Р
Е Ш Е Н И Е
Номер |
|
Година |
26.10.2023 |
Град |
Кърджали |
|||||||||||||||
В
ИМЕТО НА НАРОДА
|
||||||||||||||||||||
Административен |
Съд |
|
Състав |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
На |
27.09 |
Година |
2023 |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
В открито
заседание и следния състав: |
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Председател |
АНГЕЛ
МОМЧИЛОВ |
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Членове |
Айгюл
Шефки Мария
Божкова |
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Секретар |
Мариана Кадиева |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Прокурор |
Георгиева |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
като
разгледа докладваното от |
Ангел
Момчилов |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
КАН |
дело
номер |
88 |
по
описа за |
2023 |
година. |
|||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Производството е касационно по реда на чл. 63в от ЗАНН във вр. с чл. 208 и сл. от АПК.
Депозирана е касационна жалба от А.О.Х. от ***, действащ
чрез пълномощника си адв. Н.М., против Решение № 106/17.05.2023 г., постановено
по АНД № 182/2023 г. по описа на Районен съд – Кърджали. С цитираното решение е
потвърдено Наказателно постановление № 23-1947-000013/25.01.2023 г., издадено
от началник сектор в ОДМВР гр.Кърджали, РУ – Кърджали, с което на А.О.Х. от ***
е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 200 лв. и „лишаване от
право да управлява МПС“ за срок от 6 месеца, на основание чл. 175, ал. 3, пр. 1
от ЗДвП.
Въведени са доводи, че решението на Районен съд – Кърджали
е неправилно и незаконосъобразно, като постановено при допуснати съществени
нарушения на процесуалните правила.
Сочи, че А.Х. са били наложени административни
наказания „глоба” в размер на 200.00 лева и „лишаване от право да управлява
МПС” за срок от 6 месеца, за извършено нарушение по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП.
Посочената разпоредба предвиждала, че по пътищата, отворени за обществено
ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са
регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за
това места. За нарушение на този текст административнонаказателната
отговорност на касатора била ангажирана на основание
чл. 175, ал. 3, пр. 1 от ЗДвП, съгласно която разпоредба се налагали наказания
„лишаване от право да управлява моторно превозно средство“ за срок от 6 до 12
месеца и с „глоба“ от 200 до 500 лева на водач, който управлявал моторно
превозно средство, което не е регистрирано по надлежния ред или е регистрирано,
но е без табели с регистрационен номер.
По делото безспорно се установило, че на 08.12.2022
година жалбоподателят е управлявал лек автомобил марка „***”, модел „***”, с
транзитни регистрационни табели № ***, собственост на Б. А. Б. от ***, както и
че регистрацията на автомобила е била прекратена служебно поради изтичане
валидността на транзитните регистрационни табели. Това от своя страна водело до
извода, че към момента на управлението и проверката превозното средство не е
било регистрирано по съответния ред, поради което в случая били налице
елементите от обективната страна на нарушението по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП. За осъществяването
на деянието и от субективна страна, то следвало да са налични и доказателства,
от които можело да се обоснове несъмнен извод, че А.Х. е бил наясно, респ. е
знаел или поне е предполагал обстоятелството, че управлявания от него автомобил
е с прекратена регистрация. Твърди, че такива доказателства в първоинстанционното производство не били представени и не били
приобщени. В производството било установено, че А.Х. е управлявал МПС, което е
чужда собственост като същият не е знаел, че автомобилът е с прекратена
регистрация. Липсата на субективната страна от състава на нарушението по чл. 140,
ал. 1 от ЗДвП водело до несъставомерност на деянието.
Предвид това, макар и да били налице обективните
признаци на нарушението, то по делото липсвали каквито и да било доказателства А.Х.
да е осъществил деянието виновно, да е знаел или предполагал, че автомобилът е
с прекратена регистрация, поради което неправилно и в противоречие с относимите доказателства районният съд е потвърдил наказателно
постановление.
Счита, че след като е направил извод за правилно
приложение на материалния закон и за липса на допуснато съществено нарушение на
процесуалните правила по адмнистративнонаказателното
производство, съставът на Pайонен съд – Кърджали е
постановил решение при неправилно приложение на материалния закон и в
противоречие с доказателствата по делото, което следва да бъде отменено, вместо
което да се постанови друго решение по съществото на спора, с което да се
отмени изцяло атакуваното НП, ведно с всички законни последици от това.
С оглед изложеното моли съда да постанови акт, с който
да отмени Решение № 106/17.05.2023 г., постановено по АНД № 182/2023 г. по
описа на Районен съд – Кърджали, след което да постанови решение по същество, с
което да отмени Наказателно постановление № 23-1947-000013/25.01.2023 г.,
издадено от началник сектор в ОДМВР гр.Кърджали, РУ – Кърджали, с което на А.О.Х.
*** е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 200 лв. и
„лишаване от право да управлява МПС“ за срок от 6 месеца, на основание чл. 175,
ал. 3, пр. 1 от ЗДвП. Претендира присъждането на деловодни разноски.
В съдебно заседание касаторът
не се явява и не се представлява. От пълномощника адв. Н.М. е постъпила молба с
вх. № 2534/25.09.2023 г., в която поддържа жалбата по изложените в нея
съображения.
Ответникът по
касация – Началник сектор в ОДМВР гр. Кърджали, РУ – Кърджали,
редовно призован, не се явява и не изпраща представител. От пълномощника
юрисконсулт С. Ч. е постъпила молба с вх. № 2542/26.09.2023 г., с която оспорва
касационната жалба и счита същата за неоснователна и недоказана, а обжалваното
решение намира за правилно и постановено в съответствие с материалния закон.
Счита, че от събраните по делото доказателства, безспорно се установявало
обстоятелството, че жалбоподателят е извършил вмененото му нарушение. Моли съда
да остави в сила атакуваното решение на първоинстанционния
съд и присъди юрисконсултско възнаграждение в полза
на ОДМВР – Кърджали. При условията на евентуалност, релевира
възражение за прекомерност на заплатеното адвокатско възнаграждение.
Окръжна прокуратура Кърджали, чрез прокурор Г.,
оспорва касационната жалба като неоснователна и предлага решението на Районен съд - Кърджали да
бъде оставено в сила като правилно
и законосъобразно. Релевира съображения, че
административното нарушение било безспорно доказано и съдебното производство не
били допуснати съществени нарушения на съдопроизводствените
правила, респ. визираните в жалбата касационни основания не били налице.
Административен
съд - Кърджали, в настоящия съдебен
състав, след като извърши проверка на
атакуваното решение и прецени допустимостта и основателността на касационната жалба, с оглед наведените в нея касационни
основания, приема за установено следното:
Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК, от страна по делото, за
която то е неблагоприятно
и като такава е процесуално
допустима.
Релевираните от касатора основания за необоснованост и незаконосъобразност на атакуваното решение, както и
допуснати съществени нарушения на процесуалните правила и нарушение на
материалния закон, се явяват касационни основания по чл. 348, ал. 1, т. 1 и т.
2 от НПК.
Разгледана по същество, депозираната касационна жалба се явява неоснователна по следните съображения:
С обжалваното решение, Районен съд Кърджали е потвърдил
Наказателно постановление № 23-1947-000013/25.01.2023 г., издадено от началник
сектор в ОДМВР гр.Кърджали, РУ – Кърджали, с което на А.О.Х. *** е наложено
административно наказание „глоба“ в размер на 200 лв. и „лишаване от право да
управлява МПС“ за срок от 6 месеца, на основание чл. 175, ал. 3, пр. 1 от ЗДвП.
Районният съд е приел, че АУАН и НП са издадени от
компетентни органи и при съставянето им не са допуснати съществени нарушения на
процесуалните правила, респ. отговарят на изискванията на чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН. Нарушението било описано с всички относими към
състава признаци, а именно били посочени обстоятелствата, при които е извършено
и нарушителят бил индивидуализиран. От доказателствата по делото безспорно се
установявало, че санкционираният правен субект е осъществил състава на посоченото
в акта и постановлението нарушение на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП. В тази връзка е изложил съображения, че жалбоподателят,
преди да предприеме управление на автомобила, като правоспособен водач на МПС,
е могъл и е бил длъжен да се увери, че същият е надлежно регистриран. Преценил
е, че това той е могъл да стори без каквито и да е затруднения, като провери до
кога са валидни транзитните номера /което е било изписано па самите табели/,
както и ако бе изпълнил задължението си като водач на МПС да носи свидетелство
за регистрация па моторното превозно средство, което управлява /регламентирано
изрично в чл. 100, ал. 1, т. 2 от ЗДвП/. Посочил е, че незнанието на закона не
оправдава дееца, тъй като права не могат да се черпят от неправомерно поведение,
различно от дължимото, въведено в закон. Районният съд е приел, че макар и доказателствата
да сочат, че деянието не е умишлено, то същото се явявало осъществено при форма
на вина непредпазливост, проявена като небрежност - деецът не е предвиждал
настъпването на общественоопасните последици, но е
бил длъжен и е могъл да ги предвиди като правоспособен водач на моторното
превозно средство. Първоинстанционният съд е изложил
доводи, че съгласно чл. 7, ал. 2 от ЗАНН непредпазливите деяния не се наказват
само в изрично предвидените случаи /такова изключение не е предвидено за
нарушението по чл. 140 от ЗДвП/, за разлика от противоположния подход за
санкция по НК. Предвид това, съставът на районния съд е приел за законосъобразно реализирането на административнонаказателната отговорност на жалбоподателя
за извършеното нарушение. Посочил е, че наложените две кумулативно предвидени
наказания са в минимално установения размер и срок и съдът няма правомощия да
ги намали, предвид нормата на чл. 27, ал. 5 от ЗАНН.
Извършвайки своята проверка в рамките на приетите
за установени от предходната съдебна инстанция факти и обстоятелства,
Административен съд – Кърджали намира, че доводите, изложени в касационната
жалба на пълномощника на А.О.Х. ***, са неоснователни и релевираните
отменителни основание не са налице. В тази връзка
като е приел, че описаното в АУАН и НП нарушение е установено от обективна и
субективна страна, районният съд не е допуснал нарушения при анализа и оценката
на доказателствата. Съответствието между приетото от съда и установеното от
доказателствата, както и между приетото от съда и направените от него изводи,
води до обоснованост на постановеното решение.
Касационният съдебен състав изцяло
споделя изводите на районния съд, поради което и на основание чл. 221, ал. 2 от АПК препраща към мотивите на първоинстанционния съд.
За прецизност следва да се отбележи следното:
На първо място, не са налице допуснати нарушения на
административнонаказателния процес при установяване
на нарушението. В този връзка безспорно е, че по процесното
деяние е налице произнасяне от Районна прокуратура – Кърджали, като с
Постановление за прекратяване на наказателното производство от 03.01.2023 г. е прекратено
наказателното производство по ДП № ***/*** г. по описа на РУ – Кърджали, водено
за извършено престъпление по чл. 345, ал. 2 във вр. с
ал. 1 от НК. На основание чл. 243, ал. 3 от НК е постановено препис от
постановлението да се изпрати по компетентност на Началника на РУ – Кърджали за
преценка относно реализирането на административнонаказателната
отговорност спрямо А.О.Х. и Б. А. Б..
Предвид горното, в конкретния случай е налице
хипотезата на чл. 36, ал. 2 от ЗАНН, респ. нормативно установеното изключение,
че без приложен акт административнонаказателна
преписка не се образува освен в случаите, когато производството е прекратено от
съда или прокурора или прокурорът е отказал да образува наказателно
производство и е препратено на наказващия орган.
Следва да се отбележи, че в Наказателно
постановление № 23-1947-000013/25.01.2023 г., издадено от началник сектор в
ОДМВР гр.Кърджали, РУ – Кърджали, изрично е отбелязано, че при условията на чл.
36, ал. 2 от ЗАНН и след извършената преценка на материалите по преписката АНО
е приел, че е налице осъществено от А.О.Х. нарушение по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП.
На следващо
място неоснователни са твърденията за допуснато от първоинстанционния
съд нарушение на материалния закон. От фактическа страна пред районния съд е
било установено, че на 08.12.2022 г., около *** часа, жалбоподателят А.О.Х. е
управлявал лек автомобил „*** ***“ по общински път ***, разклон *** - ***,
при което е бил спрян за проверка от служители на ЗЖУ – Кърджали – Д. М. и Л.
В.. Последните констатирали, че автомобилът „*** ***“ е с транзитни
регистрационни табели № ***, които били с изтекъл срок на валидност. При
извършената справка с ОДЧ се потвърдило, че срокът на валидност на транзитните
табели е изтекъл, съответно регистрацията на автомобила е била прекратена.
Съгласно чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, по пътищата,
отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и
ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер,
поставени на определените за това места. По пътищата, включени в обхвата на
платената пътна мрежа, се допускат само пътни превозни средства, за които са
изпълнени задълженията по установяване на размера и заплащане на пътните такси
по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата.
В конкретния случай не е спорно, че управляваният
от касатора автомобил на 08.12.2022 г. е бил със
служебно прекратена регистрация. С други думи към описаната в АУАН и НП дата
автомобилът не е бил регистриран по надлежния ред, с което е осъществен
съставът на чл. 175, ал. 3, пр. 1 от ЗДвП. Цитираната норма съдържа в себе си две
хипотези, обуславящи ангажирането на административнонаказателна
отговорност: на водач, който управлява моторно превозно средство, което не е
регистрирано по надлежния ред (1); на водач, който управлява моторно превозно
средство, което е регистрирано, но е без табели с регистрационен номер (2). С
оглед това, че на 08.12.2022 г. касаторът е
управлявал лек автомобил „*** ***“ с транзитни регистрационни табели № *** с
изтекъл срок на валидност/20.12.2020 г./, който е бил и със служебно прекратена
регистрация, то към посочената дата автомобилът се явява нерегистрирано МПС по
смисъла на закона, поради което е осъществен съставът на чл. 175, ал. 3, пр. 1
от ЗДвП.
На следващо място следва да се отбележи, че редът
за служебното прекратяване на регистрацията на моторни превозни средства и
ремаркетата, теглени от тях, е нормативно
установен в чл. 18б от Наредба № I-45 от 24.03.2000 г. за регистриране, отчет,
спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и
възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и ремаркета,
теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни
превозни средства (Загл. изм. и доп. - ДВ, бр. 105 от 2002 г., изм., бр. 67 от
2012 г., бр. 20 от 2018 г.) Съгласно чл. 27, ал. 5 от Наредбата, след изтичане
срока на транзитните табели с регистрационен номер същите не могат да се
използват. В настоящия случай по отношение на управляваното от касатора МПС е било налице издадено Разрешение за временно
движение № ***, със срок на валидност 20.12.2020 г.
Настоящият касационен състав не споделя доводите в
жалбата, че деянието не било осъществено от субективна страна. Както правилно е
посочил районния съд преди да предприеме действия по управление на автомобила, А.О.Х.
е бил длъжен да се увери, че превозното средство е надлежно регистрирано. За
извършването на тази проверка най-малкото е било необходимо да възприеме
визуално наличието на регистрационни табели на автомобила и да поиска да му
бъде предоставено СРМПС. В случая на автомобила са били поставени транзитни регистрационни
табели № ***, на които ясно и несъмнено е отразено, че са валидни за 2020 г. Процесното административно деяние е извършено на 08.12.2022
г., т.е. две години след изтичане на срока на валидност на поставените
транзитни регистрационни табели, което взето в съвкупност с обстоятелството, че
за автомобила е било издадено Разрешение за временно движение № ***, със срок
на валидност 20.12.2020 г., което е било в държанието на лицето предоставило
автомобила на А.О., категорично опровергава твърденията в жалбата, че касаторът е нямал възможност да възприеме обстоятелството,
че автомобила не е регистриран, респ. не е действал със съзнанието, че
управлява МПС, което не е регистрирано по надлежния ред.
Релевираните доводи за липса на съставомерност на деянието
от субективна страна са изцяло бланкетно и формално
въведени, поради което и с оглед гореизложеното се възприемат от настоящия
състав единствено като защитна позиция, целяща отпадане на административнонаказателната
отговорност. В този смисъл следва да се отбележи, че за А.О.Х., в качеството му
на водач на МПС, е съществувала задължението да носи свидетелство за
регистрация на моторното превозно средство, което управлява – чл. 100, ал. 1,
т. 2 от ЗДвП, което задължение в случая не е било изпълнено, очевидно поради
причина, че такова СРМПС за управлявания от касатора
автомобил не е било издавано.
В този смисъл касационният съд изцяло споделя
изложените от районния съд мотиви в тази насока.
В конкретния случай не са налице предпоставките за
приложението на чл. 28 от ЗАНН, респ. осъщественото деяние не се отличава с
липса на обществена опасност или с явно незначителна такава, различаваща се от
обикновените случаи на административни нарушения от този вид.
Наложените наказания, в ориентирани към минимално
установения от закона минимум, са съобразени с обществената опасност на
деянието и явяват в съответствие с целта на закона и чл. 27 от ЗАНН.
Предвид горното, настоящият съдебен състав
намира депозираната касационна жалба от пълномощника на А.О.Х. за неоснователна, поради което и процесното решение на Районен съд – Кърджали, като законосъобразно,
респ. постановено при липса на допуснати нарушения на материалния закон и
съществени нарушения на съдопроизводствените правила,
следва да бъде оставено в сила.
При този изход на делото
и с оглед надлежно заявеното искане за присъждане на юрисконсултско възнаграждение и на основание чл. 63д, ал. 4 от ЗАНН във
вр. чл.
208 и сл. от АПК във
вр. с чл.
37 от ЗПП във
вр. с чл. 27е от Наредбата за заплащането
на правната помощ, следва да бъде
осъден А.О.Х. ***, да
заплати на ОДМВР - Кърджали, юрисконсултско възнаграждение в
размер на 80 лв.
Водим от горното и на основание чл. 221,
ал. 2 от АПК и във връзка с чл. 63в и чл. 63д от ЗАНН, Административният съд
Р Е Ш И:
ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 106/17.05.2023 г., постановено по АНД № 182/2023 г. по описа
на Районен съд – Кърджали.
ОСЪЖДА А.О.Х. от ***, с ЕГН **********,
да заплати на Областна дирекция на МВР гр. Кърджали, ***, юрисконсултско
възнаграждение в размер на 80 лв.
Решението е окончателно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.