Разпореждане по дело №219/2020 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 12 ноември 2020 г.
Съдия: Маргарита Русева Славова
Дело: 20207210700219
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 октомври 2020 г.

Съдържание на акта

 

 

Р А З П О Р Е Ж Д А Н Е  № 810

гр.Силистра, 12.11.2020г.

 

         Административният съд гр. Силистра, в закрито заседание на дванадесети ноември през две хиляди и двадесета година, в състав: съдия Маргарита Славова, при секретаря Антония Стоянова, разгледа постъпилото адм. дело № 219 по описа на съда за 2020 г. и установи, че констатираната нередовност на сезирането е отстранена от жалбоподателя (вх. № 1198/04.11.20 г.), а с вх. № 1148/23.10.20 г. на АС - Силистра е постъпила и административната преписка, вкл. релевираното Решение от 23.09.2020 г. на Ръководителя на УО на Оперативна програма „Околна среда 2014 г. – 2020 г.“, с което е наложена на бенефициента „Водоснабдяване и канализация“ ООД гр. Силистра, на основание чл.70 ал.1 т.9 ЗУСЕСИФ, оспорената финансова корекция, което позволява да бъдат извършени основните процесуални действия по чл.154, чл.163 АПК, приложими съгласно чл.73 ал.4 ЗУСЕСИФ.

 

Производството е образувано по жалба на „Водоснабдяване и канализация“ ООД гр. Силистра, представлявано от управителя инж. В.Б., срещу Решение от 23.09.2020 г., издадено от главен директор на Главна дирекция „Оперативна програма „Околна среда“ /ОПОС/ в Министерството на околната среда и водите и Ръководител на Управляващия орган /УО/ на ОПОС 2014-2020 г., с което е установено нарушение с финансово влияние, съставляващо нередност по т. 11 б. „а“ от Приложение № 1 към чл.2 ал.1 на Наредба за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции и процентните показатели за определяне размера на финансовите корекции по реда на ЗУСЕСИФ /Обн. ДВ, бр. 27/17 г., посл. изм. ДВ, бр. 19/20г./ - занапред само Наредбата и, е определен размер на финансова корекция от 10% от допустимите разходи - средства от ЕСИФ от Договор № 00513-2019-0007/07.07.2020 г. с изпълнител ДЗЗД „Уотър Гис Дизайн - Силистра“ на стойност 1 410 200 лева без ДДС. Релевираната нередност е посочена като „наличие на незаконосъобразна методика за оценка“, изразила се в „използване на критерии за възлагане, които не са дискриминационни по смисъла на т.10 от Приложение № 1 към чл. 2 ал. 1 от Наредбата, но са ограничили достъпа на кандидатите или участниците“.

С жалбата се твърди, че размерът на финансовата корекция, определен чрез пропорционалния метод /арг. чл. 5 ал. 1 Наредбата/, противоречал на закона, защото не било посочено финансовото отражение, което нарушението би имало върху средствата от ЕСИФ, което се счита, че е съществен елемент от фактическия състав на релевираната отговорност, предвид чл.72 ЗУСЕСИФ и чл.3 Наредбата. В този контекст се поддържа, че процесното по делото нарушение нямало реално или потенциално финансово отражение и налагало, при условията на чл.6 (отм. ДВ бр.67/19 г. - в сила от 23.08.2019 г.) от Наредбата, да бъде определена финансовата корекция с нулев процентен показател. Поддържа се главно оплакване, че оспореният административен акт бил материално незаконосъобразен, защото дори и да се приемело, че има извършено нарушение на правилата от ЗОП, то същото нямало финансово отражение, тъй като от него не можело да настъпят вреди. Оспорва се и размера на финансовата корекция, чиято цел е да възстанови в патримониума на ЕС, в сегмента от общия бюджет отнасящ се до ЕСИФ, фактическата вреда като отнеме незаконно придобитата облага, а не хипотетично да определя някаква корекция с характер на санкция, в противоречие с целта на акта по чл.73 ЗУСЕСИФ. Анализирайки дефинитивната разпоредба на чл.2 т.36 от Регламент (ЕС) № 1303/2013 г. се извежда довод, че фактическите установявания на ответния орган не водели до извод за извършено нарушение в ракурса на т.11 б. „а“ от Приложение № 1 към чл.2 ал.1 Наредбата, поради липса на мотиви относно централните елементи от процесния фактически състав - противоправно действие/бездействие; вреда и причинна връзка между самото нарушение и настъпването на вредата. Последното е възведено като процесуално нарушение - на нормативното изискване за форма, защото липсата на мотиви, винаги се е обсъждала като съществено нарушение на административнопроизводствените правила. В обобщение се твърди, че евентуалното наличие на нарушение не винаги е еднозначно с „нередност“, съгласно приложимата правна рамка, като се счита, че не е допусната нередност по смисъла на ЗУСЕСИФ, респ. т.11 б. „а“ от Приложение № 1 към чл.2 ал.1 Наредбата. Акцент е поставен върху довод, че фактическите изводи на ответния орган били неверни, защото избраната Методика от жалбоподателя, като възложител по ЗОП, за оценка на офертите в откритата процедура, била съответна на закона. В този контекст се твърди, че не било постъпило нито едно запитване относно Методиката с искане за писмени разяснения и щом като въведенине допълнителни показатели не са били неясни, то не се давало предимство, нито необосновано се ограничавало участието на потенциални кандидати. Ето защо се настоява за отмяна на оспореното Решение на ръководителя на УО на ОПОС 2014 – 2020 г., както и за присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

В приложената административна преписка се съдържа основния административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Околна среда 2014 г. – 2020 г.“ с идентификатор: BG16М1ОР002-1.016 „Изграждане на ВиК инфраструктура“; № на проекта от ИСУН /информационна система за управление и наблюдение/ - BG16М1ОР002-1.016-0005-C02. Административният договор за предоставяне на БФП е сключен под № Д-34-66/21.08.19 г. между Министъра на околната среда и водите, като Ръководител на Управляващия орган на ОПОС и „Водоснабдяване и канализация“ ООД гр.Силистра, представлявано от управителя В.Б. и главния счетоводител С. Д., в качеството на Бенефициент, на основание чл.45 ал.2 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове /ЗУСЕСИФ/. Във връзка с изпълнението на последния е процедирана обществена поръчка, открита с Решение от 19.12.19 г. /л.176 - л.178/ и Обявление за поръчка - Комунални услуги в публичния регистър на Агенцията по обществени поръчки, с предмет „Проектиране и изграждане на интегрирана географска информационна система“. Същата е финализирана със сключването на Договор № 00513-2019-0007/07.07.2020 г. /л.82 - л.91/ с изпълнител ДЗЗД „Уотър Гис Дизайн - Силистра“ на стойност 1 410 200 лева без ДДС.

          С обжалваното решение, след извършен последващ контрол за законосъобразност на откритата процедура по ЗОП е прието, че е допуснато нарушение с финансов ефект. Същото е квалифицирано по чл.70 ал.7 и ал.5 ЗОП, във вр. с чл.2 ал.1 ЗОП, тъй като били нарушени принципите на равнопоставеност и недопускане на дискриминация, свободна конкуренция, публичност и прозрачност.

          Главното възражение на жалбоподателя е за неправилност на крайния извод на УО за извършено нарушение на чл.2 ал.1 във връзка с чл.70 ал.7 и ал.5 ЗОП, легнал в основата на преценката за наличие на „нередност“ по смисъла на чл.2 т.36 от Регламент (ЕС) № 1303/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17.12.13 г. за определяне на общоприложими разпоредби на Европейския фонд за регионално развитие, Европейския социален фонд, Кохезионния фонд, Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони и Европейския фонд за морско дело и рибарство и за определяне на общи разпоредби за Европейския фонд за регионално развитие, Европейския социален фонд, Кохезионния фонд и Европейския фонд за морско дело и рибарство, и за отмяна на Регламент (ЕО) № 1083/2006 на Съвета. Всички тези възражения са били поддържани в административното производство по чл.73 ЗУСЕСИФ и са получили отговор с обжалваното понастоящем Решение на ответния орган, който именно се счита за несъответен на закона и фактите по преписката и се настоява за отмяната му. Поддържа се и теза, че липсват доказателства за нанасянето на вреда на общия бюджет на ЕС, което било иманентно присъщо условие за налагане на финансова корекция. Ето защо се настоява за пълна отмяна на обжалваното решение на ответника.

         Независимо, че посочените по-горе възражения и оплаквания са подробно обсъдени с оспореното решение на решаващия орган по чл.9 ал.1 ЗУСЕСИФ, съгласно общите правила в административното правосъдие, по аргумент от чл.170 ал.1 АПК, нему е възложена тежестта за установяване изпълнението на законовите изисквания при издаване на оспорения акт.

               

На основание чл.154 АПК, във връзка с чл.73 ал.4 ЗУСЕСИФ, съдът

                    конституира  страните по делото:

 

Жалбоподател: „Водоснабдяване и канализация“ ООД гр. Силистра, представлявано от управителя инж. В.Б., с административен адрес: гр.Силистра, ул. „Баба Тонка“ № 19;

Ответник по жалбата: Главен директор на ГД „Оперативна програма „Околна среда“ и Ръководител на УО на ОПОС 2014 – 2020 г. при МОСВ, с административен адрес: гр.София, ул. „Уилям Гладстон“ № 67.

               

           На основание чл.157 ал.1 АПК, съдът насрочва съдебно заседание по административно дело № 219/2020 г. по описа на АС - Силистра на 16.12.2020 г. от 14.00 часа, за която дата да се призоват конституираните страни по делото.

 

        Преписи от настоящото разпореждане да се връчат на страните по реда на чл. 138 АПК. Ответният орган има право на писмен отговор и посочване на доказателства в 14-дневен срок от съобщаването /чл.163 ал.2 АПК/.      

                                                                                                                                

 

                                                                                           СЪДИЯ: