Р Е
Ш Е Н
И Е
Номер 987/21.5.2019г. Година 2019 Град Варна
В ИМЕТО НА НАРОДА
Варненският районен съд тридесет
и осми състав
На двадесети май Година две хиляди и деветнадесета
В публичното съдебно заседание в следния състав :
ПРЕДСЕДАТЕЛ
: РОСИЦА ШКОДРОВА
като разгледа докладваното от Председателя наказателно административен
характер дело номер 1154 по описа за две хиляди и деветнадесета година.
Р Е
Ш И:
ОТМЕНЯ НП №95/17.09.2018г. на Началник на ГПУ- Летище Варна при РДГП
Аерогари, ГДГП – МВР, гр. Варна, с което на Авиокомпания «Б.Е.Ч. АД е наложено
административно наказание ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в размер на 2000 лева на
основание чл.51 от ЗЧРБ.
Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от
получаване на съобщението за изготвяне на мотивите.
РАЙОНЕН СЪДИЯ:
МОТИВИ: Производството е образувано по жалба на санкционираното лице чрез
управител против НП №95/17.09.2018г. на Началник на ГПУ- Летище Варна при РДГП
Аерогари, ГДГП – МВР, издадено на основание чл.53 от ЗАНН.
Жалбата е допустима, подадена в срока по чл.59 ал.2 от ЗАНН.
С жалбата се сочи на незаконосъобразност и необоснованост на наказателното
постановление. Изразява се позиция, че не е осъществен състав на нарушение по
чл.20 ал.1 т.1 от ЗЧРБ, тъй като пътничката е притежавала изискуемите от закона
документи. Считат се за нарушени чл.57 ал.1 т.5 от ЗАНН, тъй като не е посочена
място на извършване на нарушението; чл.57 ал.1 т.5 и чл.42 т.4 от ЗАНН, тъй
като не са описани обстоятелствата на нарушението. Алтернативно се изразява
позиция, че е налице хипотезата на чл.28 от ЗАНН. Формулира се искане за отмяна
на наказателното постановление.
В съдебно
заседание въззивното дружество поддържа жалбата чрез процесуален представител.
По същество моли
съда да отмени наказателното постановление като поддържа доводите за отмяна,
подробно изложени с жалбата и доразвива същите. Сочи, че пътничката е
притежавала виза за дългосрочно пребиваване до 2020г., като в следващите дни е
била допусната на територията на РБългария.
Представител на
органа, издал наказателното постановление не се явява.
След преценка на
събраните доказателства по делото, съдът прие за установено от фактическа
страна следното :
На 21.07.2018г.
служители на ГКПП- Аерогара – Варна , сред които св. Л., при извършена проверка
на пътници, влизащи в РБългария, установили сред тях казахстанска гражданка,
която представила за влизане в страната
казахстански национален паспорт.
В паспорта не били
положени визи, даващи право за влизане в страната. Гражданката обяснила, че
притежава немска карта за пребиваване , но не носела със себе си същата. Дадена
й била възможност да се снабди с картата, но в посочения срок тя не успяла да
представи такава на проверяващите.
Съставен бил
протокол за отказ за влизане в страната .
Гражданката
притежавала разрешение за дългосрочно пребиваване №YO2CW3W57, валидно до
09.06.2020г., издадено от РГермания.
Няколко дни след
21.07.2018г. пътничката се върнала на ГКПП- Аерогара – Варна с полет от Виена,
представиля валидно разрешение за дългосрочно пребиваване и била допусната на
територията на РБългария.
На 22.08.2018г.
св. Л. съставил акт за установяване на административно нарушение срещу
дружеството, който бил връчен на управител на 05.09.2018г.
В акта св. Л.
вписал датата на установяване на нарушението, както и обстоятелствата по
извършването и установяването му, като посочил и правна квалификация на
извършеното от дружеството- превозвач нарушение.
В графата за
възражения не били вписани такива. Възражения не постъпили и впоследствие по
административно наказателната преписка.
Впоследствие, на
17.09.2018г. било издадено наказателно постановление, видно от съдържанието на
което административнонаказващият орган напълно е възприел фактологията,
изложена в АУАН и след подробно описание на нарушението, посочил правната му квалификация. На осн. чл.51 от
ЗЧРБ било определено административно наказание имуществена санкция в минималния
предвиден размер.
Горната фактическа
обстановка се потвърждава от всички събрани по делото доказателства - писмените
доказателства, приложени към административно наказателната преписка – копия от
паспорт, протокол за отказ за разрешение за влизане РБългария; копие от разрешително за
пребиваване и др., както и от показанията на св. Л. и св. Ташев, депозирани в
хода на съдебното следствие.
За да се произнесе
по жалбата, съдът преди всичко взе предвид, че от доказателствата по делото се
установява, че лицето е притежавало валидно разрешително за пребиваване, даващо му право да бъде допуснато на
територията на РБългария, но поради пропуск не е носило със себе си същото.
Лицето е било допуснато на борда на самолета от държавата, от която е
предприело пътуването си – РГермяния.
Безспорно, за
дружеството – превозвач е съществувало задължение да установи наличието на
валиден документ за самоличност преди извършване на превоза, но доколкото
лицето е притежавало валидно разрешително и е имало право да бъде допуснато на
територията на страната, а и е било допуснато впоследствие, настоящият казус
показва занижена степен на обществена опасност в сравнение с обичайните случаи
от този вид и следва да бъде съотнесен към хипотезата на чл.28 от ЗАНН.
В този смисъл и
съдът намери, че наказателното постановление следва да бъде отменено.
Що се отнася до
останалите, наведени с жалбата и поддържани в съдебно заседание основания за отмяна на наказателното
постановление, съдът намира същите за неоснователни, предвид на следното:
Изразява се позиция, че не е осъществен състав на нарушение по чл.20 ал.1
т.1 от ЗЧРБ, тъй като казахстанската гражданка е притежавала изискуемите от
закона документи.
Съдът не споделя възраженията, предвид на факта, че задължението по чл.20
ал.1 т.1 от ЗЧРБ е вменено на превозвача, който преди да преди да извърши
услугата по превоза е длъжен да установи: наличието и валидността на документа
за пътуване и на визата, когато такава се изисква, както и дали същите съдържат
явни преправки, зачертавания, заличавания, добавки и други в данните, следи от
подмяна на снимката, както и дали изображението на снимката позволява
установяване на самоличността на притежателя.
Факт в настоящия казус е неизпълнението на задължението на превозвача,
който е допуснал за превоз и е превозил пътничката без да установи валидна виза
в представения от нея паспорт.
Считат се за нарушени чл.57 ал.1 т.5 и чл.42 т.3 от ЗАНН, тъй като не е
посочено място на извършване на нарушението.
Доколкото в АУАН и НП се съдържа пълно описание на извършения превоз –
Дюселдорф – Варна, както и посочване на мястото, където е довършено нарушението
– ГКПП Аерогара Варна, съдът намери, че се съдържа място на извършване на
нарушението.
Счита се , че в нарушение на чл.57 ал.1 т.5 и чл.42 т.4 от ЗАНН, в АУАН и
НП липсва описание на обстоятелствата на извършване на нарушението.
По
отношение на така наведените възражения съдът намери, че същите са
неоснователни, тъй като видно от съдържанието на АУАН и НП, в обстоятелствената
им част се съдържат достатъчно данни, от които са изводими признаците на
състава на нарушението – посочено е дружеството- превозвач, конкретизирано е
превозеното лице, факта, че се изисква валиден документ за влизане на
територията на страната, както и липсата му. Посочени са и дата и място на извършване на нарушението.
С оглед на всичко изложено по-горе съдът прецени, че
атакуваното наказателно постановление следва да бъде отменено, тъй като се
касае за маловажен случай на административно нарушение.
Водим от горното, съдът постанови решението си.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: