Решение по дело №478/2022 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 277
Дата: 16 март 2023 г.
Съдия: Марина Христова Николова
Дело: 20227040700478
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 март 2022 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

№ 277

 

гр. Бургас, 16.03.2023 година

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Бургас, осемнадесети състав, в открито съдебно заседание на двадесет и трети февруари две хиляди двадесет и трета година, в състав:

СЪДИЯ: М. НИКОЛОВА

 

при секретаря Гергана Славова, като разгледа докладваното от съдията Николова административно дело № 478 по описа за 2022 г. на Административен съд - гр. Бургас и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл.33а, ал.6 от Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП).

Образувано е по жалба на Г.Д.Л., с адрес: *** против заповед № РД-09-150/25.02.2022г. на министъра на земеделието, с която е одобрен окончателен специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане" за Кампания 2021 г., в частта й, в която извън специализирания слой са останали парцели и площи от парцели, декларирани за подпомагане от жалбоподателя в заявление Кампания 2021 година, с идентификатори както следва: 46663.140.3.2 със заявена площ от 0,5 ха и с площ извън окончателния слой ПДП /размер на недопустимата площ/ от 0,5 ха; 46663.140.4.1 със заявена площ от 0,63 ха и с площ извън окончателния слой ПДП /размер на недопустимата площ/ от 0,63 ха; 46663.145.16.1 със заявена площ от 0,29 ха и с площ извън окончателния слой ПДП /размер на недопустимата площ/ от 0,01 ха; 46663.145.18.1 със заявена площ от 0,21 ха с площ извън окончателния слой ПДП /размер на недопустимата площ/ от 0,21 ха; 46663.145.28.1 със заявена площ от 0,39 ха с площ извън окончателния слой ПДП/размер на недопустимата площ/ от 0,15 ха; 46663.194.1.5 със заявена площ от 0,43 ха и с площ извън окончателния слой ПДП /размер на недопустимата площ/ от 0,43 ха; 46663.384.4.3 със заявена площ от 0,32 ха и с площ извън окончателния слой ПДП /размер на недопустимата площ/ от 0,02 ха; 46663.405.2.1 със заявена площ от 0,21 ха и с площ извън окончателния слой ПДП /размер на недопустимата площ/ от 0,21 ха; 46663.428.17.1 със заявена площ от 0,6 ха и с площ извън окончателния слой ПДП/размер на недопустимата площ/ от 0,29 ха; 46663.513.6.1/със заявена площ от 0,17 ха и с площ извън окончателния слой ПДП /размер на недопустимата площ/ от 0,17 ха; 46663.74.2.1 със заявена площ от 0,19 ха и с площ извън окончателния слой ПДП /размер на недопустимата площ/от 0,19 ха; всички находящи се в землището на гр. М.Т..

В жалбата се излагат доводи за незаконосъобразност на заповедта в оспорената част поради неизлагане на мотиви за изключването на посочените от жалбоподателя парцели и площи от парцели. Твърди се, че същите отговарят на условията, регламентирани в чл.8, ал.2 от Наредба № 2 от 26.03.2018г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане, че са в поддържано състояние и  не са обрасли с храсти и дървета. Твърди се също, че от дирекция „Технически инспекторат“ към ДФ Земеделие не са били извършвани теренни проверки на място, съответно не са били направени снимки  и измервания с GPS и данните в СИЗП не са актуализирани за кампания 2021 година, поради което административният орган е нямало как да направи извод за цялостното състояние на процесните парцели. Искането е за отмяна на заповедта в обжалваната част. Ангажират се доказателства.

В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован се представлява от адв. М.Х., която поддържа жалбата по изложените в същата съображения. Претендира разноски.

Ответникът - Министър на земеделието, редовно уведомен, чрез процесуалния си представител юрисконсулт Д.-Л., оспорва жалбата. Прави искане жалбата да бъде отхвърлена като неоснователна и недоказана и да му бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение.

Административен съд - Бургас, осемнадесети състав, след преценка на събраните по делото доказателства и като взе предвид становищата на страните, намира за установено следното от фактическа страна:

От представеното с административната преписка придружително писмо на директора на дирекция „Идентификация на земеделските парцели“  изх.№ 93-1805/08.04.2022г.(л.27-28 от делото) се установява, че жалбоподателят е подал заявление за подпомагане по схемите и мерките за плащания на площ за кампания 2021 г., с което е заявил за подпомагане 36 парцела, описани подробно в таблица, представена по делото на електронен носител – DVD като част от административната преписка. Обект на сезиращата съда жалба са 11 от тези парцели.

Със заповед № РД 09-761/27.07.2021г. на Министъра на земеделието, храните и горите (л.29), е наредено директорите на Областни дирекции "Земеделие" (ОДЗ) да организират извършването на специализирани теренни проверки на място на физическите блокове, попадащи на територията на тяхната дирекция, по изготвени от Дирекция "Идентификация на земеделските парцели" списъци, съгласно приложена към заповедта Методика (Приложение 1) (л.30).

В т. 7 от посочената заповед са одобрени Указания за извършване на специализираните теренни проверки на физически блокове за 2021 г., които са неразделна част от заповедта (Приложение 2) (л.32).

Със заповед № РД09-1194/15.12.2021 г. министърът на земеделието (л.39), в съответствие с нормата на чл. 16б от Наредба № 105/22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрирана система за административен контрол, е одобрил проекти на специализирани слоеве "Физически блокове" и "Площи, допустими за подпомагане" за кампания 2021 г., като част от Система за идентификация на земеделските парцели, обновени за 2021 г., чрез дешифрация (разчитане) на нова цифрова ортофотокарта (ЦОФК) на страната по самолетно и сателитно заснемане от 2021 год. и чрез отразяване на резултатите от теренни проверки, проведени през годината от областните и общинските структури на Министерство на земеделието, храните и горите, съгласно чл.15, ал.2, т.1 и т.2 от Наредба № 105/2006 г. Разпоредено е заповедта да се публикува на 16.12.2021 г. на интернет страниците на МЗ и на Държавен фонд "Земеделие", както и да се публикува съобщение за уведомяване на кандидатите за подпомагане по схемите и мерките за плащания на площ през 2021 год. за възможността да се запознаят с актуализираните слоеве.

 Предоставена е възможност в срок до 07.01.2022 год. на земеделските стопани да подадат възражения, относно граници и начин на трайно ползване на физическите блокове и непопадане на конкретни заявени за подпомагане земеделски парцели или части от тях в проекта на специализирания слой "ПДП" за кампания 2021 год.

В тази връзка и след като се е запознал с обхвата на проекта на слой Площи, допустими за подпомагане (ПДП) и на слой „Физически блокове“ (ФБл) за кампания 2021 год., конкретно за района, в който попадат заявените от него парцели, жалбоподателят подал възражение рег. № РД-12-05-680 от 13.12.2021 г. срещу заповедта на министъра, с която е одобрен проектът на специализирания слой (л.19). Обект на възражението са 12 от заявените от жалбоподателя парцели, индивидуализирани с идентификатор, декларирана площ и недопустима площ спрямо слой ПДП. Жалбоподателят е посочил, че възразява срещу границите/начина на трайно ползване на тези цифрови географски данни като моли  да бъдат преразгледани по отношение на физическите блокове, в които попадат парцелите, за които е установено несъответствие между декларираната и допустимата площ.

Възражението на жалбоподателя не е прието за основателно.

С процесната заповед № РД-09-150 от 25.02.2022 г. на министъра на земеделието, на основание чл.33а, ал.2 от ЗПЗП и чл.16г. ал.4 от Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол, са одобрени окончателни специализирани слоеве "Физически блокове" и "Площи, допустими за подпомагане" за Кампания 2021 г., като част от Система за идентификация на земеделските парцели (СИЗП), актуализирани за 2020 г. чрез дешифрация на нова цифрова ортофотокарта на страната по самолетно и сателитно заснемане от 2020 г.; отразяване на резултатите от теренни проверки от областните и общински структури на МЗХГ и проверки на място по чл.37, ал.3 и4 от ЗПЗП, както и чрез проверка на получени възражения срещу обхвата на проекта на специализирания слой "Площи, допустими за подпомагане", одобрен със Заповед №РД-09-1194 от 15.12.2021 г. на Министъра на земеделието.

С т. II от заповедта е предвидено одобрените специализирани слоеве по т. I от заповедта за Кампания 2021 г. да се предоставят на Разплащателната агенция за извършване на задължителните административни проверки, съгласно чл. 37, ал. 2 от ЗПЗП на подадените през Кампания 2021 заявления за подпомагане и на финална оторизация и плащания на площ за 2021 година, съгласно чл. 43 от ЗПЗП, за площите, които не са били обект на проверки, както и за прием на заявления за подпомагане през 2022 г. В т. IV от заповедта е разпоредено окончателните специализирани слоеве по т. I от заповедта да се публикуват на интернет страниците на МЗХГ, секция "Идентификация на земеделските парцели", и на Държавен фонд "Земеделие", а в т.V – заповедта да се изпрати за обнародване в "Държавен вестник" с отбелязване, че същата подлежи на оспорване по реда на АПК в 14-дневен срок от съобщаването/ обнародването й.

Заповедта е обнародвана в "Държавен вестник" в брой 20 от 11.03.2022 г., а сезиращата съда жалба е подадена на 24.03.2022г.

Като част от административната преписка по издаване на заповедта по делото са представени на електронен носител – DVD и автоматично генерирани протоколи от теренни проверки на ОДЗ - Бургас (оригинални електронно подписани файлове ведно с електронните подписи на служителите) и работни карти към тях; данни от GNNS измервания и снимки, описани в протоколите от теренните проверки, които са генерирани от GNNS-устройство, допълнително създадени карти по парцели, съдържащи данни/точки от снимки от теренна проверка, насложени върху контура на съответния парцел, както и контури на физическите блокове от Системата за идентификация на земеделските парцели и допустими за подпомагане площи за кампания 2021г.

Установява се от представените доказателства, че при теренните проверки е било извършено фотозаснемане за всички физически блокове, в които попадат процесните парцели, заявени за подпомагане от жалбоподателя. Констатациите от теренните проверки са описани в таблицата с данни за УРН 623153, представена на DVD по делото, в която са изложени данни по отделно за всеки един от процесните парцели, находящи се в землището на гр. М.Т., както и в протоколите от теренните проверки, към които препраща колона от таблицата със заглавие «Причини за изключване на площи от слоя ПДП /забележка“. В протоколите за всяка посетена точка срещу номера на всички снимки са изброени правните и фактически основания, според проверяващия, за недопустимост на площите. Всяка точка, характеризираща площ като недопустима е подкрепена със снимки, описани в протоколите в раздел «GNSS НДП точки». Изготвени са и работни карти с данни от теренната проверка на съответния физически блок и карти с данни от теренната проверка с контури на съответните парцели. 

Видно от тази таблица за парцел с идентификатор 46663.140.3.2 с декларирана площ 0,50 ха, установената при ТП площ извън окончателния слой ПДП за 2021г. е 0,5 ха; за парцел 46663.140.4. 1 с декларирана площ 0,63 ха установената при ТП площ извън окончателния слой ПДП за 2021г. е 0,63 ха; за парцел 46663.145.16.1 с декларирана площ 0,29 ха установената при ТП площ извън окончателния слой ПДП за 2021г. е 0,01 ха; за парцел 46663.145.18.1 с декларирана площ от 0,21 установената при ТП площ извън окончателния слой ПДП за 2021г. е 0,21 ха; за парцел 46663.145.28.1 с декларирана площ 0,39 ха установената при ТП площ извън окончателния слой ПДП за 2021г. е 0,15 ха; за парцел 46663.194.1.5 с декларирана площ 0,43 ха установената при ТП площ извън окончателния слой ПДП за 2021г. е 0,43 ха; за парцел 46663.384.4.3 с декларирана площ 0,32 ха установената при ТП площ извън окончателния слой ПДП за 2021г. е 0,02 ха; за парцел 46663.405.2.1 със заявена площ 0,21 ха установената при ТП площ извън окончателния слой ПДП за 2021г. е 0,21 ха; за парцел 46663.428.17.1 с декларирана площ 0,6 ха установената при ТП площ извън окончателния слой ПДП за 2021г. е 0,29 ха; за парцел 46663.513.6.1 с декларирана площ 0,17 ха установената при ТП площ извън окончателния слой ПДП за 2021г. е 0,17 ха; за парцел 46663.74.2.1 с декларирана площ 0,19 ха установената при ТП площ извън окончателния слой ПДП за 2021г. е 0,19 ха.

По делото бе назначена и извършена съдебно-техническа експертиза, чието основно и допълнително заключение съдът възприема като обосновано и компетентно изготвено, кореспондиращо с останалия доказателствен материал. Съгласно основното заключение на експертизата, заявените от жалбоподателя площи попадат в частта от страната извън извършеното през годината самолетно заснемане, т.е. за тези територии МЗм не разполага с актуална за кампанията 2021 г. цифрова ортофото карта (ЦОФК), която да бъде дешифрирана. За актуализация на Системата за идентификация на земеделските парцели (СИЗП) и на специализирания слой Площи допустими за подпомагане ПДП за кампания 2021г. са извършени теренни проверки. Министерство на земеделието е предоставило информация в цифров вид за извършените на място измервания GNSS измервания (*shp файлове) и панорамни снимки, към които са добавени метаданните за географска идентификация (географски координати), а също така време и посока на снимката. От цифровата орто фото карта от последното самолетно заснемане от 2018г. и данните от проверките на място може да се направи извод за актуалното състояние на парцелите за кампания 2021 г. Становището на вещото лице е, че снимките, представени от жалбоподателя не носят метаданни за тяхното местоположение в момента на заснемане и посоката, в която са направени и тяхното местоположение е отбелязано допълнително върху снимката. Снимките от теренните проверки, предоставени от Министерство на земеделието, Дирекция „Идентификация на земеделски парцели“, съдържат GPS данни за тяхното местоположение, време и посока на заснемане. Вещото лице отчита и факта, че освен снимките, административният орган е представил и GNNS измервания на място, които са съвместими със съществуващата ортофото карта от 2018г. и актуализират специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“. В тази част заключението кореспондира с изразеното становище от директора на дирекция Идентификация на земеделските парцели в представеното с административната преписка писмо изх.№ 93-1805/08.04.2022г. (л.27-28 от делото).

В съдебно заседание вещото лице отново прави съпоставка между снимките, представени от Министерството на земеделието и тези, представени от жалбоподателя и обяснява, че не приема последните снимки, тъй като в тях липсват географски координати данни за местоположение и време. Вещото лице обяснява, че е направила и сравнение със снимки от програмата Google earth, от която се вижда, че в имотите има храсти, дървета и участъци, които не са почистени. В заключение вещото лице изразява становище, че към момента на теренните проверки процесните парцели не са отговаряли на условията на наредба № 2. В допълнителното заключение на експертизата вещото лице сочи, че в протоколите от специализираните теренни проверки на място на физическите блокове, извършена от ОСЗ Приморско- Царево е отбелязано, че площите са неземеделски, тъй като са непригодни за извършване на земеделска дейност – захрастени с територии, дерета, оврази, полски пътища, прокари и просеки. Освен констатациите в протоколите вещото лице взема предвид и представените по делото снимки, файлове с геодезически измервания и карти, на които е отбелязано местоположението, от където е направена снимката и посоката на заснемане. Отчита и обстоятелството, че границата на площите, подходящи за подпомагане и на тези, които не са подходящи е коригирана именно с геодезическите измервания. В заключение вещото лице прави извод, че в протоколите от проверките няма противоречива информация между текст, снимки и измервания.

При така установените факти, съдът достигна до следните правни изводи:

Жалбата е подадена от надлежна страна с правен интерес от оспорването и в срока по чл.149, ал.1 от АПК, поради което е процесуално допустима.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна по следните съображения:

Със Закон за изменение и допълнение на Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗИД на ЗПЗП), обнародван в Държавен вестник, бр. 102 от 2022 г. е отменена разпоредбата на чл.33а, ал.1 от ЗПЗП и е изменена ал.6 от същия закон, като думите "министъра на земеделието, храните и горите" са заменени с "министъра на земеделието", а думите "и окончателният специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане" са заличени. Съгласно § 32, ал.3 от ЗИД на ЗПЗП, започналите производства по чл. 33а и 43, във връзка с подадените до датата на влизането в сила на този закон заявления за подпомагане, се довършват по досегашния ред, а съгласно § 106 от ЗИД на ЗПЗП, законът влиза в сила от 1 януари 2023 г. с изключение на чл. 33а, ал. 2, който влиза в сила от 1 март 2023 г. Съгласно чл.142, ал.1 от АПК съответствието на административния акт с материалния закон се преценява към момента на издаването му. С оглед горното, приложима към разглеждането на настоящия спор е редакцията на закона към ДВ бр. 61 от 02.08.2022 г.

Според чл.30, ал.1 и ал.2 от ЗПЗП, за изпълнение на функциите на Разплащателна агенция се създава Интегрирана система за администриране и контрол (ИСАК), състояща се от отделни системи, една от които е Системата за идентификация на земеделските парцели (СИЗП) по чл.30, ал.2, т.2 от ЗПЗП, която, съгласно чл.30, ал.4, т.2 от ЗПЗП (ред. ДВ, бр.103 от 2020 г.) се създава и поддържа от Министерството на земеделието, храните и горите. Въз основа на законовата делегация по чл. 30, ал. 6 от ЗПЗП (ред. ДВ, бр. 103 от 2020 г.), министърът на земеделието, храните и горите е издал и Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол.

Член 33а, ал.1 от ЗПЗП (ред. ДВ, бр. 103 от 2020 г.) регламентира правомощието на Министерството на земеделието, храните и горите да създава в СИЗП специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане", който включва площите, допустими за подпомагане във всеки физически блок, въз основа на критериите, определени в наредбата по чл.40 от ЗПЗП – Наредба № 2 от 26.03.2018г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за заплащане на площ. Съгласно чл.33а, ал.2 от ЗПЗП (ред. ДВ, бр. 103 от 2020 г.), данните в Системата за идентификация на земеделските парцели, които се отнасят до физическите блокове и обхвата на специализирания слой "Площи, допустими за подпомагане", се одобряват със заповед на министъра на земеделието, храните и горите по ред, определен в наредбата по чл.30, ал.6 от ЗПЗП.

В ал.4 на чл.33 от ЗПЗП (ред. ДВ, бр. 103 от 2020 г.) е посочено, че за отразяване на реалното състояние и ползване на площите, данните в Системата за идентификация на земеделските парцели ежегодно се актуализират чрез дешифриране (компютърно подпомогнато разчитане) на актуалната цифрова ортофото карта, и/или отразяване на резултатите от специализираните теренни проверки на референтни парцели, които се извършват след уведомяване на бенефициентите при условия и по ред, определени с наредбата по чл.30, ал.6, и/или отразяване на резултатите от проверките на място по чл.37; други източници на ортогонални изображения и цифрови данни за съответната година, до които Министерството на земеделието, храните и горите има достъп и може да използва при липса на информация по т. 1 – 3. В чл.24 от Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол е предвидено, че Интегрираната система за контрол включва административни проверки на подадените заявления за подпомагане и проверки на място.

При така извършения преглед на нормативната уредба, съдът намира, че обжалваната заповед е издадена от компетентен административен орган, оправомощен с нормата на чл.33а, ал.2 от ЗПЗП в приложимата редакция (ДВ, бр. 103 от 2020 г.), в изискуемата писмена форма и че същата е мотивирана с излагане на фактически и правни основания за нейното издаване.

С оглед естеството на тази заповед, с която е одобрен окончателния специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане" за територията на цялата страна, обективно не е било възможно в нея да бъдат изложени детайлни аргументи по отношение на всеки отделен парцел. Съгласно Тълкувателно решение № 16/75 г. на ОСГК на ВС, мотивите към административния акт могат да се съдържат и в друг документ, съставен с оглед на предстоящото издаване на административния акт. Издаването на заповедта за одобряване на слоя "ПДП" не се извършва по искане на заинтересовано лице, а по силата на закона, поради което за мотивирането й е достатъчно административната преписка да съдържа проверими данни и доказателства за начина, по който е определен специализирания слой "Площи, допустими за подпомагане", от които да може да се направи извод за причините, поради които дадени площи не са попаднали в одобрения слой. Мотивите на заповедта, послужили за издаването й, се съдържат в приложенията към нея протоколите от извършените теренни проверки. В този смисъл е и установената съдебна практика на Върховния административен съд /Решение № 8396 от 05.06.2019 г. на ВАС по адм. д. № 5391/2017 г., IV о.; Решение № 8511 от 06.06.2019 г. на ВАС по адм. д. № 5870/2018 г., IV о.; Решение № 6577 от 18.05.2018 г. на ВАС по адм. д. № 4415/2017 г., IV о.; Решение № 5572 от 12.04.2019 г. на ВАС по адм. д. № 5263/2017 г., IV о. /.

Възражението на жалбоподателя, че в случая не са били извършени теренни проверки и че не са били правени снимки и геодезически измервания на място се опровергават от представените с административна та преписка доказателства на електронен носител и от основното и допълнителното заключение на извършената по делото СТЕ.

В случая са спазени разпоредбите на Наредба № 105/2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол, регламентиращи начините и формите на участие на заинтересованите лица в производството. Административното производство е открито със заповед, издадена на правно основание чл.16б, ал.1 от Наредбата № 105 от 22.08.2006 г., която е оповестена по предвидения ред. Дадена е възможност на земеделските производители да се запознаят с проекта на специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане", както предвижда разпоредбата на чл.16в от Наредба № 105 от 22.08.2006 г. С подаденото възражение жалбоподателят е упражнил правата си по реда на чл.16в, ал.2 от ЗПЗП. Последвало е издаване на заповед по чл.16 г, ал. 4 от Наредба № 105 от 22.08.2006 г., която в оспорената си част е определила, че процесните парцели изцяло или частично не попадат в обхвата на специализирания слой "Площи, допустими за подпомагане". Същата е обнародвана в "Държавен вестник", съгласно предвижданията на чл.16г, ал.4 от Наредбата № 105 от 22.08.2006 г.

Оспорената заповед е издадена и при правилно приложение на материалния закон.

Съгласно чл.2, ал.1 от Наредба № 2/26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ, като земеделски площи се класифицират тези части от територията на страната, които притежават природни дадености, правещи ги пригодни за извършване на земеделска дейност. В чл.3, ал.1 от тази наредба са изброени териториите, които не са земеделски площи, като според т.1 това са необработваемите площи, непригодни за извършване на земеделска дейност – захрастени територии, дерета, оврази, полски пътища, прокари и просеки. Съгласно чл.3, ал. 2 и ал. 3 от тази наредба  тези площи се включват в СИЗП по чл. 30, ал. 2, т. 2 от ЗПЗП като част от физически блокове - неземеделски тип земи, съгласно приложението на Наредба №105 от 2006г, но като трайно неподходящи за подпомагане не се включват в слой "Площи, допустими за подпомагане". Съгласно чл. 8, ал. 2 от Наредба № 2/26.03.2018 г. допустими за подпомагане са постоянно затревените площи по ал. 1, когато на тях: 1. има не повече от 100 бр. дървета и/или храсти на хектар с височина над 0, 5 м (за видовете от чл. 10, ал. 1, т. 2 – независимо от височината), които са с мозаечно разположение; 2. има мозаечно разположени сгради, съоръжения, скали, скални участъци, ерозирали или оголени терени, които заемат не повече от 10 % от общата площ, след изключване на неподходящите за подпомагане площи по чл. 10, ал. 1, т. 4 и 3. следите от паша или косене са разпознаваеми през цялата календарна година.

Разпоредбата на чл. 10, ал. 2, т. 2, б. „б“ от Наредба № 2/26.03.2018 г. предвижда, че временно неподходящи за подпомагане са земеделските площи или части от тях, за които в календарната година се установи, че височината на тревостоя е над 0,7 м за ливади по чл. 8, ал. 1, т. 2 и временно затревени площи и над 0,35 м за постоянно затревени площи, поддържани в състояние, годно за производство съгласно чл. 5, т. 2 (чл.10, ал. 2, т. 2, б. „в“).

В представените по делото на DVD автоматично генерирани протоколи от теренни проверки на ОДЗ - Бургас (оригинални електронно подписани файлове ведно с електронните подписи на служителите) като правни и фактически основания за недопустимост на всички площи по Наредба № 2/26.03.2018г. са посочени едновременно: чл.8, ал.2, т.2  – по –голям от допустимия процент недопустими елементи; чл.8, ал.2, т.1 – повече от допустимите дървета/храсти; чл.3, ал.1 – неземеделски площи, а за някои площи и чл.10, ал.2, б.б) и в) – по-голяма височина на тревостоя от допустимия.

Обсъдените по-горе доказателства, представени с административната преписка на електронен носител, заключенията на вещото лице (основно и допълнително), както и дадените от него разяснения в съдебно заседание, които изцяло потвърждават констатациите от извършените теренните проверки, позовавайки се на снимките и измерванията от GNNN устройство, посочени в протоколите и на приложените към тях работни карти, водят до извода, че процесните площи, заявени за подпомагане от жалбоподателя за кампания 2021г., действително не са отговаряли към датата на проверките на цитираните по - горе нормативно установени условия за включване в специализирания слой "Площи, допустими за подпомагане".

Ето защо, по отношение на тези площи, които са останали извън одобрения окончателен специализиран слой ПДП за 2021г., оспорената заповед е издадена в съответствие с материалния закон и с целта на закона. Жалбата се явява неоснователна и следва да бъде отхвърлена, тъй като не се установиха отменителни основания по чл.146 от АПК.

При този изход на спора и на основание чл.143, ал.3 от АПК в полза на ответника следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева.

Мотивиран от изложеното, Административен съд - Бургас, осемнадесети  състав,

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Г.Д.Л., с адрес: *** против заповед № РД-09-150/25.02.2022г. на министъра на земеделието, с която е одобрен окончателен специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане" за Кампания 2021 г., в частта, в която извън специализирания слой са останали парцели и площи от парцели, декларирани за подпомагане от жалбоподателя в заявление Кампания 2021 година, находящи се в землището на гр. М.Т. с идентификатори както следва: 46663.140.3.2 със заявена площ от 0,5 ха и с площ извън окончателния слой ПДП /размер на недопустимата площ/ от 0,5 ха; 46663.140.4.1 със заявена площ от 0,63 ха и с площ извън окончателния слой ПДП /размер на недопустимата площ/ от 0,63 ха; 46663.145.16.1 със заявена площ от 0,29 ха и с площ извън окончателния слой ПДП /размер на недопустимата площ/ от 0,01 ха; 46663.145.18.1 със заявена площ от 0,21 ха с площ извън окончателния слой ПДП /размер на недопустимата площ/ от 0,21 ха; 46663.145.28.1 със заявена площ от 0,39 ха с площ извън окончателния слой ПДП/размер на недопустимата площ/ от 0,15 ха; 46663.194.1.5 със заявена площ от 0,43 ха и с площ извън окончателния слой ПДП /размер на недопустимата площ/ от 0,43 ха; 46663.384.4.3 със заявена площ от 0,32 ха и с площ извън окончателния слой ПДП /размер на недопустимата площ/ от 0,02 ха; 46663.405.2.1 със заявена площ от 0,21 ха и с площ извън окончателния слой ПДП /размер на недопустимата площ/ от 0,21 ха; 46663.428.17.1 със заявена площ от 0,6 ха и с площ извън окончателния слой ПДП/размер на недопустимата площ/ от 0,29 ха; 46663.513.6.1/със заявена площ от 0,17 ха и с площ извън окончателния слой ПДП /размер на недопустимата площ/ от 0,17 ха; 46663.74.2.1 със заявена площ от 0,19 ха и с площ извън окончателния слой ПДП /размер на недопустимата площ/от 0,19 ха.

ОСЪЖДА Г.Д.Л., с адрес: *** да плати на Министерство на земеделието юрисконсултско възнаграждение в размер на 100(сто) лева, определено по реда на чл.24 от Наредбата за заплащането на правната помощ.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва по касационен ред в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред Върховния административен съд.

 

СЪДИЯ: