Решение по дело №172/2022 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 126
Дата: 5 август 2022 г.
Съдия: Ася Тодорова Стоименова
Дело: 20227110700172
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 май 2022 г.

Съдържание на акта

   Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

   № 126 от 05.08.2022 г., гр. Кюстендил

                                                                                                

     В   И М Е Т О   НА   Н А Р О Д А

 

 

Административен съд – Кюстендил, в открито съдебно заседание на осми юли две хиляди двадесет и втора година, в състав:

 

                                                                                             СЪДИЯ: АСЯ СТОИМЕНОВА

 

при секретар Антоанета Масларска, като разгледа докладваното от съдията административно дело № 172 по описа за 2022 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във вр. с чл. 73, ал. 4 от Закона за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление (ЗУСЕФСУ).

Делото е образувано по жалба от Община Кюстендил, с адрес: гр. Кюстендил, пл. „Велбъжд” № 1, представлявана от Петър Паунов – кмет, срещу Решение № РД-02-14-409/14.04.2022 г., издадено от Д. Г. – изпълняваща длъжността директор на дирекция „Управление на териториалното сътрудничество” при Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ), в качеството ѝ на ръководител на управляващия орган (УО) по Програма ИНТЕРРЕГ ИПП БългарияСърбия 2014 – 2020 (Програмата), с което на основание чл. 73, ал. 1 и чл. 70, ал. 1, т. 3 от ЗУСЕФСУ във вр. с § 5, т. 4 от Допълнителните разпоредби (ДР) на ЗУСЕФСУ и § 1, т. 2 от Допълнителната разпоредба на Наредбата за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции, и процентните показатели за определяне размера на финансовите корекции по реда на ЗУСЕФСУ (Наредбата за посочване на нередности) и чл. 20 от Меморандума за изпълнение на Програма за трансгранично сътрудничество ИНТЕРРЕГ – ИПП България – Сърбия CCI 2014TC16I5CB007 между правителството на Република България и правителството на Република Сърбия (Меморандума; ратифициран със закон, приет от 44 НС на 07.09.2017 г. – ДВ, бр. 75 от 2017 г., издаден от МРРБ, обн., ДВ, бр. 101 от 19.12.2017 г., в сила от 24.11.2017 г.) на Община Кюстендил е определена финансова корекция по диференцирания метод в размер на 227,52 лева (лв.) с ДДС. В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на решението на основанията по чл. 146, т. 3, 4 и 5 от АПК. Претендира се отмяна на решението, както и присъждане на направените разноски по делото и юрисконсултско възнаграждение.

В съдебното заседание по делото процесуалният представител по пълномощие на Община Кюстендил – юрисконсулт С. П., поддържа жалбата.

Ответникът – ръководителят на УО по Програмата, чрез процесуалния си представител по пълномощие юрисконсулт Стелияна Димитрова, в съпроводителното писмо с вх. № 2012/12.05.2022 г. и представената по делото молба с вх.                                   № 2507/15.06.2022 г. изразява становище за неоснователност на жалбата. В молбата е обективирана претенция за присъждане на направените разноски по делото и юрисконсултско възнаграждение. Към същата е приложен списък на разноските.  

Въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства съдът приема за установено следното от фактическа страна:   

Община Кюстендил е водещ бенефициер по Договор за субсидия № РД-02-29-80/16.05.2019 г., сключен с МРРБ, по проект с рег. № СВ007.2.32.192 „Зелени трансгранични населени места – по-добър опит в обучението(„Green cross border settlements – a better learning experience”), финансиран по Програма И. ИБ. – С. 2014 – 2020. В чл. 2, т. 10 на Регламент (ЕС) № 1303/2013 се съдържа легална дефиниция на понятието „бенефициер” – правен субект, който получава средствата от структурните и инвестиционни фондове. Законът за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление не дава легална дефиниция на понятието, но го употребява в обратен смисъл – правен субект, който предоставя средствата. За правния субект, който получава средствата, националният законодател е избрал термина „бенефициент”. В чл. 3, ал. 3 от Меморандума е дадена следната дефиниция на понятието „бенефициент/проектен партньор – институция/организация, участваща в изпълнението на дейности по проекти, допустими за финансиране със средства от европейските фондове и инструменти (в чл. 3, ал. 4 от Меморандума е дадена дефиниция на понятието „водещ бенефициент/водещ партньор: всички бенефициенти на дадена операция определят един от тях за водещ бенефициент/водещ партньор, който поема отговорността за изпълнението на цялата операция и подписва договор за субсидия с УО). Предвид разминаването съдът уточнява, че в настоящото решение получателят на средствата ще бъде наричан „бенефициер”.

В рамките на горепосочения проект и във връзка със сключения договор за субсидиране е проведена опростена тръжна процедура (simplified tender procedure) по реда на Практическото ръководство за обществени поръчки и безвъзмездни помощи за външни дейности на Европейския съюз (версия 2019.0, PRAG), с предмет: „Доставка на оборудване за Екологичен образователен център в село Слокощица, община Кюстендил”. В резултат на проведената процедура между Община Кюстендил, като възложител, и „Н Д.” ЕООД, като изпълнител, е сключен Договор за доставка № Д-00-410/22.05.2020 г., съгласно който дружеството се е задължило да достави и монтира предмети, посочени в т. 1.1 от същия, сред които и 90 кв. м вертикални щори. В приемо-предавателен протокол от 21.09.2020 г., подписан от кмета на Община Кюстендил и управителя на „Н Д.” ЕООД, е посочено, че са доставени 90 кв. м вертикални щори. На 13.11.2020 г. е издадена фактура № ********** за окончателно плащане по договора в размер на 42 006,46 лв. без ДДС (50 407,75 лв. с ДДС), от която е приспадната авансово платената сума в размер на 16 802,58 лв. без ДДС (20 163,10 лв. с ДДС) по фактура № **********/29.07.2020 г. На 20.11.2020 г. от представители на Община Кюстендил и „Н Д.” ЕООД е подписан протокол, в който е отразено, че след проверка на място от възложителя е установена разлика от 16 кв. м от първоначално заложеното количество монтирани щори по позиция 35 от договора, поради което доставеното количество щори е коригирано от 90 кв. м на 74 кв. м. Издадено е кредитно известие № **********/20.11.2020 г. към фактура                                 № **********/13.11.2020 г. за сумата от 189,60 лв. без ДДС (227,52 лв. с ДДС) – стойността на 16 кв. м щори, и сумата е върната от изпълнителя на Община Кюстендил на 23.11.2020 г., видно от отчет по сметка от 23.11.2020 г., издаден от „Общинска банка” АД. Окончателната сума, платена по договора, е в размер на 50 180,23 лева с ДДС.

С писмо с изх. № 90-00-3-36/09.02.2022 г., съобщено на същата дата, кметът на община Кюстендил е уведомен от УО по Програмата, че във връзка със сигнал за съмнение за нередност, регистриран под № УТС-2320/11.08.2021 г. в МРРБ, след извършени преглед и проверка на относимата документация по обществената поръчка е установено, че сумата в размер на 227,52 лв. с ДДС, върната от изпълнителя на водещия партньор на 23.11.2020 г., не е разходвана. Липсва одитна следа за извършване на доставка на 16 кв. м щори, което води до нарушение на Наръчника за изпълнението на проекти, и по-специално – разходите да бъдат подкрепени с разходооправдателни документи. Посоченото несъответствие в отчетените разходи по договора от страна на бенефициера представлява нарушение на принципа за добро финансово управление по смисъла на чл. 33, параграф 1, б. „а” от Регламент (ЕС, Евратом) 2018/1046 на Европейския парламент и на Съвета от 18 юли 2018 година за финансовите правила, приложими за общия бюджет на Съюза, за изменение на регламенти (ЕС) № 1296/2013, (ЕС) № 1301/2013, (ЕС) № 1303/2013, (ЕС) № 1304/2013, (ЕС) № 1309/2013, (ЕС) № 1316/2013, (ЕС) № 223/2014 и (ЕС) № 283/2014 и на Решение № 541/2014/ЕС и за отмяна на Регламент (ЕС, Евратом) № 966/2012 (Финансовия регламент). Отразено е, че с извършеното плащане по договора е налице нарушение на чл. 4, § 8 от Регламент (ЕС) 1303/2013, което е основание за налагане на финансова корекция по чл. 70, ал. 1, т. 3 от ЗУСЕФСУ, и представлява нередност по т. 2 на Приложение № 2 към чл. 2, ал. 3 от Наредбата за посочване на нередности. С писмото на възложителя е предоставена възможност в двуседмичен срок да представи възражение с доказателства по направените констатации.

В срока по чл. 73, ал. 2 от ЗУСЕФСУ Община Кюстендил е представила възражение с вх. № 90-03-1087(31)/24.02.2022 г., подадено на 22.02.2022 г. (по пощата), в което са изложени подробни мотиви за липса на соченото в писмото нарушение. Посочено е, че представеният с възражението приемо-предавателен протокол от 21.09.2020 г. отразява прогнозното количество, заложено по бюджет и оферирано от изпълнителя, а вследствие на извършената корекция от страна на Община Кюстендил и подписването на протокола от 20.11.2020 г., е променен и основният приемо-предавателен протокол, съдържащ всички артикули, предмет на договора, и отразяващ действителните количества, приети и заплатени от Община Кюстендил, но поради техническа грешка не е коригирана датата 21.09.2020 г., т.е. двата приемо-предавателни протокола са с тази дата.

С Решение № РД-02-14-409/14.04.2022 г. ръководителят на УО по Програмата е приел, че бенефициерът е допуснал горепосоченото нарушение, което представлява нередност по т. 2 на Приложение № 2 към чл. 2, ал. 3 от Наредбата за посочване на нередности. В решението е посочено, че Община Кюстендил не е представила възражение в законовия срок. Оспореното решение е съобщено на Община Кюстендил на 14.04.2022 г. Жалбата срещу същото е подадена на 26.04.2022 г. (по пощата).

При така установената фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима – подадена е срещу индивидуален административен акт по чл. 73, ал. 1 от ЗУСЕФСУ, от надлежен правен субект с право на обжалване по смисъла на чл. 147, ал. 1 от АПК, пред компетентния за разглеждането ѝ съд, в преклузивния срок по чл. 149, ал. 1 от АПК във вр. с чл. 73, ал. 4 от ЗУСЕФСУ. Разгледана по същество на посочените в нея основания и в обхвата на служебната проверка по чл. 168 от АПК, жалбата е основателна по следните съображения:

Оспореното решение е издадено от компетентен орган. Съгласно § 5, т. 4 от ДР на ЗУСЕФСУ доколкото друго не е предвидено в приложимото за тях европейско законодателство и в сключените между държавите договори, ратифицирани, обнародвани и влезли в сила за Република България, този закон се прилага и за финансовата подкрепа по програмите за европейско териториално сътрудничество, като органите за управление при извършване на финансови корекции прилагат категориите нередности и минималните и максималните стойности на процентните показатели, определени в този закон и с акта по чл. 70, ал. 2. По силата на чл. 70, ал. 1 от ЗУСЕФСУ финансова подкрепа със средства от ЕФСУ (до 01.07.2022 г. – ЕСИФ) може да бъде отменена изцяло или частично чрез извършване на финансова корекция. Административната мярка се определя по основание и размер с мотивирано решение на ръководителя на управляващия орган, одобрил проекта – чл. 73, ал. 1 от ЗУСЕФСУ. Рамката за инструментите на Съюза за финансиране на външната дейност, включително за Инструмента за предприсъединителна помощ (ИПП II), се съдържа в Регламент (ЕС) № 231/2014 на Европейския парламент и на Съвета от 11 март 2014 година за създаване на Инструмент за предприсъединителна помощ (ИПП II). Предвид необходимостта от допълнителни конкретни правила е приет Регламент за изпълнение (ЕС) № 447/2014 на Комисията от 2 май 2014 година относно специфичните правила за изпълнение на Регламент (ЕС) № 231/2014 на Европейския парламент и на Съвета за създаване на Инструмент за предприсъединителна помощ (ИПП II). Съгласно чл. 37, параграф 1 от Регламент № 447/2014 по отношение на функциите на управляващия орган се прилагат чл. 125 от Регламент (ЕС) № 1303/2013 и чл. 23, параграфи 124 и 5 от Регламент (ЕС) № 1299/2013. С одобрената от Европейската комисия Програма за трансгранично сътрудничество И.Г – ИБ. – С. CCI 2014TC16I5CB007 са определени приоритетите за сътрудничество между Република България и Република Сърбия за програмен период 2014 – 2020. Основните правила за изпълнението на посочената програма са определени с Меморандума за изпълнение на Програма за трансгранично сътрудничество И.Г – ИБ – С CCI 2014TC16I5CB007 между правителството на Република България и правителството на Република Сърбия.

Анализът на относимата нормативна уредба обосновава извода, че ръководителят на УО по Програмата има правомощието да установява нередност, допусната от бенефициери с местонахождение на територията на Република България, и съответно да определя финансова корекция, какъвто е настоящият случай. Това правомощие обхваща както случаите на нередност, допусната от водещ бенефициер/водещ партньор, така и случаите на нередност, допусната от друг бенефициер/партньор. Ограничението на компетентността на ръководителя на УО за определяне на корекция е по териториален признак – необходимо е извършителят да е с местонахождение на територията на Република България. Със Заповед № РД-02-14-369/05.04.2022 г., издадена от  министъра на регионалното развитие и благоустройството, на Д. Г. – изпълняваща длъжността директор на дирекция „Управление на териториалното сътрудничество” при МРРБ, е възложено да ръководи и организира дейността на УО по програмите за трансгранично сътрудничество България – Сърбия, България – Турция и България – Македония, съфинансирани по ИПП 2014 – 2020 г.

Решението е издадено в предвидената в чл. 73, ал. 1 от ЗУСЕФСУ форма. Същото съдържа реквизитите по чл. 59, ал. 2 от АПК, в това число фактическите и правните основания за издаването му.

При издаването на решението обаче е допуснато съществено нарушение на административнопроизводствените правила. Независимо от обстоятелството, че е спазено изискването на чл. 73, ал. 2 от ЗУСЕФСУ – управляващият орган е осигурил възможност на бенефициера да представи в двуседмичен срок своите писмени възражения по основателността и размера на финансовата корекция и при необходимост да приложи доказателства, е нарушено специалното изискване на чл. 73, ал. 3 от същия закон. Съгласно посочената разпоредба в мотивите на решението за определяне на финансовата корекция се обсъждат представените от бенефициера доказателства и направените от него възражения. В процесното решение ръководителят на УО по Програмата е посочил, че Община Кюстендил не е представила възражение в законовия срок, без да съобрази, че същата е представила възражение с вх. № 90-03-1087(31)/24.02.2022 г., подадено на 22.02.2022 г. (по пощата), т.е. в срока по чл. 73, ал. 2 от ЗУСЕФСУ.

Въпреки че посоченото нарушение на административнопроизводствените правила е самостоятелно основание за отмяната на оспореното решение, съдът намира за необходимо да отбележи, че последното е незаконосъобразно и на основание чл. 146, т. 4 от АПК. От издателя акта не е доказано, че бенефициерът е допуснал констатираното със същия нарушение, квалифицирано като нередност по т. 2 от Приложение № 2 към чл. 2, ал. 3 от Наредбата за посочване на нередности. Съгласно чл. 70, ал. 1, т. 3 от ЗУСЕФСУ, в приложимата редакция, финансова подкрепа със средства от ЕФСУ (до 01.07.2022 г. – ЕСИФ) може да бъде отменена изцяло или частично чрез извършване на финансова корекция за нарушаване на принципите по чл. 4, параграф 8, чл. 7 и 8 от Регламент (ЕС) № 1303/2013. Според чл. 4, параграф 8 от Регламент № 1303/2013 Комисията и държавите членки спазват принципа за добро финансово управление в съответствие с изискванията на чл. 33чл. 36, параграф 1 и чл. 61 от Финансовия регламент. Съгласно чл. 33, параграф 1 от Финансовия регламент бюджетните кредити се използват в съответствие с принципа на добро финансово управление и следователно се изпълняват, като се спазват следните принципи: а) принципа на икономичност, според който ресурсите, използвани от съответната институция на Съюза за осъществяване на нейните дейности, се предоставят своевременно, в подходящо количество и качество и на най-добрата цена; б) принципа на ефикасност, който е свързан с най-доброто съотношение между използваните ресурси, предприетите дейности и постигането на целите; в) принципа на ефективност, който е свързан със степента, в която се постигат поставените цели посредством предприетите дейности. В случая административният орган приема нарушение на принципа на добро финансово управление по чл. 4, параграф 8 от Регламент (ЕС) № 1303/2013 без да сочи кой принцип на Финансовия регламент намира за нарушен. В оспореното решение са изброени трите принципа – на икономичност, ефикасност и ефективност, без да е посочено кои факти органът приема, че са относими към нарушение на съответния принцип. Установяването на фактическото основание означава административният орган да докаже наличието на конкретните правнорелевантни факти и обстоятелства, изпълващи състава на съответната правна норма, мотивирали го да издаде административен акт с конкретно съдържание, което в случая не е направено (вж. в т. см. Решение № 5442/07.06.2022 г. на ВАС по адм. д.                  № 1065/2022 г., VII о., Решение № 3326/07.04.2022 г. на ВАС по адм. д. № 11552/2021 г., VII о. и Решение № 8900/29.07.2021 г. на ВАС по адм. д. № 5100/2021 г., VII о.). Отделно от това, от събраните по делото доказателства се установява, че е налице одитна следа за извършване на доставка на 16 кв. м щори.

По изложените съображения съдът намира, че оспореното решение е незаконосъобразно и на основание чл. 172, ал. 2, предл. 2 от АПК следва да бъде отменено.

При този изход на спора и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК МРРБ (юридическото лице, в чиято структура е ответникът) следва да заплати на Община Кюстендил направените от същата разноски по делото за държавна такса в размер на 1,82 лв., както и юрисконсултско възнаграждение в размер на 100,00 лв., определено по реда на чл. 37 от Закона за правната помощ във вр. с чл. 24, изр. 2 от Наредбата за заплащането на правната помощ.

Воден от гореизложеното, съдът

 

                                                                Р   Е   Ш   И:

 

ОТМЕНЯ Решение № РД-02-14-409/14.04.2022 г., издадено от Д. Г. – изпълняваща длъжността директор на дирекция „Управление на териториалното сътрудничество” при МРРБ, в качеството ѝ на ръководител на УО по Програма И. И.Б.С. 2014 – 2020.

ОСЪЖДА Министерството на регионалното развитие и благоустройството да заплати на Община Кюстендил, с адрес: гр. Кюстендил, пл. „Велбъжд” № 1, сумата в размер на 1,82 лв. (един лев и осемдесет и две стотинки) – разноски по делото, както и сумата в размер на 100,00 лв. (сто лева) – юрисконсултско възнаграждение.

Решението може да се обжалва от страните с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му.

 

 

 

                                                                                                        СЪДИЯ: