдебно заседание отправя молба към съда да бъде намален размера на наложената санкция.

Съдът намира, че в производството по съставянето на АУАН и издаването на наказателното постановление не са допуснати нарушения на процесуалния и на материалния закон.

Съобразявайки изложеното до тук, съдът намира за безспорно установено, че работодателят ЕТ „***“*** е осъществил състава на нарушението по чл. 9, ал. 1 от Наредба № 2/22.03.2004 г. за минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд при извършване на строителни и монтажни работи, което е основание за реализирането на административно-наказателната му отговорност, съгласно чл. 413, ал. 2 от КТ.

По отношение на наложената санкция съдът намира, че в случая наказващият орган неправилно е определил нейния размер. Според посочената санкционна норма санкцията е в размер от 100 до 300 лева. В случая липсват каквито и да е мотиви за налагане на санкция в размер над минималния. Настоящият съдебен състав намира, че извършеното нарушение не се отличава с по-висока степен на обществена опасност в сравнение с други подобни случаи. Нарушението се явява първо за санкционираното дружество и няма данни до момента на същото да са налагани санкции за други подобни нарушения, като без значение е обстоятелството, че по време на проверката са били констатирани и други нарушения на трудовото законодателство. Безспорно е установено също така, че от деянието не са произтекли вредни последици за работещите на площадката. По тези съображения съдът счита, че наказателното постановление следва да се измени в частта за размера на имуществената санкция, като същата се намали до минималния размер, предвиден в санкционната разпоредба, а именно 100,00 лв., който е напълно достатъчен на този етап за постигане на целите на превенцията.         

Водим от гореизложеното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът

 

Р    Е    Ш    И :

 

ИЗМЕНЯ наказателно постановление № 07-001066 от 21.06.2019 г. на Директора на Дирекция “Инспекция по труда” гр. Габрово”, с което на ЕТ „***.“***7041890 за извършено нарушение по чл. 9, ал. 1 от Наредба № 2/22.03.2004 г. за минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд при извършване на строителни и монтажни работи, и на основание чл. 416, ал. 5 във вр. с чл. 55 от Закона за безопасни условия на труд / ЗБУТ/, във вр. с чл. 413, ал. 2, във вр. с чл. 415в, ал. 1 от КТ е наложено наказание имуществена санкция в размер от 300.00лв, като НАМАЛЯВА размера на имуществената санкция от 300,00 лв. на 100,00лв.  /сто/ лева.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд -Габрово в 14-дневен срок от съобщението до страните, че е изготвено.

 

 

 

                                    РАЙОНЕН СЪДИЯ: