Решение по дело №3371/2020 на Районен съд - Бургас

Номер на акта: 1173
Дата: 10 ноември 2020 г.
Съдия: Анатоли Йорданов Бобоков
Дело: 20202120203371
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 август 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
Номер 117310.11.2020 г.Град Бургас
В ИМЕТО НА НАРОДА
Районен съд – БургасXVII състав
На 19.10.2020 година в публично заседание в следния състав:
Председател:АНАТОЛИ Й. БОБОКОВ
Секретар:Д.М.М.
като разгледа докладваното от АНАТОЛИ Й. БОБОКОВ Административно
наказателно дело № 20202120203371 по описа за 2020 година
за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е образувано по повод жалба на К. Г. Ф. с ЕГН: **********, против
Електронен фиш за налагане на глоба (ЕФ) Серия Г № 0001910, издаден от ОДМВР-Бургас,
с който за нарушение по чл.483, ал.1, т. 1 КЗ, вр. с чл. 638, ал.1, т. 1 КЗ, вр. с чл. 461, т. 1 КЗ
е наложена „Глоба“ в размер на 250 лева.
С жалбата се посочва, че атакуваният ЕФ е незаконосъобразен. Твърди се, че е налице
материална и процесуална незаконосъобразност.
В открито съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не се явява и не
изпраща представител.
Административнонаказващият орган – ОДМВР-гр.Бургас, Сектор „ПП”, надлежно
призован, не изпраща представител. В писмено становище от упълномощен юрисконсулт се
заявява, че наказателното постановление е правилно и законосъобразно, а санкцията е
правилно определена, поради което и се пледира за потвърждаване на санкционния акт.
Съдът приема, че жалбата е подадена в рамките на четиринадесетдневния срок за
обжалване по чл. 59, ал.2 ЗАНН вр. с чл. 189, ал.8 ЗДвП. Жалбата е подадена от
легитимирано да обжалва лице срещу подлежащ на обжалване акт, поради което следва да
се приеме, че същата се явява процесуално допустима. Разгледана по същество жалбата е
основателна, като съдът след като прецени доказателствата по делото и съобрази закона в
контекста на правомощията си по съдебния контрол намира за установено следното:
На 11.03.2019г. в 12,53 часа в гр. Бургас, до Гробищен парк техническо средство –
мобилна система за контрол на скоростта засякла и заснела автомобил „опел агила“ с рег. №
1
А....КА. От направената справка се установило, че към датата и часа на управление за
автомобила не е имало сключена валидна застраховка „Гражданска отговорност“. Било
установено и че автомобилът е собственост на жалбоподателя.
Бил издаден Електронен фиш за налагане на глоба на ОДМВР-гр.Бургас, с който за
нарушение на чл. 483, ал.1, т.1 КЗ, вр. с чл. 638, ал.1, т. 1 КЗ била наложена „Глоба“ в
размер на 250 лева.
Техническото средство – мобилна система за контрол на скоростта, към датата на
заснемане на нарушението било годно и калибрирано, видно от приложените Удостоверение
и Писмо. Няма данни за използването на мобилното техническо средство да е бил съставян
протокол по реда на чл. 10, ал.1 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г.
Горната фактическа обстановка се установява по безспорен начин от събраните по
делото материали по АНП, както и писмени доказателства, събрани в хода на съдебното
производство, които съдът кредитира изцяло. Съгласно разпоредбата на чл. 189, ал. 15 ЗДвП
- изготвените с технически средства или системи, заснемащи или записващи датата, точния
час на нарушението и регистрационния номер на моторното превозно средство, снимки,
видеозаписи и разпечатки са веществени доказателствени средства в
административнонаказателния процес, поради което и съдът кредитира изцяло, приложената
по преписката снимка.
От тази фактическа обстановка и разглеждайки направените възражения съдът прие,
че в конкретния случай са налице нарушения при установяване на нарушението и издаване
на ЕФ, довели до незаконосъобразност на издадения ЕФ.
От приложената по делото разпечатка от проверка, извършена в Гаранционен фонд за
същия автомобил е видно, че той не е имал валидно сключена и действаща застраховка
„Гражданска отговорност“ към датата на заснемането му с техническото средство. В случая
обаче отговорността на жалбоподателя е ангажирана за това, че като собственик не е
изпълнил задължението си да сключи задължителна застраховка "Гражданска отговорност",
а не за това, че е управлявал лекия автомобил без наличието на такава застраховка.
Задължението за сключване на договор за застраховка "Гражданска отговорност" от
собственика е уредено в чл. 483, ал. 1, т. 1 КЗ и предписва, че застраховката следва да се
сключи от всяко лице, което притежава моторно превозно средство, което е регистрирано на
територията на Република България и не е спряно от движение. Това задължение възниква
или в момента, в който дадено лице придобие МПС, което няма застраховка или в момента,
в който изтече предходната застраховка, при положение, че автомобилът не е спрян от
движение. С оглед горното съдът намира, че изначално АНО неправилно е приел, че
нарушението е извършено от жалбоподателя на 11.03.2019г. поради което и само на това
основание ЕФ се явява незаконосъобразен и следва да се отмени.
На следващо място нормата на чл. 189, ал. 4 от ЗДП (към която препраща чл. 647, ал.
2
3 от КЗ) предвижда, като условие за издаването на електронен фиш, с автоматизираното
техническо средство да е заснето и установено "нарушението". Това означава, че
техническото средство следва да установи автоматизирано, без намесата на служител,
всички елементи от състава на нарушението и то по начин, възможен за по-нататъшната му
автоматизирана обработка, която в крайна сметка да има за резултат генерирането на
електронния фиш "в отсъствието на контролен орган и на нарушител". Не е възможно да се
изпълни законовото изискване за установяване и наказване на нарушението в отсъствието
на контролен орган, ако с автоматизираното техническо средство не се установят всички
елементи от състава на съответното административно нарушение. Изискването за
автоматизиран характер на дейността от установяването на нарушението до наказването му
чрез електронен фиш произтича и от законовите дефиниции, дадени с § 1, т. 1 от ДР на
ЗАНН и § 6, т. 63 от ДР на ЗДП, според които "електронен фиш" е електронно изявление,
записано върху хартиен, магнитен или друг носител, създадено чрез административно-
информационна система въз основа на постъпили и обработени данни за нарушения от
автоматизирани технически средства или системи. Затова следва да се приеме, че в случаите
на чл. 638, ал. 4 от КЗ е необходимо системата за установяване на нарушенията
автоматично (без намесата на контролен орган) да събира данни за наличието на действаща
застраховка ГО за съответния автомобил. Ако такива данни не се събират от системата и се
налага извършването на справка от съответен служител, то за установяването на
нарушението следва да се състави АУАН, а издаването на ЕФ е недопустимо ( Решение №
1632 от 8.10.2019 г. на АдмС - Бургас по к. а. н. д. № 1613/2019 г. ). От данните по делото е
видно, че нарушението е установено впоследствие, чрез справка в Гаранционния фонд
относно обстоятелствата налице ли е валидно сключена застраховка „ГО“ за процесния
автомобил. Т. е тези обстоятелства не се установяват към момента на заснемането от АТСС,
тъй като АТСС е одобрен тип средство за измерване единствено за контрол на скорост на
движение. В настоящия случай, АНО е следвало да приложи общите правила на
административнонаказателното преследване и да издаде АУАН и въз основа на него НП,
като в административнонаказателното производство като веществено доказателствено
средство да бъдат използвани снимките от АТСС, по аргумент на чл. 189, ал. 15 от ЗДвП.
На последно място настоящият състав счита, че в хода на заснемане на
административното нарушение също е допуснато съществено нарушение, водещо до
порочност на цялата процедура. Това е така, доколкото в процесния случай ЕФ е издаден на
база нарушение, заснето с мобилно техническо средство, но към преписката не е представен
протокол по чл. 10, ал.1 от Наредба №8121з-532 от 12.05.2015г. Според разпоредбата на
чл.165, ал.3 от ЗДвП - условията и редът за използване на автоматизирани технически
средства и системи за контрол на правилата за движение се определят с наредба на
министъра на вътрешните работи, каквато се явява Наредба №8121з-532 от 12.05.2015г. В
случай на използване на мобилна АТСС протокол по чл. 10, ал.1 от Наредбата е
задължителен, защото той е доказателство относно мястото и времето на извършване на
нарушението, относно това, с какво по вид АТСС е заснето нарушението, относно посоката
3
на движение, в която се осъществява контролът, относно въведените ограничения, относно
автомобила, на който е поставено мобилното АТСС, както и дали са спазени другите
изисквания на Наредбата. Липсата на протокол по чл. 10, ал.1 от Наредбата и приложенията
към него, съгласно чл. 10, ал.3 от Наредбата, сочи на недоказаност на нарушението, поради
което обжалваният електронния фиш следва да бъде отменен само на това основание.
С оглед всичко гореописано, настоящият състав счита, че са допуснати нередовности,
които са опорочили цялото производство и са довели до незаконосъобразно издаване на ЕФ,
поради което и същият следва да се отмени.
Така мотивиран, на основание чл.63, ал.1, предл.3 ЗАНН, Бургаският районен съд
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Електронен фиш за налагане на глоба (ЕФ) Серия Г № 0001910, издаден от
ОДМВР-Бургас, с който за нарушение по чл.483, ал.1, т. 1 КЗ, вр. с чл. 638, ал.1, т. 1 КЗ, вр.
с чл. 461, т. 1 КЗ на К. Г. Ф. с ЕГН: ********** е наложена „Глоба“ в размер на 250 лева.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред Административен съд
– гр.Бургас в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Бургас: _______________________
4