Решение по дело №219/2018 на Районен съд - Враца

Номер на акта: 127
Дата: 29 май 2018 г. (в сила от 30 октомври 2018 г.)
Съдия: Стела Петрова Колчева
Дело: 20181420200219
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 12 март 2018 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

гр.В., 29.05.2018 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

              Врачанският районен съд, V-ти наказателен състав, в откритото съдебно заседание на двадесет и четвърти април,  през две хиляди и осемнадесета година в състав:

 

 Районен  съдия: СТЕЛА КОЛЧЕВА

 

при участието на секретаря Б.с., като изслуша докладваното от съдията НАХД№219 по описа за 2018 г. за да се произнесе взе предвид следното:

             

              Производството е по реда на чл.59-63 от ЗАНН.     Образувано е по жалба на С.П.С. *** против Наказателно постановление № АПИО-66/22.01.2018 г. на Кмета на Община В., с което за извършено нарушение на чл.71, т.9 от Наредба за управление на отпадъците, поддържане и опазване на чистотата на територията на Община В. /Наредбата/ и на основание чл.80, ал.1,т.1 от същата Наредба, на жалбоподателя е наложено административно наказание -глоба в размер на 300 /триста/ лева.

              В подадената жалба се релевират подробни оплаквания за незаконосъобразност и неправилност на издаденото наказателно постановление, поради допуснати нарушения на материалния и процесуален закон. На това основание се иска и неговата отмяна. 

              Ответната страна ангажира становище за неоснователност на жалбата, като изтъква, че обжалваното постановление е издадено в съотвествие с изискванията на процесуалния и материален закон.

              Врачанският районен съд, като взе предвид депозираната жалба, събраните по делото доказателства, доводите и съображенията на страните, намери за установено от фактическа страна следното:

              Жалбата против атакуваното НП е подадена в законово установения преклузивен срок и същата е процесуално допустима.Разгледана по същество, същата е неоснователна:

              На 12.12.17 г. по повод подаден сигнал от служител на БКС за нерегламентирано изхвърляне на отпадъци, служители към Инспектората на Община-В.- свидетелите И.К., И.И. и Б.Д. извършили проверка на място, находящо се в гр.В., ул.”***” между „ОНС 1” и „ОНС 2”. При въпросната проверка свидетелите констатирали, че настоящият жалбоподател, подпомаган от няколко други лица /свидетелите Й.Б.и Н.Й./ извършват строително - ремонтна дейност в жилищен обект, чрез разрушаване на свързващо стълбище и изхвърлят отпадъците от тази дейност на контейнерната площадка на горепосочения адрес. При така направените констатации, на място срещу жалбоподателя бил съставен АУАН№33812.12.17 г. за извършено нарушение по чл.71,т.9 от НУОПОЧТОВ, подписан от него без възражения.

              Веднага след проверката, съставянето на АУАН и приключването на строително-ремонтната дейност, изхвърлените на контейнерната площадка отпадъци били почистени, вдигнати и извозени чрез специално подсигурен камион от страна на жалбоподателя.

              Последвало е издаването на обжалваното НП, с което въз основа на акта и на основание чл.80, ал.1,т.1 от Наредбата, на жалбоподателя е наложено административно наказание – глоба в размер на 300.00 лв.   

Така изложените фактически обстоятелства се установяват безпротиворечиво от приобщените по съответния процесуален ред гласни доказателства, изводими от разпитаните по делото свидетели И.К., И.И. и Б.Д., имащи качество на очевидци, съответно и на актосъставител и свидетели по АУАН, както и от показанията на Й.Б.и Н.Й., също имащи качество на очевидци и ангажирани от страна на самия жалбоподател. Данните от въпросните свидетелски показания са еднопосочни, последователни, вътрешно непротиворечиви и не се оспорват от страна на жалбоподателя, поради което и не се налага по-детайлното им обсъждане.

При така установеното от фактическа страна, съдът намира от правна страна следното:

В процесуален аспект не се констатират процесуални нарушения, допуснати в процедурата по установяване на нарушението и съставяне на АУАН и НП. Същите са издадени от компетентни органи, съгласно представените по делото Заповеди №967/09.06.17 г. и №1792/26.10.17 г. и съдържат всички задължителни реквизити по чл.42 и чл.57, ал.1 ЗАНН, в т.ч. дата и място на извършване на нарушението и всички релевантни обстоятелства, при които е извършено и констатирано нарушението. Налице е и съответствие между фактическото описание на нарушението и посочената като нарушена законова норма. Стриктно е спазена и процедурата по чл.40 ЗАНН. Макар и лаконично, в АУАН и в НП изрично е индивидуализиран и предмета на вмененото нарушение- „строителни отпадъци”. Дали този предмет е годен, съобразно подробно цитираните в жалбата дефинитивни норми на ЗУО, е въпрос по същество, който няма отношение към формалната процесуална законосъобразност на АУАН и НП от външна реквизитна страна, поради което и изложените в тази насока възражения, съдът възприема като неоснователни.

От материално-правна страна, обжалваното НП се явява и напълно обосновано:

Предвид формираната по делото и посочена по- горе доказателствена маса и възприетите въз основа на нея фактически положения, в случая безспорно се установи, че на посочените в АУАН и в НП време и място жалбоподателят е изхвърлял отпадъци на неразрешено място- контейнерна площадка, извън съдовете за отпадъци.Безспорно се установи и че въпросните отпадъци са имали характер на „строителни”, доколкото са били резултат от строително-ремонтни дейности по разрушаване на стълбище в жилищен обект. С това си поведение жалбоподателят е нарушил забраната и следва да понесе отговорност по чл.80, ал.1,т.5, вр.чл.71,т.9 от Наредбата.

Съдът не възприема изложените в жалбата аргументи за процесуална и материално-правна незаконосъобразност на обжалваното НП, позовани на неправилно санкциониране на жалбоподателя за извършеното нарушение по Наредбата, а не по ЗОУ. На практика тези аргументи са свързани с оспорване законосъобразността на самата Наредба като подзаконов нормативен акт, който въпрос обаче подлежи на пряк съдебен контрол по съвсем друг ред /АПК/, но не подлежи на съдебен контрол, включително и косвен в рамките на настоящето производство. В случая жалбоподателят е санкциониран не за нарушение по ЗОУ, а на база Наредбата, като самостоятелен и действащ нормативен акт, поради което и параметрите на конкретния казус по съществото на спора, подлежат на разглеждане само и единствено в тези нормативни рамки.

Съдът не възприема и възраженията на жалбоподателя за наличие на маловажен случай, налагащ приложение на чл.28 ЗАНН: Конкретно установеното нарушение е типичен, обикновен случай на нарушение от този вид. По дефиниция същото е формално, а не резултатно и законът по начало не изисква настъпване на вредни последици като негов съставомерен резултат. Затова и липсата на такива вредни последици, дори при съчетание с евентуално налични други смекчаващи вината обстоятелства, имат значение и отношение само към последващата индивидуализация на следващата се санкция, но сами по себе си не представляват основание за квалификация на нарушението катомалозначителноилималоважнопо смисъла на чл.28 ЗАНН, както правилно в случая е подходил и наказващият орган.

При определяне вида и размера на следващащото се административно наказание, наказващият орган изцяло е съобразил регламента на чл.27 от ЗАНН и е наложил минимално по вид наказание в размер на 300.00 лв., съобразявайки, че нарушението е първо; липсват данни за други правонарушения от страна на жалбоподателя, в това число по Наредбата или ЗУО; коректното му поведение в хода на проверката и последващото административно-наказателно производство, както и непосредственото отстраняване на последиците от нарушението чрез непосредственото почистване и извозване на отпадъците. В този смисъл и наложената санкция с обжалваното НП се явява  напълно адекватна и съобразена с целите на чл.12 от ЗАНН, поради което и не се налагат съответни корекции.  

              Водим от всичко гореизложено и на основание чл.63, ал.1 ЗАНН,  съдът

 

Р  Е  Ш  И:

 

              ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № АПИО-66 от 22.01.2018 г. на Кмета на Община В., с което за извършено нарушение на чл.71, т.9 и на основание чл.80, ал.1,т.1 от Наредба за управление на отпадъците, поддържане и опазване на чистотата на територията на Община В. на С.П.С. ***, с ЕГН:********** е наложено административно наказание -глоба в размер на 300.00 /триста/ лева.

              Решението подлежи на касационно обжалване  пред Административен съд–В. в 14-дневен срок от получаване на съобщението за неговото  изготвяне.        

 

                                                                          РАЙОНЕН СЪДИЯ: