Разпореждане по дело №780/2022 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 2708
Дата: 13 декември 2022 г.
Съдия: Дарина Славчева Драгнева
Дело: 20227240700780
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 ноември 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р А З П О Р Е Ж Д А Н Е

2708                                       13.12.2022г.                              Стара Загора

СТАРОЗАГОРСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД

На дванадесети декември 2022г.

в открито заседание в следния състав:

                                                                          СЪДИЯ: ДАРИНА ДРАГНЕВА

Секретар Ива Атанасова

Като разгледа докладваното от съдия Драгнева административно дело №780 по описа за 2022г. и за да се произнесе взе предвид следното:

            Производството е по реда на чл.276 и сл от ЗИНЗС вр. с чл. 250 от АПК, вр. с §4б ал.3 от ДР на ЗИНЗС, образувано по искането на П.Й.С. с правно основание чл. 276 ал.2 вр. с чл.3 ал.2 от ЗИНЗС, а именно да бъде задължен Началника на затвора в град Стара Загора да извърши конкретни действия с цел прекратяване на поставянето му в неблагоприятни условия за изтърпяване на наказанието „лишаване от свобода“ в затвора в град Стара Загора, килия №5, група VІІ.

      В искането се твърди, че на 10.07.2020г и към настоящия момент, жалбоподателя изтърпява наказанието си лишаване от свобода в килия №5, в 8-ма група, чиито стени са на петна от дървеници, остатъци от налепени вестници, а в съдебно заседание уточнява, че са били замърсени до черно, върху което е положена бяла вар, но мръсотията продължава да прозира. Мазилките, освен мръсни са и напукани. Прозорците в килия номер 5 са три, като два от тях се отварят на половина, само едното им крило, а третия е неотваряем, като на перваза пред него гнездят гълъби, източник на зараза с дървеници. Освен това като не се отваря прозореца, през летните месеци температурата в килията достига над 30 градуса, тъй като проветрение, водещо до охлаждането й е невъзможно по посочената причина. Липсват комарници на прозорците, а това води до влизане на плъхове, като сутринта, в деня на откритото съдебно заседание, е убит лично от жалбоподателя плъх с размери на опашката от 14 см, който е показан на надзирателя с молба да бъде документирано местонахождението му. Сочи, че в административните помещения, находящи се в корпуса на Затвора, има поставени комарници и те препятстват плъховете, а не само насекомите, в това число и дървениците. Дадено е предписание от Медицинския център да се отваря прозореца в южния ляв ъгъл на килията, но то не е изпълнено от Началника на затвора в град Стара Загора.

        Въпреки възобновеното пръскане срещу дървеници и хлебарки, в килията продължава да има от тези инсекти, като затворническата администрация не се е справила с този проблем към настоящия момент.

       Осветлението в санитарното помещение към килията се изключва, заедно с това в килията, поради което след 22.00ч същото се използва изцяло на тъмно

    Състоянието на банята е следното: Липсват накрайници на тръбите тоест душ слушалки или разпръсквачи на водата, поради което тя тече с голямо налягане на пода, което води до събиране на вода над нивото на глезените на къпещите се, и така се създават условия за разпространение на кожни зарази. Счита, че следва да има и поставени прегради между четирите душа, за да се предотврати разпръскването на мръсна вода между къпещите се, за да не се пренасят кожни зарази. Липсва график за използване на банята по килии, като към настоящия момент има график за банята на групата – всеки вторник и петък от 09.00ч до 10.00ч и от 14.00ч до 15.00ч, а душовете са само четири на брой. Поради липсата на график в банята влизат да се къпят едновременно по 15-20г, колкото е бройния състав на група осем, при площ на помещението 10-12кв.м. Липсата на график води и до това, че не се ограничава продължителността на ползване на душа от всеки лишен от свобода, при което за посочения един час от време, не всички чакащи могат да ползват топлата вода, налична само в посочените часови пояси от време за къпане. Топла вода липсва всеки ден, а такава може да се ползва само вторник и петък по един час сутрин и един час следобед, което препятства добрата хигиена на общите помещения и килиите, както и на лишените от свобода. Липсват достатъчно на брой закачалки в баните, като към настоящия момент са само две на брой, а това е крайно недостатъчно и няма къде да се поставят хавлиите на къпещите се. Умивалниците са свързани с канализация, чрез меки гофрирани пластмасови тръби, които са извадени в този им край, който трябва да бъде вътре в канализационната тръба. Това обстоятелство води до изтичане на мръсната вода на пода в общото помещение.

    Във връзка с лошите условия за обща и лична хигиена се сочи, че не се предоставят достатъчно препарати и средства за поддържане на чистотата в килиите, в общия коридор и банята. Конкретно конците за бърсане на пода на всички помещения в групата – общите и килиите, последните са 12 на брой, са до три –четири, но през месец ноември са дадени само два,  но орязани на половина, но за цялата осма група. Те се използват само за коридора, като на втората седмица са за смяна. На нито една килия не се дават парцали за пода всеки месец, за да могат лишените от свобода да поддържат добра хигиена в килията. Използват се бракуваните от коридора, с които е почистван 3-4 месеца. В резултат както килиите, така и коридора започват да миришат лошо. Не се предоставят достатъчно препарати за почистване на санитарията, на пода, за измиване и дезинфекция. Предоставят се общо за групата на хигиениста и той разпределя същите. На коридора са отворени кошовете за боклук, в които се изсипват угарки от цигарите, а в същите се изхвърля и развалена храна, като  пепелта се разпилява от течението на въздуха по целия коридор, съответно миризмата от тютюнопушенето и общия боклук от коридора се разнася навсякъде. Много от лишените от свобода пушат и в коридора, някои обират угарките, вадят изгорелия тютюн и след това го свиват в каквато хартия намерят, включително такава от кошовете и го пушат отново в коридора. В тази връзка коридора е обществено място по смисъла на чл. 56 ал.1 вр. с §1а от Закона за здравето и не би могло да се пуши там.

     По три пъти на ден е поставен в унизителните условия да се храни в столова, в която от двете й страни преминават открити канализационни тръби, без да са изолирани. Същите, освен шумни, са и повредени, при което се поставят кофи под местата, където капе. Следователно там, където лишения от свобода се храни, минава канализация, чийто шум, миризми и повреди се възприемат по три пъти на ден и предизвикват неприятни преживявания, включително липса на апетит.

    Конкретните искания, основани на изложеното са: Да се разпореди на Началника на затвора в град Стара Загора да се отваря южния прозорец в килия №5, за да се почистят дървениците, които гълъбите разнасят и да се осигури възможност за проветрение и охлаждане на килията, през летните месеци; да се осигури осветление в санитарния възел към килията и след 22.30ч; да се изготви график за ползване на банята по килии, както и да се поставят предпазни средства между душовете; да се премахнат мръсните кошове без капаци в групата и да се поставят нови с капаци, като се определят места за пушене, различни от общия коридор – например в килиите, или на карето; да се осигури ежедневно топла вода в групата, както имат общежитията от открит тип, включително и 7-ма група в затвора, които имат два бойлера; да се боядиса килия №5 или в най-лошия случай да се освежи като поне се боядисат мръсните петна; да се изолират тръбите в столовата или да се направи така, че да не се чува шум от тях; да се раздават достатъчно препарати и хигиенизиращи материали и средства.

       В изпълнение на задължението си по чл. 277 ал.2 от ЗИНЗС, Началника на затвора представя следните данни като причина за посочените условия в жалбата:

       Осветлението в санитарните възли към килиите се изключва в 22.30ч, защото електрическата инсталация е изградена, така че осветлението на санитарния възел в килията е на един кръг с осветлението на килията. Администрацията съблюдава разпоредбите на чл.83 от ППЗИНЗС. Електрическото захранване в спалните помещения се спира изцяло с цел предотвратяване нерегламентираното свързване на уреди към кабелите, захранващи  осветлението. По предложение на председателя на съвета на общността многократно е разрешавано електрозахранването да се изключва пo-късно, в топлите месеци дори в 2,00 часа.

 

    Определените места за пушене в коридора. B коридора на всяка група има определени спални помещения за пушачи и непушачи.    

      Жалбоподателят е настанен в килия за непушачи. B коридора на групата са поставени метални пепелници, където лишените от свобода да пушат и изхвърлят фасовете си. Осигурени са и пластмасови кошове с капаци, където изгасените фасове да се изхвърлят в последствие. Няма забрана за пушене в общия коридор на група. Лишените от свобода живеят в затвора. Забраната за пушене на обществени места на практика не важи за лишените свобода. Тя важи за служителите за които има определени места за пушене извън сградите на затвора.

     Осигуряване на топла вода. За лишените свобода от VIII гpyпа ce осигурява топла вода два пъти в седмицата /вторник и четвъртьк/ от 09 до 10 часа и от 14 до 15 часа пo утвърден график с заповед №Л-4717/ 18.10.2021 г. на началника на затвора. Законодателя е разписал задължителните условия и стандарти, които следва да бъдат осигурени на лишените свобода за поддържане на физическото психическото здраве и уважаване човешкото достойнство на задържаните лица. Съгласно чл.20, ал.3 от ППЗИHЗC във връзка с чл.43, ал.5 от ЗИHЗC на лишените от свобода се осигурява постоянен достьп до санитарен възел и течаща вода, като за заведенията от закрит тип това става в спалните помещения.  Условия за къпане се създават не по-малко от два пъти седмично — чл.151, an. 1, т. 3 ЗИНЗС. Администрацията на затвора е осигурила задължителния минимум в рамките на отпуснатите бюджетни средства. Във времето, когато не е осигурена течаща топла вода лишените от свобода при желание имат възможност да топлят вода с бързовари или котлони, налични в групата.

        Условия в баните — банята в VIII rp. разполага с 4/четири/ душа, 4/четири/ мивки и два сифона. Смесителните батерии на душовете и мивките се поддържат в изправност. Поради честото чупене на ВиК арматурата от страна на лишените от свобода се налагат чести ремонти и смяна на затварящите механизми. След подаване на информация, аварията се отстранява своевременно. Прилагаме 4 бр. докладни за извършени подмени на ВиК части в VIII група.  След приключване на основния ремонт на корпуса на затвора на всички душове монтирани в баните бяха поставени цедки/разпръсквачи/. Същите бяха счупени и демонтирани от лишените от свобода за много кратко време. От 2016 година до този момент са  монтирани нови такива поне три пъти, нo те изчезват буквално дo дни. Същата е ситуацията и със закачалките. Отвеждащите мръсната вода гофрета нa сифоните на мивките се вадят от самите лишени от свобода умишлено.  Поради липсата нa законова уредба на лишените свобода, кoитo не работят и нe получават възнаграждение не могат да се удържат средства за унищожаване и повреждане на имуществото. B същото време поради cвoбoдния достъп през целия ден нa всички настанени в групата дo общите умивални и бани доказването на виновното поведение е много трудно. Техническата изправност на оборудването, както в баните, така и във всички помещения обитавани лишените от свобода зависи не само от усилията на администрацията да ремонтира и поддържа, нo и желанието нa ползващите гo да го опазват и съхраняват.  Броя лишени от свобода, които едновременно ползват банята: Броят на настанените лица в VIII rpуna варира от 26-30. Къпането cc извършва по  килии. Едновременно банята могат да ползват до 4/ четирима/ лишени от свобода. Разстоянието между душовете е 70 см. Няма изградени прегради.

    Вид и количество хигиенни материали. Почистващите препарати и хигиенните материали cc предоставят ежемесечно при спазване минималните изисквания, разписани в утвърдената със Зaпoвeд №Л-1811 / 21.04.2020 r. нa Глaвния директор на ГДИH „Таблица №6 зa полагащите се

перилни, миещи и дезинфекциращи препарати и хигиенни консумативи в местата за лишaвaнe от свобода за един месец". Съгласно раздел IV, т.2 За поддържане на  хигиената в столови, спални помещения и коридори зa 1 /един/ кв.м. полага 10гр. почистващ препарат. Почистваните повърхности в VIII група ca приблизително 800 кв.м. Или за поддържане нa хигиената в групата cc пoлaгaт 8 кг. препарат. Препаратите в корпуса на затвора се предоставят пo изготвени списъци, стандарти и заявки ежемесечно. Прилага, произволно такива за няколко месеца от 2021 и 2022г.  От тях е видно, че за VIII група в затвора гр. Стара Загора са предоставяни различни видове почистващи препарати между 16 и 19 кг на месец. Количествата от различните видове препарати се променят и варират според доставките и наличностите в склада. Освен почистващите препарати се предоставят и дезинфектанти за дезинфекция на общите помещения. Универсалните препарати за почистване на подове, плочки и др. повърхности, както и дезинфектантите са концентрати, които се разрежда в различни съотношения. За 2022 г. е разработен примерен Стандарт за отпускане на хигиенни материали и консумативи. Разчетите са направени така, че например стирката за почистване на пода на всяка килия да бъде подменяна максимум на 4 месеца. Хигиената на спалните помещения и общите коридори е задължение на лишените от свобода. Мръсните кошове за боклук са само и единствено в следствие на липсата на желание от страна на лишените от свобода да ги измият. За това е необходимо вода, малко препарат и най-вече желание.

      Преминаване на  канализационни тръби през столовата.

 Изградената канализационна система в корпуса на затвора, както и преминаването и през столовите в приземния етаж, отговаря на хигиенните

изисквания. При извършваните проверки от БAБX и здравния инспектор на ГДИН, във връзка със спазване на хигиенните норми в кухнята и столовите, не са констатирани отклонение и не са давани предписания за преустройство на канализационната система. Тръбите са в изправност и няма никакви течове и миризми. Масата на която лишения свобода С. се храни в столовата се намира на 5 /пет/ метра най-близката канализационна тръба. Затворническата кухня, в т.ч. столовата е регистрирана като обект за хранене по закона за храните. Притежава удостоверение №15/30.04.2014г. Пocлeднaтa проверка Здравен инспектор към ГДИН, в рамките на извършена комплексна проверка на дейността на затвора гр. Стара Загора, е правена месец юни 2022 г. He са констатирани нарушения. Пo сигнал, извършват посещения/проверки от

Прокуратура, БАБХ и PЗИ гр.Стара Загора.

     В спалното помещение, в което е настанен П.С. има 4 /четири/ прозореца. От тях три с пo едно отваряемо крило и един изцяло неотваряем. Прозорците отговарят на всички изисквания на осигуряване на осветеност и проветрение на помещението. При необходимост перваза на неотваряемия прозорец се почиства чрез сваляне на стъклопакета. Пo пoвoд жалба на С. е направена преценка охранителна гледна точка, и e взето решение, че въпросния прозорец нe може да бъде преработен в отваряем. Увеличената популация на гьлъби е проблем нe само в района нa затвора, но и в целия град Стара Загора. He малко лишени свобода хранят гьлъбите. Администрацията периодично предприема мерки за почистване нa местата в сградите на затвора, където същите гнездят. Колкото до гнезденето нa птиците по первазите, лишените сами могат да ги почистват.

      Наличието на дървеници и хлебарки

Дейностите пo дезинсекция и дератизация се извършват от лицензирана фирма, с която ГДИH има сключен договор. Обработките се правят пo утвърден от Главния директор график. Проблема с дървениците съвсем не cc дължи на гълъбите. Такава е и констатацията на специалистите при извършената през месец юни комплексна проверка на затвора гр. Стара Загора. Основно дървениците се пренасят с личния багаж на лишените от свобода и задържани лица . Дадени се предписания за доставка и монтаж на камера за термична обработка на дрехи и дюшеци /изпарител/. B тaзи връзка са предприети необходимите действия пред Главния директор за осигуряване на средства. Във връзка с твърденията на С. за наличие на паразити в килията му трябва да се отбележи, че той самият не веднъж е отказвал пръскане на помещението от страна на дезинсекторите при извършване на обработките. Това може да наведе на мисълта, че всъщност проблем не съществува. Пример: Ha 17.03.2021 г. в присъствието на гл.инспектор Б.Р.—началник сектор „ФЛКР" П.С., категорично отказва да пусне в килията си в VIII група служителите на фирмата извършваща ДДД, като заявява че няма проблем с дървеници и други инсекти. B същото време на 07.03.2021 г. е постъпил сигнал peг.№Ж-76/ 08.09.2021г., в кoйтo С. твъpди че вpeдитeлитe /дървеници/ не могат да бъдaт премахнати, дори с пръскане от негова страна.

   Ремонтирано ли е спално помещение № 5 в VIII гpyпа и кога.

През 2016 г. е извършен основен ремонт на корпуса на затвора гр. Стара Загора. През 2019 г. е извършено поетапно освежаване /изкърпване и боядисване на стени и тавани/ нa целия кopпyc. Спалното помещение, в което е настанен С. е в добро състояние. През месец ноември тази година стартира планираното освежаване и текущ ремонт на спалните помещения в корпуса нa затвора. Същото започва от всички „Б" коридори и продължава пoeтaпнo. Всички постьпващи сигнали, подавани от П.С. ca проверявани и му е отговаряно многократно. B доказателство нa това прилага всички описани от самия него Сигнали, Жалби, Декларации и други със съответните отговори. Статута нa лишените от свобода в Затворнически общежития от открит тип „Стара Загора" и ,,Bерея" е различен от този на лишените от свобода в ЗOЗT „Черна гора". Условията на изтърпяване на наказанията в корпуса на затвора и Затворническо общежитие от закрит тип „ Черна гора" са абсолютно едни и същи.

      Административен съд Стара Загора като взе предвид доводите на страните, съобразно данните от извършената проверка, намира за установено следното:

          Съгласно Решението на ЕСПЧ 21.07.2020г Д.А. срещу България, националния съд прилага изискванията, разработени в практиката на Съда, по-специално относно установяването на фактите и необходимостта да се прецени ситуацията не само с оглед формалното спазване на националния закон, но и с оглед кумулативното въздействие на условията върху благосъстоянието на лишения от свобода и с оглед общата забрана за нечовешко и унизително отношение, предвидена в чл. 3 от Конвенцията. Това означава, че не формалното спазване на националния закон, а обективната ситуация, създадена включително при неговото съблюдаване, има правно значение за преценка основателността на превантивното средство за защита, каквото е искането с правно основание чл..276 от ЗИНЗС. Иначе казано, ако се установи ситуация към момента на подаване на искането, която се определя правно като поставяща лицето в условия да бъде жертва на забраната по чл.3 от Конвенцията, то същата тази ситуация следва да бъде преустановена и предотвратена занапред, за да не се налага използване на компенсаторното средство по чл.284 от ЗИНЗС, което по своето естество не може да промени минали събития. Ето защо от правно значение не е дали се прилага формално националния закон, а дали реално условията на изтърпяване на наказанието лишаване от свобода представляват положение, което е забранено. Разпоредбата на чл. 276 ал.2 от ЗИНЗС е израз на посоченото по-горе изискване за реален ефект на превантивното средство защита, а именно липсата на изрично формулирано в нормативен акт задължение за извършване на фактически действия не може да е пречка за прекратяване нарушението на чл.3 от ЗИНЗС. Следователно, когато прилагането на националния закон се окаже недостатъчно за постигане на условия, които да съответстват на забраната, тогава следва да се извършат необходимите фактически действия, дори да не са конкретно разписани в нормативен акт. Изложението на съдържанието на правните норми и същност на иска по чл.276 от ЗИНЗС се налага в отговор на правните съображения на ответника, че действията му са изцяло в рамките на ЗИНЗС и ППЗИНЗС, а данните за условията на общите помещение – баня и коридор, така както са посочени в жалбата са реалност по причина поведението на лишените от свобода, в съчетание с пречки от обективен характер да бъде поставено под контрол повреждането на държавното имущество, което води до прекомерна нужда от финансов и човешки ресурс за поддържане на общите помещения в изправност; ограничения на количествата материали и препарати за хигиена; приемане на столовата от БАБХ с регистрирането й като обект за хранене при наличие на открити канализационни тръби; общо валиден за града проблем с разнасяните от гълъбите инсекти, а замърсяването от птиците е задължение на лишените от свобода, независимо, че не отваряемия прозорец изисква премахване на стъклопакета, за да се почисти перваза пред него, но също така и съображения за сигурност, поради които не се отваря този прозорец в килията, независимо от препоръките в тази насока на Омбудсмана, дадени с цел предотвратяване нагорещяване на въздуха в летните месеци; един кръг на електричество в спалните помещения и санитарните възли, поради което след 22.30ч липсва електрическо осветление навсякъде; оценка за добро състояние на стените в килията, вместо посочване на конкретни факти относно тяхната изправност или не изправност, като се сочи, че освежителен ремонт предстои.

     Съпоставката между фактическите твърдения, на които се основава искането и данните, предоставени от Началника на затвора в град Стара Загора относно фактите съвпадат, като в тази връзка следва да се каже, че субективната оценка на страните за условията не е правно релевантна. Дали условията отговарят на забраната по чл.3 от ЗИНЗС е фактически, обективен въпрос, който е предмет на изследване и същите се сравняват с нивото на суровост, което не следва да се преминава. Нивото на суровост е определено от същността на наказанието „лишаване от свобода“, но без да води до нечовешко отношение и до физическо страдание повече от неизбежното. В настоящия случай се твърди, че жалбоподателя е поставен в условия, които водят до физическо страдание, поради нагорещяване на въздуха в килия №5 на осма група през летните месеци, което може да се предотврати при отваряне и на третия прозорец, както и поради наличие на дървеници. Унизителното отношение се обосновава с останалите изложени в жалбата факти, а именно състоянието на стените в спалното помещение, техническа неизправност на душовете и умивалниците в банята, липса на закачалки в същите, ползването им едновременно от всички в групата, поради липса на график по спални помещения, липсата на топла вода извън времето за къпане,  пушенето и хигиената в общия коридор, нивото на хигиена в килията, обусловено от липсата на средства за почистване на пода, наличието на канализационни тръби в столовата, които не са изолирани.

     От събраните данни се установява, че осветлението в санитарния възел към килия №5, в 8-група се изключва в момента, в който следва да се преустанови електрическото захранване на спалните помещения, за да се осигури изпълнение на забраната по чл. 83 ал.2 от ППЗИНЗС. Спалните помещения обаче са различни от санитарния възел към тях, а липсата на осветлението в него след 22.30ч е унизително отношение, тъй като принуждава използването им на тъмно. Техническото разрешение, описано в предоставените данни не е основателна причина да липсва осветление в санитарния възел, дори и по причина да се спази забраната по чл.83 ал.2 от ЗИНЗС, в която норма е описан начина за нейното осигуряване – само захранването в спалните помещения се изключва след 22.30ч.  Следва да се уважи искането за предприемане на действия в разумен срок за осигуряване на осветление и след 22.30ч в санитарния възел към килия №5 на осма група.

      В килията има три прозореца, като неотваряемия може да бъде почистен само, чрез сваляне на стъклопакета. Следователно твърдението, че лишените от свобода могат да почистят перваза пред него, на който кацат и/или гнездят гълъби, които общоизвестно пренасят паразитиращи инсекти, е лишено от житейска логика и граничи с абсурд. Факта, че някои лишени от свобода хранят гълъбите, не оправдава липсата на възможност за отваряне на прозореца, а този факт има отношение към възможността за осигуряване на проветрение, чрез което въздуха в спалното помещение да се охлажда през летните месеци. Този факт е констатиран в последния доклад на Омбудсмана от 2020г – Доклад на националния превантивен механизъм за извършена проверка в затвора в град Стара Загора, затворнически общежития от открит тип Стара Загора и Верея, Затворническо общежитие от закрит тип Черна гора, арест в град Стара Загора. Съгласно този доклад, отказът на администрацията да разреши вътрешните прозорци на спални помещения да бъдат отворени през летните месеци, поради високите температури е нарушение на забраната по чл.3 ал.2 от ЗИНЗС в частта за проветряване на спалните помещения. Констатирано е, че след смяна на ръководството на Затвора, тези прозорци са затворени и създават предпоставки за нечовешки условия през горещите месеци. След като до 2020г прозорците са се отваряли и няма данни за нарушение на сигурността, то довода на ответника, че тази е причината за не отваряне на прозореца, е неоправдан от гледна точка на превес на обществения интерес над забраната по чл.3 ал.2 вр. с ал.1 от ЗИНЗС. Охраната на сигурността не може да води до поставяне на лишените от свобода в нечовешки температури през летните месеци. Въпреки извършени през 2020г козметичен ремонт, за който съобщава и жалбоподателя, в Доклада на омбудсмана са констатирани, макар и в приемно отделение, течове по стени, падаща мазилка, а за целия Корпус на затвора не справяне с дървениците и хлебарките. Доклад от месец юли 2022г и приложения към него Констативен протокол №30/13.06.2022г / стр.40/, потвърждава, че в килия №5 има прозорец, който не се отваря.   В този констативен протокол не е дадена препоръка да бъде сменен с отваряем, но с оглед констатацията на Омбудсмана по този въпрос, както и отварянето на половина на другите два прозореца / от общо три в килията, като четвъртия е в санитарния възел/, обосновава извод за липса на възможност за охлаждане през летните месеци, както и за почистване на перваза пред него. Във връзка с липсата на комарници пред прозорците следва да се каже, че те са необходими, както с оглед предотвратяване влизането през летните месеци на комари и мухи, така и за препятстване на гризачите, като описания от жалбоподателя и установен в спалното помещение плъх, сутринта в деня на откритото съдебно заседание. Следва извод, че искането за извършване на действия, които да доведат до отваряне на третия прозорец в килия №5 е основателен, както и за поставяне на комарници, които да предотвратят влизането на мухи, комари, дървеници и плъхове, както и за да се почистват первазите. 

    В приложения Доклад за проверка, извършена от ГД „ИН“ през юни 2022г, както и в този на Омбудсмана от 20г, констатациите по отношение справянето с дървениците са отрицателни. Националния превантивен механизъм сочи на многократно обръщане на внимание на ръководството, че въпреки ежемесечните пръскания, от години, по сключените договори, не се наблюдава ефект. Следователно, не може да се вмени в задължение на С. да търпи дървениците, защото на посочената в отговора на ответника дата е поискал по-късно през деня да бъде извършена дезинсекция, за да му се даде възможност да покрие храната си. Още по-малко да се прави извод от този факт, че в килията му няма дървеници, след като е констатирана не ефективността на използваното средство против дървеници и хлебарки, на която и жалбоподателя се позовава. Препоръчано е помещенията да бъдат ремонтирани, като за кратък период от време да се допусне дори пренаселване, но да се изпразнят спалните помещения и да бъдат основно изчистени от дървеници. Общоизвестно е, че справянето с дървеници, които дълго време населяват спални помещения не започва и не свършва с пръскане, а с ремонтни дейности по сваляне на мазилки дори, защото те се крият във всяка пукнатина, а след това е необходима превенция на постъпващите предмети, дрехи и лица, чрез които дървениците се разнасят от и в сградите за обществено ползване преимуществено. В отговора си Началника на затвора е посочил, че е предприел предписаните действия за снабдяване с изпарител, в който да се обработват дрехите, багажа и дющеците, които постъпват за първи път в Корпуса на затвора, но това действие е необходимо и по отношение на вече ползваните в затвора дюшеци и заразени дрехи, завивки и подобни, с които дървениците се пренасят и живеят. Следователно изпарителя, след неговото постъпване в затвора трябва да бъде използван за обезпаразитяване не само на постъпващите в приемно отделение, но и  на заразени дюшеци и стени в спалното помещение на жалбоподателя.

      По отношение състоянието на стените в килията: Жалбоподателя сочи, че през 2020г с варов разтвор е направен опит да бъде заличено черното по тях, но не е било ефективно това действие и те са останали мръсни, с остатъци от залепени вестници по тях, включително. Потвърждава се от Доклада на НПМ от 2020г, че такъв козметичен ремонт е извършван през същата година, но същевременно е имало нужда от по-основен. След като в приемно отделение през 2020г има стени в килиите, които са с течове по стените и падаща мазилка, а ответника не сочи конкретното състояние на стените в спално помещение №5, а го определя като добро, то се налага извод за липса на основание да се приеме за невярно конкретното описано от жалбоподателя замърсяване на стените. Следователно стените в килия №5 трябва да се приведат в състояние на чиста и здрава мазилка, в която не са били при постъпване на жалбоподателя през 2020г тоест не той е причинил описаното замърсяване. В тази връзка Началника на затвора твърди, че е започнал през ноември 2022г отново козметичен ремонт, но от коридори Б, но същият трябва да обхване и килия №5.

      По отношение тютюнопушенето и замърсяването на пластмасовите кошове за общ отпадък, различни от пепелниците, поставени в общите коридори, ответника твърди, че хигиената им е задължение на лишените от свобода, но също така, че пушенето в общите коридори не може да бъде забранено, чрез определяне на други места, извън тях. Тезата му, че общите коридори са жилищни помещения не намира опора в закона. Жилищни помещения са само спалните, а коридорите, баните, столовата, пералните са такива за общо ползване по аргумент от чл. 22 ал.1 от ППЗИНЗС. В тази разпоредба е дадено следното определение -  Райони и помещения за общо ползване са пешеходните и транспортните зони, местата за престой на открито, спортните площадки, клубовете, учебните и други зали, кабинетите, умивалните, тоалетните, коридорите, стълбищата, прилежащите им площадки и др. Спално помещение по предназначение е жилищно, но коридора изрично е посочен като такъв за общо ползване. След като се ползва общо от всички, а пушенето не е право, а порок при това вреден, ползването му от пушачи поставя не пушачите в положение да бъдат пасивни такива. Тезата на ответника, че коридора е жилище на всички не се потвърждава нито от закона, но по-специално от неговата цел. Да се пуши в общия коридор, означава, че навсякъде в Корпуса на затвора, извън килиите за не пушачи, може да се пуши, а това е лишено от житейска и правна логика. Не следва да се допуска пушене в общите помещения, по аргумент за противното от чл.21 ал.4 от ППЗИНЗС във връзка с определението по чл.22 ал.1 от ППЗИНЗС – пушенето само в килиите за пушачи и навън, извън сградата, където няма опасност от пасивно пушене. В тази връзка следва да се има предвид, че затвора е обществена сграда, потвърдено и от изискването за осветление и проветрение по стандарт за обществени сгради. Лишените от свобода пушачи могат да пушат в жилищните си помещения, както всички останали граждани, но не и в закрити обществени пространства. Искането и с този предмет е основателно.

       По въпроса за липсата на достатъчно количество кърпи за пода в килиите и коридора, както и препарати за почистване и дезинфекция на санитарни и други повърхности, се установява следното към момента на подаване на искането / предходните периоди нямат значение, тъй като се касае за преустановяване на съществуващо и предотвратяване на бъдещо положение на нарушение на забраната по чл.3 ЗИНЗС/: Съгласно утвърдената Таблица №6 за перилни, миещи, дезинфекциращи препарати и хигиенни материали в местата за лишаване от свобода за един месец, на група 8, която се състои към момента от 30 човека се полагат 1000мл препарат за миене на маси, кухненска посуда, инвентар, а дезинфектант за същите предмети е в количество от 100мл на група. За поддържане на хигиената в столови, спални помещения и коридори на един квадратен метър се полагат по 10 гр. препарат за миене на пода. Ответника сочи, че група 8 разполага с 800кв.м. площ на столова, спални помещения и коридори, което означава по 8литра на месец препарат за миене на пода. / стр.21-22/. Стандарта за отпускане на хигиенни материали, който е изготвен в Затвора в град Стара Загора не може да се отклонява от Таблица №6, утвърдена със Заповед № Л-1811/21.04.20г на Главния директор на ГД „ИН“ / стр.21/.  За Корпуса на затвора са определени 55 литра универсален препарат за под, но това е общо за всички помещения, които се ползват от лишените от свобода, като значение има дали се спазва утвърдената Таблица №6 от ГД на ГДИН, а от представената за месец ноември 2022г справка се установява противното / посочено конкретно по-долу/. В  стандарта е посочено, че за един месец следва да се предоставят в Корпуса на затвора общо 55 стирки / бърсалки за под/ и толкова дръжки за тях, а ръкавиците са само пет опаковки тоест за пет човека. За месец ноември 2022г на 8-ма група е предоставен универсален препарат за под в количество от 5 литра, вместо от 8 литра, съобразно Таблица №6. Групата е от тридесет човека, което означава поне 1000мл препарат за миене на маси, инвентар и посуда, като е предоставено веро от 1литър, съгласно Таблица №6, но белина, която е вид дезинфектант, не е предоставен.  Дръжка за стирка също не е предоставена, а стирките за цялата група са общо три, с които да се поддържа 800 кв.м под, а килиите са общо 12 за тази група тоест за килиите няма предоставено средство за бърсане напода. Ответника твърди, че веднъж на четири месеца предоставя стирка за подовете на килиите, но това е крайно недостатъчно и прави вероятно вярно твърдението на жалбоподателя, че след като се използват предоставените за коридора стирки, същите преминават за използване в килиите. В съчетание с липсата топла вода, освен в часовете за къпане, които са два пъти седмично по два часа, се налага извод, че хигиената обективно не се поддържа, поради бездействие да се осигурят достатъчно бършещи пода средства или по една стирка на месец за всяка килия, отделно от тези за почистване на общите помещения на групата. Осемте чувала за смет от 130литра на месеца за група от 30 човека също са причина за не добрата хигиена на общия коридор, описана в жалбата, като допълнително за влошаването й допринася и разрешеното пушене в коридора.  

     По въпроса за ползване на баните и състоянието им: Ответника не отрича, че е утвърден график само за групата, а не по килии, което означава, че всички четири душа се ползват от цялата група в определените часови интервали, два дни в седмицата, а именно вторник и петък по един час сутрин и един час следобед. Необходим е ред за ползване на тези четири душа, чиято липса е една от причините ответника да твърди, че не може да се справи с опазване на меките тръби, които свързват умивалника с канализационната тръба, така че да не изтича мръсната вода на пода, с изчезването на разпръсквачите, със счупените закачалки, като две или три са крайно недостатъчни. Твърдението му обаче сочи и на друг извод, а именно че разпоредбата на чл.312 от ППЗИНЗС, вменяваща задължение на надзирателите да се грижат за опазване на държавната собственост, да следят за поддържане на хигиената и вътрешния ред в района на поста не се изпълняват. Този извод следва и от факта, който е посочен като причина да не може да се установи лицето, което следва да носи по силата на чл.114 от ППЗИНЗС имуществена отговорност за повреденото имущество, а именно свободния достъп до общите помещения, но и по-силния аргумент, че дори да се установи лицето, което не пази държавната собственост при служене с нея, то същото като не работи, не може да бъде реално ангажирано с поправяне на вредите, чрез тяхното заплащане. Тези обстоятелства не могат да бъдат причина в Корпуса на затвора да липсва ред за ползване на баните и то такъв, че надзирателите да могат да следят за опазване на държавната собственост. На следващо място надзирателите са тези, които следва да установят контрол върху хигиената и да следят за достатъчното количество на хигиенните материали, като при нужда от такива над минималните количества по утвърдената Таблица №6 от ГД на ГД „ИН“ да докладват и да се предприеме необходимото от Началника на затвора. Състоянието на банята в група 8 сочи на неизпълнение на задълженията по ППЗИНЗС, което не може да се възложи в задължение на жалбоподателя, с оправданието, че лишените от свобода не опазват имуществото. Въпрос на въвеждане на ред и изпълнение на задълженията на надзирателите е описания в искането обективен проблем. Недопустимо е да тече вода от тръбата под силно налягане, да се стои под душа толкова, колкото  доброто възпитание и чувство за солидарност на всички тридесет човека в групата определи, да липсва топла вода,  освен в тези два часа, два пъти седмично, да изтича мръсната вода от умивалниците на пода, защото лишени от свобода в нарушение на дисциплината повреждат оборудването, но тъй като не могат да бъдат установени, подмяната и ремонта са извършвани преди ноември 2022г, но не и сега тоест понякога. Не може закалките в банята да бъдат две. Касае се за минимално оборудване на банята със закачалки за хавлии и дрехи на четири човека, които да влизат съобразно графика за ползване на банята за къпане по килии. График за групата е предпоставка за хаос, за липса на контрол, дори е против сигурността, и също допринася за липса на душове, за липса на връзка между умивалниците и канализацията, за липса на закачалки, за надпреварване кой и колко да стои под душа. Това е нечовешко отношение, каквото представлява е не предоставяне на средства за измиване и избърсване на пода, съобразно обективните факти –площ и брой на лицата в групата. Надзирателите не изпълняват задълженията си по ППЗИНЗС, а Началника на затвора не определя организация, която да улеснява тяхното изпълнение. Същото се отнася до не поддържане състоянието на мазилките по стените в чист вид, до не отварянето на прозореца, водещо до невъзможност да се препятства гнездене на гълъби, до проветрение през летните месеци, в това число и липсата на осветление в санитарния възел през нощта не може да се оправдава с начина за спазване на забраната по чл.82 от ППЗИНЗС, който при това е конкретен – само в спалното помещение.  Следва да има течаща топла вода, а не ползване на бързовари, които са и опасни, не само по два часа, два дни в седмицата, което очевидно е възможно след като такава е осигурена на 7-ма група в Корпуса на затвора. Осъществения ремонт през 2016г е осигурил самостоятелни санитарни възли, но условията не нарушаващи забраната не се свеждат само до интимност и достъпност на санитарен възел, а до възможност да се ползва по общоприет човешки начин – на светло. Къпането е осигурено два пъти седмично, но дали един час сутрин и един час следобед дават достатъчно време за тридесет човека сега да се изкъпят спокойно. Ако се разделят 60 минути на 15 човека се получава време от 4 минути за къпане на човек сутрин, примерно, и другите 15 човека ще имат по 4 минути следобед. Тези четири минути са абсурдно малко време, за да се изкъпе човек, а в съчетание с липсата на закачалка и изтичаща мръсна вода от умивалника на пода, както и липсата на душ, който разпръсква водата, очевидно вярно е твърдението на жалбоподателя, че пода се пълни с мръсна вода до глезените, което води до заболявания на кожата. Тази ситуация, наред с пушенето в коридора и липсата на материали за почистване, следва да се прекрати в най-кратък срок до един месец, тъй като не изисква извънредни, извън правомощията на Началника на затвора в град Стара Загора действия – не е необходимо да се иска от ГД“ ИН“ средства, след като дори минималното количество от 8 литра препарат за под от 800кв.м. не е предоставен на осма група. Утвърждаването на график, осигуряване на осветление в санитарния възел, на закачалки, ремонт на душа, на тръбата за мръсна вода от умивалника към канализацията, предоставянето на бърсалки и дръжки за тях за килиите, повече препарат за съдове, ако един литър не е достатъчен на 30 човека, са действия които не изискват много усилия и време. За разлика от тях измазването на стените, поставянето на комарници и поправката на не отваряемия прозорец в отваряем, справянето с дървениците и хлебарките, осигуряването на топла вода не само по два часа два пъти седмично, а каквото е положението в 7-ма група са резултати, които следва да се постигнат преди началото на летния сезон, за да се предотврати физическото страдание, което е констатирано още през 2020г и следва занапред да бъде преустановено. Същите са констатациите на настоящия състав и по отношение на канализационните тръби. Принцип на техническите правила и норми за проектиране на помещения за хранене, спане и живеене е над тях да няма мокри помещения като бани, кухни и санитарни възли, за да преминават по техните стени  канализационни  тръби и такива, довеждащи чиста вода. Следователно, независимо, че БАБХ е приела обекта столова в Корпуса на затвора, това не санира нарушаването на тези правила, но същото вероятно е обективно състояние поради факта, че сградата не е била проектирана със самостоятелен възел към всяка килия. За осигуряването на достатъчно жилищна площ и санитарно помещение се е стигнало до ситуация, столовата да е лимитирана от стени, през които преминават канализационни тръби и тук се налага коментар между избягване на физическото страдание от недостатъчно въздух, лично пространство и осигурена интимност при задоволяване на основни физиологични нужди и хигиената на хранене. Храната, също както въздуха и водата, удовлетворяването на физиологични нужди и движението, е екзистенциално необходима. Следователно знака е за равенство, тъй като се касае до осигуряване на минимални човешки условия за живот. Храна е осигурена, но ако същата следва да се консумира в условия подобни на тези в санитарен възел – при вида, чуваемостта и риска от неприятни миризми, които са неизбежни при този вид тръби и свързаните повреди при ползването им, се налага извод, че условията при които тя се консумира минават нивото на строгост. Тръбите не могат да се премахнат, но могат да се изолират от погледа и слуха на хранещите се, като своевременното отстраняване на евентуалните им повреди ще доведе до ограничаване на този факт в рамките на нивото на строгост, обусловено от наложеното наказание „лишаване от свобода“.  

     Що се отнася до преградите в баните, това е единственото оплакване, което няма правна квалификация на нарушение на забраната по чл.3 ал.2 от ЗИНЗС, защото е вярно, че би осигурило интимност и хигиена, но в съображение влизат рисковете за сигурността на лишените от свобода. Избора на вида преграда е пряко свързан с нейното осигуряване, но освен това съществуването им крие възможност за посегателства върху личността, които да не могат да бъдат възприети от другите, къпещи се. Липсата на преграда между душовете не може да се определи като условие над нивото на суровост, което вече води до неоправдано страдание.  В заключение следва да се каже, че съгласно чл. 276 ал.1 т.2 от ЗИНЗС превантивното средство се състои в отправяне на искане за извършване на действия, имащи за резултат преустановяване и/или предотвратяване на ситуация, представляваща нарушение на забраната, чието установяване определя основателността на искането, но съдът определя по аргумент от чл. 276 ал.2 вр. с чл. 280 ал.2 т.2 предл първо какви да бъдат тези действия тоест не е обвързан от тези, които жалбоподателя счита за необходими и възможни. Жалбоподателя посочва условията, а съдът решава дали те са ситуация, нарушаваща забраната по чл.3 от ЗИНЗС и кои действия следва да бъдат извършени от органа по изпълнение на наказанието.                    

          Мотивиран от изложеното и на основание чл. 280 ал.2 т.2 от ЗИНЗС Административен съд Стара Загора

 

Р А З П О Р Е Д И

 

         Н А Р Е Ж Д А на Началника на затвора в град Стара Загора в срок от един месец: Да утвърди график за ползване на банята в 8-ма група по килии; Да нареди ремонт на душовете и умивалниците с поставяне на четири броя закачалки в банята; Да осигури средства за измиване на пода за всяка килия, както и препарати за измиване на пода на 8-ма група, в количество от поне 8литра на месец; Да осигури осветление в санитарния възел на пета килия в 8-група и след 22.30ч; Да определи места за пушене, извън общия коридор на 8-ма група, както и да се поставят капаци на кошовете за боклук; Да организира изпълнение на задължението на надзирателите по чл. 312 т.5, т.9 и т.12 от ППЗИНЗС;

       НАРЕЖДА на Началника на затвора в град Стара Загора в срок до два месеца: Да осигури отваряне на не отваряемия прозорец в пета килия на 8-ма група и поставяне на комарници като превенция срещу насекоми и плъхове и прекомерни температури в топлите сезони; Да осигури ремонт на мазилката в 5-та килия до състояние да бъде чиста и здрава в съчетание с мерки против дървеници, ако има такива вътре в нея; Да осигури мерки против дървеници по дюшеци, завивки и дрехи, чрез използване на изпарителя; Да осигури вид на канализационните тръби в столовата, който е съответен на предназначението на помещението за хранене.  Да осигури топла вода в ежедневно в осма група, както е осигурена такава за 7-ма група.

         Разпореждането подлежи на обжалване пред три членен състав на АС Стара Загора в три дневен срок от обявяването му на страните, чрез изпращане на препис от него.

 

         ДА се изпрати препис от разпореждането на страните- Началника на затвора в град Стара Загора и на жалбоподателя П.Й.С..

 

 

         

                                               Административен съдия :