Решение по дело №661/2018 на Районен съд - Царево

Номер на акта: 179
Дата: 19 ноември 2018 г. (в сила от 13 декември 2018 г.)
Съдия: Мария Атанасова Москова
Дело: 20182180200661
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 2 октомври 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

 

№:                          19.11.2018г.                                     гр.Царево,

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Царевският районен съд,                                                           наказателен състав

На четиринадесети ноември                           две хиляди и седемнадесета година

В публично заседание в следния състав:

 

                Председател: Мария Москова

Секретар: Стефка Илиева

като разгледа докладваното от съдия Москова  НАХД  № 661/2018г.  по описа на съда , за да се произнесе взе пред вид следното:

 

Производството е по реда на  чл.59 и сл. от ЗАНН.

Образувано по жалба на М.Х.И. с ЕГН ********** ***, против Наказателно постановление № **********. на Кмета на община Царево, с което за нарушение на чл.14 ал.6 от Наредбата за опазване на обществения ред и околната среда /НООРОС/ на община Царево, му е наложена глоба в размер на 200.00 лева на основание чл.47 ал.1 от НООРОС. В жалбата се излагат доводи, че атакуваното наказателно постановление е неправилно и незаконосъобразно, както и съображения за допуснати нарушения на процесуалния закон, поради което се иска отмяна на наказателното постановление.

Жалбоподателят, редовно уведомен, не се явява лично в с.з.

АНО, редовно уведомен, се представлява в с.з. от надлежно упълномощен  процесуален представител –ю.к.А., която моли атакуваното НП да бъде потвърдено.

Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства по отделно и в тяхната съвкупност, намира за установено следното:

На 07.07.2018г.  около 01:05 часа на тел.112 бил получен сигнал от граждани за нарушаване на нощната тишина от бар „*****“ в с.*******, община *****. За проверка на сигнала били изпратени св.Н.Ш. и св.М.К. /полицаи при РУП-Царево/. На място служителите на реда констатирали, че в заведението работи с открити площи и звучала музика от механична уредба, която се чувала от находящите се над заведението хотелска част и в близост жилищни сгради. Св.Ш. приел,  че с действията си жалбоподателят е нарушил разпоредбата на чл.14 ал.6  от Наредбата за опазване на обществения ред и околната среда /НООРОС/ на община *****, като е допуснал озвучаване на откритите площи на бара след 01:05 часа, поради което съставил против същия  Актът за административно нарушение № ********., подписан без възражение от нарушителя.

Въз основа на така съставения АУАН, е издадено атакуваното НП, в което фактическата обстановка и деянието са описан по същия начин, дадена е същата правна квалификация и с което на жалбоподателя е наложена санкция  „глоба“ в размер на 200 лева на основание чл.47 ал.1 от НООРОС .

Препис от НП е връчен на 05.09.2018г. видно от разписката за получаване, инкорпорирана в НП. Жалбата е подадена по пощата на 12.09.2018г., видно от датата на пощенското клеймо върху пощенския плик .

Съдът установи изложената фактическа обстановка след анализ на събрания по делото доказателствен материал - показанията на свидетеля Ш., както и писмените доказателства по АНП, приобщени към делото по реда на чл.283 от НПК в хода на съдебното следствие.

Въз основа на така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима, тъй като е подадена от лице, имащо правен интерес да обжалва и в установения законен срок за това. Разгледана по същество, съдът намира същата за основателна по следните съображения:

Съгласно чл. 14 ал.6 от Наредбата, не се допуска озвучаването на открити площи на заведения за хранене и развлечения, разположени в жилищни зони и курорти, за времето между 23:00 и 7:00 часа, а правното основание на което е наложена санкцията - чл.47 ал.1 от Наредбата предвижда, че се наказват с глоба в размер от 10 до 3000 лева, физическите лица за нарушения на разпоредбите на тази наредба.

В Закона за защита от шума в околната среда (ЗЗШОС) се регламентират обществените отношения в областта на шума в околната, като съгласно чл.1 т.1 в неговия обхват попадат и локалните източници на шум.

Според § 1 т.4 от ДР на ЗЗШОС, „локални източници на шум“ са търговските обекти, увеселителните заведения, сервизите за услуги и други, разположени на територията, определена като урбанизирана територия по Закона за устройство на територията. Процесното заведение - бар „*****“, находящо се в с.******, община ******, попада в дефиницията за локален източник на шум, съответно и в обхвата на ЗЗШОС.

В нормите на чл.З, ал.З, ал.4, ал.5 и ал.6 от ЗЗШОС, е разграничена уредбата на управлението на различните видове шум в различни нормативни актове, като ал.5 предвижда изискванията към шума, предизвикан от домашни дейности и от съседи в жилищни сгради да се определят с наредби на общинските съвети, приети по реда на Закона за местното самоуправление и местната администрация, т.е. законовата делегация, съдържаща се в чл.З, ал.5 от ЗЗШОС, дава правомощие на общинския съвет да въведе регламентация само относно конкретно визираната категория шум - този предизвикан от домашни дейности и съседи в жилищни сгради.

В този смисъл, извън законовата делегация остава правомощието на общинския съвет за регламентация с местна наредба на категорията шум, предизвикан от локален източник на шум, респ. не е налице хипотезата на чл.8 от ЗНА. В този случай, с оглед нормата на чл.15, ал.З от ЗНА и при констатираното противоречие на Наредбата със ЗЗШОС, следва да намери приложение по-високия по степен акт, а именно закона.

Съгласно чл.16а, ал.2 от ЗЗШОС, не се допуска озвучаването на открити площи на заведения за хранене и развлечения, разположени в жилищни зони и курорти, за времето между 23:00 часа и 07:00 часа. Видно от описанието в съставения АУАН, процесното заведение в село ******** е от открит тип, в близост до жилищни сгради, като озвучаването е констатирано в забранен от закона период от време.

Съгласно чл. 36 от ЗЗШОС, актовете, с които се установяват административни нарушения по този закон се съставят от длъжностни лица, определени от компетентните органи по чл. 17-21 от ЗЗШОС, съответно, с чл. 37 от ЗЗШОС е възложена компетентност за издаване на наказателни постановления по този закон на органите по чл. 17 - 21 от закона. Извън този кръг остават кметовете на общини. Правомощията на кмета на общината по този закон са уредени в чл. 22, като видно от т. 4 - кметът упражнява контрол за спазване изискванията на чл.16а от закона. Вярно е, че като орган, упражняващ контрол по приложението на закона, кметът би бил компетентен да издава наказателни постановления на основание общата норма на чл.47 ал.1 б.“а“ от ЗАНН, но в случая, специалния закон го е изключил от кръга лица с правомощия за издаване на наказателни постановления по ЗЗШОС, видно от нормата на чл. 37 от закона. В този смисъл, прилагайки ЗЗШОС, следва да се приеме, че наказателното постановление е издадено от некомпетентен орган, което е основание за неговата отмяна.

Мотивиран от горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът

 

Р     Е     Ш     И   :

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № **********. на Кмета на община Царево, с което на М.Х.И. с ЕГН ********** ***, за нарушение на чл.14 ал.6 от Наредбата за опазване на обществения ред и околната среда /НООРОС/ на община Царево, му е наложена глоба в размер на 200.00 лева на основание чл.47 ал.1 от НООРОС.

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване чрез РС-Царево по реда на АПК на основанията предвидени в НПК пред Административен съд-Бургас в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

                                     

 

Районен съдия: