Решение по дело №85/2019 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 2 август 2019 г. (в сила от 20 август 2020 г.)
Съдия: Галя Петкова Иванова
Дело: 20197220700085
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 март 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

№ 167

 

гр. Сливен, 02. 08. 2019 г.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – СЛИВЕН, в публично заседание на шестнадесети  юли,  две  хиляди  и  деветнадесета  година,  в  състав:

             

                                   АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ:  ГАЛЯ  ИВАНОВА

 

При участието на секретаря Радостина Желева, като разгледа докладваното от административния съдия административно дело № 85 по описа на съда за 2019 година, за да се произнесе, съобрази следното:

 

            Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по жалба от „К. ф.” ЕООД с ЕИК: ……….., със седалище и адрес на управление: гр. Сливен, кв. „Нова индустриална зона”, ул. „Банско шосе”, база К., пр. от у. А.А.А., със съдебен адрес:***, кант. …, подадена против Акт за прекратяване на ангажимент по мярка 10 „Агроекология и климат” от Програмата за развитие на селските райони /ПРСР/ за периода 2014– 2020 за кампания 2016 с Изх. № 01-2600/361 от 21.01.2019 г., издаден от Заместник изпълнителен директор на Държавен фонд “Земеделие”– София, с който по отношение на оспорващото дружество е прекратен агроекологичния ангажимент по направление „Поддържане на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение“.

В жалбата си оспорващият твърди, че оспореният акт е незаконосъобразен, поради съществено нарушение на административно-производствените правила, противоречие с материалноправните разпоредби на закона и несъответствието му с целта, която преследва закона. Излага съображения, че: оспореният акт е издаден при неизяснена фактическа обстановка; в акта не са изложени мотиви; заявените площи попадат в специализиран слой на местообитанията на зимуващите видове гъски, съгласно приложение № 1 от Наредба № 7 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 10 „Агроекология и климат“ от ПРСР за периода 2014 – 2020 г. /Наредба № 7 от 24.02.2015 г./. Моли оспореният акт да бъде отменен.

В съдебно заседание оспорващият, редовно призован, се представлява от упълномощен процесуален представител, който поддържа жалбата, моли да бъде уважена и претендира присъждане на направените по делото разноски. В представени писмени бележки излага съображения в подкрепа на твърденията си за незаконосъобразност на оспорения акт.

Административният орган – Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд “Земеделие” /ДФЗ/ – София, редовно призован, се представлява в съдебно заседание от упълномощен процесуален представител, който счита жалбата за неоснователна, моли да бъде отхвърлена, излага съображения в подкрепа на твърдения си за законосъобразност на оспорения акт и претендира присъждане на направените по делото разноски. В условията на евентуалност, прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение.

Административният съд, след като обсъди и прецени наведените в жалбата доводи, становищата на страните, събраните по делото относими към спора доказателства и извърши проверка за законосъобразност на оспорения административен акт, приема за установено от фактическа страна следното:

Оспорващият „К. ф.” ЕООД е регистриран с Уникален регистрационен номер /УРН/ 184680 в Интегрираната система за администриране и контрол /ИСАК/. През 2015 г. е подал заявление за подпомагане по мярка 10 „Агроекология и климат“ от ПРСР 2014 – 2020 г. Одобрен е за участие по направление „Поддържане на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение“ с площ 15,28 ха. За кампания 2016 г. е подал Заявление за подпомагане с Уникален идентификационен номер /УИН/ 20/150616/05237 и Приложение за кандидатстване по мярка 10 „Агроекология и климат“ от ПРСР 2014 – 2020 г. – направление „Поддържане на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение“, със заявена площ в текуща кампания – 16,73 ха.

При извършени автоматични проверки в ИСАК на въведените данни в заявлението на оспорващия за кампания 2016 г., е отчетена следната грешка относно парцели: 46783-1123-10-1 и 46783-99-2-1: заявеният парцел или част от него попада във ФБ, който не попада изцяло в слоя със зимуващи гъски /л.140/. Оспорващият е декларирал, че се е запознал с резултатите от извършените автоматични проверки /л.140-гръб/.

С Писмо Изх. № 01-2600/4369 от 22.08.2018 г. на Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд “Земеделие”– София, получено на 14.09.2018 г., оспорващият е уведомен, на основание чл. 26, ал. 1 от АПК, че ДФЗ открива производство по издаване на административен акт за прекратяване на многогодишен ангажимент по мярка 10 „Агроекология и климат“, по направление „Поддържане на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение“. В писмото е посочено, че при извършването на административни проверки е установено, че процентът на заявената от кандидата площ през текущата кампания спрямо размера на одобрената /референтната/ площ за участие по направлението е 20,48 %, поради което ДФЗ-РА е предприел действия по прекратяване на агроекологичния ангажимент. Указано е, че при несъгласие с направените в писмото констатации, в 7-дневен срок от получаването му могат да бъдат представени възражения и допълнителни доказателства. Няма данни да са представени възражения и допълнителни доказателства от оспорващия.

На 21.01.2019  г. е издаден оспореният в настоящото производство Акт Изх. № 01-2600/361, с който е прекратен агроекологичния ангажимент на „К. ф.” ЕООД по процесното направление. В акта е отразено, че в резултат  на административни проверки, извършени на основание чл. 52, ал. 1 от Наредба № 7 от 24.02.2015 г., за прилагане на мярка 10 „Агроекология и климат” от ПРСР за периода 2014 – 2020 за спазване на поет петгодишен агроекологичен ангажимент по направление „Поддържане на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение“ на подадено от „К. ф.” ЕООД заявление за подпомагане с УИН: 20/150616/05237 и Приложение за кандидатстване по мярката за кампания 2016 г., е установено, че процентът на заявената от кандидата площ през текущата кампания спрямо размера на одобрената /референтната/ площ за участие по направлението е 20,48 %. В Приложение № 1 към акта в табличен вид са посочени: референтна /одобрена/ площ – 15,28 ха; заявена площ в текуща кампания – 16,73 ха; и заявена допустима за подпомагане площ в текуща кампания – 3,13 ха. В Приложение № 1 се съдържа и Таблица № 2, в която са отразени парцел № 46783-1123-10-1 с площ 7,86 ха и парцел № 46783-99-2-1 с площ 5,74 ха, като заявени недопустими за подпомагане площи, и следното посочено основание за недопустимост за подпомагане: заявеният парцел или част от него попада извън териториите, определени в чл. 5, ал. 3, т. 1 и/или чл. 4, ал. 1 от Наредба № 7 от 24.02.2015 г., и съгласно чл. 26, т. 6 от посочената Наредба, парцелът е неодобрен за участие. В акта е извършено позоваване на чл. 8 и  чл. 20, ал. 3 и ал. 4 от Наредба № 7 от 24.02.2015 г., и като правни основания за издаването му са посочени: чл. 63, т. 1 във връзка с чл. 77, т. 4, буква „в“ от Регламент /ЕС/ № 1306 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 г. относно финансирането, управлението и мониторинга на общата селскостопанска политика, и чл. 18, ал. 3, т. 3 от Наредба № 7 от 24.02.2015 г.

Оспореният акт е издаден от Зам. и. д. на ДФЗ– София, П. С..

С Решение по т. 6.2. от Протокол № 114 от 15.06.2017 г. на Управителния съвет /УС/ на ДФЗ - София, П. Д. С.  е избрана за зам. и. д. на ДФЗ.

Със Заповед № 03-РД/715 от 27.06.2017 г. на Изпълнителния директор на ДФЗ, издадена на основание чл. 20а, ал. 1, ал. 2 и ал. 4 от ЗПЗП, чл. 11, ал. 2 от Устройствения правилник на ДФЗ и Решение на УС на ДФЗ по т. 6.2. от Протокол № 114 от 15.06.2017 г., на П. Д. С.  – зам. и. д. на ДФЗ, са делегирани правомощия да издава и подписва актове за прекратяване на агроекологичния ангажимент по мярка 10 „Агроекология и климат” /т. 7 от Заповедта/.

В хода на съдебното дирене е назначена, изслушана и приета съдебно-техническа експертиза, изготвена от вещото лице и. П.Ж.З. със специалност - г. и. к.. Вещото лице дава заключение, че: първата /референтна/ година, за която „К. ф.” ЕООД е заявило участие по мярка 10 „Агроекология и климат” по направление „Поддържане на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение“, е 2015 г., а заявените и утвърдени /референтни/ площи по процесните мярка и направление са два парцела в землището на с. Маломир, община Тунджа, област Ямбол, с обща площ 15,28 ха; за кампания 2016 г. са заявени за подпомагане по процесното направление три парцела с обща площ 16,73 ха, от които: парцел № 46783-99-2-1 със заявена площ 5,74 ха, парцел № 46783-1129-3-1 със заявена площ 3,13 ха, и парцел № 46783-1123-10-1 със заявена площ 7,86 ха; от заявените за подпомагане парцели за кампания 2016 г. по процесното направление, допустим за подпомагане е само парцел № 46783-1129-3-1; парцел 46783-99-2-1 и ФБ 99, в който е разположен, едновременно не попадат с цялата си площ в специализирания слой на местообитанията на зимуващите видове гъски; парцел 46783-1123-10-1 е в границите на ФБ 1123, който не попада с цялата си площ в специализирания слой на местообитанията на зимуващите видове гъски, и пресича парцел от мярка 214 „АЕП“; специализираният слой на местообитанията на зимуващите видове гъски се формира като сечение на землищата, определени в Приложение № 1 към чл. 5, ал. 3, т. 1 от Наредба № 7 от 24.02.2015 г., и специализирания слой на земи с висока природна стойност; границите на специализирания слой на местообитанията на зимуващите видове гъски за времето на ангажимента на оспорващия са се променяли само веднъж, като с Писмо на МЗХГ № 01-0400/69 от 20.04.2016 г. е предаден измененият слой на местообитания на зимуващи гъски в орнитологично важни места.

Заключението на вещото лице е оспорено от оспорващия с твърдения, че е неясно и че вещото лице не е използвало свои проучвания, а е приело констатациите в акта. Съдът възприема изцяло заключението на вещото лице, тъй като намира същото за обосновано, изготвено компетентно и кореспондиращо със събраните по делото доказателства. Заключението е изготвено след анализ на приложените по делото документи и относимата за спора документация, включително и въз основа на проучване в МЗХГ и ДФЗ на съответните носители на информация относно заявените парцели и границите на специализирания слой на местообитанията на зимуващите видове гъски.

В приложената по делото административна преписка се съдържа Писмо Изх. № 13-2301 от 19.04.2016 г. по описа на МЗХГ, Вх. № 01-0400/69 от 20.04.2016 г. по описа на ДФЗ, от което е видно, че е извършено прецизиране на специализираните слоеве за прилагане на дейностите върху площи по направлениеПоддържане на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение“, и на ДФЗ е предоставен пакет от географски цифрови данни, включващ и слой местообитания на зимуващи гъски в орнитологично важни места. Предадените данни са предназначени за съобразяването им в ИСАК, с оглед извършване на проверките по чл. 4, ал. 1 от Наредба № 7 от 24.02.2015 г. при заявяване на площи по мярка 10 през кампания 2016 г.

Въз основа на установените по делото факти, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е допустима. Оспореният акт е съобщен на оспорващия на 18.02.2019 г. Жалбата срещу акта е входирана в деловодството на съда на 05.03.2019 г. Следователно е подадена в предвидения в чл. 149, ал. 1 от АПК преклузивен срок, тъй като последният ден от 14-дневния срок /04.03.2019 г./ е неприсъствен, поради това че националният празник 3 март съвпада с неделя, и срокът изтича в първия следващ присъствен ден – 05.03.2019 г. Жалбата е подадена от надлежна страна, при наличие на правен интерес и срещу индивидуален административен акт, който подлежи на съдебен контрол за законосъобразност.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Оспореният акт е издаден от Заместник изпълнителен директор на ДФЗ при наличие на компетентност. В разпоредбата на чл. 20а, ал. 1 и ал. 2 от ЗПЗП е предвидено, че Изпълнителният директор на ДФЗ е и изпълнителен директор на Разплащателната агенция /РА/ и като такъв организира, ръководи нейната дейност и я представлява. Съгласно чл. 20а, ал. 4 от ЗПЗП, Изпълнителният директор може да делегира със заповед на заместник-изпълнителните директори правомощията си, произтичащи от правото на Европейския съюз или от националното законодателство, включително за вземане на решения, произнасяне по подадени заявления за подпомагане и формуляри за кандидатстване и/или сключване на договори за финансово подпомагане, административни договори по Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове и по подадени заявки и искания за плащане. В разглеждания случай Изпълнителният директор, в съответствие с чл. 20а, ал. 4 от ЗПЗП и чл. 11, ал. 2 от Устройствения правилник на ДФЗ, със Заповед № 03-РД/715 от 27.06.2017 г. е делегирал на своя заместник изпълнителен директор правомощието за издаване и подписване на актове за прекратяване на агроекологичния ангажимент по мярка 10 „Агроекология и климат”. Следователно административният акт е издаден от компетентен орган, действал в кръга на предоставените му правомощия.

Спазена е установената от закона форма – актът е писмен, посочени са фактическите и правни основания за издаването му. Административният акт съдържа изискуемите от разпоредбата на чл. 59, ал. 2 от АПК реквизити. В производството не са допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила.

Твърденията на оспорващия за немотивираност на акта са неоснователни. Актът е мотивиран в достатъчна степен. Посочени са: направените констатации при извършените административни проверки; установеният процент на заявената допустима площ в текущата кампания спрямо размера на референтната площ и начинът на изчисление на този процент; причините, поради които административният орган е взел решение за прекратяване на агроекологичния ангажимент по мярката. Наред с фактическите, актът съдържа и правните основания за издаването му.

Неоснователно е и твърдението за допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Административният орган е изпълнил задължението си по чл. 26, ал. 1 от АПК да уведоми кандидата за подпомагане за откритото производство по издаване на административен акт за прекратяване на ангажимента му. Актът е издаден, след като са изяснени всички относими за случая факти и обстоятелства, а именно: каква е референтната площ; кои са парцелите, недопустими за подпомагане; какви са причините за недопустимостта им; налице ли е намаляване на заявената допустима площ спрямо одобрената за 5-годишния ангажимент с повече от 10 %.

Административният акт е издаден и в съответствие с материалния закон. Административният орган е приложил правилно относимите материалноправни разпоредби и е действал в съответствие с целта на закона, издавайки законосъобразен административен акт.

В разпоредбата на чл. 20, ал. 4 от Наредба № 7 от 24.02.2015 г. е предвидено, че одобрената площ за прилагане на агроекологичните дейности по процесното направление може да бъде намалена с не повече от 10 на сто спрямо площта, за която има поет агроекологичен ангажимент. Съгласно чл. 18, ал. 3, т. 3 от посочената Наредба, ДФЗ прекратява агроекологичния ангажимент, когато земеделските стопани не са спазили изискванията на чл. 20, ал. 4. От доказателствата по делото, включително и от заключението на съдебно-техническата експертиза, е установено, че за кампания 2016 г. одобрената площ за прилагане на агроекологичните дейности по процесното направление е намалена с повече от 10 %. От заявената в текущата кампания площ от 16,73 ха, допустима за подпомагане е само площ от 3,13 ха, като за останалите площи е установено, че са недопустими за подпомагане, поради това че попадат изцяло или отчасти извън специализирания слой на местообитанията на зимуващите видове гъски. В тази връзка изчислените от вещото лице стойности са идентични с посочените в оспорения акт. Неоснователно е възражението за некоректност на включените в ИСАК очертания на слоевете. Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на ИСАК предвижда създаването и поддържането на ИСАК, която система съдържа електронна база данни, периодично актуализираща се, и включваща данни за допустимостта на земеделските площи /чл. 4 от Наредба № 105 от 22.08.2006 г./. Системата за идентификация на земеделските парцели, като част от ИСАК, се създава и поддържа от Министерството на земеделието, храните и горите /чл. 2, ал. 1, т. 2 във връзка с чл. 1, ал. 1, т. 2 от Наредба № 105 от 22.08.2006 г./. Министерството на земеделието, храните и горите предоставя на ДФЗ всяка година географски цифрови данни за специализираните слоеве, които данни се попълват в ИСАК. Във връзка с изложеното, на 20.04.2016 г. на ДФЗ е предоставен от МЗХГ пакет от географски цифрови данни, включващ и слой местообитания на зимуващи гъски в орнитологично важни места. Предоставените данни са съобразени в ИСАК и при извършените автоматични проверки в ИСАК на заявлението на оспорващия за кампания 2016 г., е отчетена грешка относно парцели: 46783-1123-10-1 и 46783-99-2-1, като такива, които изцяло или отчасти попадат във ФБ, който не попада изцяло в слоя със зимуващи гъски. Оспорващият се е запознал с резултатите от тези автоматични проверки и следователно е бил информиран, че посочените парцели или части от тях не попадат в специализирания слой. Съгласно чл. 27, т. 1 от Наредба № 105 от 22.08.2006 г., данните от ИСАК се ползват при извършване на контрол на кандидатите и подадените заявления, какъвто контрол в разглеждания случай е осъществен.

За процесното направление се предоставя подпомагане във физически блокове, попадащи в специализирания слой на земи с висока природна стойност– чл. 4, ал. 1 от Наредба № 7 от 24.02.2015 г., а за прилагането на агроекологичните дейности по направлението, са допустими за подпомагане земеделски парцели, които с цялата си площ попадат в списъка на землищата, в които има местообитания на зимуващите видове гъски, съгласно приложение № 1 и специализиран слой на орнитологично значими места, включващ зоните на местообитанията и слоя по чл. 4, ал. 1 – чл. 5, ал. 3, т. 1 от посочената Наредба. Землището на с. Маломир, където се намират процесните парцели, е включено в Приложение № 1. Следователно, за да бъдат одобрени за подпомагане земеделските парцели, попадащи в землищата на населените места по Приложение № 1, те с цялата си площ трябва да попадат в специализирания слой на земи с висока природна стойност и в специализирания слой на орнитологично значими места. Изискването е кумулативно. По делото не е спорно, че оспорващият е одобрен по процесната мярка по направление „Поддържане на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение“. Видно от разпоредбата на чл. 8, ал. 1 от Наредба № 7 от 24.02.2015 г., агроекологичните дейности по направленията по чл. 3, между които е и поддържането на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение /чл. 3, т. 2/, се прилагат за период от пет последователни години, като в ал. 2 изрично е посочено, че този срок започва да тече от началото на годината на подаване и на одобрение на „Заявлението за подпомагане“. Съгласно чл. 20, ал. 4 от Наредба № 7 от 24.02.2015 г., одобрената площ за прилагане на агроекологичните дейности по направлението по чл. 3, т. 2 може да бъде намалена с не повече от 10 на сто спрямо площта, за която има поет агроекологичен ангажимент. В процесния случай това намаление е 79,51 %. Следователно, налице са материалноправните предпоставки за осъществяване правомощието на административния орган да прекрати поетия агроекологичен ангажимент. Прекратяването на агроекологичния ангажимент на основанието, посочено в оспорения акт – чл. 18, ал. 3, т. 3 от Наредба № 7 от 24.02.2015 г., е законосъобразно.

По изложените съображения, в хода на валидно проведено административно производство компетентният административен орган правилно е приложил материалния закон спрямо установените в производството факти. Постановеният акт за прекратяване на ангажимент е в съответствие със закона и неговата цел, а подадената срещу акта жалба е неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена.

С оглед изхода на спора, претенцията на оспорващия за присъждане на направените по делото разноски е неоснователна.

С оглед изхода на спора и на основание чл. 143, ал. 4 от АПК и чл. 144 от АПК във връзка с чл. 78, ал. 8 от ГПК, претенцията на административния орган за присъждане на направените по делото разноски е основателна, поради което оспорващият следва да бъде осъден да заплати на административния орган, защитаван в процеса от юрисконсулт, разноски по делото в размер на 350 лева, от които: 200 лева - внесен депозит за вещо лице и 150 лева - юрисконсултско възнаграждение, определено по реда на чл. 37 от Закона за правната помощ.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2, пр. 4 от АПК, Административен съд - Сливен

 

Р          Е          Ш          И:

  

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „К. ф.” ЕООД с ЕИК: …………, със седалище и адрес на управление: гр. Сливен, кв. „Нова индустриална зона”, ул. „Банско шосе”, база К., пр. от у. А.А.А., подадена против Акт за прекратяване на ангажимент по мярка 10 „Агроекология и климат” от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 за кампания 2016 с Изх. № 01-2600/361 от 21.01.2019 г., издаден от Заместник изпълнителен директор на Държавен фонд “Земеделие”– София.

ОСЪЖДА „К. ф.” ЕООД с ЕИК: ……….., със седалище и адрес на управление: гр. Сливен, кв. „Нова индустриална зона”, ул. „Банско шосе”, база К., пр. от у. А.А.А., да заплати на Държавен фонд “Земеделие” – София, сумата от 350 /триста и петдесет/ лева, представляваща разноски по делото.

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

              

                                   АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: