Р Е Ш Е Н И Е
11.12.2019 г.
номер .................. град ПЛЕВЕН
В ИМЕТО НА НАРОДА
Плевенски районен съд на 9 декември |
Тринадесети наказателен състав година 2018 |
В публично заседание в следния състав:
РАЙОНЕН СЪДИЯ: |
К.
ДИМИТРОВ |
Секретар: ПЕТЯ КАРАКОПИЛЕВА
Като разгледа докладваното от
съдия ДИМИТРОВ
НАХД № 2321/2019 г. по описа на РС - Плевен
и на
основание данните по делото и закона, за да се произнесе взе предвид следното:
ПРОИЗВОДСТВОТО е по реда на чл. 59 ал. І от ЗАНН.
Постъпила е жалба от страна на ***, с ЕГН: ********** *** против наказателно постановление № 19-0938-003290 от 10.09.2019 г. на ***, с което на основание чл. 53 от ЗАНН и чл. 175, ал. 1, т. 4 от ЗДвП е наложил на административно наказание – глоба в размер на 50 лв. и лишаване от право да управлява МПС за срок от 1 месеца, за извършено нарушение по чл. 103 от ЗДвП.
За така установеното нарушение на жалбоподателят е съставен акт, въз основа на който е издадено и обжалваното наказателно постановление.
Недоволен от издаденото наказателно постановление е останал жалбоподателят, който го обжалва в срок.
В първото по делото съдебно заседание жалбоподателят се явява лично. Моли съда да отмени наказателното постановление, тъй като не е извършил вмененото му нарушение.
За ответната страна по жалбата О.н.М.- П. редовно и своевременно призована, представител не се явява.
Депозира се бланкетно становище, с което се моли да се остави жалбата без последствие и да бъде потвърдено наложеното наказание.
Съдът въз
основа на императивно вмененото му задължение за цялостна проверка на
издаденото наказателно постановление относно законосъобразността му,
обосноваността му, и справедливостта на наложеното административно наказание и
предвид така установената фактическа обстановка направи следните правни изводи:
Жалбата е
подадена в срока по чл.59 ал.2 от ЗАНН, допустима е, разгледана по същество е
ОСНОВАТЕЛНА !
Наказателното постановление е издадено въз основа на Акт за установяване на административно нарушение с № 3290 от 21.08.2019 г., съставен от ***на длъжност – ***.
В АУАН-а ***е отразил следното:
На 13.06.2019 г. около 16:25 часа на ПП-I-3 на км 67+022 разклона за ***от гр. Плевен, с посока на движение ***, като водач на лек автомобил „***, с рег. № ***, ***на цвят, собственост на фирма *** ЕООД – гр. ***, Булстат ***, като не спира на подаден ясно видим сигнал със стоп палка по образец С8 „Стоп-палка“ от ***на национално ***управление, ***, облечен със светлоотразителна жилетка, с надпис „***“, застанал по посока на движението. Сигналът е подаден своевременно в светлата част на денонощието. Автомобилът е сам на пътното платно. Водачът възприема сигнала и помаха за поздрав на спиращия го служител на ***.
Нарушение на чл. 103 от ЗДвП.
Актът за установяване на административното нарушение е съставен от ***на длъжност *** към ***Въз основа на посочената по–горе констатация на жалбоподателя е издадено наказателно постановление, с което на основание чл. 175, ал. 1, т. 4 от ЗДвП, административно-наказващият орган е наложил на жалбоподателя, глоба в размер на 50 лв. и лишаване от право да управлява МПС за 1 месеца.
Съдът въз основа на императивно вмененото
му задължение за цялостна проверка на издаденото наказателно постановление
относно законосъобразност и обоснованост, както и относно справедливостта на
наложеното административно наказание и предвид така установената фактическа
обстановка, направи следните правни изводи:
АУАН № 3290 от
21.08.2019 г. въз основа на който е
издадено обжалваното НП, е съставен на 21.08.2019
г. от ***въз основа на докладна от ***на ***, касаеща
неспиране на подаден ясно видим сигнал.
В *********е призовал единствено и само служителите ******–
свидетелите ***и *** които са свидетели очевидци според него на случилото се, а
имемнно за извършено нарушение от страна на
жалбоподателя на дата 13.06.2019 г !!!
Съдът констатира,
че по отношение на ***липсват данни по делото същият да е бил уведомяван , че
ще се съставя акт на дата 21.08.2019 г. в ***или да е бил поканен за съставяне
на АУАН !!!
По делото още повече съдът не констатира никакви доказателства
относно обстоятелствата които са определили точната дата 21.08.2019г. като такава на която да е съставен посочения
по-горе АУАН !!!
По делото съдът не констатира и наличието на никакви доказателства
,че жалбоподателят е бил надлежно уведомен, че при неявяване на посочената дата и час от негова страна , актът
ще бъде съставен в негово отсъствие – така както се е случило на практика в
последствие !!!
В съставения
акт, липсва отбелязване че съставянето му става в отсъствие на нарушителя !!!
В АУАН не е
вписано изрично поканата до жалбоподателя защото такава липсва , както и че самия акт е съставен при условията
на чл.40, ал.2 от ЗАНН !!!
Разпоредбата
на чл.40 от ЗАНН въвежда по
задължителен начин изискването за съставяне на акта в присъствие на нарушителя
и при условията на ал.2 - съставянето му в негово отсъствие /когато е известен,
но не може да се намери или след покана на се яви за съставяне на акта/.
В случая, на актосъставителя
впоследствие е било известно лицето - нарушител, предвид наличната документация
по проверката.
При
установяване точния смисъл и съдържанието на разпоредбите на чл. 40-44 от ЗАНН
не е допустимо разширително тълкуване
!!!
В
случая АУАН е съставен в отсъствие на нарушителя, без същия да е бил надлежно
поканен !!!
Императивността на изискването за лично предявяване АУАН на нарушителя
намира израз в разпоредбите на чл.43 от ЗАНН и спиране на производството ако
нарушителят след щателно издирване не може да бъде намерен.
***, след като извърши констатация и събере данни, които
навеждат на извод за извършено административно нарушение, е ДЛЪЖЕН ДА ПОКАНИ НАРУШИТЕЛЯ за съставяне на акта !!!
Едва при наличието на надлежно връчена такава покана,
ако нарушителят не се яви в определения ден и час, съставянето на акта в негово
отсъствие ще попадне в хипотезата на чл. 40, ал. 2 от ЗАНН. Налице е специален
процесуален ред, гарантиращ законосъобразно развитие на правоотношението между
страните и нарушаване на който е самостоятелно основание за отмяна на крайния
акт - при отчитане на конкретните обстоятелства за всеки отделен случай. Тези
действия са пряко свързани с осъществяване правото на защита.
Защитата се осъществява в пълен обем в две фази - при
осъществяване правото на подаване на писмено възражение в 3-дневния срок по
чл.44, ал.1 от ЗАНН и при реализация на правото на оспорване на НП.
Смисълът е АУАН да се съставя в присъствието на нарушителя,
а в негово отсъствие само ако е известен, но не може да се намери или след
покана не се яви за съставяне на акта.
В тази връзка
съдът констатира, че разпоредбата на чл.40 ал.2 от ЗАНН е приложена, без да са
налице законовите предпоставки за това!
По делото липсват доказателства, установяващи, че нарушителят е поканен за съставяне на акта именно да се яви на 21.08.2019г. на която дата АУАН № 3290 е съставен.
Целта на съставянето на акта в присъствие на нарушителя, актосъставителя и свидетели, тоест при участието на посочените в чл.40, ал.1 от ЗАНН
лица, първо при съставянето му, така и при подписването му, гарантира правото на защита на нарушителя.
Така нарушителят непосредствено
възприема действията на актосъставителя и посочените
свидетели, включително дали същите действително са присъствали при съставянето
му, от една страна, и верността на посочените в акта обстоятелства, от друга
страна.
Съставянето на акта в отсъствие на нарушителя извън
хипотезите на чл. 40, ал. 2 от ЗАНН води до нарушаване правото на защита в
пълен обем и води до единствената правна възможност да бъде отменено.
Тези нарушения на
процесуалните правила според съда не подлежат на саниране по реда на чл.53,
ал.2 от ЗАНН.
Неслучайно законодателят е дал императивното изискване в
ал.1 от чл.40, а в ал.2 на същия член е дал изключението, което също е строго
определено.
Като поканата към нарушителя по чл.40, ал.2 от ЗАНН следва
да е изрична и конкретна.
Липсата на подобна покана, води до незаконосъобразност, тъй
като по този начин нарушителя не е уведомен за започнала
административно-наказателна процедура спрямо него.
Така изготвеният АУАН е незаконосъобразен и опорочава
процедурата по съставянето му.
Административно-наказващият орган пък от своя страна, не е
изпълнил задълженията си по чл. 52, ал. 4 от ЗАНН, като е следвало преди да се
произнесе по преписката, респ. преди да издаде НП-то, да провери АУАН-а, с
оглед неговата законосъобразност и обоснованост, а при необходимост и да
извърши допълнително разследване на спорните обстоятелства.
При така констатираното неспазване на чл.40 от ЗАНН се извежда извода за съществено нарушение на административно-наказателната процедура и то още при нейното начало, което само на това основание обосновава отмяна на НП, без да се разглежда същото по същество.
Освен изложеното съдът констатира, че при съставянето на АУАН-а и НП-то е допуснато и друго нарушение на процесуалните правила, което по своята правна същност е значително и представлява също основание за отмяна на издаденото НП.
Разпоредбата на чл. 103 от ЗДвП предвижда три хипотези на извършването на административното нарушение – „При подаден сигнал за спиране от контролните органи водачът на пътно превозно средство е длъжен да спре плавно в най-дясната част на платното за движение или на посоченото от представителя на службата за контрол място и да изпълнява неговите указания.
В случая административно наказващият орган не е посочил точно кое деяние от посочените жалбоподателят е извършил и за кое от тях му е наложил съответно наказание. Като не е посочил това административно наказващият орган е извършил нарушение на разпоредбата на чл. 57, ал. 1, т. 5 , 6 и т. 7 от ЗАНН, тъй като този орган не е описал точно нарушението извършено от жалбоподателя и обстоятелствата, при което то е било извършено.
Съдът констатира, че в случая ***и административно-наказващият орган са допуснати вътрешно противоречие и неяснота при текстовото описание на нарушението в АУАН-а и в НП-то от една страна, а от друга страна несъответствието между описанието на нарушението и възведената като нарушена правна норма, което съставлява процесуално нарушение от категорията на съществените такива, които ограничават правото на защита на лицето, привлечено към административно-наказателна отговорност.
Следва да се има предвид, че в санкционните производства, каквото е това по ЗАНН, е необходимо съдържанието на актовете да е ясно, пълно и идентично, за да могат да породят правните си последици.
Наказателните постановления са актове на правораздаване, с които се налага административна санкция, докато с АУАН на конкретно лице се вменява извършването на конкретно административно нарушение и е недопустимо санкционираното лице или съдът да извлича по тълкувателен път и то едва в хода на съдебното следствие въз основа показания на свидетели /актосъставител и свидетели по констатиране на нарушението/ законово определените им реквизити, в частност да се уточнява какво е било констатираното от актосъставителя изпълнително деяние на нарушението, което съставлява съществен реквизит, както на АУАН по смисъла на чл.42 т.4 от ЗАНН, така и на НП съгласно чл. 57, ал.1, т. 5 от ЗАНН.
В конкретния случай объркващото и вътрешно противоречиво описание на нарушението с възведената му правна квалификация по чл.103 от ЗДвП в АУАН и в същото време несъответствието му с изложеното от АНО в издаденото НП текстово описание на нарушението, не позволява еднозначен извод относно точния вид на нарушението, за което ***е съставил процесния АУАН.
С оглед на гореизложеното съдът намира, че допуснати нарушения от страна на административно-наказващият орган са съществени нарушения на процесуалните правила, които нарушават правото на защита на санкционираното лице, тъй като не е било в състояние да узнае за какво нарушение е наложено административното наказание и съответно да защити надлежно правата си. Поради това наказателното постановление следва да бъде отменено на формално основание, без съдът да обсъжда дали жалбоподателят е осъществил състава на вмененото му административно нарушение.
Водим от горното, СЪДЪТ
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ изцяло наказателно постановление № № 19-0938-003290 от 10.09.2019 г. на ***, с което на основание чл. 53 от ЗАНН и чл. 175, ал. 1, т. 4 от ЗДвП е наложил на , с ЕГН: ********** *** административно наказание – глоба в размер на 50 лв. и лишаване от право да управлява МПС за срок от 1 месеца, за извършено нарушение по чл. 103 от ЗДвП, като НЕПРАВИЛНО И НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване по реда на АПК пред Административен съд – Плевен в 14 дневен срок, от получаване на съобщението от страните за постановяването му.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: