О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№ 36/14.06.2022 година, гр. Кюстендил
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - КЮСТЕНДИЛ, в
закрито заседание на четиринадесети юни две хиляди двадесет и втора година, в
състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГАЛИНА
СТОЙЧЕВА
ЧЛЕНОВЕ:
НИКОЛЕТА КАРАМФИЛОВА
ДЕСИСЛАВА ТАБАКОВА
като
разгледа докладваното от съдия Табакова КАНД № 161/2022г. по описа на съда, за
да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 229 и следващите от
Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във вр. с чл. 63г от Закона за
административните нарушения и наказания (ЗАНН).
Образувано е по частна жалба, подадена от Р.С.Б. *** срещу против Определение № 204/18.05.2022 г., постановено по а.н.д. № 568/2022 г. по описа на Районен съд – Кюстендил, с което е оставена без разглеждане жалбата й против фиш серия GT, № 1042048, съставен на 21.04.2022 г. от К. Й. Б., инспектор при ОДМВР – гр. Кюстендил, сектор „Пътна полиция“, производството по делото е прекратено и преписката е изпратена на сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР, гр. Кюстендил по компетентност.
В жалбата се излагат съображения за незаконосъобразност, неправилност и необоснованост на постановеното определение. Иска се отмяната му.
Ответника – ОД на МВР – гр. Кюстендил не изразява становище по жалбата.
Административен съд – Кюстендил, в настоящия състав, след като прецени данните по делото, намира, че частната жалба е подадена в срок и при наличие на правен интерес, поради което е процесуално допустима.
Разгледана по същество е неоснователна.
Въззивното производство пред Районен съд - Кюстендил е образувано по жалба на Р.С.Б. против фиш серия GT, № 1042048, съставен на 21.04.2022 г. от К. Й. Б., инспектор при ОДМВР – гр. Кюстендил, сектор „ПП“, с който на основание чл. 183, ал. 2, т. 1 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/ й е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 20,00 лв. Съдът е приел, че жалбата е недопустима, тъй като е насочена срещу акт, който не подлежи на обжалване. Посочил е, че жалбата може да се разглежда като оспорване на наложената глоба с фиш по смисъла на чл. 186, ал. 2 от ЗДвП и чл. 39, ал. 3 от ЗАНН. Предвид това е прекратил производството по а.н.д. № 568/2022 г. по описа на същия съд и е изпратил преписката по компетентност на административнонаказващия орган - сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР, гр. Кюстендил.
Така постановеното определение е правилно.
Правилно съдът е съобразил и приложил
разпоредбата чл. 186, ал. 2 от ЗДвП според която, когато
нарушителят оспори извършеното нарушение или размера на наложената глоба или
откаже да подпише фиша, се съставя акт по общия ред и наказателното
производство протича по общия ред с издаване на НП, което подлежи на обжалване
на общо основание.
Съставянето на фиш предполага развитието
на едно безспорно производство, когато нарушителят признава вината си, подписва
фиша и е съгласен да заплати определената глоба, затова и законът не предвижда
възможност за оспорване. А в случай на оспорване на нарушението или на
наложената глоба и отказ да подпише фиша, какъвто е настоящия случай, следва да
се състави акт за установяване на административно нарушение и административнонаказателното
производство да се развие по общия ред, предвиден в ЗАНН.
В случаите на чл. 186, ал. 3 от ЗДвП фишът за неправилно
паркиране може да се издаде и в отсъствието на нарушителя, затова и той е лишен
от възможността да възрази на място, но може да направи това в рамките на
7-дневния срок за доброволно плащане, считано от датата на издаване. Ето защо подаването
на жалбата срещу фиша следва да се приеме за оспорване по чл. 186, ал. 2 от ЗДвП, което налага органите
на пътна полиция да действат по общия ред като съставят акт за нарушението.
Оспорването на фиша следва да бъде насочено не към съда, а към
административнонаказващия орган, който го е съставил. Своевременно предприетото
оспорване изключва възможността фишът сам по себе си да породи каквито и да
било правни последици по отношение на неговия адресат. Обратно, за издателя на
фиша то създава задължение да състави акт за установяване на административно
нарушение, а административнонаказващият орган следва да реши дали да издаде НП
след преценка на доказателствата по преписката и възраженията на нарушителя
като прецизира и дали и какво наказание да наложи. Така не се препятства
правото на съдебно оспорване, тъй като при издаване на НП, жалбоподателят би
могъл да го обжалва.
В случая, административнонаказателното
производство не е приключило със съставен АУАН и издадено въз основа на него
НП, което да подлежи на съдебно обжалване. Поради това правилно съдът е счел
жалбата срещу фиша за недопустима и е прекратил производството по делото като е
преценил, че жалбата следва да се изпрати на компетентния орган за процедиране
по реда на чл. 186, ал. 2 от ЗДвП със съставяне на АУАН
за нарушението.
С оглед на изложеното, обжалваното определение се явява постановено в съответствие и при правилно приложение на закона и като такова, следва да бъде оставено в сила.
Водим от горното, Административен съд - Кюстендил
О П Р
Е Д Е Л И:
ОСТАВЯ В СИЛА Определение № 204/18.05.2022 г., постановено по а.н.д. № 568/2022 г. по описа на Районен съд – Кюстендил.
Определението не подлежи на обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: