Решение по дело №227/2022 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 5 декември 2022 г.
Съдия: Ваня Георгиева Бянова Нейкова
Дело: 20227280700227
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 август 2022 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е № 212/5.12.2022 г.

 

гр. Ямбол

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Ямболският административен съд, четвърти  състав, в публично заседание на осми ноември две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

Председател: В.Бянова-Нейкова

Секретар:Ст.Гюмлиева

 

разгледа докладваното от съдията адм № 227 по описа за 2022 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

 

Производството е по реда на чл.77, ал.3 от Закона за водите(ЗВ) вр. с чл.145 и следв от Административнопроцесуалния кодекс(АПК).Образувано е по жалба вх. № РР-08-97 (12) от 03.08.2022 г. по описа на Басейнова дирекция „Източнобеломорски район“, гр. Пловдив, (постъпила в съда с Писмо изх. № РР-08-97 (13)/04.08.2022 г. на Директора на БДИБР-Пловдив), от „ГЕОСТРОЙ-ИНЖЕНЕРИНГ“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Ямбол, ул. „Ормана“ № 34, представлявано от управителя инж. М.Т., против издадено от Директора на Басейнова дирекция „Източнобеломорски район“, гр. Пловдив Решение № РР-4615 от 19.07.2022 г. за изменение на Разрешително № 33140226 от 31.07.2017 г. за ползване на воден обект за заустване на отпадъчни води в повърхностни водни обекти, в частта „Индивидуални емисионни ограничения по потоци и места за заустване“, в която е включен  показател „нефтопродукти“. Включването на този показател се счита за необосновано, без излагане на мотиви, като показателят се включва за първи път в разрешителното за заустване. Твърди се, че този показател не е относим към предмета на производство на предприятието(преработка на маслодайни култури)и не е предвиден в Наредба №6 от 9.11.2000г. за емисионни норми за допустимо съдържание на вредни и опасни вещества в отпадъчните води, зауствани във водни обекти.

В съдебно заседание жалбоподателят„ГЕОСТРОЙ-ИНЖЕНЕРИНГ“ ЕООД, гр.Ямбол, редовно призован, се представлява от юрисконсулт Р.К.М., с пълномощно по делото. Жалбата се поддържа като се счита, че показател „нефтопродукти“ е несъвместим с основната икономическа дейност на фирмата. Представената справка на НСИ показва категорично, че основната икономическа дейност на предприятието е производство на растителни масла 64%. По тази причина отпадните води, които генерира дружеството, попадат в Приложение № 5 към Наредба № 6 за издаване на разрешителни за заустване, което касае именно производство на растителни и животински масла. В това приложение липсва такъв показател „нефтопродукти“. Такъв показател действително съществува, но той е в други производства, обект на същата наредба и на същото приложение, но това са печатарски изделия, автосервизи, автомивки.На второ място се счита, че включването на този показател генерира неоснователно въвеждането на допълнителни пунктове за собствен мониторинг в издаденото разрешение за изменение - допълнително са определени пункт № 2 за собствен мониторинг, който основно изследва промишлените отпадъчни води, и пункт № 3, който изследва битово-фекалните отпадъчни води. Разглеждайки издаденото разрешително, се установява, че в тези пунктове липсва такъв показател „нефтопродукти“ – не е обект за изследване нито в промишлените, нито в битово-фекалните води. Остава единствено този показател да е от дъждовните води, за които определение е посочено в Наредба № 6 в Допълнителните разпоредби - отпадъчни води, включително и дъждовните води, са тези води, които са образувани в резултат на производствена, битова, икономическа, земеделска дейност. Дейността, която извършва предприятието „Геострой“, е дейност производство на растителни масла – тя е в цехове, не е отвън, тя е ограничена, така че няма никакъв досег до дъждовните води. Включването на този показател има чисто финансов характер и генерира допълнителни пунктове, което е и технически неизпълнимо. През 2017 г. разрешителното за заустване е издадено на основание същата обосновка, на основание същите експерти и там няма такива показатели. Моли да се отмени разрешителното в тази част за показателя „нефтопродукти“ и свързаните с това допълнителни пунктове за собствен мониторинг.Представя писмени бележки.

Ответната страна ДИРЕКТОРА НА БАСЕЙНОВА ДИРЕКЦИЯ „ИЗТОЧНОБЕЛОМОРСКИ РАЙОН“ – Пловдив, редовно призован, се представлява от старши юрисконсулт Н.Р. Г., с пълномощно по делото.

Счита, че така постановеното решение от Директора на Басейнова дирекция е правилно и законосъобразно, в частност за частта, с която на дружеството е определено да извършва химични анализи за нефтопродукти. Счита, че при постановяването на решението в тази си част административният орган достатъчно ясно и конкретно е обосновал основателността на извършването на проби именно на този показател. При издаване решението Директорът на Басейнова дирекция действа в условията на обвързана компетентност и при служебна проверка един път в отдел „Планови разрешителни“ към Басейнова дирекция „Източнобеломорски район“ е постъпило становище от експерти, в което е посочено, че състоянието на подземното водно тяло се определя като химически в лошо състояние и втори път е поискано становище от РИОСВ гр. Стара Загора, която е контролният орган по разрешителните за заустване, като с писмо Директорът на РИОСВ – Стара Загора информира Директора на БДИБР, че при контролни проверки през 2020 г. са издадени две наказателни постановления на дружеството, с които са констатирани надвишени емисионни ограничения, като при проверка през 2021 г. също така е констатирано превишение, като за същото е съставен и акт. Счита, че съгласно Наредба № 3 за мониторинга са посочени абсолютно всички показатели, които следва да се вземат предвид при постановяването на решението и с оглед дейността, която извършва дружеството, счита, че е правилна преценката на административния орган.С оглед изхода на спора, моли да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение.

Като взе предвид становищата на страните и събраните по делото доказателства, съдът намира за установено следното:

Жалбата на „ГЕОСТРОЙ-ИНЖЕНЕРИНГ“ ЕООД, гр.Ямбол, срещу Решение № РР-4615 от 19.07.2022 г. за изменение на Разрешително № 33140226 от 31.07.2017 г. за ползване на воден обект за заустване на отпадъчни води в повърхностни водни обекти, в частта „Индивидуални емисионни ограничения по потоци и места за заустване“, в която е включен  показател „нефтопродукти“, издадено от Директора на Басейнова Дирекция „ИЗТОЧНОБЕЛОМОРСКИ РАЙОН“, е допустима за разглеждане. Подадена е на 03.08.2022г. от неблагоприятно засегнато лице срещу административен акт, подлежащ на съдебен контрол, в рамките на 14-дневения срок от връчване на решението на 20.07.22г.

По същество жалбата е основателна, поради следното:

С Разрешително № 33140226/31.07.2017г. на Директора на Басейнова Дирекция „ИЗТОЧНОБЕЛОМОРСКИ РАЙОН“ е предоставено ползване на воден обект: Река Батакдере, поречие на река Тунджа, за заустване на отпадъчни води за експлоатация на съществуващ обект „Предприятие за преработка на маслодайни култури” на „ГЕОСТРОЙ- ИНЖЕНЕРИНГ” ЕООД, ЕИК *********, гр.Ямбол. В частта Индивидуални емисионни ограничения е предвидено:    Заустване №1, Поток №1, Смесен поток- БФОВ, ПОВ и ДОВ, място за собствен мониторинг, Пункт №1 РШ при координати  42° 26' 07,405" N , 26° 35' 46,776" Е , предвидени са „Показатели” и „Индивидуални емисионни ограничения“ по отношение на определените стойности на индивидуалните емисионни ограничения (ИЕО), сред които и ограничения по показателите БКП5 с ИЕО - 15, ХПК  с ИЕО - 70 и растителни масла с ИЕО -  3.

Със заявление вх. №РР-08-97/16.09.2021г.  до Басейнова Дирекция „ИЗТОЧНОБЕЛОМОРСКИ РАЙОН“ жалбоподателят „ГЕОСТРОЙ-ИНЖЕНЕРИНГ” ЕООД, ЕИК *********, гр.Ямбол е поискал изменение на Разрешително № 33140226/31.07.2017г. в частта „Индивидуални емисионни ограничения по потоци и места на заустване”, в графи „Показатели” и „Индивидуални емисионни ограничения“ по отношение на определените стойности на индивидуалните емисионни ограничения (ИЕО), като е предложил да бъдат променени стойностите на определените в разрешителното ограничения по показателите БКП5, ХПК и растителни масла.

С Решение № РР-4615 от 19.07.2022 г. за изменение на Разрешително № 33140226 от 31.07.2017 г. на Директора на Басейнова Дирекция „ИЗТОЧНОБЕЛОМОРСКИ РАЙОН“, в частта ИНДИВИДУАЛНИ ЕМИСИОННИ ОГРАНИЧЕНИЯ ПО ПОТОЦИ И МЕСТА НА ЗАУСТВАНЕ, е предвидено:

 

ИНДИВИДУАЛНИ ЕМИСИОННИ ОГРАНИЧЕНИЯ ПО ПОТОЦИ И МЕСТА НА ЗАУСТВАНЕ

Заустване

Показатели

Индивидуални емисионни ограничения

Задължение за провеждане на собствен мониторинг

Честота на пробовземане

Вид на пробата

 

Заустване №1

Смесен поток БФОВ, ПОВ и

ДОВ

място за собствен мониторинг

Пункт №1

РШ с

координати 42°26'07,405" N

26° 35' 46,776" Е RW33140226_1

Q год3/год)

12 873,03

 

Годишно отчитане на количеството заустени отпадъчни води

Активна реакция pH

6,0-8,5

 

на тримесечие

еднократна

 

мг/дм3

кг/ден

 

 

Неразтворени вещества

50

 

на тримесечие

еднократна

бпк5

25

 

на тримесечие

еднократна

ХПК (бихроматна)

125

 

на тримесечие

еднократна

Общ азот

10

 

на тримесечие

еднократна

Растителни масла

5

 

на тримесечие

еднократна

Нефтопродукти

5

 

на тримесечие

еднократна

Поток №2

 ПОВ

място за собствен мониторинг

Пункт №2

РШ на изход

ЛПСОВ

 RW33140226_2

Q ср. ден. (М3/ден)

30,50

 

Годишно отчитане на количеството заустени отпадъчни води

Q макс. час. (м3/час)

1,27

 

Q год. (м3/год)

11133,63

 

Активна реакция pH

6,0 - 8,5

 

на тримесечие

еднократна

 

мг/дм3

кг/ден

 

 

Неразтворени вещества

50

 

на тримесечие

еднократна

ХПК (бихроматна)

125

 

на тримесечие

еднократна

Общ азот

10

 

на тримесечие

еднократна

Растителни масла

5

 

на тримесечие

еднократна

Поток №3

БФОВ

място за собствен мониторинг

Пункт №3

РШ на изход утаител (септична яма) RW33140226_3

Q ср. ден. (м3/ден)

0,318

 

Годишно отчитане на количеството заустени отпадъчни води

Q макс. час. (м3/час)

0,0133

 

Q год. (м3/год)

116,40

 

Активна реакция pH

6,0-8,5

 

на тримесечие

еднократна

 

мг/дм3

кг/ден

 

 

Неразтворени вещества

50

 

на тримесечие

еднократна

бпк5

25

 

на тримесечие

еднократна

ХПК (бихроматна)

125

 

на тримесечие

еднократна

 

 

Процедурата е стартирала по реда на чл.72, ал.1, т.2 от Закона за водите(ЗВ) във връзка с  чл.21, ал.1 от Наредба №2/08.06.2011г. за издаване на разрешителни за заустване на отпадъчни води във водни обекти и определяне на индивидуалните емисионни ограничения на точкови източници на замърсяване (Наредба №2/08.06.2011г.), по молба на титуляра на  издаденото Разрешително № 33140226/31.07.2017г. с искане за изменение на стойностите по показателите БКП5, ХПК и растителни масла.

Обжалваното Решение № РР-4615 от 19.07.2022 г. е издадено от компетентен орган по смисъла на чл.52, ал.1, т.4 от ЗВ - Директора на Басейнова Дирекция „ИЗТОЧНОБЕЛОМОРСКИ РАЙОН“, който е и издател на Разрешително № 33140226/31.07.2017г.

Решението е обективирано в писмена форма с излагане на мотиви от фактическа и правна страна, които са съответстващи на съдържащите се в преписката писмени доказателства както следва:

Съгласно разпоредбата на чл.19, ал.3 от Наредба №2/08.06.2011г. с писмо с изх. №РР-08-97(3)/19.11.2021г. е изискано от Директора на РИОСВ-Стара Загора, становище относно изпълнението на условията в действащото разрешително съгласно определените срокове в него. С писмо с вх. №РР-08-97(4)/08.12.2021г. е получено становище на РИОСВ-Стара Загора до Директора на Басейнова дирекция ИБР, че през 2020г. са извършени две контролни проверки с емисионно пробонабиране на отпадъчни води, като за превишения на индивидуалните емисионни ограничения (ИЕО) по показатели, Активна реакция (pH), Неразтворени вещества, Общ азот, ХПК и БПК5 са наложени две имуществени санкции с наказателни постановления (НП) - НП №4/02.08.2021г. и НП №95/01.02.2021г. на Директора на РИОСВ-Стара Загора за извършени нарушения по Закона за водите. През 2021г. също са извършени две контролни проверки с емисионно пробонабиране на отпадъчни води. За превишения на индивидуалните емисионни ограничения (ИЕО) по показатели - Неразтворени вещества, ХПК и БПК5 през 2021г. е съставен Акт №68/24.08.2021 г. за извършено нарушение по чл.48, ,ал.1, т.3 от Закона за водите. Заложените в заявлението ИЕО са съгласно Приложение №5 към чл.16, ал.1, т.11.3. Производство и/или рафиниране на растителни масла от Наредба №6/09.11.2000 г. за емисионни норми за допустимото съдържание на вредни и опасни вещества в отпадъчните води, зауствани във водни обекти. Отпадъчните води от обекта се заустват в повърхностен воден обект Батак дере, вливащо се в микроязовир, находящ се в землището на село Окоп. РИОСВ-Стара Загора счита, че заложените стойности в заявлението за изменение на разрешително №33140226/31.07.2017г. на индивидуалните емисионни ограничения (ИЕО) на показатели ХПК - 250 мг/л и Растителни масла - 10 мг/л са прекалено либерални, като предлага стойността на ХПК да бъде 125 мг/л, а за Растителни масла - 5 мг/л, предвид кумулативния ефект, който те оказват.

По преписката е налично и становище по подаденото заявление за изменение на разрешителното от експерт Басейнова дирекция ИБР с изх.№РР-08-97/2021г. от 28.09.2021г., според което:

 Формираните от дейността на обекта отпадъчни води се заустват в р. Батак дере, повърхностно водно тяло „Река Тунджа от вливане на река Мочурица до вливане на р. Симеоновска“ с код BG3TU570R066. За периода 2016-2020 г. водното тяло е в лошо екологично състояние и добро химично състояние. Изместващи показатели от доброто състояние са: Макрозообентос, разтворен 02, NH4, N03, N02, N общ, РО4, Р общ.

Съгласно разпоредбата на чл.120 от ЗВ с оглед опазване на повърхностните води от замърсяване се определят емисионни норми и индивидуални емисионни ограничения, както и условия за тяхното постигане, като ИЕО не могат да бъдат по-малко строги от изискванията поставени в ЗВ, както и в други нормативни актове в областта на околната среда, имащи отношение към водите. Емисионните норми се определят с наредбата по чл. 135, ал. 1, т. 13 от ЗВ (Наредба №2/08.06.2011 г. (изм. ДВ. бр.48 от 27.06.2015г.) за издаване на разрешителни за заустване и определяне на индивидуалните емисионни ограничения на точкови източници на замърсяване).

Съгласно чл. 35 от разпоредбите на Наредба № 2, ИЕО в разрешителните за заустване се определят за всеки конкретен случай чрез прилагане на комбинирания подход по смисъла на §1. ал.1. т.53 от ЗВ и същите не могат да бъдат по-малко строги от емисионните норми за съответния промишлен сектор, регламентиран с наредбата по чл. 135, ал. 1, т. 12 от ЗВ (Наредба №6/09.11.2000г.).

Съгласно чл. 35. ал. 7 от разпоредбите на Наредба № 2, ИЕО се определят като по- строги от емисионните норми/нива в следните случаи - когато това е необходимо за постигане на целите за опазване на околната среда за повърхностно водно тяло - приемник на заустваните отпадъчни води.

Във връзка с изложеното се предлага ИЕО да бъдат променени както следва:

-                     БПК5 от 15 mg/dm3 ца 25 mg/dm3,

-                     ХПК от 70 mg/dm3 на-125 mg/dm3,

-                     Растителни масла от 3 mg/dm3 на 5 mg/dm3.

 

Определените с Решение № РР-4615 от 19.07.2022 г. за изменение на Разрешително № 33140226 от 31.07.2017 г. ограничения по показателите БКП5, ХПК и растителни масла с съобразени с двете становища – на Директора на РИОСВ-Стара Загора и на експерта в Басейнова дирекция ИБР с изх.№РР-08-97/2021г. от 28.09.2021г. Същевременно в нито едно от двете становища не се съдържа предложение за включване на показател „нефтопродукти“, нито за съответните му индивидуални емисионни ограничения и неясни остават мотивите на административния орган кое обосновава включване на този показател в разпоредителната част на решението.

Действително във връзка с изискванията на §15 от Преходните и заключителни разпоредби на Наредба №2/08.06.2011г. за издаване на разрешителни за заустване на отпадъчни води във водни обекти и определяне на индивидуалните емисионни ограничения на точкови източници на замърсяване е възможно да бъде извършено и служебно привеждане на разрешително №33140226/31.07.2017г. в съответствие с наредбата, като се спази изискването на чл.16, ал.1, т.3 от наредбата и се предвидят реквизитите по Приложение №3, като видно от образеца на разрешително, в частта ИНДИВИДУАЛНИ ЕМИСИОННИ ОГРАНИЧЕНИЯ ПО ПОТОЦИ И МЕСТА НА ЗАУСТВАНЕ фигурира и показател „нефтопродукти“, но във всеки случай това следва да се извършва мотивирано, като се вземат предвид и възраженията на титуляра на разрешителното във връзка с осъществяваната дейност, която е производство на хранителни продукти и попада в т.11.3. Производство и/или рафиниране на растителни масла от Приложение № 5 към чл. 16, ал. 1 от НАРЕДБА № 6 от 9.11.2000 г. за емисионни норми за допустимото съдържание на вредни и опасни вещества в отпадъчните води, зауствани във водни обекти, в която са предвидени емисионни норми за отпадъчните води от някои промишлени сектори,зауствани във водните обекти  и където няма предвиден показател“нефтопродукти“. В конкретния случай липсват мотиви в тази насока, поради което решението в тази част е несъответстващо с изискването за форма.

Неясно по какви причини в разпоредителната част на решението са включени и две нови места за собствен мониторинг с предвидени ИЕС за всяко място: Пункт №2 за ПОВ на изхода на локална пречиствателна станция за отпадъчни води и Пункт №3 за БФОВ на изход утаител(септична яма), при положение, че мястото на заустване е едно за Смесен поток пречистени битово-фекални отпадъчни води след утаител (септична яма), производствени отпадъчни води след каломаслоуловител и локална пречиствателна станция за отпадъчни води (КМУ и ЛПСОВ) и дъждовни отпадъчни води в Батак дере, представляващо ПИ с идентификатор 35609.38.295: Надморска височина: Н=179,14м.Географски координати на точката на заустване:42°26'31,806”N 26°35'20,197"Е и там е предвиден пункт №1.Мотивите на органа в тази връзка са лаконични и се свеждат до това “необходимо е да се направи изменение на разрешително № 33140226/31.07.2017г. в раздел „Данни за водния обект и водното тяло – предмет на ползването“ в графа „Място/места за собствен мониторинг“, като се добави актуална информация за пунктовете за мониторинг, съобразно изискванията на чл.36 от Наредба №2/08.06.2011г.“. Липсват посочени изисквания,  липсват и мотиви защо Пункт №1, който е място за мониторинг също на ПОВ и за БФОВ не е достатъчен за осъществяване на мониторинг, още повече че измененото Разрешително № 33140226 от 31.07.2017 г. е издадено при действието на Наредба №2/08.06.2011г. за издаване на разрешителни за заустване на отпадъчни води във водни обекти и определяне на индивидуалните емисионни ограничения на точкови източници на замърсяване, т.е. би следвало да е съобразено с изискванията на чл. чл.36 от Наредба №2/08.06.2011г., а в него е предвиден единствено Пункт №1 за мониторинг, който е със същите данни за  смесен поток БФОВ, ПОВ и ДОВ.

По изложените съображения  съдът намира жалбата за основателна, като приема за издадено в нарушение за изискването за форма(поради липса на мотиви) Решение № РР-4615 от 19.07.2022 г. за изменение на Разрешително № 33140226 от 31.07.2017 г. за ползване на воден обект за заустване на отпадъчни води в повърхностни водни обекти, в частта „Индивидуални емисионни ограничения по потоци и места за заустване“, в която са включени  показател „нефтопродукти“  и индивидуални емисионни ограничения за място на собствен мониторинт Пункт 1, и са предвидени Пункт №2  и Пункт №3 за собствен мониторинг. Решението в тази част следва да се отмени, в случая не е налице основание за връщане на преписката, тъй като не е налице висящност на искането, с което директорът на Басейнова дирекция ИБР е сезиран със заявление вх. №РР-08-97/16.09.2021г., а и същият разполага с процесуална възможност да измени служебно издадено вече разрешение, както е сторил с обжалваното решение.

Водим от горното и на осн. чл.172, ал.2 вр. с чл.145, т.2 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ Решение № РР-4615 от 19.07.2022 г. за изменение на Разрешително № 33140226 от 31.07.2017 г. за ползване на воден обект за заустване на отпадъчни води в повърхностни водни обекти, в частта „Индивидуални емисионни ограничения по потоци и места за заустване“, в която са включени  показател „нефтопродукти“  и индивидуални емисионни ограничения за място на собствен мониторинт Пункт 1, и в частта, в която са предвидени като място за собствен мониторинг Пункт №2 – РШ на изход ЛПСОВ(RW33140226_2) и  Пункт №3 – РШ на изход утаител(септична яма)( RW33140226_3).

 

Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок пред Върховния административен съд.

 

 

 

 

 

 

 

СЪДИЯ: /п/ не се чете