Определение по дело №2685/2020 на Окръжен съд - Бургас

Номер на акта: 260887
Дата: 24 ноември 2020 г. (в сила от 24 ноември 2020 г.)
Съдия: Веселка Георгиева Узунова
Дело: 20202100502685
Тип на делото: Въззивно гражданско дело
Дата на образуване: 17 ноември 2020 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

номер VІ - 260887                                                   17.11.2020                 град Бургас

 

БУРГАСКИЯТ ОКРЪЖЕН СЪД, гражданска колегия, шести  въззивен състав

На седемнадесети ноември                                    две хиляди и двадесета  година

в закрито съдебно заседание на основание  чл.267 ГПК, в следния състав:

                                                                 

                                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВЕСЕЛКА УЗУНОВА

                                                                            

                                                             ЧЛЕНОВЕ:  1. ТАНЯ ЕВТИМОВА

                                                                                               

                                                                                  2. мл.с.АЛЕКСАНДЪР МУРТЕВ

 

разгледа въззивно гражданско дело номер 2685 по описа за 2020  година  

 

На основание чл.268 ГПК, съдията – докладчик В.Узунова ДОКЛАДВА ДЕЛОТО:

 

Производството по делото е по реда на чл.258 и сл. ГПК.

           Образувано е пред БОС по повод въззивна жалба на ОД на МВР гр.Бургас,представлявана от директора Калоян Калоянов,подадена чрез процесуалния представител главен юрисконсулт Гергана Владимирова,с адрес гр.Бургас,ул.“Христо Ботев“№46 срещу Решение № 260403 от 15.10.2020г. постановено по гр.д.№ 3952/2020г.по описа на БРС,с което въззивната ОД на МВР гр.Бургас е осъдена да заплати на въззиваемия Т.П.П. с ЕГН-********** ***- адв.Станко Кралев, сумата от 1444.13 лева,представляваща допълнително трудово възнаграждение за 185.47 часа положен от въззиваемия и неплатен нощен труд  през периода 16.07.2017г.-16.07.2020г.преизчислен като извънреден труд,ведно със законната лихва върху главницата  ,считано от 17.07.2020г.до окончателното и изплащане и 390 лева разноски по делото.

              При проверката, извършена на основание чл.267, ал.1 ГПК се установи следното:

Въззивната жалба е  подадена в законоустановения срок,внесена е държавната такса за въззивното обжалване.Препис от въззивната жалба е връчен надлежно на въззиваемата страна,която е депозирала писмен отговор в срок.

             Във въззивната жалба са изложени оплаквания за  необоснованост и неправилност на решението на БРС. Въззивникът счита,че необоснован и в противоречие с материалния закон се явява крайният извод на съда,че е налице разлика между действително положения нощен труд от въззиваемия и този,отчетен и изплатен от ОДМВР-Бургас.Несъобразено със специалната нормативна уредба е и заключението на съда,че тази разлика представлява извънреден труд,който следва да се заплати съобразно часовата ставка,предвидена за заплащане на извънреден труд.За да обоснове този извод,районният съд е приел,че е налице празнота в специалната нормативна уредба,касаеща служителите на МВР,която следва да бъде преодоляна чрез субсидиарно приложение на общата Наредба за структурата и организацията на работната заплата/НСОРЗ/ с аргумент,че в противен случай служителите на МВР ще бъдат поставени в неравностойно положение спрямо работниците по трудови правоотношения,регулирани от КТ.Съдът не е отчел,че страните са обвързани от служебно правоотношение,регламентирано в ЗМВР и подзаконовите нормативни актове по неговото приложение,а в ЗМВР липсва препращаща норма,която да даде основание за субсидиарното приложение на КТ и НСОРЗ.ЗМВР е специален нормативен акт,регламентиращ статута на държавните служители по чл.142 ал.1 т.1 ЗМВР и обосновава различен метод на правно регулиране на работното време,трудовото възнаграждение и др.С оглед на това,размерът на допълнителното трудово възнаграждение също следва да се определи по специалните правила,разписани в ЗМВР и издадени въз основа на него наредби и заповеди на министъра на МВР.Прави се оплакване,че първоинстанционният съд не е обсъдил възражението за неприложимост на НСОРЗ и на друго самостоятелно основание-че не са налице две от четирите кумулативно изискуеми предпоставки ,предвидени в чл.9 ал.1 на тази наредба- продължителността на нощното време да е по-малка от продължителността на дневното,както и трудовото възнаграждение да е заработено по трудови норми. Мотивите на съда за приложение на коефициент 1.143 не са съобразени с целта на коефициента- да се определи така възнаграждението на работника,че за положен от него нощен труд до 7 часа,той да получи възнаграждение за 8 часа труд,като в тези случаи работникът не работи извънредно по смисъла на чл.143 ал.1 КТ.Извънреден труд би бил налице само ако работниците действително работят извън установеното за тях работно време.Получените часове в повече при преизчисляване на нощния труд в дневен създават неточно разбиране за извънреден труд и претенцията за преизчисление с коефициент 1.143 е незаконосъобразна.Моли за отмяна на решението на БРС и отхвърляне на иска от въззивната инстанция.

          Решението е оспорено и в частта за разноските,като се сочи,че в последното съдебно заседание процесуалният представител на въззивника е направил възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение на ищеца.По това възражение БРС не се е произнесъл,а е присъдил разноски в полза на ищеца включващи целия размер на адвокатското възнаграждение.Прави искане за изменение на решението в частта за разноските,при уважаване на възражението за прекомерност на адвокатското възнаграждение на ищеца и редуцирането му до 100 лева.

       В отговора на въззивната жалба въззиваемият П.,  чрез пълномощника си адв.К. въззивната жалба е оспорена като неоснователна,като се прави искане решението на БРС да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно.Изложени са правни доводи относно липсата на нормативна уредба за преобразуване на часовете положен нощен труд с коефициент 1.143,която не следва да се тълкува като забрана за преизчисляване на положения нощен труд в дневен за служителите на МВР,каквато забрана би била противоконституционна,а като празнота в уредбата на реда за организацията и разпределянето на работното време,режима на дежурство,времето за отдих и почивките на държавните служители на МВР.При наличието на такава непълнота,въззиваемият сочи,че следва да намери субсидиарно приложение общата НСОРЗ,както е приел и районният съд.По отношение на размера се сочи,че са събрани доказателства за положен нощен труд от ищеца,който преизчислен към дневен такъв с коефициент 1.143 води до получената стойност на извънреден труд от 185.47 часа,както е приел БРС въз основа на доказателствата,събрани по делото.Претендира разноски,прави възражение за прекомерност на юрисконсултското възнаграждение.

 

           Въззивната жалба в частта,с която е оспорено решението на БРС досежно разноските има характера на молба за изменение на решението на първоинстанционния съд по реда на чл.248 ГПК. Ето защо,въззивното производство следва да бъде прекратено,а делото-върнато на БРС за произнасяне по това искане на въззивната ОД на МВР-Бургас по реда на чл.248 ГПК. След приключване на производството по изменение на решението в частта за разноските,делото следва да се върне на БОС за разглеждане на въззивната жалба по съществото на спора и по евентуално постъпили жалби срещу съдебния акт по чл.248 ГПК.

               С оглед на гореизложеното  Бургаският окръжен съд

                                          

                                         О П Р Е Д Е Л И :

 

ПРЕКРАТЯВА въззивното производство по в.гр.д.№2685/2020г.по описа на БОС.

ВРЪЩА делото на БРС за произнасяне по реда на чл.248 ГПК на искането на въззивника ОД на МВР –Бургас за изменение на постановеното решение в частта за присъдените разноски,инкорпорирано във въззивната жалба.

След приключване на производството по чл.248 ГПК делото да се върне на БОС за разглеждане на въззивната жалба и на евентуално постъпили жалби срещу съдебния акт постановен по реда на чл.248 ГПК.

Определението не подлежи на обжалване.

 

                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

                                                                                                  ЧЛЕНОВЕ: