Решение по дело №563/2021 на Районен съд - Перник

Номер на акта: 260000
Дата: 7 януари 2022 г. (в сила от 3 февруари 2022 г.)
Съдия: Валери Митков Ненков
Дело: 20211720200563
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 5 април 2021 г.

Съдържание на акта

                     Р Е Ш Е Н И Е

                   В   И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

                                         07.ЯНУАРИ.2022година

Номер  260000                                                                                          гр. Перник

Пернишки  районен съд                                                                       01- Н. състав

На  17.ІХ.                                                                                             година  2021г.

В  открито  съдебно заседание в следния състав:

                                                                                                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ :  Валери   Ненков

                                                                                                                    ЧЛЕНОВЕ :

                                                                                                                    СЪДЕБНИ ЗАСЕДАТЕЛИ :

 

Секретар:  Биляна Миткова

ПРОКУРОР   

                Като разгледа докладваното от Председателя  НАХД № 00563  по  описа  на съда за 2021година, за да се произнесе  взе предвид следното:

       Производството е по чл.59 и сл. от  ЗАНН

       Образувано  е  по  Жалба  от „Дени Фил“ЕООД-ЕИК ***/седалище и адрес на управление гр.Перник п.код 2304 кв.“Изток“ ул.„***" № 108, представлявано от Управител и Едноличен собственик С.Б.Г./, срещу издаденото  Наказателно постановление  № ЙЕА-4/09.ІІІ.2021г.  от Г.К.Б.Началник Регионален отдел Надзор на Югозападна България-Главна Дирекция “Надзор на пазара” при Държавна  агенция за метрологичен и технически надзор/ДАМТН/ с което на „Дени Фил“ЕООД-ЕИК ***са наложени,както следва:

       Имуществена санкция  в  размер 250/двеста и петдесет/лева   на   основание  чл.52г от “Закон за техническите изисквания  към  продуктите”/ЗТИП/   за  извършено нарушение чл.46 т.1 от “Закон за техническите изисквания  към  продуктите”/ЗТИП/  вр. чл.33 т.4 от НАРЕДБА за съществените изисквания и оценяване на съответствието на електрически съоръжения, предназначени за използване в определени граници на напрежението“/НСИОСЕСПИОГН/

                Имуществена санкция  в  размер 250/двеста и петдесет/лева   на   основание  чл.52г от “Закон за техническите изисквания  към  продуктите”/ЗТИП/   за  извършено нарушение чл.46 т.1 от “Закон за техническите изисквания  към  продуктите”/ЗТИП/  вр. чл.33 т.4 от НАРЕДБА за съществените изисквания и оценяване на съответствието на електрически съоръжения, предназначени за използване в определени граници на напрежението“/НСИОСЕСПИОГН/

                Имуществена санкция  в  размер 250/двеста и петдесет/лева   на   основание  чл.52г от “Закон за техническите изисквания  към  продуктите”/ЗТИП/   за  извършено нарушение чл.46 т.1 от “Закон за техническите изисквания  към  продуктите”/ЗТИП/  вр. чл.33 т.4 от НАРЕДБА за съществените изисквания и оценяване на съответствието на електрически съоръжения, предназначени за използване в определени граници на напрежението“/НСИОСЕСПИОГН/

      Имуществена санкция  в  размер 250/двеста и петдесет/лева   на   основание  чл.52б от “Закон за техническите изисквания  към  продуктите”/ЗТИП/   за  извършено чл.46 т.2 от ЗТИП  вр. чл.33 т.1 от НАРЕДБА за съществените изисквания и оценяване на съответствието на електрически съоръжения, предназначени за използване в определени граници на напрежението“/НСИОСЕСПИОГН/

     Имуществена санкция  в  размер 250/двеста и петдесет/лева   на   основание  чл.52д от “Закон за техническите изисквания  към  продуктите”/ЗТИП/   за  извършено нарушение на  чл.46 т.4   от  ЗТИП  вр. чл. 33, т. 2  от НАРЕДБА за съществените изисквания и оценяване на съответствието на електрически съоръжения, предназначени за използване в определени граници на напрежението“/НСИОСЕСПИОГН/

      Имуществена санкция  в  размер 250/двеста и петдесет/лева   на   основание  чл.52д от “Закон за техническите изисквания  към  продуктите”/ЗТИП/   за  извършено чл.46 т.2 от ЗТИП   вр.  чл.33 т.1 от НСИОСЕСПИОГН  и   нарушение на  чл.46 т.4   от  ЗТИП   вр. чл. 33, т. 2  от  НАРЕДБА за съществените изисквания и оценяване на съответствието на електрически съоръжения, предназначени за използване в определени граници на напрежението“/НСИОСЕСПИОГН/

     Жалбоподателят, оспорва законосъобразността и обосноваността на издаденото наказателно постановление, като излага доводи за неправилност на обжалвания акт и  пледира  за  отмяната му. 

   Въззиваемата страна НЕ изпраща представител.

       Пернишки  районен съд, като съобрази доказателствата събрани по делото, както и предвид  становищата  на страните по реда на чл.14   и  18 от НПК,  намира за  установено  следното:

       Жалбата   е   подадена в срок    по чл.59 ал. 2 от ЗАНН,  от надлежно легитимирано лице с правен интерес  и  е  допустима, а   разгледана   по  същество  е       НЕоснователна.

          С АУАН № ЙЕА-4/25.01.2021г. съставен от Й.Е.Г.-А.- Главен.Инспектор при Регионален отдел Надзор на Югозападна България-Главна Дирекция “Надзор на пазара” при Държавна  агенция за метрологичен и технически надзор/ДАМТН/ в присъствието на  К.Е.С. е посочено,че при извършена проверка на „Дени Фил“ЕООД-ЕИК ***в качеството на търговец по смисъла на §1 ал.1 т.10 от Допълнителните разпоредби на ЗТИП на 10.12.2020г. в Търговски обект - Магазин за един лев/намиращ се в гр. Перник, ул. „***“ № 108, стопанисван от „ДЕНИ ФИЛ“ ЕООД, ЕИК: ***, в присъствието на служители на магазина, е установено, че се предлагат:

             1.Електрическа LED светлинна гирлянда с лампички висулки - марка: XІN.RONG, модел: не е обявен, баркод.: 6906375201209, произход:Китай. Лампите на гирлянда са във формата на висулки, бял контролер и прозрачен лят щепсел, прозрачен кабел. Опаковката е картонена кутия, върху която е нанесено: Merry Christmas LED light, 28 LED и инструкция за употреба на различни езика, включваща български език. Технически данни от устройството за управление: LX-01, 12V-24QV, 5O/60HZ. Производител и вносител - не са обявени. Обявена цена: 10,00лв. Налични продукти в търговският обект - 3бр;

             2.Електрическа LED светлинна гирлянда -марка: CHAKASU®, модел и баркод не са обявени, произход: Китай. Гирляндата е с бял контролер, лят щепсел, прозрачен кабел. Опаковката е картонена кутия, върху която е нанесено: CHAKASU®, LED LIGHT DECORATION LIGHT, MADE IN CHINA, LED LIGHT 100% COPPER FESTIVAL & DECORATION LIGHT.  Продуктът не се придружава от инструкция за употреба на български език. Данни нанесени на контролера: LK-04, IP44, маркировка за съответствие СЕ и 8Programs mini controller. Технически данни нанесени върху щепсела: 2,5А, 250V. Производител и вносител-не са обявени. Обявена цена; 12,00лв. Налични продукти в търговският обект- 2бр;

             3. Фенер с кабел за зареждане в електрическата мрежа, опакован в.картонена кутия с надпис EMERGENCY LIGHT, марка: върху продукта не е посочена, върху опаковката LSJY; модел: върху продукта не е посочен, върху опаковката LJ-5809; технически данни върху продукта: не са посочени; технически данни: върху опаковката 220V, 50Hz, 24SMD+1W; бар код: 69324,85699032, вносител: не е посочен, производител: не е посочен, произход: Китай. Описаният продукт се предлага изложен в търговския обект с обявена цена 10,00 лв. Налични бройки в търговският обект - 3 броя.

              Проверените продукти са електрически съоръжения, предназначени за използване при променливо напрежение 220-250V, поради което попадат в обхвата на НСИОСЕСПИОГН.

               При проверката е установено, че:

              * Описаните по - горе  продукти на: поз.1, поз.2 и поз.3  са без нанесено име на вносителя    и   регистрирано търговско наименование или регистрирана търговска марка и пощенски адрес, на който може да се осъществи връзка с него с  което НЕ е изпълнено изискването на чл. 33 т. 4   от    НСИОСЕСПИОГН,

            * Описаният по-горе продукт   на:  поз.3 е без нанесена от производителя върху продуктът и върху опаковката маркировка за съответствие - СЕ, с което НЕ е изпълнено изискването на чл.33 т.1 от НСИОСЕСПИОГН 

             * Описаните по - горе продукти на: поз.2   и   поз. 3 са без придружаваща инструкция и информация за безопасност на български език, с което не е изпълнено изискването на  чл. 33 т. 2 от НСИОСЕСПИОГН.

             По време на проверката служителите в магазина са информирани за констатираните нарушения, изискани са информации за имената и адресите на управление на вносителя и инструкции и информации за безопасност на български език, но такива не са предоставени.

            Констатациите от проверката са отразени във формуляри „Данни за проверен продукт“ № 003263, № 003264 и № 003553, които са неразделна част от Констативен протокол за извършена проверка № 001419, попълнени в два еднообразни екземпляра, по един екземпляр от които са връчени на присъстващия на проверката Веселина Георгиева.

         „ДЕНИ ФИЛ“ ЕООД, ЕИК: ***в качеството на търговец, по смисъла на §1 ал. 1 т. 10 от Допълнителните разпоредби на ЗТИП, като е предложило на 10.12.2020г. в Търговски обект - МАГАЗИН за един лев, намиращ се в гр.Перник ул.„***“ № 108:

           1.Гореописаните продукти на поз.1, поз.2 и поз.3 без обозначено наименование и адрес на управление на лицата по чл.4а, ал. 1 от ЗТИП, е извършило нарушение на чл.46 т.1 от ЗТИП/чл.46.(1) Ползвателят на съоръжения с повишена опасност е длъжен да:  1. осигури безопасна и безаварийна експлоатация на съоръженията като ги поддържа в съответствие с техническите изисквания, норми и правила за безопасност;  2. изработи инструкция за работа въз основа на техническата документация и инструкциите за монтаж и безопасна експлоатация на съоръженията и съобразно особеностите на обекта, в който те се експлоатират; в инструкцията се определят задачите, функциите и отговорностите на обслужващия персонал, редът за пускане, обслужване и/или управление и спиране на съоръженията, действията при аварийни спирания и при аварии и злополуки;3. осигури ефективен контрол на работата на съоръженията с повишена опасност и на обслужващия персонал;4. състави и съхранява досие на всяко съоръжение, което да съдържа техническата му документация и чертежите, изчисленията и документите за извършени ремонти и преустройства, както и всички документи, издадени от органите за технически надзор;5. има ревизионна книга за всяко съоръжение, когато такава се изисква от наредбата по чл. 31, в която органите за технически надзор записват резултатите от извършените прегледи, а служителите на Главна дирекция "Инспекция за държавен технически надзор" - и предписанията по чл. 49, ал. 1, т. 1; 6. изпълнява и контролира изпълнението на принудителните административни мерки по чл. 49, ал. 1, т. 1 и 2; 7. уведомява Главна дирекция "Инспекция за държавен технически надзор" и други държавни органи съобразно тяхната компетентност за всяка авария или злополука, възникнала при експлоатацията на съоръженията с повишена опасност;8. не допуска експлоатацията на съоръжения с повишена опасност, за които има наредби по чл. 7, чието съответствие със съществените изисквания не е удостоверено.(2) Ползвателят и обслужващият персонал са длъжни да не допускат експлоатация на съоръжения:1. с промени в устройството, които водят до несъответствие с нормативните изисквания или с техническата документация на производителя;2. които показват повреда или неизправност при работа;3. които не са регистрирани или не са пуснати в експлоатация от органите за технически надзор или не им е извършен първоначален и/или периодичен технически преглед по този закон или наредбите по прилагането му./  вр.  чл.33 т.4 от НСИОСЕСПИОГН/чл.33.Преди да предостави на пазара дадено електрическо съоръжение, дистрибуторът се уверява, че:  1. маркировката "CE" е  нанесена съгласно чл.12;  2. електрическото съоръжение е придружено от инструкции и информация за безопасност на български език и от другите изисквани документи;  3. производителят е изпълнил задълженията си по чл.17;  4. вносителят е изпълнил задълженията си  по  чл.25./  /чл.25.(1) Вносителят нанася върху електрическото съоръжение своето име и регистрирано търговско наименование или регистрирана търговска марка, и пощенския адрес, на който може да се осъществи връзка с него. Адресът се представя по начин, разбираем за крайните ползватели и органите за надзор на пазара.(2) Когато изпълнението на задължението по ал. 1 изисква от вносителя да отвори опаковката на електрическото съоръжение или когато размерът или естеството на електрическото съоръжение не позволява информацията по ал. 1 да се нанесе върху него, тази информация се нанася върху опаковката на електрическото съоръжение или в документ, който го придружава./    /чл.12.(1) Съответствието на дадено електрическо съоръжение с изискванията на наредбата се удостоверява с нанесена маркировка "CE".(2) За маркировката "СЕ" се прилагат основните принципи, установени в чл. 30 от Регламент (ЕО) № 765/2008 на Европейския парламент и на Съвета от 9 юли 2008 г. за определяне на изискванията за акредитация и надзор на пазара във връзка с предлагането на пазара на продукти и за отмяна на Регламент (ЕИО) № 339/93 (ОВ, L 218/30 от 13 август 2008 г.).(3) Маркировката "CE" се нанася, преди електрическото съоръжение да бъде пуснато на пазара.(4) Маркировката "СЕ" се нанася върху самото електрическо съоръжение или върху неговата табела с данни така, че да бъде видима, четлива и незаличима. Когато това не е възможно или не може да бъде гарантирано поради естеството на електрическото съоръжение, тя се нанася върху опаковката и в придружаващите документи./   /чл.17.(1) Производителят гарантира, че върху всяко електрическо съоръжение, което е пуснал на пазара, има нанесен тип, партиден или сериен номер или някакъв друг елемент, който позволява идентификацията на електрическото съоръжение. Когато размерът или естеството на електрическото съоръжение не позволяват това, производителят гарантира, че тази информация е нанесена върху опаковката или в документ, който придружава електрическото съоръжение.(2) Производителят нанася върху електрическото съоръжение своето име и регистрирано търговско наименование или регистрирана търговска марка, и пощенския адрес, на който може да се осъществи връзка с него. Когато това не е възможно, производителят нанася информацията върху опаковката или в документ, който придружава електрическото съоръжение. Адресът посочва едно-единствено място, където производителят може да бъде намерен, и се представя по начин, разбираем за крайните ползватели и органите за надзор на пазара./

              2.Гореописания продукт на поз.3 без маркировка за съответствие - СЕ, е извършил нарушение на чл.46 т.2 от ЗТИП  вр. чл.33 т.1 от НСИОСЕСПИОГН;

            3.Гореописаните продукти на поз.2  и  поз. 3 без инструкция и/или указание за употреба на български език  е  извършило нарушение на  чл.46 т.4   от  ЗТИП  вр. чл. 33, т. 2  от  НСИОСЕСПИОГН.

               С Писмо изх. № 81-02-679/29.12.2020г. на ДАМТН /получено на 06.01.2021г. видно от известие за доставяне (обр. 112) № 0100014212981 на ,.М и БМ ЕКСПРЕС“ООД), „ДЕНИ ФИЛ“ ЕООД е поканено за съставяне на АУАН на 25.01.2021г.

           На определената дата 25.01.2021г., НЕ се е явил представител на „ДЕНИ ФИЛ“ ЕООД за съставяне на АУАН.

              Актът е съставен в отсъствие на нарушителя съгласно чл.40 ал.2 от ЗАНН.

              АУАН № ЙЕА-4/25.01.2021г. е подписан и връчен на 04.02.2021г. на Силвия Гоцева-Управител на „ДЕНИ ФИЛ“ ЕООД, чрез Кмета на Община Перник, съгласно чл.59а ал. 1 от ЗТИП.

      Писмени възражения НЕ са  приложени по делото в срока по чл.44 ал.1 от ЗАНН /чл.44.(1) Освен възраженията при съставяне на акта в тридневен срок от подписването му нарушителят може да направи и писмени възражения по него. (2) Когато във възраженията си нарушителят посочи писмени или веществени доказателства, те трябва да бъдат събрани служебно, доколкото това е възможно./

      В последствие на 24.І.2018г.  , след   проверка  по  реда на чл.52 ал.4 от ЗАНН, базирайки се на събраните по преписката доказателства, АНО  приел, че са налице основанията по чл.53 ал.2, чл.83 от ЗАНН и чл.52г,б,д от “Закон за техническите изисквания  към  продуктите”/ЗТИП/   и  издал НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ с което ангажирал  административно наказателна отговорност на Дени Фил“ЕООД-ЕИК ***/седалище и адрес на управление гр.Перник п.код 2304 кв.“Изток“ ул.„***" № 108, представлявано от Управител и Едноличен собственик С.Б.Г./, налагайки му както следва:

      Имуществена санкция  в  размер 250/двеста и петдесет/лева   на   основание  чл.52г от “Закон за техническите изисквания  към  продуктите”/ЗТИП//чл.52г.Търговец, който предлага продукти без обозначение на наименованието или адреса на управление на лицето, което ги пуска на пазара и/или ги пуска в действие, се наказва с глоба или с имуществена санкция от 250 до 1000лв./  за  извършено нарушение чл.46 т.1 от “Закон за техническите изисквания  към  продуктите”/ЗТИП/  вр. чл.33 т.4 от НАРЕДБА за съществените изисквания и оценяване на съответствието на електрически съоръжения, предназначени за използване в определени граници на напрежението“/НСИОСЕСПИОГН/

                Имуществена санкция  в  размер 250/двеста и петдесет/лева   на   основание  чл.52г от “Закон за техническите изисквания  към  продуктите”/ЗТИП/   за  извършено нарушение чл.46 т.1 от “Закон за техническите изисквания  към  продуктите”/ЗТИП/  вр. чл.33 т.4 от НАРЕДБА за съществените изисквания и оценяване на съответствието на електрически съоръжения, предназначени за използване в определени граници на напрежението“/НСИОСЕСПИОГН/

                Имуществена санкция  в  размер 250/двеста и петдесет/лева   на   основание  чл.52г от “Закон за техническите изисквания  към  продуктите”/ЗТИП/   за  извършено нарушение чл.46 т.1 от “Закон за техническите изисквания  към  продуктите”/ЗТИП/  вр. чл.33 т.4 от НАРЕДБА за съществените изисквания и оценяване на съответствието на електрически съоръжения, предназначени за използване в определени граници на напрежението“/НСИОСЕСПИОГН/

      Имуществена санкция  в  размер 250/двеста и петдесет/лева   на   основание  чл.52б от “Закон за техническите изисквания  към  продуктите”/ЗТИП/ /чл. 52б. Търговец, който предлага продукти без маркировка за съответствие или без допълнителна маркировка, когато такава се изисква в наредбите по чл.7 и/или в мерките по прилагането по чл.26а, се наказва с глоба или с имуществена санкция от 250 до 1000 лв./ за  извършено чл.46 т.2 от ЗТИП  вр. чл.33 т.1 от НАРЕДБА за съществените изисквания и оценяване на съответствието на електрически съоръжения, предназначени за използване в определени граници на напрежението“/НСИОСЕСПИОГН/

     Имуществена санкция  в  размер 250/двеста и петдесет/лева   на   основание  чл.52д от “Закон за техническите изисквания  към  продуктите”/ЗТИП/   за  извършено нарушение на  чл.46 т.4   от  ЗТИП  вр. чл. 33, т. 2  от НАРЕДБА за съществените изисквания и оценяване на съответствието на електрически съоръжения, предназначени за използване в определени граници на напрежението“/НСИОСЕСПИОГН/

      Имуществена санкция  в  размер 250/двеста и петдесет/лева   на   основание  чл.52д от “Закон за техническите изисквания  към  продуктите”/ЗТИП/ /чл.52д. Търговец, който предлага продукти без инструкция и/или указание за употреба на български език, се наказва с глоба или с имуществена санкция от 250 до 1000 лв./ за  извършено чл.46 т.2 от ЗТИП   вр.  чл.33 т.1 от НСИОСЕСПИОГН  и   нарушение на  чл.46 т.4   от  ЗТИП   вр. чл. 33, т. 2  от  НАРЕДБА за съществените изисквания и оценяване на съответствието на електрически съоръжения, предназначени за използване в определени граници на напрежението“/НСИОСЕСПИОГН/

       Гореизложената фактическа обстановка съдът прие за установена по несъмнен начин, като взе предвид: АУАН № ЙЕА-4/25.01.2021г. съставен от Й.Е.Г.-А.- Главен.Инспектор при Регионален отдел Надзор на Югозападна България-Главна Дирекция “Надзор на пазара” при Държавна  агенция за метрологичен и технически надзор/ДАМТН/, Писмо изх.№ 21/слу-896-1/09.ІІ.2020г.-л.20, ПОКАНА за съставяне на АУАН изх. № 81-02-679/29.ХІІ.2020г.-л.21, получена на 06.І.2021г. с Известия за доставяне–л.22, както и показанията на свидетелите Й.Е.Г.-А.- Главен.Инспектор при Регионален отдел Надзор на Югозападна България-Главна Дирекция “Надзор на пазара” при Държавна  агенция за метрологичен и технически надзор/ДАМТН/ в присъствието на  К.Е.С..

          Съобразно установената фактическа обстановка, от правна страна, съдът намира, че НЕ са налице съществени  процесуални нарушения,както и несъставомерност на вмененото деяние, поради което процесното НП,следва да бъде потвърдено:

   Съображенията са следните:

       Производството,предмет на настоящето разглеждане е от административно наказателен   характер при което е необходимо да се установи налице ли е деяние,същото представлява ли административно нарушение по смисъла на чл.6 от ЗАНН, ако да-извършено ли е от посоченото в акта лице и извършено ли е виновно-предпоставките са абсолютни, като тежестта на доказване лежи върху административно наказващия орган.

   Съставянето на актове за извършеното административно нарушение е основополагащ елемент  от  всяко административно  производство.  Това е дейност от процесуално естество от чието добросъвестно и законосъобразно осъществяване зависи  в голяма степен ефективността на последващата юрисдикционна-наказателна дейност на административно наказващия орган.

   Чрез съставения акт се сезира оторизирания административно наказателен орган със съответния административно наказателен спор и се иска  от него да се произнесе по същия, като се  внася твърдение,  че е налице виновно  извършено административно нарушение от определен вид.                 

        КОНКРЕТНО, относно нарушенията за които на Дени Фил“ЕООД-ЕИК ***/седалище и адрес на управление гр.Перник п.код 2304 кв.“Изток“ ул.„***" № 108, представлявано от Управител и Едноличен собственик С.Б.Г./ са наложени  ШЕСТ броя „Имуществена санкция” на обща стойност-1 500лева за  извършените процесни  нарушения, видно от визираната фактическа обстановка  и от снетите в с.з показания на свидетелите по АУАН/Й.Е.Г.-А.- Главен.Инспектор при Регионален отдел Надзор на Югозападна България-Главна Дирекция “Надзор на пазара” при Държавна  агенция за метрологичен и технически надзор/ДАМТН/ в присъствието на  К.Е.С./ е налице консумиране на вменените деяния в резултат на реализираното от жалбоподателя, който е игнорирал свое императивно задължение като в качеството си на “търговец” /ДОПЪЛНИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ § 1.(1) По смисъла на закона:  10. "Търговец" е всяко физическо или юридическо лице, участващо в процеса на реализация на продуктите, което ги предлага безплатно или срещу заплащане, след като те вече са били пуснати на пазара./ е  ПРЕДЛАГАЛ стоки НЕ отговарящи на изискванията, в който смисъл наложените от АНО санкции са надлежни.

      НЕ се установиха от състава, нарушение на процесуалните правила респ. импративните реквизити в който смисъл така постановеното НП е правилно и перфектно и следва да бъде изцяло потвърдено, като такова.

 

                  По размера на наказанията:

              Административно наказващия орган правилно е приложил административно наказателната разпоредба  по

чл.52г от “Закон за техническите изисквания  към  продуктите”/ЗТИП/   //чл.52г.Търговец, който предлага продукти без обозначение на наименованието или адреса на управление на лицето, което ги пуска на пазара и/или ги пуска в действие, се наказва с глоба или с имуществена санкция от 250 до 1000лв./,  чл.52б от “Закон за техническите изисквания  към  продуктите”/ЗТИП/ /чл. 52б. Търговец, който предлага продукти без маркировка за съответствие или без допълнителна маркировка, когато такава се изисква в наредбите по чл.7 и/или в мерките по прилагането по чл.26а, се наказва с глоба или с имуществена санкция от 250 до 1000 лв./   и чл.52д от “Закон за техническите изисквания  към  продуктите”/ЗТИП/чл.52д. Търговец, който предлага продукти без инструкция и/или указание за употреба на български език, се наказва с глоба или с имуществена санкция от 250 до 1000 лв./, като с оглед определянето на размера на всяка от санкциите в минималния и фиксиран размер,същия е и справедлив и се споделя от състава.

      По разбиране на съда опредения по този начин, размер би  постигнал целите на наказанието, визирани в чл.12 от ЗАНН, а именно да се предупреди и превъзпита нарушителя към спазване на установения правен ред и да въздейства възпитателно и предупредително  без да води до прекомерно икономическо сътресение за дружеството с оглед функцията, което същото изпълнява и значението и за живота на гражданите.

Относно възраженията на защитата:

              І.Не се приема възражението за ненадлежно уведомяване на жалбоподателя,относно съставянето на АУАН респ. накърняване процедурата по чл.40 от ЗАНН/чл. 40. (1) Актът за установяване на административното нарушение се съставя в присъствието на нарушителя и свидетелите, които са присъствували при извършване или установяване на нарушението.(2) Когато нарушителят е известен, но не може да се намери или след покана не се яви за съставяне на акта, актът се съставя и в негово отсъствие.(3) При липса на свидетели, присъствували при извършването или установяването на нарушението, или при невъзможност да се състави акт в тяхно присъствие, той се съставя в присъствието на двама други свидетели, като това изрично се отбелязва в него.(4) Когато нарушението е установено въз основа на официални документи, актът може да се състави и в отсъствие на свидетели./ с оглед приложените по делото писмени доказателства касаещи процесната процедура/Писмо изх.№ 21/слу-896-1/09.ІІ.2020г.-л.20, ПОКАНА за съставяне на АУАН изх. № 81-02-679/29.ХІІ.2020г.-л.21, получена на 06.І.2021г. с Известия за доставяне–л.22/ от които е видно,че жалбоподателя е бил поканен опосредено, указана му е била причината и същия е получил надлежно посредством органите указани от закона-Община-Перник.

              ІІ.Не се приема възражението за „единична бройка останало от предходен сезон“ с оглед посоченото в АУАН/1.Електрическа LED светлинна гирлянда с лампички висулки …………..Налични продукти в търговският обект - 3бр;   2.Електрическа LED светлинна гирлянда –марка…………. Налични продукти в търговският обект- 2бр;  3. Фенер с кабел за зареждане в електрическата мрежа…………Налични бройки в търговският обект - 3 броя./ и показанията на свидетелите: Й.Е.Г.-А.- Главен.Инспектор при Регионален отдел Надзор на Югозападна България-Главна Дирекция “Надзор на пазара” при Държавна  агенция за метрологичен и технически надзор/ДАМТН/ и  К.Е.С..

      ІІІ.НЕ се приема възражението за чл.28 ал.1 от ЗАНН с оглед,че се касае за вещи свързани  от една страна с електричество/повишена опасност/, а от друга такава с деца,възрастни и празници/чл.25.(1) Вносителят нанася върху електрическото съоръжение своето име и регистрирано търговско наименование или регистрирана търговска марка, и пощенския адрес, на който може да се осъществи връзка с него. Адресът се представя по начин, разбираем за крайните ползватели и органите за надзор на пазара.(2) Когато изпълнението на задължението по ал. 1 изисква от вносителя да отвори опаковката на електрическото съоръжение или когато размерът или естеството на електрическото съоръжение не позволява информацията по ал. 1 да се нанесе върху него, тази информация се нанася върху опаковката на електрическото съоръжение или в документ, който го придружава./    /чл.12.(1) Съответствието на дадено електрическо съоръжение с изискванията на наредбата се удостоверява с нанесена маркировка "CE".(2) За маркировката "СЕ" се прилагат основните принципи, установени в чл. 30 от Регламент (ЕО) № 765/2008 на Европейския парламент и на Съвета от 9 юли 2008 г. за определяне на изискванията за акредитация и надзор на пазара във връзка с предлагането на пазара на продукти и за отмяна на Регламент (ЕИО) № 339/93 (ОВ, L 218/30 от 13 август 2008 г.).(3) Маркировката "CE" се нанася, преди електрическото съоръжение да бъде пуснато на пазара.(4) Маркировката "СЕ" се нанася върху самото електрическо съоръжение или върху неговата табела с данни така, че да бъде видима, четлива и незаличима. Когато това не е възможно или не може да бъде гарантирано поради естеството на електрическото съоръжение, тя се нанася върху опаковката и в придружаващите документи./   /чл.17.(1) Производителят гарантира, че върху всяко електрическо съоръжение, което е пуснал на пазара, има нанесен тип, партиден или сериен номер или някакъв друг елемент, който позволява идентификацията на електрическото съоръжение. Когато размерът или естеството на електрическото съоръжение не позволяват това, производителят гарантира, че тази информация е нанесена върху опаковката или в документ, който придружава електрическото съоръжение.(2) Производителят нанася върху електрическото съоръжение своето име и регистрирано търговско наименование или регистрирана търговска марка, и пощенския адрес, на който може да се осъществи връзка с него. Когато това не е възможно, производителят нанася информацията върху опаковката или в документ, който придружава електрическото съоръжение. Адресът посочва едно-единствено място, където производителят може да бъде намерен, и се представя по начин, разбираем за крайните ползватели и органите за надзор на пазара./

За пълнота на изложеното съдът намира за необходимо да посочи, че  не намери основания за приложението на чл.28 от ЗАНН, тъй като с оглед чл. 11 от ЗАНН  вр. чл.93 т.9 от НК счита, че извършените деяния са типични за вида си и не разкриват по-ниска степен на опасност за установения ред на държавно управление в сравнение с други нарушения от същия вид, поради което и не може да се определят като „маловажен случай“. Касае се за извършване на формални нарушения, свързани с нарушение на задължения на търговеца, който следва да гарантира правата на потребителите да получават информация за безопасността на продукта и за лицата, които носят отговорност за неговото качество и безопасност и то на една от най-рисковата група от тях–децата. Същевременно смекчаващите отговорността обстоятелства-касае се за продукти относно който търговецът не е изпълнил задълженията си по ЗТИП,  както и факта, че не са посочени данни за извършени от юридическото лице и други нарушения от този вид е било взето под внимание от АНО при налагане на имуществените санкции, които са определени в минимален размер.

   Мотивиран от изложеното и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН, съдът счита,че така издаденото НП,следва да бъде изцяло потвърдено,поради изтъкнатите по горе съображения в който смисъл,

                         Р   Е   Ш   И

             ПОТВЪРЖДАВА  изцяло  Наказателно постановление  № ЙЕА-4/09.ІІІ.2021г.  от Г.К.Б.Началник Регионален отдел Надзор на Югозападна България-Главна Дирекция “Надзор на пазара” при Държавна  агенция за метрологичен и технически надзор/ДАМТН/ с което на „Дени Фил“ЕООД-ЕИК ***/седалище и адрес на управление гр.Перник п.код 2304 кв.“Изток“ ул.„***" № 108, представлявано от Управител и Едноличен собственик С.Б.Г./ са  наложени,както следва:

       Имуществена санкция  в  размер 250/двеста и петдесет/лева   на   основание  чл.52г от “Закон за техническите изисквания  към  продуктите”/ЗТИП/   за  извършено нарушение чл.46 т.1 от “Закон за техническите изисквания  към  продуктите”/ЗТИП/  вр. чл.33 т.4 от НАРЕДБА за съществените изисквания и оценяване на съответствието на електрически съоръжения, предназначени за използване в определени граници на напрежението“/НСИОСЕСПИОГН/.

                Имуществена санкция  в  размер 250/двеста и петдесет/лева   на   основание  чл.52г от “Закон за техническите изисквания  към  продуктите”/ЗТИП/   за  извършено нарушение чл.46 т.1 от “Закон за техническите изисквания  към  продуктите”/ЗТИП/  вр. чл.33 т.4 от НАРЕДБА за съществените изисквания и оценяване на съответствието на електрически съоръжения, предназначени за използване в определени граници на напрежението“/НСИОСЕСПИОГН/.

                Имуществена санкция  в  размер 250/двеста и петдесет/лева   на   основание  чл.52г от “Закон за техническите изисквания  към  продуктите”/ЗТИП/   за  извършено нарушение чл.46 т.1 от “Закон за техническите изисквания  към  продуктите”/ЗТИП/  вр. чл.33 т.4 от НАРЕДБА за съществените изисквания и оценяване на съответствието на електрически съоръжения, предназначени за използване в определени граници на напрежението“/НСИОСЕСПИОГН/.

      Имуществена санкция  в  размер 250/двеста и петдесет/лева   на   основание  чл.52б от “Закон за техническите изисквания  към  продуктите”/ЗТИП/   за  извършено чл.46 т.2 от ЗТИП    вр.  чл.33 т.1 от НАРЕДБА за съществените изисквания и оценяване на съответствието на електрически съоръжения, предназначени за използване в определени граници на напрежението“/НСИОСЕСПИОГН/.

      Имуществена санкция  в  размер 250/двеста и петдесет/лева   на   основание  чл.52д от “Закон за техническите изисквания  към  продуктите”/ЗТИП/   за  извършено нарушение на  чл.46 т.4   от  ЗТИП  вр. чл.33 т.2  от НАРЕДБА за съществените изисквания и оценяване на съответствието на електрически съоръжения, предназначени за използване в определени граници на напрежението“/НСИОСЕСПИОГН/.

      Имуществена санкция  в  размер 250/двеста и петдесет/лева   на   основание  чл.52д от “Закон за техническите изисквания  към  продуктите”/ЗТИП/   за  извършено чл.46 т.2 от ЗТИП    вр.   чл.33 т.1 от НСИОСЕСПИОГН   и   нарушение на  чл.46 т.4   от  ЗТИП     вр.  чл. 33 т.2  от  НАРЕДБА за съществените изисквания и оценяване на съответствието на електрически съоръжения, предназначени за използване в определени граници на напрежението“/НСИОСЕСПИОГН/.

      РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно  обжалване,  по реда  на Административно процесуалния кодекс-Глава ХІІ,  пред  Пернишки Административен съд   в   14-дневен   срок от съобщаването му на страните.

 

 

                    ПРЕДСЕДАТЕЛ:……………………………………

 

ВЯРНО С ОРИГИНАЛА

ВС