Р Е Ш
Е Н И Е
№ 260176
гр. Пловдив, 16.05.2022г.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
ПЛОВДИВСКИЯТ ОКРЪЖЕН СЪД, Гражданско отделение, IX граждански състав в публичното заседание на 03.05.2022г., в
състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: НИКОЛИНКА ЦВЕТКОВА
ЧЛЕНОВЕ: ФАНЯ РАБЧЕВА
ЕЛЕНА КАЛПАЧКА
при участието на секретаря Пенка Георгиева, като разгледа
докладваното от съдия Цветкова в. гр.
д. № 203 по описа за 2021г., за да се произнесе, взе предвид
следното:
Производството е по реда на чл. 258 от ГПК.
Постъпила е въззивна жалба от Главна дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението
– МВР“, представлявана Н. Н., с процесуален представител ст. юрисконсулт С.С.
против решение № 260113 от 09.12.2020г., постановено по гр. д. № 878 по описа
за 2020г. на Карловски районен съд, I гр. с., с
което се осъжда на основание чл. 178 от ЗМВР и чл. 187 от ЗМВР във вр. с чл.
150 от КТ във вр. с чл. 86, ал.1 от ЗЗД, Главна дирекция „Пожарна безопасност и
защита на населението на МВР“ – гр. София, представлявана от *********, да заплати
на Х.А.А., ЕГН **********, следните суми: брутно сума от 2 399, 51 лева и
сума за получаване след удръжка на ДОД в размер на 2 159, 55 лева,
представляваща дължимо възнаграждение за положен труд от 316 часа, получен в
резултат на преизчисляване на положения нощен труд с коефициент 1, 143, за
периода 24.07.2017г. – 10.07.2020г., както и сумата от 293, 94 лева мораторна
лихва за периода от първо число на месеца, следващ месеца на дължимото плащане
до датата на предявяване на иска – 24.07.2020г., ведно със законната лихва върху главницата от датата на подаване на
исковата молба – 24.07.2020г. до окончателното изплащане на дължимата
сума.Осъжда на основание чл. 78, ал.1 от ГПК Главна Дирекция „Пожарна
безопасност и защита на населението“ при МВР, представлявана от ********** да
заплати на Х.А.А. направените по делото разноски в размер на 350 лева.Осъжда на
основание чл. 78, ал. 6 от ГПК Главна дирекция „Пожарна безопасност и защита на
населението“ при МВР, представлявана от ********** да заплати в полза на
държавата, по бюджета на съдебната власт, по сметка на Районен съд Карлово
сумата от 145, 98 лева, представляваща държавна такса върху уважените искове и
сумата от 60 лева разноски за съдебно-счетоводна експертиза от бюджета на съда.
В жалбата се твърди, че първоинстанционното
решение е неправилно, постановено при неправилно тълкуване и прилагане на
нормативната уредба относно полагането, отчитането и заплащането на нощния труд
от държавни служители, чийто служебни правоотношения са уредени от ЗМВР /обн.
ДВ бр. 53 от 27 юни 2014г./.Оспорва се изводът на съда, че в случая следва да
се приложи субсидиарно Наредбата за структурата и организацията на работната заплата.Излагат
се доводи в подкрепа на противния извод.Като необоснован се оспорва и изводът
на решаващия съд, че при преизчисляване на положените от служителите в МВР
часове нощен труд в дневен, на ищеца се дължи заплащане като за извънреден
труд.Освен това не било доказано, че е налице и неизплатен извънреден труд за
съответното тримисичие.Моли се за отмяна на решението изцяло и постановяване на
ново, с което предявените искове да бъдат отхвърлени.Прави се и възражение за
прекомерност на направените разноски от другата страна, вкл. за адвокатско
възнаграждение.От жалбоподателя се претендират разноски за адвокатско
възнаграждение за настоящето производство.
С отговора на въззивната
жалба въззиваемият чрез пълномощника си изразява становище, че същата е
неоснователна и следва да се остави без уважение, а решението на районния съд
като правилно и законосъобразно следва да бъде потвърдено.Претендира разноски
за настоящето производство.
Жалбата е подадена в срок, от надлежна
страна, с правен интерес от обжалване и е процесуално допустима.
При служебната проверка по чл. 269 от ГПК въззивният съд констатира, че обжалваното решение е валидно и допустимо,
поради което жалбата следва да бъде разгледана по същество.
Пловдивският окръжен съд, след като
прецени събраните по делото доказателства по реда на чл. 12 ГПК и чл. 235, ал.
2 ГПК, намира следното:
Предявените обективно съединени искове
са с правно основание чл. 178, ал. 1, т. 3 във вр. с чл. 187, ал. 5, т. 2 от ЗМВР /в редакцията – ДВ бр. 58/2019г., приложима за процесия период/ и по чл.
86 от ЗЗД.
Не е спорно между страните по делото, че през
процесния период – 24.07.2017г. – 10.07.2020г. ищецът е заемал длъжността *********
по служебно правоотношение.Поради естеството на работата ищецът е давал 24-часови
дежурства – дневни и нощни, като часовете положен нощен труд не са
преобразувани в дневен труд и не му е заплащано възнаграждение за извънреден
труд.
В първоинстанционното производство е
прието заключение на съдебно-счетоводна експертиза, от което се установява, че
през периода 24.07.2017г. – 10.07.2020г. са отработени 211 дежурства с положен
труд между 22, 00 ч. и 06, 00 ч.Общо положеният труд през нощта е 1690 часа.За
същия период отработените смени са отразени в месечни протоколи.Отчитането на
часовете положен нощен труд през периода е правено на едномесечен период
съгласно график за работа при сумирано отчитане на отработеното време и е
отразен във ведомостите за работна заплата в размера, в който е положен.В
процесния период 24.07.2017г. – 10.07.2020г. няма преобразуване на нощен труд
към дневен с коефициент 1, 143.За същия период нощният труд, преобразуван към
дневен е 1932 часа.Не е извършвано плащане на допълнително възнаграждение за
часовете нощен труд, превърнати в дневни с коефициент 1, 143.Експертизата
установява положения извънреден труд при съпоставяне на работните часове с
отработените за 3-месечен период в размер на 316 часа.Допълнителното
възнаграждение за установен 316 часа извънреден труд за периода 24.07.2017г. –
10.07.2020г., което следва да бъде заплатено след превръщането на нощните
часове дневни с коефициент 1, 143, е в общ размер на брутно 2399, 51 лв. и сума
за получаване след удръжка на ДОД – 2159, 55 лв.Мораторната лихва, изчислена
върху всяко неплатено задължение – допълнително дължимото плащане до датата на
предявяване на иска е в размер на 293, 94 лева.
При така установеното от фактическа
страна районният съд е приел, че при отчитане на положените часове нощен труд
от служители на Министерството на вътрешните работи, са приложими разпоредбите
на Кодекса на труда и разпоредбата на чл. 9, ал. 2 от наредбата за структурата
и организацията на работната заплата, поради което положения от ищеца нощен
труд през процесния период, е следвало да бъде приравнен на дневен с коефициент
1, 143 и съответно да му бъде заплатен като извънреден труд.Решаващият съд е
приел за доказани по основание предявените обективно съединени искове и в
претендираните размери, след направеното изменение на исковете по реда на чл.
214 от ГПК в с. з. на 02.12.2020г.
Настоящият състав на съда споделя
направения извод от първоинстанционния съд по следните съображения:
Съгласно чл. 176 от ЗМВР брутното месечно
възнаграждение на държавните служители в МВР се състои от основно месечно
възнаграждение и допълнителни възнаграждения.Към основното месечно
възнаграждение на държавните служители се изплащат допълнителни възнаграждения
за извънреден труд – чл. 178, ал. 1, т. 3 от ЗМВР.Съгласно чл. 187, ал. 1 от
ЗВМР през процесния период нормалната продължителност на работното време на
държавните служители в МВР е 8 часа дневно и 40 часа седмично при 5-дневна
работна седмица.Работното време на държавните служители се изчислява в работни дни
– подневно, а за работещите на 8-, 12- или 24-часови смени сумирано за
тримесечен период – чл. 187, ал. 3, изр. 1 от ЗМВР.При работа на смени е
възможно полагането на труд и през нощта между 22, 00 часа и 6, 00 часа, като
работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период
– чл. 187, ал. 3, изр. 3 от ЗМВР.Работата извън работното време до 280 часа
годишно се компенсира с възнаграждение за извънреден труд за отработени до 70
часа на тримесечен период – за служителите, работещи на смени, чрез заплащане с
50 на сто увеличение върху основното месечно възнаграждение – чл. 187, ал. 5,
т. 2 във вр. с ал. 6 от ЗМВР.Разпоредбата на чл. 188, ал. 2 от ЗМВР предвижда,
че държавните служители, които полагат труд за времето между 22, 00 часа и 6,
00 часа, се ползват със специалната закрила по Кодекса на труда.
Съгласно чл. 179, ал. 1 от ЗМВР на
държавните служители се изплащат допълнителни възнаграждения за научна степен,
за полагане на труд през нощта от 22, 00 до 6, 00 ч., за полагане на труд на
официалните празници и за времето на разположение.В ал. 2 на същата разпоредба
е предвидено, че условията и редът за изплащане на допълнителните възнаграждения
по ал. 1 се определят с наредба на министъра на вътрешните работи, а техният
размер – с негова заповед.През процесния период е действала Наредба №
8121з-776/29.07.2016г., в чл. 3, ал. 3 от която е предвидено, че за държавните
служители в МВР е възможно полагането на труд и през нощта между 22, 00 часа и
6, 00 часа, като работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за
всеки 24-часов период.В същата наредба е предвиден и редът за отчитането на
отработеното време между 22, 00 часа и 06, 00 часа с изготвяне на протокол и
лицата, които го изготвят, сроковете за това и начинът на отчитане на броя
отработени часове, но липсва изрична разпоредба, предвиждаща преобразуване на
часовете положен нощен труд в дневни, за разлика от действалата до 31.03.2015г.
Наредба № 8121з-407 от 11.08.2014г., която в чл. 31, ал. 2 е регламентирала, че
при сумирано отчитане на отработеното време, общият брой часове положен нощен
труд между 22, 00 часа и 06, 00 часа за отчетния период се умножава по 0, 143.С
оглед на това и настоящият състав на съда намира, че касателно процесния период
е била налице непълнота в ЗМВР и специалните актове по приложението му, поради
липсата на предвиден механизъм за преизчисляване на нощния труд в дневен при
сумирано изчисляване на работното време по отношение на държавните служители в
МВР.Тази непълнота следва да бъде преодоляна по предвидения в чл. 46, ал. 2 от
ЗНА ред, чрез прилагане на разпоредби, отнасящи се до подобни случаи, каквато е
разпоредбата на чл. 9, ал. 2 от Наредбата за структурата и организацията на работната
заплата, съгласно която при сумирано изчисляване на работното време, нощните
часове се превръщат в дневни с коефициент, равен на съотношението между
нормалната продължителност на дневното и нощното работно време, установени за
подневно отчитане на работното време.
Допълнителен аргумент в подкрепа на
направения извод е разпоредбата на чл. 188, ал. 2 от ЗМВР, съгласно която
държавните служители, които полагат труд за времето между 22, 00ч. и 06, 00 ч.,
се ползват със специалната закрила по КТ, като това препращане също предпоставя
извод за субсидиарно прилагане на регламента в НСОРЗ за превръщане на нощните
часове в дневни.При принципно утвърдения режим на работа през деня логично се
явява съотнасянето на положения нощен труд при специфичната организация на 8-,
12- и 24-часови дежурства към дневния, посредством нормативно установеното
съотношение в нормата продължителност при различните условия.
Разпоредбата на чл. 67, ал. 3 от ЗДСл
също препраща към общата уредба в трудовото законодателство, като предвижда, че
минималните и максималните размери на основните заплати по нива и степени за
държавните служители, размерите на допълнителните възнаграждения по ал. 7, т. 1
– 5, както и редът за получаването им, се определят с наредба на Министерския
съвет и не могат да бъдат по-ниски от определените в трудовото законодателство.Касае
се за специална закрила на нощния труд по КТ, поради което общите правила
следва да намерят приложение във всички случаи и по отношение на държавните
служители.И тъй като размерите на допълнителните възнаграждения не могат да бъдат
по-ниски от определените в трудовото законодателство и при липса на изрична
регламентация в наредбите, издадени от Министъра на вътрешните работи, то
следва да намери приложение Наредбата за структурата и организацията на
работната заплата.
Приетото по-горе не противоречи на постановеното
решение от СЕС от 24.02.2022г. по дело С-262/20, според което чл. 8 и чл. 12,
б. а от Директива 2003/88/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 4 ноември
2003 година относно някои аспекти на организацията на работното време трябва да
се тълкуват в смисъл, че не налагат да се приема национална правна уредба,
която да предвижда, че нормалната продължителност на нощния труд на работниците
в публичния сектор като полицаите и пожарникарите, е по-кратка от предвидената
за тях нормална продължителност на труда през деня.Съгласно решението при
всички случаи в полза на такива работници трябва да има други мерки за защита
под формата на продължителност на работното време, заплащане, обезщетения или
сходни придобивки, които да позволяват да се компенсира особената тежест на
полагания от тях нощен труд.
В разглеждания случай не би могло да
се приеме, че в ЗМВР са предвидени мерки за защита, които да компенсират
особената тежест на нощния труд, при положение че липсва изрична регламентация
за възможността същият да бъде възмезден.В специалния закон има редица
разпоредби, предвиждащи заплащането на: допълнително възнаграждение за
прослужено време – чл. 178, ал. 1, т. 1 от ЗМВР, обезщетения за неизползван
платен годишен отпуск – чл. 189, ал. 1 от същия закон, обезщетения за
прекратяване на служебното правоотношение – чл. 234, ал. 1, предвиден е
по-благоприятен режим за заплащане на извънредния труд съобразно неговата
продължителност – чл. 187, ал. 5, 6 и 7, право на почивки през работния ден,
междудневна почивка, междуседмична почивка и почивка в празнични дни – чл. 187,
ал. 10 и др., но същите нямат характер на обезщетение за положен нощен труд и
не осигуряват допълнителна защита по см. на Директивата и на цитираното решение
на СЕС.Тези придобивки ползват всички служители на МВР, а не само полагащите
нощен труд и не се предоставят съобразно продължителността на труда през нощта
само на тази категория служители.
С решението на СЕС от 24.02.2022г. по
дело С-262/20 е прието също, че членове 20 и 31 от Хартата на основните права
на Европейския съюз трябва да се тълкуват в смисъл, че допускат определената в
законодателството на държава членка нормална продължителност на нощния труд от
седем часа за работниците от частния сектор, да не се прилага за работниците от
публичния сектор, включително за полицаите и пожарникарите, ако такава разлика
в третирането се основана на обективен и разумен критерий, тоест е свързана с
допустима от закона цел на посоченото законодателство и е съразмерна на тази
цел.В т. 75 от решението е взето предвид, че съгласно чл. 187, ал. 1 и 3 от ЗМВР нормалната продължителност на труда през деня и през нощта е еднаква и
затова съотношението между нормалната продължителност на труда през деня и тази
през нощта е 1 и не налага преобразуване.Подобен аргумент според СЕС видимо не
отразява допустима от закона цел, годна да обоснове разглежданата в главното
производство разлика в третирането.От друга страна запазването на подобен
механизъм за преобразуване би изисквало значителни допълнителни финансови
средства – т. 77.Подобен аргумент обаче не може да се приеме.Всъщност правото
на Съюза наистина не е пречка за
държавите членки да вземат предвид бюджетни съображения, успоредно със
съображения от политически, социален или демографски порядък и да въздействат
върху естеството или обхвата на мерките, които смятат да приемат, но такива
съображения не могат сами по себе си да представляват цел от общ интерес – т.
78.В следващата т. 79 е обосновано, че ако не се основава на такъв обективен и
разумен критерий, всяка разлика в третирането, която разпоредбите на
националното право в областта на нощния труд въвеждат по отношение на различни
категории работници, намиращи се в сходно положение, би била несъвместима с
правото на Съюза и би налагала в такъв случай националният съд да тълкува
националното право във възможно най-голяма степен, с оглед на текста и целта на
съответната разпоредба на първичното право, като вземе предвид цялото вътрешно
право и приложи признатите от последното тълкувателни методи, за да гарантира
пълната ефективност на тази разпоредба и да достигне до разрешение,
съответстващо на преследваната с нея цел (решение
от 6 октомври 2021г., Sumal,
С-882/19, EU:С:2021:800, т. 71 и цитираната съдебна практика).
В контекста на изложеното от СЕС, в разглеждания
случай с оглед данните по конкретното дело настоящата инстанция намира, че
липсва разумен и обективен критерий, поставен от законодателя и допустима цел,
която да оправдае по-неблагоприятни условия за полагания нощен труд от
работниците от публичния сектор – полицаи и пожарникари, а напротив изрично в
чл. 179, ал. 1 от ЗМВР е предвидено, че
на държавните служители се изплащат допълнителни възнаграждения за полагане на
труд през нощта от 22, 00 до 6, 00 ч. и в КТ е предвидена специална закрила на
нощния труд.Подобен подход на законодателя е напълно оправдан, при положение че
нощният труд се полага през време, което по начало е необходимо за сън и
възстановяване, води до повишаване на психическото натоварване, до нарушаване
ритъма на жизнената дейност на човешкия организъм, претоварване и преумора,
поради което няма основание да не се прилагат компенсаторни механизми за
допълнителна защита на този труд.
По изложените съображения решението
на районния съд е правилно и следва да бъде потвърдено, а въззивната жалба се
явява неоснователна, поради което следва да се остави без уважение.
С оглед изхода на делото пред
настоящата инстанция, в полза на въззиваемия се дължат разноски за процесуално
представителство във въззивното производство.Жалбоподателят е направил
своевременно възражение за прекомерност на заплатеното адвокатско
възнаграждение от другата страна, което не следва да бъде уважавано, тъй като
претендираната сума съобразно защитавания материален интерес е в минимален
размер от 350 лева.
По тези
съображения Пловдивският окръжен съд
Р Е Ш
И :
ПОТВЪРЖДАВА решение № 260113
от 09.12.2020г., постановено по гр. д. № 878 по описа за 2020г. на Карловски
районен съд, I гр. с.
ОСЪЖДА Главна дирекция „Пожарна безопасност и защита на
населението“ на МВР – гр. София да заплати на Х.А.А., ЕГН **********, сумата от
350 лева – разноски за въззивното производство.
Решението е
окончателно и не подлежи на обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ: