Определение по дело №787/2019 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 957
Дата: 14 май 2019 г.
Съдия: Марина Христова Николова
Дело: 20197040700787
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 април 2019 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

 

957

 

14.05.2019 г., гр. Бургас,

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД гр. Бургас, осемнадесети състав, в закрито заседание на четиринадесети май две хиляди и деветнадесета година, в състав:

                                                            СЪДИЯ:МАРИНА НИКОЛОВА

 

като разгледа докладваното от съдия Николова адм.дело № 787 по описа за 2019 г., за да се произнесе съобрази следното:

                                

Производството, съгласно Определение № 5039/04.04.2019 год. по адм. дело № 3620/2019 год. по описа на ВАС, следва да се счита за образувано по жалба, депозирана на 22.03.2019 год., на РОЗАЛИН Б.З., с адрес: ***, ***, с адрес за размяна и връчване на книжа:***срещу Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 11 "Биологично земеделие" от Програмата за развитие на селските райони 2014-2020г. за кампания 2016г. изх. №02-020-6500/5521 от 12.11.2018г. на заместник директор на Държавен фонд "Земеделие".

Видно от материалите, налични в административната преписка, Уведомителното писмо е получено от жалбоподателя РОЗАЛИН Б.З. на 30.01.2019 год. /л. 26/.

С жалба, депозирана на 07.02.2019 год. в Държавен фонд „Земеделие“ /14/ и получена в МЗХГ с писмо рег. индекс № 10-232/15.02.2019 год.,  РОЗАЛИН Б.З. е обжалвал по административен ред Уведомителното писмо.

Със Заповед № РД 20-54 от 05.03.2019 г. /л. 29/ Министърът на земеделието, храните и горите е оставил без уважение възражението на РОЗАЛИН Б.З. срещу Уведомителното писмо.

При така установеното от фактическа страна положение, се следва правният извод, че жалбата, по която е образувано настоящото съдебно производство, като подадена на 22.03.2019 г., се явява просрочена, тъй като това е извършено след срока по чл.149, ал.3, пр.2 от АПК.

Безспорно е установено обстоятелството, че преписката по жалбата до горестоящия административен орган е получена в МЗХГ на 15.02.2019 г., което означава, че считано от тази дата започва да тече срокът за произнасяне на Министъра, който съгласно чл. 97, ал.1 от АПК е двуседмичен. Срокът за произнасяне съответно е до 01.03.2019 г. вкл. – петък, присъствен ден, до който момент не се доказва да има издаден административен акт. След тази дата започва да тече преклузивният 14-дневен срок за оспорване на административния акт пред съда, който в конкретният случай изтича на 15.03.2019 г.- понеделник, също присъствен ден, но и до този краен момент не се доказва да има подадена жалба до съда. Напротив жалбата на РОЗАЛИН Б.З. е подадена едва на 22.03.2019 г.

С Тълкувателно решение №6 от 30.06.2015г., постановено по тълкувателно дело № 4/2013 г. на Общото събрание на І и ІІ колегия на Върховния административен съд, по т.2 от същото се прие, че съдебното оспорване по чл.149, ал.3 АПК не е допустимо, когато по-горестоящият административен орган, след изтичане на срока за произнасяне по чл. 97, ал.1 АПК, се произнесе с решение, с което отхвърля жалбата или протеста срещу оспорения по административен ред индивидуален административен акт. В мотивите на тълкувателното решение се приема, че компетентният горестоящ административен орган може да се произнесе и след изтичане на законоустановения срок по чл.97 от АПК, като това негово правомощие, макар да е обвързано със срок, не възпрепятства възможността да издаде акта си и след изтичане на определения от закона срок, но произнасянето извън предвидените в закона срокове не означава, че се поражда правото на жалба в нов срок, извън посочения в чл. 149, ал. 3, пр.2 от АПК. Т.е. заинтересованата страна е тази, която следва да следи спазен ли е срокът за произнасяне, съответно налице ли е такова произнасяне в срок. В случай, че няма произнасяне на горестоящия орган в срок, от този момент за жалбоподателя се е породило правото да обжалва първоначалния административен акт по съдебен ред в 14-дневен срок, който обаче в конкретния случай не е спазен.

Предвид на гореизложените мотиви и спазвайки разпоредбата на чл. 130, ал.2 от ЗСВ, съгласно която тълкувателните решения са задължителни за органите на съдебната власт, настоящият съдебен състав приема жалбата за процесуално недопустима, поради наличие на основанието по чл.159, т.5 от АПК. Жалбата следва да се остави без разглеждане, а производството по делото, да се прекрати.

Водим от горното и на основание чл. 159, т. 5 от АПК, съдът

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на РОЗАЛИН Б.З., с адрес: ***, ***, с адрес за размяна и връчване на книжа:***срещу Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 11 "Биологично земеделие" от Програмата за развитие на селските райони 2014-2020г. за кампания 2016г. изх. №02-020-6500/5521 от 12.11.2018г. на заместник директор на Държавен фонд "Земеделие".

 

ПРЕКРАТЯВА ПРОИЗВОДСТВОТО по адм. дело № 787/2019 г. по описа на Административен съд – Бургас.

 

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му.

 

 

                                                       АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: