Решение по дело №364/2020 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 13 октомври 2020 г. (в сила от 13 октомври 2020 г.)
Съдия: Димитринка Емилова Купринджийска
Дело: 20207200700364
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 юли 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

                                                            

 

гр. Русе, 13.10.2020 г.

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Административен съд - Русе, II - ри състав, в публично съдебно заседание на седемнадесети септември през две хиляди и двадесета година, в състав:

                                                     

 

                                                      СЪДИЯ: ДИМИТРИНКА КУПРИНДЖИЙСКА

 

 

при секретаря ЦВЕТЕЛИНА ДИМИТРОВА като разгледа докладваното от съдия       КУПРИНДЖИЙСКА  адм. дело № 364 по описа за 2020 година, за да се произнесе съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл. 172, ал. 5 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП), във връзка с чл. 145 и сл. от АПК.

 

Образувано е по жалба на Н.Т.Н., ЕГН: **********,***, чрез адв.Б.М. ***, против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №20-0453 – 000095 от 09.06.2020 г. на Началник РУ към ОДМВР – Русе, РУ Сливо поле, с която на жалбоподателя е наложена ПАМ по чл. 171 т. 2А, б.“А“ ЗДвП – прекратяване на регистрацията на ППС – товарен автомобил „Ситроен Джъмпер“ с рег.№ Р 2308 ВН, собственост на „Хвала“ ООД гр.Русе, за срок от шест месеца.

В жалбата са наведени доводи за нищожност на ПАМ и на заповедта, с която е наложена, като са изложени съображения за наличието на всички основания за оспорване, посочени в чл. 146 АПК. Акцентира се на обстоятелството, че притежаването на правото на собственост върху превозното средство  е на търговско дружество,  а не е на физическото лице, на което е наложена мярката.  

Претендира се съдът да обяви оспорената заповед за нищожна, евентуално – да бъде отменена като незаконосъобразна, неправилна и необснована.

Ответникът в производството – Началникът на РУ към Областна дирекция на МВР – Русе, РУ Сливо поле, чрез процесуален представител, счита обжалваната заповед за правилна и законосъобразна и моли жалбата да бъде отхвърлена. Претендира и присъждането на разноски за юрисконсултско възнаграждение, съгласно представен списък на разноските (л. 45 от делото). Прави възражение за поисканите от жалбоподателя пощенски разходи.

Административният съд, като обсъди доказателствата по делото и доводите и възраженията на страните, и като извърши цялостна проверка на оспорената заповед във връзка с правомощията си по чл. 168 от АПК, намира за установено следното:

 

По фактите

Със ЗППАМ №20-0453 – 000095 от 09.06.2020 г. Началник РУ към ОДМВР – Русе, РУ Сливо поле е наложил на Н.Т.Н. принудителна административна мярка - прекратяване на регистрацията на ППС за срок от 6 месеца, като са отнети СРМПС и два броя регистрационни табели на МПС (л. 1 от преписката).

Фактическо основание за издаване на заповедта са констатациите по Акт за установяване на административно нарушение (АУАН) Г/952175/05.06.2020 г. против Н.З.Ц., за който е установено, че на 05.06.2020 г., около 13.10 ч., в гр.Сливо поле, на ул.“Хр.Ботев“ срещу дом № 2, управлява т.а. "Ситроен Джъмпер “ с рег.№ Р 2308 ВН, собственост на "Хвала" ООД, след като е лишен от право да управлява МПС по административен ред – иззето СУМПС на 02.06.2020 г. поради управление на МПС след употреба на наркотични вещества (л.12 от преписката). Установените факти са квалифицирани като нарушение на чл. 177, ал.1 т. 1 ЗДвП. Принудителната административна мярка е наложена на основание чл. 171, т.2а, б.“а“ ЗДвП.

В хода на административната преписка са събрани доказателства за правото на собственост върху лекия авотомобил, управляван от водача Н.З.Ц.. Съгласно приложеното заверено копие от свидетелство за регистрация част ІI, превозното средство е собственост на "Хвала" ООД (л. 11 от преписката). Видно е от направената служебна справка от Търговския регистър, че управители на дружеството са К.Т.К., Л.Е.А. и Н.Т.Н. (л.7 от преписката). По отношение на водача Н.З.Ц. се установява от справката за нарушител/водач, че  със ЗППАМ № 20-1085-000591/01.06.2020 г. на ОДМВР – Русе, Сектор „Пътна полиция“ временно му е отнето СУМПС № *********  до решаване на въпроса с отговорността, но не повече от 18 месеца. Заповедта е връчена на водача на 01.06.2020 г. (л.4-6 от преписката).

При съдебния контрол са събрани доказателства за сключен трудов договор № 016/01.04.2020 г. между "Хвала" ООД, представлявано от Н.Т.Н. и Н.З.Ц., с който последният е назначен на длъжност „куриер“ (л.12). Със заповед  на управителя на дружеството на Н.З.Ц. е наредено да управлява служебен автомобил "Ситроен Джъмпер “ с рег.№ Р 2308 ВН във връзка с изпълнение на служебните му задължения (.10). В последствие със заповед от 01.06.2020 г. управителят е наредил да се преустанови управлението на всички служебни автомобили от страна на Н.З.Ц. поради изземване на СУМПС (л.11). Със съдържанието и на двете заповеди работникът е запознат, видно от собственоръчното отбелязване. Със Заповед № 011/08.06.2020 г. на управителя на "Хвала" ООД трудовия договор с Н.З.Ц. е прекратен (л.13). 

 

По правото

Жалбата е подадена в срок от лице с активна процесуална легитимация, поради което е допустима.

По същество, жалбата е основателна.

В настоящото производство съгласно чл. 168 от АПК съдът следва да провери законосъобразността на издадения административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК, като установи дали актът е издаден от компетентен орган и в съответната форма, спазени ли са процесуалноправните и материалноправни разпоредби по издаването му и съответен ли е същият с целта на закона.

Съгласно чл. 172, ал. 1 от ЗДвП, принудителните административни мерки от вида на процесната се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол по този закон съобразно тяхната компетентност или от оправомощени от тях длъжностни лица.

По делото е представена Заповед № 336з-1120 от 23.06.2017 г. на Директора на ОД на МВР – Русе, изменена със Заповед № 336з-571 от 20.03.2018 г., допълнена със Заповед № 336з-334/12.02.2020 г., с която той е оправомощил длъжностни лица, които да прилагат с мотивирана заповед ПАМ по ЗДвП, между които по т. 3 и началниците на районни управления в Областната дирекция. Заповедта е издадена на основание чл. 172, ал.1 от ЗДвП и Заповед рег. № 8121з-48 от 2015 г. на Министъра на вътрешните работи. Последната заповед не е приложена по делото, но е ноторен факт, че с нея Министърът на вътрешните работи определя Областните дирекции на МВР като служби за контрол по смисъла на чл. 165, ал.1 от ЗДвП. Съобразно това и в съответствие с нормата на чл. 172, ал. 1 от ЗДвП Директорът на ОД на МВР - Русе, с горецитираната Заповед № 336з-1120 от 23.06.2017 г., изменена със Заповед № 336з-571 от 20.03.2018 г., допълнена със Заповед № 336з-334/12.02.2020 г., е делегирал правомощията си по издаване на заповеди за налагане на ПАМ по ЗДвП, вкл. и на Началника на РУ Сливо поле при ОД на МВР – Русе (л. л. 37 - 39 от делото).

С оглед изложеното се налага извода, че процесната заповед е издадена в условията на делегирана компетентност – разписана е законова възможност за делегиране и е налице нарочен писмен акт, с който изрично се възлага съответното правомощие на органа-издател на индивидуалния административен акт. Спазена е изискуемата писмена форма - заповедта съдържа реквизитите по чл. 172, ал. 1 от ЗДвП и чл. 59, ал. 2 от АПК, вкл. фактически и правни основания за издаването й. Фактическите основания за издаване на заповедта се съдържат и в АУАН серия Г бл. № 952175/05.06.2020 г., който изрично е посочен като основание за издаване на обжалваната заповед. В тази връзка неоснователни са възраженията на жалбоподателя за липса на компетентност и неспазване на установената форма при налагане на ПАМ. Развитите съображения, че фактически ПАМ била наложена три дни преди издаване на нарочна заповед за това – чрез АУАН и в  тази връзка не е налице законова компетентност за налагането й от служител на РУ – Сливо поле, издал АУАН, не кореспондират нито с установената фактическа обстановка, нито със законовите разпоредби. ПАМ е наложена именно с оспорената заповед, а не с АУАН, което се установява от събраните писмени доказателства. Отнемането с АУАН на 2 бр. регистрационни табели е извършено от актосъставителя в изпълнение на неговите служебни задължения. Съгласно  чл. 165, ал. 2, т. 2, вр. с т. 1 от ЗДвП, в изпълнение на служебните си задължения определените от министъра служби за контрол, имат право да изземват и задържат в допустимите от закона случаи свидетелството за управление на водача, всички документи, свързани с управляваното превозно средство и с извършвания превоз, както и да отнемат табелите с регистрационен номер в допустимите от закона случаи. Разпоредбата на чл. 172 ал. 4 ЗДвП уточнява, че в случаите по чл. 171, т. 2, букви "в", "к", "л", "м" и т. 2а свидетелството за регистрация на моторното превозно средство се изземва със съставянето на акта за установяване на административното нарушение на лицето, управлявало моторното превозно средство, а в случаите на чл. 171, т. 2а се изземват и табелите с регистрационен номер. В случая напълно законосъобразно, в допустим от закона случай, актосъставителят е отнел 2 бр. регистрационни табели, след като е констатирал извършеното от Николай Златанов нарушение и това отнемане по никакъв начин не може да бъде възприето като фактическо налагане на ПАМ, като претендира жалбоподателя.

   В производството по издаването на оспорената заповед не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила.

При преценката за съответствието на ЗППАМ с разпоредбите на материалния закон, съдът констатира, че същата противоречи на материалноправните норми. Съгласно чл. 171, т.2а от Закона за движение по пътищата за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се налагат принудителни административни мерки на собственик на пътно превозно средство, който управлява моторно превозно средство в изрично посочени в нормата хипотези, както и в случая, когато превозното средство е управлявано от трето лице, което не притежава съответното свидетелство за управление. Констатираният с АУАН факт на управление на моторното превозно средство от лице, което не притежава валидно свидетелство за управление към времето на проверката – 13:10 часа на 05.06.2020 г., не е оборен. Нарушението, послужило като основание за налагане на принудителната административна мярка е категорично установено.

Издадената заповед е опорочена с налагане на мярката спрямо лице, което не е посочено в закона като нейн субект. Субект на административната мярка по чл. 171, т. 2а ЗДвП може да бъде единствено собственикът на превозното средство, независимо дали той е физическо или юридическо лице. В настоящия случай собственик на процесното МПС, с което е извършено нарушението, е „Хвала“ ООД и именно спрямо него следва да бъде наложена ПАМ. Без значение е правната връзка на физическото лице Н.Т.Н. с дружеството – те са отделни правни субекти със самостоятелно имущество, а предпоставката за определяне на надлежния субект на ПАМ според нормата е принадлежността на правото на собственост. Н.Т.Н. е управител на „Хвала“ ООД, но не и собственик на автомобила, поради което спрямо него не може да бъде наложена ПАМ. От друга страна съдържанието на подлежащата на изпълнение разпоредителна част на акта ясно и недвусмислено, чрез индивидуализацията на субекта, изразява волята на органа да наложи ПАМ на физическото, а не на юридическото, лице. При липсата на тъждество между възможния субект и конкретния адресат на мярката заповедта противоречи на материалния закон и само на това основание тя подлежи на отмяна. В горния смисъл е трайната съдебна практика – напр. Р №5651/15.04.19 г. ВАС по адм.д.№6253/18 г. ІІ о.; Р №603/15.01.2019 г. ВАС по адм.д.№8595/18 г.; Р №2073/13.02.2019 г. ВАС по адм.д.№10194/18 г.; Р № 2320/18.02.2019 г. на ВАС по адм.д.№10016/18 г.

Предвид изхода на спора и с оглед своевременно предявеното искане за присъждане на разноски от жалбоподателя, с представени списък по чл. 80 ГПК и доказателства за техния размер, на осн. чл.143, ал.1 АПК, ответната страна следва да бъде осъдена да заплати сумата от 510.00 лева за направените съдебни и деловодни разноски. По отношение на претендираните разноски за пощенски в размер на 2.50 лв. съдът счита, че същите не следва да бъдат присъждани. По аргумент от 144 АПК, вр. с 78 от ГПК, разноските, направени в съдебно производство са заплатените от ищеца такси и разноски по производството и възнаграждение за един адвокат, ако е имал такъв. С оглед на цитираната разпоредба на жалбоподателя не следва да се присъждат направените от него пощенски разходи, в размер на 2.50 лв., тъй като същите не са част от съдебното производство, а са само избран от жалбоподателя способ да депозира съдебните книжа до съда.   

С оглед действащата към 01.01.2019 г. редакция на чл.172, ал.5, изр.2 ЗДвП, настоящото решение е окончателно.

 Мотивиран така и на основание чл.172, ал.2 АПК, съдът

Р  Е  Ш  И :                                                          

      ОТМЕНЯ по жалба на Н.Т.Н., ЕГН: **********,*** Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 20-0453 – 000095 от 09.06.2020 г. на Началник РУ към ОДМВР – Русе, РУ Сливо поле, с която на жалбоподателя е наложена ПАМ по чл. 171 т. 2А, б.“А“ ЗДвП – прекратяване на регистрацията на ППС – товарен автомобил „Ситроен Джъмпер“ с рег.№ Р 2308 ВН, собственост на „Хвала“ ООД гр.Русе, за срок от шест месеца.

ОСЪЖДА ОД на МВР - Русе да заплати на Н.Т.Н., ЕГН: **********,***, деловодни в размер на 510.00 /петстотин и десет/ лева.

Решението не подлежи на обжалване.

                                                   

                                                                  СЪДИЯ: