Решение по дело №1827/2019 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 1341
Дата: 16 юли 2019 г. (в сила от 19 ноември 2019 г.)
Съдия: Елена Димитрова Герцова
Дело: 20195330201827
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 22 март 2019 г.

Съдържание на акта

 

РЕШЕНИЕ

 

 

Номер  1341                         16.07.2019 година                              Град Пловдив

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Пловдивски Районен съд                                            ХХІІ наказателен състав

На шестнадесети май                               две хиляди и деветнадесета година

В публично заседание в следния състав:

 

                                                             ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЕЛЕНА ГЕРЦОВА

 

Секретар: МАГДАЛЕНА КОЙЧЕВА

като разгледа докладваното от съдията

НАХ дело номер 1827 по описа за 2019 година

 

Р Е Ш И:

 

 ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 145/2018 от 14.11.2018г. на  Председателя на Държавната комисия по хазарта /ДКХ/, с което на ЕТ „Г.А.К.-Г.И.“,  ЕИК *****, със седалище и адрес на управление гр.П., ж.к.“Т“, пред бл.*-* „*“, представляван от Г.Д.И., ЕГН ********** на основание чл.108, ал.1 от Закона за хазарта /ЗХ/ е наложена “Имуществена санкция” в размер на 3000 лв. за извършено административно нарушение по чл.17, ал.2 от Общите игрални условия и правила за организиране на хазартни игри с игрални автомати /ОИУПОХИИА/, приети от ДКХ на основание чл.22, ал.1, т.4 от ЗХ.

 Решението подлежи на обжалване пред Административен съд – гр.Пловдив в 14-дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му, по реда на Глава ХІІ от АПК.

         

 

                                                  РАЙОНЕН СЪДИЯ:

 

 

 

 

 

 

МОТИВИ:

Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

Обжалвано е Наказателно постановление № 145/2018 от 14.11.2018г. на  Председателя на Държавната комисия по хазарта /ДКХ/, с което на ЕТ „Г.А.К.-Г. И.“,  ЕИК *****, със седалище и адрес на управление гр.П, ж.к.“*“, пред бл.*, представляван от Г.Д.И., ЕГН ********** на основание чл.108, ал.1 от Закона за хазарта /ЗХ/ е наложена “Имуществена санкция” в размер на 3000 лв. за извършено административно нарушение по чл.17, ал.2 от Общите игрални условия и правила за организиране на хазартни игри с игрални автомати /ОИУПОХИИА/, приети от ДКХ на основание чл.22, ал.1, т.4 от ЗХ.

Жалбоподателят обжалва  наказателното постановление /НП/ с доводи за несъставомерност на вмененото деяние и допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, и моли Съда да го отмени като неправилно, необосновано и незаконосъобразно. В съдебно заседание, редовно призован, се представлява от процесуалния представител адв.Н., който поддържа жалбата и направеното с нея искане.

Въззиваемата страна –Държавна комисия по хазарта, нередовно призована, се представлява от юрк.Т., която оспорва жалбата и моли Съда да потвърди атакуваното НП.

Съдът, като прецени материалите по делото и законосъобразността на обжалвания административен акт, с оглед произнасяне по същество, намира и приема за установено следното:

ЖАЛБАТА Е ОСНОВАТЕЛНА.

Атакуваното Наказателно постановление е издадено против ЕТ „Г.А.К.-Г.И.“ за това, че на 14.06.2018 г. на основание Заповед № П-337/12.06.2018 г. на председателя на ДКХ е извършена проверка по Закона за хазарта в игрална зала с адрес: гр.П, ж.к.“*“, пред бл.*, в  която се организират хазартни игри с игрални автомати от ЕТ „Г.А.К.-Г.И.“ с Удостоверение за издаден лиценз № 000030-3861/04.04.2019 г. на ДКХ.

Проверката е извършена в присъствието на М.Р.Н. с ЕГН: **********, на длъжност *. и И.К.Ж.с ЕГН: ********** на длъжност *. игрална зала.

В хода на проверката е установено, че в игралната зала се провежда „Седмична бонус игра“, за което е уведомена ДКХ с уведомително писмо с вх.№ 1417/21.05.2018 г. на ДКХ.

Съгласно условията, правилата и периодите на провеждане на допълнителните бонус игри организаторът се задължава да раздаде общо 20 /двадесет/ броя парични награди на обща стойност 4100 /четири хиляди и сто/ лева веднъж седмично, а именно десет награди по 100 /сто/ лева, шест награди по 200 /двеста/ лева, три награди по 300 /триста/ лева и еднократна награда от 1000 /хиляда/ лева. Представен е отчет за изплатени парични и предметни награди при допълнителна бонус игра или турнир в игрална зала за месец май 2018 г., видно от който организаторът е провел 5 /пет/ пъти седмичната бонус игра, като при всяко провеждане е раздал 10 /десет/ броя парични награди на различни общи стойности, а не 20 /двадесет/, както се е задължил съгласно Условията, правилата и периодите на провеждане на допълнителните бонус игри.

Общата сума на раздадените парични награди за месец май 2018 г. отразени в горецитирания отчет са на стойност 12300 /дванадесет хиляди и триста/ лева, а е следвало да се раздадат 20500 /двадесет хиляди и петстотин/ лева.

Снети са писмени обяснения от И.Ж.– * на игралната зала, която потвърдила нарушението.

За констатацията е съставен Констативен протокол № 006615/14.06.2018 г. с приложения.

В обобщение наказващият орган е констатирал, че нарушението се състои в следното: При извършена проверка на 14.06.2018 г. в игрална зала с адрес: гр.П, ж.к.“Т.“, пред бл.* – кафе „*“, в която се организират хазартни игри с игрални автомати от ЕТ“Г.А.К.-Г.И.“ е установено, че в игралната зала при провеждането на допълнителна бонус игра „Седмична бонус игра“, организаторът не е спазил условията, правилата и периодите на провеждането й по чл.5, ал.2 във връзка с ал.1 от Условията, правилата и периоди на провеждане на допълнителните бонус игри, които са задължителни за организатора на хазартни игри, съгласно чл.17, ал.2 от Общите игрални условия и правила за организиране на хазартни игри с игрални автомати.

Нарушена е разпоредбата на чл.17, ал.2 от Общите игрални условия и правила за организиране на хазартни игри с игрални автомати, обн.ДВ, бр.32 от 08.04.2014 г., във връзка с чл.5, ал.2 от Условията, правилата и периоди на провеждане на допълнителните /бонус/ игри.

Наказателно постановление е издадено въз основа на АУАН от 04.10.2018г., съставен от В.Д.К., гл. и. в ДКХ гр.София, в който фактическата обстановка е изложена по идентичен начин на тази в постановлението.  

Обстоятелствата, при които се твърди да е осъществен състава на изследваното нарушение съдът намира за безспорно установени от събрания доказателствен материал, преценяван самостоятелно и в съвкупност, като цени както свидетелските показания на актосъставителя В.Д.К., така и приложените по делото писмени доказателства, тъй като всички те са обективни и непротиворечиви.

При извършената служебна проверка съдът констатира, че при съставянето на АУАН и издаване на атакуваното НП са били допуснати нарушения на процесуалните правила, изразяващи се в съществено разминаване между описаните в обстоятелствената част на двата административни акта фактически обстоятелства и дадената в тях правна квалификация. При фактическото описание на нарушението е посочено, че за месец май 2018 г. жалбоподателят, в качеството му на организатор на хазартни игри с игрални автомати е провел пет пъти седмичната бонус игра, като при всяко провеждане е раздал 10 броя парични награди на различни общи стойности, или обща стойност на паричните награди за горепосочения месец - 12300 лв., въпреки поетото от него задължение да раздаде 20 броя парични награди на обща стойност 20500лв. Същевременно деянието е подведено под нормата на чл.17, ал.2 от Общите игрални условия и правилата за организиране на хазартни игри с игрални автомати, която задължава организаторът преди провеждане на всяка допълнителна /бонус/ игра да уведомява ДКХ за периода на провеждане и за условията и правилата, при които ще се организира. Внимателния прочит на цитираната норма сочи, че фактическият състава на административното нарушение може да се осъществи чрез изпълнителното деяние – „не уведомява“. Повече от очевидно е, че така изложените в акта и НП факти по вмененото на жалбоподателя нарушение не кореспондират на посочената като нарушена правна норма.  От друга страна, и актосъставителят, и наказващият орган изрично са отбелязали в своите актове установеното в хода на проверката обстоятелства, че в процесната игрална зала се провежда „Седмична бонус игра“, за която организаторът е уведомил ДКХ с уведомително писмо, т.е. едноличният търговец е изпълнил вмененото му с чл.17, ал.2 от ОИУПОХИИА задължение, за което обаче е бил санкциониран с издаването на обсъжданото наказателно постановление. В случая в резултат на допуснатото несъотвествие между фактическото и юридическото обвинение е създадена процесуална ситуация, в която за нарушителя и за съда възниква неяснота какво точно обвинение се повдига и за какво нарушение се ангажира отговорността му.

Коментираното процесуално нарушение е от категорията на съществените, тъй като пряко рефлектира върху правото на защита на нарушителя и възможността му да я организира в пълен обем, препятствайки го да узнае кой е нарушения закон, включително и в какво се е изразило нарушението, за което е бил санкциониран. Така установеното процесуално нарушение е неотстранимо в настоящата въззивна инстанция, предвид контролните функции на същата и се явява основание за отмяна на постановлението като незаконосъобразно.

Отделно от горното, съдът констатира неспазване на предвидения в чл.34, ал.1, изр.2 от ЗАНН тримесечен преклузивен срок, тъй като се твърди, че деянието е установено на 14.06.2018 г., а АУАН е съставен на 04.10.2018 г. Съобразно цитираната разпоредба не се образува административнонаказателно производство, ако не е съставен акт за установяване на нарушението в продължение на три месеца от откриване на нарушителя или ако е изтекла една година от извършване на нарушението. Двете предпоставки за съставяне на акт за установяване на административно нарушение са кумулативни, като съответния административен орган е длъжен да следи за тях служебно, а именно както за обстоятелството от извършване на нарушението да не е изтекла повече от една година, така и за обстоятелството от откриване на нарушителя да не са изтекли повече от три месеца. При липсата на която и да е от двете предпоставки, не следва да бъде съставян акт за установяване на административно нарушение, като административнонаказателното производство се явява порочно образувано още в началния си стадий.  В уредения тримесечен срок от откриване на нарушителя, който в случая е изтекъл на 14.09.2018г., контролният орган е следвало да реализира правомощията си по образуване на административнонаказателно производство, което не е сторено.

Като не е съобразил обстоятелството, че АУАН е съставен извън законоустановените срокове и не е прекратил производството, така както повелява чл.34, ал.1 от ЗАНН, наказващият орган е допуснал издаването на един незаконосъобразен административен акт, поради което следва същият да бъде отменен.

С оглед на всичко гореизложено настоящият съдебен състав счита, че атакуваното Наказателно постановление № 145/2018 от 14.11.2018г. на  Председателя на Държавната комисия по хазарта /ДКХ/, с което на ЕТ „Г.А.К.-Г.И.“,  ЕИК *****, със седалище и адрес на управление гр.П, ж.к.“*“, пред бл.* „*“, представляван от Г.Д.И., ЕГН ********** на основание чл.108, ал.1 от Закона за хазарта /ЗХ/ е наложена “Имуществена санкция” в размер на 3000 лв. за извършено административно нарушение по чл.17, ал.2 от Общите игрални условия и правила за организиране на хазартни игри с игрални автомати /ОИУПОХИИА/, приети от ДКХ на основание чл.22, ал.1, т.4 от ЗХ, следва да бъде ОТМЕНЕНО като неправилно и незаконосъобразно.

За изложените изводи съдът съобрази всички доказателства по делото.

По застъпените мотиви съдът постанови решението си.

 

                                     

                                                  РАЙОНЕН СЪДИЯ:

 

 

Вярно с оригинала!

М.К.