Р Е
Ш Е Н
И Е № 212/5.12.2022 г.
гр. Ямбол
В ИМЕТО НА НАРОДА
Ямболският административен съд, четвърти
състав, в публично заседание на осми ноември
две хиляди двадесет и
втора година в състав:
Председател: В.Бянова-Нейкова
Секретар:Ст.Гюмлиева
разгледа докладваното от съдията адм.д № 227 по описа за 2022
г. и за да се произнесе, взе
предвид следното:
Производството е по реда на чл.77, ал.3 от Закона за
водите(ЗВ) вр. с чл.145 и следв
от Административнопроцесуалния кодекс(АПК).Образувано
е по жалба вх. № РР-08-97 (12) от 03.08.2022 г. по описа на Басейнова
дирекция „Източнобеломорски район“, гр. Пловдив,
(постъпила в съда с Писмо изх. № РР-08-97 (13)/04.08.2022 г. на Директора на
БДИБР-Пловдив), от „ГЕОСТРОЙ-ИНЖЕНЕРИНГ“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и
адрес на управление: гр. Ямбол, ул. „Ормана“ № 34,
представлявано от управителя инж. М.Т., против издадено от Директора на Басейнова дирекция „Източнобеломорски
район“, гр. Пловдив Решение № РР-4615 от 19.07.2022 г. за изменение на
Разрешително № 33140226 от 31.07.2017 г. за ползване на воден обект за заустване на отпадъчни води в повърхностни водни обекти, в
частта „Индивидуални емисионни ограничения по потоци и места за заустване“, в която е включен показател „нефтопродукти“. Включването на
този показател се счита за необосновано, без излагане на мотиви, като
показателят се включва за първи път в разрешителното за заустване.
Твърди се, че този показател не е относим към
предмета на производство на предприятието(преработка на маслодайни култури)и не
е предвиден в Наредба №6 от 9.11.2000г. за емисионни норми за допустимо
съдържание на вредни и опасни вещества в отпадъчните води, зауствани
във водни обекти.
В съдебно заседание жалбоподателят„ГЕОСТРОЙ-ИНЖЕНЕРИНГ“
ЕООД, гр.Ямбол, редовно призован, се представлява от юрисконсулт Р.К.М., с
пълномощно по делото. Жалбата се поддържа като се счита, че показател
„нефтопродукти“ е несъвместим с основната икономическа дейност на фирмата.
Представената справка на НСИ показва категорично, че основната икономическа
дейност на предприятието е производство на растителни масла 64%. По тази
причина отпадните води, които генерира дружеството, попадат в Приложение № 5
към Наредба № 6 за издаване на разрешителни за заустване,
което касае именно производство на растителни и животински масла. В това
приложение липсва такъв показател „нефтопродукти“. Такъв показател действително
съществува, но той е в други производства, обект на същата наредба и на същото
приложение, но това са печатарски изделия, автосервизи, автомивки.На второ
място се счита, че включването на този показател генерира неоснователно
въвеждането на допълнителни пунктове за собствен мониторинг в издаденото
разрешение за изменение - допълнително са определени пункт № 2 за собствен
мониторинг, който основно изследва промишлените отпадъчни води, и пункт № 3,
който изследва битово-фекалните отпадъчни води.
Разглеждайки издаденото разрешително, се установява, че в тези пунктове липсва
такъв показател „нефтопродукти“ – не е обект за изследване нито в промишлените,
нито в битово-фекалните води. Остава единствено този
показател да е от дъждовните води, за които определение е посочено в Наредба №
6 в Допълнителните разпоредби - отпадъчни води, включително и дъждовните води,
са тези води, които са образувани в резултат на производствена, битова,
икономическа, земеделска дейност. Дейността, която извършва предприятието „Геострой“, е дейност производство на растителни масла – тя
е в цехове, не е отвън, тя е ограничена, така че няма никакъв досег до
дъждовните води. Включването на този показател има чисто финансов характер и
генерира допълнителни пунктове, което е и технически неизпълнимо. През 2017 г.
разрешителното за заустване е издадено на основание
същата обосновка, на основание същите експерти и там няма такива показатели. Моли
да се отмени разрешителното в тази част за показателя „нефтопродукти“ и
свързаните с това допълнителни пунктове за собствен мониторинг.Представя
писмени бележки.
Ответната страна ДИРЕКТОРА НА БАСЕЙНОВА ДИРЕКЦИЯ
„ИЗТОЧНОБЕЛОМОРСКИ РАЙОН“ – Пловдив, редовно призован, се представлява от
старши юрисконсулт Н.Р. Г., с пълномощно по делото.
Счита, че така постановеното решение от Директора на Басейнова дирекция е правилно и законосъобразно, в частност
за частта, с която на дружеството е определено да извършва химични анализи за
нефтопродукти. Счита, че при постановяването на решението в тази си част
административният орган достатъчно ясно и конкретно е обосновал основателността
на извършването на проби именно на този показател. При издаване решението
Директорът на Басейнова дирекция действа в условията
на обвързана компетентност и при служебна проверка един път в отдел „Планови
разрешителни“ към Басейнова дирекция „Източнобеломорски район“ е постъпило становище от експерти,
в което е посочено, че състоянието на подземното водно тяло се определя като
химически в лошо състояние и втори път е поискано становище от РИОСВ гр. Стара
Загора, която е контролният орган по разрешителните за заустване,
като с писмо Директорът на РИОСВ – Стара Загора информира Директора на БДИБР,
че при контролни проверки през 2020 г. са издадени две наказателни
постановления на дружеството, с които са констатирани надвишени емисионни
ограничения, като при проверка през 2021 г. също така е констатирано превишение, като за същото е съставен и акт. Счита, че
съгласно Наредба № 3 за мониторинга са посочени абсолютно всички показатели,
които следва да се вземат предвид при постановяването на решението и с оглед дейността,
която извършва дружеството, счита, че е правилна преценката на административния
орган.С оглед изхода на спора, моли да бъде присъдено юрисконсултско
възнаграждение.
Като взе предвид становищата на страните и събраните по делото
доказателства, съдът намира за установено следното:
Жалбата на „ГЕОСТРОЙ-ИНЖЕНЕРИНГ“ ЕООД, гр.Ямбол, срещу Решение № РР-4615 от 19.07.2022 г.
за изменение на Разрешително № 33140226 от 31.07.2017 г. за ползване на воден
обект за заустване на отпадъчни води в повърхностни
водни обекти, в частта „Индивидуални емисионни ограничения по потоци и места за
заустване“, в която е включен показател „нефтопродукти“, издадено от Директора на Басейнова
Дирекция „ИЗТОЧНОБЕЛОМОРСКИ РАЙОН“, е допустима за разглеждане. Подадена е на 03.08.2022г.
от неблагоприятно засегнато лице срещу административен акт, подлежащ на съдебен
контрол, в рамките на 14-дневения срок от връчване на решението на 20.07.22г.
По същество жалбата е основателна, поради следното:
С Разрешително № 33140226/31.07.2017г. на Директора на Басейнова Дирекция „ИЗТОЧНОБЕЛОМОРСКИ РАЙОН“ е предоставено
ползване на воден обект: Река Батакдере, поречие на река
Тунджа, за заустване на отпадъчни води за
експлоатация на съществуващ обект „Предприятие за преработка на маслодайни
култури” на „ГЕОСТРОЙ- ИНЖЕНЕРИНГ” ЕООД, ЕИК *********, гр.Ямбол. В частта Индивидуални
емисионни ограничения е предвидено: Заустване №1, Поток №1, Смесен поток- БФОВ, ПОВ и ДОВ,
място за собствен мониторинг, Пункт №1 РШ при координати 42° 26' 07,405" N , 26° 35' 46,776"
Е , предвидени са „Показатели” и „Индивидуални емисионни ограничения“ по
отношение на определените стойности на индивидуалните емисионни ограничения
(ИЕО), сред които и ограничения по показателите БКП5 с ИЕО - 15, ХПК с ИЕО - 70 и растителни масла с ИЕО - 3.
Със заявление вх. №РР-08-97/16.09.2021г. до Басейнова Дирекция
„ИЗТОЧНОБЕЛОМОРСКИ РАЙОН“ жалбоподателят „ГЕОСТРОЙ-ИНЖЕНЕРИНГ” ЕООД, ЕИК
*********, гр.Ямбол е поискал изменение на Разрешително № 33140226/31.07.2017г.
в частта „Индивидуални емисионни ограничения по потоци и места на заустване”, в графи „Показатели” и „Индивидуални емисионни
ограничения“ по отношение на определените стойности на индивидуалните емисионни
ограничения (ИЕО), като е предложил да бъдат променени стойностите на
определените в разрешителното ограничения по показателите БКП5, ХПК и
растителни масла.
С Решение № РР-4615 от 19.07.2022 г. за изменение на
Разрешително № 33140226 от 31.07.2017 г. на Директора на Басейнова
Дирекция „ИЗТОЧНОБЕЛОМОРСКИ РАЙОН“, в частта ИНДИВИДУАЛНИ ЕМИСИОННИ ОГРАНИЧЕНИЯ
ПО ПОТОЦИ И МЕСТА НА ЗАУСТВАНЕ, е предвидено:
ИНДИВИДУАЛНИ ЕМИСИОННИ ОГРАНИЧЕНИЯ ПО
ПОТОЦИ И МЕСТА НА ЗАУСТВАНЕ |
||||
Заустване |
Показатели |
Индивидуални емисионни ограничения |
Задължение за провеждане на собствен
мониторинг |
|
Честота на пробовземане |
Вид на пробата |
Заустване
№1 Смесен поток БФОВ,
ПОВ и ДОВ място за собствен
мониторинг Пункт №1 РШ с координати
42°26'07,405" N 26°
35' 46,776" Е RW33140226_1 |
Q год (м3/год) |
12
873,03 |
|
Годишно отчитане на количеството заустени отпадъчни води |
|
Активна реакция pH |
6,0-8,5 |
|
на
тримесечие |
еднократна |
|
|
мг/дм3 |
кг/ден |
|
|
|
Неразтворени
вещества |
50 |
|
на
тримесечие |
еднократна |
|
бпк5 |
25 |
|
на
тримесечие |
еднократна |
|
ХПК (бихроматна) |
125 |
|
на
тримесечие |
еднократна |
|
Общ азот |
10 |
|
на
тримесечие |
еднократна |
|
Растителни масла |
5 |
|
на
тримесечие |
еднократна |
|
Нефтопродукти |
5 |
|
на
тримесечие |
еднократна |
|
Поток №2 ПОВ място за собствен
мониторинг Пункт №2 РШ на изход ЛПСОВ RW33140226_2 |
Q ср. ден. (М3/ден) |
30,50 |
|
Годишно отчитане на количеството заустени отпадъчни води |
|
Q макс. час. (м3/час) |
1,27 |
|
|||
Q год. (м3/год) |
11133,63 |
|
|||
Активна реакция pH |
6,0
- 8,5 |
|
на
тримесечие |
еднократна |
|
|
мг/дм3 |
кг/ден |
|
|
|
Неразтворени
вещества |
50 |
|
на
тримесечие |
еднократна |
|
ХПК (бихроматна) |
125 |
|
на
тримесечие |
еднократна |
|
Общ азот |
10 |
|
на
тримесечие |
еднократна |
|
Растителни масла |
5 |
|
на
тримесечие |
еднократна |
|
Поток №3 БФОВ място за собствен
мониторинг Пункт №3 РШ на изход утаител
(септична яма) RW33140226_3 |
Q ср. ден. (м3/ден) |
0,318 |
|
Годишно отчитане на количеството заустени отпадъчни води |
|
Q макс. час. (м3/час) |
0,0133 |
|
|||
Q год. (м3/год) |
116,40 |
|
|||
Активна реакция pH |
6,0-8,5 |
|
на
тримесечие |
еднократна |
|
|
мг/дм3 |
кг/ден |
|
|
|
Неразтворени
вещества |
50 |
|
на
тримесечие |
еднократна |
|
бпк5 |
25 |
|
на
тримесечие |
еднократна |
|
ХПК (бихроматна) |
125 |
|
на
тримесечие |
еднократна |
Процедурата е стартирала по
реда на чл.72, ал.1, т.2 от Закона за водите(ЗВ) във връзка с чл.21, ал.1 от Наредба №2/08.06.2011г. за
издаване на разрешителни за заустване на отпадъчни
води във водни обекти и определяне на индивидуалните емисионни ограничения на
точкови източници на замърсяване (Наредба №2/08.06.2011г.), по молба на титуляра на издаденото
Разрешително № 33140226/31.07.2017г. с искане за изменение на стойностите
по показателите БКП5, ХПК и растителни масла.
Обжалваното Решение № РР-4615 от 19.07.2022 г. е издадено от компетентен
орган по смисъла на чл.52, ал.1, т.4 от ЗВ - Директора
на Басейнова Дирекция „ИЗТОЧНОБЕЛОМОРСКИ РАЙОН“,
който е и издател на Разрешително № 33140226/31.07.2017г.
Решението е обективирано в писмена форма с
излагане на мотиви от фактическа и правна страна, които са съответстващи на
съдържащите се в преписката писмени доказателства както следва:
Съгласно разпоредбата на чл.19, ал.3 от Наредба №2/08.06.2011г. с писмо с
изх. №РР-08-97(3)/19.11.2021г. е изискано от Директора на РИОСВ-Стара Загора,
становище относно изпълнението на условията в действащото разрешително съгласно
определените срокове в него. С писмо с вх. №РР-08-97(4)/08.12.2021г. е получено
становище на РИОСВ-Стара Загора до Директора на Басейнова
дирекция ИБР, че през 2020г. са извършени две контролни проверки с емисионно пробонабиране на отпадъчни води, като за превишения на
индивидуалните емисионни ограничения (ИЕО) по показатели, Активна реакция (pH), Неразтворени вещества, Общ азот, ХПК и БПК5 са
наложени две имуществени санкции с наказателни постановления (НП) - НП
№4/02.08.2021г. и НП №95/01.02.2021г. на Директора на РИОСВ-Стара Загора за
извършени нарушения по Закона за водите. През 2021г. също са извършени две
контролни проверки с емисионно пробонабиране на отпадъчни
води. За превишения на индивидуалните емисионни ограничения (ИЕО) по показатели
- Неразтворени вещества, ХПК и БПК5 през 2021г. е съставен Акт №68/24.08.2021
г. за извършено нарушение по чл.48, ,ал.1, т.3 от Закона за водите. Заложените
в заявлението ИЕО са съгласно Приложение №5 към чл.16, ал.1, т.11.3.
Производство и/или рафиниране на растителни масла от Наредба №6/09.11.2000 г.
за емисионни норми за допустимото съдържание на вредни и опасни вещества в
отпадъчните води, зауствани във водни обекти. Отпадъчните
води от обекта се заустват в повърхностен воден обект
Батак дере, вливащо се в микроязовир, находящ се в
землището на село Окоп. РИОСВ-Стара Загора счита, че заложените стойности в
заявлението за изменение на разрешително №33140226/31.07.2017г. на
индивидуалните емисионни ограничения (ИЕО) на показатели ХПК - 250 мг/л и
Растителни масла - 10 мг/л са прекалено либерални, като предлага стойността на
ХПК да бъде 125 мг/л, а за Растителни масла - 5 мг/л, предвид кумулативния
ефект, който те оказват.
По преписката е налично и становище по подаденото заявление за изменение
на разрешителното от експерт Басейнова дирекция ИБР с
изх.№РР-08-97/2021г. от 28.09.2021г., според което:
Формираните от дейността на обекта
отпадъчни води се заустват в р. Батак дере,
повърхностно водно тяло „Река Тунджа от вливане на река Мочурица до вливане на
р. Симеоновска“ с код BG3TU570R066. За периода
2016-2020 г. водното тяло е в лошо екологично състояние и добро химично
състояние. Изместващи показатели от доброто състояние са: Макрозообентос,
разтворен 02, NH4, N03, N02, N общ, РО4, Р общ.
Съгласно разпоредбата на чл.120 от ЗВ с оглед опазване на повърхностните
води от замърсяване се определят емисионни норми и индивидуални емисионни
ограничения, както и условия за тяхното постигане, като ИЕО не могат да бъдат
по-малко строги от изискванията поставени в ЗВ, както и в други нормативни
актове в областта на околната среда, имащи отношение към водите. Емисионните
норми се определят с наредбата по чл. 135, ал. 1, т. 13 от ЗВ (Наредба
№2/08.06.2011 г. (изм. ДВ. бр.48 от 27.06.2015г.) за издаване на разрешителни
за заустване и определяне на индивидуалните емисионни
ограничения на точкови източници на замърсяване).
Съгласно чл. 35 от разпоредбите на Наредба № 2, ИЕО в разрешителните за заустване се определят за всеки конкретен случай чрез
прилагане на комбинирания подход по смисъла на §1. ал.1. т.53 от ЗВ и същите не
могат да бъдат по-малко строги от емисионните норми за съответния промишлен
сектор, регламентиран с наредбата по чл. 135, ал. 1, т. 12 от ЗВ (Наредба
№6/09.11.2000г.).
Съгласно чл. 35. ал. 7 от разпоредбите на Наредба № 2, ИЕО се определят
като по- строги от емисионните норми/нива в следните случаи - когато това е
необходимо за постигане на целите за опазване на околната среда за повърхностно
водно тяло - приемник на заустваните отпадъчни води.
Във връзка с изложеното се предлага ИЕО да бъдат променени както следва:
-
БПК5 от 15 mg/dm3 ца 25 mg/dm3,
-
ХПК от 70 mg/dm3 на-125 mg/dm3,
-
Растителни масла от 3 mg/dm3
на 5 mg/dm3.
Определените с Решение № РР-4615 от 19.07.2022 г.
за изменение на Разрешително № 33140226 от 31.07.2017 г. ограничения по
показателите БКП5, ХПК и растителни масла с съобразени с двете становища – на Директора на РИОСВ-Стара Загора и на експерта в Басейнова
дирекция ИБР с изх.№РР-08-97/2021г. от 28.09.2021г. Същевременно в нито едно от
двете становища не се съдържа предложение за включване на показател „нефтопродукти“, нито за съответните му
индивидуални емисионни ограничения и неясни остават мотивите на
административния орган кое обосновава включване на този показател в
разпоредителната част на решението.
Действително във връзка с изискванията на §15 от Преходните
и заключителни разпоредби на Наредба №2/08.06.2011г. за издаване на разрешителни
за заустване на отпадъчни води във водни обекти и
определяне на индивидуалните емисионни ограничения на точкови източници на
замърсяване е възможно да бъде извършено и служебно привеждане на разрешително
№33140226/31.07.2017г. в съответствие с наредбата, като се спази изискването на
чл.16, ал.1, т.3 от наредбата и се предвидят реквизитите по Приложение №3, като
видно от образеца на разрешително, в частта ИНДИВИДУАЛНИ ЕМИСИОННИ ОГРАНИЧЕНИЯ
ПО ПОТОЦИ И МЕСТА НА ЗАУСТВАНЕ фигурира и показател „нефтопродукти“, но във
всеки случай това следва да се извършва мотивирано, като се вземат предвид и
възраженията на титуляра на разрешителното във връзка
с осъществяваната дейност, която е производство на хранителни продукти и попада
в т.11.3. Производство и/или рафиниране на растителни масла от Приложение № 5
към чл. 16, ал. 1 от НАРЕДБА № 6 от 9.11.2000 г. за емисионни норми за
допустимото съдържание на вредни и опасни вещества в отпадъчните води, зауствани във водни обекти, в която са предвидени емисионни
норми за отпадъчните води от някои промишлени сектори,зауствани
във водните обекти и където няма
предвиден показател“нефтопродукти“. В конкретния случай липсват мотиви в тази
насока, поради което решението в тази част е несъответстващо с изискването за
форма.
Неясно по какви причини
в разпоредителната част на решението са включени и две нови места за собствен
мониторинг с предвидени ИЕС за всяко място: Пункт №2 за ПОВ на изхода на
локална пречиствателна станция за отпадъчни води и Пункт №3 за БФОВ на изход
утаител(септична яма), при положение, че мястото на заустване
е едно за Смесен поток пречистени битово-фекални отпадъчни води след утаител (септична яма),
производствени отпадъчни води след каломаслоуловител
и локална пречиствателна станция за отпадъчни води (КМУ и ЛПСОВ) и дъждовни
отпадъчни води в Батак дере, представляващо ПИ с идентификатор 35609.38.295:
Надморска височина: Н=179,14м.Географски координати на точката на заустване:42°26'31,806”N 26°35'20,197"Е и там е
предвиден пункт №1.Мотивите на органа в тази връзка са лаконични и се свеждат
до това “необходимо е да се направи изменение на разрешително №
33140226/31.07.2017г. в раздел „Данни за водния обект и водното тяло – предмет
на ползването“ в графа „Място/места за собствен мониторинг“, като се добави
актуална информация за пунктовете за мониторинг, съобразно изискванията на
чл.36 от Наредба №2/08.06.2011г.“. Липсват посочени изисквания, липсват и мотиви защо Пункт №1, който е място
за мониторинг също на ПОВ и за БФОВ не е достатъчен за осъществяване на
мониторинг, още повече че измененото Разрешително № 33140226 от 31.07.2017 г. е издадено при
действието на Наредба №2/08.06.2011г. за издаване
на разрешителни за заустване на отпадъчни води във
водни обекти и определяне на индивидуалните емисионни ограничения на точкови
източници на замърсяване,
т.е. би следвало да е съобразено с изискванията на чл. чл.36 от Наредба №2/08.06.2011г., а в него е предвиден
единствено Пункт №1 за мониторинг, който е със същите данни за смесен поток БФОВ, ПОВ и ДОВ.
По изложените съображения
съдът намира жалбата за основателна, като приема за издадено в нарушение
за изискването за форма(поради липса на мотиви) Решение № РР-4615 от 19.07.2022
г. за изменение на Разрешително № 33140226 от 31.07.2017 г. за ползване на
воден обект за заустване на отпадъчни води в
повърхностни водни обекти, в частта „Индивидуални емисионни ограничения по
потоци и места за заустване“, в която са включени показател „нефтопродукти“ и индивидуални емисионни ограничения за място
на собствен мониторинт Пункт 1, и са предвидени Пункт
№2 и Пункт №3 за собствен мониторинг.
Решението в тази част следва да се отмени, в случая не е налице основание за
връщане на преписката, тъй като не е налице висящност
на искането, с което директорът на Басейнова дирекция
ИБР е сезиран със заявление вх. №РР-08-97/16.09.2021г., а и същият разполага с
процесуална възможност да измени служебно издадено вече разрешение, както е
сторил с обжалваното решение.
Водим от горното и на осн. чл.172,
ал.2 вр. с чл.145, т.2 от АПК, съдът
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ Решение № РР-4615 от 19.07.2022 г. за изменение на
Разрешително № 33140226 от 31.07.2017 г. за ползване на воден обект за заустване на отпадъчни води в повърхностни водни обекти, в частта
„Индивидуални емисионни ограничения по потоци и места за заустване“,
в която са включени показател
„нефтопродукти“ и индивидуални емисионни
ограничения за място на собствен мониторинт Пункт 1, и
в частта, в която са предвидени като място за собствен мониторинг Пункт №2 – РШ
на изход ЛПСОВ(RW33140226_2) и Пункт №3
– РШ на изход утаител(септична яма)( RW33140226_3).
Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок пред
Върховния административен съд.
СЪДИЯ:
/п/ не се чете