Решение по дело №444/2017 на Районен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 3 ноември 2017 г. (в сила от 16 март 2018 г.)
Съдия: Мирослав Стефанов Христов
Дело: 20173420200444
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 4 юли 2017 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 443

 

гр. Силистра, 03.11.2017 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Силистренски районен съд, наказателен състав, в открито съдебно заседание на четвърти октомври две хиляди и седемнадесета година, в състав

 

                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ:МИРОСЛАВ  ХРИСТОВ

 

при секретаря Ан.Алексиева, разгледа докладваното от районния съдия М. Христов АНД № 444/ 2017 г. по описа на съда и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.59 и сл. във връзка с чл.84 от ЗАНН.

 

Жалбоподателят Н.Г.Н. ***, ЕГН ********** обжалва Наказателно постановление № 11-01-549/ 22.11.2016г. на Директора на Агенцията за държавна финансова инспекция- гр.С, с което му е било наложено административно наказание- глоба в размер на 1000 / хиляда / лева за извършено нарушение по чл.50 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2015г. Изтъква доводи за незаконосъобразност при издаването на акта и НП.

Ответникът – Агенция за държавна финансова инспекция- С, надлежно уведомени, не се явява представител, вместо тях гл.юристконсул Димитър Митев, надлежно упълномощен и приет от съда. Заявява, че не са налице наведените от жалбоподателят нарушения и моли съда да потвърди изцяло обжалваното НП като законосъобразно.

Жалбоподателят Н., редовно призован, не се явява  в съдебно заседание, вместо него-проц.представител адв.Ир.Русчева при САК, упълномощена и приета от съда. Заявява, че не е налице нарушение по чл.50 от ЗДБРБ. Моли съда да отмени обжалваното НП в цялост като навежда доводи в тази насока.

С оглед обективното изясняване на фактическата обстановка по делото съда призова в качеството на свидетел актосъставителя Л.М.Й.. Същата въпреки редовното си призоваване не се яви, като от страна на проц.представител на АНО беше депозиран болничен лист, въз основа на който е видно, че актосъставителя Й. страда от тежко заболяване и доколкото е налична информация същата скоро няма да се завърне на работа. Съдът като изслуша становището на страните счете, че въпреки редовното призоваване и неявяване на актосъставителя няма пречка да се даде ход на делото, тъй като както стана ясно от изявлението на проц.представител на АНО, актосъставителя страда от тежко заболяване и няма да се завърне скоро на работа, нарушението е било установено по официални документи и обективната истина на делото би могла да бъде изяснена и без разпита на актосъставителя, поради което даде ход на делото.  

Съдът, като прецени представените по делото доказателства и като обсъди доводите на жалбоподателя и административно-наказващия орган, прие за установено следното:

В периода от 10.06.2015г. до 05.10.2015г. в Община С., с. С, област С, в качеството му на представляващ Община С и първостепенен разпоредител с бюджет по бюджета на общината жалбоподателя Н., с бюджетни платежни нареждания е усвоил сума от заверения лимит в СЕБРА в размер на 194 814.73лв. С плащането на сумата, със средства от предоставената целева субсидия за капиталови разходи на общината за 2015г., предназначени за изграждане и основен ремонт на общински сгради и пътища, са заплатени текущи ремонти на следните обекти: „Извършване на ремонт на четвъртокласната пътна мрежа в Община С на следните пътни участъци: IV SLS111 Път с. Н.П.-с.И-с.С; IV SL1110 Път с.Г-с. Г-с. П; IV SLS2113 Път с.С-с.С; IV SLS1080 Път с.Б- с.Б- до границата с Община Г“ и осем текущи ремонта на общински сгради, с което е нарушил изискванията на чл. 50 от Закона за държавния бюджет на Република България (ЗДБРБ) за 2015 г.

По време на проверката св. Й. установила нарушението по чл.50 от ЗДБРБ за 2015г., поради което и съставила АУАН № 11-01-549/ 21.09.2016г. Същия е бил съставен в присъствието на нарушителя и въз основа на официални документи, предоставени и изготвени при извършване на финансова инспекция в Община С и на основание чл.40 ал.4 от ЗАНН, като копие от АУАН-ът му е бил връчен по надлежния ред. В законно установения срок било изготвено и връчено на жалбоподателя обжалваното от него НП № 11-01-549/ 22.11.2016г.

При така установеното от фактическа страна съдът намира жалбата за допустима, тъй като е подадена в срока по чл.59 ал.2 от ЗАНН и от надлежна страна.

Разгледана по същество е частично основателна по следните съображения:

АУАН № 11-01-549/ 21.09.2016г. и обжалваното НП № 11-01-549/ 22.11.2016г. са издадени в съответствие на процесуалните правила: Деянието за което е била ангажирана административно-наказателната отговорност на жалбоподателя е било квалифицирано по чл.50 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2015г.  Жалбоподателят излага съображенията си в жалбата и в съдебно заседание, поради които смята, че съда следва да отмени обжалваното от него НП като незаконосъобразно.

По така изложените възражения и становища от двете страни в процеса, съда счита следното:

Община С е основната административно-териториална единица, в която се осъществява местното самоуправление и има право на собственост и самостоятелен общински бюджет. Община С е юридическо лице, с БУЛСТАТ/ЕИК и седалище област С, с. С.

Съгласно чл.44 ал.1 т.15 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА) кметът на общината представлява общината пред физически и юридически лица и пред съда.

Предвид разпоредбите на чл.11 ал.3 от Закона за публичните финанси (ЗПФ), кметът на общината е първостепенен разпоредител с бюджет по бюджета на общината. По реда на чл.11 ал.4 от ЗПФ, правомощията на първостепенен разпоредител с бюджет може да се делегират, като делегирането не освобождава съответния първостепенен разпоредител с бюджет от отговорността за изпълнението на делегираните правомощия.

Съгласно чл.38 ал.1 от ЗМСМА, орган на изпълнителната власт в общината е кметът на общината. В периода от 02.11.2011г. до 10.11.2015г. кмет на Община С е бил жалбоподателя Н.Н.. Бюджетът на общината се формира от субсидии от Републикански бюджет, собствени приходи и държавни трансфери. Съгласно ЗДБРБ за 2015 г. капиталовите разходи на общината включват разходите за придобиване на дълготрайни активи и разходите за основен ремонт на собствените активи. С чл. 50 от ЗДБРБ за 2015 г. е приет размер на бюджетните взаимоотношения между централния бюджет и бюджета на Община С за 2015 г. - целева субсидия за капиталови разходи общо в размер на 273 800 лв., в т.ч.: за ремонт на IV класна пътна мрежа 155 700 лева. Бюджетът на Община С за 2015 г. е приет с Решение № 13/26.02.2015г на редовно заседание на Общински съвет С, проведено на 26.02.2015 г. В приходната част на бюджета е включена целева субсидия за финансиране на капиталови разходи за местни дейности, съобразно чл. 50 от ЗДБРБ за 2015 г. в размер на 273 800 лв. (отчетени по §§ 31-13 „получени от общини целеви субсиидии от ЦБ за капиталови разходи“), в това число за основен ремонт на пътища четвъртокласна пътна мрежа - 155 700 лв. и за други инвестиционни разходи - 118 100 лева. С приемането на бюджета на общината за 2015 г., от Общински съвет С е направено Разпределение на капиталовите разходи по обекти за 2015г. (Таблица 11), която включва 20 обекта, които са предвидени за финансиране с целевата субсидия за капиталови разходи.

Във връзка с изискванията на чл.53 ал.6 от ЗДБРБ за 2015 г., респективно с изискванията на Указания - ФО № 1/26.01.2015 г., с писмо изх. № 04-19-13/27.04.2015г. до Министерство на финансите, дирекция „Финанси на общините“, е заявен лимит за целева субсидия за изграждане и основен ремонт на общински пътища, съгласно чл.50 от ЗДБРБ за 2015 година, в размер на 155 700 лв. Заявената сума е във връзка с изпълнението на обект: „Извършване на ремонт на четвъртокласната пътна мрежа в Община С на следните пътни участъци: IV SLS111 Път с.Н.П-с.И-с.С; IV SL1110 Път с.Г-с.Г-с.П; IV SLS2113 Път с.С-с.С; IV SLS1080 Път с.Б- с.Б- до границата с Община Г“. Като основание за заявяване на сумата е посочен договор № 65/16.04.2015 г. и договор № 82/22.04.2015г. За заявител писмото е подписано от инж. Н.Г.Н. ***.

С изготвените, в изпълнение на ФО-39/01.10.2015 г.. Тримесечен отчет за капиталовите разходи към 30.09.2015 г. и Обяснителна записка към него са посочени усвоени средства общо в размер 244 023 лв., от които за основния ремонт на общинска пътна мрежа 155 700 лв. В изготвената документацията за капиталовите разходи към 31.12.2015 г. по приложенията от програмен продукт „Инвеститор“ са включени следните обекти и суми, относими към предоставените през 2015 г. целеви субсидии за капиталови разходи.

-§51-00 „Основен ремонт на ДМА“- ремонти на кметствата в селата, на мост в с.С, СЗУ с.С,стадион с.Д, гробищни паркове в селата с посочена усвоена сума в размер на 98 368 лв. от предоставената с чл. 50 от ЗДБРБ за 2015 г. целева субсидия;

-§51-00 „Основен ремонт на ДМА“ с обект „Извършване на ремонт на четвъртокласната пътна мрежа в Община С на следните пътни участъци: IV SLS111 път с.Н.П- с.И-с.С; IV ST1110 Път с.Г-с.Г-с.П; IV SLS2113 Път с.С-с.С; IV SLS1080 Път с.Б- с.Б- до границата с Община Г“ с посочена усвоена сума в размер на 155 703лв. от предоставената с чл.50 от ЗДБРБ за 2015 г. целева субсидия.

-§52-06 „Изграждане на инфраструктурни обекти“ е изграден канал за отпадни води в с. И“ с посочена усвоена сума в размер на 19 729 лв. от предоставената с чл.50 от ЗДБРБ за 2015 г. целева субсидия;

Установило се е, че постъпилите/наличните по бюджета на Община С през 2015 г., целеви субсидии от ЦБ за капиталови разходи (по чл.50 от ЗДБРБ за 2015 г. и отчетени по приходен параграф /§§31-13 „Получени от общини целеви субсидии от ЦБ за капиталови разходи“ общо в размер на 273 800 лв. към 31.12.2015 г. са изразходени/усвоени.

Извършената проверка на сключените договори за строително ремонтни работи на общински обекти и ремонт на четвъртокласната пътна мрежа в Община С установила следното:

С договор от 29.05.2015 г.. е възложено на „Водно строителство“ АД извършване на строително ремонтни работи на обща стойност 40 859.92лв. с ДДС на следните общински обекти: Основен ремонт-кметство Л/покрив-9 900.00лв., мост с.С-5 818,80лв., основен ремонт-гробищен парк с.Д /тоалетна, водопровод/-5 926.20лв., основен ремонт-гробищен парк с.Б /тоалетна, водопровод/-4000лв., банкетна зала в с.И /покрив/- 9 866.76лв., стадион в с.Д-5 348.16лв.

Съгласно §5, т.42 от допълнителните разпоредби на ЗУТ, „Основен ремонт“ на строеж е частично възстановяване и/или частична замяна на конструктивни елементи, основни части, съоръжения или инсталации на строежа, както и строително- монтажните работи, с които първоначално вложени, но износени материали, конструкции и конструктивни елементи се заменят с други видове или се извършват нови видове работи, с които се възстановява експлоатационната им годност, подобрява се или се удължава срокът на тяхната експлоатация.

Съгласно §5, т.43 от допълнителните разпоредби на ЗУТ, „ "Текущ ремонт" на строеж е подобряването и поддържането в изправност на сградите, постройките, съоръженията и инсталациите, както и вътрешни преустройства, при които не се: а) засяга конструкцията на сградата; б) извършват дейности като премахване, преместване на съществуващи зидове и направа на отвори в тях, когато засягат конструкцията на сградата; в) променя предназначението на помещенията и натоварванията в тях.

Проверка на съставените протоколи за изпълнението на договора с „Водно строителство“ АД установила следното:

На 01.07.2015г. е подписан протокол за установяване извършването и заплащане на натурални видове СМР между изпълнителния директор на „Водно строителство“ АД, кметът на Община С и кметът на с. Л за извършените ремонтни работи по покрива на кметство с. Л на стойност 9 899,73лв. В протокола са отразени смяна на цигли, мазилка по комини, прозорци от РУС профил, които са свързани подобряване и поддържане в изправност на сградите и представляват текущ ремонт съгласно §5, т.43 от допълнителните разпоредби на ЗУТ. От „Водно строителство“ АД е издадена фактура № 00001733/03.07.2015г., която е платена на 09.07.2015г. от целевата субсидия за капиталови разходи.

На 01.07.2015г. е подписан протокол за установяване извършването и заплащане на натурални видове СМР между изпълнителния директор на „Водно строителство“ АД, кметът на Община С и кметът на с. И за извършените ремонтни работи по банкетна зала в с. И на стойност 9 866.60лв. В протокола са отразени пренареждане и подмяна на цигли, шпакловка и кърпежи и боядисване на стени и тавани на банкетната зала и др., които са свързани подобряване и поддържане в изправност на сградите и представляват текущ ремонт съгласно §5, т.43 от допълнителните разпоредби на ЗУТ. От „Водно строителство“ АД е издадена фактура № 00001733/03.07.2015г., която е платена на 09.07.2015г. от целевата субсидия за капиталови разходи.

На 01.07.2015г. е подписан протокол за установяване извършването и заплащане на натурални видове СМР между изпълнителния директор на „Водно строителство“ АД, кметът на Община С и кметът на с. Д за извършените ремонтни работи на стадиона в с. Д на стойност 5 348.16лв. В протокола са отразени работи по изолация на покрив и улуци и изхвъргачи, които са свързани подобряване и поддържане в изправност на сградата и представляват текущ ремонт съгласно §5, т.43 от допълнителните разпоредби на ЗУТ. От „Водно строителство“ АД е издадена фактура № 00001733/03.07.2015г., която е платена на 09.07.2015г. от целевата субсидия за капиталови разходи.

Независимо от това, че СМР са определени като капиталови разходи и същите с отчета за касово изпълнение на бюджета за 2015 г. са отчетени по §§ 51-00 „Основен ремонт на ДМА“, по своята си същност представляват „текущ ремонт“ и следва да намерят отражение по §§ 10-30 от Единната бюджетна класификация за 2015г.

С договор от 15.06.2015г.. е възложено на „Белс“ ООД извършване на строително ремонтни работи на обща стойност 34 436.45лв. с ДДС на девет обекта. Проверка на съставените протоколи за изпълнението на договора с „Белс” ООД установила следното:

На 23.06.2015г. е подписан протокол за установяване извършването и заплащане на натурални видове СМР между управителя на „Белс“ ООД, кметът на Община С и кметът на с. И за извършените ремонтни работи на сградата на кметството на стойност 2 997.84лв. В протокола са отразени работи по боядисване на тавани, поставяне на ламинати осветителни тела и др., които са свързани подобряване и поддържане в изправност на сградата и представляват текущ ремонт съгласно §5, т.43 от допълнителните разпоредби на ЗУТ. От „Белс“ ООД е издадена фактура № 0000449/23.06.2015г., която е платена на 25.06.2015г. от целевата субсидия за капиталови разходи.

На 29.06.2015г. е подписан протокол за установяване извършването и заплащане на натурални видове СМР между управителят на „Белс“ ООД, кметът на Община С и кметът на с. Г за извършените ремонтни работи на сградата на Добруджанска къща с. Г на стойност 2 499.24лв. В протокола са отразени работи по ремонт на комини, доставка и подмяна на дюшеме и парапети и пренареждане на цигли, които са свързани подобряване и поддържане в изправност на сградата и представляват текущ ремонт съгласно §5, т.43 от допълнителните разпоредби на ЗУТ. От „Белс“ ООД е издадена фактура № 0000453/29.06.2015г., която е платена на 01.07.2015г. от целевата субсидия за капиталови разходи.

Независимо от това, че СМР са определени като капиталови разходи и същите с отчета за касово изпълнение на бюджета за 2015 г. са отчетени по §§ 51-00 „Основен ремонт на ДМА“, по своята си същност представляват „текущ ремонт“ и следва да намерят отражение по §§ 10-30 от Единната бюджетна класификация за 2015г.

С договор от 11.06.2015 г., е възложено на „Солар-Д“ ЕООД извършване на строително ремонтни работи на обща стойност 18 498.90лв. с ДДС на два обекта. Проверка на съставените протоколи за изпълнението на договора с „Солар-Д“ ЕООД установила следното:

Подписан е протокол за установяване извършването и заплащане на натурални видове СМР между управителят на „Солар-Д“ ЕООД, кметът на Община С за извършените ремонтни работи на Стара административна сграда в с. С на стойност 14 098.92лв. В протокола са отразени работи по доставка и монтаж на топлоизолация, ремонт на водосточни тръби, демонтаж на стара дограма и монтаж на РУС и монтаж на комарници, които са свързани подобряване и поддържане в изправност на сградата и представляват текущ ремонт съгласно §5, т.43 от допълнителните разпоредби на ЗУТ. От „Солар-Д“ ЕООД е издадена фактура № 00010353/17.07.2015г., като частично в размер на 5 000лв. са платени на 02.09.2015г. от целевата субсидия за капиталови разходи.

На 26.06.2015г. е подписан протокол за установяване извършването и заплащане на натурални видове СМР между управителят на „Солар-Д“ ЕООД, кметът на Община С и общопрактикуващ лекар в с. С за извършените ремонтни работи на сградата на Селска здравна служба в с. С на стойност 3 499.98лв. В протокола са отразени работи по смяна на дограма и изработка и монтаж на комарници, които са свързани подобряване и поддържане в изправност на сградата и представляват текущ ремонт, съгласно §5, т.43 от допълнителните разпоредби на ЗУТ. От „Солар-Д“ ЕООД е издадена фактура № 00010354/16.07.2015г., която е платена на 17.07.2015г. от целевата субсидия за капиталови разходи.

Независимо от това, че СМР са определени като капиталови разходи и същите с отчета за касово изпълнение на бюджета за 2015 г. са отчетени по §§ 51-00 „Основен ремонт на ДМА“, по своята си същност представляват „текущ ремонт“ и следва да намерят отражение по §§ 10-30 от Единната бюджетна класификация.

С договор от 16.04.2015 г., сключен по реда на глава осем „а” от ЗОП/отм./, е възложено на „Пътперфект-Т” ЕАД, гр. С изпълнението на СМР на обект: „Извършване на ремонт на четвъртокласната пътна мрежа в Община С на следните пътни участъци: IV SLS111 път с.Н.П-с.И-с.С; IV SL1110 Път р.Г-с.Г-с.П; IV SLS2113 Път с.С-с.С; IV SLS1080 Път р.Б- с.Б- до границата с Община Г“.

На 22.04.2015г. е сключен договор между Община С и ДЗЗД „Арт Стил” за извършване на консултантска услуга „Координация на строителния процес-контрол на количества, цени, плащания, спазване на графици, срокове и качество на строителните материали на обект „Извършване на ремонт на четвъртокласната пътна мрежа в Община С”. Договорът е на стойност 2 700лв. В изпълнение на сключения договор инж. ВАА е изготвил и представил Доклад от 08.06.2015г. на консултанта /инвеститорски контрол/. В т. II от Доклада са описани видовете ремонтни работи по „изкърпване-машинно или ръчно на общински пътища“. Също в т.II от доклада инвеститорският контрол е посочил, че съгласно чл.140 ал.6 от ЗУТ за обекти на техническата инфраструктура не се издава виза за проектиране. Посочено е, че съгласно чл.151 т.6 от ЗУТ за текущ ремонт на пътищата, с който не се променя конструкцията на пътното платно не се изисква разрешение за строеж. Извършената проверка по време на финансовата инспекция установила, че от Община С е изпратено писмо изх. № 04-19-13/27.04.2015г. със заявка за лимит за целева субсидия за капиталови разходи, съгласно чл.50 от ЗДБРБ за 2015г. за изграждане и основен ремонт на общински пътища за месец май 2015г. в размер на 155 700лв.

Проверката установила, че в Община С по СЕБРА по код на бюджетен разпоредител ********* съгласно дневни банкови извлечения от 26.05.2015г. и от 10.06.2015г. са постъпили 155 703лв., представляващи плащания за основен ремонт на IV-клас пътна мрежа в Община С и за услуга по изпълнение на инвеститорски контрол на обектите по извършване на ремонт на IV-клас пътна мрежа. СМР по договора са отчетени за изпълнени с констативен протокол от 29.05.2015 г. с обща стойност 153 003.18 лв. с ДДС. От изпълнение са отпаднали част от СМР, които са участвали в класирането на участниците в процедурата. Стойността на извършените СМР е формирана изцяло от дейности по: доставка и машинно полагане на асфалтобетон плътна смес, изкърпване на дупки с асфалтобетон плътна смес, студено фрезоване, възстановяване на хоризонтална и вертикална пътна маркировка. За извършените и приети СМР, от „Пътперфект- Т” ЕАД, гр. С е съставена фактура № 00000010814/29.05.2015 г., като стойността и е определена при спазване на договорените единични цени. В изпълнение на чл.5, ал.2 от договора, извършените ремонтни работи са заплатени на 10.06.2015 г. От консултанта ДЗЗД „Арт Стил” /инвеститорски контрол/ е издадена фактура № 000092/09.06.2015г. на стойност 2 700лв., която е платена на 10.06.2015г. от целевата субсидия за капиталови разходи.

Съгласно §5, т.42 от допълнителните разпоредби на ЗУТ, „Основен ремонт“ на строеж е частично възстановяване и/или частична замяна на конструктивни елементи, основни части, съоръжения или инсталации на строежа, както и строително- монтажните работи, с които първоначално вложени, но износени материали, конструкции и конструктивни елементи се заменят с други видове или се извършват нови видове работи, с които се възстановява експлоатационната им годност, подобрява се или се удължава срокът на тяхната експлоатация. С чл.151 ал.1 т.6 е определено, че не се изисква разрешение за строеж за текущ ремонт на пътища, с който не се променя конструкцията на пътното платно. С чл. 31 от Закона за пътищата (ЗП) е определено, че изграждането, ремонтът и поддържането на общинските пътища се осъществяват от общините. Горните дейности се финансират със средства от държавния бюджет, от бюджетите на общините, с безвъзмездно предоставени средства и със заеми от международни финансови институции, като бюджетните средства за финансиране се определят със закона за държавния бюджет за съответната година - чл. 43, ал.1 и ал.2 от ЗП. Съгласно чл. 38, ал.4 от одобрените от изпълнителния директор на Агенция „Пътна инфраструктура“ Технически правила и изисквания за поддържане на пътища“, ремонта на отделни разрушения от пътното платно - дупки, пукнатини и обрушени ръбове са посочени, като техническо поддържане на пътищата. С чл. 36 от ЗП „Проектирането, строителството, ремонтът и поддържането на пътищата се извършват при спазване на техническите норми и правила, определени с наредби на министъра на регионалното развитие и благоустройството“. Съгласно т. 1.1.2. б. „е“ и 1.2. 2.от приложение № 2 към чл. 10, ал. 4 от НАРЕДБА № РД-02-20-19 от 12.11.2012 г. за поддържане и текущ ремонт на пътищата, изкърпваното на дупки и окосяването са посочени, като част от основните дейности за текущо поддържане и текущ ремонт на елементите в обхвата на пътя.

Видно от съставения на 29.05.2015 г. протокол за изпълнението на договор от 16.04.2015 г., извършените ремонтни работи са свързани изцяло с полагане на асфалтобетон на участъци, изкърпваното на дупки, хоризонтална и вертикална маркировка. Независимо от това, че СМР са определени като капиталови и същите с отчета за касово изпълнение на бюджета за 2015 г. са отчетени по §§ 51-00 „Основен ремонт на ДМА“, по своята си същност представляват „текущ ремонт“ и следва да намерят отражение по §§ 10-30.

Съгласно чл. 55 от Закона за публичните финанси (ЗПФ), размерът на целевата субсидия за капиталови разходи и механизмът за неговото разпределение по общини се определят със закона за държавния бюджет за съответната година. С чл. 50 от ЗДБРБ за 2015 г. е приета целева субсидия за капиталови разходи, в т.ч. и за изграждане и основен ремонт на общински пътища. Извършените от „Пътперфект-Т“ ЕАД ремонтни работи и инвеститорския контрол от ДЗЗД „Арт Стил” са заплатени на 10.06.2015 г., като плащанията са извършване чрез усвояване на сума от заверения лимит по СЕБРА в размер на 155 703лв.

От изложеното е видно, че при утвърдени средства с чл. 50 от ЗДБРБ за 2015 г. общо в размер на 273 800лв., предназначени за основен ремонт на общински обекти и изграждане и основен ремонт на общински пътища, отчетените СМР от Община Ситово за текущи ремонти на общински обекти и пътища възлизат на 194 814.73лв. с ДДС. При неспазване на предназначението на целевата субсидия, със средствата е извършен текущ ремонт, при целевото предназначение - изграждане и основен ремонт на общински обекти пътища. Със заплащането на гореизброените текущи ремонти по петте договора със средства от целевата субсидия за капиталови разходи за 2015 г., в размер на 194 814.73лв. с ДДС са нарушени изискванията на чл. 50 от ЗДБРБ за 2015 г.

С извършеното нарушение се накърняват принципите за законосъобразно и правилно разпределение на бюджетни средства, засягат се обществените отношения, свързания с административния ред на управление от лице, явяващо се разпоредител с бюджетни средства. От доказателствата по делото се установява, че е налице визираното в НП нарушение. В действителност обществените отношения, които регулира ЗАДФИ и подзаконовите към него нормативни актове са от особена обществена важност. В конкретния случай съдът приема, че извършеното от жалбоподателя нарушение е формално, без настъпване на вредоносен резултат, тъй като се касае за неправилно отчитане на бюджетни средства.

Относно наведените от страна на проц.представител на жалбоподателя доводи, че жалбоподателят Н. е разходвал целесъобразно целевите средства като е изпълнил на практика възложените му задачи и на практика е спазил духа на закона, но неправилно са били осчетоводени тези средства, настоящия съдебен състав счита за неоснователно и неправилно. На първо място жалбоподателя Н. е наказан за това, че не е изразходвал целевите средства по предназначение, което нарушение се извежда абсолютно ясно от изложеното по-горе. Тези средства представляват бюджетна субсидия по смисъла на § 1 т.3 от Закона за публичните финанси, които се отпускат безвъзмездно от държавата с цел същите да се използват стриктно по предназначението им и без каквито и да е отклонения от законовите правила. Това повелява и един от основните принципи на управление на текущите финанси, заложен в чл.20 от Закона за публичните финанси, а именно принципа на законосъобразност. В случая е налице несъобразяване с изрично определение на бюджетния закон, предназначени за конкретни дейности. Действително по време на проверката не е била установена щета или вреда за държавния бюджет, но следва да се има предвид, че това нарушение е формално и за неговото извършване е ирелевантно настъпването на такава, още повече ако е била констатирана такава щета или вреда, то предварителното производство би завършило с акт за начет, а не със съставяне на АУАН.

Действително разпоредбата на чл. 50 от ЗДБРБ за 2015 г. не установява задължения, а определя приетата целева субсидия за капиталови разходи на община С в размер на 194 814,73 лв. с включен ДДС, в т.ч. за изграждане и основен ремонт на общински сгради и пътища. След като обаче по делото е безспорно установено, че с част от тези средства са били заплатени извършени строителни дейности, които по своя характер представляват текущ ремонт, е очевидно, че е нарушена разпоредбата на чл. 50 от ЗДБРБ за 2015 г.

Настоящият съдебен състав счита, че абсолютно правилно е приложена разпоредбата на чл. 32, ал.1, т.1 от ЗДФИ. Използваният в чл. 32, ал.1 от ЗФДИ израз "при упражняване на инспекционна дейност по този закон" дефинира обстоятелствата, при които се установят нарушенията по отделните точки на ал.1, а не въвежда допълнителен белег на характеристиката на субектите на отговорността. Следователно, предметният обхват на санкционирането включва установено нарушение в рамките на упражнена инспекционна дейност от контролните органи, което е извършено от длъжностно лице или лице, работещо на граждански договор за управление и контрол.

Изложеното налага извод за правилно ангажиране на отговорността на кмета като субект на нарушението. Съдът намира за неоснователно твърдението на ответната страна за приобщаването на извършените ремонти към капиталовите разходи по описаните по-горе основания. Извършените плащания на сумата за текущ ремонт, със средства от предоставената целева субсидия за 2015 г., са извършени именно от жалбоподателя Н.Н., в качеството му на кмет, в посочения от АНО период, поради което не е налице нарушение на посочената разпоредба.

Изводът от горното е, че обвинението в наказателното постановление е доказано. Нарушението е извършено по непредпазливата форма на вина, наказуема по общото правило на чл. 7, ал.2 от ЗАНН.

Решавайки спора по същество, настоящият съдебен състав счита обаче, че АНО не е съобразил наложеното наказание с тежестта и обстоятелствата на извършеното нарушение и намира, че наложеният размер на наказанието е завишен. Като се вземе предвид, че нарушението е извършено за първи път, както и че изразходваните нецелево средства са използвани за текущ ремонт, съдът намира, че обществената опасност на извършеното нарушение е ниска и справедливото наказание следва да бъде определено в предвидения от закона минимум от 200 лв. С него ще се постигнат целите на административното наказание по чл. 12 от ЗАНН и определеното наказание ще бъде съразмерно на тежестта на извършеното нарушение. Това налага наказателното постановление да бъде изменено като се намали размера на наложеното наказание от 1000 лв. на 200 лв.

Водим от гореизложеното и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН, Силистренски районен съд,

 

 

Р Е Ш И :

 

ИЗМЕНЯ наказанието в Наказателно постановление № 11-01-549/ 22.11.2016г. на Директора на Агенция за държавна финансова инспекция- С, издадено въз основа на АУАН № 11-01-549/ 21.09.2016г., с което на основание чл.32 ал.1 т.1 във вр. с чл.35 ал.1 от ЗДФИ е наложено административно наказание- „глоба“ в размер на  1 000 / хиляда / лева на Н.Г.Н. ***, ЕГН ********** за извършено нарушение по чл.50 от ЗДБРБ като ОПРЕДЕЛЯ на основание чл.32 ал.1 т.1 от ЗДФИ административно наказание- глоба в размер на 200 / двеста / лева за извършеното нарушение по горепосочения текст.      

Решението подлежи на касационно обжалване в четиринадесет дневен срок пред Силистренски административен съд, считано от датата на съобщаването му.

 

 

                                                          РАЙОНЕН СЪДИЯ:……………                                                         

                                                          / М. ХРИСТОВ /