Решение по дело №668/2020 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 659
Дата: 23 октомври 2020 г.
Съдия: Цветелина Александрова Кънева
Дело: 20207170700668
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 5 август 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р E Ш Е Н И Е

659

гр.Плевен, 23.10.2020 год.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Административен съд - гр. Плевен, втори касационен състав, в открито съдебно заседание на тринадесети октомври, две хиляди и двадесета година, в състав:                                                   

            Председател: Даниела Дилова

                                                                       Членове: Цветелина Кънева

                                                                                        Снежина Иванова

При секретаря Цветанка Дачева и с участието на прокурора Иван Шарков, като разгледа докладваното от съдия Кънева касационно административно-наказателно дело № 668 по описа за 2020 г. на Административен съд - Плевен и за да се произнесе, взе предвид следното:

            Производството е по чл.63, ал.1, изр.2 ЗАНН във връзка с чл.348 НПК и чл.208 и сл. АПК.

С Решение № 263 от 18.06.2020 г., постановено по НАХД № 484 по описа за 2020г., Районен съд – Плевен е отменил Наказателно постановление № 33/11.02.2020 г. на Зам. кмет „Териториално развитие“ на Община Плевен, с което на В.А.К. ***, на основание чл.232, ал.5, т.3 от Закона за устройство на територията е наложено административно наказание – глоба в размер на 1000 /хиляда/ лева, за извършено нарушение на чл.223, ал.5, т.1 вр.чл.223, ал.1 и ал.2 от ЗУТ. Със същото решение е осъдил Община Плевен да заплати на В.А.К. сума в размер на 200 /двеста/ лева, представляваща направени по делото разноски за адвокатско възнаграждение пред Районен съд – Плевен.

Срещу решението е подадена касационна жалба от Община Плевен, чрез юрисконсулт Д. С., в която са наведени доводи, че съдебният акт е незаконосъобразен, издаден при явно несъобразяване с фактите и доказателствата по делото. Посочва се, че районният съд е приел, че е нарушена разпоредбата на чл. 40, ал. 1 от ЗАНН, като актът не е съставен в присъствието на нарушителя и същият не е бил уведомен, за да присъства при съставянето му, както и че липсват доказателства за това нарушителят да е търсен и да е уведомен. Счита се, че този извод е неправилен и некореспондира с фактите и обстоятелствата по делото, тъй като е видно, че за деня и часа на проверката жалбоподателката е надлежно уведомена, а писмото е приложено по делото; както и че жалбоподателката в посочения ден и час не е присъствала и съответно не е осигурила достъп до обекта на проверката, за което е и съставен констативен протокол, акт и обжалваното наказателно постановление. Счита се, че случаят е в хипотезата на чл. 40, ал. 2 от ЗАНН, а именно нарушителят е уведомен своевременно, по надлежния ред, от страна на административния орган са извършени всички необходими и законово регламентирани действия по осигуряване на неговото присъствие и съдействие, но въпреки това от негова страна не е осигурено присъствие и достъп в указания ден и час. Сочи се, че като съществен порок, на обжалваното НП, районният съд е посочил цитирането на множество законови разпоредби, а именно, че НП е поради нарушение на чл. 223, ал. 5, т. 1, и чл. 223, ал. 1 и ал. 2, във връзка с чл. 232, ал. 5. т. от ЗУТ. Счита се, че тези законови разпоредби, така като са посочени, от една страна отразяват точно и ясно в какво се състои нарушението - непредоставяне на достъп, на документи и обяснения, посочват защо компетентността е именно на служители от общинската администрация, както и какви са точно правомощията на същата, като ясно и точно се посочва размера на наложеното наказание и основанията за налагането му. Счита се, за неправилен изводът на районния съд, че от приложените по делото доказателства, както и от съставения констативен протокол, АУАН, а и в обжалваното НП не се посочва конкретен момент на извършване на нарушението. Посочва се, че по делото е приложено писмо до К. с № ЖС-94И-150-1/30.08.2019г., приложена е заповедта, с която е възложена проверката, както и доказателства, че същите са получени надлежно от жалбоподателите. Твърди се, че в НП е посочено кога е извършено нарушението, като наказанието се налага затова, че не е изпълнено разпореждане възложено със Заповед № РД-12-385/26.09,2019г., а в заповедта е указано, че комисията ще извърши проверка на строежа на дата 07.10.2019 г в 10:30 часа; както и задълженията на собствениците на проверявания обект да осигурят достъп за извършване на проверка и оглед. Счита се, че от доказателствата по делото и при разглеждането им в тяхната съвкупност, може да се направи безспорния извод, че жалбоподателите са уведомени за извършване на проверка на дата 07.10.2019г. в 10:30 часа, като при проверката на посочената дата, от тяхна страна не е осигурен достъп, не са предоставени документи и обяснения и е осъществен съставът на визираното в НП нарушение. Счита се, че ясно, точно и недвусмислено се разбира, че нарушението е извършено на 07.10.2019 г., за което е съставен протокол, приложен по делото. В заключение се моли за отмяна на решението на районния съд, както и да бъде оставено в сила издаденото НП. Претендират се разноски в размер на 200лева.

От ответника не е депозиран писмен отговор по касационната жалба.

В съдебно заседание касаторът Община Плевен не изпраща представител.

В съдебно заседание ответникът – В.А.К., се представлява от адв. Д., който оспорва касационната жалба и счита, че не е налице извършено нарушение от К.. Моли решението на районния съд да бъде оставено в сила.

Представителят на Окръжна прокуратура - Плевен дава заключение, че решението на районния съд е правилно и следва да бъде оставено в сила.

Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства и обсъди доводите на страните, намира за установено следното:

Касационната жалба е подадена в законоустановения срок и от надлежна страна, при удостоверена представителна власт и е допустима за разглеждане.

Разгледана по същество е основателна.

С обжалваното наказателно постановление е реализирана административно-наказателната отговорност на В.К. за това, че не е изпълнила писмено разпореждане възложено със Заповед №РД-12-385/26.09.2019г. на Зам.кмета на „ТР“ при Община Плевен за осигуряване на достъп за извършване на проверка на сграда с идентификатор 56722.659.704.2, по данни взети от кадастралната карта и кадастралните регистри на гр.Плевен, във връзка с подадена жалба вх.№ЖС-94И-150-1/26.08.2019г. от И. Х.П.; Заповедта е получена лично от К., видно от известие за доставяне на 01.10.2019г., съставен е протокол на 07.10.2019г. за неосигурен достъп на комисията. Нарушението е квалифицирано по чл.223 ал.5 т.1 вр. чл.223 ал.1 и ал.2 от ЗУТ.

За да отмени наказателното постановление районният съд е приел, че в хода на административнонаказателното производство са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила. На първо място е посочил, че АУАН е съставен в нарушение на чл.40 ал.2 от ЗАНН, в отсъствие на нарушителя и при липса на доказателства, че същият е търсен и не е намерен, или че е надлежно поканен за съставяне на акта. В тази връзка е счел, че не са били налице предпоставките за прилагане на чл.40 ал.2 от ЗАНН, с което е нарушено правото на защита на К.. На второ място е посочил, че нито в акта, нито в НП се съдържат ясно, разбираемо посочване на законовите разпоредби, които са нарушени. В тази връзка е приел, че разпоредбата на чл.223 ал.1 съдържа общо 11 точки, а тази на ал.2 съдържа общо 6 точки, като не е ясно в какво се е изразило нарушаването на всяка една от тези точки. Счел е, че по този начин е нарушено правото на защита на лицето да научи за какво нарушение е ангажирана отговорността му. На трето място е посочил, че нито в акта, нито в НП е отразено ясно и разбираемо времето на извършване на нарушението, изразяващо се според актосъставитгеля в неосигуряване на достъп до процесната сграда. В тази връзка е приел, че посочването, че на 07.10.2019г. е съставен протокол за неосигурен достъп до жилищната сграда, поражда въпроса – дали се касае за съставен протокол на тази дата, на която се твърди, че не е осигурен достъп, или този протокол е съставен на последваща дата. За пълнота е приел още, че обжалваното наказателно постановление е и неправилно, тъй като в Заповед №РД-12-385/26.09.2019г.  не е възложено задължение за осигуряване на достъп до процесната жилищна сграда, а единственото задължение се свежда до това „…да представи при проверката всички актуални документи за собственост, строителни книжа и други документи, имащи отношение във връзка със случая.“. Направил е извод, че лицето е наказано за нарушение, което не е извършило.

Решението е неправилно.

В действителност процесният АУАН №СК-5 е съставен в отсъствие на К., която не е била поканена за неговото съставяне, което представлява нарушение на чл.40 ал.2 от ЗАНН. Последното, обаче, не е съществено такова, което да води до нарушаване правото на защита на лицето и да обоснове отмяна на наказателното постановление. Това е така, тъй като съставеният АУАН впоследствие е бил връчен срещу подпис на нарушителя, а последният е подал подробни писмени възражения в тридневен срок, с които наказващият орган  се е запознал преди издаването на НП. Ето защо според настоящия състав не е накърнено правото на защита на наказаното лице. То е упражнило процесуалните си права на възражения своевременно и в пълен обем, какъвто именно е смисълът на цитираната разпоредба.

Неправилен е и изводът на районния съд за неяснота относно времето на извършване на нарушението. АУАН и НП са съставени, респ. издадени за това, че К. не е изпълнила разпореждане за осигуряване на достъп за извършване на проверка на сграда с идентификатор 704.2, находяща се в гр. Плевен, ул. „Борис Шивачев“ № 45 на дата 07.10.2019г. Както в акта, така и в постановлението изрично е отразено, че е съставен протокол на 07.10.2019г. за неосигурен достъп на комисията. Т.е. посочена е датата и мястото на извършване на нарушението и не е налице неяснота в това отношение.

Неправилен е и изводът за неяснота в законовите разпоредби, които са нарушени. Според настоящия състав деянието правилно е квалифицирано като нарушение на чл. 223 ал.5 т.1 от ЗУТ, според който  при изпълнение на функциите им служителите по ал.2 имат право на свободен достъп до строежите, както и до сградите и съоръженията по време на тяхното ползване по реда на чл.194 ал.1 и ал.3 ЗУТ, в който текст от своя страна се съдържа насрещното задължение на собствениците за осигуряване на достъп до имотите за извършване на контролни дейности. За пълнота следва да се посочи, че привръзката с чл. 223 ал.2, произтича от посочената за нарушена разпоредба като в нея са изброени правомощията на контролните органи по строителство на територията на страната, а привръзката с ал.1 на същия член съдържа правомощията на кмета на общината във връзка с незаконното строителство, въз основа на които е разпоредил извършването на проверка по сигнала. Посочването на тези две разпоредби не е било необходимо, но и не създава неяснота и не се отразява на законосъобразността на НП.

Неправилен е и изводът на районния съд, че със Заповед №РД-12-385/26.09.2019г. не е възложено задължение за осигуряване на достъп до процесната жилищна сграда и К. е наказана за нарушение, което не е извършила. С писмо изх.№ ЖС-94И-150-1/30.08.2019г. собствениците на имот с идентификатор 704 В. и К. К. са уведомени, че ще бъде извършена проверка на 11.09.2019г. от 10:00ч. от комисия при Община Плевен на основание чл. 223 ал.2 ЗУТ за законността на строителството като е цитирано, че на основание чл. 223 ал.5 т.1 и т.2 ЗУТ при проверката служителите имат право на достъп до строежите, до сградите и съоръженията, да изискват всички необходими документи, данни, легитимации, писмени справки и обяснения. Изрично е указано в писмото, че при осигуряване на проверката е необходимо собствениците да осигурят достъп до имота, до описаната жилищна сграда и да представят документи на длъжностните лица. Указано е и, че присъствието на собствениците или техен упълномощен представител при проверката е наложително за изясняване на случая на място, за осигуряване достъп до имота и за предоставяне на исканите документи. Писмото е връчено с обратна разписка на В.К. на 02.09.2020г. Впоследствие с второ писмо изх. № ЖС-94И-150-1/27.09.2019г. до собствениците е изпратена Заповед № РД-12-385/26.09.2019г. на Кмета на Община Плевен за извършване на нова проверка. Видно от съдържанието на заповедта в нея е посочен състава на определената комисия, която да извърши проверка на местонахождението на строежа на 07.10.2019г. от 10:30ч., като собственикът на обекта следва да представи при проверката всички актуални документи за собственост, строителни книжа и др. Посочено е, че заповедта следва да се връчи на заинтересованите лица за участие в проверката и предоставяне на всички документи. Писмото е връчено на 01.10.2019г. на К., но според съставения на място Протокол от 07.10.2019г. собствениците на имота – В. и К. К. не са се явили и не са осигурили достъп до сградата за извършване на оглед и проверка на изпълненото строителство. От горното се установява, че с първото писмо К. недвусмислено е поканена да се яви и присъства при огледа от комисията и да осигури достъп до имота на 11.09.2019г., както и да представи документи за доказване собствеността на имота и законността на строителството, но не се е явила. Установява се, от второто писмо и приложената към него заповед, че лицето повторно е поканено за участие в проверката и предоставяне на всички документи на комисията при огледа на местонахождението на строежа на 07.10.2019г. от 10:30ч., а не само за представяне на документи, както е приел районния съд. Протоколът от 07.10.2019г. доказва, че собствениците на сградата – В. и К. К. не са се явили и не са осигурили достъп до жилищната сграда за извършване на оглед от комисията и проверка на изпълненото строителство в имота, след като са били надлежно уведомени, с което са препятствали контролните органи да изпълнят служебните си задължения по проверка законността на строителството.

Предвид изложеното по-горе, К. правилно е санкционирана за нарушение по ЗУТ и като не е достигнал до аналогичен правен извод, районният съд е постановил неправилно решение, което следва да бъде отменено, а обжалваното наказателно постановление да бъде потвърдено.

При този изход на делото и своевременно направено искане за разноски следва в полза на Община Плевен да бъдат присъдени разноски в размер на 120лева на основание чл. 63 ал.5 от ЗАНН вр. чл.37 от Закона за правната помощ и чл.27е от Наредба за заплащането на правната помощ, като за разликата до 200лева искането следва да бъде оставено без уважение.

Воден от горното и на основание чл.63, ал.1, изр.2 от ЗАНН, във връзка с чл.221, ал.2, пр.2 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Решение № 263 от 18.06.2020 г., постановено по НАХД № 484 по описа за 2020 г. на Районен съд – Плевен и вместо него ПОСТАНОВЯВА:

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 33/11.02.2020 г. на Зам. кмет „Териториално развитие“ на Община Плевен, с което на В.А.К. ***, на основание чл.232, ал.5, т.3 от Закона за устройство на територията е наложено административно наказание – глоба в размер на 1000 /хиляда/ лева, за извършено нарушение на чл.223, ал.5, т.1 вр.чл.223, ал.1 и ал.2 от ЗУТ.

ОСЪЖДА В.А.К. ***, ЕГН:**********,*** направените разноски в размер на 120лева /сто и двадесет лева/.

ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искането на процесуалния представител на Община Плевен за разноски в частта за разликата от 120лева до 200лева.

РЕШЕНИЕТО не подлежи на оспорване.

Преписи от решението да се изпратят на страните.

 

 

 ПРЕДСЕДАТЕЛ: /п/

 

 ЧЛЕНОВЕ: 1. /п/                                                                                       

  

                   2. /п/