Р Е
Ш Е Н
И Е
Номер 1141 Година 2015, 04.06 Град
ПЛОВДИВ
В ИМЕТО НА НАРОДА
ПЛОВДИВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ІІ отд.,
VІІ състав
на 12.01.2015 година
в публичното
заседание в следния състав :
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЯВОР КОЛЕВ
Секретар: С.С.
като разгледа
докладваното от СЪДИЯ ЯВОР КОЛЕВ адм. дело номер 1649 по описа за
2014 година и като обсъди :
Производство пред първа инстанция.
Постъпила е жалба от Д.С.Н. *** срещу решение №РД-94 от 13.05.2014г. на Директор
на ТП на НОИ – Пловдив, с което е отхвърлена жалбата му срещу разпореждане
№5311 204602, взето с Протокол №ПР-403/26.03.2014г. на Ръководител “ПО” при
ТП на НОИ – Пловдив, с което му е отказано отпускането на лична пенсия за
осигурителен стаж и възраст по негово заявление вх. №МП – 79841/17.12.2013г.
Недоволен от така издаденото решение на Ръководителя на ТП на НОИ –
Пловдив, жалбоподателят обосновава твърдения за неговата незаконосъобразност,
поради което настояват за отмяната му. Претендира разноски.
Ответникът по жалбата Директор ТП на НОИ – Пловдив намира същата за неоснователна.
Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.
Пловдивският Административен Съд – Второ отделение, седми състав, след като
прецени поотделно и в съвкупност събраните в настоящото производство
доказателства, намира за установено следното.
С оспорваното решение Директорът на ТП на
НОИ – Пловдив е отхвърлил като
неоснователно обжалвано от страна на Н. разпореждане, издадено от
Ръководител “ПО” при ТП на НОИ – Пловдив, с което е отказано да се отпусне на
лицето лична пенсия за осигурителен стаж и възраст по негово заявление вх. №МП – 79841/17.12.2013г., тъй като е приел, че от
представените, вкл. и допълнително пред него писмени доказателства, не се
установява то да отговаря на изискването на §4 ал.1 от ПЗР на КСО/в
приложимата му редакция/ - за работа при условията на втора категория труд за
поне 15 години към датата на подаване на заявлението за отпускане на
този вид лична пенсия.
От своя страна оспорващият твърди, че
ответникът необосновано не е зачел като положен при условията на втора
категория стажа му за времето от: 06.02.1975г. – 31.03.1976г.; 01.04.1976г. –
27.09.1984г. и от 25.09.1985г. до 05.10.1988г. на различни длъжности при
работодателя СМК – Управление “Механизация и автотранспорт” – Пловдив.
От
представената като пълна административна преписка се установява, че със
заявление вх. №МП – 79841/17.12.2013г. Н. поискал от ТП
на НОИ – Пловдив отпускането на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст
при условията и предпоставките на действащата тогава редакция на § 4 ал.1 ПЗР
на КСО.
Съгласно последната новела “До 31 декември 2014г. включително лицата, които са работили... 15 години при условията на втора категория труд могат да се пенсионират, ако имат сбор от осигурителен стаж и възраст... 100 за мъжете” и са изпълнили в случая условията на т.2, което за Н. към датата на входиране на искането за отпускане на пенсията означава – да е навършил 57 г. и 8 месеца.
В казуса с оспорващия единствен спорен е въпроса с достигане на изискването за работа за период поне от 15 години при условията на втора категория, тъй като при него е прието от ответника, че отработени са само 11г. 09 м. и 16 дни. Т.е. безспорно е наличието на възрастта/лицето има навършени към датата на входиране на заявлението 60 години и 27 дни/, а също така и на изискуемия се сбор от 100.
С жалбата си до съда Н. счита, че за посочените там периоди необосновано пенсионният орган, а и ответника при осъщественото задължително административно обжалване, не са изследвали всички възможности за отнасяне на същите към втора категория на труд и по-специално се настоява /едва при съдебното обжалване/, че изпълняваните функции попадат в обхвата на т.26 от отменения, но приложим Правилник за категоризиране труда при пенсиониране/ПКТП/. Сочи в тази връзка, че конкретните трудови функции са изпълнявани от Н. при работодателя СМК – Управление “Механизация и автотранспорт” – Пловдив и удовлетворяват нормативното изискване:трудът да е положен в отрасъл “Строителство, строителна индустрия и производство на строителни материали”/наименование на раздела, в който попада т.26/, като се сочи, че по същество работникът е бил все “машинист” на строителни машини.
В тази връзка при съдебното дирене се представиха от приемника на посочените работодатели за спорните периоди всички писмени доказателства, част от ЛТД на оспорващия, включващи заповеди за назначаване и преназначаване, молби на лицето в тази връзка, допълнителни споразумения, връчени длъжностни характеристики, а също така и заверени преписи от самите разчетно-платежни ведомости за периода 1976г. – 1990г. Прието бе и пълното и неоспорено във фактическите си констатации заключение на в.л. М. по назначената съдебно-техническата експертиза.
В тази връзка от фактическа страна безспорно се установи, че през първия спорен период: 06.02.1975г. – 31.03.1976г. Н. е работил в Домостроителен комбинат/ДК/ - Пловдив на длъжност “шофьор”/посочена в представената в оригинал трудова книжка/,като постъпването на 06.02.1075г. е оформено с печат на ДСО “Гражданско строителство” – София, Домостроителен комбинат – Пловдив.
В представеното по делото в оригинал УП-30 от дата 15.05.2000г. на правоприемника на този работодател “Домостроене 1”АД гр.Пловдив се установява, че конкретната трудова функция на Н. е била: да управлява “ЗИЛ – 6 т.”, като издателят на документа е предложил стажа да се зачете като положен при условията на трета категория/шофьор до 12 т./.
Със Заповед от 27.04.1976г. на Началник Район на СУ”Механизация и автотранспорт”, представляващо самостоятелно поделение/управление/ към СМК /Строително монтажен комбинат/ – Пловдив,лицето е било “преназначено” от “ДК”/очевидно Домостроителния комбинат/ в поделението към СМК на длъжност “шофьор ЗИЛ 555” и така с последващи заповеди до дата 27.09.1984г., когато със Заповед на Директора на управлението е преназначен на длъжност “сменник на Шкода бет. 16 т.”/за период от 11 м. и 28 дни, който период е бил зачетен от пенсионния орган като положен при условията на втора категория на основание т.53а ПКТП/отм.//.
С нова Заповед от дата 24.09.1985г. Н. е преназначен на длъжност “сменник на автобус Чавдар 18 местен”, считано от 25.09.1985г. и така до 05.10.1988г., когато с друга Заповед бил преназначен на длъжност “шофьор ГАЗ-53”, като след 01.07.1989г. заповедите или допълнителните споразумения са сключвани на длъжността “шофьор” и последващо “шофьор и снабдител”.
В тази връзка правоприемникът на този работодател “Холсим България” АД е издал общо три броя УП – 3/ първо от дата 13.11.2013г., второ от дата 24.01.2014г. и трето от дата 06.03.2014г., където спорният стаж е отразен по един и същи начин като период от време и заемана длъжност, но е променено предложението за категоризирането му и по-специално този по вписаната т.3 – шофьор от вътрешноведомствен транспорт на предприятието.
Всъщност издаването на нови УП е било предопределено от констатациите, отразени в Протокол от дата 11.03.2014г. на служители на ТП на НОИ – Пловдив, извършили проверка при този осигурител с оглед направеното предложение за категоризирани труда при пенсиониране на Н./в частта по т.2/.
В цитирания Констативен Протокол е установено, че в периода м. септември 1985г. до януари 1990г. всъщност жалбоподателят е бил включен във ведомостите за заплати на бригада “шофьори” на УМА към СМК – Пловдив, каквото всъщност е било и положението и за периода от 01.04.1976г. до 27.09. 1984г. по представените и за тези години разчетно-платежни ведомости по делото/работникът е посочен като част от “шофьори, І-ва автоколона” на Район “Механизация и автотранспорт” при СМК – Пловдив към Министерство на строежите.
Всичко това дава безспорни доказателства, че трудът на Н. е положен именно в отрасъл “строителство и строителна индустрия”, както изисква мястото на т.26 от отменения ПКТП, тъй като Домостроителният и впоследствие Строително монтажният комбинати са все предприятия, занимавали се през тези години основно със строителство.
Следващият особено съществен момент е дали всъщност посочените изпълнявани трудови функции в строителното предприятие/поделението му по “Механизация и автотранспорт”/ могат да определят Н. като лице, изпълнявало длъжности “машинист на строителни или пътни машини”.
В тази връзка следва да се посочи, че още с решение №4443 от 07.05. 2007г. на ВАС по адм. д. № 1651/2007г., VI отд. е прието, че машинистите на всички видове строителни и пътни машини ползват при пенсиониране правата на втора категория труд по т.26 ПКТП/отм./, но само при условие, че работят в строително-монтажни предприятия и фирми, а освен това е необходимо тези машини да се използват именно като строителни или пътни в посочения отрасъл. Именно с оглед на това и в този влаган смисъл тези машини следва да се считат за строителни по смисъла на т.26 ПКТП/отм/. Подобни са били и изводите на друг състав на ВАС на РБ, направени в решение №3037 от 4.03.2013г. на ВАС по адм. д. №14893/2012г., VI отд., където изрично е посочено, че приложеният списък към т.26 ПКТП/отм./ на видовете строителни и пътни машини не е задължителен, а е указателен, поради което от втора категория следва да се зачита трудът на машинисти и на други видове строителни и пътни машини в строително-монтажни предприятия и фирми, невключени в този списък.
В този ред на мисли е необходимо да се анализира какви са били конкретно “машините”, управлявани от Н. за спорните периоди.
Както вече се посочи за времето от 1975 – до 1988г./без управлението на 16 тонната Шкода-бетоновоз/ жалбоподателят е бил все на длъжност “шофьор” последователно на: “ЗИЛ 6 т.”, “ЗИЛ 555 и “ГАЗ 53”, а също така и на “автобус “Чавдар 18 местен”.
По начало самата длъжност “шофьор” сочи, че лицето е управлявало тези машини/тъй като превозните средства са също вид машини/.
Освен това, за изброените превозни средства следва да се посочи, че те принципно, а и съобразно изводите на в.л. М. са се ползвали за транспорт, но не и пряко в строителните дейности на отделните обекти, т.е. за извършване на конкретни строителни дейности.
Така в цитираните две съдебни решения на ВАС на РБ е даден пример с машинисти на трактор/”трактористи”/ в строителни фирми, при които обаче тракторът, поради особеностите му като машина, е могъл да се използва не само като транспортно средство, а основното му предназначение е било да извършва дейности като: изкопни и подравнителни работи, преместване на пръст, работа в блатисти местности, комунална дейност и др., но за да бъде осъществена всяка от тези работи към трактора се е монтирало съответното специално приспособление/хидравлична кофа, лебедка, булдозерен нож и др./.
В настоящия случай обаче посочените превозни средства, макар и бидейки машини, използвани в сектор “Строителство”, сами по себе си не представляват “строителни или пътни машини”, тъй като с тях не могат да се осъществяват функции от изброените или от вида, посочени в примерния списък по т.26, цитиран по горе, който включва: автобетонпомпи, кабел-кран, еднокофов багер, булдозери/различни модификации/, товарачни машини, валяк, автогрейдер, каналокопател-каналочистач, компресор, подемник-строителен, мачтов подемчик, хидравлична инсталация-пълзящ кофраж, асфалтосмесител, разливни машини, метачни машини, машини за фризоване на асфалтови настилки, пилотонабивна машина-сонетка, шлицова машина, сонди и високопробивни сонди, инжектор и др.
От посоченото в края “...и др.” обаче не може да се направи извода, който обосновава в конкретния случай защитата на жалбоподателя, тъй като управляваните от него машини са представлявали само “транспортни средства”.
В тази връзка е видно и от цитирания вече Констативен Протокол на длъжностни лица от ТП на НОИ – Пловдив, че изплащателните ведомости за периода са се водили по бригади, като са били налични и следните, освен “шофьори” на жалбоподателя, а именно: “трактористи”, “кулокранове”, “автокранисти”, “багери”, “компресори”, “бетонопомпи”, “сапани” и др., чиито машинисти в пълна степен биха отговаряли на условията на т.26 ПКТП/отм./ след като са управлявали такива машини в този сектор.
Безалтернативността на извода следва и от факта, че в периода 1985г. – 1988г. Н. е управлявал малък автобус “Чавдар” за нуждите на вътрешноведомствения транспорт на комбината, при което следвайки логиката на защитната му теза, трудът му би се явил също положен в хипотезата на т.26 “машинист на строителна машина”, който извод не може да се сподели от този състав на Съда.
Показателно в тази връзка е наименованието на самото обособено в рамките на СМК поделение, а именно УМА – Управление “ Механизация и автотранспорт”, т.е. дейността на управлението е била двупосочна – от една страна механизация, изпълнявана, вкл. и със строителни машини от вида, посочен в примерния списък по т.26 ПКТП/отм./, а от друга – транспорт, осъществяван от няколкото бригади “шофьори”.
Или следва да се обобщи, че превозването на строителни материали и на работници и служители в случая не дава качеството на превозните средства, управлявани от Н., за да се причислят те в категорията на “строителни и пътни машини”, поради което и на същия като техен “машинист” труда да може да се причисли към втора категория по записа на т.26 от отменения ПКТП.
Консеквентно това обосновава и извода на този състав на съда – за неоснователност на оспорването, а жалбата като такава следва да бъде отхвърлена.
Жалбоподателят
ще следва за заплати на ответника
разноски в размер на 350 лева за осъществената защита от юрисконсулт по
делото.
Ето защо и поради мотивите, изложени по – горе ПЛОВДИВСКИЯТ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ІІ отд., VІІ
състав :
Р Е
Ш И
ОТХВЪРЛЯ жалбата на Д.С.Н. *** срещу решение №РД-94 от 13.05.2014г. на Директор
на ТП на НОИ – Пловдив, с което е отхвърлена жалбата му срещу разпореждане
№5311 204602, взето с Протокол №ПР-403/26.03.2014г. на Ръководител “ПО” при
ТП на НОИ – Пловдив, с което му е отказано отпускането на лична пенсия за
осигурителен стаж и възраст по негово заявление вх. №МП – 79841/17.12.2013г.,
като НЕОСНОВАТЕЛНА.
ОСЪЖДА Д.С.Н. *** да заплати на ТП на НОИ – Пловдив с
адрес гр.Пловдив, ул.“Любен Каравелов” №7 сумата от 350/триста и петдесет/
лева разноски по делото.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред ВАС на РБ в 14 – дневен срок от
съобщението до страните за постановяването му.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ :