АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН |
||||||||||
РЕШЕНИЕ № 213 |
||||||||||
гр.
Видин, 08.10.2021 г. |
||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
||||||||||
Административен съд – Видин, |
II административнонаказателен състав |
|||||||||
в публично заседание
на |
Двадесет и осми септември |
|||||||||
през две хиляди двадесет и първа година в състав: |
||||||||||
Председател: |
Нели Дончева |
|||||||||
Членове: |
Николай Витков Борис Борисов |
|||||||||
при секретаря |
Мария И. |
и в присъствието |
||||||||
на прокурора |
Кирил Кирилов |
като разгледа докладваното |
||||||||
от съдия |
Нели Дончева |
|
||||||||
Касационно АНД № |
183 |
по описа за |
2021 |
година |
||||||
и за да се произнесе, съобрази следното: Производството
е по чл.63, ал.1, предложение „второ” ЗАНН във връзка с глава ХІІ от АПК. Делото
е образувано по жалба, подадена от процесуалния представител на П.В.И. ***, против
Решение № 225/24.06.2021 г. по АНД № 383/2021 г. по описа на Районен съд Видин,
с което е потвърден Електронен фиш /ЕФ/ серия К № 3553725 на ОД на МВР - Видин,
с който на касатора, за нарушение по чл.21, ал.1 от ЗДвП, установено с автоматизирано
техническо средство, е наложено административно наказание „глоба” в размер на
600 /шестстотин/ лева, на основание чл.189, ал.4 във връзка с чл.182, ал.1, т.5
от ЗДвП. В жалбата
се развиват съображения, че решението на ВРС е неправилно, като постановено при
съществени нарушения на процесуалните правила, в нарушение на материалния закон
и необосновано. Твърди
се от касатора, че първоинстанционният съд е изложил привидни мотиви, въз основа
на които не би могла да се провери правилността му, че въобще не са обсъдени приложените
по делото доказателства, а са обсъждани доказателства /фотоизображения/ несъбрани
по надлежния ред, че съдът неправомерно е допълнил ЕФ, като е посочил невключен
в него фабричен номер на АТС и номер на клип, както и че съдът изобщо не е разгледал
подадената жалба и не е взел отношение по направените в нея възражения, в т.ч.
и възражението за допуснато нарушение на чл.34 от ЗАНН . Иска
се от Съда да бъде отменено решението на ВРС и се отмени процесния електронен
фиш. Ответникът
по касационната жалба – ОД на МВР-Видин, чрез процесуалния си представител оспорва
касационната жалба и излага подробни съображения за правилност и законосъобразност
на атакуваното решение. Претендират се и направените по делото разноски, изразяващи
се в юрисконсултско възнаграждение. Представителят
на Окръжна прокуратура - Видин дава заключение, че жалбата е основателна и следва
да се уважи предвид изтеклата погасителна давност по чл.34, ал.3 от ЗАНН. От събраните
по делото писмени доказателства, преценени поотделно и взети в тяхната съвкупност,
доводите на страните и посочените касационни основания в жалбата, Административният
съд прие за установено следното: Жалбата,
като подадена в срока, е процесуално допустима. Разгледана
по същество, същата се явява неоснователна по следните съображения: Установено
е, че на 05.07.2019 г. в 13,29 часа, в с.Ботево, обл.Видин, републикански път II-11, км.9+012, преди края на
селото, посока на движение от гр.Видин към гр.Монтана, при ограничение на скоростта
от 50 км./ч. за населено място, с автоматизирано техническо средство № TFR1-M 559 е заснет лек автомобил марка “К** ***“ С ДК № СВ **** ВС, собственост
на касатора П.В.И. ***, който се движел с установена скорост 91 км./ч. при разрешена
за населеното място – 50 км./ч. и превишение на скоростта 41 км./ч. За констатираното
нарушение по чл.21, ал.1 от ЗДвП, на собственика е издаден електронен фиш и на
основание чл.189, ал.4 във връзка с чл.182, ал.1, т.5 от ЗДвП му е наложено наказание
„глоба” в размер на 600 лева за превишението от 41 км/ч.. В административнонаказателната
преписка наред с атакувания електронен фиш, с придружително писмо по опис са приложени:
клип за установяване на нарушението № 3611/05.07.2019г., с отразени дата и час, GPS координати, скорост при заснемане, ограничение
и превишение; докладна записка рег.№ 953р-4282/08.07.2019г. относно заснетите
нарушения на 05.07.2019г. в с.Ботево и с.Арчар, сред които фигурира и процесния
автомобил; протокол за използване на АТС рег.№ 953р-4280/08.07.2019г., в който
изрично е посочено мястото на контрол, а именно: с.Ботево, път II-11, км.9+012, 100 м. преди края на селото, посока от гр.Видин
към гр.Монтана и общото ограничение на скоростта - 50 км./ч.; протокол за проверка
№ 2-11-19/08.05.2019г. на АТСС TFR1-M № 559/10 и извлечение за датата на съставяне и връчване на ЕФ, от което е видно,
че ЕФ е съставен на 18.07.2019г. и е връчен на 09.04.2021г.. В първоинстанционното
производство е представено и удостоверение, издадено от БИМ, за одобрен тип средство
за измерване на мобилна система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за
движение тип TFR1-M от 24.02.2010г. със
срок на валидност до 24.02.2020г. Въз основа
на представените доказателства, приобщени от ВРС с определение в с.з. на 25.05.2021
г., последният с пестеливи мотиви потвърдил електронния фиш като приел, че нарушението
безспорно е доказано. При така
установеното, настоящият състав от правна страна приема следното: Съдът
не приема твърдението в касационната жалба, че първоинстанционният съд е изложил
привидни мотиви, поради което не би могла да се провери правилността на постановеният
съдебен акт. Действително
мотивите са пестеливи, но са изложени доводи досежно съответствието на атакуваният
ЕФ с изискванията на чл.189, ал.4 от ЗДвП. Анализирани са и представените по делото
доказателства, в резултат на което са формирани изводи досежно мястото на контрол
на действие и обсег на АТС, годността на техническото средство и измерената скорост.
Изложени са мотиви и по отношение на размера на наложеното наказание. В тази
връзка Съдът не може да се съгласи с твърдението, че въобще не са обсъдени приложените
по делото доказателства. Следва
да се отбележи, че с определение в с.з. на 25.0.2021г. Съдът е приел ЕФ, ведно
с представените към него писмени доказателства. Макар и подробно да не са отразени
в протокола, към административнонаказателната преписка наред с атакувания електронен
фиш, с опис са посочени и другите приложени доказателства, в т.ч. и клипа за установяване
на нарушение № 3611/05.07.2019г., които са изпратени в съда, съдържат се по делото,
жалбоподателят е можел да се запознае с тях и при несъгласие - да ги оспори, от
която възможност последния не се е възползвал. Ето защо
настоящият състав не счита, че в първоинстанционното производство е било допуснато
съществено процесуално нарушение. Действително
ВРС не е разгледал направеното от жалбоподателя възражение за допуснато нарушение
на чл.34 от ЗАНН, но както бе посочено по-горе не може да се приеме, че въобще
не е разгледал подадената жалба и не е взел отношение по направените в нея възражения. По отношение
на съответствието на първоинстанционното решение с материалния закон следва да
се посочи следното: Възможността
на контролните органи да установяват нарушения на ЗДвП чрез използване на технически
средства е въведена с чл.165, ал.2, т.6 от ЗДвП.
Доколкото обаче процедурата е значително по-олекотена от тази по ЗАНН, законът
определя точно и изчерпателно условията, при които се издава електронен фиш и
съдържанието на същия. Съгласно чл.189, ал.4 от ЗДвП при нарушение, установено
и заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено
наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане
на контролни точки, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган
и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение.
С изменението на ЗДвП /ДВ бр. 19/ 2015г./ е дадена
легална дефиниция на понятието АТСС. Съгласно т.65 от §.1 на ДР на ЗДвП "Автоматизирани технически
средства и системи" са уреди за контрол, работещи самостоятелно
или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които
установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен
орган и могат да бъдат, както стационарни – прикрепени към земята и обслужвани
периодично от контролен орган, така и мобилни – прикрепени към превозно средство
или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието
на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес. Предвид тази
легална дефиниция на понятието АТСС и предвидената възможност за издаване на електронен
фиш за нарушение, заснето с АТСС като цяло няма значение неговият вид, респ. дали
АТТС е стационарно монтирано или е мобилно такова. Съгласно
чл.189, ал.4, изр.2 от ЗДвП Електронният фиш съдържа данни за: териториалната
структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено
нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния
номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното
средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата,
срока, сметката, начините за доброволното й заплащане. Електронният
фиш има значението на наказателно постановление (чл. 189, ал.11 от ЗДвП) и на
неговите последици. При това положение, специалният ред на издаването на електронният
фиш дерогира общите разпоредби на ЗАНН по отношение на установяването на нарушението
и на издаването на наказателното постановление, включително и на неговото съдържание.
С изрична законова разпоредба е определено съдържанието на електронния фиш и същата
има характер на специална спрямо общата на чл.57, ал.1 от ЗАНН. Тъй
като с разпоредбата на чл.189, ал.4 от ЗДвП се изключва изискването за съставяне
на АУАН и издаване на НП, тази процедура се различава от установената в ЗАНН,
като началото на производството се поставя със заснемане на извършеното нарушение,
посредством техническо средство. Специалният начин на установяване на административно
нарушение е в съответствие с разпоредбата на чл.165, ал.2, т.6 от ЗДвП, при който
съответните контролни служби имат право за установяване на нарушенията да използват
технически средства или системи, заснемащи и записващи датата, часа на нарушението
и рег.№ на автомобила. Съгласно пък разпоредбата на чл.189, ал.15 от ЗДвП снимките,
видеозаписите и разпечатките, изготвени с технически средства или системи от посочения
вид са годни веществени доказателства в административно – наказателното производство. Предвид
изложените съображения неоснователни се явяват твърденията на касатора за
допуснато нарушение на чл.34, ал.1 от ЗАНН. Съгласно посочената разпоредба не
се образува административнонаказателно производство, ако не е съставен акт за
установяване на нарушението в продължение на три месеца от откриване на нарушителя
или ако е изтекла една година от извършване на нарушението. Видно от представената
по делото справка от ОД на МВР Видин е, че процесният електронен фиш е издаден
на 18.07.2019 г., т.е. няма нарушение на чл.34, ал.1 от ЗАНН. Моментът на връчването
му – 09.04.2021г., по никакъв начин не е обвързан с неговата валидност. Последният
е свързан само с възможността на нарушителя за обжалване, от която последния,
както е видно, се е възползвал. По делото не са ангажирани каквито и да било доказателства
от страна на нарушителя за издаването на ЕФ на дата, различна от посочената в
него. Нещо повече представената справка от ОД на МВР Видин е приета като доказателство
по делото, тя не е оспорена и няма основание Съдът да не се позове на нея при
постановяване на решението си. И
настоящият състав счита, че обжалваният електронен фиш е издаден при спазване
на административно-производствените правила и в съответствие с материалния
закон. В съответствие със законовата възможност, нарушението е установено с описаната
в електронния фиш мобилна система за контрол - № TFR1-M
559,
за годността и използването на която към преписката са приложени съответни
протоколи, които не са оспорени в производството, и при условията на чл.189, ал.4
от ЗДвП е издаден процесният електронен фиш. Същият съдържа законоустановеното
в разпоредбата съдържание. Видно
от същия и клип № 3611, нарушението е заснето на 05.07.2019г. в 13:29:25 часа,
който час точно е отразен и в ЕФ - в с.Ботево, обл.Видин, републикански път II-11, км.9+012, посока на движение от гр.Видин към
гр.Монтана, при ограничение на скоростта от 50 км./ч. за населено място.
Отразена е и измерената скорост, в т.ч. и превишението на същата - 41 км./ч., което представлява нарушение на правилата
за движение, наказуемо съгласно чл.182, ал.1, т.5 от ЗДвП с глоба в размер на
600 лева. В
административната преписка се съдържат достатъчно доказателства за мястото на
нарушението. В съответствие с НАРЕДБА № 8121з-532 от 12.05.2015г. за условията
и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол
на правилата за движение по пътищата е изготвен протокол по чл.10 от
Наредбата. Видно от приложения протокол за използване на АТС, изготвен по реда
на Наредбата, заснемането е извършено в с.Ботево, път
II-11,
км.9+012, 100 м. преди края на селото, посока от
гр.Видин към гр.Монтана. Същият има нормативно установеното съдържание в образец
- приложение към чл.10, ал.1 и ал.3 от Наредбата, включително данни за мястото
на разполагане на АТСС съобразно изискванията на чл.8 от Наредбата, посоката на
движение на контролираните МПС, режима на работа на уреда и останалите обстоятелства
съгласно чл.10, ал.1 от Наредбата. Нарушителят
не е оспорил изготвения Протокол - приложение към чл.10 от Наредбата, поради което
същият като официален свидетелстващ документ се полза с материална доказателствена
сила и удостоверените с него обстоятелства следва да се приемат за доказани. От
горното следват изводи, че при установяване на нарушението не е допуснато нарушение
на изискванията на Наредбата. Санкционираното
превишаване на скоростта на 05.07.2019 г. също е осъществено след приемането на
Наредбата, поради което към този момент не е съществувала законова празнота, а
и не е установено използването на системата да е в нарушение на утвърдените с
нея правила. По
делото не се оспорва, че автомобилът е собственост на И., поради което следва
извода, че за процесното нарушение е ангажирана нейната отговорност, съгласно
чл.188, ал.1 от ЗДвП. Същата е разполагала с възможността да подаде декларация
по чл.189, ал.5 от ЗДвП и след като такава не е подадена, последната правилно
е определена като субект на нарушението.
По изложените
съображения Съдът намира, че при издаване на електронния фиш са спазени процесуалноправните
и материалноправните разпоредби, поради което същият се явява законосъобразен
и решението на ВРС като правилно ще следва да бъде оставено в сила. С оглед
изхода на спора, основателно се явява искането на ответната страна за присъждане
на направените по делото разноски, изразяващи се в юрисконсултско възнаграждение.
Тъй като делото не
се отличава с фактическа и правна сложност на спора и по същото е проведено само
едно открито съдебно заседание на 28.09.2021 г., по което се е явил представител
на ответника, на последния следва да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждения
в предвидения в чл.27е от Наредбата минимален размер, а именно 80 /осемдесет/
лева. Същите следва да бъдат присъдени в полза на ЮЛ, към което
е органа, страна по делото, по аргумент от разпоредбата на §.1, т.6 от ДР на АПК. Воден от горното и на основание чл.63, ал.1, изр.второ
от ЗАНН във вр.с чл.221, ал.2 АПК Административен съд-Видин Р Е Ш И: ОСТАВЯ
В СИЛА Решение № 225/24.06.2021 г. по АНД № 383/2021 г. по описа на Районен съд
Видин, с което е потвърден Електронен фиш /ЕФ/ серия К № 3553725 на ОД на МВР
- Видин, с който на П.В.И. ***, за нарушение по чл.21, ал.1 от ЗДвП, установено
с автоматизирано техническо средство, е наложено административно наказание „глоба”
в размер на 600 /шестстотин/ лева, на основание чл.189, ал.4 във връзка с
чл.182, ал.1, т.5 от ЗДвП. ОСЪЖДА П.В.И. с ЕГН **********
*** да заплати на ОДМВР - Видин направените по делото разноски, представляващи
юрисконсултско възнаграждение в размер на 80 /осемдесет/ лева. Решението е окончателно
и не подлежи на обжалване. ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ: 1. /Н.Дончева/ /Н.Витков/
2.
/Б.Борисов/ |
||||||||||
|
||||||||||
Решение по дело №183/2021 на Административен съд - Видин
Номер на акта: | 213 |
Дата: | 8 октомври 2021 г. (в сила от 8 октомври 2021 г.) |
Съдия: | Нели Стефанова Дончева |
Дело: | 20217070700183 |
Тип на делото: | Касационно административно наказателно дело |
Дата на образуване: | 9 август 2021 г. |