Решение по дело №533/2019 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 77
Дата: 17 март 2020 г. (в сила от 17 март 2020 г.)
Съдия: Мирослав Вълков Вълков
Дело: 20197130700533
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 ноември 2019 г.

Съдържание на акта

 

   Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

  ……….

 

          гр. Ловеч, 17.03.2020 г.

 

    В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ЛОВЕЧ в публично заседание на седемнадесети февруари  две хиляди и двадесета година в състав:

 

                                                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИРОСЛАВ ВЪЛКОВ    

 

          при секретаря Антоанета Александрова, като разгледа докладваното от съдия Вълков  адм. дело   533/2019 г., за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по реда чл. 145 и сл. от Административно процесуалния кодекс (АПК) във връзка със Закона за движение по пътищата (ЗДвП).

          Образувано е по жалба от Н.А.Т. *** чрез пълномощник срещу Заповед за прилагане на принудителна административна мярка  (ЗПАМ) № 19-0359-000317/20.10.2019 г., издадена от Началник Сектор към ОДМВР Ловеч, РУ Троян, с която на жалбоподателя е наложена ПАМ по чл. 171, т.1, Б.Б от ЗДвП – временно отнемане на свидетелството за управление на моторно превозно средство  (СУМПС) на водач до решаване на въпроса за отговорността, но не повече от 18 месеца.

          По изложени доводи за незаконосъобразност и необоснованост на обжалваната заповед се иска нейната отмяна.

          В съдебно заседание жалбоподателят чрез пълномощник поддържа жалбата. Счита, че оспорената заповед е издадена в нарушение на материалния и процесуалния закон, както и при липса на мотиви, поради което иска отмяната й. Претендира присъждане на направените разноски по делото.

          Ответникът по делото – Началник Сектор към ОДМВР Ловеч, РУ Троян в съдебно заседание чрез пълномощник оспорва жалбата. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лв.

          Настоящият съдебен състав на Административен съд Ловеч намира жалбата за процесуално допустима. Подадена е в законоустановения срок по чл.149, ал.1 от АПК от надлежно легитимирана страна срещу подлежащ на обжалване индивидуален административен акт, който е неблагоприятен за нея. Разгледана по същество е неоснователна.

          От доказателствата по делото се установява, че на 20.10.2019 г. е бил съставен Акт за установяване на административно нарушение (АУАН) на Н.А.Т. затова, че на същата дата в 20:10 ч. в с. Борима, ул. „Девети Септември” № 41 с посока на движение към с. Дълбок дол управлява личния си лек автомобил „Ауди А3” с рег. № *** като отказва да му бъде извършена проверка за употреба на алкохол с техническо средство Алкотест Дрегер 7510 ARON – 0029. Издаден  е талон за медицинско изследване за ФСМП гр. Троян. АУАН е съставен в присъствие на един свидетел. Като доказателства са иззети СУМПС, контролен талон, СРМПС и два броя регистрационни табели. АУАН е подписан от нарушителя и екземпляр от него му е връчен срещу подпис на същата дата. Нарушителят не е вписал обяснения или възражения.

          Актосъставителят е изготвил и представил Докладна записка до Началника на РУ МВР Троян относно отказа на водача да му бъде извършена проверка за употреба на алкохол с техническо средство. В нея е отразено, че при проверката на Н.А.Т. същият е лъхал на алкохол, затова го е извикал до патрулния автомобил да му бъде извършена проба за алкохол н наличното техническо средство Алкотест Дрегер. Т. заявил, че е изпил три бири и не желае да бъде изпробван с техническото средство. След това се обадил по телефона на адвокатката си, която го посъветвала да му бъде извършена проба с доказателствен анализатор в РУ Троян. В Докладната записка полицейският служител е отразил, че е обяснил на Т., че няма как да бъде изпробван с доказателствен анализатор, тъй като същият е бил в гр. София за тариране, но жалбоподателят е заявил, че желае да бъде изпробван с доказателствен анализатор. Полицейският служител е съставил АУАН на нарушителя, който е написал възражения на гърба на акта и му издал талон за медицинско изследване, като му обяснил, че няма как да бъде изпробван с доказателствен анализатор, а до 2 часа може да отиде във  ФСМП гр. Троян, където да му бъде взета кръвна проба за медицинско изследване. В докладната записка полицейският служител е отразил, че жалбоподателят  е отишъл във ФСМП гр. Троян, но е отказал да му бъде взета кръвна проба.

На база на съставения АУАН, Началникът на Сектор към ОДМВР Ловеч РУ Троян е издал оспорената в настоящото съдебно производство заповед. С нея на жалбоподателя е наложена ПАМ по чл. 171, т.1, буква Б от ЗДвП - временно отнемане на СУМПС на водач до решаване на въпроса за отговорността, но за не повече от 18 месеца.

Безспорно е установено по делото, че на 20.10.2019 г. жалбоподателят е отказал да му бъде извършена проверка с техническо средство за установяване употребата на алкохол в кръвта.

Върху предоставения му талон за изследване № 0004310 жалбопадателят е положил подпис и на двата метода за изследване – „доказателствен анализатор“ и „медицинско и химическо или химико-токсологично изследване“ . Въпреки това на гърба на съставения му АУАН жалбоподателят е вписал „не ми дават вазможност и не ми давад талон за иследване“, което  видно от връчения му срещу подпис талон не отговаря на истината.

Не е спорно по делото обстоятелството, че в момента на проверката доказателствения анализатор, използван от РУ Троян е бил в гр.София за извършване на техническа поддръжка.

 Но достъпен е бил другият избран от жалбоподателят с подпис начин за изследване по т.2 от талона - „медицинско и химическо или химико-токсологично изследване“.

По делото е постъпило писмо от ЦСМП Ловеч с приложени към него заверени копия от медицинска документация на ФСМП Троян, в което е отразено, че Т. се е явил за вземане на кръвна проба в 22.50 часа на 20.10.2019 г., но е отказал вземането срещу подпис. Този отказ е отразен в Журнала на регистриране на кръвни проби под № 29 и с отразени подписи на дежурен екип от доктор и медицинска сестра, както и на дежурен полицай.

По искане на жалбоподателя са разпитани в съдебно заседание като свидетели полицейските служители, които са извършили проверката.

Свидетелят С.П.П. е актосъставителят и работи като мл.автоконтрольор в РУ Троян. Заявява, че при извършената проверка Т. е миришел на алкохол и е заявил, че е изпил две-три бири. Не е желаел да бъде изпробван за алкохол с наличното техническо средство Алкотест Дрегер, а е поискал да бъде изпробван с доказателствен анализатор. Полицейският служител му е обяснил, че няма как да бъде изпробван с доказателствен анализатор, тъй като апаратът е бил в София. Съставил му е акт за отказ да бъде изпробван за алкохол и му е издал талон за медицинско изследване в Спешна помощ Троян, за да му бъде взета кръвна проба, тъй като няма как да бъде изпробван с доказателствен анализатор.

Свидетелката С.И.Д. работи в Охранителна полиция при РУ Троян. Тя е била в екип със свидетеля П.. На посочената дата са спрели за проверка лекия автомобил, управляван от жалбоподателят. Той е лъхал на алкохол и е отказал проба с Дрегер. Държал се е грубо и агресивно. Искал е проба с доказателствен анализатор, който е бил на проверка в гр. София.  Съставен му е АУАН и му е издаден талон за кръвна проба в болницата в гр. Троян.

Съдът кредитира показанията на разпитаните свидетели, защото ги намира за обективни. Те не си противоречат и съответстват на останалите доказателства по делото.

          При тази установена фактическа обстановка, съдът намира следното от правна страна:

   Безспорно е установено по делото, че въз основа установения отказ за проверка и отказ да се извърши изследване по издадения талон, служител на РУ – Троян е съставил  АУАН на жалбоподателя за нарушение на чл. 174, ал. 3, пр. 1 от ЗДвП.

С оглед разпоредбата на чл. 172, ал. 4 от ЗДвП в случаите по чл. 171, т. 2а, б.“б“ свидетелството за регистрация на МПС се изземва със съставянето на АУАН на лицето, управлявало МПС и едновременно с това се изземват  табелите с регистрационния номер. Това означава, че административният орган действа в условията на обвързана компетентност. Достатъчно основание е съставянето на АУАН за нарушение по чл. 174, ал. 3 от ЗДвП, покриващо състава на хипотезата по чл. 171, т. 2а, б.“б“ от ЗДвП .

Съгласно чл. 142, ал. 1 от АПК съответствието на административния акт с материалния закон се преценява към момента на издаването му.

Законосъобразността на наложената принудителна административна мярката съдът е длъжен да прецени в съответствие с правилото на  чл. 142, ал. 1 АПК.

Към момента на издаване на заповедта за прилагане на мярката е безспорно, че е налице съставен АУАН за визираното в чл. 171, т. 1, б. “б“ от ЗДвП административно нарушение на чл. 174, ал. 3 от ЗДвП. Всички събрани доказателства сочат наличието на материално-правните предпоставки за издаване на процесната заповед за налагане на ПАМ в условията на обвързана компетентност.

Пред административния орган до издаването на заповедта не са представени доказателства, които да опровергават събраните в административното производство доказателства за наличие на предпоставки за прилагане на ПАМ. За законосъобразността на наложената ПАМ значение има единствено наличието на следните предпоставки: наличие на материална компетентност на издателя на заповедта, съставен АУАН за нарушение, визирано в чл. 171, т. 1 б.“б“ от ЗДвП, наличие на необходимите реквизити на заповедта като административен акт, издаване в писмена форма и съответствие с целта на закона.

 На първо място е налице безспорна материална компетентност на издателя на заповедта, видно от представената по делото Заповед № 295з-805/25.04.2017 г. на директор на ОДМВР – Ловеч.

Съставеният на жалбоподателя АУАН съдържа всички изискуеми реквизити по чл. 42 от ЗАНН. Отразени са фактите, включени в състава на нарушението по чл. 174, ал. 3, пр.1 от ЗДвП и е посочена относимата към тях законова разпоредба. АУАН е съставен от длъжностно лице в кръга на правомощията му. Подписан е от актосъставителят, от свидетелят при установяване на нарушението и от жалбоподателя в качеството му на нарушител. Следователно, спазен е редът, установен в ЗАНН за съставянето му и на основание чл. 189, ал. 2 от ЗДвП в съдебното производство се ползва с доказателствена сила за описаните в него факти.

Оспорената заповдед е издадена в писмена форма. Съдържа необходимите реквизити, визирани в разпоредбата на чл. 172, ал. 1 от ЗДвП, вр. с чл. 59, ал. 2 АПК. В мотивите на Заповедта е изложено подробно описание на фактическата обстановка и е налице изрично препращане към съставения АУАН. Затова съдът счита, че актът е мотивиран, включително и чрез препращането в съдържанието му към съставения АУАН, описана е фактическата обстановка, възприета от органа и направените правни изводи.

Съдът не констатира допуснати от административния орган съществени нарушения на административно-производствените правила в хода на административното производство.

          Обжалваният индивидуален административен акт е издаден в съответствие с материално правните разпоредби и с целта на закона.

          Съгласно чл. 22 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН), ПАМ се прилагат за предотвратяване и преустановяване на административни нарушения, както и за предотвратяване и отстраняване на вредните последици от тях. Според чл. 23 от същия закон, случаите, когато могат да се прилагат ПАМ, техния вид, органите, които ги прилагат и начинът за тяхното приложение, както и редът за тяхното обжалване се уреждат в съответния закон или указ.

          Според чл. 171 от ЗДвП, ПАМ се прилагат за осигуряване на безопасността на движение по пътищата и за преустановяване на административните нарушения, а според чл. 172, ал.1, те се прилагат с мотивирана заповед.

          С оспорената заповед на жалбоподателя е наложена ПАМ по чл. 171, т.1, буква „б” от ЗДвП, отнасяща се за водач, който управлява МПС с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда, установена с медицинско изследване или с техническо средство, определящо съдържанието на алкохол в кръвта чрез измерването му в издишания въздух, както и при отказ да бъде проверен с техническо средство, или да даде кръв за медицинско изследване – до решаване на въпроса за отговорността му, но за не повече от 18 месеца.

          Тази мярка е с превантивен характер и има за цел да осуети възможността на нарушителя да извърши други подобни нарушения. Тя не е вид административно наказание. С оглед непосредствената цел за ограничаване на евентуално противоправно поведение и обезпечаване положителните действия на субекта на правоотношението, тя се прилага под прекратително условие – до решаване на въпроса за отговорността на водача на МПС, но  не - повече от 18 месеца. При произнасяне на компетентния орган относно осъществяването на административната или наказателната отговорност на водача, или след изтичане на определения в закона срок, ПАМ следва да се счита за отпаднала с оглед настъпилото прекратително условие, с което е обвързано действието й.

          В съответствие с чл. 189, ал.2 от ЗДвП, редовно съставеният АУАН се ползва с презумтивна доказателствена сила относно отразените в съдържанието му правно релевантни факти, които съставляват основание за прилагане на ПАМ до доказване на противното, поради което доказателствената тежест за установяване на фактическа обстановка, различна от тази, която е описана в АУАН е на жалбоподателя. Описаните в АУАН фактически обстоятелства  за извършено административно нарушение по ЗДвП съставляват едновременно и фактически основания за издаване на обжалваната заповед.  АУАН е част от административната преписка по издаване на заповедта за прилагане на ПАМ и съдържа фактическите основания на акта по смисъла на чл. 59, т.4, пр.1 от АПК.

Настоящият съдебен състав счита, че фактите са такива, каквито са въприети от административния орган в обжалваната заповед. Формалната доказателствена сила на АУАН не е опровергана от жалбоподателят.  Безспорно е установявено, че същият е управлявал МПС в с. Борима, като е отказал да му бъде извършена проверка за употреба на алкохол с техническо средство от служители на РУ Троян при ОДМВР Ловеч и не е изпълнил предписание за вземане на кръвна проба за установяване на концентрация на алкохол в кръвта му. При това положение съдът приема за несъмнено установено наличието на юридическия факт, правопораждащ прилагането на наложената  на жалбоподателя ПАМ.

Неоснователни са твърденията в жалбата, че обжалваната заповед не е мотивирана и не е издадена от компетентно длъжностно лице, тъй като не се подкрепят от доказателствата по делото.

 В чл. 171, т.1, буква „б“ от ЗДвП е регламентиран максималния срок на наложената ПАМ – не повече от осемнадесет месеца. Но този срок зависи от въпроса, свързан с решаване на отговорността на нарушителя, поради което не може да бъде предварително определен в ЗПАМ, тъй като не зависи от волята на административния орган, който издава заповедта. ПАМ се налага до решаване на въпроса, свързан с отговорността на нарушителя, като максимално предвидения законов срок е осемнадесет месеца.

Следва да се посочи още, че анализът на нормите, отнасящи се до процедурата по вземане на кръвна проба са неотносими, тъй като фактическият състав за налагане на ПАМ е изпълнен още с отказа на жалбоподателя да бъде изпробван. За да наложи ПАМ, за компетентния орган е достатъчен съставеният надлежно АУАН с констатирано от компетентните лица нарушение, което при условията на обвързана компетентност го задължава да наложи посочената мярка.

Настоящият съдебен състав намира, че обжалваната заповед е правилна и законосъобразна. Оспорването й е неоснователно и следва да бъде отхвърлено.

По изложените съображения и на основание чл. 172, ал.2 от АПК, съдът

                  

Р  Е  Ш  И :

 

ОТХВЪРЛЯ оспорването на Н.А.Т. *** на Заповед за прилагане на принудителна административна мярка   № 19-0359-000317/20.10.2019 г., издадена от Началник Сектор към ОДМВР Ловеч, РУ Троян, с която на жалбоподателя е наложена ПАМ по чл. 171, т.1, Б.Б от ЗДвП – временно отнемане на свидетелството за управление на моторно превозно средство на водач до решаване на въпроса за отговорността, но не повече от 18 месеца.

ОСЪЖДА Н.А.Т. *** да заплати на ОД на МВР Ловеч сумата от 100 (сто) лева юрисконсултско възнаграждение.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване съгласно чл. 172, ал.5, изр. второ от ЗДвП.

Препис от него да се изпрати на страните по делото

 

                    АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: