Решение по дело №5/2020 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 13 април 2020 г. (в сила от 13 април 2020 г.)
Съдия: Елена Стойнова Чернева
Дело: 20207210700005
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 януари 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 18

гр. Силистра,  13 април 2020  година

 

СИЛИСТРЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, в публично заседание на двадесет и шести февруари през две хиляди и двадесета година в състав:

                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ:  Маргарита Славова

                                                      ЧЛЕНОВЕ:  Валери Раданов

                                                                     Елена Чернева

при секретаря Румяна Пенева и с участието на прокурора от Окръжна прокуратура Стефка Ганчева,  като разгледа докладваното от съдия  Чернева КАНД № 5 по описа на съда за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), вр. чл. 63 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Образувано е по постъпили касационни жалби против Решение № 429  от 05. 12. 2019 г. на Районен съд гр. Силистра, постановено по АНД № 619 по описа на съда за 2019 г., изменящо наказателно постановление (НП) № 19-001017/ 29.07.2019г. на Директора на Дирекция „Инспекция по труда”- гр.Силистра, издадено въз основа на АУАН № 19-001017/ 02.07.2019г., с което на „Екопродукт” ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: с.Попина обл.Силистра ул.”Марина” № 17, представлявано от управителя М.А.М.,  на основание чл. 416 ал. 5 във вр. с чл. 413 ал. 2 от КТ е наложено административно наказание - имуществена санкция в размер на 8 000 (осем хиляди) лева за извършено нарушение по т. 2 от Приложение № 1 към чл. 1, ал. 3 от Наредба № 9 за осигуряване на ЗБУТ при експлоатацията и поддържането на водоснабдителни и канализационни системи, като на основание чл. 413 ал. 2 от КТ наложената имуществена санкция  е редуцирана до  5 000 ( пет хиляди).

Недоволни от постановеното решение са и двете страни в процеса.

Дирекция „Инспекция по труда“ гр. Силистра, действаща чрез ст. юриск. А., оспорва решението в частта, в която е намалена наложената на дружеството имуществена санкция. Счита, че при определянето на наложеното наказание АНО се е съобразил с изложените критерии в чл. 27, ал. 2 ЗАНН, като въз основа на тежестта на нарушението, резултативния му характер и имотното състояние на нарушителя е оправдано налагане на наказание, гравитиращо към усреднения размер, предвиден в чл. 413, а 2 от ЗАНН.  Моли за отмяна на решението в обжалваната част и присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Санкционираното дружество „Екопродукт” ЕООД с. Попина, действащо чрез адв. Р. ***,  прави оплаквания за постановяване на съдебното решение в нарушение на закона и процесуалните правила - касационни основания по чл. 348, ал.1, т.1 и 2 НПК във вр. с чл. 63, ал.1, изр. второ от ЗАНН. Акцентира, че първата инстанция без основание е игнорирала изложените доводи за несъставомерност на деянието поради обстоятелството, че достъпът до шахтата, по отношение на която според АНО не е извършена оценка на риска, е бил строго забранен и работещите са били наясно със забраната и опасните последици, които може да предизвика нарушаването ѝ. Твърди се, че макар в длъжностната характеристика на едното от пострадалите лица да е била включена задача да отговаря за изправността на съоръженията по събирането, разбъркването, източването и разпръскването на фекалните маси в предприятието, това е свързано с обслужване на съоръженията отвън и няма причина за  човешки достъп там, където е възникнал инцидента и това място не представлява работно място, за което работодателят е следвало да извърши оценка на риска. Акцентира се, че наложеното наказание е явно несправедливо.  Моли за отмяна на съдебното решение и пълна отмяна на  оспореното наказателно постановление.

И двете страни, в качеството на ответници, оспорват основателността на предявените касационни жалби от противната страна.

Прокурорът от ОП - Силистра дава заключение, че и двете касационни жалби са неоснователни. Излага становище, че решението е постановено при изяснена фактическа обстановка и правилни и последователни изводи на първоинстанционния съд, поради което следва да бъде оставено в сила като законосъобразно.

Касационните жалби са постъпили от надлежни страни, в законния срок поради което са ДОПУСТИМИ. Във  връзка с основателността им съдът намира следното:

Производството пред районния съд е образувано по жалба на „Екопродукт” ЕООД - с. Попина срещу НП № 19-001017/ 29.07.2019г. на Директора на Дирекция „Инспекция по труда”- гр.Силистра, издадено въз основа на АУАН № 19-001017/ 02.07.2019г., с което на дружеството основание чл. 416 ал. 5 във вр. с чл. 413 ал. 2 от КТ е наложено административно наказание - имуществена санкция в размер на 8 000 (осем хиляди) лева за извършено нарушение по т. 2 от Приложение № 1 към чл. 1, ал. 3 от Наредба № 9 за осигуряване на ЗБУТ при експлоатацията и поддържането на водоснабдителни и канализационни системи (цитирана по-долу в текста само като Наредба № 9).

Въззивният съд е възприел фактическите констатации на наказващия орган. За да стигне до този извод въз основа на събраните в хода на производството писмени и гласни доказателства съдът е установил, че на 18.05.2019 г. е извършена проверка в свинекомплекс, находящ се в с. Попина, обект на „Екопродукт” ЕООД – Силистра във връзка с настъпила смъртна злополука с двама работници на търговското дружество при работа по укрепване на тръба на потопяема помпа, спусната в закритата септична лагуна. Приел е, че причината за настъпване на трудовата злополука се корени в обстоятелството, че при изпълнение на трудовите си задължения работниците получават остро отравяне с химични агенти, довело до леталния им изход. От представената при проверката трудовоправна документация и снетите обяснения от свидетелите при настъпване на самата злополука е било констатирано, че работодателят не е извършил оценка на риска, която да отчита  предвидимите опасности при работа в ограничени пространства, като липса на кислород, наличие на опасен газ, остатъчни вещества по вътрешните повърхности и т.н. В тази връзка съдът е преценил за неоснователно твърдението на санкционираното лице, че се касае за безвиновно поведение от страна на работодателя, в хипотезата на случайно деяние по смисъла на НК, като е аргументирал позицията си с това, че административнонаказателната отговорност не е насочена към конкретно физическо лице по смисъла на чл. 24, ал. 1 от ЗАНН, а е потърсена обективната и безвиновна отговорност на търговското дружество-работодател за неизвършване оценка на риска. Съдът е приел, че изискването за извършване на оценка на риска в шахтата на септичната лагуна на територията на предприятието изрично е закрепено и в чл. 12 от Наредба № 5 за реда, начина и периодичността за извършване оценка на риска, където е предвидено, че оценката на риска обхваща всички аспекти на трудовата дейност в предприятието.  Приел е, че оценяването на рисковите фактори в ограниченото пространство е свързано и със свободния достъп до съоръжението. Коментирал е, че няма доказателства, че Заповед № 25 / 17. 10. 2016 г. , с която работодателят забранява влизането в припомпващата шахта относно новоизграденият торов резервоар/лагуна и принадлежащата към него шахта, е сведена до знанието на работниците, отговарящи за това съоръжение.   Коментирал е също, че от раздел II, т. 5 на приложената към делото длъжностна характеристика за длъжността „автомонтьор“, която е изпълнявал единият от починалите работници, е видно, че му било вменено задължението да отговаря за изправността на съоръженията, касаещи събирането, разбъркването, източването и разпръскването на фекалните отпадъци. Счел е, че това обстоятелство е позволило пострадалите лица да извършват трудова дейност вътре в шахтата при неоценен риск от наличието на опасен газ, чието вдишване е довело до настъпването на смъртта на двама от тях. Въз основа на това съдът е приел, че между неизвършената оценка на риска и настъпилата злополука съществува причинно-следствена връзка.

Съдът е отнесъл мястото на злополуката - шахтата на септичната лагуна в свинекомбината - към легалните дефиниции за "водоснабдителни и канализационни системи" и "ограничено пространство",  съдържащи се в § 1, т. 1 и т. 4 от ДР на Наредба № 9 и е стигнал до извода, че шахтата съставлява канализационна система, изградена на територията на предприятието, поради което приложимият нормативен акт, който урежда и регулира отношенията свързани с осигуряване условията на труд е именно Наредба № 9.  Коментирал е също, че във връзка с това, че е ангажирана обективната безвиновна отговорност на ЮЛ за констатирано нарушение на трудовото законодателство,  за АНО не се е породило задължението да изследва субективния елемент на констатираното и отразено в санкционния акт нарушение.

 Съдът е коментирал, че актосъставителят и АНО са действали в рамките на своята компетентност и че образуваното и водено административнонаказателно производство е протекло законосъобразно, при спазване изискванията и сроковете на ЗАНН и без процесуални нарушения, довели до ограничаване правото на защита на санкционираното лице. Във връзка с материалноправната законосъобразност и обоснованост на издаденото НП съдът е преценил въз основа на установените в процеса факти и обстоятелства,  че АНО е посочил правилно основанието за ангажиране на обективната отговорност на нарушителя, но неправилно е определил над средната стойност наказанието в нарушение на нормата на чл. 27 ал. 2 от ЗАНН, тъй като не е отчел като смекчаващо вината обстоятелство липсата на други установени по законния ред нарушения по този ред. В този смисъл, доколкото наложената санкция в размер на 8 000 лева е над средния размер, предвиден в разпоредбата на чл. 413 ал.2 от КТ, въззивният съд е приел, че тя не е съобразена с обществената опасност на деянието и дееца и следва да бъде намалена на 5 000 лева,  в размер под средния.

Настоящият състав, след проверка на касационните оплаквания и в обхвата на правомощията си от чл.218 АПК за контрол относно допустимостта, валидността и съответствието на оспореното решение с материалния закон, намира за установено следното:

 Районният съд е установил вярно фактическата обстановка по делото, обсъдил е събраните по делото доказателства и доводите на страните, и е стигнал до обоснован извод, че нарушението, за които е санкционирано дружеството, е извършено. Изложените от първата инстанция мотиви съответстват на събраните доказателства и на приложимите правни норми, и изцяло се споделят от настоящия касационен състав.

Несъстоятелни са оплакванията в жалбата на „Екопродукт” ЕООД за несъставомерност на деянието.  Във връзка с обсъждането на твърденията в тази насока ще е необходимо да бъде разширен кръгът на коментираните нормативни актове и произтичащите от тях задължения за работодателя. Не намира опора в нормативната уредба твърдението, че относно септичната лагуна в свинекомплекса не е било необходимо извършване на оценка на риска, тъй като достъпът до нея  и влизането в шахтата са били забранени. В длъжностната характеристика за длъжността "Автомонтьор", която е заемал единият от починалите работници, е включена отговорност за изправността на съоръженията, касаещи събирането, разбъркването, източването и разпръскването на фекалните отпадъци. Предвид  тези си отговорности лицето е имало достъп до септичната лагуна. В тази връзка и съгласно дефиницията, съдържаща се в § 1, т. 2 от ДР на Наредба № 7 от 23.09.1999 г. за минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд на работните места и при използване на работното оборудване, тази лагуна има характер на "работно място", тъй като се намира на територията на предприятието и освен това работещият е имал  достъп до нея във връзка с изпълняваната работа. Самата шахта, в която е станала злополуката, изпълва дефиницията за "опасна зона" в работното място по смисъла на §1, т. 6 от цитираната наредба - зона в и/или около работното оборудване и в работното място, в която работещият е експониран на риск за здравето или живота си.  Постановяването на забрана за влизане в тази опасна зона посредством заповед № 25 / 17. 10. 2016 г. не изключва задължението за изготвяне на цялостна оценка на риска относно работното място и свързаните с него трудови дейности.  От текста на заповедта е видно, че работодателят е идентифицирал като опасност влизането в шахтата, но не е подходил към останалите етапи, необходими за извършване на оценка на риска, посочени в чл. 14 от Наредба № 5 за реда, начина и периодичността за извършване оценка на риска.   Нещо повече - по време на злополуката работниците са изпълнявали  възложена им от работодателя задача за поставяне, монтаж и пускане в действие на инсталация за изпомпване и прехвърляне на фекални торови маси от закритата септична лагуна в изградената през 2015 г. открита и празна до момента бетонна лагуна.  Тази инсталация съставлява работно оборудване. Съгласно чл. 184 от цитираната Наредба № 7, работното оборудване и неговите части трябва да бъдат стабилизирани чрез прикрепване, затягане, стягане, захващане или чрез други подходящи средства.  В процеса е установено, че именно във връзка с необходимостта от прикрепване на тръбата, свързана с потопяемата помпа, се е наложило двамата работници да влязат в шахтата, т. е. същите са изпълнявали трудовите си задължения, а не са нарушили самоволно и лекомислено забраната на работодателя за влизане в шахтата. В случай, че оценката на риска беше извършена в съответствие с изискванията на т. 2, към приложение № 1 към чл. 1, ал. 3 от Наредба № 9 относно отчитане на възможните предвидими опасности при работа в ограничени пространства (като липса на кислород, наличие на опасен газ и т.н.), то несъмнено щеше да е ясна необходимостта от предприемане на мерки за предотвратяване,  намаляване или ограничаване на рисковете от настъпване на трудова злополука, респ. най-малко да се предвиди използването на лични предпазни средства от работниците. В тази връзка настоящата инстанция приема, че работодателят не е изпълнил специфичните изисквания за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд по смисъла на Наредба № 9, поради което правилно е била ангажирана имуществената му отговорност съгласно чл. 413, ал. 2 КТ.

По отношение на оплакванията в касационната жалба на АНО, съдът намира същите за основателни. Въззивният съд е намалил размера на наложената имуществена санкция до 1/3 от диапазона на предвиденто наказание в чл. 413, ал. 2 КТ. За да стори това съдът е счел, че с оглед цялостното поведение работодателя и липсата на други установени нарушения по този ред, както и поради обществената опасност на деянието и дееца санкцията следва да се редуцира. Настоящата инстанция не споделя извода на районния съд, че са налице предпоставки за определяне на размера на санкцията под средния размер. В случая следва да се вземе предвид високата степен на обществена опасност на деянието. Макар и формално като нарушение, деянието по чл. 413, ал. 2 КТ е с висока обществена опасност, тъй като създава потенциална опасност за живота и здравето на работещите. В настоящия случай предвид леталния изход от трудовата злополука за двама от пострадалите, тази потенциална опасност се е осъществила в най-тежка степен и то по отношение на две лица. В частичен противовес на тежестта на нарушението като смекчаващо обстоятелство по смисъла на чл. 27, ал. 2 от ЗАНН несъмнено би могла да се прецени липсата на други извършени нарушения от подобно естество. При липсата на своеобразен баланс на равни по степен смекчаващи и отегчаващи обстоятелства не може да се счете, че определянето на наказание под средния размер е оправдано, още повече, че от материалите по делото е видно, че дружеството-нарушител притежава голям производствен обект и няма данни да има материални затруднения, т. е. имотното му състояние е добро. При използване на посочените признаци като отправна точка настоящата инстанция намира, че санкцията, определена от АНО, е съобразена с изискванията на чл. 27, ал. 1 и 2 от ЗАНН, поради което решението на първоинстанционния съд следва да се отмени в частта на извършеното намаление.

Във връзка с гореизложеното се налага извода, че решение на РС – Силистра следва да бъде отменено частично по отношение на извършеното редуциране на размера на санкцията, наказателното постановление в тази част следва да бъде потвърдено, а поради неоснователност на касационната жалба на „Екопродукт” ЕООД, решението на съда следва да бъде оставено в сила в останалата част.

Предвид изхода на делото и на основание чл. 63, ал. 5, вр. ал. 3 ЗАНН (ред. ДВ бр. 94 / 2019 г.) на Дирекция "Инспекция по труда" - Силистра следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение в размер, определен съгласно чл. 27е от Наредбата за заплащането на правната помощ  - в диапазона от 80.00 до 120 лева. В тази връзка "Екопродукт" ЕООД следва да заплати на ответното учреждение разноски в размер на 80. 00 лева.

Водим от горното, Силистренският административен съд на основание чл. 221, ал.2 от АПК

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ Решение № 429  от 05. 12. 2019 г. на Районен съд гр. Силистра, постановено по АНД № 619 по описа на съда за 2019 г., в частта, с която е намален размера на наложената с наказателно постановление  № 19-001017/ 29. 07. 2019 г., издадено от директора на Дирекция „Инспекция по труда“ – Силистра, имуществена санкция от 8 000 (осем хиляди) лева на 5 000 (пет хиляди) лева.

 

ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 19-001017/ 29. 07. 2019 г., издадено от директора на Дирекция „Инспекция по труда“ – Силистра, в частта относно размера на наложената имуществена санкция от 8 000 (осем хиляди) лева.

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 429  от 05. 12. 2019 г. на Районен съд гр. Силистра, постановено по АНД № 619 по описа на съда за 2019 г., в останалата му част.

 

ОСЪЖДА „Екопродукт” ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: с.Попина обл.Силистра ул.”Марина” № 17, представлявано от управителя М.А.М., да заплати на Дирекция „Инспекция по труда“ – Силистра разноски по делото в размер на 80. 00 (осемдесет) лева.

 

Решението е окончателно.

 

Председател:

 

       Членове:

 

                        1.          

 

 

                           2.