Р Е Ш Е Н И Е
№
19.11.2019г., град ПЛЕВЕН
В ИМЕТО НА НАРОДА
Плевенски районен съд, дванадесети наказателен състав, в публично заседание на осми октомври през две хиляди и деветнадесета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: АСЕН ДАСКАЛОВ
Секретар: ЛУИЗА ИЛИЕВА
като разгледа докладваното от съдия ДАСКАЛОВ АНД №1869 по описа за 2019 – та година и на основание доказателствата по делото и Закона, за да се произнесе взе предвид следното:
ПРОИЗВОДСТВО по реда на чл. 59 ал. 1 ЗАНН
С Наказателно постановление №***17.05.2019г. на НАЧАЛНИК на СЕКТОР „ПЪТНА
ПОЛИЦИЯ“ при ОД на МВР - ПЛЕВЕН, на Р.Б.Р. ЕГН: ********** е наложено
административно наказание на основание чл.179 ал.6 т.2 от Закона за движението
по пътищата – глоба в размер на 200 /двеста/ лева, за извършено нарушение по
чл.139 ал.1 т.1 ЗДвП.
Срещу така издаденото Наказателно постановление /НП/, санкционираното лице
е подало жалба до РАЙОНЕН СЪД - ПЛЕВЕН. Счита,
че в хода на административнонаказателното производство са допуснати съществени
нарушения на процесуалните правила: в съставения Акт за установяване на
административно нарушение /АУАН/ и в обжалванот НП отсъства надлежно описание
на нарушението, тъй като не е представена конкретика във връзка с твърдяната
повреда на странично огледало, а оттук – неопределено е доколко същата повреда
би могла да се квалифицира като „значителна“; в АУАН и НП най-общо е посочено,
че жалбоподателят е нарушил НАРЕДБА № Н-32 от 16.12.2011 г. за периодичните
прегледи за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства,
без да са посочени конкретни разпоредби от същата НАРЕДБА – и в този смисъл,
неясна е правната квалификация на твърдяното нарушение, още повече, че
междувременно, като нарушена се посочва и разпоредбата на чл.139 ал.1 т.1 ЗДвП.
Наред с това, жалбоподателят оспорва и доказаността на твърдяното
административно нарушение като изтъква, че управляваното от страна на Р. МПС е
било технически изправно, както и че същото МПС е собственост на юридическо
лице – ***- спрямо представляващия което, при нужда, е следвало да бъде
започнато административнонаказателно производство съобразно чл.188 ал.2 ЗДвП.
На тази основа, моли за отмяна на издаденото НП като неправилно и
незаконосъобразно, а алтернативно – случаят да бъде приет като „маловажен“ в
съответствие с чл.28 ЗАНН.
В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, се явява лично.
Поддържа жалбата и изложените в нея съображения, като пледира за отмяна на
обжалваното Наказателно постановление.
За ответната страна – ОД на МВР – ПЛЕВЕН – представител не се явява.
Жалбата е подадена от оправомощена страна и в срока по чл.59 ал.2 ЗАНН,
поради което се явява допустима.
След щателно обсъждане на събраните доказателствени материали поотделно и в
тяхната съвкупност, Съдът намира следното:
Административнонаказателното производство е започнало със съставяне на Акт
за установяване на административно нарушение (АУАН) бл.№ 0724250/07.05.2019г.
от страна на М.Р.Н. - мл.автоконтрольор при СЕКТОР „ПП“ при ОДМВР - ПЛЕВЕН, в
присъствието на свидетеля И.В.Д. и нарушителя – Р.Б.Р.. Съставен е за това, че на
07.05.2019 г. около 10:36 часа, в ОБЩИНА ***, на път І-3 км. 111+269, с посока
на движение гр. Л., управлява товарен автомобил „***“ със значителна техническа
неизправност (повредено странично дясно огледало), като нарушава НАРЕДБА H-32 от
16.12.2011 г. – нарушение по чл.139 ал.1 т.1 ЗДвП. При съставяне на АУАН
нарушителят не е направил възражения; такива не са постъпили и по реда, и в
срока по чл.44 ал.1 ЗАНН.
Административнонаказващият орган е възприел изцяло изложената от страна на
актосъставителя фактическа обстановка. На тази основа, издал обжалваното Наказателно
постановление, с което на Р.Б.Р. ЕГН: ********** е наложено административно
наказание на основание чл.179 ал.6 т.2 от Закона за движението по пътищата –
глоба в размер на 200 /двеста/ лева, за извършено нарушение по чл.139 ал.1 т.1 ЗДвП.
Съдът намира, че Актът за
установяване на административно нарушение е съставен и обжалваното Наказателно
постановление – издадено, от компетентни лица /л.13 - 14 от делото/. В хода на
административнонаказателното производство обаче са допуснати съществени
нарушения на процесуалните правила.
На първо място, не е налице надлежно описание на твърдяното нарушение и
обстоятелствата, при които то е извършено. Твърди се, че управляваното от
страна на жалбоподателя МПС е с „повредено
странично дясно огледало“. Така използваната формулировка е само привидно
ясна, доколкото повредите върху който и да било предмет, биха могли да бъдат
най-разнообразни, включително – такива, които по никакъв начин не засягат
функционалността на същия предмет. Конкретно в случая, повредата би могла да се
отразява незначително върху функционалността на странично дясно огледало, а би
могла и да дава сериозно отражение върху възможността този предмет да бъде
ползван, съгласно неговото предназначение. Впрочем, внимателното запознаване с
Приложение №5 към НАРЕДБА № Н-32 от 16.12.2011 г. за периодичните прегледи за
проверка на техническата изправност на пътните превозни средства разкрива, че
не всяка повреда във връзка с огледалата в МПС може да се определи като
значителна техническа неизправност – напротив, някои се определят като
незначителни, а други – като опасни такива. Като не е описал с достатъчна
яснота коментираната повреда, в т.ч. – в какво се изразява същата и доколко
ограничава или елиминира функционалността на страничното огледало, съгласно
неговото предназначение при управление на МПС, актосъставителят е допуснал
нарушение на процесуалните правила по чл.42 т.4 ЗАНН, а
административнонаказващият орган – по чл.57 ал.1 т.5 ЗАНН. Нарушенията са
съществени, тъй като ограничават нарушителя в правото да узнае за какво
нарушение и въз основа на кои фактически положения е ангажирана неговата
административнонаказателна отговорност.
На второ място, както в съставения АУАН, така и в издаденото НП, е налице
неяснота относно твърдяните като нарушени законови разпоредби. Както беше
отбелязано по-горе, посочва се, че управляваното от жалбоподателя МПС е със
значителна техническа неизправност, поради което Р. е нарушил НАРЕДБА № Н-32 от
16.12.2011 г. за периодичните прегледи за проверка на техническата изправност
на пътните превозни средства. Както актосъставителят, така и
административнонаказващият орган, не са счели за необходимо да посочат
конкретна разпоредба/разпоредби от същата НАРЕДБА, които намират, че Р. е
нарушил виновно. Подобен подход е напълно неприемлив в санкционната дейност. Общото
посочване, че е нарушена НАРЕДБА H-32 от 16.12.2011 г., обаче се съпровожда и с
отбелязването, че е нарушена разпоредбата на чл.139 ал.1 т.1 ЗДвП, което
допълнително внася неяснота във връзка с изследвания въпрос. По този начин,
актосъставителят е допуснал нарушение по чл.42 т.5 ЗАНН, а
административнонаказващият орган – по чл.57 ал.1 т.6 ЗАНН. Нарушенията са
съществени, тъй като ограничават правото на нарушителя да узнае за какво
нарушение е ангажирана неговата административнонаказателна отговорност.
Съдът намира, че всяко от отбелязаните по-горе нарушения на процесуалните
правила се явява съществено и самостоятелно обуславя незаконосъобразността на
издаденото Наказателно постановление. Ето зщо, същото следва да бъде отменено,
без да бъде разглеждан правния спор по същество.
Водим от горното и на основание чл.63
ал.1 ЗАНН, Съдът
Р
Е Ш И :
ОТМЕНЯ КАТО НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО Наказателно постановление №***17.05.2019г. на НАЧАЛНИК на СЕКТОР „ПЪТНА
ПОЛИЦИЯ“ при ОД на МВР - ПЛЕВЕН, с което на Р.Б.Р. ЕГН: ********** е наложено
административно наказание на основание чл.179 ал.6 т.2 от Закона за движението
по пътищата – глоба в размер на 200 /двеста/ лева, за извършено нарушение по
чл.139 ал.1 т.1 ЗДвП.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен съд –
Плевен, в 14 - дневен срок от съобщението до страните, че е изготвено.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: