Р
Е Ш Е
Н И Е
№ 96
гр. Севлиево,
16.10.2019 година
В ИМЕТО
НА НАРОДА
Севлиевският районен съд, в публично
заседание
на втори
октомври
през
две хиляди и деветнадесета година в състав:
Председател:
Гергана Божилова
при секретаря
Силвия Станева
и в присъствието на прокурора…… като разгледа докладваното от
съдията Божилова
АНД № 262 по описа
за 2019 година,
за да се произнесе, взе пред вид следното:
Жалбоподателят ЕТ “***”
със седалище и адрес на управление гр. Севлиево,
ул.”***” № 10А, чрез
представляващия С.С.М., е обжалвал наказателно постановление №
07-001066 от 21.06.2019 г. на Директора на Дирекция “Инспекция
по труда” гр. Габрово, с което за извършено нарушение по чл. 9, ал. 1 от Наредба №
2/22.03.2004 г. за минималните изисквания за здравословни и безопасни условия
на труд при извършване на строителни и монтажни работи /Наредбата/, и
на основание чл. 416, ал. 5 във вр. с чл. 55 от Закона за безопасни условия на
труд / ЗБУТ/, във вр. с чл. 413, ал. 2, във вр. с чл. 415в, ал. 1 от КТ му
е наложено наказание имуществена санкция в размер от 300.00лв. В жалбата се твърди, че е
оказано съдействие на проверяващите органи, предписанието им е изпълнено в срок
и няма последствия от извършеното събаряне на покрива на сграда, извършено със
строителна механизация.
ИСКАНЕТО е съдът да отмени
изцяло наказателното постановление или да намали размера на наложената
имуществена санкция.
За ответника по жалбата – Дирекция “ИТ” гр. Габрово, редовно призован,
се явява представител при разглеждане на делото, който оспорва жалбата и моли
съда същата да се остави без последствия и наказателното постановление да се
потвърди.
По делото се събраха писмени и гласни доказателства, от съвкупната
преценка на които съдът установи следната фактическа обстановка:
По делото по несъмнен
начин се установява и не се спори от страните, а това се установява и от
представения Протокол за извършена проверка и показанията на свидетелите, че на
07.05.2019 г. и на 29.05.2019 г. на
място в обект: събаряне на сграда в базата на ЕТ „***“***, както и на
15.05.2019 г. и на 31.05.2019 г. в Дирекция “ИТ”-Габрово, свидетелката М.И.А. -
старши инспектор в Дирекция “ИТ”–Габрово и Ц.И.К. – главен инспектор в същата
дирекция, извършили проверка в посоченият по-горе обект, както и на
документацията на едноличния търговец. Проверката била извършена в присъствието
на С.С.М. – собственик и Т.М.Л.– счетоводител на фирмата. За извършената проверка е съставен съответен протокол с
изх. № ПР1915177/31.05.2019 г., в който освен останалите констатации, в т.3 е
отразена и такава, че във връзка с извършваното събаряне на сградата бил
изискан, но не бил представен План по безопасност и здраве при работа на
обекта, който работодателят е длъжен да изготви преди започване на работа на
строителната площадка. В протокола е записано и че в писмените си обяснения,
дадени на 15.05.2019 година, С.М.С. – собственик на ЕТ „***.“***, е отразил, че
към момента на проверката такъв план не е изготвен, което съставлява нарушение
на чл. 9, ал. 1 от Наредба № 2/22.03.2004 г. за минималните изисквания за
здравословни и безопасни условия на труд при извършване на строителни и
монтажни работи /Наредбата/. Препис от Протокола за извършената проверка
бил връчен на 31.05.2019 г. на собственика на фирмата – С.С.М.. На същата дата
- 31.05.2019 г. свид. А., в присъствието на свид. К., съставила АУАН № 07-001066
против жалбоподателя ЕТ „***” за това, че при извършена
проверка на 07.05.2019 година на обект: събаряне на сграда в базата на ЕТ «***.»***«Магистрална»
№ 1 се установило, че наетите на работа лица И.И.И.и С.Ю.Й.извършвали събаряне
на горепосочената сграда, като при изискване по време на проверката да бъде
предоставен План за безопасност и здраве за извършваното събаряне на
съществуващата сграда на горепосочения обект от страна на работници на ЕТ «***.»,
който работодателят е длъжен да изготви преди започването на работа на обекта,
такъв не бил представен, което било видно от писмените обяснения на С.М.,
дадени от него на 15.05.2019 година. В акта за установяване на административно
нарушение е посочено още, че нарушението е извършено на 07.05.2019 година и
установено на 15.05.2019 година. Актосъставителят е квалифицирал така описаното
деяние като нарушение на чл. 9, ал. 1 от Наредбата. Препис от АУАН е връчен на
жалбоподателя чрез собственика С.С.М., срещу подпис на същата дата - 31.05.2019 год. След
запознаване със съдържанието му същият е записал в графата за възражения, че
днес – на 31.05.2019 година представил План по безопасност и здраве. Възражения
не са направени в срока по чл. 44, ал. 1 от ЗАНН.
На 15.05.2019 година
жалбоподателят е депозирал писмени обяснения в дирекцията, в които записал, че
към момента е в процедура по изготвяне на плана по безопасност и здраве, както
и че изготвя скица за направа на ограда, която ще монтира след подготвяне на
необходимите документи. На 07.06.2019 година жалбоподателят е депозирал жалба,
придружена с Инвестиционен проект – План за безопасност и здраве, от които е
видно, че е бил изготвен вече изискуемия план.
Въз основа на така съставения АУАН е издадено обжалваното наказателно
постановление на Директора на Д ”ИТ” гр.Габрово с № 07-001066 от 21.06.2019 г. В
същото административно-наказващият орган /АНО/ изцяло е преповторил
фактическите констатации и правните изводи на актосъставителя. Отчетено е също
така, че нарушението е отстранено. Описани са писмените доказателства, събрани
в хода на извършената проверка. В заключение АНО е приел, че ЕТ „***“*** е нарушил чл. 9, ал. 1 от Наредбата. АНО е направил констатацията, че
има основание за приложение на чл. 415в, ал. 1 от КТ, но няма основание за
приложение на чл. 28 от ЗАНН, поради което и на основание
чл. 416, ал. 5 във вр. с чл. 55 от Закона за безопасни условия на труд във вр.
с чл. 413, ал. 2 във вр. с чл. 415в, ал. 1 от КТ е наложил на ЕТ „***“***, в качеството му на
работодател, имуществена санкция в размер на
300.00лв.
Гореизложената фактическа
обстановка съдът намира за установена от показанията на свидетелите М.И.А. и Ц.И.К.,
съпоставени с писмените доказателства - Протокол за извършена проверка Изх. № ПР1915177/31.05.2019 г.; Писмени обяснения от
собственика С.С.М.; Снимков материал; АУАН № 07-001066 от 31.05.2019 г.; Жалба
от ЕТ „***“***; Инвестиционен проект; Заповед № ЧР-572 от 21.07.2015 г. на
Изпълнителния директор на ИА „ГИТ” София; Длъжностна характеристика на длъжност
Директор на Д „ИТ“ и обжалваното наказателно постановление.
При така установената фактическа
обстановка съдът достига до следните изводи:
Препис от обжалваното наказателно постановление е връчен на
жалбоподателя на 02.07.2019 г.Жалбата е заведена в деловодството на Д „ИТ“ Габрово на 04.07.2019
г., тоест в законноустановения срок, поради което същата е допустима и следва
да се разгледа по същество.
НП е издадено от компетентен
орган. В тази връзка по делото
е представено заверено копие от Заповед № ЧР-572 от 21.07.2015
година на Изпълнителния директор на ИА „ГИТ” София и Длъжностна характеристика
на длъжност Директор на Д „ИТ“. АУАН е съставен
от лице, което е оправомощено за това по силата на чл. 416, ал. 1 от КТ, предвид заеманото от
него длъжностно качество.
АУАН и издаденото в последствие
въз основа на него НП са за извършено нарушение на разпоредбата на чл. 9,
ал. 1 от Наредба № 2/22.03.2004 г. за минималните изисквания за здравословни и
безопасни условия на труд при извършване на строителни и монтажни работи. Според
тази разпоредба на наредбата: «Възложителят или упълномощеното от него
лице възлага на проектанта или на координатора по безопасност и здраве за етапа
на проектирането изготвянето на план по безопасност и здраве и го предоставя на
строителя преди откриването на строителната площадка.“
Административно-наказващият орган
на осн. чл.413, ал.2 във вр. с чл.415в, ал.1 от КТ е наложил на жалбоподателя наказание имуществена санкция в размер от 300.00лева. Съгласно разпоредбата на чл. 413, ал. 2 от КТ: „Работодател, който не изпълни задълженията си за
осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд, ако не подлежи на
по-тежко наказание, се наказва с имуществена санкция или глоба в размер от 1500
до 15 000 лв., а виновното длъжностно лице, ако не подлежи на по-тежко
наказание - с глоба в размер от 1000 до 10 000 лв.”. Според текста на чл. 415в,
ал. 1 от КТ: „За нарушение, което е отстранено веднага след установяването му
по реда, предвиден в този кодекс, и от което не са произтекли вредни последици
за работници и служители, работодателят се наказва с имуществена санкция или
глоба в размер от 100 до 300 лв., а виновното длъжностно лице - с глоба в
размер от 50 до 100 лв.”.
Жалбоподателят на практика не оспорва така установената фактическа
обстановка, както и констатациите на контролите органи. В жалбата твърди, че е оказано съдействие на проверяващите органи, предписанието им е
изпълнено в срок и няма последствия от липсата на поставена ограда около
строителната площадка, като отправя молба да бъде отменена имуществената
санкция или размера на същата да бъде намален. В съдебно заседание отправя
молба към съда да бъде намален размера на наложената санкция.
Съдът намира, че в производството
по съставянето на АУАН и издаването на наказателното постановление не са
допуснати нарушения на процесуалния и на материалния закон.
Съобразявайки изложеното до тук,
съдът намира за безспорно установено, че работодателят ЕТ „***“*** е осъществил
състава на нарушението по чл. 9, ал. 1 от Наредба № 2/22.03.2004 г. за
минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд при извършване
на строителни и монтажни работи, което е основание за реализирането на
административно-наказателната му отговорност, съгласно чл. 413, ал. 2 от КТ.
По отношение на наложената санкция съдът намира, че в
случая наказващият орган неправилно е определил нейния размер. Според
посочената санкционна норма санкцията е в размер от 100 до 300 лева. В случая
липсват каквито и да е мотиви за налагане на санкция в размер над минималния.
Настоящият съдебен състав намира, че извършеното нарушение не се отличава с по-висока
степен на обществена опасност в сравнение с други подобни случаи. Нарушението
се явява първо за санкционираното дружество и няма данни до момента на същото
да са налагани санкции за други подобни нарушения, като без значение е
обстоятелството, че по време на проверката са били констатирани и други
нарушения на трудовото законодателство. Безспорно е установено също така, че от
деянието не са произтекли вредни последици за работещите на площадката. По тези
съображения съдът счита, че наказателното постановление следва да се измени в
частта за размера на имуществената санкция, като същата се намали до минималния
размер, предвиден в санкционната разпоредба, а именно 100,00 лв., който е
напълно достатъчен на този етап за постигане на целите на превенцията.
Водим от гореизложеното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът
Р Е
Ш И :
ИЗМЕНЯ наказателно постановление № 07-001066 от 21.06.2019
г. на Директора на Дирекция “Инспекция по труда” гр. Габрово”, с което на ЕТ
„***.“***7041890 за извършено нарушение по чл. 9, ал. 1 от Наредба №
2/22.03.2004 г. за минималните изисквания за здравословни и безопасни условия
на труд при извършване на строителни и монтажни работи, и на
основание чл. 416, ал. 5 във вр. с чл. 55 от Закона за безопасни условия на
труд / ЗБУТ/, във вр. с чл. 413, ал. 2, във вр. с чл. 415в, ал. 1 от КТ е
наложено наказание имуществена санкция в размер от 300.00лв, като НАМАЛЯВА
размера на имуществената санкция от 300,00 лв. на 100,00лв. /сто/ лева.
Решението подлежи на касационно обжалване пред
Административен съд -Габрово в 14-дневен срок от съобщението до страните, че е
изготвено.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: