Р Е
Ш Е Н
И Е
№................, град Шумен, 23.11.2022 г.
В ИМЕТО
НА НАРОДА
Шуменският административен съд в публичното
заседание на осми ноември две хиляди двадесет и втора година в състав:
Председател:
Росица Цветкова
при секретаря Р. Хаджидимитрова
като
разгледа докладваното от административен съдия Р. Цветкова адм. дело №133 по
описа за 2022 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производство по реда на чл.145 и сл. от
Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във вр. с чл.15 ал.3 т.1 от Наредба №4
от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 11 "Биологично земеделие" от
програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 г. (Наредба №4
от 24.02.2015 г.), образувано по жалба на „Р.“ ООД, с ЕИК *********, със
седалище и адрес на управление ***, Стопански двор, представлявано от Р.Р.Ш.,
чрез пълномощник адвокат Я.Т.при АК Велико Търново, против Акт за прекратяване
на биологичен ангажимент по мярка 11 „Биологично земеделие“ от ПРСР за периода
2014 – 2020 за кампания 2020, изх.№01-2600/6995 от 18.03.2022 г. на Заместник
изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“ гр. София.
В жалбата се
навеждат доводи за незаконосъобразност на оспорения акт по смисъла на чл.146
т.3, т.4 и т.5 от АПК. Твърди се, че административният орган не е взел предвид
фактите и обстоятелствата, които са направени с подаденото възражение от
жалбоподателя срещу уведомителното писмо, както и не са налице доказателства,
установяващи че административният орган е правил проверки на място по реда на
чл.37 от ЗПЗП, което обосновава съществено нарушение на
административнопроизводствените правила. Излагат се доводи, че в случая
застъпването касае два парцела, а именно парцел с идентификатор №07729-61-2-3 и
парцел с идентификатор №07729-55-3-1. Първият парцел през 2016 г. е заявен за
подпомагане с площ от 11.21 ха, а през 2020 г. е разделен на няколко блока с
обща площ 9.64 ха. Причината за намалението от 1.57 ха е разливът на р.Камчия,
който е отнел част от блока. По отношение на втория парцел през 2016 г. е
заявен за подпомагане с площ от 0.83 ха, който не е влязъл в преценката на
органа при географското пресичане, тъй като през 2020 г. е угар и е недопустим.
Този парцел не е бил заявен от жалбоподателя за подпомагане за кампания 2020 г.
именно поради тази причина, но административният орган го включил при
изчисление на процента на припокриване на площите, което се явява неправилно.
Въз основа на горното жалбоподателят моли съда да постанови съдебно решение, с
което да отмени обжалвания акт и да му присъди направените по делото разноски.
Ответната страна
заместник-изпълнителен Директор на Държавен фонд "Земеделие", редовно
призован, за него се явява старши юрисконсулт Т. С., редовно упълномощена,
която изразява становище за неоснователност на жалбата и моли съда да я
отхвърли.
От събраните по делото
доказателства, преценени поотделно и в тяхната съвкупност, съдът установи от
фактическа страна следното:
Жалбоподателят, в качеството си
на регистриран земеделски стопанин с УРН 456612, е подал общо заявление за
подпомагане за 2016 г. по схеми и мерки с УИН 2717051685107,
вх.№18274400/03.05.2016 г., редактирано с общо заявление за подпомагане от
31.05.2016 г., с което е заявено и подпомагане и плащане по мярка 11 „Биологично
земеделие“ за кампания 2016 г. С това заявление са декларирани и заявени за
подпомагане общо 35 парцела с обща площ 78.49 ха, от които 7 парцела с обща
площ от 23.81 ха са заявени за подпомагане по мярка 11 „Биологично земеделие“
за кампания 2016 г., направление „Биологично растениевъдство“. С уведомително
писмо за одобрение и неодобрение за участие по мярка 11 "Биологично
земеделие" от ПРСС за периода 2014-2020 година с изх. №02-270-2600/7900 от
08.12.2016 г. ДФЗ е уведомил жалбоподателя, че е одобрен за участие по
направление "Биологично растениевъдство". Към уведомителното писмо е
приложена таблица 1, в която са описани одобрените площи по тази мярка в размер
общо от 23.81 ха., а именно: а/парцел
№52310-40-1-3: декларирана площ от 1.36 ха и одобрена площ от 1.36 ха, в
землището на с.Ново Янково; б/парцел
№07729-55-3-1: декларирана
площ от 0.83 ха и одобрена площ от 0.83 ха в землището на с.Бял бряг; в/парцел №52310-40-1-4: декларирана
площ от 4.01 ха и одобрена площ от 4.01 ха в землището на с.Ново Янково; г/парцел №52310-36-2-1: декларирана
площ от 2.56 ха и одобрена площ от 2.56 ха в землището на с.Ново Янково; д/парцел №07729-61-2-3: декларирана
площ от 11.21 ха и одобрена площ от 11.21 ха в землището на с.Бял бряг; е/парцел №52310-25-2-1: декларирана
площ от 1.84 ха и одобрена площ от 1.84 ха в землището на с.Ново Янково и ж/парцел №52310-40-1-5: декларирана
площ от 2.01 ха и одобрена площ от 2.01 ха в землището на с.Ново Янково. В уведомителното
писмото са посочени и задълженията на кандидата с поемане на 5-годишен
ангажимент за извършване на биологичните дейности по това направление, а именно:
да подава "Заявление за подпомагане/плащане" всяка година до изтичане
на петгодишния му ангажимент; през първите две години на подпомагане да премине
обучение или да докаже наличие на опит в дейностите, които се прилагат при
изпълнението на мярката; да извършва дейности по това направление върху едни и
същи площи за едни и същи блокове на земеделското стопанство в петгодишния
период от поемане на задължението, като одобрената площ за прилагане на
дейностите по направление "Биологично растениевъдство" може да бъде
намалена с не повече от 10%, като всяка година поне 90% от площта по това
направление да се припокрива географски с площта, за която има поет биологичен
ангажимент. Това писмо е получено лично от жалбоподателя на 15.12.2016 г.
За кампания 2020 г., през която
изтича 5-годишният срок на поетия ангажимент, жалбоподателят е подал отново
общо заявление за подпомагане и по директни плащания на 21.04.2020 г.,
редактирано на 04.06.2020 г., като е заявил за одобрение общо 40 парцела от 96.50
ха, от които по направление „Биологично растениевъдство“ по мярка 11„Биологично
земеделие“ следните парцели с обща площ 25.15 ха: №07729-61-2-4 със заявена площ 0.61
ха и площ от пресичане 0.61 ха; №07729-61-2-6 със заявена площ 0.64 ха и площ
от пресичане 0.64 ха; №07729-61-2-8 със заявена площ 0.72 ха и площ от
пресичане 0.72 ха; №07729-61-2-10 със заявена площ 2.73 ха и площ от пресичане
2.73 ха; №07729-61-2-12 със заявена площ 2.28 ха и площ от пресичане 2.28 ха; №07729-61-2-14
със заявена площ 1.43 ха и площ от пресичане 1.43 ха; №07729-61-2-15 със
заявена площ 1.23 ха и площ от пресичане 1.23 ха; №52310-25-4-1 със заявена
площ 1.78 ха и площ от пресичане 1.78 ха; №52310-36-3-1 със заявена площ 2.56
ха и площ от пресичане 2.56 ха; №52310-40-1-3 със заявена площ 1.33 ха и площ
от пресичане 1.31 ха; №52310-40-1-4 със заявена площ 3.99 ха и площ от
пресичане 3.99 ха; №52310-40-1-5 със заявена площ 1.99 ха и площ от пресичане 2.01
ха; №87429-436-1-1 със заявена площ от
2.53 ха и №87429-438-1-1 със заявена площ от 1.33 ха. В резултат от
автоматичните проверки на въведените данни в заявлението за подпомагане по
директни плащания за кампания 2020 г. е установено, че кандидатът не е
декларирал същите площи по направление "Биологично растениевъдство"
от Мярка 11, спрямо площите с поет ангажимент, а именно по отношение на площите
с ЕКАТТЕ 07729-Бял бряг и с ЕКАТТЕ 52310-Ново Янково. След извършване на административни
проверки от ДФЗ на подаденото заявление за подпомагане/плащане по мярката е
установено, че процентът на припокриване на площта от пресичане на заявените от
кандидата през текущата кампания, спрямо одобрените парцели за участие по
направление "Биологично растениевъдство" е 89.42 %, което е прието за
нарушение на изискването по чл. 17, ал. 2 от Наредба № 4, всяка година поне 90%
от площта по направлението да се припокрива географски с площта, за която е
поет ангажимента.
Доколкото констатирането на това
нарушение е основание за прекратяване на многогодишния ангажимент, ДФЗ с писмо изх.№01-2600/6995
от 15.12.2021 г. е уведомил жалбоподателя за откриване на административно
производство по издаване на административен акт за прекратяване на многогодишен
ангажимент по мярка 11 „Биологично земеделие“, направление „Биологично
растениевъдство“. Със същото писмо е дадена възможност на жалбоподателя в
7-дневен срок за предоставяне на възражения и допълнителни доказателства,
относими към изложените в писмото констатации. Това писмо, ведно с Приложение
№1, е получено от дружеството на 04.01.2022 г. В указания срок жалбоподателят е
представил възражение вх.№01-2600/6995 от 11.01.2022 г., в което е посочил, че
се касае за изключително малък процент на отклонение от 90 %, а именно 0.58 %.
Последвало е
издаването на оспорения в настоящото производство Акт за прекратяване на
биологичен ангажимент по мярка 11 "Биологично земеделие" от
Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. за кампанията
2020 г. изх. №01-2600/6995 от 18.03.2022 г. на Заместник изпълнителен директор
на ДФ „Земеделие“ гр. София, в който изрично е посочено, че направените
възражения не се възприемат за основателни. Като правно основание за издаване
на акта са посочени разпоредбите на чл. 63, т. 1 във връзка с чл. 77, т. 4.
буква "в" от Регламент (ЕС) № 1306 на Европейския парламент и на
Съвета от 17 декември 2013 относно финансирането, управлението и мониторинга на
общата селскостопанска политика и чл. 15, ал. 3, т. 1 от Наредба № 4 от
24.02.2015 г. Като фактическо основание за издаването на акта е посочено, че
процентът на припокриване на площта от пресичане на заявените през текущата
кампания парцели, спрямо одобрените (референтни) парцели за участие по направление "Биологично растениевъдство" е 89,42%.
Неразделна част от акта е Приложение 1 (таблица на одобрените (референтни) парцели,
заявените парцели в текущата кампания и площ от пресичане – географско
пресичане между одобрените площи и тези, заявени в текущата кампания), където е
посочено подробно описание на заявените в текущата кампания площи и
географското им припокриване с одобрените парцели.
Процесният акт е
връчен на жалбоподателя на 30.03.2022 г., който недоволен е депозирал жалба
срещу него чрез административния орган на 13.04.2021 г. по пощата – приложен
транспортен етикет.
По делото е приета като доказателство цялата административната
преписка по издаването на оспорения в настоящото производство Акт за
прекратяване на биологичен ангажимент, в т. ч. Заповед №0З-РД/772 от 08.03.2022
г. на изпълнителния директор на ДФ "Земеделие".
От заключението
на вещото лице по назначената СТЕ, прието от съда като компетентно дадено и
неоспорено от страните, се установи, че е извършена административна проверка за
географско припокриване на площите, заявени по мярка 11 за кампания 2020 г. с
референтните такива, одобрени през 2016 г., с цел дали са спазени изискванията
на чл. 17, ал. 1 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. В Таблица 1 към заключението
вещото лице подробно е посочило одобрената площ по парцели, култури и дейности
за участие по направление „Биологично растениевъдство” от мярка 11 „Биологично
земеделие” за периода 2014 -2020 г. в общ размер на 23.81 ха, което съответства на отразеното
в Приложение 1 към оспорения акт. В Таблица 2 към заключението вещото лице
подробно е посочило за кампания 2020 заявените площи по парцели, култури и
дейности за участие по направление „Биологично растениевъдство” от мярка 11
„Биологично земеделие” за периода 2014 -2020 г. в общ размер на 25.15 ха, както
и е посочило за всеки парцел площ от пресичане и е определена обща така площ от
21.29 ха, което съответства на отразеното в Приложение 1 към оспорения акт. От
заключението на вещото лице по категоричен начин се установи, че заявените от
жалбоподателя за подпомагане през 2020 г. два парцела с идентификатори
87429-436-1-1 и 87429-438-1-1 с обща площ 3.86 ха не са одобрявани за
подпомагане по направление „Биологично растениевъдство”.
От заключението
също се установи, че е налице „раздробяване” на заявения от жалбоподателя през
2016 г. парцел с идентификатор 07729-61-2-3, като заявените от жалбоподателя
през 2020 г. седем парцела за подпомагане, произлезли от парцел 07729-61-2-3,
изброени в Таблица № 2 към заключението, са с обща площ от 9.64 ха, т. е. са с
1.57 ха по-малко от референтната /одобрената/ площ от 11.21 ха. В тази връзка
вещото лице е проследило за този парцел в Google Earth очертанията му и е
констатирало, че към 13.06.2017 г. р.Камчия, променяйки коритото си, е откъснала
част /очертана в червено на приложение №2 към заключението/ от същия, като с
това е променила както очертанията така и площта на бивш парцел 07729-61-2-3. Западната
граница на бивш парцел 07729-61-2-3 към 19.10.2020 г. се е запазила такава, каквато
е към 13.06.2017 г., което обстоятелство обяснява защо бивш парцел 07729-61-2-3
с одобрена площ по мярка 11 от 11.21 ха е заявен като седми отделен парцела
през 2020 г. с обща площ 9.64 ха.
Установи се също
от експертизата, че парцел с идентификатор №07729-55-3-1, с площ 0.83 ха, с
култура „231130 - маточина”, заявена вид дейност БР 13, заявен за подпомагане
през 2016 г. и одобрен за подпомагане по направление „Биологично
растениевъдство” по мярка 11, не е заявен в заявлението за подпомагане за 2020
г. Или от седемте заявени за подпомагане и одобрени по мярка 11 през 2016 г.
парцела, в заявлението за подпомагане за 2020 г. са включени шест парцела
Разликата между одобрената /референтна/ площ от 23.81 ха и площта от пресичане
от 21.29 ха /23.8 - 21.29 = 2.52/ се дължи на: 0.83 ха - незаявен парцел
№07729-55-3-1, 1.57 ха намаление спрямо одобрена площ на парцел №07729-61-2-3,
0.06 ха намаление спрямо одобрена площ на парцел №52310- 25-2-1, 0.04 ха
намаление спрямо одобрена площ на парцел №53210-40-1-3, 0.02 ха намаление спрямо
одобрена площ на парцел №53210-40-1-4.
При това
положение вещото лице е заключило, че площта на пресичане /съвпадение/
между одобрените /референтни/ площи и заявените площи за текущата кампания 2020
г. е както следва: референтна площ е 23.81 ха, заявената площ /без двата
парцела в с. Янково/ е 25.15 - 3.86 = 21.29 ха. Процентът на припокриване е
отношението на площта от пресичане 21.29 ха, разделена на референтната площ 23.81
ха или 21.29/23.81 ха = 0.894162 х 100 = 89,42 %.
От така установеното
фактическо положение, съдът достигна до следните правни изводи:
Съдът приема, че жалбата е
процесуално допустима, тъй като е подадена срещу подлежащ на обжалване
административен акт, в изискуеми срок и от лице с правен интерес да го обжалва.
Разгледана по
същество съдът приема, че жалбата е неоснователна, поради следните съображения:
Обжалваният акт е издаден от
компетентен орган, а именно заместник -изпълнителния директор на ДФ "Земеделие",
съобразно делегирани правомощия със Заповед №0З-РД/772 от 08.03.2022 г. на
изпълнителния директор на ДФ "Земеделие" и в съответствие с чл.20а от
ЗПЗП, съгласно който изпълнителният директор на фонда е изпълнителен директор и
на Разплащателната агенция и организира и ръководи дейността й. Държавен фонд
"Земеделие" е акредитиран за единствена разплащателна агенция на
Република България за прилагане на Общата селскостопанска политика на ЕС (чл.
11а от ЗПЗП), като, съгласно §. 1, т. 13 от ДР на ЗПЗП, Разплащателната агенция
е специализирана акредитирана структура за приемане на заявления, проверка на
условията и извършване на плащания от Европейските земеделски фондове и за
прилагане на пазарни мерки, включително интервенция на пазарите на земеделски
продукти, по правилата на законодателството на Европейския съюз.
Съдът приема, че
не са допуснати нарушения на специалните процесуални правила за издаване на
акта. На жалбоподателя е изпратено уведомление по чл. 26 от АПК, в което се
съдържат всички релевантни за спора факти, които в последствие са послужи и за
обосновка на процесния акт, което в пълна степен е способствало за тяхното
узнаване още в началния етап на стартиралото особено административно
производство и защитата против тях е била реално възможна. Видно е, че в срока,
посочен в уведомителното писмо жалбоподателят е направил своите възражения
срещу констатациите на административния орган, които са били обсъдени от
последния при постановяване на оспорения пред съда акт.
Условията и
редът за подпомагане на земеделски стопани, които извършват земеделски
дейности, насочени към подобряване на опазването на околната среда по мярка 11
от ПРСР за периода 2014-2020 г., финансирана от Европейския земеделски фонд за
развитие на селските райони (ЕЗФРСР), намират регламентацията си в Наредба № 4
от 24 февруари 2015 г. за прилагане на мярка 11 "Биологично
земеделие" от програмата за развитие на селските райони за периода 2014 -
2020 г. Съгласно чл. 6, ал. 1 и чл. 46, ал. 1 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г.
/в приложимата й редакция от ДВ 16/2015/, биологичните дейности от съответното
направление се изпълняват за период от пет последователни години, като този
срок започва да тече от началото на годината на подаване и одобрение на
заявлението за подпомагане, което през първата година на кандидатстване е и
заявление за плащане, а през всяка следваща година до изтичане на петгодишния
ангажимент кандидатите за подпомагане подават заявление за плащане.
Безспорно се
установи, с оглед приложеното заявление за подпомагане, което се явява и
заявление за плащане, че от страна на жалбоподателя е декларирано поемане на
петгодишен ангажимент по мярка 11 – Биологично земеделие, направление "Биологично
растениевъдство" през 2016 г. вх.№18274400/03.05.2016 г., редактирано с
общо заявление за подпомагане от 31.05.2016 г. С това заявление са заявени по
тази мярка и направление 7 парцела с обща площ от 23.81 ха, които изцяло са
били одобрени с уведомително писмо за одобрение и неодобрение за участие по
мярка 11 "Биологично земеделие" от ПРСС за периода 2014-2020 година с
изх. №02-270-2600/7900 от 08.12.2016 г. на ДФЗ. Следователно и съобразно чл. 6,
ал. 2 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. /ред. към 2015 г. /, срокът по ал. 1 /за
петте години/ е с начална дата от 2016 г. и съответно петгодишният ангажимент
изтича през 2020 година. Също не е спорно, че жалбоподателят е подал по същата
мярка и направление заявление за плащане през 2020 г., като с това заявление
същият заявил за подпомагане 14 парцела, при първоначално заявените и одобрени
7 парцела, които вече са с обща площ от 25.15 ха. От приложените по делото
доказателства и от заключението на вещото лице по категоричен начин се
установи, че два от заявените парцели за подпомагане за кампания 2020 въобще не
са заявявани и съответно одобрявани за 2016 г., а именно парцел с идентификатор
87429-436-1-1 и парцел с идентификатор 87429-438-1-1 с обща площ 3.86 ха.
Установи се също, а не се оспорва и от жалбоподателя, че заявеният и одобрен
парцел за кампания 2016 г. с идентификатор 07729-55-3-1 с площ от 0.83 ха, не е
заявен за кампания 2020 г., тъй като, съобразно заключението на вещото лице същият
е угар, и с разораването му се променя одобреният вид дейност: от дейност БР 13
- „За биологични растениевъдство - ароматни и медицински растения“, съгласно
приложение №1 към чл. 7, ал. 1 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г., в дейност БР 0 –
„За биологично растениевъдство-угар".
По отношение на
заявения и одобрен за кампания 2016 г. парцел с идентификатор 07729-61-2-3 с
площ 11.21 ха се установи по категоричен начин, че същият е заявен за кампания
2020 г. под формата на други 7 парцела – както е посочило вещото лице
„раздробен“, а именно парцели с идентификатори 07729-61-2-4, 07729-61-2-6,
07729-61-2-8, 07729-61-2-10, 07729-61-2-12, 07729-61-2-14 и 07729-61-2-15 с
обща площ 9.64 ха. Разликата с одобрената площ от 11.21 ха, съобразно
заключението а вещото лице, се дължи на разлива на р.Камчия през 2017 г., като
стария парцел с идентификатор 07729-61-2-3 е запазил западната си граница, но е
променено очертанието и площта. В тази връзка обаче и доколкото това е станало
още през 2017 г. не се представиха доказателства и не се установи допустимият
слой да е бил променян с влязла в сила заповед на министъра на земеделието.
Съгласно
разпоредбата на чл. 17, ал. 1 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. (в приложимата
редакция), а и към настоящия момент, дейностите по направление "биологично
растениевъдство" се извършват върху едни и същи площи за едни и същи
блокове на земеделското стопанство в петгодишен период от поемане на
задължението, а съгласно ал. 2 одобрената площ за извършване на дейности по
направление "биологично растениевъдство" може да бъде намалена с не
повече от 10 %, като всяка година поне 90 % от площта по направлението се
припокрива географски с площта, за която има поет ангажимент съгласно глава четвърта
на настоящата наредба или в случаите по ал. 4 и 5.
От събраните по
делото доказателства, както и от заключението на вещото лице, по категоричен
начин се установява, че при извършване на административните проверки на
подаденото през 2020 г. заявление за подпомагане от жалбоподателя и при
извършената от органа преценка на заявените с одобрените парцели, в
съответствие с чл. 17, ал. 2 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г., процентът на
припокриване на площта от пресичане на заявените за текущата кампания парцели с
референтните/одобрените по направлението е по-малко от 90%, а именно: 89.42%.
Т. е. намаляването на площта е с повече от 10%. Законът изисква дейностите по
направление "Биологично растениевъдство" да се извършват върху едни и
същи площи, за едни и същи блокове на земеделското стопанство, в петгодишен
период от поемане на задължението, като съгласно чл. 17, ал. 2 от Наредба № 4
от 24.02.2015 г. одобрената площ за извършване на дейности по направление
"Биологично растениевъдство" може да бъде намалена с не повече от 10
%, като всяка година поне 90 % от площта по направлението се припокрива
географски с площта, за която има поет ангажимент съгласно глава четвърта на
цитираната наредба или в случаите по ал. 4 и ал. 5.
По смисъла на
чл. 15, ал. 3, т. 1 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. заявяването за финансова помощ на площ, която
е намалена с повече от 10% от одобрената/ референтната/ за подпомагане площ или
когато заявената за плащане площ географски се припокрива с по-малко от 90% от
одобрената/референтната/ за подпомагане площ за съответното направление
съставлява материално-правна предпоставка за прекратяване на поет от
земеделския стопанин ангажимент. Видно от неоспорените писмени доказателства,
референтните парцели, одобрени от ДФЗ са били с обща площ от 23.81 ха, а със
заявление за кампания 2020 г. жалбоподателят е заявил 25.15 ха, от които два
парцела с обща площ от 3.86 ха не са били заявени и одобрени през 2016, и площта
на пресичане /съвпадение/ между одобрените/референтни/ площи през 2016 и
заявените площи за текущата кампания 2020 е 21.29 ха, което е 89.42%
припокриване. С оглед на това съдът приема, че е налице материално-правна
предпоставка, с която законът свързва прекратяване на биологичния ангажимент в
хипотезата на чл. 15, ал. 3, т. 1 във връзка с чл. 17, ал. 2 от Наредба № 4 от
24 февруари 2015 г., поет от жалбоподателя през 2016 г., тъй като процентът на
припокриване на заявените за съответната кампания 2020 площи спрямо одобрените
/референтни/ парцели е 89.42%, както правилно е определил и административни
орган. Самото констатиране на намалението на одобрената референтна площ с
повече от 10%, води до настъпване на задължителната нормативна последица -
прекратяване на ангажимента, без да се държи сметка за наличие или липса на
виновно поведение за бенефициера /чл. 15, ал. 3, т.1 от Наредба № 4 от 24
февруари 2015 г./. Този извод на съда се подкрепя категорично от правилото на
чл. 15, ал. 5 от посочената наредба, според което, в случаите на форсмажорни
или изключителни обстоятелства, поетият ангажимент се прекратява и не се
изисква частично или пълно възстановяване на получената от земеделския стопанин
финансова помощ. Наличието или липсата на виновно поведение за бенефициера би
имало значение само, ако административния орган бе поискал от жалбоподателя
възстановяване на получената финансова помощ по съответното направление
/каквото в случая не е налице/. Административният орган правилно е приел, че е
налице материално-правната предпоставка за прекратяване на поетия от
жалбоподателя ангажимент по мярката, поради нарушаване на изискването на чл.
17, ал. 2 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. за минимален процент на географско
припокриване на заявената за плащане площ по мярка 11 "Биологично
земеделие" за кампания 2020 спрямо одобрената/референтна площ при поемане
на ангажимента.
Неоснователно е
възражението на жалбоподателя за недоказаност на констатациите в акта, тъй като
не били приложени документи за извършените административни проверки. Това
възражение не е съобразено с разпоредбата на чл. 37, ал. 2 от ЗПЗП, според
която Разплащателната агенция извършва административни проверки на подадените
заявления чрез интегрираната информационна система, като съпоставя данните от
заявленията с данните в регистрите. Административните проверки се извършват
автоматизирано, като резултатите от тях се отразяват само в административния
акт, с който се взема решение по чл. 11а, ал. 1, т. 1 по заявленията за
подпомагане. Констатациите на административния орган изцяло се подкрепят от
заключението на назначената съдебно-техническа експертиза, която съдът
кредитира като компетентна и безпристрастна, кореспондираща с приетите по
делото доказателства, като същата е приета без оспорване от страните.
Жалбоподателят навежда
и твърдения, че с подаденото от него заявление за кампания 2020 г. той всъщност
е поел нов три годишен ангажимент. Тези доводи съдът приема за неоснователни,
тъй като на първо место кампания 2020 се явява пета година от поетия ангажимент
през 2016 г. На второ место: към датата на подаване на заявлението за кампания
2020 г. е в сила редакцията на чл.6 ал.3 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. - ДВ
бр. 38/2020 г., според който "след приключване на петгодишния период на
ангажимента по съответното направление същият може да бъде удължаван ежегодно,
но не по-късно от кампания 2022 г. ". Т. е., чрез подаденото през 2020 г.
заявление, земеделският производител само може да удължи срока на вече поетия
ангажимент, но при запазване на условията, при които той е бил одобрен, вкл. и
като намали площта на референтните парцели с до 10%. Към 2020 г. жалбоподателят
не е разполагал с правната възможност да поеме нов ангажимент, за нов срок и
при нови условия. В подкрепа на тези изводи са приетите, но през 2021 г. нови
алинеи 4-6 на текста, които вече уреждат такива възможност. Към 2020 г. обаче
те не са действащи и респективно поетият петгодишен ангажимент е можел само да
бъде продължаван ежегодно, но не по късно от кампания 2022 г. В този смисъл е
приложимо и правилото, съдържащо се в § 19 от ПЗР към НИД на Наредба № 4 от
24.02.2015 г. - ДВ, бр. 38 от 2020 г., в сила от 24.04.2020 г., приложимо само
за кампания 2020 г., според което площи/животни/пчелни семейства, за които
земеделските стопани са изпълнявали ангажимент по мярка 11 "Биологично
земеделие" до момента, не могат да бъдат включени в нов ангажимент по
мярката, както и да бъдат добавяни към ангажимент по чл.6. Ясно и
безпротиворечиво е регулирана нормативно невъзможността за поемане на нов
ангажимент в смисъла на наведените от жалбоподателя съображения.
По изложените
съображения, оспореният в настоящото производство Акт за прекратяване на
биологичен ангажимент по мярка 11 „Биологично земеделие“ от ПРСР за периода
2014 – 2020 за кампания 2020, изх.№01-2600/6995 от 18.03.2022 г., издаден от
Заместник изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“ гр. София, съдът намира, че е
и материално законосъобразен и е постановен в съответствие с целта на закона.
С оглед
гореизложеното съдът приема, че оспореният акт е издаден от компетентен орган,
в предвидената от закона форма, при липса на съществени нарушения на
административнопроизводствените правила, както и е постановен в съответствие с
материалния закон и неговата цел, поради което подадената срещу него жалба се
явява неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена.
Ответната страна
не претендира разноски, поради което такива не следва да бъдат присъдени.
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Р.“ ООД, с ЕИК
*********, със седалище и адрес на управление ***, Стопански двор,
представлявано от Р.Р.Ш., чрез пълномощник адвокат Я.Т.при АК Велико Търново,
против Акт за прекратяване на биологичен ангажимент по мярка 11 „Биологично
земеделие“ от ПРСР за периода 2014 – 2020 за кампания 2020, изх.№01-2600/6995
от 18.03.2022 г. на Заместник изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“ гр.
София.
Разноски не се присъждат.
Решението подлежи на касационно обжалване в
14- дневен срок от съобщаването му на страните пред Върховния административен
съд на Р България.
Препис от
решението да се връчи на страните по реда на чл.137 от АПК.
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪДИЯ: