РЕШЕНИЕ
№ 1433
гр. Русе, 17.10.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – РУСЕ, V ГРАЖДАНСКИ СЪСТАВ, в публично
заседание на девети октомври през две хиляди двадесет и трета година в
следния състав:
Председател:Татяна Т. Илиева
при участието на секретаря Миглена Ц. Кънева
като разгледа докладваното от Татяна Т. Илиева Гражданско дело №
20234520102781 по описа за 2023 година
Предявени са обективно съединени искове с правно основание чл.422 във вр. с
чл.415 от ГПК.
Ищецът „Йеттел България“ ЕАД твърди, че пред РС-Русе предявили заявление
за издаване на заповед за изпълнение по чл. 410 ГПК, въз основа на което било
образувано ч.гр.д № 977/2023 г. и срещу ответника била издадена заповед за
изпълнение на парично задължение в размер на 603.07 лв., от които: потребени и
незаплатени месечни абонаментни такси за потребление на мобилни услуги - 146.33
лв., както и неустойка за предсрочно прекратяване на договори за мобилни услуги -
456.74 лв. Във връзка с връчване на заповедта за изпълнение на парично задължение на
длъжника при условията на чл. 47, ал. 5 ГПК, ищецът предявява иск за установяване на
вземането по издадената заповед за изпълнение в размер на 603.07 лв.
Твърди, че ответникът С. Н. М. бил абонат на дружеството-доставчик на
мобилни услуги „Теленор България" ЕАД със сключени договори, както следва:
По договор за мобилни услуги от 26.02.2021 г. абонатът предпочел мобилен
номер +359********* с абонаментна програма „Тотал+ 13,99“ със срок на действие 24
месеца, до 26.02.2023 г.
По договор за мобилни услуги от 12.03.2021 г. абонатът предпочел мобилен
номер +359********* с абонаментна програма „Тотал+ 30,99“ със срок на действие 24
месеца до 12.03.2023 г.;
1
По договор за мобилни услуги от 30.03.2021 г. абонатът предпочел мобилен
номер +359********* с абонаментна програма „Тотал+ 30,99“ със срок на действие 24
месеца, до 30.03.2023 г. Към абонамента на ответника била предоставена възможноет
да закупи мобилно устройство "MOTOROLA Moto E6i 32GB Gual Grey" на цена от
39.99 лв., при стандартна цена в размер на 329.90 лв., т. е. направената отстъпка
възлизала на сума в размер на 289.91 лв.
Въз основа на посочения договор ответникът ползвал предоставяните от
Дружеството мобилни услуги, като потреблението било фактурирано под клиентския
номер на абоната № *********. За потребените от ответника услуги за периода
05.04.2021 - 04.06.2021 г. „Теленор България“ ЕАД издало следните фактури:
Фактура № **********/05.05.2021 г. за отчетния период на потребление от
04.05.2021 г., с дължима стойност за плащане 64.30 лв., от които: за мобилен номер 089
0109395: 11.66 лв. без ДДС за месечен абонамент; за мобилен номер 089 7331420: 25.82
лв. без ДДС за месечен абонамент и 1.24 лв. Временно възстановяване на изходящия
трафик; за мобилен номер 089 6899848: 25.82 лв. без ДДС за месечен абонамент; 1.24
лв. временно възстановяване на изходящия трафик. Дължимата сума била платима в
срок 20.05.2021 г.
- Фактура №**********/05.06.2021 г. за отчетен период на потребление
05.05.2021 - 04.06.2021 г., с дължима стойност за плащане 82.03 лв., от които: за
мобилен номер 089 0109395: 11.66 лв. без ДДС за месечен абонамент; за мобилен
номер 089 7331420: 25.82 лв. без ДДС за месечен абонамент и 1.24 лв. без ДДС за
временно възстановяване на изходящия трафик; за мобилен номер 089 6899848: 25.82
лв. без ДДС за месечен абонамент; 1.24 лв. без ДДС за временно възстановяване на
изходящия трафик; 0.33 лв. без ДДC за кратки текстови съобщения. Дължимата сума
била платима в срок 20.06.2021 г. Към фактурата била прибавена и незаплатената
стойност от предходния отчетен период в размер на 64.30 лв., при което
общодължимото задължение възлизало на 146.33 лв.
Абонатът потребил и незаплатил мобилни услуги на обща стойност 146.33 лв.
Към всяка от фактурите имало приложено извлечение-детайлизирана справка от
потреблението на ползвания номер. За посочените месечни отчетни периоди
длъжникът не изпълнил задължението си да заплати на „Теленор България“ ЕАД
дължимите месечни абонаменти, съобразно използваните от него услуги, в общ размер
146.33 лв.
Неизпълнението на абоната-ответник да заплати стойността на потребените и
фактурирани услуги ангажирало договорната му отговорност по т.11 от процесните
договори за услуги, като във връзка с чл.75, вр.с чл.19б, в от ОУ на мобилния
оператор, „Теленор България“ ЕАД прекратил едностранно индивидуалните договори
на ответника за ползваните абонаменти и издал крайна фактура №
2
**********/20.08.2021 г.
При наличието на неплатени месечни задължения на абоната, Операторът го
уведомява по реда на чл. 31 а от Общите условия. След изтичането на срока за
плащане, указан във всяка от издадените месечни фактури и при нерегистрирано
плащане на дължимата сума, последователно се ограничавали първо изходящите
обаждания, впоследствие и входящите обаждания на абоната, като операторът
неколкокоратно пращал смс - напомняне за налична незаплатена месечна фактура. При
нерегистрирано плащане, въпреки напомнянията от страна на Оператора, ползваният
телефонен номер бил двустранно спрян, за което абонатът бил уведомен с поредно
смс-известяване.
Съгласно чл. 49 от Общите условия, Теленор имал право да получава в срок
всички плащания, дължими от потребителя в уговореното количество и на уговореното
място, а съгласно чл. 75 от ОУ, при неспазване на което и да е задължение по част XIII
от Общите условия или в случай, че е налице неизпълнение на някое от другите
задължения на потребителя, Теленор имал право незабавно да ограничи
предоставянето на услугите или при условията на т.196 буква в) да прекрати
едностранно индивидуалния договор с потребителя.
При това положение за мобилня оператор възникнало потестативното право
едностранно да прекрати договора за мобилни услуги, без необходимост да
волеизявява изрично пред абоната намерението си за прекратяване, предвид
неколкократните напомняния чрез смс-известяване до този момент. Датата на
деактивация на процесните абонаменти била 25.06.2021 г., като същата се генерирала
автоматично по вградената електронна система на Оператора при нерегистрирано
плащане и наличието на незаплатени суми след изтичането на предвидените в
месечните фактури срокове за заплащане и съобразно уговорения краен срок на
действие на ползвания абонамент. Неизпълнението на ответника обусловило правото
на мобилния оператор да ангажира договорната отговорност на абоната, съгласно
клаузата на т.11 от договорите, като начисли в крайната издадена фактура неустойка за
предсрочно прекратяване на сключения абонамент.
Предвид влизане в сила на постигната Спогодба между Теленор България ЕАД и
Комисия за защита на потребителите относно начина на формиране на неустойките,
претендирани при предсрочно прекратяване на договорен абонамент, начислената на
абоната неустойка в размер на 456.74 лв., представляваща стойността на три месечни
абонаменти такси на ползваната програма за всеки ползван номер. Съгласно т.11 от
договорите, в случай на прекратяване на подписан договор преди изтичане на
уговорения срок по вина или инициатива на Потребителя или по нарушение на
задълженията му по договора или приложения/документи, свързани с него, същият е
длъжен да заплати за всяка СИМ карта, по отношение на която е налице прекратяване,
3
неустойка в размер на всички стандартни месечни абонаменти за периода от
прекратяване на договора до изтичане на уговорения срок, като сумата не може да
надвишава трикратния размер на стандартните месечни абонаменти, взети без ДДС, а в
случай, че е предоставяна отстъпка от цената на месечния абонамент, потребителят
дължи и възстановяване на част от стойността на ползваните отстъпки, съответстващи
на оставащия срок на договора. В случаите, в които на абоната е предоставено
мобилно устройство за ползване на услуги, съгласно посоченото в подписания договор
или по предходно подписан документ, чийто срок не е изтекъл, Потребителят дължи
такава част от разликата между стандартната цена на устройството (в брой и без
абонамент), съгласно ценовата листа, действаща към момента на сключване на по
говора, заплатената от него при предоставянето му /в брой или съответно обща
лизингова цена по договора за лизинг/, какъвто съответства на оставащия срок на
договора.
Неустойката в размер на 456.74 лв. се формирала както следва: 50.67 лв. за
предсрочно прекратяване на договорен абонамент от 26.02.2021 г. за мобилен №
+359*********, представляваща стойността на 3-месечни абонаментни такси, взети без
ДДС; 97.36 лв. за предсрочно прекратяване на договорен абонамент от 12.03.2021 г. за
мобилен номер +359*********, представляваща стойността на 3 месечни абонаментни
такси, взети без ДДС; 308.71 лв. за предсрочно прекратяване на договорен абонамент
от 30.03.2021 г. за мобилен номер +359*********, представляваща стойността на 3-
месечни абонаментни такси, взети без ДДС; 95.91 лв. и 212.80 лв., представляваща
неустойка за предоставено за ползване устройство MOTOROLA Moto E6i 32GB Gual
Grey, предоставено с отстъпка в размер на 289.91 лв.
Моли да бъде постановено решение, с което да се признае за установено по
отношение на С. Н. М., че същият дължи на ищеца „Йеттел България" ЕАД сумата от
603.07 лв., от които: 146.33 лв. незаплатени месечни абонаментни такси за потребление
на мобилни услуги, за които са издадени фактури №№ **********/05.05.2021 г.,
**********/05.06.2021 г. за периода от 05.04.2021 г. до 04.06.2021 г., ведно със
законната лихва върху общодължимата сума, считано от подаване на заявлението по
чл. 410 ГПК до окончателно й заплащане; 456.74 лв. неустойка, от които: 50.67 лв.
неустойка за предсрочно прекратяване на договорен абонамент от 26.02.2021 г. за
мобилен номер +359*********; 97.36 лв. неустойка за предсрочно прекратяване на
договорен абонамент от 12.03.2021 г. за мобилен номер +359*********; 308.71 лв.
неустойка за предсрочно прекратяване на договорен абонамент от 30.03.2021 г. за
мобилен номер +359*********.
Претендира присъждане и на разноските, направени в двете производства.
Ответникът, чрез назначения му особен представител, депозира отговор на
исковата молба, в който признава основателността на иска. Заявява, че претенциите на
4
ищеца се потвърждават изцяло от приложените писмени доказателства, като са спазени
и законовите разпоредби относно прекратяване на договора и относно размера на
начислената неустойка.
Съдът, като взе предвид събраните по делото доказателства, приема за
установено от фактическа и правна страна следното:
По заявление на ищеца е издадена заповед за изпълнение на парично
задължение по чл.410 ГПК, № 520/17.02.2023 г. по ч.гр.д.№ 977/2023 г. по описа на РС-
Русе срещу длъжника С. Н. М. да заплати сумата 603.07 лв., от която: 146.33 лв.
незаплатени месечни абонаментни такси за потребление на мобилни услуги, за които
са издадени фактури №№ **********/05.05.2021 г., **********/05.06.2021 г. за
периода от 05.04.2021 г. до 04.06.2021 г., ведно със законната лихва върху
общодължимата сума от 146.33 лв., считано от 16.02.2023 г. до окончателно й
заплащане; 456.74 лв. неустойка, от които: 50.67 лв. неустойка за предсрочно
прекратяване на договорен абонамент от 26.02.2021 г. за мобилен номер +359*********;
97.36 лв. неустойка за предсрочно прекратяване на договорен абонамент от 12.03.2021
г. за мобилен номер +359*********; 308.71 лв. неустойка за предсрочно прекратяване на
договорен абонамент от 30.03.2021 г. за мобилен номер +359*********, както и 505 лв.
деловодни разноски.
Длъжникът бил призован по реда на чл.47, ал.5 от ГПК, поради което съдът дал
указания на ищеца да предяви иск за установяване на вземането си, който е предмет на
настоящия правен спор.
Към заповедното производство са приложени следните договори, сключени
между длъжника и „Теленор България“ ЕАД:
Договор за мобилни услуги от 12.03.2021 г., по който абонатът предпочел
мобилен номер +359********* с абонаментна програма „Тотал+ 30,99“ със срок на
действие 24 месеца до 12.03.2023 г.;
Договор за мобилни услуги от 30.03.2021 г., по който абонатът предпочел
мобилен номер +359********* с абонаментна програма „Тотал+ 30,99“ със срок на
действие 24 месеца, до 30.03.2023 г. Ответникът се възползвал от възможността да
закупи мобилно устройство „MOTOROLA Moto E6i 32GB Gual Grey на цена от 39.99
лв., при стандартна цена в размер на 329.90 лв.
За периода 05.04.2021 - 04.06.2021 г. абонатът потребил и незаплатил мобилни
услуги на обща стойност 146.33 лв. по следните фактури:
Фактура № **********/05.05.2021 г. на стойност 64.30 лв., от които: за мобилен
номер 089 0109395: 11.66 лв. без ДДС за месечен абонамент; за мобилен номер 089
7331420: 25.82 лв. без ДДС за месечен абонамент и 1.24 лв. временно възстановяване
на изходящия трафик; за мобилен номер 089 6899848: 25.82 лв. без ДДС за месечен
абонамент; 1.24 лв. временно възстановяване на изходящия трафик. Срок на плащане
5
на сумата - 20.05.2021 г.
- Фактура №**********/05.06.2021 г. на стойност 82.03 лв., от които: за мобилен
номер 089 0109395: 11.66 лв. без ДДС за месечен абонамент; за мобилен номер 089
7331420: 25.82 лв. без ДДС за месечен абонамент и 1.24 лв. без ДДС за временно
възстановяване на изходящия трафик; за мобилен номер 089 6899848: 25.82 лв. без
ДДС за месечен абонамент; 1.24 лв. без ДДС за временно възстановяване на изходящия
трафик; 0.33 лв. без ДДC за кратки текстови съобщения. Срок на плащане - 20.06.2021
г.
Неизпълнението на абоната да заплати стойността на фактурираните услуги
ангажира договорната му отговорност по т.11 от процесните договори за услуги, като
във връзка с чл.75, вр.с чл.19б, в от ОУ на мобилния оператор, „Теленор България“
ЕАД прекратил едностранно индивидуалните договори на ответника за ползваните
абонаменти и издал крайна фактура № **********/20.08.2021 г., в която начислил
неустойка за предсрочно прекратяване на сключения абонамент в размер на 456.74 лв.,
представляваща стойността на три месечни абонаменти такси на ползваната програма
за всеки ползван номер.
Съгласно т.11 от договорите, в случай на прекратяване на подписан договор
преди изтичане на уговорения срок по вина или инициатива на Потребителя или по
нарушение на задълженията му по договора или приложения/документи, свързани с
него, същият е длъжен да заплати за всяка СИМ карта, по отношение на която е налице
прекратяване, неустойка в размер на всички стандартни месечни абонаменти за
периода от прекратяване на договора до изтичане на уговорения срок, като сумата не
може да надвишава трикратния размер на стандартните месечни абонаменти, взети без
ДДС, а в случай, че е предоставяна отстъпка от цената на месечния абонамент,
потребителят дължи и възстановяване на част от стойността на ползваните отстъпки,
съответстващи на оставащия срок на договора. В случаите, в които на абоната е
предоставено мобилно устройство за ползване на услуги, съгласно посоченото в
подписания договор или по предходно подписан документ, чийто срок не е изтекъл,
Потребителят дължи такава част от разликата между стандартната цена на
устройството (в брой и без абонамент), съгласно ценовата листа, действаща към
момента на сключване на по говора, заплатената от него при предоставянето му /в
брой или съответно обща лизингова цена по договора за лизинг/, какъвто съответства
на оставащия срок на договора.
Сумата, претендирана като неустойка, е формирана както следва: 50.67 лв. за
предсрочно прекратяване на договорен абонамент от 26.02.2021 г. за мобилен №
+359*********, представляваща стойността на 3-месечни абонаментни такси, взети без
ДДС; 97.36 лв. за предсрочно прекратяване на договорен абонамент от 12.03.2021 г. за
мобилен номер +359*********, представляваща стойността на 3 месечни абонаментни
6
такси, взети без ДДС; 308.71 лв. за предсрочно прекратяване на договорен абонамент
от 30.03.2021 г. за мобилен номер +359*********, представляваща стойността на 3-
месечни абонаментни такси, взети без ДДС; 95.91 лв. и 212.80 лв., представляваща
неустойка за предоставено за ползване устройство MOTOROLA Moto E6i 32GB Gual
Grey, предоставено с отстъпка в размер на 289.91 лв.
Липсват доказателства ответникът да е заплатил дължимите на ищеца суми по
абонаментните планове за посочените предпочетени номера, поради което е
основателна и претенцията за неустойка.
Съобразно ангажираните от ищеца писмени доказателства и липсата на такива
от страна на ответника за заплащане на задълженията му, поети с подписаните
контракти за мобилни услуги, съдът намира предявената установителна претенция за
основателна и доказана по размер и като такава следва да се уважи изцяло.
Предвид изхода на спора, на основание чл.78, ал.1 ГПК ответникът следва да
заплати на ищеца направените по настоящото дело разноски в общ размер 755 лв. /от
които 75 лв. държавна такса, 480 лв. адв.възнаграждение и 200 лв. възнаграждение за
особен представител на ответника/, както и 505 лв. разноски по приложеното
заповедно производство /25 лв. държавна такса и 480 лв. присъдено
адв.възнаграждение/.
Мотивиран така, съдът
РЕШИ:
ПРИЗНАВА ЗА УСТАНОВЕНО по отношение на С. Н. М., с ЕГН **********,
от гр.Р, ул.“Ц.Ц.“ 4, вх.9, ет.3, че дължи на „Йеттел България” ЕАД, с ЕИК *********,
със седалище и адрес на управление в гр.София, ж.к.“Младост 4“, Бизнес Парк София,
сграда 6, сумите: 146.33 лв. незаплатени месечни абонаментни такси за потребление на
мобилни услуги по фактури №№ **********/05.05.2021 г. и **********/05.06.2021 г.
за периода 05.04.2021 г. - 04.06.2021 г., ведно със законната лихва, считано от
16.02.2023 г. до окончателно й заплащане и 456.74 лв. неустойка, от които: 50.67 лв.
неустойка за предсрочно прекратяване на договорен абонамент от 26.02.2021 г. за
мобилен номер +359*********; 97.36 лв. неустойка за предсрочно прекратяване на
договорен абонамент от 12.03.2021 г. за мобилен номер +359*********; 308.71 лв.
неустойка за предсрочно прекратяване на договорен абонамент от 30.03.2021 г. за
мобилен номер +359*********, за които суми е издадена заповед за изпълнение по
чл.410 ГПК по ч.гр.д.№ 977/2023 г. по описа на РС-Русе.
ОСЪЖДА С. Н. М., с ЕГН **********, от гр.Р, ул.“Ц.Ц.“ 4, вх.9, ет.3, да
заплати на „Йеттел България” ЕАД, гр.София, с ЕИК *********, 755 лв. - разноски за
настоящото производство и 505 лв. разноски по ч.гр.д.№ 977/2023 г. по описа на РС-
7
Русе.
РЕШЕНИЕТО подлежи на въззивно обжалване пред Окръжен съд-Русе в
двуседмичен срок от връчване на препис от него на страните.
Съдия при Районен съд – Русе: _______________________
8