Решение по дело №756/2019 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 70
Дата: 4 март 2020 г. (в сила от 4 март 2020 г.)
Съдия: Нели Иванова Каменска
Дело: 20197100700756
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 20 декември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

70 / 04.03.2020 г., град Добрич

 

В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

                                                                                  

        Добрички административен съд, в публично заседание на четвърти февруари, две хиляди и двадесета година, ІІ касационен състав:

 

                                                             ПРЕДСЕДАТЕЛ:  Красимира Иванова 

                                                                      ЧЛЕНОВЕ:       Нели Каменска

                                                                                             Милена Георгиева

 

         при участието на секретаря, Мария Михалева и прокурора при Окръжна прокуратура гр.Добрич, Радослав Бухчев, разгледа докладваното от съдия Каменска касационно административно–наказателно дело № 756 по описа на съда за 2019 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на Глава ХІІ от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл. 63, ал.1 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН). Образувано е по касационна жалба на К.А.Н. с адрес ***, подадена чрез адв.Й.А. – ВАК, срещу Решение № 118/05.11.2019 г., постановено по нахд № 243/2019 г. по описа на Районен съд - Балчик, с което е потвърдено Наказателно постановление № 28-0000189 от 07.08.2019 г., издадено от Стефан Милев- началник на Областния отдел на „Автомобилна администрация“ - Добрич.

Касаторът счита, че решението на районния съд, с което е потвърдено наказателното постановление е постановено в нарушение на материалния закон и като незаконосъобразно, подлежи на отмяна. Излага доводи, че наказателното постановление не отговаря на изискванията за форма, тъй като била цитирана норма от Регламент ЕС № 165/2014 без да се посочи коя съответна норма от Закона за автомобилните превози била нарушена. Изразено е становище, че за деянието приложима била нормата на чл.93в, ал.2 от ЗАвП, а не чл.93в, ал.5. Оспорва нарушението да е извършено виновно и затова намира, че административно-наказателната отговорност на водача е ангажирана неправилно. Моли решението и потвърденото с него наказателно постановление да бъдат отменени като незаконосъобразни.

Ответникът, Областен отдел „Автомобилна администрация“ – Добрич, не изразява становище.

Представителят на Окръжна прокуратура счита, че касационната жалба е неоснователна, а решението на съда е правилно и споделя изводите на съда, че е доказано извършването на нарушението, за което е издадено наказателното постановление. Пледира решението на въззивния съд да бъде оставено в сила.

Касационната жалба е подадена в законния срок от лице, участвало във въззивното производство, решението по което е неблагоприятно за него, поради което съдът приема, че жалбата е допустима.

Разгледана по същество, в рамките на предявените касационни основания, съобразно правилото на чл. 218, ал.1 от АПК, настоящият състав счита същата за неоснователна по следните съображения:

 При извършената служебна проверка за валидността, допустимостта и съответствието на съдебното решение с материалния закон, съобразно изискванията на чл. 218, ал. 2 от АПК и в рамките на наведените касационни основания, настоящата инстанция намира, че същото е правилно и законосъобразно. Не е налице основанието по чл.348, ал.1, т.1 от НПК за неговата отмяна, тъй като материалният закон е приложен правилно.

Пред настоящата инстанция не са допуснати нови доказателства. Касационният състав не установи да са налице пороци, обосноваващи отмяната на оспореното решение.

С обжалваното пред Районен съд - Балчик наказателно постановление, касаторът е наказан за това, че в качеството си на водач на МПС- автобус, извършващ случаен превоз на пътници по маршрута Варна-Албена, на 11.07.2019 г., използвал дигиталната карта на друг водач, поставена в дигиталния тахограф, с който бил оборудван автобуса.

 Несъстоятелни са доводите на касатора, че в нарушение на процесуалните правила в издадените АУАН и НП не било посочено коя норма от Закона за автомобилните превози била нарушена. Видно от съдържащото се в наказателното постановление като основание за ангажиране на административнонаказателната отговорност е посочена нормата на чл.93в, ал.5 от Закона за автомобилните превози, според която водач, който използва карта на водача, издадена на друго лице, се наказва с глоба 1500 лв.

Действително в издадения Акт за установяване на административно нарушение № серия А-2018 № 263905, актосъставителят не е бил прецизен, понеже е посочил единствено норма от Регламент ЕС № 165/2014. За по-голяма яснота е следвало да посочи и съответстващата на чл.27, § 2, изр.1, пр.2 от Регламент ЕС № 165/2014, национална правна разпоредба, която обявява деянието за наказуемо. Това нарушение обаче не може да се определи като съществено и да е единственото основание за отмяна на издаденото наказателно постановление, тъй като съгласно чл.53, ал.2 от ЗАНН, административнонаказателната отговорност ще е законосъобразно ангажирана, дори и при нередовност на акта, ако се установи по безспорен начин извършването на нарушението, самоличността на нарушителя и неговата вина.

Горните обстоятелства са установени с доказателствата пред районния съд и въз основа на тях съдът правилно е приложил материалния закон.

Нарушението е извършено виновно, тъй като във възраженията си срещу съставения акт, водачът е вписал, че е забравил да постави своята карта. Това обуславя форма на вината – непредпазливост. Според чл.7, ал.2 от ЗАНН, непредпазливите деяния не се наказват само в изрично предвидените случаи. В Закона за автомобилните превози не е предвидена ненаказуемост за деянието по чл.93в, ал.5, когато е извършено непредпазливо.

Визираната в касационната жалба разпоредба на чл.93в, ал.2 от ЗАвП, касае различни нарушения, свързани с неспазването на другите изисквания за правилното използване на картата на водача, определени в Регламент (ЕС) № 165/2014 или в AETR и които не са изрично упоменати в чл.93в, ал.1 и ал.3 – ал.24 на закона. За извършеното конкретно нарушение има изрична административно-наказателна разпоредба – ал.5 на чл.93в от ЗАвП, поради което то не може да се квалифицира като наказуемо по реда на общата норма на ал.2 от чл.38в от ЗАвП и да се санкционира с налагане на по-ниската глоба.

При разглеждане на наказателното постановление съдът подробно и всестранно е изложил съображенията си, поради които е приел, че има извършено административно нарушение. Обсъдена е правната квалификация на деянието и са изложени съображения защо случаят не е  маловажен. Настоящата инстанция споделя изводите на районния съд, че случаят касае упражняване на дейност, свързана с повишен обществен риск - превоз на пътници, затова нарушението не може да се квалифицира като маловажно, дори и да е извършено неволно.

Предвид изложеното, касационната жалба е неоснователна. Решението като правилно следва да бъде оставено в сила.

Водим от гореизложеното и на основание чл.221, ал.2  от АПК във връзка с чл.63, ал.1 от ЗАНН, Административният съд, ІІ касационен състав

 

                                   Р  Е  Ш  И:

 

 ОСТАВЯ В СИЛА  Решение № 118 от 05.11.2019 г., постановено по  нахд № 243/ 2019 г. по описа на Районен съд - Балчик.

 Решението не подлежи на обжалване.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                          ЧЛЕНОВЕ: