Решение по дело №146/2023 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 158
Дата: 30 януари 2024 г. (в сила от 30 януари 2024 г.)
Съдия: Виктор Динев Атанасов
Дело: 20237120700146
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 6 октомври 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

Номер

 

      година

   30.01.2024

          град

      Кърджали

 

 В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

  Кърджалийският 

         административен  съд

          състав

      

 

На

  10.01.2024   

   година

 

 

В   публично  заседание  и  следния  състав:

 

                                                        Председател:

 ВИКТОР  АТАНАСОВ

 

                                                               Членове:

 АЙГЮЛ  ШЕФКИ

 МАРИЯ  БОЖКОВА

 

 

  и  при  участието  на

 

Секретар

        Мариана  Кадиева          

 

 

Прокурор

        Бонка  Василева  от  Окръжна  прокуратура  -  Кърджали      

 

 

 

като  разгледа   докладваното  от

  съдията  Виктор  Атанасов

 

 

Кас.  Адм.  Нак.  Дело

    номер

        146

  по описа  за

    2023

 година

 

и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.63в от ЗАНН, във вр. с чл.208 и следв. от Административнопроцесуалния кодекс/АПК/.

Образувано е по касационна жалба от А.Д.Б., ЕГН **********, с постоянен адрес: ***,  чрез уълномощения й процесуален представител - адвокат И.И. от АК-***, с адрес за призоваване: ***, против Решение №181 от 04.08.2023 год., постановено по АНД №536/2023 год. по описа на Районен съд – Кърджали, с което е потвърден Електронен фиш за налагане на глоба серия ** №***, издаден от ОДМВР – Кърджали.

В жалбата касаторът заявява, че намира обжалваното решение за неправилно и незаконосъобразно, поради което го обжалва в законоустановеният срок.  Твърди, че съдът неправилно и незаконосъобразно приел, че ЕФ е издаден правилно и законосъобразно, че е съобразен с изискванията на Наредба №8121з-532 и е отхвърлил като неоснователни всички негови доводи относно неправилността и незаконосъобразността му и не е намерил нито едно нарушение на административнонаказателното производство. Счита изводите на съда за неправилни и незаконосъобразни. Твърди на първо място, че законодателната уредба на приложението на електронния фиш, а именно - чл.189, ал.4 от ЗДвП и Наредба №8121з-532, не била спазена в конкретния случай. Не било спазено изискването по наредба за съставяне на протокол за всяко използване на АТСС, като се посочва и знака, установяващ ограничението и отстоянието му от АТСС. Сочи, че съдът приел, че замерването се извършва в чертите на града и няма нужда от посочване на знака, но в случая не била изпълнена и разпоредбата на чл.10, ал.3 от Наредба №8121з-532, тъй като не било фиксирано точно мястото на което е разположен уредът, след като липсвал необходимият протокол и че наличието на снимка на уреда не замествала протокола, както изисквала наредбата. Отделно от това твърди, че наличните протоколи не били с достоверна дата - представеният протокол за използване на АТСС бил с дата 01.02.2022 год., датата на приемане на същия била 31.01.2022 год. и датата му на проверка е 01.02.2023 год. или една година по-късно. Касаторът счита това за особенно съществено процесуално нарушение, тъй като нарушението уж е фиксирано на 30.01.2022 год., а протоколът е изготвен след два дни и е проверен цяла година по-късно. Счита това за недопустимо и за съществено нарушение, оказващо влияние върху правилността и законосъобразността на административния акт.

На второ масто касаторът твърди, че съдът не взел предвид и друго съществено процесуално нарушение, като сочи, че при изписване и определяне на АТСС в ЕФ били посочени различни технически средства - един път било посочено, че средството е ARН CAM S1, а после било посочено „автоматизирано техническо средство №***“, което също не уточнявало, стационарно средство ли е или е подвижно такова и как с две средства е установено превишението на скоростта. Излага довод, че нямало пояснение, защо са две техническите средства, кое е точното и вярно в случая, а същото било от значение за начина и реда на действие от контролните органи при налагане на административни санкции. Касаторът моли съда в жалбата, като има предвид изложеното и събраните доказателства по делото, да отмени обжалваното от него решение на Районен съд - Кърджали, като неправилно и незаконосъобразно и вместо него да постанови друго, с което да отмени, като неправилен и незаконосъобразен, и Електронен фиш серия ** №***, издаденот ОДМВР - Кърджали и му присъди разноските и за двете инстанции.

Касаторът А.Д.Б. от ***, редовно призована за съдебното заседание, не се явява и не се представлява.

Ответникът по касация – ОД на МВР - Кърджали, редовно призован за съдебното заседание, не се представлява. От редовно упълномощения му процесуален представител – гл.юрк.С. Ч., преди съдебното заседание е депозирана писмена молба, в която заявява, че оспорва касационната жалба, счита същата за неоснователна и недоказана, а обжалваното решение за правилно и в съответствие с материалния закон. Сочи в същата, че от събраните доказателства безспорно се установява, че жалбоподателят е извършил вмененото му нарушение и че правилно е преценен размера на наложеното наказание, с оглед тежестта на извършеното нарушение. Сочи също, че в хода на административнонаказателното производство не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила. Предвид изложеното, моли съда да потвърди изцяло постановеното от първоинстанционния съд решение, с което е потвърден обжалваният електронен фиш. Претендира юрисконсултеко възнаграждение в полза на ОД на МВР – Кърджали, а в условията на евентуалност, прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение.

Представителят на Окръжна прокуратура - Кърджали намира подадената касационна жалба срещу решението на Районен съд – Кърджали, с което е потвърден издадения електронен фиш спрямо касатора, за неоснователна. Счита, че правилно е приложен материалният закон и са спазени всички изисквания на разпоредбата на чл.189, ал.4 от ЗДвП, както и че са изпълнени и съответните разпоредби от Наредба №8121з-532 от 12.05.2015 год. Намира също, че по изложените съображения в касационната жалба за допуснати нарушения при съставяне на протокол по чл.10 от Наредбата, не се установява нито едно от посочените оплаквания, поради което предлага да бъде оставено в сила обжалваното решение на Районен съд – Кърджали.

Кърджалийският административен съд, в настоящия съдебен състав, като извърши проверка на атакуваното решение и прецени допустимостта и основателността на касационната жалба, с оглед наведените в нея касационни основания, приема за установено следното:

Касационната жалба е подадена в срока по чл.211, ал.1 от АПК, от страна по делото, за която то е неблагоприятно и като такава е процесуално допустима.

Релевираното от касатора касационно основание всъщност е неправилно приложение на материалният закон, което отговаря на касационното основание по чл.348, ал.1, т.1 от НПК - нарушение на закона.

Разгледана по същество, касационната жалба е НЕОСНОВАТЕЛНА.

С обжалваното Решение181 от 04.08.2023 год., постановено по АНД №536/2023 год., Кърджалийският районен съд е потвърдил електронен фиш за налагане на глоба серия ** № ***, издаден от ОД на МВР - Кърджали, с който,  на основание чл.189, ал.4, във връзка с чл.182, ал.1, т.2 от ЗДвП, на А.Д. Б., с постоянен адрес:***, ЕГН **********, е наложено наказание „глоба”, в размер на 50.00/петдесет/ лева, за нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП, установено с автоматизирано техническо средство или система на 31.01.2022 год., в 12:34 часа, в град Кърджали.

Със същото решение Районен съд – Кърджали е осъдил А.Д.Б., с постоянен адрес:***, ЕГН **********, да заплати на ОД на МВР - Кърджали сумата от 80.00/осемдесет/ лева, представляващи направени разноски за юрисконсултско възнаграждение.

За да постанови решението си, районният съд е приел за установено от фактическа страна, че на 31.01.2022 год., в град Кърджали, се осъществявал видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение със Стационарно преносим уред за контрол на скоростта на моторни превозни средства с вградено разпознаване на номера ARH CAM S1 №***. Същият бил позициониран в ***, на бул.„***“, до ***, където действащото ограничение на скоростта било 50 км/час за населено място. В 12:34 часа на 31.01.2022 год. бил заснет движещ се по бул.„***“ в град Кърджали, посока от *** към ***, лек автомобил, марка „Мерцедес ***”, с рег.№***, със скорост 67 км/час, при ограничение на скоростта 50 км/час. След обработване на информацията от заснемането бил издаден атакуваният електронен фиш, в който, като нарушител било вписано името на А.Д.Б. в графа собственик, на когото е регистрирано МПС/ползвател. В описателната част на електронния фиш било вписано движение с установена скорост от 67 км/час - превишаване със 17 км/час, съставляващо нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП, за което, на основание чл.189, ал.4 във вр. с чл.182, ал.1, т.2 от ЗДвП, на жалбоподателката било наложено административно наказание „глоба”, в размер на 50.00/петдесет/ лева.

Горната фактическа обстановка районният съд е приел за установена от приложените по делото писмени и веществени доказателства и доказателствени средства, както следва: разпечатка на снимков материал от 31.01.2022 год., в който е фиксирана скоростта на превозното средство, регистрационният му номер, датата и точния час на нарушението, номера на техническото средство; справка за снимка към Електронен фиш серия ** №***; Справка за собственост и регистрация на МПС, видно от която, собственик на лек автомобил марка „Мерцедес ***”, рег.№***, е жалбоподателката А.Д.Б.; Списък от 24.01.2018 год. на служители от сектор „Пътна полиция“ към ОДМВР - Кърджали, преминали обучение за работа със СПУКС; Удостоверение за одобрен тип средство за измерване №17.09.5126 и Протокол от проверка №41-СГ-ИСИС/05.10.2021 год., от които се установява по безспорен начин техническата годност на използваното в случая техническо средство; Протокол рег.№1300р-663 от 01.02.2022 год. за използване на Автоматизирано Техническо Средство или Система на датата 31.01.2022 год.; Справка за нарушител/водач на жалбоподателката; снимков материал на разположението на уреда за заснемане.

При така установеното от фактическа страна, от правна страна районният съд е приел най-напред, че жалбата е процесуално допустима, тъй като е подадена от надлежна страна и в законоустановения срок по чл.189, ал.8 от ЗДвП, поради което следва да бъде разгледана по същество.

На следващо място съдът е посочил, че разпоредбата на чл.21, ал.1 от ЗДвП забранява на водачите на пътни превозни средства при избиране скоростта на движение да превишават в населено място скоростта от 50 км/час и че видно от атакувания електронен фиш, мястото на нарушението е в град Кърджали. Посочил е също, че тъй като в настоящия случай е отчетено превишаване на допустимата скорост за движение в населено място със 17 км/час, е приложена санкционната разпоредба на чл.182, ал.1, т.2 от ЗДвП, предвиждаща налагане на административно наказание „глоба”, в размер на 50 лева, за водач, който превиши разрешената максимална скорост в населено място, ако превишаването е от 11 до 20 км/час и че следователно, деянието, за което е реализирана отговорността на жалбоподателката е обявено от закона за наказуемо с административно наказание. Съдът е отбелязъл, че посочената в електронния фиш скорост е намалена с 3 км/час, тъй като административнонаказващият орган е отчел възможната грешка на техническото средство, съобразно чл.16, ал.5 от Наредба №8121з-532 от 12.05.2015 год. на МВР, във вр. с чл.755 от Наредбата за средствата за измерване, които подлежат на метрологичен контрол. Приел е, че обосновано и правилно е санкционирана А.Д.Б. за извършеното административно нарушение с лекия автомобилМерцедес ***”, рег.№***, в качеството на собственик, на когото е регистрирано моторното превозно средство, доколкото същата не е декларирала по установения ред друго лице да е извършило нарушението. Районният съд е посочил също, че жалбоподателката попада в кръга на лицата по чл.188, ал.1 от ЗДвП и затова следва да отговаря за извършеното нарушение, отразено в електронния фиш.

При извършената служебна проверка съдът не е констатирал в хода на административнонаказателното производство да са допуснати твърдените в жалбата нарушения на процесуалните правила или на материалния закон, които да съставляват основание за отмяна на атакувания акт. Посочил е, че нарушението е установено с техническо средство, при спазване на изискванията на разпоредбата на чл.189, ал.4 от ЗДвП и на Наредба №8121з-532 от 12.05.2015 год. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, в която са уредени условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, както и че по делото е представен задължителният в случаите на използване на АТСС, протокол по чл.10, ал.1 от Наредба №8121з-532 от 12.05.2015 год., съгласно одобреното приложение, който е доказателство относно датата, часа, мястото за контрол, посоката на движение на контролираните МПС, ограничението на скоростта и други обстоятелства, необходими за преценката относно законосъобразността на издадения електронен фиш. Районният съд е приел, че при съставяне на протокола за използваното АТСС не са допуснати съществени пороци, представляващи самостоятелно основание за отмяна на атакувания акт, като е отбелязъл, че в горния десен ъгъл на протокола е посочен рег.№1300р-663/01.02.2022 год., която е датата на регистриране на документа в съответната структурасектор „Пътна полиция- Кърджали към ОД на МВР - Кърджали. Приел е също, че в съдържанието на протокола е посочено ясно, че датата на използване на АТСС е 31.01.2022 год., с начало на работа 11:00 часа и край на работата 14:40 часа, което напълно кореспондира с останалите доказателства по делото и с електронния фиш. На следващо място районният съд е приел, че при съставянето на фиша са спазени изискванията на чл.189, ал.4 от ЗДвП, като е описано пълно и самото нарушение и мястото на извършването му, като е посочил, че видно от електронния фиш, нарушението по чл.21, ал.1 от ЗДвП се изразява в това, че на 31.01.2022 год., в *** часа, в ***, бул.„***“, до ***, в посока към ***, е превишена от МПС „Мерцедес ***”, рег.№***, разрешената скорост за населено място от 50 кмас и с автоматизирано техническо средство ARH CAM SI №*** е отчетена скорост на движение 67 кмас (възприета след приспадане на съответния толеранс), при което е констатирано превишение от 17 кмас. Съдът е приел, че това описание на нарушението напълно отговаря на изискването на закона и дава възможност на жалбоподателката да разбере административно-наказателното обвинение и да организира в пълен обем защитата си по него. На следващо място, районният съд е посочил, че мястото на нарушението е в град Кърджали, т.е. населено място, където по закон действащото ограничение на скоростта е 50 кмас и наличието на пътен знак в случая не е необходимо. На следващо място, съдът ясно и недвусмислено е посочил, че видът на техническото средство, с което е установено нарушението, също е ясно посочен, включително типа и фабричния му номер - АТСС ARH CAM S1 №***, поради което е приел, че и този довод в жалбата се явява несъстоятелен. Съдът е приел, че нарушението и превозното средство, с което е извършено, е безспорно установено от приложената по делото разпечатка на снимков материал от 31.01.2022 год., тъй като по силата на чл.189, ал.15 от ЗДвП, изготвените с технически средства или системи, заснемащи или записващи датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на моторното превозно средство, снимки, видеозаписи и разпечатки са веществени доказателствени средства в административно-наказателния процес. Предвид изложените съображения, районният съд е извел и окончателния си извод, че обжалваният електронен фиш се явява законосъобразно издаден и следва да бъде потвърден.

С оглед изхода на делото и направената претенция за разноски, съдът е намерил, че на основание чл.63д, ал.4, във вр. с ал.1 от ЗАНН, следва на административнонаказващия орган да се присъди юрисконсултско възнаграждение в размер, определен в чл.37 от ЗПП, като е посочил, че съгласно чл.37, ал.1 от ЗПП, заплащането на правната помощ е съобразно вида и количеството на извършената дейност и се определя в наредба на Министерския съвет по предложение на НБПП, а по силата на чл.27с от Наредбата за заплащане на правната помощ, възнаграждението за защита в производствата по ЗАНН е от 80 до 150 лева. Съдът е посочил, че в случая, по делото е проведено едно съдебно заседание, в което не е взел участие процесуалният представител на наказващия орган, но че същият е изготвил и депозирал писмена защита, поради което следва да се присъди възнаграждение в минималния размер от 80.00 лева. Посочил е също, че доколкото издателят на електронния фиш е Областна дирекция на МВР -Кърджали, именно в полза на същата, в качеството й на юридическо лице, следва да бъдат присъдени разноските по делото.

При извършената служебна проверка, в съответствие с разпоредбата на чл.218, ал.2 от АПК и с оглед правомощията на касационната инстанция, съгласно цитираната разпоредба, настоящият състав намира най-напред, че оспореният съдебен акт е валиден, като постановен от надлежния районен съд, съобразно правилата на родовата и местната подсъдност, в надлежен съдебен състав и в рамките на правораздавателната власт на този съд. Решението на Кърджалийския районен съд, също така, е допустимо, като постановено по подадена от надлежно легитимирано лице и в законоустановения срок жалба, срещу електронен фиш за налагане на глоба, който подлежи на съдебен контрол, т.е. не са налице процесуални пречки, изключващи допустимостта на проведеното пред този съд съдебно производство и не са налице основания за неговата ревизия в този смисъл.

Настоящият касационен състав намира за правилни, законосъобразни и обосновани изводите на районния съд, за това, че оспореният електронен фиш е издаден при правилно приложение на материалния закон, т.е. че в случая са изпълнени изискванията на чл.189, ал.4 от ЗДвП, както и на Наредба №8121з-532 от 12.05.2015 год. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, издадена от министъра на вътрешните работи и съответно, че не са констатирани твърдяните от касатора нарушения, които да са допуснати при издаването му от административнонаказващия орган. Процесният електронен фиш, както правилно е приел и районния съд, съдържа всички реквизити за своята валидност, разписани в чл.189, ал.4 от ЗДвП и е съобразен с въведения посредством Заповед №8121з-172/29.02.2016 год. на министъра на вътрешните работи образец – същият съдържа данни за териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините за доброволното й заплащане. Други, допълнителни изисквания към съдържанието на електронния фиш, не са въведени нито с Наредба №8121з-532 от 12.05.2015 год. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, издадена от министъра на вътрешните работи, нито с Инструкция №8121з-749 от 20.10.2014 год. за реда и организацията за осъществяване на дейностите по контрол на пътното движение, издадена също от министъра на вътрешните работи. Законодателят е изключил като задължителен негов елемент посочването на типа техническата система и на индивидуалния номер на използваното за заснемане на нарушението автоматизирано техническо средство или система/АТСС/, като настоящият касационен състав намира за, меко казано, нелепо твърдението в касационната жалба, че съдът не взел предвид и друго съществено процесуално нарушение, а именно - че при изписване и определяне на АТСС в ЕФ били посочени различни технически средства - един път било посочено, че средството е ARН CAM S1, а после било посочено „автоматизирано техническо средство №***“, което също не уточнявало, стационарно средство ли е или е подвижно такова и как с две средства е установено превишението на скоростта. В мотивите към обжалваното решение ясно е посочено, че ARH CAM S1 е типа на АТСС, а №*** е фабричният номер на това техническо средство. В тази връзка следва да се посочи, че в атакувания електронен фиш е посочен единствено типът на АТСС, с което е заснето нарушението, а именно – „ARH CAM S1“ и не е посочен фабричният му номер, като този фабричен номер е посочен само в съставения протокол с рег.№1300р-663 от 01.02.2022 год. на ОДМВР – Кърджали, за използване на Автоматизирано техническо средство или система на датата 31.01.2022 год. Съдът намира за нужно да отбележи, че в съответната графа на този протокол, за „Вид на Автоматизирано техническо средство или система“, е вписано ARH CAM S1“, а в съседната графа – „№“, е вписан фабричният му номер - „***“. Ето защо, при това положение буди, меко казано, недоумение твърдението в касационната жалба, че „при изписване и определяне на АТСС в ЕФ били посочени различни технически средства - един път било посочено, че средството е ARН CAM S1, а после било посочено „автоматизирано техническо средство №***“. Изводът, който може да се направи е, че явно пълномощникът на касационната жалбоподателка, изготвил подписал и подал касационната жалба, не прави разрика между тип на автоматизираното техническо средство и фабричен номер на същото това техническо средство.

За по-голяма яснота, във връзка с изложенето по-горе, съдът намира за нужно да поясни, че използваният тип АТСС в случая, а именно: ARH CAM S1, представлява стационарно преносим уред/преносима система/ за контрол на скоростта на моторните превозни средства с вградено разпознаване на номера и комуникации, който представлява система за контрол на скоростните режими, за които е издадено Удостоверение за одобрен тип средство за измерване №17.09.5126 от 07.09.2017 год., издадено от Българския институт по метрология/на л.11 от АНД №536/2023г./ и отговаря на всички изисквания на Наредба №8121з-532 от 12.05.2015 год. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата. Отделно от това, по административнонаказателната преписка, изпратена на Районен съд – Кърджали, е представен и приет като доказателство и Протокол от проверка41-СГ-ИСИС от 05.10.2021 год. на отделИзпитване на средства за измерване и софтуер” в Главна дирекцияМерки и измервателни уредикъм Български институт по метрология/на л.13 от АНД 536/2023г./. В т.1 от този протокол е посочено, че обект на проверката е  преносима система за контрол на скоростта на МПС с вградено разпознаване на номера и комуникации, тип ARH CAM S1, а в т.6 от протоколаПроверено средство за измерване (фабричен номер), ясно е вписано***, т.е. именно тази конкретна АТСС от посочения тип - ARH CAM S1, със същия идентификационен/фабричен/ номер - ***, посочен и в протокола с рег.№1300р-663 от 01.02.2022 год. на ОДМВР – Кърджали, е преминала метрологична проверка, като от протокола е видно, че при проверката е установено съответствие с одобрения тип и че грешките не превишават максимално допустимите грешки за типа средство за измерване.

Така, предвид горното, съдът намира за абсолютно несъстоятелни твърденията в касационната жалба, че „при изписване и определяне на АТСС в ЕФ били посочени различни технически средства - един път било посочено, че средството е ARН CAM S1, а после било посочено „автоматизирано техническо средство №***“, което също не уточнявало, стационарно средство ли е или е подвижно такова и как с две средства е установено превишението на скоростта.“.

 По отношение останалите твърдения в касационната жалба, че не било спазено изискването за съставяне на протокол за използването на АТСС и че представеният протокол не бил с достоверна дата, съдът намира следното:

Както съвсем правилно е посочил районният съд, по административно-наказателната преписка е представен и е приет като доказателство по делото, задължителния в случаите на използване на мобилно АТСС, протокол по чл.10, ал.1 от Наредба №8121з-8691 от 20.11.2019 год., съгласно одобреното приложение, Протокол с Рег.№1300р-663 от 01.02.2022 год. сектор „Пътна полиция“ - Кърджали към ОД на МВР Кърджали, за използване на Автоматизирано техническо средство или система на датата 31.01.2022 год./на л.14 от АНД 536/2023г./. Този протокол е доказателство относно датата на използване на конкретното АТСС, мястото за контрол, посоката на движение на контролираните МПС, ограничението на скоростта, режима на измерване и други обстоятелства, необходими за преценката относно законосъобразността на издадения електронен фиш. Така, в протокола е вписано, че е използвано АТТС, вид - ARН CAM S1, с №***/същият идентификационен/фабричен/ номер, който е посочен и в снимката/клипа/ с №***, представен по преписката/, дата на използване – 31.01.2022 год., място на контрол – град Кърджали, бул.„***“, до ***, в посока на движение към ***, при общо ограничение на скоростта – 50 км/час, в режим на измерване – „стационарен“ и посока на задействане – „приближаващ“. В същия протокол е вписано, че началото на работа на това АТС на посочената дата, е в 11:00 часа и края на работа е в 14:40 часа, с брой работни часове – 3 часа и 40 минути, като установените нарушения и съответно, свалените статични изображения, са 94 броя и като дата на приемане на протокола е вписана датата 31.01.2022 год., т.е. на която е било използвано. Следва да се посочи, както правилно е отбелязъл и районният съд, че нарушението – превишение на разрешената за движение скорост от 50 км/час в населено място от лекия автомобил Мерцедес ***”, рег.№***, е заснето, т.е. установено в 12:34:47 часа - именно в часовия диапазон, в който на посочената дата и на посоченото място, е било използвано описаното по-горе АТС – тип ARН CAM S1, с идентификационен/фабричен/ номер - ***. Именно вписаните в този протокол за използване на АТСС данни са описани в обстоятелствената част на атакувания електронен фиш, като същите устяновяват по един безспорен начин извършеното нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП, на посочената дата, в посочения час и на посоченото място в град Кърджали. Предвид това, съдът намира за неоснователен довода в жалбата, че след като датата на проверка на този протокол била 01.02.2023 год. или една година по-късно, то това било особенно съществено процесуално нарушение, тъй като нарушението уж било фиксирано на 30.01.2022 год., а протоколът е изготвен след два дни и бил проверен цяла година по-късно. Съдът намира, че датата на проверка на протокола за използване на АТСС по никакъв начин не влияе на законосъобразността на издадения електронен фиш, доколкото никъде – нито в ЗДвП, нито в цитираните по-горе Наредба №8121з-532 от 12.05.2015 год. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата и Инструкция №8121з-749 от 20.10.2014 год., няма въведено изискване, електронният фиш да се издава едва след като протоколът за използване на АТСС бъде проверен от съответното длъжностно лице, на което това е възложено в съответната ОД на МВР, която е издател на електронния фиш.

Във връзка с изложеното по-горе става безспорно ясно, че е крайно несъстоятелно и оплакването в жалбата, че не било спазено изискването по наредба за съставяне на протокол за всяко използване на АТСС, като се посочва и знака, установяващ ограничението и отстоянието му от АТСС. Протокол за използването на посочената дата на АТСС е съставен, като в този протокол са попълнени всички изискуеми се данни за използването на конкретното АТСС, като в същия освен това изрично е отбелязано, че контролът на движение се извършва при въведено общо ограничение на скоростта – 50 км/час, тъй като мястото на контрол е в чертите на град Кърджали, на посоченото място, а разпоредбата на чл.21, ал.1 от ЗДвП забранява на водачите на пътни превозни средства при избиране скоростта на движение да превишават в населено място скоростта от 50 км/час, т.е. това ограничение на скоростта е въведено със законова норма и не е необходимо наличието на какъвто и да е пътен знак, респ. няма пътен знак, който да указва въведеното ограничение на скоростта на движение, а оттам и отстоянието му от АТСС.

По изложените съображения настоящият касационен състав намира за неоснователни оплакванията, инвокирани в касационната жалба, за допуснати съществени нарушения на регламентираната процедура, при издаване на процесния електронен фиш.

Така, предвид всички изложени по-горе съображения, се налага крайния извод, че касационната жалба на А.Д.Б. от ***,  подадена чрез уълномощения й процесуален представител - адвокат И.И. от АК-***, с изложените в нея оплаквания и доводи, се явява неоснователна и недоказана, а обжалваният електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с АТСС серия ** №***, издаден от ОДМВР - Кърджали, за нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП, установено с автоматизирано техническо средство или система, е законосъобразно и правилно издаден, без допуснати нарушения на правилата, регламентиращи издаването на електронни фишове. След като го е потвърдил с обжалваното решение като законосъобразно издаден, Кърджалийският районен съд е постановил едно материално законосъобразно решение, постановено при правилна преценка на събраните доказателства и при правилно приложение на материалния закон, без допуснати нарушения на съдопроизводствените правила, поради което и с решението по настоящото дело, същото следва да бъде оставено в сила.

При този изход на делото и с оглед своевременно изразената претенция за разноски, на основание чл.6Зд, ал.4 вр. ал.1 от ЗАНН, следва на ответника по касация да се присъди юрисконсултско възнаграждение в размер, определен по реда на чл.37 от ЗПП. Съгласно чл.37, ал.1 от ЗПП заплащането на правната помощ е съобразно вида и количеството на извършената дейност и се определя в наредба на Министерския съвет по предложение на НБПП, а съгласно чл.27е от Наредбата за заплащане на правната помощ, възнаграждението за защита в производствата по ЗАНН е от 80 до 150 лева. В случая по делото е проведено само едно съдебно заседание, в което не е взел участие процесуалният представител на ответника –издател на процесния електронен фиш, но същият е изготвил и депозирал своевременно писмена молба със становище по касационната жалба, поради което следва да се присъди възнаграждение, в минималния регламентиран в чл.27е от Наредбата за заплащане на правната помощ, размер от 80.00 лева. Доколкото издателят на електронния фиш е Областна дирекция на МВР - Кърджали, именно в полза на същата, в качеството й на юридическо лице, следва да бъдат присъдени дължимите разноски по делото.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл.221, ал.2, предл.І/първо/, във връзка с чл.217, ал.4, предл.І/първо/ от АПК, чл.6Зд, ал.4, вр. ал.1 и чл.63в от ЗАНН, Административният съд

 

                                             Р       Е       Ш      И :

                  

        ОСТАВЯ В СИЛА Решение №181 от 04.08.2023 год., постановено по АНД №536/2023 год. по описа на Районен съд – Кърджали.

ОСЪЖДА А.Д.Б., с постоянен адрес:***, ЕГН **********, ДА ЗАПЛАТИ на Областна дирекция на МВР – Кърджали, с адрес – ***, с ЕИК ***, направени разноски по делото за юрисконсултско възнаграждение, в размер на 80.00/осемдесет/ лева.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване или протестиране.

 

 

 

         ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                                  ЧЛЕНОВЕ:  1.

                                             

 

 

                                                                                                                        2.