Решение по дело №5148/2021 на Районен съд - Русе

Номер на акта: 1376
Дата: 4 ноември 2022 г.
Съдия: Десислава Николаева Великова
Дело: 20214520105148
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 17 септември 2021 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 1376
гр. Русе, 04.11.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – РУСЕ, XII ГРАЖДАНСКИ СЪСТАВ, в публично
заседание на шести октомври през две хиляди двадесет и втора година в
следния състав:
Председател:Д. Н. Великова
при участието на секретаря Светла К. Георгиева
като разгледа докладваното от Д. Н. Великова Гражданско дело №
20214520105148 по описа за 2021 година
Ищецът „ДЗИ – Общо застраховане“ ЕАД твърди, че на 28.10.2018 г.
около 23,00 часа в гр. Русе, на главен път І-5 км. 8+800 било реализирано
ПТП, при което лек автомобил марка БМВ 520, с рег. № СА2148ВТ,
управляван от Р. И. М., ЕГН ********** ударил Мерцедес Е-Класа-200 с рег.
№ СС5802АР, управляван от И. С. В.. Съгласно Констативен протокол за
ПТП с пострадали лица № 869-261/28.10.2018 г., фотоалбум за оглед от
28.10.2018 г., Химическа експертиза, АТЕ, изготвена по ДП № 2639/18 г. по
описа на ОД на МВР – Русе, СМЕ № 73/2018 г., изготвена по същото ДП, 5
броя протоколи за разпит на свидетели било видно, че причина за настъпване
на произшествието било виновното поведение на водача Р. И. М., който
управлявал лек автомобил марка БМВ 520, с рег. № СА2148ВТ под
въздействие на алкохол – с концентрация на алкохол в кръвта 4,32 промила,
установено по надлежния ред. В резултат на пътния инцидент И. С. В.
починал и срещу водача Р. И. М. било образувано ДП № 2639/2018 г. по описа
на ОД на МВР – Русе /ДП № 3717/2018 г. по описа на ОП – Русе/. Към датата
на възникване на инцидента лек автомобил марка БМВ 520, с рег. №
СА2148ВТ бил застрахован при ищеца по Автомобилна застраховка
„Гражданска отговорност“ със застрахователна полица №
1
BG/06/118001926215 от 09.07.2018 г. По молба на наследниците на И. С. В.:
С. Й. В. – баща и С. Й. В. – майка била образувана щета № 43071811800015. С
протокол С протокол № 214/18.07.2018 г. им било определено обезщетение за
неимуществени вреди в следствие на смъртта на синът им, както следва: на С.
Й. В. – баща и С. Й. В. – майка в общ размер на 240 000 лв., или по 120 000 лв.
на всеки от тях. Било сключено споразумение от 18.07.2019 г., с което
застрахователят се съгласявал в срок до 10 дни да им заплати посочената
сума. Тя им била платена с платежно нареждане от 25.07.2019 г. Била
изпратена регресна покана до наследниците на виновния водач за доброволно
плащане на тази сума. Поканата била получена от техния законен
представител.
Искат да бъде постановено решение, с което да бъдат осъдени
ответниците И. Р. М., действаща лично и със съгласието на майка си Б. И. И.,
и М. Р. М., действащ чрез своята майка и законен представител Б. И. И., в
качеството им на наследници на Р. М., всеки от тях да заплати на ищеца
сумата от 5000 лв. частичен иск от сумата от 240 000 лв., представляваща
сбора от стойността на заплатената щета и стойността на ликвидационни
разходи в размер на 15 лв., представляващи регресно вземане за платено
обезщетение за неимуществени вреди на С. и С. В., причинено от застрахован
по застраховка „Гражданска отговорност“ водач на лек автомобил марка БМВ
520 с рег. № СА2148ВТ, Р. М., ведно със законната лихва считано от
17.09.2021 г. до окончателното им заплащане.
В отговора на исковата молба ответниците И. Р. М., действаща лично и
със съгласието на майка си Б. И. И., и М. Р. М., действащ чрез своята майка и
законен представител Б. И. И. считат предявения иск за неоснователен.
Съдът, след като взе предвид събраните по делото доказателства,
прие за установено от фактическа страна следното:
От Констативен протокол за ПТП с пострадали № 869/261 от
28.10.2018 г. по ДП № 2639/18 г. по описа на ОД на МВР – Русе , е видно, че
на посочената дата, около 23,00 часа в гр. Русе, главен път І-5 км. 8+800 лек
автомобил марка БМВ 520, с рег. № СА2148ВТ, управляван от Р. И. М., ЕГН
********** ударил Мерцедес Е-Класа-200 с рег. № СС5802АР, управляван от
И. С.ов В..
Съгласно Химическа експертиза, АТЕ, СМЕ № 73/2018 г., изготвени по
2
ДП № 2639/18 г. по описа на ОД на МВР – Русе, причина за настъпване на
произшествието било виновното поведение на водача Р. И. М., който
управлявал лек автомобил марка БМВ 520, с рег. № СА2148ВТ под
въздействие на алкохол – с концентрация на алкохол в кръвта 4,32 промила,
като резултат на пътния инцидент И. С. В. починал.
Лек автомобил марка БМВ 520, с рег. № СА2148ВТ бил застрахован
при ищеца по Автомобилна застраховка „Гражданска отговорност“ със
застрахователна полица № BG/06/118001926215 от 09.07.2018 г. По молба на
наследниците на И. С. В.: С. Й. В. – баща и С. Й. В. – майка била образувана
щета № 43071811800015. С протокол № 202/10.07.2018 г. им било определено
обезщетение за неимуществени вреди в следствие на смъртта на синът им,
както следва: на С. Й. В. – баща и С. Й. В. – майка в общ размер на 240 000
лв., или по 120 000 лв. на всеки от тях. Било сключено споразумение от
18.07.2019 г., с което застрахователят се съгласявал в срок до 10 дни да им
заплати посочената сума. Тя им била платена с платежно нареждане от
25.07.2019 г.
Разпитаните по делото свидетели С. Й. В. и С. Й. В. родители на
починалия И. С. В., участник в процесното ПТП, изнасят данни, че разбрали
за смъртта на сина си от приятелката му, която им се обадила през нощта.
Били много разстроени, отишли в гр. Русе, цяла нощ обикаляли от една
болница в друга и се надявали да е жив. Много им било тежко от загубата на
сина им. Нямали други деца, той им бил единствено дете, много били
разкроени, плачели по С..
Според заключението на назначената по делото съдебномедицинска
експертиза причината за настъпване на смъртта на В. била тежката черепно-
мозъчна травма в рамките на съчетана травма, довела до несъвместими с
живота увреждания на централната нервна система. Установените
травматични увреждания при И. В. можело да бъдат получени при
процесното ПТП на 28.10.2018г. Смъртта му била в пряка причинно-
следствена връзка с установените травматични увреждания, които можело да
бъдат получени при процесното ПТП на 28.10.2018г.
От заключението на назначената по делото съдебна-автотехническа
експертиза се констатира, че на 28.10.2018г. на главен път I-5, около 21:30
часа, в тъмната част на денонощието, в посока от гр.Русе към гр.Бяла лек
3
автомобил „Мерцедес Е200 " с per.No СС 5802 АР с водач И. В. се движил със
скорост около 62 км/час. Пътната настилка била суха, без пътни неравности
по нея. В същото време в обратна посока от с. Пиргово към гр.Русе се движил
л.а. „БМВ 520" с водач Р. М. със скорост около 102 км/час. Двата автомобила
са били със включени светлини. Когато л.а. ,,БМВ 520" навлязъл в кривата на
завоя и се намирал на около 51,40 метра от мястото на удара започнал да
навлиза в лентата за насрещно движение, като в този момент л.а. „Мерцедес Е
200" се намирал на около 31,50 метра от мястото на удара в неговата лента за
движение. При движение по описания начин настъпил нецентрален кос удар
между предните леви части на автомобилите на около 73 метра напред от ОР
в посока гр.Русе. и на около 1,50 м. вдясно от базовата линия (ляв ръб на
пътното платно), изцяло в лентата за движение на л.а. „Мерцедес Е200 . След
удара л.а. „Мерцедес Е200" се преместил косо назад на 4,60 метра и надясно
към дясната мантинела, като задния край на автомобила се е качил на тази
мантинела и след завъртане обратно на часовниковата стрелка застанал
напречно на пътното платно. Върху тялото на водача на л.а. „Мерцедес Е200"
действали големи инерционни сили напред и странични сили в двете посоки.
Лек автомобил „БIVIB 520" след удара продължил косо напред и надясно
спрямо посоката си на движение, като изминал около 17 метра с завъртане
обратно на часовниковата стрелка до мястото, където бил намерен при огледа
на ПТП. Върху тялото на водача на л.а. „БМВ 520" са действали големи
инерционни сили напред и странични сили в двете посоки. От ударния
импулс се задействат 2 бр. въздушни възглавници на л.а. „ БМВ520". Не се е
активирала въздушната възглавница на водача на л.а. „Мерцедес Е200", но
той бил с поставен предпазен колан. От произшествието починали двамата
водачи на МПС. Водачът на лек автомобил"Мерцедес Е200" с per.No СС 5802
АР, И. В. нямал техническа възможност да предотврати ПТП. При движение с
разрешената скорост за движение водачът на л.а."БМВ 520" Р. М. могъл да
управлява автомобила в неговата лента за движение и да предотврати
произшествието. Основната техническа причина за произшествието било
поведението на водача на л.а."БМВ 520" Р. М., който навлязъл в лентата за
насрещно движение, по която се движил л.а."Мерцедес Е200. Причината за
това било движение на този водача с превишена и несъобразена с пътните
условия скорост на движение след употреба на алкохол.
В заключението на назначената по делото комплексна
4
съдебномедицинска-автотехническа експертиза е посочено, че съпоставяйки
вида и локализацията на травматичните увреждания на И. В., деформациите
на лек автомобил Мерцедес Е 200 и механизъма на настъпване на процесното
ПТП се приемало, че установените травматични увреждания на В. били
получени по следните механизми:за уврежданията на главата (тежката
черепно-мозъчна травма) - от съприкосновение с вътрешната повърхност на
деформираната и изместена назад предна лява колонка на автомобила; за
очупванията на ребра двустранно по задни линии – по индиректен механизъм,
от огъването на гръдния кош поради притискането му от предпазния колан; за
контузиите на белите дробове - от притискането на гръдния кош и
инерционните сили; за коремната травма - от съприкосновение с
деформирания и изместен назад волан; за травмите на долните крайници - от
съприкосновение от деформираните и изместени части на долната част на
арматурното табло и областта на педалите за управление. В протокола за
оглед на ПТП/28.10.2018г. по безспорен начин било установено, че водачът на
л.а."Мерцедес Е200" И. В. бил с поставен предпазен колан по време на ПТП.
Процесното ПТП настъпило вследствие на челен нецентрален/кос удар между
двата автомобили при скорост на движение 62 км/час за л.а."Мерцедес Е200"
и 102 км/час за л.а. „БМВ 520, при което върху телата на пътниците
действали големи инерционни сили напред и странично в двете посоки.
Предпазните колани с триточково окачване били ефективни до определени
скорости срещу инерционните сили напред, но не били достатъчно ефективни
спрямо страничните инерционни сили. Вследствие на високите скорости при
удара настъпила значителна пластична деформация в предните леви части на
двата автомобила от порядъка на 1,30 метра за л.а."Мерцедес Е200" и 1,40м.
за л.а."БМВ 520, Тази дълбока деформация била концентрирана пред тялото
на водача на л.а."Мерцедес Е200" И. В., като части от купето — табло, таван,
лява врата, предна лява колона и волана навлезли навътре в купето и
достигнали до тялото на водача. Настъпилите тежки увреждания по тялото на
водача И. Василев, довели до бърза смърт не били в резултат на неправилно
поставен или технически неизправен предпазен колан, а настъпили
вследствие на дълбоката деформация и навлизането в купето на корпусни
детайли й волана на автомобила достигнали до тялото на водача.
Несработването на въздушната възглавница за водача на л.а. Мерцедес Е200
допълнително намалило възможностите за предотвратяване на тежките
5
увреждания довели до смъртта на В..
Ответниците са наследници по закон на Р. И. М. – негови деца.
Въз основа на установеното от фактическа страна, съдът прави
следните правни изводи:
Съгласно чл. 500 КЗ застрахователят се освобождава от задължението
по договора за застраховка към застрахования при задължителното
застраховане "Гражданска отговорност", когато вредите на третите лица са
причинени от застрахования по време на управление на МПС след употреба
на алкохол с концентрация над допустимата от закона, под въздействието на
друго упойващо вещество или без да е взел мерки за отстраняване на
възникнала по време на движение повреда или неизправност в МПС,
следствие на което е настъпила щета. Правото на регрес на застрахователя
настъпва след като плати обезщетението на третото увредено лице.
Регресното право е средство за санкциониране на виновните за причинените
на трети лица вреди в посочените в закона случаи. В тези случаи, независимо,
че са заплатили застрахователна премия и е възникнало валидно
застрахователно правоотношение, застрахованите лица не се освобождават от
гражданската си отговорност. Встъпвайки в правата на застрахования, макар
че собственикът на автомобила е имал застраховка гражданска отговорност,
ищецът е предявил претенция към ответника за възстановяване на
изплатеното застрахователно обезщетение, тъй като е управлявал моторното
превозно средство при ПТП след употреба на алкохол с концентрация над
допустимата от закона.
Съгласно чл. 45, ал. 1 и чл. 51, ал. 1 ЗЗД всеки е длъжен да поправи
вредите, които виновно е причинил другиму, щом като тези вреди са пряка и
непосредствена последица от увреждането. Вредата може да бъде причинена
в резултат на извършени виновни действия или бездействия. Вината се
предполага до доказване на противното.
С представените по писменни документи, както и от заключенията на
назначените по делото експертизи, се установи по категоричен начин, че Р. И.
М. е нарушил правилата за движение по пътищата и е управлявал МПС с
концентрация на алкохол в кръвта над допустимото. Съдът приема, че
ответникът е причинил процесното ПТП и смъртта на И. В. . Съобразно
горното намира, че е осъществен фактическият състав на непозволеното
6
увреждане, тъй като са налице вреди, причинени от виновното и
противоправно поведение на ответника. Осъществяването на елементите на
непозволеното увреждане се явява правопораждащ юридически факт, тъй
като за наследниците на И. В. възниква субективното право на обезщетение,
а за ответника - задължението да го обезщети. Възникването на
обезщетителната отговорност на ответника води до настъпване на
застрахователният риск по застраховка “Гражданска отговорност”, каквато
собственикът на автомобила притежава. По силата на договорното си
задължение по застрахователният договор ищецът плаща застрахователно
обезщетение в размер на 240000 лева, по 120000 лв. на всеки родител на
починалия, представляващи обезщетение за причинените им неимуществени
вреди от смъртта на сина им. След плащане на обезщетението и съгласно
чл.500 ал.1 от КЗ, ищецът се суброгира в правата на увреденото лице до
размера на платеното. За застрахователя възниква суброгационното право да
претендира стойността на вредите от лицето, което ги е причинило. Р. И. М. е
починал при процесното ПТП и негови наследници по закон са неговите
деца- ответниците в настоящото производство. Искът се явява основателен и
доказан и следва да бъде уважен до претендирания размер от по 5000 лева за
всеки, частичен от 240000 лв. представляваща изплатеното от ищеца
застрахователно обезщетение и ликвидационни разноски в размер на 15 лева,
ведно със законната лихва върху нея, считано от 17.09.2021 г. до
окончателното й изплащане.
С оглед изхода на спора ответниците дължат на ищеца направените в
производство разноски в общ размер от 2417 лв.
Мотивиран така, съдът
РЕШИ:
ОСЪЖДА И. Р. М., ЕГН ********** действаща лично и със
съгласието на майка си Б. И. И., и М. Р. М., ЕГН ********** действащ чрез
своята майка и законен представител Б. И. И., и двамата от *********** да
заплатят на „ДЗИ – Общо застраховане“ ЕАД, ЕИК: *********, със седалище
и адрес на управление гр. София, на основание чл.500 от Кодекса за
застраховането, сумата в размер на общо 10000 лв. / по 5000 лв. за всеки/,
частично от сумата 240000 представляваща изплатено застрахователно
7
обезщетение на С. Й. В. и С. Й. В. по повод ПТП от 28.10.2018 г. г., в гр. Русе
и 15 лв.- ликвидационни разноски, като виновният за ПТП Р. И. М. е
управлявал моторното превозно средство след употреба на алкохол с
концентрация над допустимата от закона, ведно със законната лихва от
17.09.2021 г. до окончателното й изплащане, както и сумата от 2417лв. -
разноски по делото.
РЕШЕНИЕТО подлежи на въззивно обжалване пред Русенски
окръжен съд в двуседмичен срок от връчване на препис от него на страните.
Съдия при Районен съд – Русе: _______________________
8