РЕШЕНИЕ
№ 118/1.8.2023 г.
Ямбол
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Ямбол - IV състав, в съдебно заседание на единадесети юли две хиляди и двадесет и трета година в състав:
Съдия: |
ВАНЯ
БЯНОВА-НЕЙКОВА |
При секретар СТЕЛА ГЮМЛИЕВА като разгледа докладваното от съдия ВАНЯ БЯНОВА-НЕЙКОВА административно дело № 20237280700095 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл. 73, ал. 4 от Закона за управление на средствата от
Европейските фондове при споделено управление (ЗУСЕФСУ), вр.
чл. 145 и следващите от Административнопроцесуалния
кодекс (АПК).
Образувано
е по жалба от СДРУЖЕНИЕ „**“, гр. Ямбол, против Решение № РД02-14-367 от
21.03.2023 г. на Заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройството
и ръководител на управляващия орган по проект № СВ005.2.22.044 „*“, АКРОНИМ: *,
финансиран по програмата ИНТЕРРЕГ - ИПП за ТГС България - Турция 2014 - 2020 с
партньор Сдружение „**“, с което е опредЕ. финансова
корекция в размер на 100 % от допустимите разходи, финансирани от Европейските
структурни и инвестиционни фондове по Договор за услуга №
СВ005.2.22.044/1/22.05.2020 г., сключен с изпълнителя „Странджата
БГ“ ЕООД, на стойност от 8 145 евро с включен ДДС.
Иска
се отмяна на решението като постановено при неспазване на установената форма,
при съществени нарушения на административнопроизводствените
правила, накърнили правото на защита на адресата, в нарушение на материалноправните разпоредби и в разрез с целта на закона.
Конкретно се сочи, че актът е лишен от мотиви, тъй като е основан на Заповед №
РД-02-14-195 от 21.02.2023 г. на Министъра на регионалното развитие и
благоустройството, чието съдържание не е известно на оспорващия. Сочи се също,
че не става ясно по какви съображения не са възприети направените от
сдружението в срок възражения по констатациите за установена нередност. Твърди
се също, че актът е произнесен при допуснато нарушение на чл. 35 от АПК, без да
са изяснени фактите и обстоятелствата от значение за случая и без да са
обсъдени обясненията и възраженията на заинтересованите граждани и организации.
Счита се, че административният орган, въпреки направените възражения, не е
направил надлежни справки в Търговския регистър и в Регистъра на юридическите
лица с нестопанска цел, в които е законово опредЕ.та
електронна база данни, съдържаща обстоятелствата, вписани по силата на закон, и
актовете, обявени по силата на закон, за търговците и юридическите лица с
нестопанска цел, и не е анализирал правилно представената от оспорващия
актуална информация за членовете на сдружението за периода на реализиране на
описания договор за услуга. Погрешно според твърденията в жалбата органът е
приел наличие на свързаност, съответно - конфликт на интереси по смисъла на чл.
70, ал. 1, т. 1 от ЗУСЕФСУ, което сочи на необоснован извод за нередност, предпоставяща налагането на финансова корекция, респ. актът
не съответства на материалноправните разпоредби.
Навеждат се и твърдения за нищожност на оспореното решение по съображения, че
не става ясно дали положеният електронен подпис принадлежи именно на посочения
издател на административния акт. Иска се отмяната на акта с присъждане на
разноските по делото.
В
съдебно заседание жалбоподателят Сдружение „**“, редовно призован, се
представлява от Т.Б. и от адвокат С.Е. ***, редовно упълномощена. Жалбата се
поддържа на посочените в нея основания. Излагат се подробни съображения по
съществото на спора, доразвити в представените в срок по делото писмени
бележки. Иска се отмяната на акта с присъждане на разноските по делото
съобразно представен списък.
Ответната
страна – Ръководител на Управляващия орган по Програма „ИНТЕРРЕГ“ - ИПП за
трансгранично сътрудничество България – Турция 2014 – 2020 г., редовно
призован, не изпраща представител. В писмен отговор изразява становище за
неоснователност на оспорването и моли същото да бъде отхвърлено. Претендира се юрисконсултско възнаграждение. Прави се възражение за
прекомерност на адвокатското възнаграждение.
По
делото са събрани писмени доказателства, приобщена е в цялост административната
преписка по издаване на процесния акт. В качеството
на свидетели са разпитани лицата С.П.С. и Г.Ж.И. – членове на Сдружение „**“,
които с показанията си установяват относими към повдигнатия правен спор факти.
Свидетелят С. свидетелства за това, че познава Е.Д. И. като физическо лице,
включително и във връзка с членството в
Сдружение „**“; заявява, че тя е един от основателите на сдружението и членува
в него от 2003 г., била е член и на Управителния съвет. Свидетелят сочи, че
освен общо събрание при основаването си, сдружението е провело и общи събрания
през 2005 г. и през 2010 г., като заявява, че от 2010 г. И. вече не е член на
Управителния съвет, но продължила да бъде член на сдружението, а през 2018 г.
напуснала сдружението по лични причини. По отношение на проекта „*“ свидетелят
сочи, че това е един от проектите, които сдружението изпълнява по Програмата за
трансгранично сътрудничество България – Турция. В проекта е имало предвидена
доставка за логистика на събития и в този случай събитието ясно е разписано в
проекта преди сключването на договора. Според свидетеля, преди самото сключване
на договора се провежда и нова процедура с Управляващия орган за последно
уточняване на параметрите на предвидените дейности; при това договаряне са
одобрени и параметрите, които съдържа дейността по тази логистика, включително
и тавана на цената на сумата, която може да бъде договорена в проекта, т.е.
това е предварително определен от Управляващия орган таван; след сключване на
договора и съобразно графика по проекта ръководството на клуба определя екип,
който да работи по проекта, определя неговите функции и този екип обсъжда
начина и реда, по който да бъде изпълнена съответната дейност; този екип се
събира предварително, за да обсъди какви изисквания трябва да предяви към
евентуалния изпълнител, за да има предвидимост,
сигурност и гаранции, че услугата ще бъде изпълнена в срок, качествено и
съгласно изискванията по договора. Свидетелят е категоричен, че в такива случаи
от екипа се определят критерии, които да предвидят качества на изпълнителя,
гарантиращи коректно изпълнение - той трябва да има финансова сигурност и
възможност, тъй като обикновено разплащането става окончателно след изпълнение
и предоставяне на услугата; трябва да отговаря на определени условия и изисквания,
да няма парични задължения, да не е осъждано лицето, което представлява
сдружението, да разполага с необходимия технически, организационен капацитет и
персонал за изпълнение на услугата и т.н. Свидетелят сочи още, че тази услуга е
на стойност, която съгласно разпоредбите и наредбите за изпълнение на проекта
изисква да бъде получена една оферта от изпълнител - не е необходимо да се
подготвя тръжна процедура и покана; в резултат на това е поканена фирмата „Странджата БГ“, уточнени са изискванията към изпълнителя,
получено е съгласие, че може да отговори на определените изисквания, които
предварително са били определени от екипа и от ръководството на сдружението, и
се стига до сключване на договор за изпълнение на услугата, който в случая е
сключен в периода 2020 г. – 2021 г. Свидетелят И. сочи, че познава Е.Д. И.,
като заявява, че първоначално И. е била член на Управителния съвет, но
впоследствие (около 2017 г.) се оттеглила, а през 2021 г. е възобновила
членството си в сдружението. Свидетелката е категорична, че в периода, когато И.
не е била член на сдружението, същата не е участвала в организационния живот на
сдружението.
Като
взе предвид оплакванията в жалбата, доводите на страните, събраните по делото
доказателства и приложимата нормативна уредба, извършвайки служебна проверка на
обжалвания административен акт по реда на чл. 168, ал. 1 от АПК, съдът намира
за установено следното от фактическа страна:
На
17.02.2020 г. между Министерството на регионалното развитие и благоустройството,
представлявано от надлежно оправомощени
представители,
в партньорство с
ОДРИНСКО СДРУЖЕНИЕ НА МЛАДИТЕ БИЗНЕСМЕНИ, Република Турция, гр. Одрин,
представлявано от Председателя на изпълнителния съвет, и Сдружение „**“,
Република България, гр. Ямбол, е сключен Договор за субсидия (Subsidy contract) № РД-02-29-26 в
рамките на проект СВ005.2.22.044: „* for promotion of Edrine and Yambol as
touristic and cultural destinations“/“Съвместно
ръководство за популяризиране на Одрин и Ямбол като туристически и културни
дестинации“.
Бенефициерът Сдружение „**“ сключил Договор за
услуга № СВ005.2.22.044/1 от 22.05.2020 г. с изпълнителя „Странджа БГ“ ЕООД,
ЕИК *********, с управител и едноличен собственик на капитала Е.Д. И., с
предмет „Организация на събития“, на стойност 8 145 евро с включен ДДС.
На
20.01.2023 г. в деловодната система на МРРБ е регистрирано Уведомление за
съмнение за нередност с вх. № УТС-188, с което от Диана Тодорова – контрольор в
Звено за осъществяване на първо ниво на контрол, е предоставена информация за
потенциална и/или действителна нередност по отношение на сключения между
Сдружение „**“ и „Странджата БГ“ ЕООД в рамките на
проект СВ005.2.22.044: „* for promotion
of Edrine and Yambol as touristic
and cultural destinations“ Договор за услуга № СВ005.2.22.044/1 от
22.05.2020 г. В сигнала се сочи, че по времето на сключване и изпълнение на
Договор № СВ005.2.22.044/1/22.05.2020 г., и според наличната информация поне до
18.11.2021 г. Е.Д. И. — управител на изпълнителя „Странджа БГ“ ЕООД, гр. Ямбол,
е член на общото събрание на сдружение „**“ - върховен орган на управление на
възложителя; в минал период (към 06.02.2010 г.) Е.Д. И. е била член и на
управителния съвет на възложителя; съгласно наличната информация, срокът на
договора е „не по-късно от 17.05.2021 г., като липсват данни договорът да е
продължен. Посочено е също, че съобразно чл. 50, т. 1 от Устава, (променен,
допълнен и приет на проведено на 18.11.2021 г. Общо събрание на Сдружение „**“),
източници на средства на сдружението са имуществените вноски на членовете,
стопанската дейност, предвидена в Устава, дарения от физически и юридически
лица, спонсорство, а в т. 3 е предвидено, че юридическото лице с нестопанска
цел за осъществяване на общественополезна дейност не може да сключва сделки с
лицата по т. 1, както и с юридически лица, в които посочените лица са
управители или могат да наложат или възпрепятстват вземането на решения, освен
ако сделките са в очевидна полза на юридическото лице с нестопанска цел за
осъществяване на общественополезна дейност или са сключени при общи условия,
публично обявени. С оглед така констатираните в хода на извършената съобразно Заповед
№ РД-02-14-30 от 06.01.2023 г. проверка обстоятелства възниква съмнение за
наличие на конфликт на интереси във връзка с изпълнението на Договор № СВ
005.2.22.044/1 от 22.05.2020 г.
На
16.02.2023 г. с Писмо изх. № 99-00-3-15 от 15.02.2023 г. на Ръководителя на УО
Сдружение „**“ е уведомено за постъпилото уведомление за нередност, като е
предоставена възможност за подаване на възражения. В писмото са възпроизведени
констатациите и изводите, посочени в Уведомление
за съмнение за нередност вх. № УТС-188 от 20.01.2023 г. Представени са писмени
възражения вх. № 99-00-3-15 [2] от 02.03.2023 г. (л. 83-101) с приложени към
него документи, с което са оспорени констатациите за допуснати нередности по
съображения, че към относимия период лицето Е.Д. И.
не членувала в сдружението, нито пък е била член на управителния съвет.
С
Решение № РД-02-14-367 от 21.03.2023 г. Ръководителят на УО по Програма
ИНТЕРРЕГ- ИПП за ТГС България - Турция 2014-2020 г., на основание чл. 73, ал. 1
и чл. 70, ал. 1, т.1, вр. § 5, т. 4 от ДР на ЗУСЕФСУ
и § 1, т. 2 от ДР на Наредбата за посочване на нередности, представляващи
основания за извършване на финансови корекции, и процентните показатели за
определяне размера на финансовите корекции по реда на Закон за управление на
средствата от европейските структурни и инвестиционни фондове, чл. 20, ал. 1 от
Меморандума за изпълнение на Програмата за трансгранично сътрудничество
„ИНТЕРРЕГ - ИПП България - Турция 2014 — 2020 г.“ по линия на Инструмента за
предприсъединителна помощ (ИПП II)
CCI 2014TC16I5CB005 между правителството на Република България и правителството
на Република Турция, (ратифициран със закон, ДВ, бр. 74 от 2016 г.), и въз
основа на Раздел I, т. 1, б. „а“ и т. 3 от Заповед РД-02-14-195 от 21.02.2023
г. на Министъра на регионалното развитие и благоустройството, определил
финансова корекция в размер на 100 % от допустимите разходи, финансирани от
Европейските структурни и инвестиционни фондове по Договор за услуга №
СВ005.2.22.044/1 от 22.05.2020 г., сключен с изпълнителя „Странджа БГ“ ЕООД на
стойност 8 145 евро с включен ДДС. Видно от съдържанието на решението,
решаващият орган е възприел и възпроизвел фактическите констатации и правните
изводи, съдържащи се в Уведомление за съмнение за нередност вх. № УТС-188 от
20.01.2023 г. и Писмо изх. № 99-00-3-15 от 15.02.2023 г. на Ръководителя на УО. Като основание за състава на
нередност е посочена т. 1 от Приложение № 2 към чл. 2, ал. 3 от Наредбата – по
отношение на бенефициента е налице конфликт на интереси по смисъла на чл. 61 от
Регламент (ЕС) 2018/1046, вр. чл. 2, ал. 2 от
ЗУСЕФСУ.
Решение
№ РД-02-14-367 от 21.03.2023 г., издадено от Ръководителят на УО по Програма
ИНТЕРРЕГ - ИПП за ТГС България - Турция 2014-2020 г., е надлежно връчено на
24.03.2023 г., а жалба вх. № 1947 срещу него е постъпила в Административен
съд-Ямбол на 07.04.2023 г.
Предвид
гореустановеното от фактическа страна, съдът формира
следните правни изводи:
Жалбата
е процесуално допустима, като подадена в законоустановения
14-дневен срок от връчване на решението, от надлежна страна - адресат на акта,
неблагоприятно засегнат от него, и против акт, подлежащ на съдебен контрол.
Разгледана
по същество, жалбата се преценя и като основателна по следните съображения:
Обжалваният
административен акт е издаден от компетентен орган с оглед разписаното в чл.
73, ал. 1, вр. чл. 69, ал. 1 от ЗУСЕФСУ и наличната
на л. 52-55 от кориците на делото заповед на министъра на регионалното развитие
и благоустройство, с която е възложил на заместник-министъра на регионалното
развитие и благоустройството Д.Г. функции на управляващ орган на програмите за
трансгранично сътрудничество, вкл. за Република България – Република Турция за
периода 2014-2020. Решението е в предписаната от закона форма и съдържа изложение
на фактическите и правните основания, обективиращи
волята на административния орган ясно и безпротиворечиво
при съблюдаване изискванията на чл. 73, ал. 1 и ал. 3 от ЗУСЕФСУ. Решението е
издадено при спазване на административнопроизводствените
правила, разписани в чл. 73, ал. 2 от ЗУСЕФСУ – в съответствие с посочената
разпоредба преди издаването на решението управляващият орган е осигурил
възможност на бенефициера да представи в разумен
срок, който не е бил по-кратък от две седмици, своите писмени възражения по
основателността и размера на финансовата корекция и при необходимост да приложи
доказателства. Неоснователно се поддържа в жалбата, че възраженията на бенефициера не са обсъдени в мотивите на оспорения
административен акт, т.е. спазено е изискването и на чл. 73, ал. 3 от
приложимия ЗУСЕФСУ.
Независимо
от горното, настоящият съдебен състав намира, че оспореният административен акт
е произнесен в противоречие на материалния закон и целта на закона.
По
аргумент от чл. 73, ал. 1 от ЗУСЕСИФ финансовата корекция се определя по
основание и размер, като основанието е извършена нередност, която предвид
съдържанието на легалната дефиниция на понятието в чл. 2, т. 36 от Регламент
(ЕС) № 1303/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013
година за определяне на общоприложими разпоредби за
Европейския фонд за регионално развитие, Европейския социален фонд, Кохезионния фонд, Европейския земеделски фонд за развитие
на селските райони и Европейския фонд за морско дело и рибарство и за
определяне на общи разпоредби за Европейския фонд за регионално развитие,
Европейския социален фонд, Кохезионния фонд и
Европейския фонд за морско дело и рибарство, и за отмяна на Регламент (ЕО)
№1083/2006 на Съвета (Регламент 1303/2013), представлява всяко нарушение на правото
на Съюза или на националното право, свързано с прилагането на тази разпоредба,
произтичащо от действие или бездействие на икономически оператор, участващ в
прилагането на европейските структурни и инвестиционни фондове, което има или
би имало за последица нанасянето на вреда на бюджета на Съюза чрез начисляване
на неправомерен разход в бюджета на Съюза. Еднопосочна е практиката на Съда на
Европейския съюз (СЕС), че нередността, за която се определя финансова
корекция, следва да бъде нормативно установена с посочване на предпоставките за
осъществяването и санкцията при проявлението на съответната хипотеза. Това
представлява гаранция за законосъобразното упражняване правото на защита на бенефициера, в чиято тежест се определя корекцията.
В
случая органът е посочил като основание състава на нередност по т. 1 от
Приложение № 2 към чл. 2, ал. 3 от Наредбата за посочване на нередности - по
отношение на бенефициента е налице конфликт на интереси по смисъла на чл. 61 от
Регламент (ЕС, Евратом) 2018/1046 на Европейския
парламент и на Съвета от 18 юли 2018 година за финансовите правила, приложими
за общия бюджет на Съюза, за изменение на регламенти (ЕС) № 1296/2013, (ЕС) №
1301/2013, (ЕС) № 1303/2013, (ЕС) № 1304/2013, (ЕС) № 1309/2013, (ЕС) №
1316/2013, (ЕС) № 223/2014 и (ЕС) № 283/2014 и на Решение № 541/2014/ЕС и за
отмяна на Регламент (ЕС, Евратом) №
966/2012(Регламент (ЕС) 2018/1046). Установяването на конфликт на интереси е
предвидено в ЗУСЕФСУ като основание за отмяна или намаляване на финансова
подкрепа със средства от ЕСИФ и вложеното от законодателя съдържание е именно
даденото в чл. 61 от Регламент (ЕС) 2018/1046, който урежда финансовите
правила, приложими за общия бюджет на Съюза, чрез които се цели тяхната защита
от неоправдано разходване и спазване на общностна
финансова дисциплина. Понятието „конфликт на интереси“ е свързано с принципите
на добро управление, прозрачност и равно третиране. То се отнася до случаи, при
които лицата, участващи в изпълнението на бюджета на Общността и имащи
задължение за неговото правилно разходване, действат безпристрастно и обективно
и не са опорочени по причини, свързани със семейния и емоционалния живот,
политическа или национална принадлежност, икономически интерес или всякакъв
друг пряк или косвен личен интерес. Предполагаемият конфликт на интереси е
свързан с обективни обстоятелства, засягащи доверието в независимостта или
безпристрастността на субект или лице, дори и когато конфликтът на интереси не
намери реално изражение или ако лицето в действителност не се възползва от
ситуацията.
Доказателствата
по делото сочат на извод, обратен на формирания от УО за нередност и конфликт
на интереси по смисъла на чл. 61 от Регламент (ЕС) 2018/1046 поради наличие на
свързаност между бенефициера Сдружение „**“, който по
силата на Договор за субсидия (Subsidy contract) № РД-02-29-26 в рамките на проект СВ005.2.22.044:
„* for promotion of Edrine and Yambol
as touristic and cultural destinations“/“Съвместно
ръководство за популяризиране на Одрин и Ямбол като туристически и културни
дестинации“ има отговорността за изпълнението на операцията и разходването на
средствата от бюджета на Общността, и бенефициера по
Договор за услуга № СВ005.2.22.044/1/22.05.2020 г., сключен с изпълнителя
„Странджа БГ“ ЕООД, на стойност от 8 145 евро с включен ДДС. Според мотивите на
оспореното решение, по време на сключване на договора за услуга - 22.05.2020
г., и към 18.11.2021 г. Е. И. - управител на „Странджа БГ“ ЕООД, гр. Ямбол, е
била член на ОС на Сдружение „**“ - върховен орган на управление на
възложителя. Процесният договор за услуга е подписан
на 17.05.2020 г. и е със срок на действие до 17.05.2021 г., който не е
продължаван, а изпълнението е приключило преди изтичане на договорения краен
срок. Действително, в определен период назад преди сключване и изпълнение на
договора според писмените доказателства и свидетелските показания Е. И. е била
член на сдружението, а за времето от 2010 г. до 2015 г. е била член на
управителния му съвет в качеството на ЕТ „Е. И.“. Доказателствата по делото
обаче недвусмислено сочат, че считано от 04.09.2018 г., когато на заседание на
УС е разгледано Заявление за прекратяване на членство № 16 от 09.08.2018 г.,
депозирано от Е. И. като ЕТ „Е. И.“, същата е прекратила членството си в
сдружението, което обстоятелство се установява и от представения Списък на
редовните членове на сдружението към 04.09.2018 г., в който Е. И. не фигурира.
Съобразно чл. 10 от Устава, действащ до 18.11.2021 г., членството в сдружението
е доброволно, а придобиването на членство става чрез подаване на писмена молба
до управителния съвет на сдружението, която се внася за гласуване на следващо
заседание на УС и членството се придобива от датата на решението на УС. Според
чл. 16 от същия този устав, членството се прекратява с едностранно писмено
волеизявление до управителния съвет на сдружението. Именно в изпълнение на този
ред е подаденото от Е. И. като ЕТ „Е. И.“ заявление за прекратяване на членство
от 09.08.2018 г., което е разгледано по надлежния ред, видно от съставения
Протокол № 4 от 04.09.2018 г. (л. 38) - от тази дата членството на лицето в
сдружението е прекратено, поради което името
не фигурира в списъка на редовните членове на сдружението към 04.09.2018
г. (л. 39), съответно към 31.03.2020 г. (л. 32). Е. И. отново е станала член на
сдружението, считано от 01.09.2021 г., когато на заседание на УС на сдружението
е разгледано подаденото от нея като управител на „Странджа БГ“ ЕООД Заявление
за членство вх. № 14 от 28.06.2021 г., видно от съставения Протокол 2 от
01.09.2021 г. (л. 35). В обжалваното решение е отбелязан и чл. 50, т. 1 от
Устава на сдружението, според който източници на средства са имуществените
вноски на членовете, стопанска дейност, дарения, спонсорство и други, а с т. 3
е установена забрана за сключване на договори с лицата по т. 1. Тази т. 3 от
чл. 50 на Устава обаче влиза в сила след 18.11.2021 г. съобразно приетото от
общото събрание на сдружението, обективирано в
наличния по делото Протокол от 18.11.2021 г., което е след периода на сключване
и изпълнение на процесния договор. В действащия преди
18.11.2021 г. и в периода на сключване и изпълнение на договора устав описаната
в т. З от чл. 50 забрана не съществува - сдружението първоначално е било
учредено в частна полза и с решенията на общото събрание на 18.11.2021 г. се
преобразува в такова в обществена полза, съответно едва тогава е вписвана и
посочената забрана. Горните обстоятелства не са взети предвид от
административният орган. При тези данни не би могло да се приеме за вярно
твърдението в оспорения акт, че е налице свързаност между бенефициера
Сдружение „**“ и изпълнителя „Странджа БГ“, гр. Ямбол. Следователно, не е
налице и конфликт на интереси по смисъла на чл. 61 от Регламент (ЕС) 2018/1046.
Цитираната разпоредба е приложима, когато се установи опорочаване на
безпристрастното и обективно упражняване на функциите на финансовия участник по
причини, свързани с икономически или друг пряк или косвен личен интерес. Тук
съдът отчита и насока 104 от от Регламент (ЕС)
2018/1046, според която понятието „конфликт на интереси“ следва да се използва
единствено за случаите, в които лице или субект с отговорности по изпълнение на
бюджета, одит или контрол или длъжностно лице или служител на институция на
Съюза или на националните органи на всяко равнище се намира в такава ситуация.
Органът е посочил установените от него факти, на база на които е формирал извод
защо приема наличие на конфликт на интереси, но не е изложил конкретни
съображения по какъв начин се проявява икономическия интерес или всякакъв друг
пряк или косвен личен интерес, както за възложителя по договора Сдружение „**“,
така и за изпълнителя. Ето защо не може да се приеме за доказано, че
сдружението не е действало безпристрастно и обективно при разходването на
средствата по изпълнението на проект СВ005.2.22.044: „* for
promotion of Edrine and Yambol as
touristic and cultural destinations“/“Съвместно
ръководство за популяризиране на Одрин и Ямбол като туристически и културни
дестинации“, още повече, че сочените обстоятелства, обосноваващи свързаност
според административиния орган между бенефициера по договора за субсидия и изпълнителя по
договора за услуга, не са осъществени в действителност. По изложените
съображения съдът счита, че е налице материална незаконосъобразност на
оспорения акт, който порок обуславя отмяната му. В този смисъл актът е
произнесен и в разрез с целта н а закона.
При
този изход на спора, предвид своевременно заявената от процесуалния
представител на оспорващия претенция за разноски и съобразно разписаното в чл.
143, ал. 1 от АПК, в полза на жалбоподателя следва да се присъдят разноски в претендирания общ размер от 2 127,44 лева, включващ
държавна такса от 127,44 лева и адвокатско възнаграждение от 2 000 лева.
Възражението за прекомерност на ответната страна съдът счита за неоснователно,
доколкото с оглед материалния интерес по делото (8 145 евро, равняващи се на 16
213,58 лева) размерът на платения хонорар не надвишава значително предвидения в
чл. 8, ал. 1, вр. чл. 7, ал. 2, т. 3 от Наредба №
1/2004 г. минимален размер на адвокатско възнаграждение, който е 1859.22лв..
Водим
от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, ЯАС, четвърти административен
състав
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ Решение
№ РД02-14-367 от 21.03.2023 г. на Заместник-министъра на регионалното развитие
и благоустройството и ръководител на управляващия орган по проект №
СВ005.2.22.044 „*“, АКРОНИМ: *, финансиран по програмата ИНТЕРРЕГ - ИПП за ТГС
България - Турция 2014 - 2020 с партньор Сдружение „**“, с което е определена
финансова корекция в размер на 100 % от допустимите разходи, финансирани от
Европейските структурни и инвестиционни фондове по Договор за услуга №
СВ005.2.22.044/1/22.05.2020 г., сключен с изпълнителя „Странджата
БГ“ ЕООД, на стойност от 8 145 евро с включен ДДС.
ОСЪЖДА
МИНИСТЕРСТВО НА РЕГИОНАЛНОТО РАЗВИТИЕ И БЛАГОУСТРОЙСТВОТО, ГР. СОФИЯ, ул. „Св.
св. Кирил и Методий“ № 17-19, да заплати на СДРУЖЕНИЕ „**“, ЕИК *********, със
седалище и адрес на управление: гр. Ямбол, ул. „Г. С. Раковски“ № 1, с
представляващ Т.Й.Б., разноски по делото в размер на 2 127,44 лева (две хиляди
сто двадесет и седем лева и четиридесет и четири стотинки).
Решението
подлежи на обжалване пред Върховен административен съд в 14-дневен срок.
Съдия: |
/п/
не се чете |