Р Е
Ш Е Н И Е
№ 119/28.02.2020г.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
Административен съд - Монтана, І-ви състав в съдебно
заседание на тринадесети февруари през две хиляди двадесета година в състав
:
Председател : ОГНЯН ЕВГЕНИЕВ
при
секретар Антоанета Лазарова
разгледа
Адм.дело
№542/2019г. по описа на
Административен
съд Монтана
Производството е по реда на
чл.405 от Кодекс на труда КТ)
Образувано е по жалба на „Н*** -С*** .Нет“ ООД, със седалище и адрес на управление ***,
представлявано от управителите Ц.Г.Ц. и К.Д.Е., против Протокол за извършена
проверка изх.№23-086/19.08.2019г. на Дирекция „Инспекция по труда“ – гр.Монтана,
който е потвърден с Решение изх.№19081088/18.09.2019г. на Изпълнителния
директор на Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда“. В жалбите се
развиват доводи за незаконосъобразност на оспореният административен акт и се
моли да бъде отменен, тъй като е постановен при съществено нарушение на административнопроизводствените правила, в противоречие с
материалния закон и в несъответствие с целта на закона. По същество на спора
оспорващия, чрез пълномощника си адвокат Д., поддържа жалбата си и моли да бъде
отменен оспорения административен акт поради съществено нарушение на административнопроизводствените правила и нарушение на
материалния закон.
Ответника, чрез пълномощника си
юрисконсулт К., оспорва жалбата и моли да бъде потвърден оспореният
административен акт, като претендира и присъждане на разноски по делото.
Настоящият
състав на Административен съд Монтана, като взе в предвид оплакванията в
жалбата, доводите на страните, събраните по делото доказателства и приложимата
нормативна уредба извършвайки служебна проверка на оспорения административен
акт по реда и на основанията на чл.168, ал.1 от АПК, намира за установено
следното:
Жалбата е
подадена в предвидения от закона срок, от надлежно легитимирано лице имащо
правен интерес от оспорването и е процесуално допустима.. Разгледана по
същество жалбата е ЧАСТИЧНО ОСНОВАТЕЛНА.
С оспорения Протокол за извършена проверка
изх.№23-086/19.08.2019г. на Дирекция „Инспекция по труда“ – гр.Монтана, на
основание чл.404, ал.1, т.1 от КТ, предвид констатирани нарушения на трудовото
законодателство на оспорващия са дадени предписания, както следва: 1.
Работодателя да предприеме необходимите мерки за защита на работещите от
директен контакт с ел. ток, като при използване на стълбове от въздушната ел. проводна линия за напрежение 380/220V, за изграждане на въздушна
кабелна ел. съобщителна мрежа, да осигури разстояние между най-долния проводник
на ел. проводната мрежа и оптичния кабел, окачен на
същата стълбова линия, което да е най-малко 1,00 м,
измерено при стълба, и междустълбието – не по-малко
от 0,6 м. Основание чл.197 от Наредба №7 за минималните изисквания за
здравословни и безопасни условия на труд на работните места и при използване на
работно оборудване, във вр. с чл.169, ал.2 от
Правилника за безопасност на труда при работа по въздушни и кабелни съобщителни
мрежи – срок до 20.08.2019г.; 2. Работодателя да не допуска използването на
стълб на въздушната ел. проводна линия за напрежение
380/220V, за окачване на неговите ел.
съобщителни устройства и съобщителен кабел, без да е постигнал писмена
договореност за съвместно осигуряване на здравословни и безопасни условия на
труд и без да има сключен договор със собственика на стълбовата
линия, в който изрично са включени задълженията за безопасна работа при
изграждане и експлоатация на въздушна кабелна ел. съобщителна мрежа и
прилежащата и инфраструктура. Основание чл.18 от Закон за здравословни и
безопасни условия на труд – срок до 20.08.2019г.; 3. Работодателя да не допуска
свои работници да извършват ремонтни дейности/ преместване (корекции на
разположението) на кабел и др.) по
въздушна кабелна съобщителна мрежа, изискващи изключване на напрежението по ел.
проводна линия за напрежение 380/220V при съвместно окачване, без да е
съгласувало писмено извършените работи със собственика на стълбовата
линия. Основание чл.170, ал.2 от Правилника за безопасността на труда при
работа по въздушни и кабелни съобщителни линии и мрежи – срок до 20.08.2019г.;
4. Работодателя да не допуска свои работници да извършват дейности по окачване,
снемане, замяна или натягане на проводници от въздушна кабелна линия, окачена
на една и съща стълбова линия с проводници на ел. проводна линия 380/220V, преди да е предприел
необходимите мерки за изключване на напрежението на ел. проводна
линия 380/220V. Основание
чл.170, ал.1 от Правилника за безопасността на труда при работа по въздушни и
кабелни съобщителни линии и мрежи – срок до 20.08.2019г.; 5. Работодателя да
актуализира изготвените инструкции, като включи всички възможни опасности,
произтичащи от извършваните дейности на работните места, включително и рискове
от директен допир до неизолирани проводници на въздушна ел. проводна
линия 380/220V, при работа
по въздушни съобщителни кабелни линии, окачени на една и съща стълбова линия с проводниците на ел. проводна
линия 380/220V, и
необходимите предпазни мерки, които трябва да се вземат за тяхното
предотвратяване. Основание чл.2, ал.1 от Наредба №РД-07-2 за условията и реда
за провеждане на периодично обучение и инструктаж на работниците и служителите
по правилата за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд – срок
до 01.09.2019г. В мотивите на административния акт е посочено, че е издаден във
връзка с извършена проверка на трудовото законодателство, която е провокирана от
настъпил трудово инцидент, при която са установени нарушения на чл.197 от
Наредба №7 за минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на
труд на работните места и при използване на работно оборудване, във вр. с чл.169, ал.2 от Правилника за безопасност на труда
при работа по въздушни и кабелни съобщителни мрежи, чл.18 от Закон за
здравословни и безопасни условия на труд, чл.170, ал.1 и ал.2 от Правилника за
безопасността на труда при работа по въздушни и кабелни съобщителни линии и
мрежи и Основание чл.2, ал.1 от Наредба
№РД-07-2 за условията и реда за провеждане на периодично обучение и инструктаж
на работниците и служителите по правилата за осигуряване на здравословни и
безопасни условия на труд.
От
фактическа страна, по делото не е спорно и се установява следното:
Видно от
идентификационна карта, която е приета на л.11 по делото, предмета на дейност
на „Н*** -С*** .Нет“ ООД гр.Монтана е свързан с
далекосъобщителни дейности, чрез фиксирани мрежи. Между „ЧЕЗ РАЗПРЕДЕЛЕНИЕ
БЪЛГАРИЯ“ АД гр.София и „Н*** -С*** .Нет“ ООД
гр.Монтана е сключен Договор за наем на елементи от стълбовата
разпределителна електропроводна мрежа от 01.08.2017г. (приет на л.29-33 по
делото).
Видно от
Акт за спиране от 01.08.2019г. (приет на л.8 по делото), дружеството в
качеството си на работодател е допуснало да се извършва работа в опасна близост
до открити тоководещи части, което е довело до
инцидент със смъртен изход на един от работещите в следствие на поражение от
ел. ток при директен допир, при извършване на дейност по премахване на оптичен
кабел за доставка на интернет.
С Протокол
за извършена проверка на 01.08.2019г., който е с изх.№23-086/19.08.2019г. на
Дирекция „Инспекция по труда“ – гр.Монтана, на основание чл.404, ал.1, т.1 от КТ, предвид констатирани нарушения на трудовото законодателство на оспорващия
са дадени предписания. С Решение изх.№19081088/18.09.2019г. на Изпълнителния
директор на Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда“ (л.9,10 по
делото), е отхвърлена като неоснователна жалбата на„Н*** -С*** .Нет“ ООД гр.Монтана, с която се оспорени предписания дадени
с Протокол за извършена проверка на 01.08.2019г., който е с
изх.№23-086/19.08.2019г. на Дирекция „Инспекция по труда“ – гр.Монтана. Видно
от известие за доставяне, което е прието на л.46 по делото, Решение
изх.№19081088/18.09.2019г. на Изпълнителния директор на Изпълнителна агенция
„Главна инспекция по труда“ е връчено надлежно на управителя на дружеството на
10.10.2019г., тоест жалбата с
вх.№19107473/22.10.2019г., с която е сезирана настоящата съдебна инстанция е
подадена в законоустановения срок по чл.149, ал.1 във
вр. с ал.3 от АПК.
От така описаната фактическа
обстановка, въз основа на събраните писмени доказателства и приетата
съдебно-техническа експертиза, съдът, стига до следните правни изводи:
Съгласно разпоредбата на чл.404,
ал.1, т.1 от КТ, за предотвратяване и преустановяване
на нарушенията на трудовото законодателство,
на законодателството, свързано с държавната служба, както и за предотвратяване и отстраняване на вредните последици от тях контролните
органи на инспекцията по труда, както и органите по чл. 400 и 401 по своя инициатива или по предложение
на синдикалните организации могат да дават задължителни
предписания на работодателите, предприятията ползватели, органите по назначаването и длъжностните лица за отстраняване на нарушенията на трудовото законодателство,
на законодателството, свързано с държавната служба, включително и на задълженията по социално-битовото обслужване на работниците
и служителите и на задълженията за информиране и консултиране с работниците и служителите по този кодекс
и по Закона за информиране
и консултиране с работниците
и служителите в многонационални
предприятия, групи предприятия и европейски дружества, както и за отстраняване на недостатъците по осигуряването на здравословни и безопасни условия на труда, тоест в случая оспореното
предписание е издадено от административен орган, който е овластен
с правомощия.
Оспорения административен акт е
издаден в предвидената от закона писмена форма и съдържа надлежно отразяване на
фактически и правни основания, които са мотивирали издаването му.
Неоснователно в жалбата се
поддържа, че при издаване на оспорения административен акт са съществени
нарушения на административнопроизводствените правила,
без същите да се конкретизирани. Не се
установява при издаването на административния акт да са допуснати съществени
нарушения на административнопроизводствените правила,
които да са от категорията на съществените и да налагат неговата отмяна, тъй
като в хода на настоящето съдебно производството не се ангажираха
доказателства, които да водят до извода, че административния акт е издаден при
нарушено право на защита на оспорващия и при неизясняване на факти и
обстоятелства от съществено значение за случая.
По разбиране на настоящата
съдебна инстанция, основателно в жалбата се поддържа, че оспорения
административен акт е издаден в нарушение на материалния закон по отношение на
т.1 и т.2 от Протокол за извършена проверка изх.№23-086/19.08.2019г. на
Дирекция „Инспекция по труда“ – гр.Монтана, като доводите за това са следните:
По отношение на т.1 от Протокол
за извършена проверка изх.№23-086/19.08.2019г. на Дирекция „Инспекция по труда“
– гр.Монтана:
С т.1 от
Протокол за извършена проверка изх.№23-086/19.08.2019г. на Дирекция „Инспекция
по труда“ – гр.Монтана, на оспорващия е дадено предписание да предприеме
необходимите мерки за защита на работещите от директен контакт с ел. ток, като
при използване на стълбове от въздушната ел. проводна
линия за напрежение 380/220V, за изграждане на въздушна кабелна ел. съобщителна мрежа, да осигури
разстояние между най-долния проводник на ел. проводната
мрежа и оптичния кабел, окачен на същата стълбова
линия, което да е най-малко 1,00 м, измерено при стълба, и междустълбието
– не по-малко от 0,6 м. За да даде това предписания, административния орган е
приел в мотивите си, че дружеството в качеството му на работодател е допуснало
неговите работници да извършват дейности по преместване/ коригиране
разположението на оптичния кабел в опасна близост до невключена въздушна ел. проводна линия за напрежение 380/220V, а именно разстоянието между
най-долния проводник на ел. проводната линия и
оптичния кабел, окачен на една и съща стълбова линия
с проводниците на ел. проводната линия , е по-малко
от 1 метър при стълба, с което е нарушен чл.197 от Наредба №7 за минималните
изисквания за здравословни и безопасни условия на труд на работните места и при
използване на работно оборудване, във вр. с чл.169,
ал.2 от Правилника за безопасност на труда при работа по въздушни и кабелни
съобщителни мрежи. От събраните по делото писмени доказателства и от
заключението на приетата и неоспорена съдебно-техническа експертиза изготвена
от вещото лице Д.З., която не се оспорва от страните по делото и се кредитира
от настоящия съдебен състав, като обективна и безпристрастна, се установява, че
описаното нарушение, което е дало основание за предписанието по т.1, не
извършено от оспорващия. Това е така, тъй като при извършено замерване на място
с лазерна ролетка, вещото лице установява, че разстоянието на най-долния
проводник на ел. разпределителната мрежа до 400V и най-горния проводник на ел. съобщителната
мрежа на „Н*** -С*** .Нет“ ООД гр.Монтана е приблизително
1, 17 м., тоест то е в съответствие с изискването на чл.169, ал.2 от Правилника
за безопасност на труда при работа по въздушни и кабелни съобщителни мрежи,
където е предвидено, че разстоянието между най-долния проводник на ел.
разпределителна мрежа до 400V или радиотранслационна линия II ри клас и
най-горния проводник на радиотранслационна линия I ви клас, е най-малко 1,00 м,
измерено при стълба, и в междустълбието – не по-малко
от 0,6 м. Установеното от вещото лице Д.З., че в случая са спазени изискванията
на чл.169, ал.2 от Правилника за
безопасност на труда при работа по въздушни и кабелни съобщителни мрежи,
относно разстоянията между видовете мрежи, следва да се приеме за безспорно и
предвид обстоятелството, че ЧЕЗ
РАЗПРЕДЕЛЕНИЕ БЪЛГАРИЯ“ АД гр.София и „Н*** -С*** .Нет“
ООД гр.Монтана изрично са предвидили в чл.11, ал.3 от сключен Договор за наем
на елементи от стълбовата разпределителна
електропроводна мрежа от 01.08.2017г., същите разстояния между мрежите си,
тоест налице е още една индиция, че разстоянието
между двата вида мрежи е именно установеното от вещото лице.
По отношение на т.2 от
Протокол за извършена проверка изх.№23-086/19.08.2019г. на Дирекция „Инспекция
по труда“ – гр.Монтана:
С т.2 от Протокол за извършена
проверка изх.№23-086/19.08.2019г. на Дирекция „Инспекция по труда“ – гр.Монтана,
на оспорващия е дадено предписание да не
допуска използването на стълб на въздушната ел. проводна
линия за напрежение 380/220V, за окачване на неговите ел. съобщителни устройства и съобщителен кабел,
без да е постигнал писмена договореност за съвместно осигуряване на
здравословни и безопасни условия на труд и без да има сключен договор със
собственика на стълбовата линия, в който изрично са
включени задълженията за безопасна работа при изграждане и експлоатация на
въздушна кабелна ел. съобщителна мрежа и прилежащата и инфраструктура. За да
даде това предписания, административния орган е приел в мотивите си, че
дружеството използва стълб на въздушната ел. проводна
линия 380/220V, за
окачване на ел. съобщителни устройства и съобщителни кабели, без да е постигнал
писмена договореност за съвместно осигуряване на здравословни и безопасни
условия на труда и без да има сключен договор със собственика на стълбовата линия, в който изрично са включени задължения за
осигуряване спазването на изискванията за безопасна работа при изграждането и
експлоатацията на въздушна кабелна ел. съобщителна мрежа и прилежащата и
инфраструктура, с което е нарушен чл.18 от Закон за здравословни и безопасни
условия на труд. От събраните по делото писмени доказателства се установява, че
така описаното нарушение на чл.18 от Закон за здравословни и безопасни условия
на труд не е извършено от оспорващия, тъй като той има писмена договореност със
собственика на стълбовата линия. Това е така, тъй
като между „ЧЕЗ РАЗПРЕДЕЛЕНИЕ БЪЛГАРИЯ“ АД гр.София и „Н*** -С*** .Нет“ ООД гр.Монтана е сключен Договор за наем на елементи
от стълбовата разпределителна електропроводна мрежа
от 01.08.2017г., който е уредил взаимоотношенията и реда на ползване на репределителната ел. проводна
мрежа, която служи за изграждането на въздушната кабелна ел. съобщителна мрежа.
В сключения договор изрично е предвидено: - наемодателя изисква стриктно
спазване от страна на наемателя, на неговите служители или на трети лица при
или по повод дейността на наемателя, на всички нормативно и договорно
установени правила за техническа безопасност (чл.7, ал.1, т.3); - наемателя е
длъжен да спазва стриктно и да изисква стриктно спазване от своите служители
или от трети лица при или по повод дейността си, на всички нормативно и
договорно установени правила за техническа безопасност (чл.9, т.7); - наемателя
има право на регламентиран достъп на техническия персонал и техника до
елементите на стълбовата разпределителна ел. мрежа,
предмет на договора, при спазване на изискванията за безопасност…. (чл.10,
т.3); - наемателя и наемодателя са
длъжни да спазват и да изискват да бъдат спазени предписанията за техническа
безопасност на въздушно изградена кабелна ел. съобщителна мрежа и на елементите
на тази мрежа, монтирани на стълбовете на въздушно ел. проводна
линия до 400V (чл.11,
ал.2). Тези, а и други клаузи на договора, които препращат към тях,
представляват по своята същност договореност между страните по договора, с
които изрично са включени задължения за осигуряване спазването на изискванията
за безопасна работа при изграждането и експлоатацията на въздушна кабелна ел.
съобщителна мрежа и прилежащата и инфраструктура, тоест не е нарушен чл.18 от
Закон за здравословни и безопасни условия на труд, както е приел в мотивите си
административния орган. Така уредените договорни отношения между страните по
договора препращат към задълженията предвидени в Правилника за безопасност на
труда при работа по въздушни и кабелни съобщителни мрежи, тъй като той е
приложим в случая, тоест не е налице основание да се приеме, че така
формулираното нарушение в т.2 от предписанието е извършено от оспорващия.
По разбиране на настоящата
съдебна инстанция, неоснователно в жалбата се поддържа, че оспорения
административен акт е издаден в нарушение на материалния закон по отношение на
т.3, т.4 и т.5 от Протокол за извършена проверка изх.№23-086/19.08.2019г. на
Дирекция „Инспекция по труда“ – гр.Монтана, като доводите за това са следните:
По отношение на т.3 от Протокол за извършена проверка
изх.№23-086/19.08.2019г. на Дирекция „Инспекция по труда“ – гр.Монтана:
С т.3 от Протокол за извършена проверка изх.№23-086/19.08.2019г. на Дирекция „Инспекция по труда“
– гр.Монтана на оспорващия е дадено предписание да не допуска
свои работници да извършват ремонтни дейности/ преместване (корекции на
разположението) на кабел и др.) по
въздушна кабелна съобщителна мрежа, изискващи изключване на напрежението по ел.
проводна линия за напрежение 380/220V при съвместно окачване, без да е
съгласувало писмено извършените работи със собственика на стълбовата
линия. За да даде това предписание, административния орган е приел в мотивите
си, че дружеството е допуснало свои работници да извършват дейности
преместване/коригиране на дължина на кабел, окачен на една и съща стълбова линия с проводници на ел. проводна
линия 380/220V, без да е
съгласувало писмено извършените работи със собственика на стълбовата
линия, с което е нарушение чл.170, ал.2 от Правилника за безопасност на труда
при работа по въздушни и кабелни съобщителни мрежи. От събраните по делото
доказателства се установява, че така описаното нарушение на чл.170, ал.2 от
Правилника за безопасност на труда при работа по въздушни и кабелни съобщителни
мрежи, респективно даденото предписание е законосъобразно в тази му част. Това
е така, тъй като от приетия по делото Акт за спиране от 01.08.2019г. (л.28 по
делото) се установява, че оспорващото дружество в качеството си на работодател
е допуснало негов работник да извършва работа в опасна близост до открити тоководещи части, което е довело до инцидент със смъртен
изход. Обстоятелството, че дружеството е извършвало дейности по въздушната
кабелна мрежа без да е съгласувало извършените работи със собственика на стълбовата мрежа се установява и от писмо
вх.№19092549/19.08.2019г. (л.179 по делото, което е прието с изготвената
експертиза по делото), с което управителя на дружеството изрично е посочил, че
е необходимо да предоговори условията със собственика
на мрежата отговарящ за прекъсването на ел. захранването, тоест към момента на
издаване на предписанието дружеството не е уредило режима на своята дейност в
съответствие с изискванията на чл.170, ал.2 от Правилника за безопасност на
труда при работа по въздушни и кабелни съобщителни мрежи, където е предвидено
императивно изискване за писмено съгласуване. В тази връзка следва да се
отбележи, че изгражданата от оспорващия мрежа с оптичен кабел за пренос на данни
следва да бъде отнесена към радиотранслационна линия I ви клас, тъй като както изяснява
вещото лице по нея не тече ток, тоест следва да бъде отнесена към мрежите с
обхват до 240V
включително, тъй като представлява вид съобщителна мрежа, респективно по отношение
на нея следва да се прилага Правилника за безопасност на труда при работа по
въздушни и кабелни съобщителни мрежи, без значение дали през нея тече ток. Пак
в тази връзка следва да се отбележи, че в представените от оспорващия „Правила
за полагане на въздушни и вътрешни кабели. Методи за захващане на работа. Стъпка
по стъпка на действията при крипване на кабели в RJ-45 конектор“, който са ползвани
от него в дейността му и на който се позовава, е посочено
По отношение на т.4 от Протокол за извършена проверка
изх.№23-086/19.08.2019г. на Дирекция „Инспекция по труда“ – гр.Монтана:
С т.4 от Протокол за извършена проверка
изх.№23-086/19.08.2019г. на Дирекция „Инспекция по труда“ – гр.Монтана на оспорващия е дадено
предписание да не допуска свои работници да извършват дейности по окачване,
снемане, замяна или натягане на проводници от въздушната кабелна линия, окачена
на една и съща стълбова линия с проводници на ел. проводна линия 380/220V, преди да е предприел
необходимите мерки за изключване на напрежението на ел. проводна
линия 380/220V. За да даде
това предписание, административния орган е приел в мотивите си, че дружеството
е допуснало свои работници да извършват дейности преместване/коригиране на
дължина на кабел, окачен на една и съща стълбова
линия с проводници на ел. проводна линия 380/220V, без да е предприело
необходимите мерки за изключване на напрежението в ел. проводна
линия 380/220V, с което е
нарушение чл.170, ал.1 от Правилника за безопасност на труда при работа по въздушни
и кабелни съобщителни мрежи. От събраните по делото доказателства се
установява, че така описаното нарушение на чл.170, ал.1 от Правилника за
безопасност на труда при работа по въздушни и кабелни съобщителни мрежи,
респективно даденото предписание е законосъобразно в тази му част. Това е така,
тъй като от приетия по делото Акт за спиране от 01.08.2019г. (л.28 по делото)
се установява, че оспорващото дружество в качеството си на работодател е
допуснало негов работник да извършва работа в опасна близост до открити тоководещи части, което е довело до инцидент със смъртен
изход. Обстоятелството, че дружеството е извършвало дейности по въздушната
кабелна мрежа без да са предприети мерки за изключване на напрежението в ел. проводната линия 380/220V се установява и от писмо
вх.№19092549/19.08.2019г. (л.179 по делото, което е прието с изготвената
експертиза по делото), с което управителя на дружеството изрично е посочил, че
е необходимо да предоговори условията със собственика
на мрежата отговарящ за прекъсването на ел. захранването, тоест към момента на
издаване на предписанието дружеството не е уредило режима на своята дейност в
съответствие с изискванията на чл.170, ал.1 от Правилника за безопасност на
труда при работа по въздушни и кабелни съобщителни мрежи, където е предвидено
императивно изискване за писмено съгласуване. Следва отново да се отбележи, че
изгражданата от оспорващия мрежа с оптичен кабел за пренос на данни следва да
бъде отнесена към радиотранслационна линия I ви клас, тъй като както изяснява
вещото лице по нея не тече ток, тоест следва да бъде отнесена към мрежите с
обхват до 240V
включително, тъй като представлява вид съобщителна мрежа, респективно по
отношение на нея следва да се прилага Правилника за безопасност на труда при
работа по въздушни и кабелни съобщителни мрежи, без значение дали през нея тече
ток. Съгласно разпоредбата на чл.170, ал.1 от Правилника за безопасност на
труда при работа по въздушни и кабелни съобщителни мрежи, окачването,
снемането, замяната или натягането на проводници на радиотранслационна линия I ви клас, окачена на една и съща стълбова линия с проводници на ел. разпределителна мрежа до
400V, се извършва с наряд и след
изключване на напрежението на ел. разпределителната мрежа. Неспазването на това
изискване е безспорно установено по делото, като по делото е установено, че е в
следствие на работа на работници на дружеството по въздушната кабелна мрежа е
настъпил трудов инцидент със смъртен изход, които е в следствие на
обстоятелството, че напрежението в ел. разпределителната мрежа до 400V не е било изключено.
По отношение на т.5 от Протокол за извършена проверка
изх.№23-086/19.08.2019г. на Дирекция „Инспекция по труда“ – гр.Монтана:
С т.5 от Протокол за извършена проверка
изх.№23-086/19.08.2019г. на Дирекция „Инспекция по труда“ – гр.Монтана на оспорващия е дадено
предписание да актуализира изготвените инструкции, като включи всички възможни
опасности, произтичащи от извършените дейности на работните места, включително
и рисковете от директен допир до неизолирани проводници на въздушна ел. проводна линия 380/220V, при работа по въздушни
съобщителни кабелни линии, окачени на една и съща стълбова
линия с проводници на ел. проводна линия 380/220V, и необходимите предпазни мерки,
които трябва да се вземат за тяхното предотвратяване. За да даде това
предписание, административния орган е приел в мотивите си, че дружеството в
качеството му на работодател е осигурил на работещите инструктаж за безопасност
и здраве при работа в съответствие със спецификата на професията/ извършваната
дейност на работното място, но не е отчел възможните опасности от директен
допир до неизолирани проводници на въздушна ел. проводна
линия 380/220V, при работа
по въздушни съобщителни кабелни линии, окачени на една и съща стълбова линия с проводници на ел. проводна
линия 380/220V, с което е
нарушен чл.2, ал.1 от Наредба №РД-07-2 за условията и реда за провеждане на
периодично обучение и инструктаж на работниците и служителите по правилата за
осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд. От събраните по делото
доказателства се установява, че така описаното нарушение на чл.2, ал.1 от
Наредба №РД-07-2 за условията и реда за провеждане на периодично обучение и
инструктаж на работниците и служителите по правилата за осигуряване на здравословни
и безопасни условия на труд, респективно даденото предписание е законосъобразно
в тази му част. Това е така, тъй като в представените от оспорващия „Правила за
полагане на въздушни и вътрешни кабели. Методи за захващане на работа. Стъпка
по стъпка на действията при крипване на кабели в RJ-45 конектор“, липсват каквито и
да е инструкции и правила за работа на работниците в дружеството, които да са
съобразени с възможните опасности от директен допир до неизолирани проводници
на въздушна ел. проводна линия 380/220V, при работа по въздушни
съобщителни кабелни линии, окачени на една и съща стълбова
линия с проводници на ел. проводна линия 380/220V. Съгласно чл.2, ал.1 от Наредба
№РД-07-2 за условията и реда за провеждане на периодично обучение и инструктаж
на работниците и служителите по правилата за осигуряване на здравословни и
безопасни условия на труд, работодателят осигурява на всеки работещ подходящо обучение и/или инструктаж
по безопасност и здраве при работа
в съответствие със спецификата на
професията/извършваната дейност и на работното
място, като отчита възможните опасности и резултатите от
оценката на
риска на
съответното работно място, като нарушението на така разписаните изисквания се установяват по
безспорен начин по делото, тъй като ако те бяха съобразени от оспорващия не
биха се създали предпоставки за настъпилия трудов инцидент със смъртен изход,
които е в следствие и на обстоятелството, че са извършвани работи по въздушна
съобщителна кабелна линия, която е в непосредствена близост до ел.
разпределителната мрежа до 400V.
Пълнотата изисква да се отбележи,
че т.3, т.4 и т.5 от Протокол за извършена проверка изх.№23-086/19.08.2019г. на
Дирекция „Инспекция по труда“ – гр.Монтана са изцяло съобразени с целта на
закона, тъй като с тях се гарантират живота и здравето на работниците в
предприятието на оспорващия, който явно е застрашен поради установените
нарушения на трудовото законодателство свързани с неизпълнени от оспорващия
задължения по чл.170, ал.1 и ал.2 от Правилника за безопасност на труда при
работа по въздушни и кабелни съобщителни мрежи и чл.2, ал.1 от Наредба №РД-07-2
за условията и реда за провеждане на периодично обучение и инструктаж на
работниците и служителите по правилата за осигуряване на здравословни и
безопасни условия на труд. Разпоредбата на чл.404, ал.1, т.1 от Кодекса на
труда предвижда, че за предотвратяване и преустановяване
на нарушенията на трудовото законодателство,
на законодателството, свързано с държавната служба, както и за предотвратяване и отстраняване на вредните последици от тях контролните
органи на инспекцията по труда, както и органите по чл. 400 и 401 по своя инициатива или по предложение
на синдикалните организации могат да дават задължителни предписания на работодателите, предприятията ползватели, органите по назначаването
и длъжностните лица за отстраняване на нарушенията на трудовото законодателство,
на законодателството, свързано с държавната служба, включително и на задълженията по социално-битовото обслужване на работниците
и служителите и на задълженията за информиране и консултиране с работниците и служителите по този кодекс
и по Закона за информиране
и консултиране с работниците
и служителите в многонационални
предприятия, групи предприятия и европейски дружества, както и за отстраняване на недостатъците по осигуряването на здравословни и безопасни условия на труда. В случая се установяват
безспорни нарушения на трудовото законодателство, тоест с налагането на предписанията
по т.3, т.4 и т.5 от оспорената ПАМ с правно основание чл.404, ал.1, т.1 от
Кодекса на труда, изцяло се постига преустановяването и предотвратяването на
нарушенията, които са извършени от оспорващия, каквато е и целта на закона.
Съобразно гореизложеното, настоящият
съдебен състав намира, че оспорения Протокол за извършена проверка изх.№23-086/19.08.2019г. на Дирекция „Инспекция по труда“
– гр.Монтана е незаконосъобразен в частта му, с която са дадени предписания по
т.1 и т.2 и следва да бъде отменен в тази му част, а е законосъобразен в частта
му, с която са дадени предписания по т.3, т.4 и т.5 и следва жалбата да бъде
отхвърлена в тази част на оспорването, предвид което на основание чл.172, ал.2 от АПК, І-ви състав на Административен
съд Монтана
Р Е Ш И
ОТМЕНЯ Протокол за извършена проверка
изх.№23-086/19.08.2019г. на Дирекция „Инспекция по труда“ – гр.Монтана, в
частта, с която на оспорващия са дадени предписания по т.1 и т.2.
ОТХВЪРЛЯ
жалбата на „Н*** -С*** .Нет“ ООД, със седалище и
адрес на управление ***, представлявано от управителите Ц.Г.Ц. и К.Д.Е., против
Протокол за извършена проверка изх.№23-086/19.08.2019г. на Дирекция „Инспекция
по труда“ – гр.Монтана, в частта, с която са дадени предписания по т.3, т.4 и
т.5.
Решението
подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от съобщаването му на страните
по делото.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: