РЕШЕНИЕ
№
гр.Ловеч, 10.02.2020 год.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ЛОВЕШКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, първи касационен състав, в публично заседание на двадесет и първи януари през две хиляди и двадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЛЮБОМИРА КРЪСТЕВА
ЧЛЕНОВЕ: ЙОНИТА ЦАНКОВА
ДИМИТРИНА ПАВЛОВА
при секретаря ТАТЯНА ТОТЕВА и в присъствието на прокурора СВЕТЛА
ИВАНОВА като разгледа докладваното от съдия ЦАНКОВА КАНД № 291 / 2019 год. и на основание данните по делото и закона,
за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по чл. 63, ал. 1 от ЗАНН във връзка с гл. ХІІ от АПК.
С решение № 163 от 21.11.2019 г., постановено по АНД № 311/2019 г., Троянският районен съд, първи състав, е потвърдил изцяло Наказателно постановление № 19-0359-000710 от 29.07.2019 г. на Началника на сектор в РУ – Троян, към ОДМВР- Ловеч, с което на С.К.Х., ЕГН: **********,***, са наложени следните административни наказания: на основание чл. 175, ал. 3, пр. 1 от ЗДвП – глоба в размер на 200 лв. и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца, за нарушение по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, като законосъобразно.
Недоволен от така постановеното решение е останал С.К.Х., ЕГН: **********,***, който чрез адв. Е. Ц. от ЛАК в законния срок, е подал касационна жалба с твърдения за нарушения на материалния закон. Касаторът не оспорва фактическата обстановка, приета от РС в обжалваното решение, като не се съгласява с правните изводи на РС, с които е прието наказателното постановление за законосъобразно. Касаторът твърди, че наказателното постановление е било издадено преждевременно, т.к. към момента на издаването на същото все още не е било влязло в сила постановлението от 16.07.2019 г. на прокурор в РП – Троян, с което е прекратено досъдебното производство № 142/2019 г. по описа на РУ на МВР – Троян, водено за престъпление по чл. 345, ал. 2 от НК. Отделно касаторът сочи липса на умисъл за административното нарушение, поради което намира същото за несъставомерно, като сочи, че след като прокурорът в постановлението за прекратяване е приел липса на умисъл за състава на престъпление, то умисъл липсва и по отношение на процесното административно нарушение, за което е издадено наказателното постановление. В заключение се моли за отмяна на обжалваното решение на РС и за отмяна на наказателното постановление. В съдебно заседание касаторът се представлява от адв. Е. Ц. от ЛАК, който поддържа касационната жалба.
Ответникът по касационната жалба – РУ - Троян към ОДМВР- Ловеч - се представлява от началник сектор „Охранителна полиция“ лично и чрез юрк. Р., който излага подробни аргументи за неоснователност на касационната жалба, като споделя мотивите на РС за законосъобразност на наказателното постановление, включително и мотивите на РС, че „незнанието на закона не извинява“, поради което моли касационната инстанция да остави в сила решението на РС.
Представителят на прокуратурата счита, че касационната жалба е неоснователна, а решението на РС законосъобразно, като дава заключение, че бездействието на касатора да регистрира придобития от него автомобил в рамките на около 6 месеца няма как да бъде квалифицирано като маловажен случай.
Касационният състав на съда като прецени събраните по делото доказателства и съобрази доводите на страните и наведените касационни основания, намира за установено следното:
Жалбата е подадена в законоустановения срок от надлежна страна, поради което е допустима и следва да бъде разгледана от касационната инстанция.
Жалбата е неоснователна.
С обжалваното решение на РС-Троян е потвърдено Наказателно постановление № 19-0359-000710 от 29.07.2019 г. на Началника на сектор в РУ – Троян, към ОДМВР- Ловеч, с което на С.К.Х., ЕГН: **********,***, са наложени следните административни наказания: на основание чл. 175, ал. 3, пр. 1 от ЗДвП – глоба в размер на 200 лв. и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца, за нарушение по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП.
Районният съд е изложил подробни мотиви относно липсата на процесуални нарушения при издаването на АУАН и НП, както и относно съставомерност на административното нарушение и неговата правилна квалификация, които се споделят и от касационната инстанция.
Касационната инстанция споделя мотивите на РС и не следва да ги повтаря. Отделно в решението на РС са обсъдени и доводите на жалбоподателя за незаконосъобразност на наказателното постановление, развити и в касационната жалба, които по същество се изразяват в твърдението, че наказателното постановление е издадено „преждевременно“ и твърдението за липса на умисъл във връзка с постановлението от 16.07.2019 г. на прокурор в РП – Троян, с което е прекратено досъдебното производство № 142/2019 г. по описа на РУ на МВР – Троян, водено за престъпление по чл. 345, ал. 2 от НК.
За пълнота следва да се посочи, че касационната инстанция споделя мотивите на РС за законосъобразност на наказателното постановление, като не следва да ги повтаря, като следва да препрати към мотивите на районния съд съгласно чл. 221, ал. 2, изр. 2 от АПК.
Съгласно чл. 218, ал. 1 от АПК касационната инстанция обсъжда само сочените в жалбата пороци на решението.
Касаторът релевира материална незаконосъобразност на решението на РС.
Във връзка с твърдението на касатора, че наказателното постановление е издадено „преждевременно“ преди влизане в сила на постановлението от 16.07.2019 г. на прокурор в РП – Троян, с което е прекратено досъдебното производство № 142/2019 г. по описа на РУ на МВР – Троян, касационната инстанция споделя мотивите на РС, към които следва да препрати на основание чл. 221, ал. 2, изр. 2 от АПК.
В допълнение, както правило е посочил РС, в случая е приложима разпоредбата на чл. 36, ал. 2 от ЗАНН, а видно от същата разпоредба – липсва изискване постановлението на прокурора да е влязло в сила. Ето защо и административнонаказващият орган не е бил длъжен нито да изчаква да изтече срок за влизане в сила на постановлението на прокурора, нито да събира служебно информация дали и на коя дата постановлението на прокурора е влязло в сила, за да издаде наказателното постановление. Няма спор между страните и се установява от писмените доказателства пред РС, че Наказателно постановление № 19-0359-000710 от 29.07.2019 г. на Началника на сектор в РУ – Троян, към ОДМВР- Ловеч, е издадено именно след получаване от административнонаказващия орган на постановлението от 16.07.2019 г. на прокурор в РП – Троян /на л. 16-18 от делото на РС/, с което е прекратено досъдебното производство № 142/2019 г. по описа на РУ на МВР – Троян, водено за престъпление по чл. 345, ал. 2 от НК, като изрично е постановено препис от постановлението да се изпрати на Началника на РУ на МВР – Троян за започване на административнонаказателно производство.
Касационната инстанция не споделя и доводите на касатора относно липса на умисъл.
Съгласно чл. 7, ал. 2 от ЗАНН непредпазливите деяния не се наказват само в изрично предвидените случаи. За разлика от НК, в административнонаказателния процес в общия случай непредпазливите деяния са наказуеми, освен ако е предвидено изрично изключение в съответния специален закон. За процесното административно нарушение, санкционирано с обжалваното пред РС наказателно постановление - на основание чл. 175, ал. 3, пр. 1 от ЗДвП за нарушение по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, не се предвижда такова изключение, като същото липсва изобщо за административните нарушения на ЗДвП, които в общия случай обикновено са извършени при непредпазлива форма на вината.
Ето защо касационната инстанция намира за неоснователно възражението на касатора за липса на доказателства за умисъл, защото за съставомерност на процесното административно нарушение е достатъчно непредпазлива форма на вината.
Отделно според касационната инстанция не са налице предпоставки за прилагането на чл. 28 от ЗАНН, т.к. обществената опасност на извършеното нарушение с нищо не се отличава от типичния случай на такива нарушения по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП с оглед дефиницията на чл. 93, т. 9 от НК, приложима на основание чл. 11 от ЗАНН.
Касаторът не оспорва фактическата обстановка, възприета от РС, която се установява от всички събрани пред РС писмени и гласни доказателства, които са непротиворечиви по между си, подробни и ясни и правилно са били кредитирани от РС. При това положение извършеното административно нарушение не може да бъде квалифицирани като маловажен случай по чл. 28 от ЗАНН. Липсват смекчаващи вината обстоятелства, като обществената опасност на извършеното административно нарушение не е по-ниска в сравнение с обикновените случаи на такива нарушения по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП.
Както беше посочено по-горе, касационната инстанция споделя мотивите на РС а съставомерност на процесното административно нарушение, като намира, че правилно РС е кредитирал писмените и гласни доказателства, които са непротиворечиви, подробни и ясни и доказват фактическия състав на административно нарушение по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, което правилно е санкционирано на основание чл. 175, ал. 3, пр. 1 от ЗДвП.
В допълнение наложените с процесното наказателно постановление глоба в размер на 200 лв. и лишаване от правоуправление на МПС за срок от 6 месец са минималните, предвидени в чл. 175, ал. 3, от ЗДвП.
С оглед правомощията на касационната инстанция по чл. 218, ал. 2 от АПК и за пълнота следва
да се отбележи, че решението на РС е
валидно, допустимо и съответстващо на материалния закон.
Предвид гореизложеното касационната жалба е неоснователна, а решението
на РС законосъобразно и следва да бъде оставено в сила.
На основание гореизложеното и чл. 63, ал. 1 от ЗАНН и чл. 221 от АПК Ловешкият административен съд
Р Е Ш И :
ОСТАВЯ В СИЛА решение № 163 от 21.11.2019 г., постановено по АНД № 311/2019 г. на Троянския районен съд, първи състав.
Решението е окончателно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ: