Решение по дело №301/2022 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 11
Дата: 27 януари 2023 г. (в сила от 27 януари 2023 г.)
Съдия: Николета Антонова Карамфилова
Дело: 20227110700301
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 30 ноември 2022 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е № 11

гр.Кюстендил, 27.01.2023г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

             Кюстендилският административен съд, в публично съдебно заседание на двадесет и пети януари две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВАН ДЕМИРЕВСКИ

                                             ЧЛЕНОВЕ: МИЛЕНА АЛЕКСОВА - СТОИЛОВА

                                                                  НИКОЛЕТА КАРАМФИЛОВА

 

секретар Светла Кърлова и с участието на прокурор Михаил Крушовски от ОП Кюстендил, като разгледа докладваното от съдия Карамфилова КАНД №301/2022г., за да се произнесе взе предвид:

 

             Производството е по реда на чл.208 и сл. от АПК във вр.с чл.63в от ЗЗАНН.

            „В.Д.“ ЕООД със седалище и адрес на управление ***, съдебен адрес *** оспорва решение №215/13.10.2022г. на КРС, постановено по АНД №516/2022г. В жалбата се сочат доводи за незаконосъобразност на решението, представляващи касационни основания за отмяна по чл.348, ал.1, т.1 и т.2 от НПК. Иска се отмяна на решението и отмяна на НП. Претендират се разноски.

            Ответникът не изразява становище по жалбата.     

            Заключението на прокурора от ОП Кюстендил е за неоснователност на касационната жалба и правилност на въззивното решение.

               Предмет на касационно оспорване е решение №215/13.10.2022г. на КРС, постановено по АНД №516/2022г., с което е потвърдено НП №23/24.02.2022г. на директора на РИОСВ – София. На „В.Д.“ ЕООД *** е наложена имуществена санкция в размер на 2 000 лв. на основание чл.135, ал.1, т.1, пр.1 от ЗУО за извършено нарушение на чл.10, ал.1, 3, 4, 5 и 7 от Наредба №1/04.06.2014г. за реда и образците, по които се предоставя информация за дейностите по отпадъците, както и реда за водене на публични регистри във вр.с чл.44, ал.2 от ЗУО /Наредбата/.

             Районният съд е формирал правен извод за законосъобразност на НП, като издадено при спазване правилата на ЗАНН и поради доказаност на извършеното нарушение. 

             Касационната жалба е допустима – подадена е от процесуално легитимен субект на касационно оспорване, срещу съдебен акт, подлежащ на обжалване по реда на чл.208 от АПК, в преклузивния срок по чл.211, ал.1 от АПК.

             В пределите на служебната проверка по чл.218, ал.2 от АПК не се установяват основания за нищожност и недопустимост на оспореното решение на КРС.

Производството пред районния съд е започнало по жалба на „В.Д.“ ЕООД ***.02.2022г. на директора на РИОСВ – София. Прието е, че на 06.07.2021г.  дружеството не е водило отчетност по реда и начина, определен в чл.10, ал.1, 3, 4, 5 и 7 от Наредба №1/04.06.2014г., за отпадъците с кодове, посочени АУАН и НП, които са се приемали и съхранявали на площадка за третиране на отпадъци, находяща се в гр.Кюстендил, ул.“Бузлуджа“ №101, ПИ с идентификатор 41112.502.366 по КК на гр.Кюстендил. След проверка на отчетна книга за оползотворяване и/или обезвреждане на отпадъци, заверена на 22.06.2015г. от директора на РИОСВ – Перник, е установено следното: 1/ в табл.1 „получен отпадък“ има четири записа от 22 и 29.06.2021г., като в цялата книга в тази таблица няма друг запис; не е отразено, че през м.юни дружеството не е приемало отпадъци от останалите разрешени му 5 кода; 2/ в табл.2 „третиран отпадък“ в цялата отчетна книга няма записи за извършвани дейности по третиране или че не е извършвана такава дейност; 3/ в табл.3 „образуван отпадък“ в цялата отчетна книга няма записи за образувани отпадъци или такива, че не са образувани отпадъци. За извършено нарушение на чл.10, ал.1, 3, 4, 5 и 7 от Наредба №1/04.06.2014г. във вр.с чл.44, ал.2 от ЗУО е съставен АУАН №173/30.08.2021г., а въз основа на него е издадено атакуваното НП.

             След анализ на съдържанието на АУАН и НП, и доказателствата по делото, КАС намира за неправилна преценката на районния съд за законосъобразност на постановлението. Касационният съд приема, че в административнонаказателното производство са допуснати съществени процесуални нарушения от гледна точка на посочената дата на извършване на нарушението и описаните фактически констатации за установеното противоправно деяние. И в АУАН, и в НП са изложени факти и обстоятелства за липса на водена отчетност във връзка с изискването на чл.10, ал.1 от Наредбата, а именно хронологично минимум веднъж месечно за всеки календарен месец до 5 дни след изтичането му, като всеки запис се отразява по дата, за периода от заверката на отчетната книга на 22.06.2015г. до датата на проверката 06.07.2021г. С оглед така даденото описание на повдигнатото обвинение е налице пълно несъответствие на посочената дата на извършване на нарушението със зададените обективни предели на същото.

Неоснователни са възраженията на касатора, свързани с настъпилата законодателна промяна за водене на отчетните книги по електронен път в НИСО, поддържана от ИАОС, при наличие на квалифициран електронен подпис по смисъла на чл.13, ал.3 от ЗЕДЕУУ, както и за изключване наказуемостта на деянието. Като съобразява проверения период – до 01.07.2021г. и датата на влизане на законовите промени в сила – 01.10.2021г., съдът не счита, че е настъпил по-благоприятен закон за нарушителя, още повече, че задължението за водене на отчетност по чл.10, ал.1 от Наредбата, съответно по чл.135, ал.1, т.1 от ЗУО не е отпаднало. Възможността воденето на отчетните книги да става по електронен път в НИСО също е от дата 01.10.2021г., т.е. след извършването на проверката. Отделно от това доказателства в обратна насока не са ангажирани от касатора във въззивното производство.

 Деянието не представлява и маловажен случай по см. на §1, т.4 от ДР ЗАНН с оглед отсъствие на предпоставките за това и съблюдаване на целите, залегнали в ЗУО, насочени към контрол за защита на околната среда и човешкото здраве чрез предотвратяване или намаляване на образуването на отпадъци, както и на вредното въздействие от образуването и управлението на отпадъците.

Като е достигнал до правен извод за законосъобразност на НП, въззивният съд е постановил неправилно решение, което ще бъде отменено и вместо него ще се постанови ново, с което постановлението ще бъде отменено като незаконосъобразно.

С оглед изхода от делото разноски се присъждат на касатора на основание чл.63д, ал.1 от ЗАНН в размер на 500 лв. – адвокатско възнаграждение.

              Воден от горното и на основание чл.221, ал.2 от АПК, Административният съд

 

Р   Е   Ш   И:

 

              ОТМЕНЯ решение №215/13.10.2022г. на Кюстендилския районен съд, постановено по АНД №516/2022г. и вместо него постановява:

 ОТМЕНЯ НП №23/24.02.2022г. на директора на РИОСВ – София, с което на „В.Д.“ ЕООД ***, ЕИК ********* е наложена имуществена санкция в размер на 2 000 лв. на основание чл.135, ал.1, т.1, пр.1 от ЗУО за извършено нарушение на чл.10, ал.1, 3, 4, 5 и 7 от Наредба №1/04.06.2014г. за реда и образците, по които се предоставя информация за дейностите по отпадъците, както и реда за водене на публични регистри във вр.с чл.44, ал.2 от ЗУО.

ОСЪЖДА РИОСВ – София, бул.“Цар Борис ІІІ“ №136, ет.10 да заплати на             „В.Д.“ ЕООД със седалище и адрес на управление *** съдебни разноски в размер на 500 лв. /петстотин/.

              Решението е окончателно.           

                                                            

                                      

                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ:

                                                                      

                                                 ЧЛЕНОВЕ: