Решение по дело №334/2021 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 13 октомври 2021 г. (в сила от 13 октомври 2021 г.)
Съдия: Рени Цветанова Славкова
Дело: 20217140700334
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 23 юли 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е  427

 

гр. Монтана, 13 октомври 2021 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – МОНТАНА, АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично съдебно заседание на 24.09.2021 г., в състав:

 

    ПРЕДСЕДАТЕЛ: СОНЯ КАМАРАШКА

               ЧЛЕНОВЕ: БИСЕРКА БОЙЧЕВА

                                    РЕНИ ЦВЕТАНОВА

 

при секретаря АНТОАНЕТА ЛАЗАРОВА в присъствието на ПРОКУРОР ГАЛЯ АЛЕКСАНДРОВА, като разгледа докладваното от СЪДИЯ РЕНИ ЦВЕТАНОВА КАН дело № 334 по описа за 2021 г., и за да се произнесе, взе предвид следното: 

 

 

            Производство е по реда на чл.63, ал. 1 от ЗАНН във връзка с чл. 208 от АПК.

С Решение от 14 05 2021 г. по АНД № 68/2021 г. на районен съд гр. Берковица, е отменено Наказателно постановление № 110/09.11.20210 г. на Началник отдел „Рибарство и контрол – Западна България” гр. София към ГД „Рибарство и контрол“ при ИАРА със седалище гр. Бургас, с което на Л.Г.А.,*** е наложено административно наказание „глоба”, затова че пренася в кофа един брой риба от вида сом с дължина 62 см., който размер е по-малък от допустимите според Приложение № 2 на ЗРА, което представлява административно нарушение.

В законния срок против решението е подадена касационна жалба от административнонаказващия орган, в която твърди неправилност на решението Позовава се на приетата от въззивния съд категорична доказаност на извършеното нарушение от Л.Г.А., който на 26.08.2020 г. в 20:30 ч. пренася в кофа един брой риба от вида сом с дължина 62 см. - размер по-малък от допустимите според Приложение 2 от Закона за рибарсрто и аквакултурн /ЗРА/ и за което нарушение е наложено минималното предвидено наказание по чл. 75, ал. 1, във вр.с чл. 38, ал. 1 от ЗРА. Счита, че съдът необосновано омаловажава извършеното нарушение, приемайки го за „маловажен случай", по смисъла на чл. 28 ЗАНН. Този извод е неправилен и нелогичен, с оглед на доказаната по делото фактическа обстановка, при която е извършено нарушението. На първо място, по делото се доказва, че нарушителят е любител-риболовец, притежаващ редовен билет за любителски риболов, който се издава след подписване на декларация от негова страна, че е запознат с разпоредбите на ЗРА. Следователно, лицето е знаело и е длъжно да знае разпоредбата на чл.38. ал. 1 от ЗРА и на Приложение № 2 към нея, за минималните размери на уловените водни екземпляри. На второ място, уловеният сом е върнат жив във водата, но едва след намесата на проверяващите, а не е доброволен акт от страна на нарушителя и ако не бяха проверяващите, които да стопират неправомерното поведение на Л.Г.А. и да върнат живата риба обратно във водата, това нямаше да е факт. Следователно, не е налице доброволно, осъзнато от нарушителя връщане на маломерния улов обратно във водата, а принудително такова, под угрозата за по-тежно административно наказание. Като обсъжда повърхностно приетите по делото писмени и гласни доказателства, Съдът напълно игнорира целите на генералната и на частната превенции по чл. 12 от ЗАНН, които не могат да бъдат осъществени чрез омаловажаване на случая и приравняване на наложената административна глоба в нейния минимален размер, установен с разпоредбата на чл. 75, ал. 1 от ЗРА, с размера на вредите, подлежащи на обезщетяване. Глобата по чл. 75, ал. 1 от ЗРА има за цел да накаже дееца за извършеното административно нарушение, а не да обезщети държавата за вреди. Обезщетението е друга последица, по чл.90, ал. 2 от ЗРА, каквото в конкретният случай не се търси, видно от НП № 110/09Л 1.2020 г. Санкционната разпоредба на чл. 75, ал. 1 от ЗРА, относима към извършено административно нарушение по чл. 38, ал. 1 от ЗРА, предвижда минимален праг на парична глоба от 600 лева, което само по себе си е показателно за високата степен на обществена опасност, която законодателят придава на извършеното административно нарушение. С конкретното деяние са нарушени обществени отношения, свързани с опазване на биологичното разнообразие и създаване на оптимални условия за естествено възпроизводство на популациите от риба и други водни организми. С оглед на вида и количеството риба, уловена от жапбоподателя и върната при проверката във водата АНО е преценил, че минималната, предвидена в разпоредбата на чл. 75, ал. 1 от закона санкция, ще постигне целите на генералната и на частната превенции, по чл. 12 ЗАНН, поради което е издал Наказателно постановление. Изводите на съда в постановеното отменително решение, са неправилни и необосновани, неотчитащи вярно приетите по делото писмени и гласни доказателства, както и целите, преследвани от законодателя за опазване и възпроизводство на биологическото разнообразие на рибите и другите водни организми, чрез въвеждане на строги санкции за нарушаване на забраната за улов и задържане на маломерни риба, с цел да въздействат предупредително и възпиращо, както върху дееца, така и върху цялото общество. При постановяване на обжалваното решение, Съдът е допуснал нарушение на съдопроизводствените правила, анализирайки неправилно и селективно приетите по делото писмени и гласни доказателства, в контекста на приложимата материалноправна норма поради което е достигнал до грешният извод за отмяна на обжалваното Наказателно постановление. Позовава се и на постановено Решение № 370 от 30.06.2020 г. по сходен казус на Адм С-гр. Плевен.

Ответната страна, в писмени възражения заявява, че в Решението от 14.05.2021 г. по АНД № 68/2021 г. на Районен съд - гр. Берковица правилно и законосъобразно, констатираното нарушение на чл. 38, ал. 1 от ЗРА е определено за маловажен случай по смисъла на чл. 28 от ЗАНН. Не се оспорва установеното по делото, че на 26.08.2020 г. в 20:30 часа на язовир Огоста в землището на с. Гаганица при баластриерите наказаното лице е пренасяло в кофа един брой риба от вида сом (Silurusglanis) с цел удостоверяване на размера й съгласно Приложение № 2 по чл. 38, ал. 1 от ЗРА, защото видимо големината на екземпляра е била много близка до минимално допустимите размери за сом, но не е разполагал с годно техническо средство за удостоверяването му. При извършеното замерване по реда на чл. 38, ал. 4 от ЗРА от компетентно длъжностно лице, се установява, че екземплярът е с дължина 62 см, което попада под допустимия размер от 65 см по Приложение № 2 на чл. 38, ал. 1 от ЗРА. Поддържа изцяло изложената от първоинстанционния съд фактическа обстановка, която макар и да носи външните белези на административно нарушение, не е налице вина, както и не е налице обществена опасност, както и че същото представлява маповажен случай по смисъла на чл. 28 от Закона за нормативните нарушения и наказания (ЗАНН). Обръща внимание, че на контролния орган е указано пълно съдействие при извършване на проверката и контролното замерване и пренасяният екземпляр е бил в добро състояние и така е върнат във водоема. Видно от това, в следствие от деянието не са настъпили вредни последици за околната среда или екземпляра, респективно - няма данни за застрашаване на биологичното разнообразие и с нарушаване на оптималните услови за естественото възпроизводство на популациите от риба и други водни организми. Липсата на реално нанесена щета не е съставомерна за квалификацията на деянието, но обуславя преценката за маловажност на извършеното нарушение. Въпреки, че наложената от наказващия орган санкция е в минимално предвидения в чл. 75, ал. 1 от ЗРА размер, същата се явява непропорционално тежка и не би допринесла за осъществяване на целите на административното наказание, предвидени в закона, както е установил първоинстанционния съд. Възраженията, касаещи липсата на доброволно и осъзнато от нарушителя връщане на маломерния улов обратно във водата, са неотносими към случая, недопустими за излагане в касационно оспорване и са експлицитно вменяване на съждения за презюмирана виновност и недобросъвестност на дееца, без същите да са подкрепени с каквито и да е било доказателства. Сочената практика на Административен съд - Плевен, счита за несъотносима по случая, тъй като нарушението, макар и на същите норми представлява улов на голям брой екземпляри с размери видно с просто око под съответното ограничение на Приложение № 2, апропо, видимо маломерни. Счита, че първоинстанционният съд, правилно и законосъобразно е отчел степента и тежестта на нарушението, като е отграничил конкретното нарушение от визираните в чл. 6 от ЗАНН административни нарушения, взел е предвид, че е пренасян един единствен екземпляр от вида сом (Silurusglanis) в добро здраве и в размери изключително близки до допустимите, съгласно Приложение № 2 по чл. 38, ал. 1 от ЗРА. Формално и неаргументирано, в касационната жалба се твърди, че с конкретното деяние са нарушени обществени отношения, свързани с опазването на биологичното разнообразие и създаване на оптимални условия за естественото възпроизводство на популациите от риба и други водни организми. Счита изложеното съждение за немотивирано, необосновано и несъотносимо към обективната действителност по конкретния случай, като съдът не следва да го взема предвид.

            Представителят на Окръжна прокуратура Монтана дава мотивирано заключение, че жалбата е неоснователна, а решението на въззивния съд обосновано и мотивирано. Счита, че в хода на АНП са допуснати съществени процесуални нарушения, както и че установената фактическа обстановка указва на маловажност, поради което моли същото да бъде потвърдено.

Жалбата е подадена от надлежна страна в законоустановения срок, поради което е допустима и следва да бъде разгледана по същество.

Настоящият касационен състав при административен съд Монтана след като обсъди наведените в жалбата основания и при извършената служебна проверка на обжалваното решение, съгласно чл. 218, ал. 2 от АПК намира от фактическа и правна страна следното.

За да отмени издаденото Наказателно постановление районният съд приема, че от доказателствата по делото се установява, че на 26.08.2020 година жалбоподателят е упражнявал риболов в язовир Огоста, землището на с. Гаганица. Притежавал редовен риболовен билет и уловил един екземпляр сом. Излизайки от водата, бил посрещнат от служители на ИАРА, които извършили измерване на уловената риба, която била с дължина 62 см. и поради разрешеният, съгласно чл. 38, ал. 1 от ЗРА (Приложение 2 към текста на закона), минимално допустим размер за улов от този вид, над 65 см., рибата била върната във водата, а на жалбоподателя бил съставен АУАН, въз основа на който по - късно било издадено и атакуваното НП. Съдът намира издаденото НП за незаконосъобразно с оглед липсата или неправилна преценка на АНО за приложение разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН. Отделно от това, административнонаказателната отговорност може да бъде ангажирана при виновно поведение, което в случая не е налице. Улавяйки рибата във водата, жалбоподателят е нямало как да знае точният й размер. Видно е, че същата е била само 3 см под допустимите размери - дължина, която не е възможно да бъде преценена „на око" във водата. Дали е щял да извърши замерване и да я върне във водоема, няма как да бъде установено, тъй като на брега е посрещнат веднага от служители на ИАРА, които сторили именно това - измерване и връщане на екземпляра във водата. Случаят е и явно маловажен, като от действията на жалбоподателя и не са настъпили никакви вреди.

Предмет на касационна проверка е въззивното решение и съответствието му с материалния закон, респ. допуснати от съда съществени процесуални нарушения. 

При разглеждане на делото от първата инстанция не са допуснати съществени процесуални нарушения на съдопроизводствените правила, но този съд неправилно е установил фактическата обстановка и неправилно е приложил материалният закон.

Разпоредбата на чл. 38, ал. 1 от ЗРА е императивна и гласи – Забранява се уловът, пренасянето, превозването и продажбата на риба и други водни организми от обектите по чл. 3, ал. 1, т. 1 и 2 с размери, по-малки от минимално допустимите, съгласно приложение № 2. Това означава, че с какви средства и по какъв начин административнонаказателно-отговорните лица следва да се уверяват, че размерите на уловените от тях, респ. пренасяни екземпляри са в законово допустимите размери, е въпрос на тяхна лична преценка, ангажимент/задължение/отговорност.

Необосновано и в противоречие с доказателствата по делото въззивният съд приема, че не е имало възможност за установяване дали наказаното лице би върнало във водоема уловената риба, тъй като на брега е посрещнат веднага от служители на ИАРА. От една страна тези изводи не кореспондират с показанията дадени от свидетеля Милен Тодоров, който заявява, че след излизането си от лодката, наказаното лице е оставило кофата с рибата в автомобила на негов приятел, т.е. същият не е предприел действия по нейното измерване, респ. връщане във водата. От друга, самото АНЛ, в отговор на касационната жалба, изрично заявява, че не е разполагало сьс средство за измерване, т.е. същият изначално не е имал намерение да извършва каквито и да било действия по установяване размерите на уловената от него риба. Извън изложеното въззивният съд не е отчел вида и характера на изпълнителното деяние, а именно „пренасяне” и обстоятелството, че рибата се е намирала съхранена в кофа в МПС, т.е. не е имало момент на непосредственост на излизане на лицето от водоема.

Неоснователно, а същевременно и неотносимо е твърдението на АНЛ, че е съдействало на контролните органи, тъй като свидетелят Тодоров дава показания, че първоначално това лице е отказало да представи носената от него риба и се е наложило да се търси съдействие от органите на полицията. Съдействието/несъдействието по време на проверка е елемент извън състава на извършеното нарушение.

Този вид деяние/нарушение не се отличава от другите подобни/аналогични на него деяния/нарушения и от там не обуславя по-ниска степен на обществена опасност, за да бъде обосновано приложението на чл. 28 от ЗАНН. В случая този състав на съда не установява признаци/обстоятелства, които да предпоставят квалифициране на нарушението като маловажно. Обстоятелството, че нарушението е осъществено единствено за един екземпляр риба, не е признак за маловажност, а единствено за определяне размера на глобата.

С оглед на изложеното касационната инстанция намира, че решението на въззивния съд е правилно, а искането за неговата отмяна неоснователно.

От гледна точка валидността и допустимостта на съдебния акт, последният има качествата на такъв.

Мотивиран от горното и на основание чл. 221, ал. 1 и 2, предложение първо от АПК съдът

Р Е Ш И :

           

ОТМЕНЯ като неправилно Решение от 14 05 2021 г. по АНД № 68/2021 г. на районен съд гр. Берковица и вместо него ПОСТАНОВЯВА:

 

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 110/09.11.20210 г. на Началник отдел „Рибарство и контрол – Западна България” гр. София към ГД „Рибарство и контрол“ при ИАРА със седалище гр. Бургас.

 

РЕШЕНИЕТО е окончателно.

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ :                                ЧЛЕНОВЕ :